Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2010 - 11:25

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Nu har jag stängt av 3G, sen har jag satt min wifi som prio 1. Jag har gått offline med mina widgets, har nollställt data mätare och kommunikationslogg. Får se under dagen hur den beter sig ;)

Postad 10 October 2010 - 11:54

Frasse_Z
  • Frasse_Z
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Lustigt att "alla" säljer Nokias 32GB-kort, och dessutom har det i lager, utom Nokia själva (som dessutom inte ens lyckats skaka fram en riktig produktbild)..?

https://www.prisjakt...kt.php?p=654522

Redigerat av Frasse_Z, 10 October 2010 - 11:55.

Postad 10 October 2010 - 12:05

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Jo jag vet men har du stängt av WIFI så ska inte OSet tillåta det men det kommer att fixas, det är jag helt säker på.

Sant. Det vore bra om det fanns möjlighet till att styra uppkopplingarna bättre, som t ex att inte tillåta att program ansluter till wlan hela tiden eller paket data. Undrar om det går att utveckla program för detta?

Postad 10 October 2010 - 12:24

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Har du haft erfarenheter av Nokia N8? I så fall berätta mer om vad du inte tyckte om med Symbian 3.

Det jag inte gillar med Symbian^3 är en hel del, ska inte gå in på allt, den tiden har jag tyvärr inte idag. Främst är det strukturen av operativsystemet samt blandningen av dubbelklick och enkelklick. Jag gillar inte det grafiska, min W390 ser mer "påkostad" ut än vad utseendet i Symbian kan erbjuda.

Det främsta argumentet mot Symbian är dock programutbudet. Hade kunnat förbisett det grafiska och allt annat om programutbudet varit i klass med AppStore eller Market! Vill jag spela PSX-roms på min mobil, går det inte, vill jag ha min banks Android/iPhone-applikation på mobilen, går det inte. Listan på program jag vill nyttja men inte skulle kunna nyttja med Symbian, skulle bli milslång, tyvärr. Och där har vi mitt största "agg" mot Symbian.

Postad 10 October 2010 - 12:39

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Använd telefonöverföring.
Inställningar -> anslutbarhet -> dataöverföring -> telefonbyte.

Nej, det låter som program som ständigt vill koppla upp sig mot internet. Program eller widgets.
Inget som är fel på telefonen eller operativsystemet.

Tyvärr! Det står: enheten stöds ej! Typiskt....

Postad 10 October 2010 - 12:53

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Hmmm. Det går inte synka dina kontakter och allt till datorn då, t ex, och sedan använda Ovi för att synka allt till din nya?
Alternativt brukar det finnas nättjänster där du kan synka din telefons innehåll. T ex tele2 har det. Nokia har det väl också. Då är det bara synka mot det så får du allt tillbaka. Det är vad jag har gjort med alla telefoner förutom N8:an eftersom jag inte kan få det att fungera!

Postad 10 October 2010 - 13:10

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

. Främst är det strukturen av operativsystemet samt blandningen av dubbelklick och enkelklick.

Stämmer inte. Har du testat N8?

Postad 10 October 2010 - 13:10

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Har du provat den medföljande "telefonöverföring", funkar inte den så kan du synka din C905 med google via exchange:
http://secentral.net...p?topic=16510.0
och sedan synka till N8:an enligt tidgare tips i den här tråden.

Det kan fungera, men finns det någon som kan förklara hur man gör?
"server address" vad är det och vad fyller man i där?

Postad 10 October 2010 - 13:25

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Heh. Jag har inte fått epost överhuvudtaget att fungera. Ska pesta Nokia efter helgen om ingen kommit på någon bra lösning.

Får inte heller Nokia Messaging att fungera och har ringt supporten vid två tillfällen under veckan, i måndags och i fredags. Dom lovade återkomma samma dag, men ringde varken tillbaka på måndag eller fredag. Ca en vecka före leverans registrerade jag mig på Nokia Messaging. Nu kan jag inte logga in längre. Dessutom finner jag inte längre N8 över listan över modeller som ska fungerar med NM. Har för mig att den var med på listan, men jag kan ha ha fel där...

Postad 10 October 2010 - 13:27

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det jag inte gillar med Symbian^3 är en hel del, ska inte gå in på allt, den tiden har jag tyvärr inte idag. Främst är det strukturen av operativsystemet samt blandningen av dubbelklick och enkelklick. Jag gillar inte det grafiska, min W390 ser mer "påkostad" ut än vad utseendet i Symbian kan erbjuda.

Det främsta argumentet mot Symbian är dock programutbudet. Hade kunnat förbisett det grafiska och allt annat om programutbudet varit i klass med AppStore eller Market! Vill jag spela PSX-roms på min mobil, går det inte, vill jag ha min banks Android/iPhone-applikation på mobilen, går det inte. Listan på program jag vill nyttja men inte skulle kunna nyttja med Symbian, skulle bli milslång, tyvärr. Och där har vi mitt största "agg" mot Symbian.

Tror utbudet kommer öka en del framöver. Nokia släpper ju en hel produktportfölj med nya Smartphones N8, C7, E7, C6... etc. Nokia N8 är nyss lanserad, och är redan på femte plats på försäljningslistan i Sverige.

Nya utvecklingsverktygen Nokia Qt SDK ska visst förenka programutvecklingen ordentligt, Nokia själva säger att med nya verktyget så ska det krävas 70% färre rader kod för programen som ska ut på OVI store.

Sen just QT som visst ska göra att program som utvecklas för Symbian ska fungera på Meego också och Meego utvecklar ju Nokia tillsammans med Intel som sen kommer att använda det i mängder av utrustning.

Vidare så har Nokia startat den här utvecklingstävlingen då... bara den visar ju på hur seriöst man tar det här på Nokia.

Sen så är ju inte Symbian^3 sista versionen det ska ju komma ett Symbian^4 också, så Nokia ser inte ut att svika Symbian i första taget.

Annars vad gäller programutbudet så kan ju inte Nokia snickra ihop bankprogram själv, så ni får ligga på och mejla era banker och andra företag att de släpper till Symbian också. Är de inte medvetna om att det finns intresse så kommer det ju självklart inga program.

Jag tycker det ser ljust ut i alla fall.

Redigerat av Unregistered31511, 10 October 2010 - 14:04.

Postad 10 October 2010 - 13:50

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Webläsaren har aldrig kraschat för mig.
Dessutom har N8 faktiskt stavningskontroll i QWERTY-läge.
Förutom att backspace-tangenten ligger helt fel vet jag inte vad jag kan klaga på. Har inte använt android eller iCrap, dock, så jag vet inte om dessa är bättre på tangentbordet. Problemet är bara att knapparna är så förbannat små att det är väldigt svårt att skriva med två händer samtidigt.

Det kan självklart vara så att jag fick ett måndagsex men jag är en av de som fått första versionen av den lokaliserade firmwaren (ver 1 istället för 2). Och vissa med den versionen har haft problem med mejl och annat. Själv har jag inte haft problem med just mejl (använder MfE, Yahoo och POP3 utan problem) men jag lyckas däremot inte ladda ner RSS web feeds. Varje gång jag försöker hänger hela telefonen en stund. Sedan med Opera så slutar den bara att funka ibland.

Stavningskontroll i qwerty är en mycket välkommen uppdatering över S60v5 men funkar fortfarande inte som XT9 som i tex Android. När Swype kommer ut med svenska blir det lika lätt som alla N8s konkurrenter men än så länge måste man alltid vara uppmärksam när den lilla rutan kommer upp, klicka på den och sedan mellanslag för att gå vidare. Klickar man bara på mellanslag efter ett felstavat ord sparas felstavningen i ordboken. Bra att de la till det men hade kunnat vara så mycket bättre.

Hur du upplevt att telefonen blivit seg? Tror du verkligen +~120 MHz verkligen skulle hjälpa?
Förutom det så skulle jag inte klaga på minnet. Om program läcker minne så måste dessa naturligtvis fixas, annars är det bara en tidsfråga innan du måste starta om dem.

Jag tror min poäng är att många fel i OSet eller vissa apps kan oskadliggöras om man har tillräckligt marginal med processorn och minnet. N8an har det som krävs i 90% av fallen men just precis. Stressar man systemet antingen med uppsåt eller pga fel syns problemen direkt och det är det användarna kan hänga upp sig på. Just med N8 hade inte mycket mer processorhastighet krävts - 1GHz hade säkert varit overkill men med tanke på att allt som N8 har för sig att klara av parallelt hade det inte skadat att ha en aning snabbare processor. Det samma kan sägas om minne. Och självklart måste man nästan starta om en telefon då och då även med Android men har man lite mer marginaler så blir det inte lika ofta. Just på dessa två punkter skulle lite snabbare processor och mer minne inte krävt en större telefon men hade kanske gjort den aningen dyrare. Samtidigt tror jag kunderna hade gärna betalat uppemot 6000 kr för något som var extra vass. Frågan är om Nokia tvivlade på att kunderna skulle göra så för en telefon med Symbian på.

Nåja, det är bara mina personliga intryck och som man säger "your mileage may vary".

Postad 10 October 2010 - 13:59

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag kan ju bara tillägga att hade den kostat 6000 kr hade jag inte köpt den. Då kostar den ju lika mycket som Apples överprisade iCrap-produkter!

Postad 10 October 2010 - 14:01

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt fråga hur ni som fått era N8 (och haft dom i en vecka nu) upplever telefonen, om ni har nåt att anmärka på. Men jag ser att flera sidor bak fram tills denna är fulla av klagomål eller anmärkningar av negativ karaktär. Kul är väl dock att det flesta är nöjda och det mesta som skrivs om N8 verkar vara positivt. Även här.

Redigerat av Yobo1987, 10 October 2010 - 14:02.

Postad 10 October 2010 - 14:10

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt fråga hur ni som fått era N8 (och haft dom i en vecka nu) upplever telefonen, om ni har nåt att anmärka på. Men jag ser att flera sidor bak fram tills denna är fulla av klagomål eller anmärkningar av negativ karaktär. Kul är väl dock att det flesta är nöjda och det mesta som skrivs om N8 verkar vara positivt. Även här.

Att man läser om alla vi som klagar på dittan och dattan är normalt. De som inte märker något problem överhuvudtaget går inte ut på nätet för att söka lösningar.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att tom vi som har problem är ganska nöjda ändå. De flesta som köpte en N8 verkar ha vetat ungefär vad som de kunde förvänta sig.

Postad 10 October 2010 - 14:11

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Jag är i alla fall överlag supernöjd och har inte sett många av de buggar som andra verkar ha. Sen att det blir en massa snack om sånt som är krångligt eller inte funkar är ju naturligt på ett forum, man vill ju ha hjälp om man inte fixar nån sak. Att kameran är suverän, att USB-otg är användbart till så mycket, att HDMI ut funkar klockrent och andra positiva saker som funkar bra försvinner väl när de flesta vill ha det som funkar sämre att funka bra och därmed ställer frågor om det är ju inte så konstigt.

Redigerat av Unregistered35091, 10 October 2010 - 14:14.

Postad 10 October 2010 - 14:13

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jag kan ju bara tillägga att hade den kostat 6000 kr hade jag inte köpt den. Då kostar den ju lika mycket som Apples överprisade iCrap-produkter!

Skulle du ha sagt samma sak om N8 även körde Meego istället för Symbian^3?

Postad 10 October 2010 - 14:13

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Nej, det låter som program som ständigt vill koppla upp sig mot internet. Program eller widgets.

inte riktigt. jag gjorde precis ett test. stängde av alla program och satte widgets i offline-läge. disconnectade mitt WLAN och då står det under WLAN i Anslutbarhet "WLAN skanning av". Exakt 12 sekunder senare ansluter den automatiskt till mitt WLAN igen. så visst är det ju nånting som är galet! buggfix please!!

Som någon oxå skrev, om man i inställningar ställer in så den inte ska koppla upp mot WLAN ska väl förfan inte ett program eller widget kunna override'a den inställningen!

Hur var det med mobilt internet, gick det att stänga av på nått sätt? Skulle ju inte vilja ha det på hela tiden då man är utomlands direkt...

Postad 10 October 2010 - 14:15

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Skulle du ha sagt samma sak om N8 även körde Meego istället för Symbian^3?

Skulle den kört Meego skulle jag inte skaffat den i överhuvudtaget.

Postad 10 October 2010 - 14:22

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har bara positivt att säga om n8, dock så vill jag ha en uppdatering så man får bort små buggar och bättre webläsare.

Postad 10 October 2010 - 14:25

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det kan självklart vara så att jag fick ett måndagsex men jag är en av de som fått första versionen av den lokaliserade firmwaren (ver 1 istället för 2). Och vissa med den versionen har haft problem med mejl och annat. Själv har jag inte haft problem med just mejl (använder MfE, Yahoo och POP3 utan problem) men jag lyckas däremot inte ladda ner RSS web feeds. Varje gång jag försöker hänger hela telefonen en stund. Sedan med Opera så slutar den bara att funka ibland.

Alla kan väl ladda ner uppdateringen som det snackas om tidigare i tråden?

Postad 10 October 2010 - 14:41

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag laddade ner Swiss Manager Pro och tittade på minne osv. Min verkar köra på bara 192 MHz.

Kan någon annan kontrollera deras och säga hur det ser ut hos er? (under System-Hardware-CPU speed)

Min anpassade mjukvaruversion är 011.012.00.01

Redigerat av Quist08, 10 October 2010 - 14:41.

Postad 10 October 2010 - 14:45

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Får också 192 MHz. Tycks vara en bugg.

Postad 10 October 2010 - 14:49

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Stämmer inte. Har du testat N8?

Stämmer ja, jag har testat Nokia N8!

Tror utbudet kommer öka en del framöver. Nokia släpper ju en hel produktportfölj med nya Smartphones N8, C7, E7, C6... etc. Nokia N8 är nyss lanserad, och är redan på femte plats på försäljningslistan i Sverige.

Nya utvecklingsverktygen Nokia Qt SDK ska visst förenka programutvecklingen ordentligt, Nokia själva säger att med nya verktyget så ska det krävas 70% färre rader kod för programen som ska ut på OVI store.

Sen just QT som visst ska göra att program som utvecklas för Symbian ska fungera på Meego också och Meego utvecklar ju Nokia tillsammans med Intel som sen kommer att använda det i mängder av utrustning.

Vidare så har Nokia startat den här utvecklingstävlingen då... bara den visar ju på hur seriöst man tar det här på Nokia.

Sen så är ju inte Symbian^3 sista versionen det ska ju komma ett Symbian^4 också, så Nokia ser inte ut att svika Symbian i första taget.

Annars vad gäller programutbudet så kan ju inte Nokia snickra ihop bankprogram själv, så ni får ligga på och mejla era banker och andra företag att de släpper till Symbian också. Är de inte medvetna om att det finns intresse så kommer det ju självklart inga program.

Jag tycker det ser ljust ut i alla fall.

Symbian kommer nog hänga med ett tag framöver, men om det medför gott eller ont kan bara framtiden utvisa.

Självfallet kan inte Nokia snickra ihop bankprogram själva, men att jag som enstaka privatperson ska börja maila Nordea och börja gnälla över varför de inte kan släppa en applikation till Symbian kommer nog inte leda någonvart. De vet ju knappt vad Android är för något. Skall ett företag utveckla en applikation blir det oftast AppStore. Alla associerar applikationer med iPhone, tyvärr.

Så nej, Nokia kan inte göra något åt detta, men jag tror inte ett dugg på att det kommer bli alltför bra framöver. Android kommer börja ta "för stor" plats och uppmärksamhet. Dessutom är det hyfsat ointressant om det nu skulle bli bättre framöver. Jag köper en mobil nu, då vill jag kunna nyttja den fullt ut nu, inte vänta till Symbian^4, 2011, 2012 eller till några mjukvaruuppdateringar innan jag kommer kunna använda min mobil "fullt ut".

Men men, jag ska sluta gnälla! Tycker som sagt bara det är synd att N8 kör Symbian, men de som är nöjda, de är nöjda. Jag är personligen småkär i utseendet, kameran med mera. Hade någon tryckt in ett annat operativsystem i N8:an hade jag haft en i min ägo för länge sen. Jag måste faktiskt kunna göra det jag vill med min mobil.

Postad 10 October 2010 - 15:27

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Får inte heller Nokia Messaging att fungera och har ringt supporten vid två tillfällen under veckan, i måndags och i fredags. Dom lovade återkomma samma dag, men ringde varken tillbaka på måndag eller fredag. Ca en vecka före leverans registrerade jag mig på Nokia Messaging. Nu kan jag inte logga in längre. Dessutom finner jag inte längre N8 över listan över modeller som ska fungerar med NM. Har för mig att den var med på listan, men jag kan ha ha fel där...

Det tycks som att byta SIM-kort löser detta problem (?) från vad jag har läst från andra källor. Dock har det varit till en annan leverantör.
Händer det här för alla operatörer eller bara en, tro? Jag använder Tele2.
Frågar är också om det går att byta till ett nyare SIM-kort från samma leverantör och få det fungera.
Och frågan är om detta är någon nät-tjänst som då kommer att kosta...

Postad 10 October 2010 - 15:53

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Symbian kommer nog hänga med ett tag framöver, men om det medför gott eller ont kan bara framtiden utvisa.

Självfallet kan inte Nokia snickra ihop bankprogram själva, men att jag som enstaka privatperson ska börja maila Nordea och börja gnälla över varför de inte kan släppa en applikation till Symbian kommer nog inte leda någonvart. De vet ju knappt vad Android är för något. Skall ett företag utveckla en applikation blir det oftast AppStore. Alla associerar applikationer med iPhone, tyvärr.

Så nej, Nokia kan inte göra något åt detta, men jag tror inte ett dugg på att det kommer bli alltför bra framöver. Android kommer börja ta "för stor" plats och uppmärksamhet. Dessutom är det hyfsat ointressant om det nu skulle bli bättre framöver. Jag köper en mobil nu, då vill jag kunna nyttja den fullt ut nu, inte vänta till Symbian^4, 2011, 2012 eller till några mjukvaruuppdateringar innan jag kommer kunna använda min mobil "fullt ut".

Men men, jag ska sluta gnälla! Tycker som sagt bara det är synd att N8 kör Symbian, men de som är nöjda, de är nöjda. Jag är personligen småkär i utseendet, kameran med mera. Hade någon tryckt in ett annat operativsystem i N8:an hade jag haft en i min ägo för länge sen. Jag måste faktiskt kunna göra det jag vill med min mobil.

Nu vet jag inte hur det fungerar på Nordea, men i Telia IPTV tråden här så hänvisade en som jobbade hos Telia om en "tyck till" länk hos Telia där man kunde framföra förslag och önskemål om de önskade en applikation till deras inspelningstjänst. Du får ju ha din åsikt men jag håller inte med dig, tycker det är självklart att företag lyssnar på sina kunders önskemål. Helst om det är flera personer som kommer med samma önskemål.

Redigerat av Unregistered31511, 10 October 2010 - 15:56.

Postad 10 October 2010 - 15:58

jullan27
  • jullan27
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Använd telefonöverföring.
Inställningar -> anslutbarhet -> dataöverföring -> telefonbyte.

Jag hade aftonbladet som widget på sista startskärmen, när jag bläddrade till den skärmen så rullade ny text på aftonbladet fram hela tiden. Betyder det att widgeten var uppkopplad till nätet hela tiden? Då blir det dyrt...

Postad 10 October 2010 - 15:59

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur det fungerar på Nordea, men i Telia IPTV tråden här så hänvisade en som jobbade hos Telia om en "tyck till" länk hos Telia där man kunde framföra förslag och önskemål om de önskade en applikation till deras inspelningstjänst. Du får ju ha din åskit men jag håller inte med dig, tycker det är självklart att företag lyssnar på sina kunders önskemål. Helst om det är flera personer som kommer med samma önskemål.

Absolut, men nu kommer jag med ganska stor säkerhet vara ensam om att vilja ha en Nordeaapplikation till Symbian och även om de skulle ta upp mitt förslag och börja utveckling så tror jag knappast det är något jag får se inom en snar framtid. De kommer göra en Androidapplikation innan en Symbianapplikation och inte ens Android är uppe på skrivbordet än.

Som sagt, fortfarande sugen på mobilen, men när recensenterna i Sverige sågar mobilen, kallar den en besvikelse och flera internationella sidor kallat den "a complete disaster", då blir det om möjligt ännu svårare att ta den till sig.

Problemet är bara att jag är trött på att leta efter en mobil som ska fungera ordentligt, när skall den uppenbara sig?

Postad 10 October 2010 - 16:00

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Kolla din datatrafik för att se. Under program -> verktyg -> logg.

Postad 10 October 2010 - 16:02

Zetor
  • Zetor
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Då märkte du säkert också att nya Symbian inte mera kräver dubbelklick, som du påstod lite tidigare?

Symbian^3 är ju absolut inte det optimala och bästa operativsystemet, fast ^3 är betydligt bättre än tidigare versionen. Men håller ändå med Nokias chefer att det skulle vid detta skede vara dumt att satsa på Android. Nokia är fortfarande världens överlägset största tillverkare av mobiler, och de har resurserna att utveckla ett eget OS. Om man går in för Android så efter det tävlar man bara med hårdvaran.

Mycket är fast vid Symbian^4 och Meego om Nokia kommer att fortsätta dominera mobilmarknaden. Om de floppar så kommer vi nog att se en Android-mobil från Nokia förr eller senare..

Postad 10 October 2010 - 16:15

leris
  • leris
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur det fungerar på Nordea, men i Telia IPTV tråden här så hänvisade en som jobbade hos Telia om en "tyck till" länk hos Telia där man kunde framföra förslag och önskemål om de önskade en applikation till deras inspelningstjänst. Du får ju ha din åsikt men jag håller inte med dig, tycker det är självklart att företag lyssnar på sina kunders önskemål. Helst om det är flera personer som kommer med samma önskemål.

Mycket spekulerande nu! Lite mera FAKTA/upplevelser om N8 vore intresant....

Postad 10 October 2010 - 16:16

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Då märkte du säkert också att nya Symbian inte mera kräver dubbelklick, som du påstod lite tidigare?

Symbian^3 är ju absolut inte det optimala och bästa operativsystemet, fast ^3 är betydligt bättre än tidigare versionen. Men håller ändå med Nokias chefer att det skulle vid detta skede vara dumt att satsa på Android. Nokia är fortfarande världens överlägset största tillverkare av mobiler, och de har resurserna att utveckla ett eget OS. Om man går in för Android så efter det tävlar man bara med hårdvaran.

Mycket är fast vid Symbian^4 och Meego om Nokia kommer att fortsätta dominera mobilmarknaden. Om de floppar så kommer vi nog att se en Android-mobil från Nokia förr eller senare..

Man kanske inte längre behöver dubbelklick, missade det, my bad, men som jag tidigare sagt, det är inte "dubbelklicken" som sätter käppar i hjulet, det är programutbudet.

Nokia dominerar kanske och de anser kanske även att det är dumt att hoppa på Androidtåget. Kritikerna tycker tvärtom och förstår inte hur Nokia kan gräva sin egen grav. Jag hade gärna kört Symbian som OS om det funnits program som tillfredsställer mig.

Nu är jag inte så extremt insatt i Symbian så det kanske finns en del lösningar på dessa "problem" trots alls:

Om jag vill spela mina gamla PSX-spel med hjälp av ROM-filer, vad skall jag då ha för program? Finns PSX4ALL till Symbian?

Om jag vill ändra hela utseendet för det grafiska och dess UI och själv laborera med utformningen, finns något likt Pro Launcher eller ADW Launcher taget från Androids market? Det måste det självklart göra, men vad heter dessa program?

Augmented Reality, vilka applikationer finns det i Symbian som nyttjar detta bäst?

Vad finns det för applikationer för att styra stereoapparater och annan teknik i hemmet?

Dessa är några fåtal "needs to have" för mig personligen, men det finns självfallet mer. Klarar Symbian av allt ovan så tar jag tillbaka allt jag någonsin sagt och går ner och köper mig en N8!

Postad 10 October 2010 - 16:38

cossiejeppe
  • cossiejeppe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Va iväg o fota en bild på bilen med N8:an o är sjukt nöjd över resultatet, har heller inget negativt alls att säga om mobilen för övrigt!

Bifogad fil  20101009023_1.jpg   1.34MB   0 Antal nerladdningar

Postad 10 October 2010 - 17:45

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det tycks som att byta SIM-kort löser detta problem (?) från vad jag har läst från andra källor. Dock har det varit till en annan leverantör.
Händer det här för alla operatörer eller bara en, tro? Jag använder Tele2.
Frågar är också om det går att byta till ett nyare SIM-kort från samma leverantör och få det fungera.
Och frågan är om detta är någon nät-tjänst som då kommer att kosta...

Jag har Tele2, så det kan kanske finnas ett samband? Mjukvaruversionen kan det också bero på, jag har 011.012.00.01
Det verkar som om många har en senare version.

Postad 10 October 2010 - 17:53

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Får också 192 MHz. Tycks vara en bugg.

Tack för att du kollade det här. I och med att du inte haft problem med din telefon känns det lite lugnande.

Testade även med Jbenchmark och kom fram till 690MHz vilket vore mer normal.

Jag testade också lite med minnet och allt verkar flyta på bra tills jag kommer under 10Mb ledigt. Verkar dessutom som om Opera Mobile 10 stänger ner sig själv ganska ofta om det är på i bakgrunden.

Jag misstänker att mina problem kanske har med (1) en bugg i lokaliseringsversionen jag har och (2) kompatabilitetsproblem med apps som är designade för S60v5.

Postad 10 October 2010 - 18:23

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Jag har Tele2, så det kan kanske finnas ett samband? Mjukvaruversionen kan det också bero på, jag har 011.012.00.01

Jag har också 011.012, och det tycks inte finnas någon uppdatering tillgänglig.
Åtminstone inte via Ovi. Dock säger telefonen att det finns en uppdatering som bör appliceras via PC.

Redigerat av Serenity, 10 October 2010 - 18:24.

Postad 10 October 2010 - 18:35

waspman
  • waspman
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hur tusan får man ovi maps att fungera i offläge...ovi suite fick konstoigt nog kontakt med telefonen en gång idag och då passade jag på att ladda ner kartor...men inte går den att köra i offläge, för då hittar den inget alls....utan man måste sätta den i online läge så den kopplar upp sig...skumt.

Postad 10 October 2010 - 19:13

Cajsa
  • Cajsa
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hur tusan får man ovi maps att fungera i offläge...ovi suite fick konstoigt nog kontakt med telefonen en gång idag och då passade jag på att ladda ner kartor...men inte går den att köra i offläge, för då hittar den inget alls....utan man måste sätta den i online läge så den kopplar upp sig...skumt.

Märkte detta också. Man är tvungen att gå online tydligen när man ska söka upp gator eller liknande men när man väl hittat sin destination och sparat den som rutt kan man gå och offline och sen köra. Har inte testat mer praktiskt men den planerar rutten i offline läget och är redo för att ge sig ut på vägen. :)

Postad 10 October 2010 - 19:18

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Ingenting i telefonen kopplar upp sig mot 3G eller edge, om man har valt "Dataanv. i hemnätverk" Endast WLAN. Det känns ju väldigt skönt, det är ju en så pass smidig och snabb inställning också.

Postad 10 October 2010 - 19:21

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag får en massa anslutning misslyckades hela tiden. Jag vet inte vilket program som bråkar med mig eller varför! Lite dåligt det där.
Testar kameran. Det står 50 minuter inspelning på HD, vilket är väldigt dåligt med tanke på att jag har 14 GB ledigt. Men när jag börjar spela in så hoppar tiden, så vi får se hur länge den kan spela in.

Postad 10 October 2010 - 19:23

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Ingenting i telefonen kopplar upp sig mot 3G eller edge, om man har valt "Dataanv. i hemnätverk" Endast WLAN. Det känns ju väldigt skönt, det är ju en så pass smidig och snabb inställning också.

Hehe här har man sökt o sökt, o så va det så lätt.

Postad 10 October 2010 - 19:32

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Märkte detta också. Man är tvungen att gå online tydligen när man ska söka upp gator eller liknande men när man väl hittat sin destination och sparat den som rutt kan man gå och offline och sen köra. Har inte testat mer praktiskt men den planerar rutten i offline läget och är redo för att ge sig ut på vägen. :)

Testade kart funktionen igår, både sök och navigering, och det funkade klockrent. Offline läge hela tiden.
Tycket det låter som att nåt har blivit knasigt, annars är det ju ingen vits o ladda ner kartorna till telefonen.

Postad 10 October 2010 - 19:35

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Absolut, men nu kommer jag med ganska stor säkerhet vara ensam om att vilja ha en Nordeaapplikation till Symbian och även om de skulle ta upp mitt förslag och börja utveckling så tror jag knappast det är något jag får se inom en snar framtid. De kommer göra en Androidapplikation innan en Symbianapplikation och inte ens Android är uppe på skrivbordet än.

m.nordea.se funkar väl? Varför måste du ha en app? Det enda du missar är väl lånekalkyler som finns i iphoneappen?

Postad 10 October 2010 - 19:41

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag har också 011.012, och det tycks inte finnas någon uppdatering tillgänglig.
Åtminstone inte via Ovi. Dock säger telefonen att det finns en uppdatering som bör appliceras via PC.

011.012 har alla N8, det är dom efterföljande siffrorna som skiljer. Dom andra har högre tal och senare uppdateringar. Jag påpekade detta för Nokia supporten. Som inte verkade ha en aning om detta...

Postad 10 October 2010 - 20:02

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

011.012 har alla N8, det är dom efterföljande siffrorna som skiljer. Dom andra har högre tal och senare uppdateringar. Jag påpekade detta för Nokia supporten. Som inte verkade ha en aning om detta...

Jag har version 011.012.251.02 är det någon som har nyare? Precis som någon skrev tidigare så finns det en uppdatering enligt telefonen men inte om jag försöker uppdatera via datorn.

Postad 10 October 2010 - 20:12

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Det beror nog inte på mjukvaruversionen för jag har samma och det funkar för mig. Förmodligen är det som nån sa innan att tele2 inte har rätt konfiguration mot Nokia messaging. Låna nån polares sim-kort (telia funkar i alla fall) och ställ in e-posten. Byt sedan tillbaka till ditt vanliga sim.

Postad 10 October 2010 - 20:26

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det beror nog inte på mjukvaruversionen för jag har samma och det funkar för mig. Förmodligen är det som nån sa innan att tele2 inte har rätt konfiguration mot Nokia messaging. Låna nån polares sim-kort (telia funkar i alla fall) och ställ in e-posten. Byt sedan tillbaka till ditt vanliga sim.

Det verkar vara så, ja. Hittade detta på Nokia forum och det är bara att byta SIM kort. Lite irriterande att Nokia support inte kunde ha dragit den slutsatsen själva.
http://discussions.e...p/770512#M28426

Postad 10 October 2010 - 20:26

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det verkar vara så, ja. Hittade detta på Nokia forum och det är bara att byta SIM kort. Lite irriterande att Nokia support inte kunde ha dragit den slutsatsen själva.
http://discussions.e...p/770512#M28426

Postad 10 October 2010 - 20:59

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag tycker det är irriterande att vi måste byta simkort!
Jag har inget icke-Tele2 simkort till hands.

Postad 10 October 2010 - 21:10

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

där ser man , tack för den! :)
återigen, inte alltid så lätt att veta vad fan man gör under settings till mobilt internet och WLAN, ofta känns det som om man ställer in samma sak på flera olika ställen?! men va fan, nu vet vi iaf! :blush:

Postad 10 October 2010 - 21:14

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Om man lämnar sitt hemnätverk, frågar den då vilken anslutning man skall nyttja? Eller går den på 3g direkt då..?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.