Konsol vs PC
1461 svar till detta ämne
Postad 25 June 2015 - 09:15
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Köpte GTA V till PC, det var ju FFS 7 DVD-skivor. Tog säker 1 1/2 att installera inklusive nedladdning av uppdatering...
Vad gäller diskett var det skönt när man konstarade att man kunde dubbla lagringsmängden, från 720k till 1,44MB, genom att stansa hål i ena hörnet Det var tider det!
Postad 25 June 2015 - 09:30
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg

Spelen var dyrare då, tänk på inflationen!
Och fy fan för dom där ******** disketterna. Behöver winzip. För att winzip ska få plats på en diskett måste det komprimeras. För att packa upp winzip som jag behövde för att packa upp spel så behövde jag... WINZIP! Aaaargh!!!
Skrev ju det framförallt var de ju dyrare för man hade ju bara tillgång till barnbidraget. Så man köpte ett lir sen fick man försöka få tag på resten på ohederligt vis 
Stansa hål nä på min tid var de färdigstansade redan. Sedan fanns det verktyg så man kunde få nästan dubbla 1.44. Apropå installationstid det går ju fortare med dvd än med digital nedladdning för de flesta. Skillnaden är att man behöver sitta vid datorn för att byta . Men för min del sprollar det jag är inte toksåld på SSD heller. Kan vänta 5 sek extra på uppstart.
Postad 25 June 2015 - 13:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Köpte GTA V till PC, det var ju FFS 7 DVD-skivor. Tog säker 1 1/2 att installera inklusive nedladdning av uppdatering...
Haha, dags att gå digitalt. På PC har du iaf bra nedladdningshastighet ^^
Lite nostalgi med PS4 är det ändå allt med modemhastigheterna.
Postad 25 June 2015 - 15:15
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Det är ju inte speciellt svårt att memorera eller hur. Det är inte så att du behöver programmera någonting. Inte direkt svårare än att leta reda på steam och installera. pkunzip var väl mest för att packa upp piratkopior. autoexec filerna var man inte och pilla i speciellt ofta heller vad jag minns. Köpte man spel så fick man en exe fil man drog igång. Jag hade ingen som lärde mig det där i alla fall jag startade från scratch.
Bara att man använde tangentbordet för att göra kommandon ökar tröskeln väsentligt. Jag minns då att det var en del jobb, med uppackning, configfiler, ljudkort, mm.
Jag köpte inte många spel på den tiden så det kan vara det. Pratar 1993 nu.
Postad 25 June 2015 - 15:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Bara att man använde tangentbordet för att göra kommandon ökar tröskeln väsentligt. Jag minns då att det var en del jobb, med uppackning, configfiler, ljudkort, mm.
Precis, medan man på NES satte i spelet och tryckte på en knapp.
Nu däremot krävs det lika mycket för både PC och konsoler vad gäller registreringar. Registrera sig på Steam/registrera sig på PSN. Att DOS är enklare för att man inte behövde installera Windows är inte direkt ett argument... man behöver inte installera Windows idag, det gör de man köper ifrån.
Användarvänligheten PC kontra konsol har utjämnats något enormt, så är det bara.
Postad 25 June 2015 - 15:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Men för min del sprollar det jag är inte toksåld på SSD heller. Kan vänta 5 sek extra på uppstart.
Lol, nu snackar vi betydligt större skillnader än 5 sek i uppstart och annat mellan HDD och SSD, tom du borde veta det....
Postad 25 June 2015 - 16:09
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Precis, medan man på NES satte i spelet och tryckte på en knapp.
Nu däremot krävs det lika mycket för både PC och konsoler vad gäller registreringar. Registrera sig på Steam/registrera sig på PSN. Att DOS är enklare för att man inte behövde installera Windows är inte direkt ett argument... man behöver inte installera Windows idag, det gör de man köper ifrån.
Användarvänligheten PC kontra konsol har utjämnats något enormt, så är det bara.
Du säljer eller lämnar in din PC om något skulle strula du formatterar aldrig om?
Men absolut dåtidens konsoler var ännu enklare men jag delar då inte alls din uppfattning att tröskeln på något sätt blivit mindre. Så är det verkligen inte bara 
Jag harhaft SSD i nog snart två år nu det är ju inte rocket science hur de fungerar. Men grejen är ju att SSD är bra mycket långsammare än ram minne spel skulle gå sjukt segt om de lät en ladda från hårddisk av något slag. Laddningstiderna är kortare men nä inte så mycket mer än så. Nu har jag inte världens snabbaste SSD heller en Samsung 840 men det är absolut NOLL skillnad i prestanda i lir installerat på den eller på min mekaniska hårddisk annat än laddningstider. Och där handlar det i regel om några få sekunder.
Postad 25 June 2015 - 16:26
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nu har jag inte världens snabbaste SSD heller en Samsung 840 men det är absolut NOLL skillnad i prestanda i lir installerat på den eller på min mekaniska hårddisk annat än laddningstider. Och där handlar det i regel om några få sekunder.
Ja, laddningstiderna blir kortare. Vad skulle annars påverkas av SSDn?
Har man en gång haft en SSD som startdisk så vill man inte ha något annat igen. Testa att installera Windows på en mekanisk disk så förstår du hur stor skillnad SSDn gör...
Sen funkar det ju bra att köra spelen från en mekanisk disk, om man accepterar lite längre laddtider. Det är ändå mycket snabbare än på konsollerna.
Postad 25 June 2015 - 16:32
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Du säljer eller lämnar in din PC om något skulle strula du formatterar aldrig om?
Strulade aldrig datorer med DOS?
Men absolut dåtidens konsoler var ännu enklare men jag delar då inte alls din uppfattning att tröskeln på något sätt blivit mindre. Så är det verkligen inte bara
Konsol vc PC heter ju tråden och relativt så är det fakta att användarvänligheten har utjämnats mellan dessa över åren. Att du personligen tycker datorer är lika enkla/svåra idag jämfört med för 20 år sedan är en annan femma. Gissningsvis är du i stor minioritet om vi skulle göra en poll, men det spelar som sagt ingen större roll för diskussionen.
Postad 25 June 2015 - 16:34
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En annan sak som en del verkar glömma bort är vilka stora fördelar en SSD ger i spel med stora öppna spelvärldar som tex MMO's som ju är väldigt läsintensiva mot disk.
Där får man betydligt mindre sk. hitching där det händer mycket på skärmen, från att vara knappt spelbart till noll i vissa spel som jag själv upplevt.
Alltså där inte SSDn ger högre fps per say, men mer eller mindre elliminerar de problem som i praktiken upplevs som stora fps-drops men beror på att hinna läsa in/ladda texturer mm.
Redigerat av masse70, 25 June 2015 - 19:19.
Postad 25 June 2015 - 16:58
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Dualbootar ssd och mekanisk. Jag bryr mig inte om de extra sekunderna de gör varken av eller till men många tycker det är livsviktigt har jag förstått 
Det är ju inte fakta att användarvänligheten ökat? Det är din åsikt inte fakta. Dos 6.2 där fanns det inte så mycket man behövde lära sig innan man bemästrade allt. Jag bemästrar inte windows 7 professional till fullo finns massor i registret som inte säger mig mycket samt andra funktioner jag inte känt något behov att lära mig 
Hade faktiskt inget strul då men det var ju enkel robust hårdvara med lite som kan gå fel. Sedan hände saker så snabbt så det var svårt att sitta på samma system i mer än ett par år så de hann inte paja helt enkelt. Alla körde samma grejer så liren var ju testade på din burk innan släpp.
Om konsoler blivit mindre användarvänliga idag än tidigare varför skulle datorer ha blivit enklare efterhand de stoppar in mer funktioner? Är din PS 4 lika smidig att hantera som din super nes? PS3n är då inte lika smidig som de gamla konsoler jag testat.
MMO kör jag inte så där kan det ju möjligen göra skillnad om de strömmar istället för att köra laddningstider. Fixar inte hack så jag försöker då se till så jag har grafikminne och ramminne så det räcker så jag slipper accessa mina hårddiskar när jag lirar. Lirar istort sett allt utom MMO men har inte lyckats skönja någon skillnad i något spel ännu. Jag försöker fortfarande installera på SSDn även om de flesta hamnar på den mekaniska pga brist på utrymme 
Postad 25 June 2015 - 17:00
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Äh, nu är du mest lite tjurskalligt fånig faktiskt.... 
Men men, du får väl tycka precis som du vill.
Postad 25 June 2015 - 17:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag vill ha denna:
http://www.intel.com...750-series.html
2400MB/s...
Redigerat av Ageve, 25 June 2015 - 17:06.
Postad 25 June 2015 - 17:19
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Äh, nu är du mest lite tjurskalligt fånig faktiskt.... 
Men men, du får väl tycka precis som du vill.
Tjurskallig på vilket sätt? Vi är inte borgs det är inte meningen vi ska tänka exakt lika och tycka det är livsviktigt att boota windows på 1 sekund 
Postad 25 June 2015 - 18:02
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tjurskallig på vilket sätt? Vi är inte borgs det är inte meningen vi ska tänka exakt lika och tycka det är livsviktigt att boota windows på 1 sekund 
Självklart får du tycka exakt vad du vill, men jag avsåg främst frågan som du debatterat med andra här ang att en pc idag är betydligt enklare i handhavande än förr.
Vilket jag anser är en avsevärd skillnad, men detaljerna jag menar har redan nämnts av andra här.
Postad 25 June 2015 - 18:03
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Om konsoler blivit mindre användarvänliga idag än tidigare varför skulle datorer ha blivit enklare efterhand de stoppar in mer funktioner? Är din PS 4 lika smidig att hantera som din super nes? PS3n är då inte lika smidig som de gamla konsoler jag testat.
Det är ju precis det jag sa. Konsolerna har blivit mer svåranvända, medan datorerna inte har blivit det. Varför? Vet inte, det bara har blivit så. Konsolerna kräver många fler steg nu innan du kan börja spela jämfört med förut och mer underhåll för den delen. En dator å andra sidan kräver färre steg innan du kan börja spela nu jämfört med förr.
Bemästra operativsystem behöver du inte göra för att kunna spela.
Det är konstigt dock att alla smarttelefoner inte kommer med DOS som standard om det nu är det lättaste alternativet. Du kanske tror att 3-4 åringar skulle kunna hantera DOS-datorer förr i tiden lika lätt som de nu hanterar mobiltelefoner? 
Postad 25 June 2015 - 18:10
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En Dumbphone med DOS, swipe och Siri, det vore nåt det.
Och ett SD-kort med himem.sys, autoexec.bat och config.sys på.... 
edit: och såklart ett simkort i storlek 5.25" på extern drive...
Redigerat av masse70, 25 June 2015 - 19:22.
Postad 25 June 2015 - 18:20
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
I med mycket ramminne och kör ramdisk. Men vad du än gör, stäng inte av eller starta om luren
Postad 25 June 2015 - 19:54
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Lika enkelt då som nu 
https://www.youtube.com/watch?v=z6gEWCHwt1M
https://www.youtube.com/watch?v=fh-sk5TzROM
Redigerat av masse70, 25 June 2015 - 20:01.
Postad 25 June 2015 - 20:18
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Doom 1 och 2 gjordes ju för DOS. Win 95 konverteringen kom senare. Konverteringar kan strula som vi alla vet 
Postad 25 June 2015 - 20:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Windows 95 på diskett var kul, speciellt när den sista disketten av 13st gick sönder...
Postad 25 June 2015 - 21:14
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Sämsta lagringsmediet jag någonsin använt 
Postad 25 June 2015 - 22:41
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Sämsta lagringsmediet jag någonsin använt 
Men ändå var det bättre förr?
Postad 25 June 2015 - 22:46
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Bättre och bättre det var enklare och mindre strul  .
Postad 25 June 2015 - 22:50
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Bättre och bättre det var enklare och mindre strul .
Men allvarligt, nu får du ändå ge dig...blir ju mest pinsamt bara
Brukar gilla det du skriver, men nu blir det svårt att ens ta dig på allvar.
Känns mest som du gör dig till nu bara för sakens skull.
Redigerat av masse70, 26 June 2015 - 08:21.
Postad 25 June 2015 - 22:51
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Det var ju fan inte mindre strul förr Oqvist, det var ju ett **** varenda gång nån drivrutin skulle in. Windows pajade och skiten skulle installeras om etc.
Postad 26 June 2015 - 05:54
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Idag är de ruggigt smidigt med pc ju... Bytte hdd på våran spelPC, medans grabben ville spela lego Worlds... Tror jag va klar och han kunde spela inom en timme, och det som tog längst tid va att ladda ner spelet igen.W8.1 skötte sig själv med inst, det enda jag behövde dra hem va drivis till grafikkortet, sen ladda ner steam igen, och klicka på lego Worlds på steam igen... Sjukt smidigt. Förr la man planering om man skulle formatera C helst på en lördag, för man visste det skulle ta måååånga timmar! 
Men sen har jag varit lite inne på att antingen skaffa en speldator till, eller helt enkelt en ps4a till(för prisets skull,sett att den är nere på 2990 ibland, och det är ungefär vad ett ganska ok grafikkort kostar ju), för sonen vill gärna spela bf4 ihop med mig... Men han har inte alls lika lätt med fps spel på HK... Men på pc ligger han ofta bra till i matcherna, faller mer naturligt på pc när det är fps spel för honom, precis som hos mig, och dom allra flesta. (iaf alla dom jag känner som spelar fps på både konsol och Pc)
Redigerat av Garrett, 26 June 2015 - 06:11.
Postad 26 June 2015 - 06:38
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Sedan tjänster som steam har kommit så har det gjort dator spelade väldigt smidigt. För en nackdel med pc är ju att med jämna mellan rum så åker jag på att ominstallera grabbens dator då han inte är lika försiktig om vilka sidor han besöker och får in lite virus bloatware och sånt. Men då steam inte installerar spel eller nåt på nån annan plats på hårddisken än mappen där man pekar ut den så kan man ju flytta på den eller ha alla spel på en annan disk än c:. så det ta mig ca 20 min att ominstallera win 8.1 och så är han uppe och snurrar och allt är som det va innan . ( och i värsta fall om steam med är paj så slipper vi leta dvd skivor utan han har alla sina spel samlade i steam ) så dator spelade har blivit så smidigt.
Men allt strul med drivare och sånt är ju borta helt , tex nvidia säger ju själv till och tar hem nya drivare
Sen är det en prisfråga dator är mycket dyrare än konsol , bara grabbens grafikkort kostar ju som min ps4
Postad 26 June 2015 - 07:57
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Sen är det en prisfråga dator är mycket dyrare än konsol , bara grabbens grafikkort kostar ju som min ps4 
Men spelen kostar potentiellt 1/12-del. På gott och ont... 
Postad 26 June 2015 - 08:03
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Men spelen kostar potentiellt 1/12-del. På gott och ont... 
det är sant och så sjukt störande att samma spel kostar så mycket mindre på pc än konsol.....
Postad 26 June 2015 - 08:55
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
det är sant och så sjukt störande att samma spel kostar så mycket mindre på pc än konsol.....
Tycker de brukar ligga på ungefär samma pris och ibland dyrare till PC (ej koll på den digitala marknaden). Här visas exempelvis GTA V.
Postad 26 June 2015 - 09:00
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Du får nog jämföra nyare spel, witcher 3 skiljer det 329-495
Project cars är spannet 309-539. Sen köper väl alla via steam som har bra prispress
Xbox live priserna på svenska marknaden är inte att leka med.
Postad 26 June 2015 - 09:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Glöm heller inte siter som Green Man Gaming där jag ständigt får vouchers på 20-40% även på helt nya spel och får sen äkta Steam nyckel till.
Postad 26 June 2015 - 09:06
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Tycker de brukar ligga på ungefär samma pris och ibland dyrare till PC (ej koll på den digitala marknaden). Här visas exempelvis GTA V.
GTA V är ett dåligt exempel då det släpptes senare på PC än alla andra plattformar. Man får titta på spel som är släppta samtidigt på alla plattformar.
Tittar man på Batman Arkham Knight på prisjakt är PC-versionen 200:- billigare (att den inte fungerar är en annan fråga). Samma prisskillnad på Witcher 3. Billigast på konsol: 495:-, billigast på PC: 329:-
Sedan är över 90% av alla köp på PC digitala: http://www.ign.com/a...les-are-digital
Postad 26 June 2015 - 09:30
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Point taken 
Som även skrev så har jag noll koll på den digitala marknaden. Och när jag köper nytt spel gillar jag att ha den fysiska skivan som sedan enkelt kan skänkas eller säljas vidare. Och jag brukar sällan leta efter var det är billigast, knatar oftast in på Webhallen 
Postad 26 June 2015 - 10:10
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Det var ju fan inte mindre strul förr Oqvist, det var ju ett **** varenda gång nån drivrutin skulle in. Windows pajade och skiten skulle installeras om etc. 
Fast nu snackar vi ju Dos 6.2 
Gör mig inte till Masse vi verkar ha helt olika erfarenheter helt enkelt. Det är svårt att lägga till funktionalitet utan att komplicera saker och ting. Fler kockar ger sämre soppa som det heter.
Låter bra med windows 8. Installerade win 7 professional från scratch tog en 4h sådär innan man fått in alla uppgraderingar. Eller de flesta några vill inte gå igenom men inga livsviktiga Skaffat en windows 8 licens hoppas det går smidigare.
Postad 26 June 2015 - 10:37
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Det är ju precis det jag sa. Konsolerna har blivit mer svåranvända, medan datorerna inte har blivit det. Varför? Vet inte, det bara har blivit så. Konsolerna kräver många fler steg nu innan du kan börja spela jämfört med förut och mer underhåll för den delen. En dator å andra sidan kräver färre steg innan du kan börja spela nu jämfört med förr.
Bemästra operativsystem behöver du inte göra för att kunna spela.
Det är konstigt dock att alla smarttelefoner inte kommer med DOS som standard om det nu är det lättaste alternativet. Du kanske tror att 3-4 åringar skulle kunna hantera DOS-datorer förr i tiden lika lätt som de nu hanterar mobiltelefoner? 
Hehe, ja vart är världen på väg? Var bättre förr när man behövde kunna något. Minns då man fick "knacka egna" portadresser då man skulle installera den nya flugan "USB-port" på en 486:a
Skulle man vilja se en 2-3åring göra idag, lika lätt som denne hanterar en pekskärm.
Postad 26 June 2015 - 10:47
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Fast det måste väl vart efter windows 95 . Minns aldrig jag gjorde det men jag körde ju med gameport och PS/2 för hela slanten i början.
Pekskärmsjämförelsen och smartphones känns rätt så orelevant. Bättre jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
Postad 26 June 2015 - 11:36
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Börjar kännas som oqvist inte har någon som helst erfarenhet av PC och/eller operativsystem alls. Eller så trollar han så det glöder om fingrarna.

Postad 26 June 2015 - 11:40
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Dos var ju sämst i användarvänlighet, det går inte att komma ifrån. Vart finns allt? Ah, fråga datorn. Hålla koll på sina hdd osv. Nej, Windows slog igenom av en anledning.
Postad 26 June 2015 - 11:54
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Ja det blev ju mer eller mindre ett krav allteftersom det var mer tvunget att hantera. Men vad var svårt hatt hålla ordning med dos. Dir det enda du hade var spelkataloger i stort sätt. c:\doom2\doom2.exe eller så fixar du en bat fil . Svårare än så var det aldrig.
Det som är mest fascinerande är att man kan bli anklagad för att trolla för att hävda att allting inte blivit enklare 
Postad 26 June 2015 - 12:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Postad 26 June 2015 - 13:54
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Ja det blev ju mer eller mindre ett krav allteftersom det var mer tvunget att hantera. Men vad var svårt hatt hålla ordning med dos. Dir det enda du hade var spelkataloger i stort sätt. c:\doom2\doom2.exe eller så fixar du en bat fil . Svårare än så var det aldrig.
Det som är mest fascinerande är att man kan bli anklagad för att trolla för att hävda att allting inte blivit enklare 
Har du glömt high mem och low mem kunde vara rätt frustrerande att få igång ett spel vad jag kommer ihåg ....
Postad 26 June 2015 - 13:54
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Pekskärmsjämförelsen och smartphones känns rätt så orelevant. Bättre jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
"Känns inte relevant" *ger inga argument varför*.
Känns ganska relevant. Hade DOS varit enklast hade det ju slagit igenom som operativsystem och inte Windows, på datorer alltså. Världen har ju talat. Äpple = operativsystem. Båda är äpplen. Sitter småbarn med Windows även på datorer nu som de klarar att sköta, medan de inte skulle ha fattat eller lärt sig DOS lika enkelt.
MEN, om vi har fått fram något av den här diskussionen så är det att en förkrossande majoritet tycker PC har blivit enklare och konsoler svårare 
Men vad var svårt hatt hålla ordning med dos. Dir det enda du hade var spelkataloger i stort sätt. c:\doom2\doom2.exe eller så fixar du en bat fil . Svårare än så var det aldrig.
Vad är svårt med att registrera sig på Steam?
Postad 26 June 2015 - 14:28
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Snackar ju inte om att vi ska köra dos nu Vi behöver mer komplicerade och mer svårhanterliga op system för att göra det vi vill idag så windows är ju nödvändigt för dagens lir. Betyder inte att det är enklare att lira idag.
Tar vi någon med noll datorkunskap så tror jag denna lättare kommer igång med DOS och den tidens spel än vad vi lirar idag och windows. IOS och android op systemen körs inte på PC vad jag vet
Postad 26 June 2015 - 14:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tar vi någon med noll datorkunskap så tror jag denna lättare kommer igång med DOS och den tidens spel än vad vi lirar idag och windows.
Mkay. Även fast alla i tråden säger att de tycker DOS är mycket svårare så tror du att en oinsatt kommer tycka som du? Inte att det är du som är annorlunda?
Postad 26 June 2015 - 14:38
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Oj... jo, det är mycket enklare att lira idag! 
Jag är och kommer alltid va en noob vad gäller bygga datorer, syssla med program, drivisar hit och dit... men med dagens windows, och steam, Origins mm, behöver man inte göra ett smack nästan för att komma igång. 
Som jag skrev innan va jag tvungen att sätta i en snabbare och större HDD, precis när jag tog ut gamla HDD, ville grabben spela, och inom en timme va jag igång med W8.1 och spelet han ville spela med steam... och jag har verkligen tummen mitt i näven när det gäller datorer, trots intresset att spela, och Kodi för filmer/serier då... 
Redigerat av Garrett, 26 June 2015 - 14:41.
Postad 26 June 2015 - 14:55
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Det var ju ett jäkla meck att få till sin startdiskett i dos för datorn skulle kunna köra spelen så bra som möjligt vad jag kommer ihåg. Annars var ju dos roligt.
Postad 26 June 2015 - 14:58
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Mkay. Även fast alla i tråden säger att de tycker DOS är mycket svårare så tror du att en oinsatt kommer tycka som du? Inte att det är du som är annorlunda?
Alla i tråden säger inte detta? Nu kör du det där urgamla retoriska knepet igen 
Postad 26 June 2015 - 15:02
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|