Photokina 2010 @ DPReview
Photographyblog
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Startad av
Unregistered31768
, Dec 25 2008 17:21
1481 svar till detta ämne
Postad 23 September 2010 - 08:21
Jupp, samma prototyp de har visat förut (fast nu med batterigrepp som ser mycket likt A700's batterigrepp).
![]() Photokina 2010 @ DPReview Photographyblog Postad 23 September 2010 - 08:43
Hmm, det kanske är ett ganska litet prismahus trots allt så det kanske blir SLT. Eller vad är intrycket från er a700-ägare?
Knappmässigt ser den inte "klar" ut. Eller så har de sista med rötterna i Minolta fått sluta och ersatts av menykodare. Jag börjar förstå vad ni gillar hos gamla a700/900 rent greppmässigt. För stort för mig men med mkt form som är till för att sitta stadigt i näven. Efter det har husen varit ganska slätstrukna och lika canon designmässigt Postad 23 September 2010 - 10:08
Den är officiellt en SLT kamera. Visst, det är fortfarande en prototyp så förhoppningsvis dyker de sista knapparna upp på den färdiga kameran.
Jo, tycker de har tagit bort lite för mycket av greppformationen från A700. Postad 23 September 2010 - 11:13 Ok! Det visste jag inte. Då får vi hoppas att sökaren är bra då. Det är en sak att byta till EVF i instegskameror, ju högre man kommer i serierna desto konservativare brukar folk bli Postad 23 September 2010 - 12:46
Jo, det är bäst för dem!
En retinaskärm kanske? Postad 28 October 2010 - 07:49
Jag skall återkomma med mina intryck av EVF. När jag testat i butik har det sett helt ok ut.
By the way..det mumlas lite på fotosidan.se om att Sony a580 har topptestats. I vilket fall är bildkvaliteten i absolut topp, tom bättre än Canons nya 60D. Den ni.... Postad 28 October 2010 - 08:22 Inte oväntat då det är samma sensor som sitter i K-5. Kolla den tråden får du se Postad 28 October 2010 - 09:40
Tack för tipset Supernaut77.
Vilka bilder...det verkar som om både Pentax K-5 och Sony a580 blir riktiga kioskvältare. Det verkar som om a55 har samma sensor också om jag läst rätt. Hoppas det Postad 28 October 2010 - 11:55 Ser lovande ut som sagt. Notera att de kommer vara ganska lika i RAW. Sedan kommer alltid märkesspridningen med brusreducering mm som tillverkarna väljer efter "smak" a55 kommer vara ett halvt steg sämre pga sin design med spegeln. Men fortf. bra. Postad 09 November 2010 - 10:04 DxO tyckte att skillnaden var större än så. Ska bli spännande att se hur a580 klarar sig med sin 12 bitars ADC mot K-5 med 14 bitar. Och jag undrar hur många bitars ADC a7x kommer att ha.... Jämförelse på DxO mellan Canon 5D, Sony a55 och Pentax K-5: http://dxomark.com/i.....rand3)/Pentax Länkar med kommentarer: http://www.dyxum.com...9348_page1.html http://www.sonyalpha...canon-5dmarkii/ Postad 12 January 2011 - 12:03
Efterföljaren till a700 dröjer ett tag till
DPreview har intervjuat Masashi 'Tiger' Imamura som är chef för Sony Personal Imaging & Sound Business Group. "We've been focusing for some time on utilizing our unique technologies. The translucent mirror is one and it performs very well. We want the A700 replacement to be in line with that kind of step forward, we want it to be superior to its competitors, that's why we couldn't make it sooner", berättar han. Det kommer även nya NEX-modeller, både enkla och mer avancerade. "...there are customers using NEX in addition to their DSLR, so we're planning to expand NEX in a more easy way, a lighter way, but we'll also expand to make models that have more manual control and more DSLR-like capability". Sony har tydligen blivit lite överraskade över hur folk använder NEX-kamerorna. "...with lens adapters, people can combine their valued, heritage lenses with a very advanced digital body. We didn't expect that kind of usage. There are lots of interesting things we can do for those types of customer." Beträffande fullformatare så är Sony fortfarande med på banan, men det dröjer ett bra tag innan det kommer en ny modell. "When we started in DSLR we said that if we have DSLRs, a full-frame camera must be there. But we are working on a lot of products and there is a limit to our engineering capacity. The time will come when I can give more detail. When we announce a full-frame camera we want it to be a big step forward - another technological development might be needed so I say to people: Please stay tuned." Lite blandat smågodis alltså, både surt och sött. Länk: http://dpreview.com/...nyinterview.asp Postad 12 January 2011 - 13:37 Ja, Sony har varit rätt tydliga på den punkten. Efterföljaren till a700 ska bli en SLT. Tidigare funderade de på att släppa även en motsvarande DSLR p s s som de gjorde med a55 resp a580, men som det verkar blir det bara en SLT den här gången. Tråkigt, tycker jag som klart föredrar a580 framför a55. Postad 13 January 2011 - 10:05
En till intervju
Imaging Resource har intervjuat Mark Weir, Senior Manager of Technology and Marketing på Sony Electronics. Känns som att Sony har upptäckt att det här med att berätta saker är en bra sak. De pratar om Sonys senaste och framtida produkter. Snackar om att Sony inför 3D-funktionalitet på bred front. Och givetvis kommer ämnet Efterlängtad Efterföljare Till a700 upp. Pratar om att NEX går väldigt bra och att efterfrågan på a580, och även a55, överstigit förväntningarna. Kommer även in lite på strategier beträffande objektiv. Där kommer en intressant kommentar från Mark Weir: "Well, SSM as a motor type -- a piezoelectric solid state drive -- is very expensive to make. It's very expensive for everyone to make. What you are seeing is the emergence of hybrid silent AF motors. Not only in our lens line-up, but in everyone's lens line-up who is exploring video in their digital SLRs." Att SLT-modellerna är snabba med upp till 10 bilder/s kommer upp, men när blir kamerorna ännu snabbare, Mark? "But suffice it to say, we are looking at the kinds of technology that will be required to continuously increase the operational speed of a digital SLR. I think we have some technologies coming that will be very impressive to many people, very soon." Länk till intervjun (text, inte video): http://www.imaging-r...1294806676.html Postad 13 January 2011 - 15:30
Då har man ju nästan framtiden utstakad framför sig om Sony håller sig till EVF för framtida semi-prokameror, troligtvis införskaffar man väl sig en A900 nästa år och är nöjd 10 år framöver!
Postad 13 January 2011 - 17:48
Den dagen jag misslyckas i ett blindtest, EVF vs OVF, DÅ kommer jag att acceptera EVF i kamerorna. Fram tills dess förstår jagi nte vitsen med det förutom i kameror som AXX. Fast tvärtemot dig Ponisch känner jag snarare att jag skulle titta mig runt hos andra kameramärken. Jag är ju student just nu och satsar på en civilingenjörutbildning. Kommer vara klar ca 2017 - 2018 och då kommer man ju inte vara så sugen på att köpa en kamera från 2008. Nu vet jag att du kanske inte var ordagrann med "10 år framöver" men jag vill inte ha EVF i mina kameror Hamnar jag då i en situation där Sony enbart har EVF-kameror så vet jag fan inte vad jag gör... Postad 13 January 2011 - 20:14
Jag var klart intresserad av EVF:erna i a33 och a55 efter allt gott jag läst om dem i testet. Stora och ljusstarka, bättre än trånga OVF:er i kameror i samma prisklass. Hette det ofta.
Men när jag testade på fotomässan föredrog jag helt klart a580 framför a55, mycket p g a sökaren. Nu säljer ju tydligen a580 betydligt bättre än Sony förväntat sig. Det kanske får dem att tänka om lite. Pengar och försäljningssiffror är viktiga styrmedel. Köp fler a580 gott folk! (och skicka gärna en till mig) Postad 13 January 2011 - 21:31
Jag tror vi ligger på samma plan du och jag ändå, mitt inlägg kanske var lite oklart dock! Det jag menade var att av det jag sett (och prövat) hittils så är jag ganska tveksam till EVF'en som sitter i A33/A55 och därför skulle jag kunna nöja mig med att bara köra på en (eller flera...) A900 de närmsta 10 åren Fast vem vet, teknologin går ju framåt i en rasande fart så snart kanske den optiska sökaren ses som omodernt skräp! Postad 13 January 2011 - 21:51
Det skulle överraska mig om efterföljaren till a900 är utrustad med EVF. Den kundgruppen är liiite kräsna
Postad 18 January 2011 - 10:48
Tre sensorer i en kamera!
Ett rykte som passar väldigt bra in på mottot för den här tråden: "Här spekuleras det vilt" Handlar om att Sony ska släppa en spegellös kamera med A-fattning och som är utrustad med tre CMOS-sensorer på vardera 6 MP. Tillsammans ska de ge en upplösning på 16 MP och ett ISO på 819 200. Låter helt galet, men Sony har redan videokameror med tre sensorer och med tanke på hur platta de spegellösa NEX-kamerorna är så får man ju lite utrymme till övers om man tar den tekniken till A-fattning och ett normalstort SLR-kamerahus. Vilt och spännande... Källa: http://www.sonyalpha...-launched-soon/ Tråd på Dyxum om detta rykte, f n tre sidor lång: http://www.dyxum.com...topic71716.html Postad 18 January 2011 - 14:44 Har inte sett några uppgifter om hur de tre sensorerna ska placeras. Något inlägg på antingen Dyxum eller SAR nämnde något om ett prisma. Har inte lyckats hitta någon bild som förklarar hur de tre sensorerna sitter i videokameror. Om någon vill söka lite mer så heter tekniken "3 ClearVid CMOS sensor" och finns bl a i dessa videokameror: HVR-V1U HVR-Z5U HDR-FX7 PMW-EX1R XDCAM EX Postad 19 January 2011 - 11:35
Vilda spekulationer
Postad 10 February 2011 - 09:50
Ny prototyp på a77
Nu rör det på sig. Sony har visat upp en genomskinlig protoyp på CP+ i Japan. Dessutom presenteras nu kameran på Sonys japanska hemsida: http://www.sony.jp/d...2/20110209.html Förväntad lansering - tillsammans med nytt vertikalgrepp, standardzoom och blixt - är enligt olika rykteskällor mitten av 2011. Bilder på prototypen
07.jpg 140.69K
0 Antal nerladdningar
06.jpg 145.37K
0 Antal nerladdningar
02.jpg 123.47K
0 Antal nerladdningar
03.jpg 167.49K
0 Antal nerladdningarLänkar med mer bilder från CP+ http://en.akihabaran...her-nex-wonders http://dc.watch.impr...209_425844.html Postad 10 February 2011 - 11:11
3 års väntan verkar var över
Tiltbar skärm, toppdisplay och SLT är de spontana skillnaderna mot gamla a700. Vad säger ni sonykillar om storleken? Verkar den bli som gamla modellen? Postad 10 February 2011 - 12:48
Lyckades inte hitta nån info om det, men blir det EVF eller optisk sökare?
500/f4 såg ju ju inte alltför otrevlig ut Postad 10 February 2011 - 12:54 Jag tydde bilderna som en SLT-spegel och ett ganska lågt prismahus (eftersom det inte är en prisma i det Vi får se om man gjort EVF ett snäpp bättre än i första SLT-serien. Denna kundgrupp kommer vara mer kritiska och vet vad de vill ha. Postad 10 February 2011 - 13:15
Eftersom det är en SLT så blir det en EVF.
Ryktena säger att det ska bli en klart förbättrad EVF jämfört med a33/a55. Obekräftade rykten säger OLED. Finns även rykten om hybridsökare á la Fuji X100, men de har varit väldigt lösa i kanten. Postad 10 February 2011 - 13:17
Jo, EVF har väl inte direkt rosat marknaden hittils. Hade hellre sett att den fått ärva från sina storebröders utmärkta prismasökare..
Postad 10 February 2011 - 14:12
Vi får anta att de utvecklat EVF ett steg till och en spec med typ 15 bilder per sekund (eller nåt) kommer sälja kameror ändå.
Postad 11 February 2011 - 10:18
Det spekuleras friskt om A77 på Fotosidan.
Verkar som vi får samma vinklingsbara skärm som på A550/580, 24 MP, inbyggd GPS, knapp för att styra AF/MF mm. Men den springande punkten blir nog sökaren och hur bra ljusgenomsläpp den halvgenomskinliga spegeln ger. Någon spekulerade i en OLED-EVF. Postad 11 February 2011 - 13:00
Då är Dyxum tråden bättre
http://www.dyxum.com...topic72579.html A77an verkar bli en riktig höjdare, jag hoppas bara de har en pixelbinning funktion nu när de kommer med 24 MP, vilket ger 6MP Postad 16 February 2011 - 00:37
Hmmm, har varit inne på att köpa en a850/900 ett tag, men nu börjar jag fundera på om det inte vore bättre med en a77? Fullformatarna börjar kännas ganska föråldrade och om man ska tro på ryktena om nya a77 kommer den ju vara fullproppad med finesser, ha lika hög sensorupplösning som a850 och kan de bara få till sin EVF kanske sökaren inte blir allt för långt ifrån fullformatarna.
En fråga till er som är lite mer insatta rör FF-objektiv på APS-C sensorer. Eftersom man inte använder hela objektivets teckning kommer man ju i princip alltid att använda den del av objektivet som presterar bäst, mitten och området runt mitten. Alla objektiv lider ju av problem med distortion, oskärpa mm i kanterna, slipper man detta helt eller delvis på APS-C, eller motverkas det av förstoringen som görs? Tänker att man kanske kan köra på APS-C, räkna om brännvidden och köpa objektiv därefter, och faktiskt få ett mer jämnt presterande system. Man får givetvis svårt att få till de mest extrema vidvinklarna, men det kan jag nog leva utan. Finns det några andra nackdelar med att köra en 24 mp APS-C sensor jämfört med en 24 mp FF? Postad 16 February 2011 - 08:20 Om de kommer med 24mp hoppas jag de tar bort AA-filtret. Annars ser jag ingen nytta med så många pixlar. Få objektiv löser upp den pixeldensiteten och bländar man ner mer än typ 5.6 så kommer diffraktionen. Ett alternativ kunde ju dock vara "pixel binning" som ekke skriver om ovan. Då hade vi haft en 6mp kamera med mkt bra egenskaper Postad 16 February 2011 - 08:40
Sen får man ju tänka på vad man använder bilderna till- Jag personligen ser ingen anledning alls till att fota med 24mp då jag i stort sett aldrig printar upp det på tavlor och när jag väl gör det blir det inte så stora (typ 30x40cm) så att börja fota med 24mp kräver ju bara ett extremt stort minneskort samt mycket lagringsutrymme...
Postad 17 February 2011 - 16:20
Frågan är tvårt om , vad är inte bra med många pixlar? Förrutom att det krävs mer lagringsutrymme, men det är inte ett problem i dag med tanke på priserna på 2TB diskar. Vid tillräckligt hög pixeldensitet så agerar själva objektivet som AA filter. Postad 17 February 2011 - 16:58
Jag förstår hur du tänker ekke.
Däremot förstår jag inte varför man ska få allt mkt mer tungjobbat bara för hårddisk är billigt. Man måste ha snabbare dator för att hantera det smidigt. Kameran måste dessutom ha kraftfull processor för att inte upplevas som seg. Postad 17 February 2011 - 17:04
Okej, jag omformulerar mig. Har funderat på att köpa en a850 ett tag nu, men känner att det kanske är värt att vänta på A77. Om den får ungefär de funktioner det spekuleras i och EVFen är bra känns det ju som en bättre kamera än A850, eller är det någon fördel jag missar med A850?
Blir ju ganska hypotetiskt eftersom vi inte vet hur A77 kommer specas, men om det finns något man inte kan avvara från A850 är det ju bara att slå till på en sån. Hur hade ni gjort? Postad 17 February 2011 - 22:56
Tja, vänta är ju alltid bra, om inte annat så kanske det finns fler begagnade 850 kameror ute senare. Postad 18 February 2011 - 02:09
Det är klart att vänta alltid är bra. Men man har ju den där lilla djävulen på axeln som viskar, köp, kööööp!
Gillar inte heller att köpa begagnade hus. Objektiv har jag inga problem med. Då vet man att de fokuserar rätt, och det känns som att de inte slits lika mycket som huset. Postad 24 February 2011 - 22:12
Enligt SonyAlphaRumours har Sony i något land gått ut med att alla framtida Alpha-kameror kommer bygga på SLT. Personligen ger det mig en impuls att sälja av allt och byta märke.
Skit-Sony. Postad 25 February 2011 - 12:23
Detta är framtiden ! Kommer bli mycket spännande Postad 25 February 2011 - 14:36
Tror också SLT är framtiden. Att Sony ger sig ut först lovar gott för fortsättningen, då man bör ligga lite före konkurrenterna när mer eller mindre alla kameror bygger på SLT-tekniken i framtiden.
De har dock själva sagt tidigare att SLT inte passar till fullformat, men då har de kanske lyckats utveckla tekniken nu. Det ska bli riktigt spännande att se A77:an när den kommer. Är ju inte precis en instegskamera för 4-5k utan kunderna kommer vara väldigt kräsna, och de har väntat länge på en uppföljare till A700, så det gäller för Sony att släppa ngt riktigt bra. Postad 25 February 2011 - 15:23 Det var någon snubbe på Sony i Spanien som blev pressad på en presskonferens och då klämde ut sig det uttalandet. Av de reaktioner som jag här läst på andra forum att döma så ska man nog ta det hela med en skopa salt, särskilt vad gäller fullformatssegmentet. Sedan är det ju så märkligt med marknadssnubbar att de svänger sig med ord som "alla" och "framtida" och "alltid" när de pysslar med en teknisk marknad och produkter som hela tiden utvecklas. Har en känsla av att utvecklarna hos Sony slår sig för pannan och suckar djupt. Vad de egentligen menar är nog något i stil med att "Vi tror hårt på SLT och tänker satsa på det nu... åtminstone till nästa kvartalsrapport..." Postad 25 February 2011 - 17:45
Vad jag hört har A77 inte någon OVF/Hybrid eller någonting. Lycka till med att använda blixtar till den. SLT är en vacker tanke men personligen använder jag inte A550s 7bps någonting, tror knappast jag skulle ha användning för dessa 10bps man får med A55 (Antar att det är ännu mer på A77). Vad är det mer som är fördelen med SLT egentligen? Jag är inte intresserad någonstans utav att filma. Att A55 har batteri för ca 300 bilder är ju också ganska pinsamt. Rykten säger ju att A77 får ca 1 000 bilder vilket låter mer vettigt, men samtidigt låter det ganska osannolikt. Postad 26 February 2011 - 23:47
I all teknisk utveckling genom tiderna så har det skett språng när teknik gått från mekanik till elektronik. Inte minst när det gäller kostnad för produkten och vikt storlek.
Titta bara på vad som hände när film ersattes med digitala sensorer. Men fotografer är de mest konservativa, bakåt strävande typerna man kan hitta. Vad kostar det t.ex. att få 10 bilder / s med olika kamera märken ... Postad 27 February 2011 - 11:14
Visst är 10 bps riktigt häftigt men... jag har redan 7bps vilket jag använt två gånger sen jag köpte kameran. Har hellre möjligheten att använda blixtar... Postad 27 February 2011 - 21:40
Kanske kan tillägga att jag inte tycker EVFen i A55 är bra, jag skulle inte kunna använda den kameran, men inom ett två år så är nog EVFerna tillräckligt bra för att kunna ersätta en OVF.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |