Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2011 - 10:08

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Det handlar om tvÄ saker, dels vad man fÄr göra med PS3 med avseende pÄ avtalen med Sony, dels allmÀnbrottsliga anklagelser.

Ja du fÄr göra vad du vill med din PS3a med avseende pÄ avtalet med Sony sÄ lÀnge du inte begÄr nÄgra brott. Att bryta ett avtal Àr inte ett brott i sig, det var tex inte brottsligt att ta bort OtherOS frÄn PS3 Àven om det bröt mot avtalet Sony och jag hade med varandra.

Postad 21 February 2011 - 10:19

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Man kan ju alltid lÀsa domskÀlen i Pirate bay för att fÄ en uppfattning....med tanke pÄ att vi diskuterar juridik..... :)

StraffrĂ€ttsansvar Ă„vilar den som fysiskt eller psykiskt har frĂ€mjat en gĂ€rning. MedhjĂ€lparen ska ha underlĂ€ttat huvudbrottets utförande. Det uppstĂ€lls inga krav pĂ„ att medhjĂ€lparens handlande har varit en förutsĂ€ttning för huvudbrottets förverkligande. Medverkansansvar kan drabba Ă€ven den som endast obetydligt har bidragit till huvudbrottet. (12)

Det uppstĂ€lls inga krav pĂ„ att gĂ€rningsmĂ€nnen ska vara kĂ€nda för att medverkansansvar ska komma ifrĂ„ga. Det Ă€r tillrĂ€ckligt att Ă„klagaren styrkt att de objektiva rekvisiten för huvudbrottet Ă€r uppfyllda. Om ett visst handlande kan anses frĂ€mja huvudbrottet aktualiseras medverkansansvar. (13)

Genom att tillhandahĂ„lla en webbplats med vĂ€lutvecklade sökfunktioner, enkla uppladdnings- och lagringsmöjligheter samt genom att förmedla kontakter mellan enskilda fildelare genom den till sajten knutna trackern har den genom The Pirate Bay bedrivna verksamheten underlĂ€ttat och sĂ„ledes frĂ€mjat dessa brott. (14)

Postad 21 February 2011 - 10:20

random111
  • random111
  • ForumrĂ€v

• 922 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte olagligt att modda sin konsoll men det Àr olagligt att knÀcka krypteringen pÄ den har jag för mig.
Men det har han inte heller gjort vad jag förstÄtt. Sony hade en fet bugg i mjukvaran som gjorde att man kunde hÀmta ut nycklarna utan att behöva knÀcka ngt. Ni fÄr gÀrna rÀtta mig om jag har fel.

Om han nu hade bruteforceat sig genom krypteringen (vilket Àr totalt omöjligt) sÄ hade det varit ett solklart fall.

Sony hade en bug i mjukvaran sÄ att det blev lÀtt att knÀcka krypteringen. Det gick inte att bara lÀsa ut nyckeln. Huruvida det gör det lagligt, mindre brottsligt eller lika brottsligt som att knÀcka ett svÄrt krypto vet jag inte. Dessutom finns det undantag dÀr det Àr ok att knÀcka krypteringen.

Vad gÀller geohot sÄ Àr ju Sonys anklagelser rena pÄhitten. Hans firmware möjliggjorde inte heller upphovsrÀttsliga brott, det enda hans hack gjorde var att kunna köra osignerad kod.

Hans firmware ingÄr inte överhuvudtaget i den ursprungliga stÀmmningsansökan. Det var istÀllet spridning av nycklar och verktyg som kan anvÀndas för piratkopiering som ingick.

Postad 21 February 2011 - 10:57

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Man kan ju alltid lÀsa domskÀlen i Pirate bay för att fÄ en uppfattning....med tanke pÄ att vi diskuterar juridik..... :)

StraffrĂ€ttsansvar Ă„vilar den som fysiskt eller psykiskt har frĂ€mjat en gĂ€rning. MedhjĂ€lparen ska ha underlĂ€ttat huvudbrottets utförande. Det uppstĂ€lls inga krav pĂ„ att medhjĂ€lparens handlande har varit en förutsĂ€ttning för huvudbrottets förverkligande. Medverkansansvar kan drabba Ă€ven den som endast obetydligt har bidragit till huvudbrottet. (12)

Det uppstĂ€lls inga krav pĂ„ att gĂ€rningsmĂ€nnen ska vara kĂ€nda för att medverkansansvar ska komma ifrĂ„ga. Det Ă€r tillrĂ€ckligt att Ă„klagaren styrkt att de objektiva rekvisiten för huvudbrottet Ă€r uppfyllda. Om ett visst handlande kan anses frĂ€mja huvudbrottet aktualiseras medverkansansvar. (13)

Genom att tillhandahĂ„lla en webbplats med vĂ€lutvecklade sökfunktioner, enkla uppladdnings- och lagringsmöjligheter samt genom att förmedla kontakter mellan enskilda fildelare genom den till sajten knutna trackern har den genom The Pirate Bay bedrivna verksamheten underlĂ€ttat och sĂ„ledes frĂ€mjat dessa brott. (14)

1:
Det blir ju lite problem nÀr politiska bestÀllningsjobb fÄr juridisk betydelse, men sÄ lÀnge HD inte sagt nÄgot i tpb-affÀren och sÄ lÀnge domen inte vunnit laga kraft Àr den vÀrdelös som riktpunkt.

2:
Vilket brott Àr "huvudbrottet" som frÀmjats anser du?

Postad 21 February 2011 - 12:00

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr det som skulle vara ett politiskt bestÀllningsjobb menar du ??

Om det Àr ett brott sÄ Àr det vÀl nÀrmast upphovsrÀttsbrott som kan vara aktuellt......det var vÀl inte speciellt svÄrt att dra den slutsatsen......

Postad 21 February 2011 - 12:56

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlĂ€gg
  • 0
Sony stÀmmer Geohot för avtalsbrott mot anvÀndaravtalet han enl. pÄstÄendet ingick med Sony nÀr han loggade in pÄ PSN. SÄ det Àr ett rent civilrÀttsligt mÄl och inte ett kriminalrÀttsligt. DÀrmed kan inte heller Geohot fÄ fÀngelse, utan det handlar enbart om skadestÄnd i detta fallet.

Postad 21 February 2011 - 13:10

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Fast jag diskuterade bara vilket brott det skulle kunna röra sig om....inte vad Sony i nulÀget gör mot Geohot.....

Om Sony gÄr pÄ avtalsbrott sÄ lÄter det mÀrkligt att det skulle röra sig om nÄgra större summor som Geohot kan riskera att fÄ betala. Om man gÄr pÄ avtalsbrott sÄ skulle vÀl taktiken snarare vara att fÄ till ett pilotfall för att kunna klÀmma alla som knasar med sin konsoll pÄ en mindre summa, dvs man Àr ute efter allmÀnprevention (preventiv funktion). För att Sony skulle kunna fÄ nÄgra stora summor sÄ skulle ju vÀgen med medhjÀlp till upphovsrÀttsbrott och skadestÄnd i den delen vara det alternativ man vÀljer (reparativ funktion).

Redigerat av Unregistered32f0b602, 21 February 2011 - 16:27.

Postad 21 February 2011 - 13:15

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr det som skulle vara ett politiskt bestÀllningsjobb menar du ??

Om det Àr ett brott sÄ Àr det vÀl nÀrmast upphovsrÀttsbrott som kan vara aktuellt......det var vÀl inte speciellt svÄrt att dra den slutsatsen......

Att tpb-domen Àr ett politiskt bestÀllningsjobb? Det Àr det vÀl ingen som tvivlar pÄ lÀngre?

MedhjÀlp till upphovsrÀttsbrott alltsÄ? Hur frÀmjar geohots firmware patch brott mot upphovsrÀttslagen menar du? Jag tycker inte det Àr lÀtt att dra den slutsatsen över huvud taget. Du vet att det upphovsrÀttsliga brottet inte bestÄr i att starta ett spel man ej betalat för? Brottet begÄs nÀr man kopierar ett verk och gör det tillgÀngligt för andra.

Det finns inget i geohots hack som gör det enklare att tillgÀngliggöra upphovsrÀttligt skyddade verk.
Hans hack gör det möjligt att köra osignerad kod, men att köra osignerad kod Àr aldrig ett brott mot upphovsrÀttsliga lagar.

Postad 21 February 2011 - 13:25

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Om du aldrig kan spela spelet du olagligt har kopierat sÄ finns det ju knappast nÄgon skada va..... :)

Jag Àr inte tillrÀckligt insatt för att uttala mig om vad Geohot exakt har gjort eller inte och dÀrför skrev jag OM det Àr ett brott i min kommentar.

Om du tror att domstolen har dömt utifrÄn vad politikerna vill oavsett hur lagen Àr skriven sÄ Àr du bra naiv......det domstolen har gjort Àr att tolka lagen. Med tanke pÄ att lagen Àr beslutad av politiker sÄ har du ju ur den synvinkeln dock rÀtt i ditt resonemang men sÄ lÄngt tror jag inte du hade kommit i tanken......

Postad 21 February 2011 - 13:28

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Sony stÀmmer Geohot för avtalsbrott mot anvÀndaravtalet han enl. pÄstÄendet ingick med Sony nÀr han loggade in pÄ PSN. SÄ det Àr ett rent civilrÀttsligt mÄl och inte ett kriminalrÀttsligt. DÀrmed kan inte heller Geohot fÄ fÀngelse, utan det handlar enbart om skadestÄnd i detta fallet.

Nej, de hÀnvisar Àven till "the computer fraud and abuse act". Sony anser att geohot gjorde nÄgot grovt brottsligt för att han hackade sig in i sin egen PS3:a och de gör det genom att hÀnvisa till en lag som handlar om att hacka sig in i andras system. Sony hÀvdar att geohots ps3a Àr Sonys egendom och att geohot behöver Sonys tillstÄnd för att modifiera den.

Postad 21 February 2011 - 13:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
Jepp. Sony försöker med DMCA som stöd att sÀtta dit GeHot för att han moddat deras mjukvara till ps3. Larvigt som sagt.

DMCA: http://en.wikipedia....m_Copyright_Act

Postad 21 February 2011 - 13:39

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Om du aldrig kan spela spelet du olagligt har kopierat sÄ finns det ju knappast nÄgon skada va..... :)

Jag Àr inte tillrÀckligt insatt för att uttala mig om vad Geohot exakt har gjort eller inte och dÀrför skrev jag OM det Àr ett brott i min kommentar.

Fattar inte din poÀng hÀr. Nej, det finns ingen skada men brottet Àr likafullt kopieringen i sig, och har du lÀst tpb-domen sÄ vet du ju Àven att upphovsrÀttsindustrin inte behöver pÄvisa nÄgon faktisk skada nÀr de begÀr sina skadestÄnd.

Postad 21 February 2011 - 13:59

random111
  • random111
  • ForumrĂ€v

• 922 inlĂ€gg
  • 0

Jepp. Sony försöker med DMCA som stöd att sÀtta dit GeHot för att han moddat deras mjukvara till ps3. Larvigt som sagt.

DMCA: http://en.wikipedia....m_Copyright_Act

Det Àr inte för att Geohot har moddat Sony's firmware som de försöker sÀtta dit honom med avseende pÄ DMCA. SÄ som flera redan har pÄpekat sÄ möjliggör inte Geohots firmware piratkopiering. Vad Àr det du tycker Àr larvigt?

Postad 21 February 2011 - 14:04

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Delning av tankar och idéer som innehÄller instruktioner för eller uppmaning till brott Àr olagligt... För övrigt, om man har köpt en PS3 sÄ innebÀr det inte att man fÄr göra vad som helst med den. Man fÄr inte göra brottsliga saker med den, t.ex., kasta ner den frÄn KaknÀstornet.

Modifiering av konsol Àr inte olagligt, i alla fall inte i Sverige. Sen att Sony anser sig ha rÀtt att kasta ut mig frÄn PSN, det köper jag.

Sen har du rÀtt i att jag sen inte fÄr ladda ner spel och köra dem. Men det betyder inte att modifieringen Àr olaglig.

Vi har varit inne pÄ detta innan. Jag anser inte att GeoHot har uppmuntrat till brott. Men tyvÀrr vet vi alla att man kan aldrig knÀcka en konsol för homebrew och samtidigt inte göra den öppen för piratkopiering. Samma sak gÀller iPhone. Hade GeoHot velat köra pirat sÄ hade han gjort det, men hans jailbreak ger dig inte den möjligheten utan man mÄste anvÀnda program dÀr andra tagit hans arbete om modifierat det kraftigt.

Postad 21 February 2011 - 14:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
Det Ă€r jĂ€mförbart med att anvĂ€nda google för att söka upp upphovsrĂ€ttsskyddat material. Är google skyldiga till brott? De ger mig möjligheten att hitta piratkopierat material.

Postad 21 February 2011 - 14:11

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlĂ€gg
  • 0

Dessutom har Linux pÄ PS3 kommit igÄng pÄ allvar nu, updates varje dag kÀnns det som.

Du har inte lust att nÀmna lite som hÀnt? :)

Mvh

Postad 21 February 2011 - 14:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Om du tror att domstolen har dömt utifrÄn vad politikerna vill oavsett hur lagen Àr skriven sÄ Àr du bra naiv......det domstolen har gjort Àr att tolka lagen. Med tanke pÄ att lagen Àr beslutad av politiker sÄ har du ju ur den synvinkeln dock rÀtt i ditt resonemang men sÄ lÄngt tror jag inte du hade kommit i tanken......

Man fÄr tro vad man vill men sjÀlvklart har The Pirate bay rÀttegÄngen varit ett poltiskt mÄl.

Om det var en ren solklarhet att Torrent sidor var olagliga sÄ hade inte en enda funnits pÄ svensk mark. Det Àr allmÀnt vedertaget att denna dom har varit infekterad av yttre intressen dÀr man dessutom tycker att folk inte Àr i jÀv nÀr de jobbar för andra intressen.

Att USA fört pÄtryckningar angÄende vad de anser som svensk slapphet nÀr det gÀller upphovsrÀtt har vi dessutom fÄtt bekrÀftat av Wikileaks.

Problemet med the pirate bay var inte att de delade ut torrent isdor utan att de var extremt provokativa. SjÀlva tekniken som de anvÀnder har knappast bilivt belastat av domen.

Man Àr naiv lika sÄ om man tror vi lever i ett land dÀr större intressen inte pÄverkar. Det Àr t ex nÄgon som ska sÀtta en domare pÄ mÄlen, denna domare bestÀmmer ocksÄ vikten av bevisen och resurserna som ska lÀggas ner.

Jag har sett utredningar av massmördare som haft mindre resurser av vÄrt rÀttsvÀsende inblandade. Att dessutom externa organisationer som Àr kopplade till upphovsrÀttsindustrin Àr med och hjÀlper till i utredningen fÄr en att sÄklart inse hur partiskt detta mÄl var frÄn dag 1.

Postad 21 February 2011 - 14:18

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Det finns vÀl tvÄ sÀtt att argumentera kring Geohots eventuella ansvar enligt nedan

UpphovsrÀttslagen

26 h § Återgivning av ett datorprograms kod eller översĂ€ttning av kodens form Ă€r tillĂ„ten om Ă„tgĂ€rderna krĂ€vs för att fĂ„ den information som Ă€r nödvĂ€ndig för att uppnĂ„ samverkansförmĂ„ga mellan programmet och ett annat program. Första stycket innebĂ€r inte att informationen fĂ„r

1. anvÀndas för andra ÀndamÄl Àn att uppnÄ den avsedda samverkansförmÄgan,
2. överlÀmnas till andra personer, utom nÀr detta Àr nödvÀndigt för att uppnÄ den avsedda samverkansförmÄgan,
3. anvÀndas för utveckling, tillverkning eller marknadsföring av ett datorprogram som i förhÄllande till det skyddade programmet har en vÀsentligen likartad uttrycksform eller
4. anvÀndas för andra ÄtgÀrder som utgör intrÄng i upphovsrÀtten.

Eller att argumentera för att ÄtgÀrden innebÀr ett kringgÄende av digital spÀrr som begrÀnsar framstÀllningen. Om inte det gÄr att anvÀnda kopian sÄ skulle ingen heller kopiera olagligt. Genom att kopian gÄr att anvÀnda sÄ kopierar folk.

52 d § Det Àr förbjudet att utan samtycke frÄn upphovsmannen eller dennes rÀttsinnehavare kringgÄ en digital eller analog spÀrr som hindrar eller begrÀnsar framstÀllning av exemplar av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk, kringgÄ en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begrÀnsar tillgÀngliggörande för allmÀnheten av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk eller kringgÄ en annan teknisk ÄtgÀrd som hindrar eller begrÀnsar sÄdant tillgÀngliggörande.

Postad 21 February 2011 - 14:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Du har inte lust att nÀmna lite som hÀnt? :)

Mvh

http://www.ps3hax.ne...9#axzz1EbDBkdHW

Verktyg för olika distar finns nu. Mycket optimering kvar och sen sÄ Àr det sÄklart hur man fÄr 3D att fungera bra som blir den stora frÄgan.

Postad 21 February 2011 - 14:24

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Det finns vÀl tvÄ sÀtt att argumentera kring Geohots eventuella ansvar enligt nedan

UpphovsrÀttslagen

26 h § Återgivning av ett datorprograms kod eller översĂ€ttning av kodens form Ă€r tillĂ„ten om Ă„tgĂ€rderna krĂ€vs för att fĂ„ den information som Ă€r nödvĂ€ndig för att uppnĂ„ samverkansförmĂ„ga mellan programmet och ett annat program. Första stycket innebĂ€r inte att informationen fĂ„r

2. överlÀmnas till andra personer, utom nÀr detta Àr nödvÀndigt för att uppnÄ den avsedda samverkansförmÄgan,
3. anvÀndas för utveckling, tillverkning eller marknadsföring av ett datorprogram som i förhÄllande till det skyddade programmet har en vÀsentligen likartad uttrycksform eller

Eller att argumentera för att ÄtgÀrden innebÀr ett kringgÄende av digital spÀrr som begrÀnsar framstÀllningen. Om inte det gÄr att anvÀnda kopian sÄ skulle ingen heller kopiera olagligt. Genom att kopian gÄr att anvÀnda sÄ kopierar folk.

52 d § Det Àr förbjudet att utan samtycke frÄn upphovsmannen eller dennes rÀttsinnehavare kringgÄ en digital eller analog spÀrr som hindrar eller begrÀnsar framstÀllning av exemplar av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk, kringgÄ en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begrÀnsar tillgÀngliggörande för allmÀnheten av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk eller kringgÄ en annan teknisk ÄtgÀrd som hindrar eller begrÀnsar sÄdant tillgÀngliggörande.

DÄ kan du förklara varför det Àr inte Àr olagligt att ta bort eller sÀlja regionsfria DVD-spelare?

Det hÀr med att ta bort spÀrrar har varit testat i Sverige och det GeoHot gör eller hans verktyg kommer aldrig bli klassat som olagligt i Sverige.

Postad 21 February 2011 - 14:34

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
För det första vet jag inte vad upphovsrÀttsindustrin Àr Palmnio......möjligen filmindustrin eller skivindustrin. Vad du vill komma med din kommentar om solklarhet förstÄr jag inte heller.....fildelning i större skala Àr en relativt ny företeelse och lagen Àr frÄn 1960 och mÄlet handlar om medhjÀlp. Hur man vÀger bevis i ett enskilt brottmÄl Àr sÀllan solklart pÄ förhand och det Àr dÀrför man har domstolar. Vad gÀller opartiskhet sÄ finns det ingen som Àr fullstÀndigt opartisk sÄ den diskussionen förstÄr jag inte heller. Domstolen har att tolka lagen och att en domstol skulle döma i strid med lagen bara för att det möjligen finns ett politiskt tryck i frÄgan ser jag som ganska osannolikt. Om du tittar pÄ vad 90 procent gör pÄ pirate bay sÄ Àr det olaglig fildelning. Vad var syftet med sidan....att alla mÀnniskor som faktiskt ville fildela lagligt skulle ha nÄgonstans att göra det??

Att skiv- och filmindustrin inkommer med material i rÀttegÄngen Àr vÀl inte konstigt med tanke pÄ att de Àr part i mÄlet.

Postad 21 February 2011 - 14:36

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

UpphovsrÀttslagen

SÄ vi leker med tanken att jag hackar min ps3, bestÀmmer mig för att begÄ upphovsrÀttsligt intrÄng genom att ladda hem cod black ops frÄn piratebay. Förklara gÀrna för mig hur jag skall anvÀnda geohots hack för att begÄ det hÀr upphovsrÀttsliga brottet. Svaret Àr ju givetvis att det kan jag inte.
Jag kan anvÀnda en annan version av hans hack för att spela min piratkopierade kopia av black ops, men som vi redan kommit fram till sÄ Àr det inte dÀr brottet mot upphovsrÀtten ligger.

Du missade en ganska viktig sats:
Första stycket gÀller inte nÀr nÄgon som lovligen har tillgÄng till ett exemplar av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk, kringgÄr en teknisk ÄtgÀrd för att kunna se eller lyssna pÄ verket. Lag (2005:359).

Jag har alltsÄ helt klart stöd i lagen nÀr jag sÀger att jag vill kunna spela cod black ops frÄn min hÄrddisk, sÄ lÀnge jag redan har tillgÄng till ett "lovligt" exemplar. Det du citerar hÀr stöder helt klart min rÀtt att installera en moddad firmare pÄ min egen ps3.

Postad 21 February 2011 - 14:40

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Visst kan jag förklara det palmnio......en film som Àr regionsbegrÀnsad Àr inte en olagligt framstÀlld kopia......den borde du ha kommit pÄ sjÀlv om du hade funderat en stund........ :)

Om det finns ett kausalsamband mellan modifikationen och möjligheten att anvÀnda piratkopierat material sÄ skulle jag sÀga att ett offentliggörande av modifikationen skulle kunna utgöra ett brott/medhjÀlp till brott ju.....

Postad 21 February 2011 - 14:44

random111
  • random111
  • ForumrĂ€v

• 922 inlĂ€gg
  • 0

Vi har varit inne pÄ detta innan. Jag anser inte att GeoHot har uppmuntrat till brott. Men tyvÀrr vet vi alla att man kan aldrig knÀcka en konsol för homebrew och samtidigt inte göra den öppen för piratkopiering. Samma sak gÀller iPhone. Hade GeoHot velat köra pirat sÄ hade han gjort det, men hans jailbreak ger dig inte den möjligheten utan man mÄste anvÀnda program dÀr andra tagit hans arbete om modifierat det kraftigt.

Nja, GeoHot och Failoverflow hade ju kunnat slÀppt ett CFW som bara stödde homebrew och inte avslöjat hur de gjorde. Men istÀllet slÀppte de Àven instruktioner, nycklar och verktyg sÄ att andra kunde göra CFW som stödjer piratspel. Och de var mycket vÀl medvetna om den konsekvensen. DÀrav anklagelserna frÄn Sony om medhjÀlp till piratkopiering. Sen hur det gÄr i domstolen ÄterstÄr att se.

Postad 21 February 2011 - 14:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Nja, GeoHot och Failoverflow hade ju kunnat slÀppt ett CFW som bara stödde homebrew och inte avslöjat hur de gjorde. Men istÀllet slÀppte de Àven instruktioner, nycklar och verktyg sÄ att andra kunde göra CFW som stödjer piratspel. Och de var mycket vÀl medvetna om den konsekvensen. DÀrav anklagelserna frÄn Sony om medhjÀlp till piratkopiering. Sen hur det gÄr i domstolen ÄterstÄr att se.

I en kultur dÀr open source Àr nyckeln och mÄlet var Linux sÄ kÀnns det föga troligt att detta skulle bli ett stÀngt arbete.

Dessutom blir det svÄrt att kunna fÄ igÄng ett arbete med Linux pÄ PS3 utan att ha en öppen kÀllkod hur det ska fungera för att fÄ igÄng det.

Visst kan jag förklara det palmnio......en film som Àr regionsbegrÀnsad Àr inte en olagligt framstÀlld kopia......den borde du ha kommit pÄ sjÀlv om du hade funderat en stund........ :)

Om det finns ett kausalsamband mellan modifikationen och möjligheten att anvÀnda piratkopierat material sÄ skulle jag sÀga att ett offentliggörande av modifikationen skulle kunna utgöra ett brott/medhjÀlp till brott ju.....

Homebrew, alltsÄ egenskriven kod, Àr heller inte olagligt. Men att bryta ner den spÀrr som förhindrar homebrew.

SÄ nej filmen Àr inte olaglig, koden som körs pÄ PS3 Àr det heller inte. SÄ varför skiljer sig verktygen för att nÄ detta? AlltsÄ att sÀnka en sÀkerhetsspÀrr?

Postad 21 February 2011 - 14:55

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0

Du missade en ganska viktig sats:
Första stycket gÀller inte nÀr nÄgon som lovligen har tillgÄng till ett exemplar av ett upphovsrÀttsligt skyddat verk, kringgÄr en teknisk ÄtgÀrd för att kunna se eller lyssna pÄ verket. Lag (2005:359).

Jag har alltsÄ helt klart stöd i lagen nÀr jag sÀger att jag vill kunna spela cod black ops frÄn min hÄrddisk, sÄ lÀnge jag redan har tillgÄng till ett "lovligt" exemplar. Det du citerar hÀr stöder helt klart min rÀtt att installera en moddad firmare pÄ min egen ps3.

Jag missade den inte utan jag tog inte med den eftersom den saknar betydelse. Om du hade köpt ett ex av black ops och moddade din konsoll för att lÀgga det pÄ hÄrddisken hade jag inte brytt mig för fem öre. Om din modifikation möjliggjorde anvÀndandet av piratkopior och du la ut firmwaren pÄ nÀtet sÄ anser jag dÀremot att du bör bli ansvarig för det.....

En regionskodning Àr inte en spÀrr för att förhindra piratkopiering och dÀrav skillnaden. Nej homebrewkod Àr inte olagligt men om den sÀtter ett piratkopieringsskydd ur spel sÄ blir ju bedömningen annorlunda.....

Nu börjar jag kÀnna mig lite som en lÄgstadielÀrare hÀr...... :)

Redigerat av Unregistered32f0b602, 21 February 2011 - 15:01.

Postad 21 February 2011 - 15:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

För det första vet jag inte vad upphovsrÀttsindustrin Àr Palmnio......möjligen filmindustrin eller skivindustrin. Vad du vill komma med din kommentar om solklarhet förstÄr jag inte heller.....fildelning i större skala Àr en relativt ny företeelse och lagen Àr frÄn 1960 och mÄlet handlar om medhjÀlp. Hur man vÀger bevis i ett enskilt brottmÄl Àr sÀllan solklart pÄ förhand och det Àr dÀrför man har domstolar. Vad gÀller opartiskhet sÄ finns det ingen som Àr fullstÀndigt opartisk sÄ den diskussionen förstÄr jag inte heller. Domstolen har att tolka lagen och att en domstol skulle döma i strid med lagen bara för att det möjligen finns ett politiskt tryck i frÄgan ser jag som ganska osannolikt. Om du tittar pÄ vad 90 procent gör pÄ pirate bay sÄ Àr det olaglig fildelning. Vad var syftet med sidan....att alla mÀnniskor som faktiskt ville fildela lagligt skulle ha nÄgonstans att göra det??

Att skiv- och filmindustrin inkommer med material i rÀttegÄngen Àr vÀl inte konstigt med tanke pÄ att de Àr part i mÄlet.

UpphovsrÀttsindustrin Àr ett allmÀnt begrepp pÄ organisationer vars intresse ligger i att ha starka lagar som skyddar deras intressen som företag. Dessa organisationer fÄr extremt stora donationer av företag som delar deras mÄl. Musik och filmindustrin Àr nÄgra aktörer i detta men det finns sÄklart fler.

Som alla lobbyorganisationer sÄ Àr deras mÄl att med olika medel trycka pÄ politiker samt fÄ fram lagar som passar deras mÄl. MÄnga gÄnger syr de fÀrdiga lagpaket, lÀgger det pÄ bordet och sen jobbar hÄrt för att politiker ska skriva pÄ det.

Samlat sÄ har de utan tvekan den största lobbyverksamheten i vÀrlden via en mÀngd stora organisationer.
Jag Àr inte emot upphovsrÀtt men jag Àr starkt emot överdrivna skydd för ekonomiska intressen som gÄr över folk integritet och samhÀllsnyttan. MÄnga gÄnger trampar man i ett omrÄde dÀr allt inte Àr svart eller vit.
Dock sÄ har jag svÄrt att kÀnna sympati för storföretagen som utan problem pumpar in miljarder för att fÄ igenom lagar för deras eget intresse Àven i omrÄden dÀr det inte finns ett folkligt stöd.

NÄgra exempel:
- StÀnga av internetanvÀndare, utan domstolsbeslut, som delar upphovsrÀttsskyddat material.
- Stora debatten om kopiering av bromsmedeciner för AIDS.
- Kunna klÀmma ut pengar frÄn verk vars skapare har lÀmnat efter sig lÄng efter hans död och sina anhörigas död.

The Pirate Bay mÄlet var ett solklart fall dÀr man efter lÄng tid fick sin vilja igenom. Det finns en mÀngd av torrent sajter i Sverige som fortfarande Àr igÄng som rÀttvÀsendet inte orkar bry sig om. Skillnaden var att The Pirate Bay hÄnade aktörer frÄn upphovsrÀttsindustrin öppet och dÀrför blev pÄtryckningarna externt stora pÄ det svenska rÀttsvÀsendet.

Efter detta har dessutom aktiviteterna mot pirater i Sverige knappast ökat utan allt visar bara pÄ att det enda mÄlet var att fÄ ner The Pirate Bay som hela tiden stompat med att man inte kunde ta dem.

Att samma lobbyorganisationer fÄr vara med i polisarbetet och kallas som expertvittnen Àr oroande. UngefÀr som nÀr tobaksbolagen förr hÀnvisade till sina egna studier om att rökning inte Àr farligt.

En regionskodning Àr inte en spÀrr för att förhindra piratkopiering och dÀrav skillnaden. Nej homebrewkod Àr inte olagligt men om den sÀtter ett piratkopieringsskydd ur spel sÄ blir ju bedömningen annorlunda.....

Men dÄ sÀger vi sÄhÀr: Modifiering av konsoler i Sverige Àr inte olagligt. Hur kommer det sig? Alla de butiker som dessutom gör det för pengar tar dels en vinst och hjÀlper till brott. Varför Äker de inte in?

Redigerat av PalmiNio, 21 February 2011 - 15:16.

Postad 21 February 2011 - 15:16

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Är det ok att stjĂ€la frĂ„n nĂ„gon som Ă€r rik Palmnio......??

Postad 21 February 2011 - 15:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Är det ok att stjĂ€la frĂ„n nĂ„gon som Ă€r rik Palmnio......??

Vad har det med frÄgan om lagligt kontra olagligt att göra?

Vem har rÀtten att definiera ok? Lagen? i sÄ fall sÄ Àr modifiering lagligt.

Lalikula
  • Lalikula
  • LĂ€rjunge

• 472 inlĂ€gg
  • 0
Shit guys...get a room! :)

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Det beror vÀl som sagt pÄ vilken modifiering man gör.

Att stjÀla, misshandla, förfalska, förskingra etc etc Àr ocksÄ olagligt.....varför sitter inte alla som har gjort detta inne. För att ett eventuellt brott ska beivras krÀvs att nÄgon anmÀler brottet och att det finns tillrÀckligt med resurser i rÀttssystemet för att dessutom hantera brottet. Bidragsbrott Àr exempelvis ett exempel pÄ brott som har prioriterats bort av polis och Äklagare till förmÄn för annan brottslighet pga resursbrist......

Red. Man stavar som en kratta idag..... :)

Redigerat av Unregistered32f0b602, 21 February 2011 - 15:25.

Postad 21 February 2011 - 15:25

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Jag missade den inte utan jag tog inte med den eftersom den saknar betydelse. Om du hade köpt ett ex av black ops och moddade din konsoll för att lÀgga det pÄ hÄrddisken hade jag inte brytt mig för fem öre. Om din modifikation möjliggjorde anvÀndandet av piratkopior och du la ut firmwaren pÄ nÀtet sÄ anser jag dÀremot att du bör bli ansvarig för det.....

Den saknar inte betydelse eftersom existensen av den bisatsen gör att du försöker citera lagtext som betyder motsatsen till det du försöker fÄ den att betyda. Eftersom jag har rÀtt att ta mig förbi kopieringsskyddet sÄ har jag rÀtt att skriva en fw patch som Ästadkommer detta. Och eftersom yttrandefrihet rÄder sÄ har jag Àven rÀtt att informera andra om hur de Ästakommer samma sak. Och dÄ har vi inte ens börjat ta i beaktande alla de andra saker jag helt legitimt kan göra med min patchade fw som kan köra osignerad kod som inte har ett dugg med copyright infringements att göra.
Enligt EU rÀtt sÄ Àr det bara i de fall en patch ENBART har funktioner som möjliggör piratkopiering som det kan bli aktuellt att förbjuda. För nÀrvarande Àr det mig veterligen endast en domstol i UK som förbjudit R4 chip till DS med den motiveringen.
Alla andra moddar - firmware moddar likvÀl som hardare moddar - Àr legitima i hela EU.

Juridik Àr svÄrt, inget för lÄgstadielÀrare.

Postad 21 February 2011 - 15:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Det beror vÀl som sagt pÄ vilken modifiering man gör.

Att stjÀla, misshandla, förfalska, förskingra etc etc Àr ocksÄ olagligt.....varför sitter inte alla som har gjort detta inne. För att ett eventuellt brott ska beivras krÀvs att nÄgon anmÀler brottet och att det finns tillrÀckligt med resurser i rÀtssystemet för att dessutom hantera brottet. Bidragsbrott Àr exempelvis ett exempel pÄ brott som har prioriterats bort av polis och Äklagare till förmÄn för annan brottslighet pga resursbrist......

Eller bara för att det Àr sÄ enkelt att lagen ger dig rÀtten att modifiera dina egna Àgodelar och modifiering av en konsol.

Om sen modifieringen möjligör olaglig handling sÄ Àr det en annan sak.

Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att denna typen av fall har blivit testade.

Postad 21 February 2011 - 15:34

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlĂ€gg
  • 0

Text...

Lite OT men oavsett yttrandefrihet hit och dit sÄ har vi vÄra regler hÀr pÄ forumet.
Vissa inlÀgg i den hÀr trÄden ligger verkligen i grÀnslandet till vad vi tillÄter.

3.9 Om lagbrott
Vi tillÄter inte inlÀgg, annonser, lÀnkar mm. vars innehÄll handlar om egna lagbrott, förutsÀtter lagbrott, bara kan leda till lagbrott eller handlar om hur man undgÄr upptÀckt. Exempel Àr egna erfarenheter av datorspel eller filmer innan dessa nÄgonstans finns tillgÀngliga för allmÀnheten pÄ laglig vÀg, diskussioner som antyder olaglig fildelning, tillverkning av utrustning vars innehav eller anvÀndningsomrÄde Àr förbjudet, utannonsering av varumÀrkesförfalskade och pirattillverkade varor, etc.

Redigerat av BrittBastard, 21 February 2011 - 15:35.

Postad 21 February 2011 - 15:38

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Lite OT men oavsett yttrandefrihet hit och dit sÄ har vi vÄra regler hÀr pÄ forumet.
Vissa inlÀgg i den hÀr trÄden ligger verkligen i grÀnslandet till vad vi tillÄter.

Kan du exemplifiera? Fattar inte riktigt vilka inlÀgg som skulle vara grÄzon.

Postad 21 February 2011 - 15:42

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Om du tittar i lagboken sÄ ser du att det finns begrÀnsningar av yttrandefriheten med avseende pÄ bl a brott mot upphovsrÀttslagar, uppvigling, förtal, olaga hot, spioneri, olaga vÄldsskildring med mera. Du har dÀrmed inte rÀtten att offentliggöra allt du vill utan att riskera Ätal.

Vad gÀller din andra invÀndning sÄ ska du lÀsa hela meningen.....om det krÀvs för att kunna se eller lyssna pÄ verket. Om du knÀcker skyddet och sedan publicerar koden för detta Àr det inte för att kunna se eller lyssna och dÀrav saknar den begrÀnsningen mening hÀr.

Visst Àr juridik svÄrt......man skulle ju rent av behöva en jur kand för att begripa sig pÄ det.....

Postad 21 February 2011 - 15:43

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlĂ€gg
  • 0

Kan du exemplifiera? Fattar inte riktigt vilka inlÀgg som skulle vara grÄzon.

Om du inte förstÄr

diskussioner som antyder olaglig fildelning

sÄ spelar det ingen roll om jag exemplifierar. LÀgg ner.

Postad 21 February 2011 - 15:56

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

Om du tittar i lagboken sÄ ser du att det finns begrÀnsningar av yttrandefriheten med avseende pÄ bl a brott mot upphovsrÀttslagar, uppvigling, förtal, olaga hot, spioneri, olaga vÄldsskildring med mera. Du har dÀrmed inte rÀtten att offentliggöra allt du vill utan att riskera Ätal.

Vad gÀller din andra invÀndning sÄ ska du lÀsa hela meningen.....om det krÀvs för att kunna se eller lyssna pÄ verket. Om du knÀcker skyddet och sedan publicerar koden för detta Àr det inte för att kunna se eller lyssna och dÀrav saknar den begrÀnsningen mening hÀr.

Visst Àr juridik svÄrt......man skulle ju rent av behöva en jur kand för att begripa sig pÄ det.....

hade för mig att du var jurist, Merger?

Postad 21 February 2011 - 16:00

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Zeek>> Det kan hÀnda men det betyder ju inte att jag begriper nÄgot....... :)

Postad 21 February 2011 - 16:01

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr ingen som pÄstÄtt att jag kan offentliggöra allt jag vill utan att riskera Ätal. Att publicera kod som gör nÄgot tillÄtet Àr inte brott mot yttrandefriheten och att publicera kod jag skrivit sjÀlv Àr inget brott mot upphovsrÀtten. HÀvdar du att jag har fel hÀr?

Försök inte inbilla mig att du har en jur kand och kommer med de hÀr argumenten. Helt omöjligt. Svara dÄ pÄ det hÀr: Om nu dessa modifieringar Àr olagliga i lagtexten, varför Àr de dÄ lagliga i verkligheten?
Jo, de ÄR inte olagliga i lagtexten, duh. Modifieringar som ENBART har funktionen piratkopiering Ă€r möjligen olagliga enligt EU - rĂ€tt, och det Ă€r endast en mod till DS som rĂ„kat ut för detta, och enbart i england .

Om du inte förstÄr
diskussioner som antyder olaglig fildelning
sÄ spelar det ingen roll om jag exemplifierar. LÀgg ner.

Jag förstÄr vad det Àr för nÄgot, men jag förstÄr inte var det förekommit. DÀrav att jag bad dig exemplifiera. NÀr du nu förtydligar med att diskussionen hÀr har antytt olaglig fildelning sÄ förstÄr jag Ànnu mindre. Oh well.

Postad 21 February 2011 - 16:17

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Försök inte inbilla mig att du har en jur kand och kommer med de hÀr argumenten. Helt omöjligt. Svara dÄ pÄ det hÀr: Om nu dessa modifieringar Àr olagliga i lagtexten, varför Àr de dÄ lagliga i verkligheten?
Jo, de ÄR inte olagliga i lagtexten, duh. Modifieringar som ENBART har funktionen piratkopiering Ă€r möjligen olagliga enligt EU - rĂ€tt, och det Ă€r endast en mod till DS som rĂ„kat ut för detta, och enbart i england .

Om jag vet nÄgot som du vet.....kan det Àven innebÀra att du vet att jag vet vad du vet....... :wub: Ditt resonemang var inte helt enkel att begripa du.....och Àrligt talat sÄ kÀnner jag mig rÀtt oberörd av vad du tror eller inte angÄende min utbildning. :lol:

Jag vet inte riktigt om nÄgot som Àr olagligt i lagtexten kan vara lagligt i verkligheten......rÀttsfilosofin har inte riktigt kommit dit Àn...... :)

Redigerat av Unregistered32f0b602, 21 February 2011 - 16:20.

Postad 21 February 2011 - 16:40

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

Zeek>> Det kan hÀnda men det betyder ju inte att jag begriper nÄgot....... :)

Hade inte lÀst tidigare i trÄden sÄ du kanske redan hade gjort det kÀnt. En person med jurist examen borde vÀl veta bÀst om personerna i frÄga har begÄtt nÄgot brÄtt. Det jag tÀnkte pÄ bara.

Postad 21 February 2011 - 16:53

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlĂ€gg
  • 0
Jag har spelat COD med merger, och kan intyga att sÄ hal som han Àr, sÄ Àr han nog jurist. :)

Hursomhelst borde nog alla hÀr kunna vara överens om att tolkning av lag ofta handlar om grÄzoner. Det Àr ju inte helt ovanligt att domstolar i samma land har olika uppfattning i sakfrÄgor. Och Àn mer kan det skilja sig mellan lÀnder. Trots att lÀnder kan ha liknande lagstiftning, kan de ha olika tolkkningstradition. Minns t ex hur det blev olagligt att sÀlja regionkodade DVD-spelare i Australien och Nya Zeeland. Och hur det bedömdes vara olagligt att överhuvudtaget operatörslÄsa iPhone i Frankrike. Eller notera resonemanget frÄn domen mot Pirate Bay, dÀr de förklarade varför Pirate Bay var skyldiga, medan Google inte behövde vara det. GrÄzonsresonemang var ordet.

Somliga drar paralleller mellan Geohot vs Sony och Geohot vs. Apple, vilket Ă€r naturligt. Om domstolarna i USA vĂ€ljer att vĂ€rdera dessa pĂ„ samma sĂ€tt, kan ett undantag skrivas in i DMCA (Digital Millennium Copyright Act) ocksĂ„ för konsoler, precis som det som skrevs in för mobiler. Men det Ă€r inte alls sĂ€kert att det blir sĂ„. Sony verkar t ex satsa mer pĂ„ advokater Ă€n vad Apple gjorde. Åtminstone sĂ„ har jag fĂ„tt det det intrycket...

Postad 21 February 2011 - 17:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0
Om man tittar pÄ hur det gÄtt ill i resten av Europa sÄ har konsoltillverkarna varit vÀldigt aktiva att fÄ modifieringens laglighet testad. SÄ om det fanns en bra sÀkerhet att de skulle kunna vinna i Sveroge sÄ hade det absolut varit testat.

Vet att UK i ett antal fall lagt det som olagligt men tittar vi pÄ Italien, av alla lÀnder, sÄ Àr det 100% lagligt dÀr. Lika sÄ har jag för mig att detta har varit fallet Àven i Spanien.

Tar man historiskt pÄ detta sÄ har t ex Australien varit ett land dÀr domstolen alltid har gÄtt industrin till mötes. Sorligt men sant.

Redigerat av PalmiNio, 21 February 2011 - 17:09.

Postad 21 February 2011 - 17:17

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Balanserat som vanligt kimpa....du Àr som en klok gammal farbror....;-)

Var inte meningen att vara dryg zeek....tÀnkte bara vara rolig...;-) kanske ska förtydliga att jag har uttryckt vad jag tror och hur jag skulle argumentera....det betyder inte att det Àr rÀtt Àven om möjligheten Àr vÀldigt stor *flinar*. tycker kimpost inlÀgg speglar verkligheten ganska bra. Jag skriver vad jag tror och om det inte skulle vara sÄ sÄ vad jag önskar. Sen Àr det ju humor att vissa verkar bli alldeles till sig i byxan av det....;-)

Postad 21 February 2011 - 17:26

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Balanserat som vanligt kimpa....du Àr som en klok gammal farbror....;-)

Var inte meningen att vara dryg zeek....tÀnkte bara vara rolig...;-) kanske ska förtydliga att jag har uttryckt vad jag tror och hur jag skulle argumentera....det betyder inte att det Àr rÀtt Àven om möjligheten Àr vÀldigt stor *flinar*. tycker kimpost inlÀgg speglar verkligheten ganska bra. Jag skriver vad jag tror och om det inte skulle vara sÄ sÄ vad jag önskar. Sen Àr det ju humor att vissa verkar bli alldeles till sig i byxan av det....;-)

Förstod inte? Har du pluggat juridik eller?

Postad 21 February 2011 - 17:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlĂ€gg
  • 0
Den hĂ€r trĂ„den gĂ„r i cirklar kĂ€nns det som. Det ÄR lagligt! Nej det Ă€r olagligt! Ă€r det olagligt att lagligt olagliggöra lagliga olagligheter?

Postad 21 February 2011 - 17:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Den hĂ€r trĂ„den gĂ„r i cirklar kĂ€nns det som. Det ÄR lagligt! Nej det Ă€r olagligt! Ă€r det olagligt att lagligt olagliggöra lagliga olagligheter?

Det fÄr du lÀgga fram till domstol :)

Postad 21 February 2011 - 17:31

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • MĂ€stare

• 3086 inlĂ€gg
  • 0
Japp jag har en jur.kand frÄn Uppsala ja....

Postad 21 February 2011 - 18:02

Unregistered35722960
  • Unregistered35722960
  • AnvĂ€ndare

• 152 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet inte riktigt om nÄgot som Àr olagligt i lagtexten kan vara lagligt i verkligheten......rÀttsfilosofin har inte riktigt kommit dit Àn...... :)

Jo. Jo det har den.

2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.