Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3551 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8.75 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Försteg) 3 8.75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7.5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8.333332 (2) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) 61 998:-
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9.099998 (9) Inga priser
Hegel H70 (Förstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6.42857 (6) Inga priser
Hegel P30 (Försteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.545454 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.249998 (11) Inga priser
Hegel H300 (Förstärkare) 7 9.461538 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8.374998 (7) Inga priser
Hegel P20 (Försteg) 3 7.5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Förstärkare) 5 9.447368 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9.583332 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Förstärkare) 4 9.461538 (12) Inga priser
Hegel H360 (Förstärkare) 5 8.42857 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Förstärkare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Hegel H90 (Förstärkare) 2 8.833332 (5) Inga priser
Hegel H590 (Förstärkare) 1 5.666666 (2) Inga priser
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 7 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 7 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 7 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 8 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 9 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 10 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 10 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 12 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 13 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 13 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 14 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (319 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 15 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 15 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 16 år sedan

Postad 24 December 2012 - 00:21

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

@exity: Kul att höra om dina erfarenheter. Intressant att du haft den upplevelsen av Hegel och Focus 140 givet att det finns flera på forumet som lovordat just dessa högtalare tillsammans med Hegel. Hade själv funderat på att lyssna på dem för att se om de kan konkurrera med mina B&W 805s. Absolut läge att kolla även på Audio Physic Scorpio II då!

God Jul allihopa!!!!

Det var inte menat som ett avskräckande från kombon menat, det finns som du även själv läst många som är nöjda med kombon så det är nog mer en smak fråga. Hegel har en lugnare och korrektare ljudbild jämfört med naim etc som jag upplever lite färgad i dem frekvenser som blir vid tex instrument som en akustik gitarr, som i sin tur leder till att det blir lite mer framträdande i ljudbilden.

Men hegel har ett driv som jag varjefall inte upplever naim kan leverera i samma prisklass.

Ja audio physic och hegel är en kombo jag tycker låter väldigt bra i mina öron varjefall, absolut värt och ge en chans.

Du får lycka till i din jakt på nya prylar :)

God jul!!!

Redigerat av Unregistered4573ef7b, 24 December 2012 - 00:21.

Postad 24 December 2012 - 00:38

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@sweet_nothing: Jag har ett liknande problem, men har ännu inte kommit till någon slutsats. Jag har försökt teckna ned mina observationer nedan i förhoppning att det kanske kan vara till hjälp.

Men låt mig först svara på den exakta frågan. Jag tror inte det skall finnas några specifika skäl till att undvika kombinationen Hegel + Elac. Jag vet att Ljudmakarn brukar använda Elac vid provlyssningar av Hegel-förstärkare (har själv provlyssnat Hegel + Elac flera gånger). Personligen gillar jag inte kombinationen Hegel + Elac, men det handlar mer om klangmatching (och personlig smak) än att de skulle vara inkompatibla. Jag tycker att ljudet blir lite väl hårt och skarpt i diskanten. Någon form av distorsion i diskantområdet har jag dock inte upplevt när jag provlyssnat.

Däremot har jag själv haft problem med distorsion i diskanten med mina B&W 805s och ett flertal olika Hegel-förstärkare (H300 samt två olika exemplar av H20). Jag blev först väldigt orolig för att jag skulle ha bränt diskanten på en av högtalarna, men efter en del experimenterande tror jag inte att det är det som är problemet. Att problemet uppstått med flera olika förstärkare lär nog också utesluta att det handlar om fel på något enstaka exemplar av förstärkaren.

Problemet uppstår (för min del) bara med vissa inspelningar. Hittills har jag bara märkt det med inspelningar som redan innehåller kraftiga vibrationer i diskanten som påminner om distorsion. Ofta är det gamla och lite rossliga inspelningar som t ex Adeste Fideles med Bing Crosby. I dessa fall låter det som om att diskanten hamnar i självsvängning och det vibrerande, men kontrollerade ljudet låter istället som okontrollerad distorsion.

Jag har inte hunnit komma till några slutsatser om vad som är anledningen, men jag har gjort följande observationer:

- Fenomenet är i mitt fall volymberoende: ju högre volym desto tydligare blir distorsionen. Vid mycket låg volym blir fenomenet obetydligt, men då hörs ju häller inga av de trevliga delarna av musiken.

- Fenomenet verkar till viss del beroende av högtalarnas placering (tror jag). Det var huvudsakligen vänster högtalare som distade, så jag provade att byta plats på kablarna. Distorsionen följde då inte med till höger högtalare. Istället började högerkanalen (nu i vänster högtalare) dista. Jag bytte då plats på högtalarna (vid det här laget helt övertygad om att den ena högtalaren var trasig). Distorsionen kommer fortfarande huvudsakligen från vänster högtalare, men minskade markant (jag justerade även högtalarnas position vid bytet).

- Jag råkar ha tillgång till två källor med samma inspelning av Adeste Fideles (Bing Crosby). Den ena är en halvdan MP3-fil som trotts detta låter fantastiskt. Lite knaster pga artifakter, men ingen distorsion och en glasklar ljudbild mitt emellan högtalarna. Den andra kommer från Spotify och går knappt att lyssna på. Det distar kraftigt i båda högtalare (dock huvudsakligen vänster kanal) vilket totalt förstör stereobilden då den distande delen av ljudet befinner sig vid respektive högtalare.

- Fenomenet beror också delvis på signalkällan. Jag har huvudsakligen använt Hegel-dackar som signalkällor och med dessa uppstår fenomenet ibland. Jag hade under en vecka förmånen att testa em Wadia 121 Decoding Computer (DAC) med H20 (för övrigt en mycket trevlig DAC för pengarna). Med denna uppstod distorsionen ALDRIG. Detta kan delvis bero på att denna inte utmanar diskanten lika hårt som vissa av Hegel dacarna.

Det är svårt att gissa när jag inte hört hur det låter i ditt system, men om du har samma problem som jag har tror jag inte du behöver oroa dig över att förstärkaren skulle vara trasig.

Jag vet inte om jag kan ge så mycket tipps om åtgärder annat än att eventuellt möblera om lite på högtalarna och kanske titta på att byta ut signalkällan. Du skulle även kunna testa med en lite kraftigare hegel-förstärkare. H200 har en ganska mjuk och kraftfull framtoning som borde göra sig bra på dina högtalare. H300 låter långt bättre, men kräver troligen en extern HD20 eller HD25 för att inte låta för skarpt med digitala ljudkällor.

Nåja. Blev ett långt inlägg. Hoppas det kan vara till hjälp.

God Jul!

Postad 24 December 2012 - 01:07

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@exity: Hehe... jag är alltså inte den enda som hänger på forumet på självaste natten mot julafton ;-) Kul (eller kanske tragiskt, beroende på hur man ser det).

Det där med smakfrågor är ju det som är så för**ligt med hela den här hobbyn. Att det inte finns någon enkel absolut väg att följa. Jag har X kronor att spendera, då skall jag köpa anläggning Y och när jag får ytterligare Z kronor att spendera skall jag inhandla uppgradering Q. Så mycket enklare det vore! Det är väl därför man borde ha snöat in på Linn eller något liknande. Bara synd att pris-prestanda är så extremt lågt där. Jag har inte 100'000 kr att lägga på en instegsanläggning som kommer låta lite si-sådär och där alla kommer att tala om för mig att den låter lite si-sådär eftersom jag snålat och inte köpt den för 250'000 kr ;-) (no offence, jag har hört Linn-anläggningar som låtit fantastiskt)

Som om det inte vore nog att alla tycker olika har jag även svårt att bestämma mig vad jag själv tycker låter bäst. H200 + HD20 var den bästa elektroniken jag någonsin hört (inom realistisk prisnivå), tills jag hörde H300. Då lät plötsligen mina gamla favoriter lite väl grå och trista. Tyvärr fastnade jag aldrig för H300 även om jag verkligen ville det. Efter flera hemlån och gedigna försök gav jag upp. H300 skulle minst kombineras med HD20 för att komma upp i en nivå som lockade, men då blev det ju så förbaskat dyrt. Och så bra var det kanske ändå inte... eller? Första gången jag lyssnade tyckte jag nästan att det kunde vara värt de 45 tusen som det skulle kosta, men andra gången kändes det inte lika självklart. Just nu använder jag H20 + lite olika Hegel DAC:ar. Ibland låter det fantastiskt, men andra dagar känns det tveksamt om det verkligen var värt alla de extra kronorna från min gamla integrerade 4500 kr NAD förstärkare. Sista order är i alla fall inte sagt där ännu.

Den självklara lösningen blir då att ifrågasätta om de högtalare som jag köpte för ett halvår sedan (och var så lycklig med) kan vara boven i dramat. När jag spenderat så mycket på elektroniken måste den ju vara optimal, eller hur?

Det tar ju aldrig slut!

Det hela påminner lite om hur det är i finnans-världen. Det är inte den genomsnittlige investeraren som tjänar de stora pengarna, utan de som tillhandahåller marknadsplatserna och tar betalt för transaktionerna. Man borde verkligen ta och starta ett företag som tillverkar HiFi-utrustning. Kablar tycks vara en bra bransch att ta hutlöst betalt för minimala skillnader mellan olika produktserier... någon som vill starta ett kabelföretag med mig? (*)

Och detta får avsluta "Dagens Rant" med Ljudvåg. Stanna kvar. Efter reklampausen kommer Ljudklappar med Bing Crosby... ;-)

(*) Jag vill inte starta en kabeldiskussion! Jag varken påstår eller ifrågasätter huruvida kablar kan göra en skillnad. Däremot tvivlar jag på att en skillnad på över 200'000kr mellan de billigaste och dyraste högtalarkablarna från Nordost kan motiveras enkom genom produktions-, marknadsförings- och utvecklingskostnader. För de dyrare kablarna tror jag att prissättningen vanligen utgår från vad folk är beredda att betala snarare än vad det kostar att tillhandahålla produkten.

Redigerat av ljudvåg, 24 December 2012 - 01:07.

Postad 24 December 2012 - 01:21

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@sweet_nothing: En tanke slog mig när jag tittade på dina bilder. Dina högtalare är ganska små/lätta och står placerade på ett sådant sätt att de eventuellt skulle kunna hamna i självsvängning vid vissa frekvenser. Du skulle kunna prova att placera något tungt på högtalarna (t ex sandsäck) för att på så sätt förändra egenfrekvensen hos kabinettet och se om det minskar distorsionen. Du kan även försöka hålla handen mot kabinettet eller flytta ned dem från stativen. Bara gissningar, men det kanske hjälper att komma närmare orsaken till problemet ...

Redigerat av ljudvåg, 24 December 2012 - 01:21.

Postad 24 December 2012 - 01:38

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

@exity: Hehe... jag är alltså inte den enda som hänger på forumet på självaste natten mot julafton ;-) Kul (eller kanske tragiskt, beroende på hur man ser det).

Det där med smakfrågor är ju det som är så för**ligt med hela den här hobbyn. Att det inte finns någon enkel absolut väg att följa. Jag har X kronor att spendera, då skall jag köpa anläggning Y och när jag får ytterligare Z kronor att spendera skall jag inhandla uppgradering Q. Så mycket enklare det vore! Det är väl därför man borde ha snöat in på Linn eller något liknande. Bara synd att pris-prestanda är så extremt lågt där. Jag har inte 100'000 kr att lägga på en instegsanläggning som kommer låta lite si-sådär och där alla kommer att tala om för mig att den låter lite si-sådär eftersom jag snålat och inte köpt den för 250'000 kr ;-) (no offence, jag har hört Linn-anläggningar som låtit fantastiskt)

Som om det inte vore nog att alla tycker olika har jag även svårt att bestämma mig vad jag själv tycker låter bäst. H200 + HD20 var den bästa elektroniken jag någonsin hört (inom realistisk prisnivå), tills jag hörde H300. Då lät plötsligen mina gamla favoriter lite väl grå och trista. Tyvärr fastnade jag aldrig för H300 även om jag verkligen ville det. Efter flera hemlån och gedigna försök gav jag upp. H300 skulle minst kombineras med HD20 för att komma upp i en nivå som lockade, men då blev det ju så förbaskat dyrt. Och så bra var det kanske ändå inte... eller? Första gången jag lyssnade tyckte jag nästan att det kunde vara värt de 45 tusen som det skulle kosta, men andra gången kändes det inte lika självklart. Just nu använder jag H20 + lite olika Hegel DAC:ar. Ibland låter det fantastiskt, men andra dagar känns det tveksamt om det verkligen var värt alla de extra kronorna från min gamla integrerade 4500 kr NAD förstärkare. Sista order är i alla fall inte sagt där ännu.

Den självklara lösningen blir då att ifrågasätta om de högtalare som jag köpte för ett halvår sedan (och var så lycklig med) kan vara boven i dramat. När jag spenderat så mycket på elektroniken måste den ju vara optimal, eller hur?

Det tar ju aldrig slut!

Det hela påminner lite om hur det är i finnans-världen. Det är inte den genomsnittlige investeraren som tjänar de stora pengarna, utan de som tillhandahåller marknadsplatserna och tar betalt för transaktionerna. Man borde verkligen ta och starta ett företag som tillverkar HiFi-utrustning. Kablar tycks vara en bra bransch att ta hutlöst betalt för minimala skillnader mellan olika produktserier... någon som vill starta ett kabelföretag med mig? (*)

Och detta får avsluta "Dagens Rant" med Ljudvåg. Stanna kvar. Efter reklampausen kommer Ljudklappar med Bing Crosby... ;-)

(*) Jag vill inte starta en kabeldiskussion! Jag varken påstår eller ifrågasätter huruvida kablar kan göra en skillnad. Däremot tvivlar jag på att en skillnad på över 200'000kr mellan de billigaste och dyraste högtalarkablarna från Nordost kan motiveras enkom genom produktions-, marknadsförings- och utvecklingskostnader. För de dyrare kablarna tror jag att prissättningen vanligen utgår från vad folk är beredda att betala snarare än vad det kostar att tillhandahålla produkten.

Haha ja, det beror väl kanske lite på i vilket sinnestillstånd och till vilken anledning i frågan om det är tragiskt eller kul ;) Min anledning får bli att jag inte har någon tid före 15:00 att passa imorgon :D

Ja hur chockad, förvånad och imponerad man blir över nya delar till anläggningen så börjar man snart hitta små fel som ingen annan skulle upptäcka och börjar kasta tusenlapparna huller om buller för att komma i bukt med det - för att sedan inse att det är dags att byta hela anläggningen istället och tusenlapparna är i ännu större rullning ^_^ Men det är kanske det som är lite tjusningen med hobbyn med att det alltid går att hålla den vid liv så länge man inte är blyg på att öppna plånboken :D Nåväl tillbaka till hegel igen :)

Kul att du även har erfarenhet med den nyaste modellen! Detta är somsagt min första hegel maskin som jag äger ensam och haft chans att testa lite mera fritt så att säga. Tycker framförallt att den ger ett enormt ork till ljudet, låter stabilt även på höga volymer som min tidigare bladelius tyr inte riktigt orkade utan att bli lite ansträngt med mina nuvarande högtalare.

Har idag en xindak DAC-5 men är lite sugen på att kanske sälja den och lägga till lite och köpa en hegel H20 för att ha hegel hela vägen så att säga, tror du det kan vara värt det? Lite svårt att jämföra kanske då inte dacen jag har verkar vara så jätte vanlig i sverige.

Upplever du H300 som mycket bättre än H200 alltså? antog det var vad du menade men frågar för att vara säker :blush:

Den är ju trotsallt något man skulle kunna ha råd att gå upp till sedan köra DAC loop med en HD20.. (kul att man hinner ha sakerna hemma nästan 1 vecka innan man blir sugen på nya saker)

Angående eran diskussion om dist i den där Crosby låten så spelade jag den på spotify och upplevde inget som ens skulle kunna vara i närheten av dist, dock inte på några jätte höga volymer då jag bor i lägenhet och klockan är ganska mycket... Däremot lät det enormt kraftfullt och mäktigt, kanske en aning dovt om man ska vara analytisk ^_^ Återkommer imorgon om den distar på öronblödande volymer hehe

Postad 24 December 2012 - 11:39

sweet_nothing
  • sweet_nothing
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

@sweet_nothing: Jag har ett liknande problem, men har ännu inte kommit till någon slutsats. Jag har försökt teckna ned mina observationer nedan i förhoppning att det kanske kan vara till hjälp.

Men låt mig först svara på den exakta frågan. Jag tror inte det skall finnas några specifika skäl till att undvika kombinationen Hegel + Elac. Jag vet att Ljudmakarn brukar använda Elac vid provlyssningar av Hegel-förstärkare (har själv provlyssnat Hegel + Elac flera gånger). Personligen gillar jag inte kombinationen Hegel + Elac, men det handlar mer om klangmatching (och personlig smak) än att de skulle vara inkompatibla. Jag tycker att ljudet blir lite väl hårt och skarpt i diskanten. Någon form av distorsion i diskantområdet har jag dock inte upplevt när jag provlyssnat.

Däremot har jag själv haft problem med distorsion i diskanten med mina B&W 805s och ett flertal olika Hegel-förstärkare (H300 samt två olika exemplar av H20). Jag blev först väldigt orolig för att jag skulle ha bränt diskanten på en av högtalarna, men efter en del experimenterande tror jag inte att det är det som är problemet. Att problemet uppstått med flera olika förstärkare lär nog också utesluta att det handlar om fel på något enstaka exemplar av förstärkaren.

Problemet uppstår (för min del) bara med vissa inspelningar. Hittills har jag bara märkt det med inspelningar som redan innehåller kraftiga vibrationer i diskanten som påminner om distorsion. Ofta är det gamla och lite rossliga inspelningar som t ex Adeste Fideles med Bing Crosby. I dessa fall låter det som om att diskanten hamnar i självsvängning och det vibrerande, men kontrollerade ljudet låter istället som okontrollerad distorsion.

Jag har inte hunnit komma till några slutsatser om vad som är anledningen, men jag har gjort följande observationer:

- Fenomenet är i mitt fall volymberoende: ju högre volym desto tydligare blir distorsionen. Vid mycket låg volym blir fenomenet obetydligt, men då hörs ju häller inga av de trevliga delarna av musiken.

- Fenomenet verkar till viss del beroende av högtalarnas placering (tror jag). Det var huvudsakligen vänster högtalare som distade, så jag provade att byta plats på kablarna. Distorsionen följde då inte med till höger högtalare. Istället började högerkanalen (nu i vänster högtalare) dista. Jag bytte då plats på högtalarna (vid det här laget helt övertygad om att den ena högtalaren var trasig). Distorsionen kommer fortfarande huvudsakligen från vänster högtalare, men minskade markant (jag justerade även högtalarnas position vid bytet).

- Jag råkar ha tillgång till två källor med samma inspelning av Adeste Fideles (Bing Crosby). Den ena är en halvdan MP3-fil som trotts detta låter fantastiskt. Lite knaster pga artifakter, men ingen distorsion och en glasklar ljudbild mitt emellan högtalarna. Den andra kommer från Spotify och går knappt att lyssna på. Det distar kraftigt i båda högtalare (dock huvudsakligen vänster kanal) vilket totalt förstör stereobilden då den distande delen av ljudet befinner sig vid respektive högtalare.

- Fenomenet beror också delvis på signalkällan. Jag har huvudsakligen använt Hegel-dackar som signalkällor och med dessa uppstår fenomenet ibland. Jag hade under en vecka förmånen att testa em Wadia 121 Decoding Computer (DAC) med H20 (för övrigt en mycket trevlig DAC för pengarna). Med denna uppstod distorsionen ALDRIG. Detta kan delvis bero på att denna inte utmanar diskanten lika hårt som vissa av Hegel dacarna.

Det är svårt att gissa när jag inte hört hur det låter i ditt system, men om du har samma problem som jag har tror jag inte du behöver oroa dig över att förstärkaren skulle vara trasig.

Jag vet inte om jag kan ge så mycket tipps om åtgärder annat än att eventuellt möblera om lite på högtalarna och kanske titta på att byta ut signalkällan. Du skulle även kunna testa med en lite kraftigare hegel-förstärkare. H200 har en ganska mjuk och kraftfull framtoning som borde göra sig bra på dina högtalare. H300 låter långt bättre, men kräver troligen en extern HD20 eller HD25 för att inte låta för skarpt med digitala ljudkällor.

Nåja. Blev ett långt inlägg. Hoppas det kan vara till hjälp.

God Jul!

Hej och tack för svaret!

Tänkte att jag skulle slå på lite julmusik under morgonen och testa lite av din teorier bla flytta runt högtalarna och inte längre låta dom stå på piggarna på stativet utan ställa dom på dämp kuddar samt ställa nåt på dom. Men han aldrig komma så
långt för när jag slår på förstärkarna möts jag av vad som låter som ett VÄLDIGT högt jordbrum av nått slag aldrig hört nått liknande + att den igår kväll betedde sig väldigt konstigt bla klippte den mitt i låten, förstärkaren knäpper till och det blir tyst 10 sekunder sen knäpper den till igen och fortsätter spela och så gjorde den 2 gånger i rad så det måste väll va nått som inte står helt rätt till. Så blir nog inte till att spela nån musik under julhelgen utan får höra av mig till ljudmakarn på torsdag :(

Postad 25 December 2012 - 11:26

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ljudvåg: har du gjort något åt akustiken i ditt rum? Har du testat dämpa förstareflexerna i ditt rum? Diskanten kan bli riktigt otrevlig framförallt vid ökande volym om du har störande reflexer. Det låter onekligen som om du på din vänstra sida behöver göra något åt detta, framförallt om nu flyttningen av högtalaren gjorde en viss förändring till hur det lät.

Postad 25 December 2012 - 13:35

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@sweet_nothing: Verkligen tråkigt att höra. Ingen bra start på julledigheten.

Jag är inte särkilt bekant med konstruktionen hos Hegel H1 mk4 (har inte ens haft glädjen att höra den), men det du beskriver låter ju onekligen som om den skulle behöva åka på semester ett par dagar på en service-verkstad.

Om du köpt den begagnat för någon vecka sedan skulle jag nog ta kontakt med säljaren och begära att köpet hävs. Intermittenta fel av den här typen kan annars bli ganska dyra att fixa...

Postad 25 December 2012 - 14:20

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@exity:

Förstår ditt intryck av Hegel H200. Var precis så jag kände när jag hörde den första gången. Känslan förstärktes ytterligare när jag lånade hem den första gången. Den största skillnaden jag upplever mellan H200 och H300 (som analog förstärkare) är separationen och precisionen i stereobilden (*). Detta skapar en upplevelse av svärta och tystnaden kring instrumenten och rösterna. H200 gör detta bra, men skillnaden till H300 är enorm. Det är detta som H300 verkligen gör bra. H300 har även tydligt större muskler och känns lite mer alert och snärtig.

Jag tycker det är lite svårt att säga om H300 faktiskt är bättre än H200. Tar man inte hänsyn till priset är jag nog böjd att säga att H300 (som analog förstärkare) är strået vassare. Tyvärr har jag hela tiden känslan av att ljudet från H300 mest demonstrerar en imponerande effekt. Kommer jag verkligen att gilla det här i längden? Är det verkligen bättre återgivning eller är det bara häftigt? Jag kan uppleva att H200 ger en mer behaglig och balanserad ljudåtergivning.

Det var detta som gjorde att jag slutligen köpte en H20. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att ställa den bredvid en H300 och jämföra, men min upplevelse är att den ger ytterligare lite bättre separation, precision och dynamik än H300 fast utan den överdrivna attacken och den lite hårda tonen. En kombination av den behagliga och balanserade ljudåtergivningen från H200 med detaljrikedomen från H300. Dock svårt att säga när man inte lyssnat på dem tillsammans. Det enda jag kan säga med säkerhet är att den skiljer sig märkbart från H200 (dessa har jag ställt bredvid varandra).

Tar man hänsyn till priset har jag dock lite svårt att motivera köpet av H300. Detta beror till stor del på att jag verkligen inte gillade den inbyggda DAC:en (se mina tidigare inlägg). Givet att det finns en ständig kampanj på H200+HD20 blir det en prisskillnad på 15 tusen upp till H300+HD20 och då är det ju inte mer än 7 tusen kvar till H20+HD20.

Jag har tyvärr inte hört Xindak DAC-5 så jag har ingen aning om det är värt att byta till HD20. Det bästa vore väl om du lånar hem en HD20 och provlyssnar. Skall du ändå ut och testa kan jag rekommendera Wadia 121 Decoding Computer, Atoll DAC200 och HD25. Riktigt trevliga produkter i prisklassen! Återkom gärna och berätta om dina upplevelser!

Hur gick det med de öronblödande volymerna av Crosby? Även jag provade (på inte-bli-utslängd-ur-föreningen-anpassad volym), och fick häller ingen distorsions-liknande upplevelse denna gång (utöver de klipping-liknande skador som finns i inspelningen). Upplever dock fortfarande att min privata mp3-variant låter betydligt bättre.

(*) Alla mina jämförelser mellan H200 och H300 har gjorts över en helg med HD20 som analog signalkälla och B&W 805s som högtalare. Har även jämfört ett par timmar med ett par ELAC-högtalare av okänd modell.

Postad 25 December 2012 - 14:36

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@XavierJH: Det där med room-treatment är ju lite av ett sorgebarn. Som många andra har jag köpt utrustning för oförsvarliga summor, men varken lagt tid eller pengar på att anpassa lysningsrummet. Till viss del försöker jag försvara detta med att jag bor litet och rummet har andra funktioner att fylla ;-) Jag har provat med lite temporära lösningar (kuddar och duntäcken mot väggarna vid första reflexerna och bakom högtalarna), men upplevde inte den stora skillnaden. Placering och vinkling av högtalarna har dock visat sig spela stor roll. Funderar på att köpa in en mikrofon och göra lite mätningar av reflexer m.m. för att få en uppfattning om vilka förändringar som kan göra skillnad. Men det får bli till nästa år...

Postad 25 December 2012 - 15:10

sweet_nothing
  • sweet_nothing
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

@sweet_nothing: Verkligen tråkigt att höra. Ingen bra start på julledigheten.

Jag är inte särkilt bekant med konstruktionen hos Hegel H1 mk4 (har inte ens haft glädjen att höra den), men det du beskriver låter ju onekligen som om den skulle behöva åka på semester ett par dagar på en service-verkstad.

Om du köpt den begagnat för någon vecka sedan skulle jag nog ta kontakt med säljaren och begära att köpet hävs. Intermittenta fel av den här typen kan annars bli ganska dyra att fixa...

Jepp tror absolut den måste ses över, men jag har ju 6 månaders garanti och jag fick den förra måndagen så dom får ju fixa det till vilket pris som helst..eller om det inte skulle gå att fixa få pengarna tillbaka. Aja hur som helst mkt tråkigt.

Redigerat av sweet_nothing, 25 December 2012 - 15:11.

Postad 25 December 2012 - 17:42

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@sweet_nothing: Sorry, tog för givet att du köpt den begagnat på t ex blocket. Med garanti är det ju inte mycket att tala om. Bara att hålla tummarna för att de fixar problemet så att du slipper få pengarna tillbaka ;-) Bara synd att du inte fick spendera julen med det nya familjetillskottet.

Postad 25 December 2012 - 21:08

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

@XavierJH: Det där med room-treatment är ju lite av ett sorgebarn. Som många andra har jag köpt utrustning för oförsvarliga summor, men varken lagt tid eller pengar på att anpassa lysningsrummet. Till viss del försöker jag försvara detta med att jag bor litet och rummet har andra funktioner att fylla ;-) Jag har provat med lite temporära lösningar (kuddar och duntäcken mot väggarna vid första reflexerna och bakom högtalarna), men upplevde inte den stora skillnaden. Placering och vinkling av högtalarna har dock visat sig spela stor roll. Funderar på att köpa in en mikrofon och göra lite mätningar av reflexer m.m. för att få en uppfattning om vilka förändringar som kan göra skillnad. Men det får bli till nästa år...

Ok, jag upplevde ett riktigt bra ljud från start med min setup, men vid pådrag av volym så blev det jobbigt. Stereobilden kollapsade. Ett tips är Maria Mena med låten My Heart Still Beats. I slutet drar den låten till med en massa instrument samtidigt. Utan dämpande paneler vid förstareflexerna blir det outhärdligt, med panelerna så kan man luta sig tillbaka och njuta.

Du borde på något sätt testa att sätta dit riktiga paneler, antingen diffusorer eller absorbenter. Duntäcken och kuddar funkar inte. För det första reflekterar förmodligen tyget den övre diskanten och så kommer de absorbera ett smalare område, och inte röra det lägre området. Om du sätter upp tjocka madrasser utan tyg så kanske det är en bättre representation.

Med tanke på prylarna du skaffar gör du dig en otjänst genom att inte undersöka detta :)

Postad 25 December 2012 - 22:41

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@dynaudio: Du har självklart rätt. Detta får nog bli nästa projekt. Gillade verkligen låten du rekommenderade. Otroligt häftig på min anläggning! Det intensiva partiet mot slutet blev ganska grötigt och oengagerande om än inte helt outhärdligt. Även andra akustiska inspelningar med många instrument och mycket ljud går samma öde till mötes. Har aldrig reflekterat över att det har med reflexerna i rummet att göra, men det är ju egentligen ganska självklart att det har en stor inverkan. Speciellt när man som jag valt att inte hänga upp något på de fina stockholmsvita betongväggarna.

Får ta och köpa in ett par absorbenter, låna hem ett par polare och experimentera lite.

Men det leder ju utsökt till den svåra frågan: vilken typ av absorbenter skall man införskaffa och vilka frekvensområden är det viktigt att dämpa? Vad använder ni andra?

De flesta absorbenter är ju dessutom så tokigt fula att de aldrig skulle få passera tröskeln till min lägenhet i nyktert tillstånd ;-)

Har tittat lite på Offecct Soundwave som ser skapliga ut. Frågan är bara om de lämpar sig för HiFi-bruk. Offecct sysslar ju med inredning av offentliga rum och huvudsyftet med deras absorbenter är att minska sorlet när man stoppar in för många människor i ett för litet utrymme. Enligt broschyren från Offecct skall Soundwave endast absorbera "lätta ljud i de övre frekvenserna (500 Hz och högre)". Skulle det fungera ändå eller borde jag titta på något annat?

Nåväl, jag kanske hamnade lite väl off-topic nu. Om det är någon av er som har några bra idéer, tipps eller erfarenheter får ni gärna PM:a mig (eller svara i tråden om ni är modiga ;-).

Postad 26 December 2012 - 07:00

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag skickar PM, men ett tips är att fråga/läsa vidare i akustikregleringsforumet.

Postad 26 December 2012 - 11:40

sweet_nothing
  • sweet_nothing
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

@sweet_nothing: Sorry, tog för givet att du köpt den begagnat på t ex blocket. Med garanti är det ju inte mycket att tala om. Bara att hålla tummarna för att de fixar problemet så att du slipper få pengarna tillbaka ;-) Bara synd att du inte fick spendera julen med det nya familjetillskottet.

hehe nejdå ingen fara:P, Har köpt den begagnad hos ljudmakarn med 6 månader garanti :), Hoppas verkligen dom kan fixa det har hellre en hel förstärkare en pengarna tillbaka. Men får höra vad dom tror i morgon.

Postad 26 December 2012 - 11:56

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@sweet_nothing: Skall hålla tummarna för dig. Men du får la se det från den positiva sidan: du får en chans att titta in Ljudmakrans mellandagsrea ;-) Tänkte själv titta förbi under morgondagen för att se om tomten lämnat några försenade julklappar åt mig ;-)

Postad 26 December 2012 - 12:25

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Har lyckats hitta lite info om den kommande P20 som jag tänkte att jag kunde dela med mig av:

Först ut är Ljud och Bilds annons - jag menar "artikel" - från början av oktober om de kommande HD25 och P20. Jag tror eventuellt att jag (eller någon annan) redan lagt upp denna länk, men jag tar med den för säkerhets skull:

http://www.lydogbild...erker-fra-hegel

Jag ramlade även över ett ex av Sound Advice 0912 som verkar vara Hegels interna nyhetsbrev. Det står lite om både P20 och HD25 där.

http://download.hifi...Advice_0912.pdf

Mest intressant var dock en polsk hifi-försäljare som lagt upp P20 i sitt sortiment - med bilder! Hittills har alla bilder av P20 varit bilder av P4A som ser snarlik ut.

http://www.q21.pl/hegel-p20.html (jag använde google translate för att undersätta den till engelska)

P20 kommer uppenbart att ha sex ingångar: Bal, CD, Video, Tuner, Aux, HT. Den stora nyheten tycks vara Home Theatre (HT) ingången som alltid har maximal volym och i princip innebär en direkt pass-through till slutsteget. Denna ingång har kommit till på bekostnad av ingången Tape. En annan "nyhet" är att den tidigare DVD ingången nu heter Video. Även om man plockat bort "Tape In" har man kvar "Tape Out" utgången som dock fått byta namn till "Rec Out". Jag har inte hittat någon information om det, men gissar att denna ligger på line-nivå, dvs att den inte påverkas av volymkontrollen.

Tråkiga nyheten är att P20 endast har en balanserad ingång, men med tanke på att detta kommer att vara en av de stora skillnaderna mellan P20 och P30 så är det väl ingen större överraskning.

Jag har fortfarande inte hittat någon information om vilken fjärrkontroll som kommer att skickas med P20. Jag håller tummarna för att det blir RC8 (som även kan styra Hegel-dacarna) så att jag har ytterligare ett skäl att investera ;-)

Postad 26 December 2012 - 23:28

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

@exity:

Förstår ditt intryck av Hegel H200. Var precis så jag kände när jag hörde den första gången. Känslan förstärktes ytterligare när jag lånade hem den första gången. Den största skillnaden jag upplever mellan H200 och H300 (som analog förstärkare) är separationen och precisionen i stereobilden (*). Detta skapar en upplevelse av svärta och tystnaden kring instrumenten och rösterna. H200 gör detta bra, men skillnaden till H300 är enorm. Det är detta som H300 verkligen gör bra. H300 har även tydligt större muskler och känns lite mer alert och snärtig.

Jag tycker det är lite svårt att säga om H300 faktiskt är bättre än H200. Tar man inte hänsyn till priset är jag nog böjd att säga att H300 (som analog förstärkare) är strået vassare. Tyvärr har jag hela tiden känslan av att ljudet från H300 mest demonstrerar en imponerande effekt. Kommer jag verkligen att gilla det här i längden? Är det verkligen bättre återgivning eller är det bara häftigt? Jag kan uppleva att H200 ger en mer behaglig och balanserad ljudåtergivning.

Det var detta som gjorde att jag slutligen köpte en H20. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att ställa den bredvid en H300 och jämföra, men min upplevelse är att den ger ytterligare lite bättre separation, precision och dynamik än H300 fast utan den överdrivna attacken och den lite hårda tonen. En kombination av den behagliga och balanserade ljudåtergivningen från H200 med detaljrikedomen från H300. Dock svårt att säga när man inte lyssnat på dem tillsammans. Det enda jag kan säga med säkerhet är att den skiljer sig märkbart från H200 (dessa har jag ställt bredvid varandra).

Tar man hänsyn till priset har jag dock lite svårt att motivera köpet av H300. Detta beror till stor del på att jag verkligen inte gillade den inbyggda DAC:en (se mina tidigare inlägg). Givet att det finns en ständig kampanj på H200+HD20 blir det en prisskillnad på 15 tusen upp till H300+HD20 och då är det ju inte mer än 7 tusen kvar till H20+HD20.

Jag har tyvärr inte hört Xindak DAC-5 så jag har ingen aning om det är värt att byta till HD20. Det bästa vore väl om du lånar hem en HD20 och provlyssnar. Skall du ändå ut och testa kan jag rekommendera Wadia 121 Decoding Computer, Atoll DAC200 och HD25. Riktigt trevliga produkter i prisklassen! Återkom gärna och berätta om dina upplevelser!

Hur gick det med de öronblödande volymerna av Crosby? Även jag provade (på inte-bli-utslängd-ur-föreningen-anpassad volym), och fick häller ingen distorsions-liknande upplevelse denna gång (utöver de klipping-liknande skador som finns i inspelningen). Upplever dock fortfarande att min privata mp3-variant låter betydligt bättre.

(*) Alla mina jämförelser mellan H200 och H300 har gjorts över en helg med HD20 som analog signalkälla och B&W 805s som högtalare. Har även jämfört ett par timmar med ett par ELAC-högtalare av okänd modell.

Hej, kul och höra att det åtminstonde är ett tydligt lyft mellan dem två iallafall om man någon dag får för sig att byta, dock kommer jag nog lyssna innan om möjligt självklart, Jag är nog en sådan person som gillar ett "imponerande" ljud även fast det egentligen känns tillgjort om man ska vara realistisk.. :)

Ja, angående DACen så får jag nog låna hem och testa helt enkelt om jag vill veta svaret :) Handlar ju dock helst begagnat så känns inte så schysst att låna hem något som man inte har planer på att handla där iallafall :D

Ska ju tydligen vara riktigt bra att köra H300 med dac-loop läste jag i något test, då kanske man åtminstonde vill ha HD20 eller?

Jag testade den där Crosby låten på relativt hög effekt, distar gör det inte, dock avslöjar det ett rejält grundbrus i bakgrunden eller vad man kallar det (antar det är en rip eller vad man säger från en LP) ^_^

Tack för att du delade med dig av lite erfarenheter!

Postad 27 December 2012 - 16:30

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Då man annonserade sina Audio Physics och var inställd på att en affär skulle dröja minst 1/2 månader men sedan bevisade sig raka motsatsen och gick iväg direkt...

Så, nu sitter man här med en H200 och letar nya upplevelser i högtalardjungeln.. Med andra ord vill jag ha lite tips om kombos till H200 som fått er att fullständigt tappa haken ;)

Postad 27 December 2012 - 17:13

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Dynaudio Confidence C4? ;)

Postad 27 December 2012 - 17:16

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Dynaudio Confidence C4? ;)

Ja någonstans däråt siktar öronen, plånboken åt motsatt håll tyvärr ;)

Funderar lite på att ge contour s3.4 en chans faktiskt, men tror mina audio physic's egentligen är den bättre högtalaren av dem två..

Samt att jag tidigare inte riktigt trivts med hegel + dynaudio...

Men det gör ju även att mina förväntningar på den kombon är väldigt låga så det kan ju enbart bli bättre ;)

Postad 27 December 2012 - 17:50

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@exity: Grattis till försäljningen! Synd att man inte fick vara med i budgivningen. Men det kanske ändå inte var läge just nu. Skall ta och prioritera rumsanpassningar ( stort tack till XavierJH ! ) och ett P20 försteg just nu.

Jag kan tipsa om två par högtalare som jag verkligen gillat i kombination med Hegel:

Det ena är Amphion Argon 7L som är riktigt trevliga med Hegel. Hade möjlighet att provlyssna dem med Hegel H200 för något år sedan och gillade verkligen upplevelsen. Funderar själv på att införskaffa ett par om jag kan hitta dem begagnat till ett rimligt pris.

Sedan är jag sedan länge lite insnöad på B&Ws 800s/d serier som jag, trotts jobbiga återförsäljare i Sverige, tycker är något av ett kap. Priserna på begagnade 805s, 804s och 803s har det senaste året sjunkit rejält vilket gör dem ännu mer intressanta. Det stora problemet med dessa högtalare är att de ställer stora krav på förstärkaren. Utan en tillräckligt kraftig förstärkare tappar de basen helt och blir ganska hårda i diskantområdet. Det finns många recensioner som reflekterar detta. Hegel H100 klarar t ex inta av att driva mina stativare med pondus (!) Tillsammans med H200 tycker jag dock att de låter fantastiskt.

(Nej, jag jobbar varken för B&W eller klubben ;-)

Dynaudio Confidence C4 låter ju som en våt dröm, men det känns som om att det borde vara P30+2xH30 på andra sidan högtalarkablarna där ;-) Vill också ha!!!!

(Varför lägger den till mina nya inlägg i slutet på de gamla ???? sjukt störande)

Har hört en del gott om Sonus Faber i samband med Hegel. Någon som har några erfarenheter där
?

Redigerat av ljudvåg, 27 December 2012 - 17:51.

Postad 27 December 2012 - 18:44

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

@exity: Grattis till försäljningen! Synd att man inte fick vara med i budgivningen. Men det kanske ändå inte var läge just nu. Skall ta och prioritera rumsanpassningar ( stort tack till XavierJH ! ) och ett P20 försteg just nu.

Jag kan tipsa om två par högtalare som jag verkligen gillat i kombination med Hegel:

Det ena är Amphion Argon 7L som är riktigt trevliga med Hegel. Hade möjlighet att provlyssna dem med Hegel H200 för något år sedan och gillade verkligen upplevelsen. Funderar själv på att införskaffa ett par om jag kan hitta dem begagnat till ett rimligt pris.

Sedan är jag sedan länge lite insnöad på B&Ws 800s/d serier som jag, trotts jobbiga återförsäljare i Sverige, tycker är något av ett kap. Priserna på begagnade 805s, 804s och 803s har det senaste året sjunkit rejält vilket gör dem ännu mer intressanta. Det stora problemet med dessa högtalare är att de ställer stora krav på förstärkaren. Utan en tillräckligt kraftig förstärkare tappar de basen helt och blir ganska hårda i diskantområdet. Det finns många recensioner som reflekterar detta. Hegel H100 klarar t ex inta av att driva mina stativare med pondus (!) Tillsammans med H200 tycker jag dock att de låter fantastiskt.

(Nej, jag jobbar varken för B&W eller klubben ;-)

Dynaudio Confidence C4 låter ju som en våt dröm, men det känns som om att det borde vara P30+2xH30 på andra sidan högtalarkablarna där ;-) Vill också ha!!!!

(Varför lägger den till mina nya inlägg i slutet på de gamla ???? sjukt störande)

Har hört en del gott om Sonus Faber i samband med Hegel. Någon som har några erfarenheter där
?

Tack ska du ha! det är nog den första högtalaren jag ägt där jag med all säkerhet kan säga att jag kommer sakna lite, och är ganska säker på att vad jag än köper med min budget förmodligen inte kommer vara lika komplett som dem..

Ja, amphion har jag läst mycket på utländska forum att det är i särklass vad folk får bäst resultat av ihop med hegel, Tyvärr är begagnat marknaden ganska vek på just amphion, och jag är för snål för att handla nytt ;)

B&W 800 serie har jag med kollat en del på, dock tycker jag fortfarande det är sinnesjuka drömpriser på dem högtalarna.. Fick tag i ett par 803N som jag nästan tycker det är antikvärde på även om dem har ett bra mellanregister, och säljaren tror han ska få 20,000,- för dem.. Det är ungefär vad jag fick för mina audio physic scorpio 2 från 2011 med en prislapp 15.000,- över 803N hade 2003 liksom..

Så om vi kan få upp lite riktpris förslag här på B&W 800 serie så kanske folk snart kan börja fatta att bara för dem var bra 2005 så är dem inte värda 70% av nypriset 10 år senare :P

Sonus faber är även det mycket intressant, dock har dem lite "old" look vilket inte riktigt fungerar i mitt övriga möblemang så att säga..

Ino Audio Pi60 är nog vad jag egentligen mest vill ha, men även dem har ju inte direkt designen på sin sida tyvärr..

Postad 27 December 2012 - 20:52

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@exity: Vistja, glömde helt bort Ino Audio. Har hört mycket gott om dem (dock aldrig provat). Vore mycket roligt att höra några erfarenheter om PiP eller Pi60 i kombination med Hegel.

Jo, 800-serien är inte gratis även om jag till viss del tycker att andrahandspriserna är rimliga med tanke på vad man får för pengarna. Skulle dock aldrig köpa Nautilus- eller Signatur-serien då dessa inte kan mäta sig med de senare s- och d-serierna, men trots detta ofta kostar nästan lika mycket (de var dyrare när de var nya). Däremot skulle jag inte tveka en sekund att köpa ett par 803s för 20 tusen om de var i nyskick (och i passande färg). Dessutom är de ganska snygga... ;-)

Skulle jag komma över ett par 802N för ett rimligt pris skulle jag nog kunna tänka mig att köpa Natuilus också ;-) men då måste jag nog fixa ytterligare ett slutsteg så det kanske blir för dyrt ändå.

Har eventuellt ett par begagnade amphion argon7 L på G. Tror dock inte jag kommer att behålla dem då de blir för stora för mitt rum så du kanske kan få ta över dem efter mig i så fall ;)

Postad 03 January 2013 - 20:41

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Ja någonstans däråt siktar öronen, plånboken åt motsatt håll tyvärr ;)

Funderar lite på att ge contour s3.4 en chans faktiskt, men tror mina audio physic's egentligen är den bättre högtalaren av dem två..

Samt att jag tidigare inte riktigt trivts med hegel + dynaudio...

Men det gör ju även att mina förväntningar på den kombon är väldigt låga så det kan ju enbart bli bättre ;)

H200 + Contour s3.4 lirar ihop hemma hos mig. Mina öron säger att det är en fantastiskt bra kombo. ;)

Postad 03 January 2013 - 20:44

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

H200 + Contour s3.4 lirar ihop hemma hos mig. Mina öron säger att det är en fantastiskt bra kombo. ;)

Kul och höra! Lefflers häromkring har aldrig contour s3.4 inne så har aldrig fått chansen.. Mycket intressant högtalare verkar det vara, har hört s1.4 och den kompletterade allt jag upplevde att jag kunde sakna med focus serien.

Postad 14 January 2013 - 18:48

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har nu uppgraderat mitt system som bestod av H200 , CDP 4mk2 ,Hd 20 , Audioqest snören , B&W cm9 och en Isoteck renare . Kände att jag ville ha lite mer ... Beslöt till slut att byta ut högtalarna mot Infinity Prelude forty ( bra pris hos Lefflers ) . H200 byttes mot en H20 ( testade även h300 men i min anl så lät h20 bättre ) . Den förbättring jag fått är MYCKET större ljudbild . Djupet och bredden är avsevärt större . 3d bilden klart bättre . Tittar mig omkring efter högtalare bakom ryggen , men där finns ju inga :P . Kan inte svara på om det är H20 eller högtalarna som gjort den STORA förbättringen . Kan bara konstatera att jag njuter och känner mig nöjd och ser inte något behov av uppgradering .
MEN det är klart att en hd 25 blir det nog och kanske en Velodyne DD15 .

Har ni vägarna förbi Trestad i västergötland så är ni välkomna på en provlyssning .

Postad 15 January 2013 - 20:21

Avancerad
  • Avancerad
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag har nu uppgraderat mitt system som bestod av H200 , CDP 4mk2 ,Hd 20 , Audioqest snören , B&W cm9 och en Isoteck renare . Kände att jag ville ha lite mer ... Beslöt till slut att byta ut högtalarna mot Infinity Prelude forty ( bra pris hos Lefflers ) . H200 byttes mot en H20 ( testade även h300 men i min anl så lät h20 bättre ) . Den förbättring jag fått är MYCKET större ljudbild . Djupet och bredden är avsevärt större . 3d bilden klart bättre . Tittar mig omkring efter högtalare bakom ryggen , men där finns ju inga :P . Kan inte svara på om det är H20 eller högtalarna som gjort den STORA förbättringen . Kan bara konstatera att jag njuter och känner mig nöjd och ser inte något behov av uppgradering .
MEN det är klart att en hd 25 blir det nog och kanske en Velodyne DD15 .

Har ni vägarna förbi Trestad i västergötland så är ni välkomna på en provlyssning .

Måste bara fråga, köpte du dom sista Infinity Prelude Forty i hela Sverige eller? hur länge har du ägt dom?

Jag letar själv efter ett par här i Sverige och även i Europa, har alltid haft chansen att köpa ett par men har alltid väntat, och nu när jag bestämt mig så är dom totalt slut överallt :(

Jag väntar dock på svar från ett par personer som ska se om det verkligen inte går att ta hem ett par.

Och grattis till en underbar setup förresten!

Postad 15 January 2013 - 20:54

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@Whiskey16:

Gratulerar till en fantastisk rigg! Och vilka häftiga högtalare! Kan tänka mig att det låter riktigt bra. Lägg gärna upp lite bilder så att man kan få dregla lite... ;-) Synd att Stockholm är så långt från framsidan. Annars hade jag gärna tagit fasta på din inbjudan.

För övrigt trevligt att inte längre vara ensam om att välja H20 framför H300 här på forumet. Verkar över lag vara lite tunt med H20-fantaster här :-) Använder du något försteg eller kör du HD20 direkt till slutsteget?

Är också nyfiken på CDP4 mk2. Har du några intryck att dela med dig av? Är den tillräckligt mycket bättre än att köra en rippad skiva genom HD20/HD25 för att motivera prisskillnaden? (nästan så att jag kunde tänka mig att köpa den för den estetiska matchningen. men bara nästan).

Kan definitivt rekommendera att du testar HD25 i din setup (kör själv HD25 direkt till H20). Hos mig var det ett rejält lyft från HD20. Tror dock att det skulle bli ennu bättre med ett försteg mellan DAC och slutsteg. Skall försöka knipa ett P20 så snart jag får chansen...

Ps. Kan tipsa om Rodger Waters skiva "Amused to Death" om du vill uppleva lite "suround"-ljud från din anläggning. Första gången jag lyssnade trodde jag på allvar att det var en hund som skällde på en av grannens balkonger snett bakom mig... Ds.

Postad 15 January 2013 - 22:32

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tackar ! Köpte dom på stående fot i inbyte mot mina B&W cm 9 . Vet inte om det var ett tillfälligt parti eller om det går att luska fram några mer . Hifi punkten hade också ett par när jag köpte mina . Hör med dom eller med Lefflers , om det ev går att luska fram ett par .

Tackar här också . Jag kör endast med Hd 20 ( utan P20 ) då jag tyckte att det lät bäst så . Har inte provat det senaste försteget dock , men ser och andra sidan inte något behov av det då HD 20 funkar så bra . Är väldigt nöjd med cd spelaren , passar väldigt bra ihop med resten av systemet . ( Hegel soundet ) . Kan tyvärr inte jämföra med rippad musik då jag väntar på att investera i någon bättre nätverksspelare tillsammans med en nas . Men jag lär behålla cd spelaren även när det blir dags för H30 , kan inte se någon annan spelare i den prisklassen som låter bättre . Så om du funderar på den spelaren så lär du inte bli besviken .

Ska investera i en HD25 och då ev prova det nya försteget . Återkommer med intryck .

Tack för tipset på skivan , ska skaffa den genast B) .

Postad 15 January 2013 - 23:01

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Hehe... det kallar jag ambitioner! H20 knappt hemma och du har redan börjat fundera på H30! Skall bli kul att höra dina intryck när den dagen kommer. Jag tror tyvärr aldrig jag kommer att skaffa H30. Bortsett från den styva prislappen är den helt enkelt för stor (och tung) för att passa in i ett normalt möblemang. Men man skall aldrig säga aldrig...

Har bara hört gott om Hegels topp-cd. Hoppas att det snart dyker upp ett begagnat ex i gott skick som man kan knipa.

Kör du cd-spelaren via d/a-omvandlaren då? Har du testat att jämföra cd-spelaren med och utan d/a-omvandlare? Det känns som om att omvandlaren i cd-spelaren borde vara bättre än HD20 (baserat på prislappen), men jag har faktiskt aldrig hört någon som gjort jämförelsen.

Intressant att du föredrog ljudet utan försteg. Jag har haft lite problem med bruset från Hegels d/a-omvandlare (HD11, HD20 och HD25) som jag hoppas att ett försteg skulle kunna hjälpa till att gömma undan. Bruset ligger på samma nivå oberoende av volymen (på omvandlaren) så med maxvolym från omvandlaren skulle det effektivt försvinna på andra sidan förstegets analoga volymkontroll. Har inte haft det problemet med andra d/a-omvandlare (där bruset knappt hörts med örat mot diskantelementen), men de har å andra sidan inte låtit så bra häller... (tror delvis det handlar om att mina högtalare, B&W 805s, verkar ha extremt känsliga diskanter - det brusar inte från "baselementen").

Nåja, huvudskälet för att skaffa ett P20 är ändå att kunna koppla in en LP-spelare... vore kul!

Ser fram emot dina intryck av det nya försteget om det blir av. Lägger själv ut lite synpunkter om jag skulle få chansen att testa (eller mer troligt: råkar köpa det utan att testa).

Postad 16 January 2013 - 09:10

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jo du har rätt ! men du vet uppgraderings j....finns ju alltid där och är man nöjd så går det nog alltid att tweka lite till så att det blir ännu lite bättre . Jag har lagt ut lite krokar på begagnade H30 så om priset sjunker till en sådan nivå att det är försvar bart så kanske B) . Ang storleken så har jag inga problem med det , då jag är ensam om att bestämma hur det ska möbleras hemma ;) . Har bland annat förflyttat vitrin skåp mm till sov rum pga oljud vid djup bas typ infected muchrooms och Trente Möller . Anpassat nu rummet efter stereon i stället . Man har ju sina prioriteringar .

Är förnärvarande väldigt nöjd med min H20 , så den lär nog bli kvar ett tag . Instämmer med vad en kompis sa att ska jag få bättre ljud så måste man upp ganska mycket i pris .

Jag kör cd till dac via Audioqest Hawke och vidare till slutsteg med balanserade Audioqest sky kablar . Har inte hört något brus men däremot lite brum från förstärkaren någon enstaka gång då jag står alldeles intill stärkaren . Anl är förövrigt knäpptyst och det tror jag till viss del beror på Isotek renaren och bra skärmade kablar samt att jag anslutit alla ström kablar fas rätt ( ja det gjorde skillnad ) .
Har du provat med någon strömrenare samt att fas vända rätt? Det kanske får ner bruset i din dac .

Har inte ramlat in i skivspelar djungelen ännu , men det är klart att det står ju ett par backar vinyl på vinden så vem vet :D . Vore kul att höra dina synpunkter när du provar eller Hrrm...köpt en P20 .

Ps ska försöka fixa lite bilder på min rigg och mina Diy bas absorbenter som jag håller på att tillverka av gamla undertaks plattor 60x60 som jag målar på och sätter upp som tavlor . Två flugor i en smäll , inredning samt justering av ljudet på samma gång .

Postad 17 January 2013 - 14:17

DanneAhl
  • DanneAhl
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Förlänger tråden lite.. Har en Hegel 200 idag och är på jakt efter nya högtalare till den! Har själv varit o lyssnat på Hegel 200 tillsammans med Focal Chorus 826w o tyckte att det lät väldigt fint (min egen åsikt men är ingen särskilt van lyssnare). Har även varit inne på B&W CM9. Har lyssnat på de med men då tillsammans med NAD M3. Tyckte då att Focal:en lät bättre men olika förstärkare gör det inte rättvisa kanske. Har ni har i tråden erfarenheter om dessa kombinationer eller cm 9 tillsammans med Hegel eller kanske tipsa på andra bra?

Postad 17 January 2013 - 14:37

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Liten not om M3: Jag upplever att M3 kan vara ganska tråkig jämfört med H200. Tycker definitivt att du skall testa med den förstärkare du tänker använda (och gärna hemma i ditt lyssningsrum om möjligt).

Postad 17 January 2013 - 14:46

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@Wiskey16:

Även om jag tycker att det bara borde vara jag som bestämmer om möblemanget hemma sätter ytterväggar (om möjligt mer obevekliga än den bättre hälften) och krav på basfunktioner (bra-att-ha-grej ™) sina tydliga begränsningar. Måste flytta till större lägenhet med separat hifi-rum innan det kan bli aktuellt med en H30.

Måste testa med strömrenare. Har provat med väl skärmade kablar, fast utan resultat (inte helt oväntat). Jag har även testat att vrida runt på kontakterna om det skulle ha med fasen att göra; även där utan hörbar skillnad. Bruset från diskanterna är nog det enda jag inte riktigt gillar med min nuvarande setup.

Du ligger ju helt klart för mig i vinyl-planerna då. Jag har två skivor i källaren ...

Ser fram emot bilderna! (borde vält ta och fixa lite bilder själv också... känns ju inte ok att det inte finns en enda bild av H20 här på minhembio).

Postad 17 January 2013 - 15:11

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Verkar som många gillar Hegel+Dynaudio kanske ska kolla upp Hegel H300 borde ju driva ett par C1:or på ett bra sätt.

Postad 17 January 2013 - 16:31

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Verkar som många gillar Hegel+Dynaudio kanske ska kolla upp Hegel H300 borde ju driva ett par C1:or på ett bra sätt.

Jag är övertygad om att det kommer bli fantastiskt. Kör i vind!

Postad 17 January 2013 - 18:10

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Körde H200 och B&W cm 9 innan jag bytte upp mig . Väldigt luftigt och bra 3d känsla . Ljudsenen låg i höjd med högtalarna och inte upp in your face som vissa andra imponator kombinationer kan göra . B&W har ju bra diskanter och med deras speciella mellanregister så lät mellan och topp otroligt bra . Basen var snabb och ren . ( det enda jag hade som invändning .... saknade lite köttigare och lägre bas ) . Detta hjälptes till viss del med en velodyne spl 800 i .
En lyckad kombination enligt mig . Lycka till !

Postad 26 January 2013 - 23:42

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
En ren fundering bara:

Hegel har använt en hel del energi på att marknadsföra hur mycket dac-loop i H300 förbättrar ljudet av HD11 och HD20.

(Jag har för övrigt fortfarande inte haft möjlighet att provlyssna och jämföra denna till synes magiska kombination, men säljsnacket har varit svårt att missa. Finns ett antal frälsta innehavare som bedyrar att detta verkligen gör en stor skillnad. Jodå, jag är lite skeptisk, men kanske mer till magnituden av förbättringen än huruvida det finns en skillnad... mycket nyfiken på att provlyssna!)

Redan första gången jag hörde det undrade jag lite över varför man tillsynes strandat sina referens-serie kunder (H20/H30 med tillhörande försteg) med en sub-par signalkälla. Man kan ju inte riktigt förvänta sig att någon köper hem H300 för att endast använda omklockningen. Man har häller inte sagt något om att denna förbättrade omklockning skulle vara inbyggd i HD25 (i det material jag fått tillgång till än så länge) så man får ju nästan anta att även denna skulle kunna dra nytta av omklockningen.

Min fundering: kan det vara så att Hegel planerar att släppa en omklockare - en separat låda med blandade ingångar, en coax-utgång och omklockningsdel från dacen i H300? Skulle det även kunna tänkas att man släpper en ny dac med endast en coax-ingång i samma veva? Kanske blir en två-lådor-kombinations-dac under namnet HD30? Har undrat en del varför HD25 inte fick namnet HD30 för att matcha toppmodellerna i referens-serien ... känns som om de förberett för något ännu bättre (borde kanske känna mig blåst för att ha köpt en HD25 ;-)

Nåja, nog med teoretiserande. Någon annan som har några vidlyftiga teorier om vad som blir nästa produkt från Hegel?

Postad 27 January 2013 - 12:09

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Efter påtryckning av frun ska jag kanske byta ut mina Monoblock, försteg och DAC mot en integrerad med inbyggd DAC...läs Hegel H300.

Har nu på hemlån en H200 +HD11 DAC eftersom H300 inte fanns inne. Då jag redan sålt försteg och DAC kunde jag inte prova detta helt mot varandra utan körde preout från H200 till monoblockena som är Xindak 8800MNE. Slutsatsen av denna övning blev att kombinationen HD11, H200 som försteg till mina monoblock var bättre än att använda slutstegsdelen i H200. Ljudminnet är för kort för att avgöra om hela min gamla rigg var ännu bättre.

Då är tankarna om H300 verkligen blir ett steg uppåt eller ens till samma nivå som mitt gamla, och till priset att jag får lägga till ett antal tusenlappar. Nu ska ju H300 vara en bättre förstärkare än H200, men jag kommer inte initialt köpa en DAC för DAC-loopa för då faller iden men "allt i ett".

Så nu är valet en H300 och hoppas på det bästa...eller möjligen en HD25 och använda som försteg till mina monoblock sedan får man ta det med frugan att det blev inte bara en låda.

Någon som provat volymkontrollerna (förstegsdel) i HD25 och driva slutsteg direkt och kan berätta om denna erfarenhet?

Redigerat av Unregistered1c5b3749, 27 January 2013 - 12:11.

Postad 27 January 2013 - 13:36

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
@mange-w: Kul experiment! Har aldrig sett någon köra H200 som försteg. Skulle kunna föreställa mig att det inte är helt optimalt. Beklagar situationen med frugan; tyvärr har mono-block har väl aldrig haft särskilt stor WAF.

Tycker att du skall låna hem en H300 och testa. Den är magnituder bättre än H200 (som analog förstärkare då), men den är även så pass dyr att det bör kännas 100% rätt. Den inbyggda DAC:en är (IMHO) inte i närheten av HD11 utan känns mer lik en DacMagic Plus. För mig skulle en extern DAC i det närmaste vara obligatorisk med H300. Detta var (som tidigare nämnt) anledningen till att jag inte köpte en H300 i slutändan.

Jag kör i dagsläget en HD25 direkt till mitt H20 slutsteg. Detta låter fantastiskt! Tror dock att det kan finnas fördelar med att sätta ett försteg emellan då volymkontrollen i HD25 är digital (om jag minns rätt) och det känns bättre att låta DAC:en jobba med den faktiska bit-strömmen och sedan sänka volymen på analog väg.

Whiskey16 kör HD20 till H20 och tycks vara enormt nöjd med det. Han kan säkert också bidra med lite input.

Jag har dock haft problem med brus från både HD20 och HD25. Bruset är konstant, oberoende av volymen på DAC:en. Detta innebär att det är knappt hörbart när DAC:en står på 100 procent och volymen regleras i ett försteg. Används DAC:en som försteg blir det ganska tydligt på lägre volymer (jag sitter i ett litet rum så låga volymer är det som gäller). Jag verkar vara den enda som observerat problemet, så det kan ha med min setup att göra . Andra DAC:ar med volymkontroll som jag testat har varit helt tysta (inget brus med örat pressat mot diskantelementen). Har provat med olika kabalar (signal/el); olika fasinställningar; tre olika DAC:ar (2xHD20 + HD25); och två olika HD20 slutsteg. Tyvärr utan resultat.

Varför inte låna hem en H300 och en H25 och jämföra de två alternativen? Och så vore det ju sjukt kul om du återkom med resultaten så att vi andra kan få dregla ;-)

Postad 27 January 2013 - 13:50

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

@mange-w: Kul experiment! Har aldrig sett någon köra H200 som försteg. Skulle kunna föreställa mig att det inte är helt optimalt. Beklagar situationen med frugan; tyvärr har mono-block har väl aldrig haft särskilt stor WAF.

Tycker att du skall låna hem en H300 och testa. Den är magnituder bättre än H200 (som analog förstärkare då), men den är även så pass dyr att det bör kännas 100% rätt. Den inbyggda DAC:en är (IMHO) inte i närheten av HD11 utan känns mer lik en DacMagic Plus. För mig skulle en extern DAC i det närmaste vara obligatorisk med H300. Detta var (som tidigare nämnt) anledningen till att jag inte köpte en H300 i slutändan.

Jag kör i dagsläget en HD25 direkt till mitt H20 slutsteg. Detta låter fantastiskt! Tror dock att det kan finnas fördelar med att sätta ett försteg emellan då volymkontrollen i HD25 är digital (om jag minns rätt) och det känns bättre att låta DAC:en jobba med den faktiska bit-strömmen och sedan sänka volymen på analog väg.

Whiskey16 kör HD20 till H20 och tycks vara enormt nöjd med det. Han kan säkert också bidra med lite input.

Jag har dock haft problem med brus från både HD20 och HD25. Bruset är konstant, oberoende av volymen på DAC:en. Detta innebär att det är knappt hörbart när DAC:en står på 100 procent och volymen regleras i ett försteg. Används DAC:en som försteg blir det ganska tydligt på lägre volymer (jag sitter i ett litet rum så låga volymer är det som gäller). Jag verkar vara den enda som observerat problemet, så det kan ha med min setup att göra . Andra DAC:ar med volymkontroll som jag testat har varit helt tysta (inget brus med örat pressat mot diskantelementen). Har provat med olika kabalar (signal/el); olika fasinställningar; tre olika DAC:ar (2xHD20 + HD25); och två olika HD20 slutsteg. Tyvärr utan resultat.

Varför inte låna hem en H300 och en H25 och jämföra de två alternativen? Och så vore det ju sjukt kul om du återkom med resultaten så att vi andra kan få dregla ;-)

Naturligtvis ska jag låna hem både H300 och HD25 för att prova om möjligt, det är beroende på vad och när den lokale handlaren får hem grejerna. Tyvärr racklade kablarna till Hegel apparaterna också så jag kunde inte snöra ihop allt som jag ville. Kontakterna på H200:an satt för nära för RCA kontakterna samt bananerna i hgt. kabeln glappade så jag fick ta lite annat, då jag körde H200:an som försteg till Xindak monoblockena använde jag samma kablar för att få rättvis bedömning. Sedan hade jag inte balanserade kablar så allt tappade väl lite grann där också.

H200:an fungerade som försteg men enda anledningen var att kunna jämföra kraftdelen i H200 mot monoblockena, tyvärr har jag sålt försteget. Tror att mitt gamla försteg och monoblock också hade presterat bättre än H200:an som enhet.
Lite synd för nu är jag lite mer tveksam att verkligen göra mig av med blockena till förmån för H300.

Finns ju en uppsjö med nya intressanta DAC:ar med volym/försteg. HD25 som dac betraktat verkar väldigt intressant men köper jag enbart en DAC ska den fungera bra med volymen också. T&A DAC8 är en annan väldigt intressant apparat, mycket snyggare också för den delen (WAF) då Hegel´s produkter inte är speciellt väldesignade i mitt tycke.

Vi får se vad det blir, men något måste inhandlas då försteg och DAC redan är borta....

Postad 27 January 2013 - 14:19

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

... Hegel´s produkter inte är speciellt väldesignade i mitt tycke.

Hehe... du är inte ensam. Kan i och för sig tycka att just försteg + H20 är ganska vackert. Passar in i den "skandinaviska minimalismen". Har dock svårt att se någon design-filosofi där HDXX skulle vara vacker. Hur kan man ens komma på tanken att sälja en 17 000 kr dac i en låda som för tankarna till något jag satte ihop i garaget vid 15 års ålder? Och dessutom med en fjärrkontroll som kostar 15 kr på Elfa och där plasten över knapparna innehåller luftbubblor. Löjligt! Men ändå så har jag en HD25 stående hemma...

Nä... nu skall jag lugna ned mig igen ;-)

Lycka till! Återkom gärna och berätta om utfallet.

Postad 31 January 2013 - 19:27

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Måste självklart lägga mitt 100:de inlägg i Hegel-tråden ;-)

Sitter och njuter av Sixto Rodriguez (Searching for Suggar Man) på min HD25 + H20 + 805s anläggning ... Sann lycka!

Redigerat av ljudvåg, 31 January 2013 - 19:28.

Postad 31 January 2013 - 20:05

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Måste självklart lägga mitt 100:de inlägg i Hegel-tråden ;-)

Sitter och njuter av Sixto Rodriguez (Searching for Suggar Man) på min HD25 + H20 + 805s anläggning ... Sann lycka!

Dags och bjuda på lite bilder tycker jag allt :-)

Postad 31 January 2013 - 20:13

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Öm tå det där... har ju ingen vettig kamera. Tror faktiskt att kameran i mobilen är den bästa jag har. Men ja, dags att ta lite bilder snart...

Postad 20 February 2013 - 19:29

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Igår hade jag en hegel h300 hemma på ett kort besök. (Hifi-punktens demoex).
Testade den i ca 2 timmar innan vi var tvungna att åka tillbaka med den.
Testade både med min dacmagic & självklart via dess inbyggda dac.
Summan av detta är att jag nu vill byta upp mig.. har självklart inte råd för stunden men jösses vilken grym stärkare!
Mycket mer luft, svärta & anslag i instrumenten samt att rösterna är längre ifrån högtalarna.
Hade velat testa mycket längre tid men tydligen finns det andra i detta avlånga land som viil det samma.

Så.. vem skänker 35.000:- till mig?
gärna en hd20 oxå så jag kan testa dacloop.

Kanske ska tillägga att det var a/b tester mot min H100.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 20 February 2013 - 21:29.

Postad 20 February 2013 - 20:50

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Igår hade jag en hegel h300 hemma på ett kort besök. (Hifi-punktens demoex).
Testade den i ca 2 timmar innan vi var tvungna att åka tillbaka med den.
Testade både med min dacmagic & självklart via dess inbyggda dac.
Summan av detta är att jag nu vill byta upp mig.. har självklart inte råd för stunden men jösses vilken grym stärkare!
Mycket mer luft, svärta & anslag i instrumenten samt att rösterna är längre ifrån högtalarna.
Hade velat testa mycket längre tid men tydligen finns det andra i detta avlånga land som viil det samma.

Så.. vem skänker 35.000:- till mig?
gärna en hd20 oxå så jag kan testa dacloop.

Gjorde ju inte mej mindre sugen på att testa denna men tyvärr så har inte min lokala handlare denna hemma och har inte lust att köpa nått olyssnat..men står mellan denna och 2 andra märken som jag är intresserad av..

Postad 20 February 2013 - 21:33

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Gjorde ju inte mej mindre sugen på att testa denna men tyvärr så har inte min lokala handlare denna hemma och har inte lust att köpa nått olyssnat..men står mellan denna och 2 andra märken som jag är intresserad av..

Mm.. Är ju egentligen väldigt nöjd med min nuvarande, men efter testet igår låter H100 mer instängd.
H100 kommer dock att stanna kvar länge. Det är en rejäl slant att hosta upp för H300..
Och efter att ha hört den, går H200 fetbort.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.