Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 17 March 2011 - 20:52
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
En nybörjare här som aldrig tränat och aldrig sportat. Inte mycket muskler dvs. Är (var då jag inte sitter vid datorn så mycket längre) vad man kan kalla " datornörd".. haha. Klen jäkel allså.
Eftersom jag inte gillar att åka iväg så mycket, är lite hemmkär så tänkte jag börja hemma och bygga upp en grund och få tillräckligt intresse för att börja på gym. Det är allså målet att börja på gym sen om jag har motivationen kvar.
Just nu kör jag Crosstrainer på trög (dvs man kan typ inte trampa utan att hjälpa med armarna) i 40min varannan dag. Jag tycker det blir bra effekt av detta, benen börjar se bra ut. Fina former fram och baksida av lår. Mycket starkare än i början. Orkade bara några minuter då.
Crostrainer har jag kört ett tag men bara lite då och då i kortare pass. Nu tänkte jag köra hårt.
Resten börja jag med just nu några dagar sen.
Hammercurls 14Kg hantel. Triceplyft med 7Kg hantlar (14Kg var för tungt) framåtlutad med armen bakåt vad det nu heter. Tricepspress mot vägg Tricep dip mellan två stolar. Vadlyft med 14Kg hantel i handen. Underarmsträning med hanklämma modell "hard" Axellyft med hantlar. Chin ups med dörrkarmstrapets Mage böj med tyngd.
Har lite ont i ena "bröstmuskeln??" så kan bara göra ett par armhävningar innan jag måste sluta. Hoppas det går över ? Detta var så innan jag börja med tyngder så det är inte därför.
Vad mer ska jag göra ? Benen får sitt med crosstrainern.
Börjat äta mer, äter mycket bananer, ägg.. omega3 etc.
Hur ska en nybörjare dela upp det. Just nu kör jag allt på en dag sen en dag vila.. fast det kanske inte är så bra kan jag tänka mig.. Vill ha resultat snabbt så är ivrig 
14kg hammercurl är inte dåligt  Jag kör 9kg på den och 8reps på varje arm. GVs omega 3 och d-vitamin är betydligt billigare än apotekets. Vad var argumentet för att GVs EAA inte var bra?
Okej. Tänkte att man slipper ju beställa från nätet men kan be morsan kolla priserna iaf. GV's EAA var inte bra för den blandade inte så bra i vattnet. Enligt den killen skulle jag köpa från Kolozzeum istället... Men jag vet inte jag...
Postad 17 March 2011 - 20:59
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
GV's EAA var inte bra för den blandade inte så bra i vattnet. Enligt den killen skulle jag köpa från Kolozzeum istället... Men jag vet inte jag...
Jag har provat många olika EAA, alla blandar sig "dåligt" men vad gör det, smakar ju skit så det är ju bara att späda ut och svepa.
Postad 17 March 2011 - 21:04
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har provat många olika EAA, alla blandar sig "dåligt" men vad gör det, smakar ju skit så det är ju bara att späda ut och svepa.
Okej. Dom har inga prover på EAA som kan få köpa hem då? Dumt att köpa en hel burk om det visar sig att man inte klarar av det. Kanske möjligt om jag frågar snällt?
Redigerat av Ala_95, 17 March 2011 - 21:04.
Postad 17 March 2011 - 21:14
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Okej. Dom har inga prover på EAA som kan få köpa hem då? Dumt att köpa en hel burk om det visar sig att man inte klarar av det. Kanske möjligt om jag frågar snällt?
Jag har inte sett några smakprover, troligtvis för att ingen skulle köpa produkten efter att dom fått smaka. Smaken är delad, jag tycker kolloz är godare än GVs, har läst att andra tycker tvärt om, MM sports har den godaste jag smakat.
Postad 17 March 2011 - 21:18
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har inte sett några smakprover, troligtvis för att ingen skulle köpa produkten efter att dom fått smaka. Smaken är delad, jag tycker kolloz är godare än GVs, har läst att andra tycker tvärt om, MM sports har den godaste jag smakat. http://www.mmsports....t...=268&page=1Den? Lite kluven här vilken man ska välja...
Postad 17 March 2011 - 21:28
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag brukar köra med den här,smakar nästan bra! http://www.gymgrossi...mino-rush-500-gMen GG är inte den roligaste firman att handla från.
Postad 17 March 2011 - 21:31
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
http://www.mmsports....t...=268&page=1 Den?
Lite kluven här vilken man ska välja...
Jag brukar köpa EAA-XX för den har bäst smak. Här tidigare i tråden har jag skrivit om skillnaderna.
Postad 17 March 2011 - 21:51
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Varför är inte GG kul att handla hos? I stort sett alla mina kompisar handlar där.
Dock så var den där burken rätt så dyr med tanke på hur mycket man får. Kör hellre på GV EAA som räcker typ ett år för mig nästan.
Så... EAA vattenmelon är ett bra val, hos MMsport?
Postad 17 March 2011 - 21:52
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Men GG är inte den roligaste firman att handla från.
Vad är det som inte är bra med GG? Har själv handlat där totalt 5 eller 6 ggr och har aldrig upplevt några problem. 19:- för faktura är ju inte så mycket att haka upp sig på om det är det det gäller.
Redigerat av Bigrauk, 17 March 2011 - 21:52.
Postad 17 March 2011 - 21:57
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Läs om läs rätt.
Ber om ursäkt, blev alldeles lyrisk (eller upprörd) och ville allt argumentera emot dig. Men du menar att 25g protein används per tillfälle till muskeluppbyggnad? och med per tillfälle så menar du?
Postad 17 March 2011 - 21:59
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
och med per tillfälle så menar du?
Han menar förmodligen att kroppen ej kan ta in mer än 25g protein per tillfälle, vilket i sin tur bör betyda: Så lång tid det tar för kroppen att ta upp/bryta ner proteinet. Vilket jag inte har någon aning om hur lång tid det tar
Redigerat av Bigrauk, 17 March 2011 - 22:05.
Postad 17 March 2011 - 22:01
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Jag käkar (yepp) Kollos EAA.
Smakar gott faktiskt. har det i små burkar som jag sedan häller ner i munnen direkt, tar någon klunk vatten och sväljer det sedan bara..no problemos och det smakar gott då. Tycker det bara är jobbigt att blanda ut i vatten eftersom det inte löser sig något bra.
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 17 March 2011 - 22:02.
Postad 17 March 2011 - 22:05
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Varför är inte GG kul att handla hos? I stort sett alla mina kompisar handlar där. Dock så var den där burken rätt så dyr med tanke på hur mycket man får. Kör hellre på GV EAA som räcker typ ett år för mig nästan.
Vad är det som inte är bra med GG? Har själv handlat där totalt 5 eller 6 ggr och har aldrig upplevt några problem.
19:- för faktura är ju inte så mycket att haka upp sig på om det är det det gäller.
Så länge allt flyter på så är det säkert bra. Men när något krånglar eller om du har någon fråga så kan vad som helst hända. Köpte träningsbälte där och fick fel storlek två gånger,tredje gången mejlade dom och frågade om jag kunde ta ett billigare istället och kvitta mellanskillnaden mot frakten. Jag skulle alltså betala frakten på deras misstag. En produkt jag beställde var slut,efter två veckor frågade jag kundtjänst och dom sa att produkten utgått. Jag beställde ett annat märke,dagen efter som jag fått produkten så fick jag ett mejl från dom där dom hade sänkt priset på det första märket!
Postad 17 March 2011 - 22:07
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Så länge allt flyter på så är det säkert bra.
Som dem flesta andra företag då  Edit: Nä, jag hade ej heller handlat från dem igen om jag råkat ut för samma sak som dig  Har själv ett gäng företag på min svarta lista, som jag aldrig kommer handla från igen. Tyvärr så är det inte så många företag idag som sköter det på ett bra och smidigt sätt när man får fel prylar, eller behöver nyttja reklamations och garanti ärenden. Då menar jag i huvudsak affärer över nätet, i fysiska butiker brukar det flyta på rätt bra bara man står upp för sin sak.
Redigerat av Bigrauk, 17 March 2011 - 22:14.
Postad 17 March 2011 - 22:13
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ber om ursäkt, blev alldeles lyrisk (eller upprörd) och ville allt argumentera emot dig. Men du menar att 25g protein används per tillfälle till muskeluppbyggnad? och med per tillfälle så menar du?
Proteinsyntesens absorbtion är begränsad och kan endast använda x antal gram / timme för att bygga muskler och enligt undersökning så använde kroppen lika mycket protein till muskel bygge oavsett om dom gav den 20g eller 50g. Finns ingen tidtagning gjord och det är orelevant, studien säger klart och tydligt att äta stora mängder proteinpulver vid ett tillfälle är inte bättre än en liten mängd, ger samma resultat. För vi köper proteinpulver till musklerna inte till hud och hår mm så varför slösa.
Postad 17 March 2011 - 22:20
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Finns ingen tidtagning gjord och det är orelevant, studien säger klart och tydligt att äta stora mängder proteinpulver vid ett tillfälle är inte bättre än en liten mängd, ger samma resultat. För vi köper proteinpulver till musklerna inte till hud och hår mm så varför slösa.
Jag tycker att det är rätt relevant faktiskt, när man som konsument intar proteinpulver  Tycker att dem borde petat in ett test i den där studien så man vet när man kan ta nästa protein intag för ett maximalt resultat av sin muskel byggning.
Postad 17 March 2011 - 22:28
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag tycker att det är rätt relevant faktiskt, när man som konsument intar proteinpulver Tycker att dem borde petat in ett test i den där studien så man vet när man kan ta nästa protein intag för ett maximalt resultat av sin muskel byggning.
Om du inte äter en måltid efter träning och tänkt proteintajma så är 1 gång i timmen rekommenderat och det är för att stimulera proteinsyntesen. Maximalt är en proteindrink efter träning och äta en måltid inom en timme.
Postad 17 March 2011 - 22:28
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nej det är ingen myt, jag har flera gånger postat studier i den här tråden som bekräftar att kroppen använder c:a 25g per tillfälle till muskelbyggnad, resten går till annat.
Spelar mindre roll då effekten kvarstår, "muskelbyggnad" och "tillgodogöra sig" är inte samma sak. Om det du säger stämmer skulle 2 måltider per dag innebära att allt över 50 g protein är onödigt. Eftersom många får mycket bra resultat av 2 måltider per dag borde alltså 50 g protein per dag räcka till muskelbygge enligt dig?
Postad 17 March 2011 - 22:31
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Spelar mindre roll då effekten kvarstår, "muskelbyggnad" och "tillgodogöra sig" är inte samma sak.
Om det du säger stämmer skulle 2 måltider per dag innebära att allt över 50 g protein är onödigt. Eftersom många får mycket bra resultat av 2 måltider per dag borde alltså 50 g protein per dag räcka till muskelbygge enligt dig?
En måltid förbrukas inte på en gång utan tar många timmar att brytas ner.
Postad 17 March 2011 - 22:33
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag kör bröst och triceps och då kanske jag klarar mig på en timme. Men då är det färre övningar,kanske 6-7st. Vid rygg och biceps är det 9-10st och då måste jag vila lite mellan dom tunga övningarna!
Ja, men du behöver inte vila så mycket. Då tränar du för tungt eller slöar. 20 set högrep klarar man av på 30-35 minuter utan större problem förutsatt att man inte begränsar accelerationen i lyften, något många tyvärr gör för att någon har lärt dom att man ska lyfta långsamt. En måltid förbrukas inte på en gång utan tar många timmar att brytas ner.
Ja, men du kan ju bara tillgodogöra dig 25 g per tillfälle?
Postad 17 March 2011 - 22:49
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ja, men du behöver inte vila så mycket. Då tränar du för tungt eller slöar.
20 set högrep klarar man av på 30-35 minuter utan större problem förutsatt att man inte begränsar accelerationen i lyften, något många tyvärr gör för att någon har lärt dom att man ska lyfta långsamt.
Om jag tar lättare vikter så tar det ju ännu längre tid! Slöar gör jag inte,men vid högreps måste jag vila två-tre minuter mellan seten. Jag försöker göra den positiva fasen så snabbt som möjligt med bibehållen kontroll,men den negativa brukar jag försöka hålla dubbelt så lång.
Postad 17 March 2011 - 23:27
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Om jag tar lättare vikter så tar det ju ännu längre tid! Slöar gör jag inte,men vid högreps måste jag vila två-tre minuter mellan seten. Jag försöker göra den positiva fasen så snabbt som möjligt med bibehållen kontroll,men den negativa brukar jag försöka hålla dubbelt så lång.
Hur många reps gör du då? Jag körde 300 reps framsida ben på ca 20 minuter, klart det är jobbigt men det går inte att komma undan. Behöver du vila 3 minuter så är det bättre att du sänker repsen lite och håller tempot uppe
Postad 17 March 2011 - 23:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ingen som har ett smidigt nybörjarskema till mig. gärna enkla övningar och helst inte en miljon olika om det inte är nödvändigt.
ska ju träna måndag onsdag och fredag.
hur ska jag lägga upp träningen och vilka muskelgrupper rekomenderas att göra på samma träningspass?
Postad 18 March 2011 - 00:47
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
ingen som har ett smidigt nybörjarskema till mig. gärna enkla övningar och helst inte en miljon olika om det inte är nödvändigt. ska ju träna måndag onsdag och fredag. hur ska jag lägga upp träningen och vilka muskelgrupper rekomenderas att göra på samma träningspass?
Kör helkropp eller halvkropp med fokus på basövningar. Ska du träna på gym eller hemma? Kan fixa ett schema imorgon
Postad 18 March 2011 - 01:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Kör helkropp eller halvkropp med fokus på basövningar. Ska du träna på gym eller hemma?
Kan fixa ett schema imorgon
jag ska träna på gym  har googlat lite nu och hittat lite olika träningsprogram för nybörjare tex den här http://www.kolozzeum...ead.php?t=874541 dagarsträning trodde jag betydde att man bara tränade en dag i veckan, men så var det ju inte, utan att man gör samma övningar varje gång man tränar (om jag har fattat rätt) detta var egentligen precis vad jag letade efter för alla dom övningarna på 1dagarsträningen verkar enkla och smidiga. dock har jag ingen aning om detta är bra eller inte  uppskattar verkligen om du har lust att fixa ett scema till mig
Postad 18 March 2011 - 06:08
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Hur många reps gör du då? Jag körde 300 reps framsida ben på ca 20 minuter, klart det är jobbigt men det går inte att komma undan. Behöver du vila 3 minuter så är det bättre att du sänker repsen lite och håller tempot uppe
4*16-20 så det blir upp emot 800 reps. Man ska alltså hålla en hög intensitet vid högreps!? Om man kör 4-8 reps,ska man hålla lika hög intensitet då oxå?
Postad 18 March 2011 - 06:40
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ja, men du kan ju bara tillgodogöra dig 25 g per tillfälle?
Proteinsyntesens absorbtion är begränsad och kan endast använda x antal gram / timme för att bygga muskler och enligt undersökning så använde kroppen lika mycket protein till muskel bygge oavsett om dom gav den 20g eller 50g. Finns ingen tidtagning gjord och det är orelevant, studien säger klart och tydligt att äta stora mängder
Postad 18 March 2011 - 06:53
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Kör helkropp eller halvkropp med fokus på basövningar. Ska du träna på gym eller hemma?
Kan fixa ett schema imorgon
skicka gärna till mig också, kör 3 dagar i veckan, minst fokus mot underkropp för den tränas mycket då jag sportar (:
Postad 18 March 2011 - 08:25
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Klart att olika personer har olika behov av mängd protein/timme. Två lika långa personer fast med 20 kg's skillnad i muskelmassa kan ju förstås inte ha samma behov, proteinsyntesen/proteinbehovet är muskelmängdrelaterat. Två likadana personer (samma längd/vikt), den tränar aldrig den andre tränar sex dagar i vecka kräver mer protein då han lär ha en helt annan proteinsyntes. Proteinsyntesen/proteinbehovet är träningsmängdrelaterat.
Jay Cuttler med sin storlek och träning lär inte komma nånstan med varken 20 eller 50 gram i sina prottedrinkar/måltider.... han behöver säkert 200-400 gram per måltid.
Finns inga studier gjorda på honom och det är ingen här som har samma behov som Cutler så vad är det du egentligen vill ha sagt?
Postad 18 March 2011 - 08:52
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Så då menar du alltså att trots att man bara kan tillgodogöra sig 25 g per tillfälle så kan man trolla och tillgodogöra sig mer?
Jag förstår inte hur du menar?
Om jag äter 50 g protein på ett tillfälle, hur mycket tror du då jag tillgodogör mig då?
Postad 18 March 2011 - 09:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fyfasen va träningssugen jag e idag, längtar till gymmet !
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 18 March 2011 - 09:55.
Postad 18 March 2011 - 10:07
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Fyfasen va träningssugen jag e idag, längtar till gymmet ! 
Samma här! 10 set frontböj (inga fotbolls-/hockeyböjar utan ATG) och 10 set utfall står på schemat idag. Mage ska nog hinnas med också. Härlig inledning på helgen!
Postad 18 March 2011 - 10:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vad e det för något ? frontböj óch utfall alltså...
Jag vet säker vad det är men kan inte namnet på dem...
Själv ska jag köra ben till 80% idag och så blir det lite triceps och axlar på det "bara för att" jag behöver det.
Postad 18 March 2011 - 10:16
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Postad 18 March 2011 - 10:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag misstängte att det va utfallsgång du menade
Den e härlig, jag brukar köra 6x10 på den med 2x13,5kg hantlar i nävarna. Det känns lagom't och bra tar den...
Frontböj har jag inte gjort, jag har kört "motsvarande" fast i maskin, benpräss... men det blir ju inte riktigt samma sak...
Kanske man ska satsa på att testa den då
Postad 18 March 2011 - 11:32
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
så nu är jag tillbaka från gymmet. riktigt kul och härligt var det, man känner sig så duktig
så här såg det ut
axelpress 3x10 --- 9kg hantlar
sittande rodd 3x10--- 30kg
latsdrag 3x10---25kg
lårqurl 3x10---25kg
situps 3x10
ryggresningar 3x12
hantelqurl (bicepsqurl) 3x10--- 9kg
den där bröstövningen när man står och trar i rep 3x10---15kg
värmde upp på cykel ca 10min före
avslutade med 10min jogging på bandet
proteindrink direkt efter
29 år
172cm
ca 65kg
hur ser detta ut för en nybörjare, vad hade ni ändrat på?
Redigerat av andreassofus, 18 March 2011 - 11:35.
Postad 18 March 2011 - 12:44
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Blir nog axlar/vader eller ben,axlar är ju iaf kul.....
Postad 18 March 2011 - 12:49
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Vincent Qvaford och moviemanHur tolkar ni studierna jag postat och vad har ni läst för studie som visar mer?
Postad 18 March 2011 - 13:47
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
jag misstängte att det va utfallsgång du menade Den e härlig, jag brukar köra 6x10 på den med 2x13,5kg hantlar i nävarna. Det känns lagom't och bra tar den...
Frontböj har jag inte gjort, jag har kört "motsvarande" fast i maskin, benpräss... men det blir ju inte riktigt samma sak... Kanske man ska satsa på att testa den då 
Ja knäböj (och frontböj då) är ju kungen av alla gymövningar, testa den! Är du tillräckligt rörlig så kan du utan problem köra riktiga djupa böj - men vissa (framförallt långa personer) har ju svårt med det. Prova dig fram och kolla gärna med en erfaren person på gymmet hur man gör. Jag frågade en ryss på gymmet som jag visste var gammal OL-räv om han kunde visa mig första gången jag skulle köra. Och studsa inte i bottenläget!
Postad 18 March 2011 - 14:20
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Ja knäböj (och frontböj då) är ju kungen av alla gymövningar, testa den! Är du tillräckligt rörlig så kan du utan problem köra riktiga djupa böj - men vissa (framförallt långa personer) har ju svårt med det. Prova dig fram och kolla gärna med en erfaren person på gymmet hur man gör. Jag frågade en ryss på gymmet som jag visste var gammal OL-räv om han kunde visa mig första gången jag skulle köra. Och studsa inte i bottenläget!
Har aldrig kört frontböjar. Vad vinner man på den jämfört med normala böjar? Det där med hur djupt ner man går är fasiken en grej som går att öva sig fram med. I början gick jag inte alls lika djupt i böjen som jag gör idag. Det "gick" inte. Men det har änna kommit av sig självt att det numera går djupare.
Postad 18 March 2011 - 14:36
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Du vinner förmodligen ingenting, det blir bara en lite annorlunda känsla. Däremot gillar jag den mer än vanlig faktiskt just tack vare den lilla skillnaden. Dessutom låter den dig ju inte fälla ryggen på samma sätt, du kan inte köra fällknivsutförandet för då tappar du stången - det kan vara jäkligt bra för vissa!
Det med att det går att öva upp stämmer ju givetvis, men i början kan det ju vara en god idé att inte vara övermodig.
Redigerat av Kamui, 18 March 2011 - 14:37.
Postad 18 March 2011 - 14:38
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Du vinner förmodligen ingenting, det blir bara en lite annorlunda känsla. Däremot gillar jag den mer än vanlig faktiskt just tack vare den lilla skillnaden. Dessutom låter den dig ju inte fälla ryggen på samma sätt, du kan inte köra fällknivsutförandet för då tappar du stången - det kan vara jäkligt bra för vissa! 
Det med att det går att öva upp stämmer ju givetvis, men i början kan det ju vara en god idé att inte vara övermodig.
Det där med ryggen tänkte jag också på. Att man borde ha lättare att hålla den rak. Får se om jag kan testa den
Postad 18 March 2011 - 14:43
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Samma här! 10 set frontböj (inga fotbolls-/hockeyböjar utan ATG) och 10 set utfall står på schemat idag. Mage ska nog hinnas med också. Härlig inledning på helgen!
Inga problem med knäna vid atgböjar?
Postad 18 March 2011 - 14:48
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Absolut inte, det är ju värre om jag vänder vid 90 grader i så fall? Längre hävarm... Så länge du inte studsar i bottenläget och är tillräckligt rörlig så är ju ATG-böj (tills baksidorna möter vaderna typ) helt överlägset de där kvartsböjarna många kör. Studsar du däremot...
Postad 18 March 2011 - 14:50
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
så nu är jag tillbaka från gymmet. riktigt kul och härligt var det, man känner sig så duktig 
så här såg det ut axelpress 3x10 --- 9kg hantlar sittande rodd 3x10--- 30kg latsdrag 3x10---25kg lårqurl 3x10---25kg situps 3x10 ryggresningar 3x12 hantelqurl (bicepsqurl) 3x10--- 9kg den där bröstövningen när man står och trar i rep 3x10---15kg
värmde upp på cykel ca 10min före avslutade med 10min jogging på bandet proteindrink direkt efter
29 år 172cm ca 65kg
hur ser detta ut för en nybörjare, vad hade ni ändrat på?
Brukar inte köra axelpress med hantlar. Men militärpress brukar jag köra 17.5kg, dock väldigt otränade axlar om jag ska vara ärlig. Men tyckte du tog nästan lite i rodd och latsdrag, det som du körde på där värmer jag upp på, 2x20 ungefär. Och jag har inte så vältränad rygg heller. Testa mer nästa gång det tror jag du klarar. Och bicepscurl kör jag 3x8 och 10kg (kanske kan gå upp på nästa, 12.5kg snart) och du kör 3x10 och 9kg, det är ju bra. Edit: Du är ju dock 13 år äldre än mig så det har kanske gjort att vi är lite olika byggd, och du är ju lite "kraftigare än mig med tanke på att jag väger ett kilo mer än dig men är runt 8cm längre.
Redigerat av Ala_95, 18 March 2011 - 14:51.
Postad 18 March 2011 - 14:53
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det där med ryggen tänkte jag också på. Att man borde ha lättare att hålla den rak. Får se om jag kan testa den 
Ja man har liksom inget val  Testa den du, riktigt skön övning! Pallar du så kan du ju försöka att hålla stången som tyngdlyftarna gör istället för att korsa armarna, det ger machopoäng  Själv klarar jag inte det...
Postad 18 March 2011 - 15:06
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Absolut inte, det är ju värre om jag vänder vid 90 grader i så fall? Längre hävarm... Så länge du inte studsar i bottenläget och är tillräckligt rörlig så är ju ATG-böj (tills baksidorna möter vaderna typ) helt överlägset de där kvartsböjarna många kör. Studsar du däremot... 
Ok. Känner några som har problem,men det kanske är rörligheten som spökar. Jag känner av ena knät om jag går för djupt. Brukar avsluta benpassen med lätt böj och då går det skapligt. Vill egentligen börja med tunga böjar,men men....
Redigerat av Lisa91, 18 March 2011 - 15:07.
Postad 18 March 2011 - 15:06
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Brukar inte köra axelpress med hantlar. Men militärpress brukar jag köra 17.5kg, dock väldigt otränade axlar om jag ska vara ärlig. Men tyckte du tog nästan lite i rodd och latsdrag, det som du körde på där värmer jag upp på, 2x20 ungefär. Och jag har inte så vältränad rygg heller. Testa mer nästa gång det tror jag du klarar. Och bicepscurl kör jag 3x8 och 10kg (kanske kan gå upp på nästa, 12.5kg snart) och du kör 3x10 och 9kg, det är ju bra.
Edit: Du är ju dock 13 år äldre än mig så det har kanske gjort att vi är lite olika byggd, och du är ju lite "kraftigare än mig med tanke på att jag väger ett kilo mer än dig men är runt 8cm längre.
Tänk på att latsdrag är en rem/kabelövning och kan variera i utväxling osv. Det kan skilja sig i sådana maskiner hur den faktiska trögheten blir. Som svar på hur mkt man "ska/bör kunna ta" tycker jag inte man ska jämföra sig med andra. Man kan ändå inte slåss mot någon annan än sig själv när det gäller att bygga sin kropp. Det viktigaste är väl att man strävar efter att öka sin muskelmassa och vikten på övningarna man utför går ju hand i hand med detta. Man ska akta sig för att lyfta tyngre än vad man egentligen klarar även om det går. Ofta blir det till bekostnad av utförande istället. Då kan man lura sig själv att tro att man klarar mer/är starkare än vad man egentligen är. Klarar man göra exempelvis en 10a med gott utförande och sen är slut inför nästa set är väl det en ganska lagom vikt för nybörjare. Vill man då öka lite ändå för att känna lite tyngre vikt kanske 8 reps blir vad man klarar utan att offra utförandet. Dock tror jag personligen att man IBLAND kan komma undan med att ha ett halvdant utförande. Till exempel om man vill låta musklerna jobba tyngre än vad de får göra normalt. Men då får man nog beroende på övning vara jävligt noga med att man inte skadar sig.
Postad 18 March 2011 - 15:12
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Ok. Känner några som har problem,men det kanske är rörligheten som spökar. Jag känner av ena knät om jag går för djupt. Brukar avsluta benpassen med lätt böj och då går det skapligt. Vill egentligen börja med tunga böjar,men men....
Har du testat riktiga skor för exempelvis knäböj? Då får du ju en lite annan vinkel på foten tack vare klacken. Det kan vara rörligheten som spökar också så att du lägger över vikten lite skumt när du går ner. Du ska ju försöka ha vikten så mycket på hälen som möjligt. Jag vet att det hjälpte att stretcha vader och gluteus och få upprörligheten där för en kille på Bodybuilding.com. Ska se om jag hittar länk. Men du har helt rätt i att man orkar betydligt mindre vid djupa böj, skillnaden är milsvid.
Postad 18 March 2011 - 15:15
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jo, det har du rätt i.  Sådär ser det ut. Alltså går snöret direkt till vikterna. Just nu hänger dock linan för rodd där.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|