Humax BXR-HD
2479 svar till detta ämne
Postad 20 januari 2012 - 12:25
Beemer
-
Beemer
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har fått ett problem 3 gånger på 1-2 veckor som måste vara en bugg. När jag flyttar filer (filmer) till en annan map så låser allt sig, jag startar då om boxen och allt startar upp som vanligt och filen har flyttat sig precis som den skulle. Boxen gör alltså det den ska men efter det låser den sig och måste startas om. Jag kan bekräfta att jag har den senaste programvaran, boxen är ba.ra ett par veckor gammal, hårddisken fylld till ca 40% inkl software etc (storlek man inte kan påverka) Någon mer som har detta problemet?
Postad 20 januari 2012 - 12:42
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Nopp, fungerar inte. Kan välja USB-disk, och ser cirkeldiagrammet. Men det är allt....
Boxen testar din USB-hdd, så du måste ha en tillräckligt modern och snabb USB-hdd annars går det inte. Anslöt en gammal IDE-320Gb i ett Kabinett, den gick inte, men däremot en ny SATA-1Tb i ett annat kabinett. En USB-sticka kan du glömma, den är i de flesta fall långt ifrån att vara tillräckligt snabb, även USB-stickor har ju olika hastigheter (även om två olika sådana båda är USB2.0), så ska du använda en sån måste du ha en verkligt snabb sådan, har för mig att Transcend's stickor brukar vara snabba, men då kanske de kostar lite mer. Så köp en USB-hdd istället.
Redigerat av lassehin, 21 januari 2012 - 10:36.
Postad 20 januari 2012 - 15:39
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej osvanberg,
Tack för din input, vi ska analysera detta för att se vad detta kan bero på. Om det tex bara är Humax-boxen som har detta fenomen eller om det finns på andra boxar/TV, isf är det något som inte står rätt till med utsändningen.
Boxer Teknik
Tack för det!
Postad 20 januari 2012 - 15:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 308 inlägg
Denna funkar bra med BXR HD:
Men det går inte att formatera den direkt i boxen (den hänger sig). Gjorde som någon tipsade om längre bak i tråden, och formaterade den på datorn istället. Använde Partition-Tool, filsystem ext3 och sektorstorlek 4kB: http://www.partition...ion-manager.htmEfter formatering på datorn behövdes ingen omformatering i boxen. Den funkade direkt (man får välja att byta PVR disk i setupmenyn och svara ja på frågan...).
Redigerat av Ageve, 20 januari 2012 - 15:47.
Postad 20 januari 2012 - 18:22
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej osvanberg,
Tack för din input, vi ska analysera detta för att se vad detta kan bero på. Om det tex bara är Humax-boxen som har detta fenomen eller om det finns på andra boxar/TV, isf är det något som inte står rätt till med utsändningen.
Boxer Teknik
Idag 20 Jan, mellan ca kl 17:00 och 18:00 på SVT1HD. Först på nån film/serie med spanskt tal. Sen även på direkt efterföljande nyheter (svenska) - i början. Sen försvann det. Ryckigt som bara f*n. Otittbart..........
Postad 20 januari 2012 - 21:25
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag har fått ett problem 3 gånger på 1-2 veckor som måste vara en bugg. När jag flyttar filer (filmer) till en annan map så låser allt sig, jag startar då om boxen och allt startar upp som vanligt och filen har flyttat sig precis som den skulle. Boxen gör alltså det den ska men efter det låser den sig och måste startas om. Jag kan bekräfta att jag har den senaste programvaran, boxen är ba.ra ett par veckor gammal, hårddisken fylld till ca 40% inkl software etc (storlek man inte kan påverka)
Någon mer som har detta problemet?
Det händer mig också ibland. //Mackan
Postad 21 januari 2012 - 18:45
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Idag 20 Jan, mellan ca kl 17:00 och 18:00 på SVT1HD. Först på nån film/serie med spanskt tal. Sen även på direkt efterföljande nyheter (svenska) - i början. Sen försvann det. Ryckigt som bara f*n. Otittbart..........
mer info till BOXER TEKNIK gällande RYCKIG BILD. Har idag lånat en annan likadan box (bxr-HD+ 500) för att utesluta nåt problem med min box. Denna andra box är 3 veckar gammal och har den senaste mjukvaran. Testade då oxå den nya boxen med ett annat Boxer-programkort samt andra kablar, samt på en annan skärm/Tv bara för att även utesluta nåt sånt. Problemet visar sig tydligt även på denna box. Har idag på em (lördag 21 Jan mellan kl12-16) testat denna andra box och ryckfenomenet går att "tvinga fram" genom att ofta byta mellan HD-kanalerna verkar det som. Det tar dock sin tid, då det inte är konsekvent hur och när det framträder. Men jag kan väl säga att i snitt har det idag tagit mig ca 30min av bläddrande mellan kanalerna innan problemet "helt plötsligt" finns på nån av kanalerna. Idag visade de sig väldigt mycket på SV1HD (Alpin skidåkning/störtlopp), men jag fick det även på TV4HD (längdskidor) samt på TV3HD (amerikanska film: Patsh Adams), samt Nat.Geo.HD (nån dok om brobygge samt ett Haj-prog.). När det väl börja rycka, rycker det väldigt tätt. Svårt att säga, men ett par ryck i sekunder handlar det om....konstant hela tiden. Ser som sagt ut som bildrutor som hoppas över. Syns därför mer ju mer rörelse och panorering det är i bilden. Ibland när jag idag har växlat kanal (när det rycker) och tillbaks till samma ryckiga kanal så har det då vara borta. Ibland är det dock kvar = ej konsevent. Nästan alltid när man tittar på timeshiftat material så är fenomenet helt borta, dock inte en gång idag - kvarstod även då. Ibland när man har problem och timeshiftar för att få det bra..... och sedan går tillbaks till Live-sändning så är detdå borta, bra bild igen. Ibland är det dock kvar - så även här är det inkonsekvent. Nu lägger jag ner min felsökning för detta för stunden, inte så mycket mer jag kan testa. Hoppas ni kan ta med er denna info och lösa detta till kommande uppdatering av mjukvaran. Bortsett från detta problem är jag väldigt nöjd med boxen, funkar i övrigt som en dröm för mig (inkl serieinspelning...även löpande efter varandra, trots 3min default tillägg av inspelningtid.) //Ola
Postad 22 januari 2012 - 00:02
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
På samma sätt kan man få bort ryckandet genom att växla till en annan kanal och sedan gå tillbaka.
Canal+ vid i kväll i början av ishockey matchen LHC-Färjestad.
Postad 22 januari 2012 - 09:30
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
mer info till BOXER TEKNIK gällande RYCKIG BILD. ...
Jag tror man, vid denna felsökning, måste ta med vilken typ av material som sänds. Min slutsats är i alla fall att våra sändningar alltid är i 50Hz, och när materialet kommer från 60Hz (riktig) interlace så "konverteras" bildfrekvensen till 50Hz. Detta görs genom att skippa bildrutor och syns som återkommande ryck i rörelser. Jag ser det t.ex. i min inspelning på en annan box-modell av SVT1HD "Guitar Festival" för en tid sedan. Jag har också denna festival på DVD i format 480i60Hz. Den spelar utan ryck. Denna typ av frame rate konvertering kan väl knappast försvinna genom att spela upp (timeshift) från HDD. Material producerat i 50Hz (inklusive 24Hz film som sänds i 25Hz/50i) skall ju däremot inte rycka några gånger per sekund. Att det försvinner vid uppspelning från HDD måste leda till slutsatsen att boxen har problem. Men felsökning kan bara göras på sådant material.
Postad 22 januari 2012 - 16:48
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej!
Jag har en Humax BXR HD+ och har plötsligt fått problem
med att apparaten inte vill läsa kortet på rätt sätt.
Jag har testat det vanliga dvs göra den strömlös och ta ut kortet torka av chipet, starta om osv.
Efter detta går det ett tag sedan börjar felkoderna komma,
slutar på antingen 001, 004 eller 007.
Ringde boxer i går - då skulle de skicka en signal till mitt kort och jag skulle låta apparaten stå på en fri kanal i en timme.
Efter detta fungerade allt som det skulle fram till i eftermiddag då jag såg på en film på TV4-film.
Plötsligt kom felkoderna upp ca 20 sekunder - sedan bild någon minut - sedan felkoder igen.
Jag ringde då upp Boxer och undrade om det möjligen var fel på mitt kort.
Han sa att det var ytterst ovanligt att det var fel på korten men skall skicka ett nytt till mig.
Om apparaten krånglar även med det nya kortet så måste det vara fel på kortläsaren i själva boxen.
Enligt honom har detta fel förkommit.
Jag har senaste programvaran och apparaten är köpt på Netonnet i april 2011.
Jag är nyfiken på om någon av er andra har råkat ut för detta problem och hur ni i så fall löste det.
Postad 22 januari 2012 - 16:54
Pearbaw
-
Pearbaw
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Här är några ljudfrågor som jag hoppas få hjälp med:
A.
Vad betyder inställningsalternativet "Ljudbeskrivning" i systemmenyn?
När skulle man vilja ha den avslagen?
Varför ändras den inställningen när man togglar med "ljudknappen" (ser ut som högtalare + ? på fjärren)?
Vad betyder ikonen "AD" i en pratbubbla? (I manualen står bara att den betyder "Ljudbeskrivning... que?)
B.
Vad är det man ser/styr med "Ljudknappen"?
På SVT1 HD kan jag t ex välja alternativen Swedish, Swedish + AD-pratbubblan eller Swedish + dolbysymbol?
På SVT1 ser jag Ljud0 eller Ljud1 + dolbysymbol?
C.
När dolbysymbolen visas går det oftast ändå inte välja Dolby-läget på min receiver, dvs dolby tycks inte skickas ut i alla fall?
Däremot... just nu på TV4 HD där ingen dolbysymbol visas utan endast "Swedish" så lyckas receivern ta emot dolby!?
Mycket tacksam om någon kan bidra med klarhet kring detta. Manualen är under viss kritik på detta område!
Postad 22 januari 2012 - 17:20
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Hej!
Jag har en Humax BXR HD+ och har plötsligt fått problem med att apparaten inte vill läsa kortet på rätt sätt.
Jag har testat det vanliga dvs göra den strömlös och ta ut kortet torka av chipet, starta om osv.
Efter detta går det ett tag sedan börjar felkoderna komma, slutar på antingen 001, 004 eller 007.
Ringde boxer i går - då skulle de skicka en signal till mitt kort och jag skulle låta apparaten stå på en fri kanal i en timme.
Efter detta fungerade allt som det skulle fram till i eftermiddag då jag såg på en film på TV4-film.
Plötsligt kom felkoderna upp ca 20 sekunder - sedan bild någon minut - sedan felkoder igen.
Han sa att det var ytterst ovanligt att det var fel på korten men skall skicka ett nytt till mig.
Om apparaten krånglar även med det nya kortet så måste det vara fel på kortläsaren i själva boxen.
Jag är nyfiken på om någon av er andra har råkat ut för detta problem och hur ni i så fall löste det.
Vi hade precis samma fenomen. Boxer stog på sig om att det var ominstallation som gällde. Vi försökte med allt annat förutom ominstallation för vi hade gjort det flera gånger tidigare och orkade inte med det med allt bök det innebär. Efter ett tag lessnade vi och krävde att få ett nytt kort bara för att få prova. Och jomenvisst, nu funkar det galant  Har gjort det nu i flera månader.Så mitt råd är att kräva ett nytt kort. Det gamla tar dom ur bruk samt att du ska skicka tillbaks det.
Postad 22 januari 2012 - 17:31
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Stort tack för det snabba svaret "Chrester". Jag hoppas att det löser sig för mig också med det nya kortet.
Postad 22 januari 2012 - 18:05
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Stort tack för det snabba svaret "Chrester". Jag hoppas att det löser sig för mig också med det nya kortet.
Berättade nyss för tanten att fler har samma problem som vi hade. Hon sa att killen som hon pratade med på boxer sa att byter man ut den gamla boxen till en ny hd-box så kräver den ett nytt kort. Det var ingen info som vi fick precis. Det kom j ufram efter ett tag när vi lessnat och krävde ett nytt kort för att prova.
Postad 22 januari 2012 - 19:10
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Berättade nyss för tanten att fler har samma problem som vi hade. Hon sa att killen som hon pratade med på boxer sa att byter man ut den gamla boxen till en ny hd-box så kräver den ett nytt kort. Det var ingen info som vi fick precis. Det kom j ufram efter ett tag när vi lessnat och krävde ett nytt kort för att prova.
Version 4 måste det stå på kortet för att det ska funka bra med Boxers betal-HD-kanaler. (Fri-HD-kanalerna går dock bra att se med äldre kortversioner oxå....tror jag)
Redigerat av osvanberg, 22 januari 2012 - 20:50.
Postad 22 januari 2012 - 21:17
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Det gör det säkert! Hade samma problem, men ett nytt kort löste problemen. Boxer skyllde först på Humax (som skyller på Boxer) och vägrade skicka ett nytt kort. Ringde igen och sa att mitt kort var stendött och lyckades då få ett nytt kort. Version 4 måste det stå på kortet för att det ska funka bra med Boxers betal-HD-kanaler. (Fri-HD-kanalerna går dock bra att se med äldre kortversioner oxå....tror jag)
Jag hade version 4 men det krånglade ändå. Ett nytt kort löste som sagt problemen.
Postad 23 januari 2012 - 11:42
Beemer
-
Beemer
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Det gör det säkert! Hade samma problem, men ett nytt kort löste problemen. Boxer skyllde först på Humax (som skyller på Boxer) och vägrade skicka ett nytt kort. Ringde igen och sa att mitt kort var stendött och lyckades då få ett nytt kort.
Jag hade version 4 men det krånglade ändå. Ett nytt kort löste som sagt problemen.
När jag fick hem boxen för ett par veckor sedan från Boxer så var det med ett nytt uppgraderat kort, så Boxer har koll på att ett nytt kort behövs. Däremot om ni köper en ny box från något annat ställe på eget bevåg så vet ju självklart inte Boxer att ni har bytt box! O andra sidan borde ju självklart Boxer ställa alla den frågan när det finns uppenbara problem med kortet, alltså fråga om man har skaffat en ny box.
Postad 23 januari 2012 - 17:28
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej!
Jag har en Humax BXR HD+ och har plötsligt fått problem med att apparaten inte vill läsa kortet på rätt sätt.
Efter detta går det ett tag sedan börjar felkoderna komma, slutar på antingen 001, 004 eller 007.
Har sedan igår exakt samma fel som dig. Ringde boxer och dom säger att det är fel på boxen. Flera har tydligen ringt om detta. Jag skall kontakta Humax angående detta imorgon, så får vi se vad dom kommer fram till.
Postad 23 januari 2012 - 18:02
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har sedan igår exakt samma fel som dig. Ringde boxer och dom säger att det är fel på boxen. Flera har tydligen ringt om detta. Jag skall kontakta Humax angående detta imorgon, så får vi se vad dom kommer fram till.
Det är inte fel på din box! Kräv ett nytt kort, så kommer det att funka! När jag fick hem boxen för ett par veckor sedan från Boxer så var det med ett nytt uppgraderat kort, så Boxer har koll på att ett nytt kort behövs. Däremot om ni köper en ny box från något annat ställe på eget bevåg så vet ju självklart inte Boxer att ni har bytt box! O andra sidan borde ju självklart Boxer ställa alla den frågan när det finns uppenbara problem med kortet, alltså fråga om man har skaffat en ny box.
Jag köpte min box på NetOnNet, så Boxer visste inte att jag bytt box. Så kan det stämma att detta problem endast drabbar de som inte köpt boxen genom Boxer?
Postad 23 januari 2012 - 18:15
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det är inte fel på din box! Kräv ett nytt kort, så kommer det att funka!
Jag köpte min box på NetOnNet, så Boxer visste inte att jag bytt box. Så kan det stämma att detta problem endast drabbar de som inte köpt boxen genom Boxer?
Ja, att det skulle bli fel på både min, och Bafs box samtidigt låter långsökt. Detta blir väl en tråkig upplevelse a la Boxer, innan man får igång kanalerna.
Postad 24 januari 2012 - 15:27
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Varför måste man hota med uppsägning för att få ett vettigt pris vid förlängning av abonnemang?? Kundtjänst uppgift: öka abonemang från Mix till Max (merkostn/mån 40kr) och binda sig 12 mån -> BXR-HD+ för 2495kr Abonnemangsavdelningen: Förläng Mix i 24mån och dessutom slipp kortavgiften i 24mån -> BXR-HD+ för 1295kr Det lönar sig att stå på sig...
Redigerat av andekar, 24 januari 2012 - 19:23.
Postad 24 januari 2012 - 15:42
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Någon som fått TV4 News att funka på era Humaxs, gjort två sökningar men ingen hit.
Ringde Boxers kundtjänst, som vanligt noll koll.
Bor i sthlm 5 km från Nacka masten.
Postad 24 januari 2012 - 17:23
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Någon som fått TV4 News att funka på era Humaxs, gjort två sökningar men ingen hit.
Tror inte den finns på alla sändare än, kolla på teracom: http://www.teracom.s...er/?ft=tv&sid=SBor i sthlm 5 km från Nacka masten.
På Teracoms förstasida står att de har störningar över Nacka just nu, så kolla där. ======== Läste senare om detta:
kris.jpg 146,89K
1 Antal nerladdningarSå där har vi skälet till att det var störningar på Nackamasten igår.
Redigerat av lassehin, 25 januari 2012 - 08:18.
Postad 24 januari 2012 - 18:37
peda60
-
peda60
-
Rookie
-
4 inlägg
Varför måste man hota med uppsägning för att få ett vettigt pris vid förlängning av abonnemang??
Kundtjänst uppgift: Öka abonemang från Mix till Max (merkostn/mån 40kr) och binda sig 12 mån -> BXR-HD+ för 1995kr
Abonnemangsavdelningen: Förläng Mix i 24mån och dessutom slipp kortavgiften i 24mån -> BXR-HD+ för 1295kr
Det lönar sig att stå på sig... 
Jajjamensan..det gäller att stå på sig om man ska få ngt här i livet. Detta fick jag. förlängning mix 12 mån= BXR-HD+ 1295:-
Postad 25 januari 2012 - 22:10
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hej osvanberg,
Det här kan bero på flera olika orsaker. Vi ska undersöka detta närmare, tack för din input! Er rapportering är värdefull. Upplever ni de här störningarna endast vissa tider? Vissa program? Några andra kanaler än TV3HD och C+HD?
Boxer Teknik
Jag skulle vilja säga att det är främst på SVT2HD. Eller rättare sagt, jag tror det är två olika problem med ungefär samma slutresultat. Bilden rycker, det verkar som om det antingen saknas bildrutor eller att boxen dekodar eller visar dem i fel.ordning På andra kanaler än SVT2HD så uppträder det väldigt sällan men ibland. Det hjälper då att antingen byta kanal, invänta bild och sen byta tillbaka eller som en del andra säger att pausa en kort tid och sen köra igen. När det är på SVT2HD så verkar det inte hjälpa vilket betyder att det är något annat. Använder SVT andra (nyare?) enkodrar för SVT2HD? Eller är det teracom som sköter enkodning? För min gissning är att det är något som skiljer i själva dataströmmen. Problemet var väldigt tydligt på programmet österlenska trädgårdar på SVT2HD tidigare ikväll.
Postad 25 januari 2012 - 23:21
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Uppdatering av mitt kortproblem.
Fr o m igår var kortet helt dött, det vägrade
att avkoda allt vad jag än försökte med.
Försökte även direkt i min Tv men det var likadant där.
Jag fick i dag med posten ett nytt kort och allt
fungerade direkt både på Humaxen och TV:n.
Nu har det, peppar peppar ta i trä, fungerat sedan jag stoppade i det vid 14.00 tiden och
fungerar förtfarande nu när jag skriver detta ca 23.00
Detta tyder på att det är ett rent kortproblem och att det inte är fel på boxen.
(Det enda som kan inträffa är att då man zappar runt kan det komma upp ett meddelande om
att kanalen är kodad - det löser man ju lätt genom att gå tillbaka till en förgående kanal och sedan fram till
den nya igen så är det löst. Så har det varit även innan och är inget jag knappt reflekterar över längre,
är väl en liten bugg som poppar upp ibland - det kan jag stå ut med genom att det är så lätt att åtgärda)
Boxer vill gärna framhålla att det säkert är fel på Boxen eftersom
det ytterst sällan, enligt dom, är fel på kortet.
Det kortet det blev fel på fick jag från Boxer i april 2011 då jag i samband
med att jag köpte Humaxen på Netonnet ringde Boxer och uppgraderade mitt abonnemang
till Boxer Max samt HD-kanalerna. De skickade mig då ett nytt kort Version 4.0
alltså det kortet som nu har lagt av.
Detta besparar mig en mycket omständlig procedur med att lämna bort boxen
på garantireparation och vara av med den kanske flera veckor bara för sedan
få reda på att boxen är hel och inte behöver åtgärdas.
Nu är vi åtminstone två som har fått detta problem, jag och signaturen Vyrs.
Är det inte konstigt att detta kortproblem dyker upp samtidigt hos olika användare?
Jag menar kortet sätter man ju in en gång för alla och sedan sitter det där och gör sitt jobb.
Det är ju ingen mekanisk förslitning direkt.
Det är ju en annan sak med bankkortet som åker upp och ner i plånboken varje dag och för det mesta
fungerar. Detta har ju också ett chip med förmodligen komplicerad kodning.
Har någon av er mer tekniskt kunniga någon teori om varför detta händer?
Jag är väldigt glad över detta forum där vi har möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter och
få tips av dom som kan mer.
Jag kan bara upprepa vad kloka forummedlemmar redan sagt.
Godta inte Boxers påståenden om att det kan vara fel hos Humaxens kortläsare utan att ni först
ber att få ett nytt kort att testa.
Det verkar vara mycket troligare att det är fel på deras egna kort.
Postad 25 januari 2012 - 23:31
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
2. Serieinspleningar är bara att glömma, vi har ett hemligt specialformat för seriedata här i sverige.
Bara en tanke här: Om Topfield - som inte läste Boxer Navigator-strömmen - klarade det med programvara skriven för dess brittiska tvillingbox, borde det ju inte vara minsta problem för en custom-firmware till Humax att göra precis samma sak. Visserligen blir det ingen helautomatik, men om man har sökbaserade inspelningar motsvarande de som MyStuff använder, så kan man ju spec:a kanal och dag och ungefärligt tidspann för "nya" avsnitt så hittar den ju rätt iallafall. Dessutom finns väl Boxers Navigatorformat dokumenterat (minns att det släpptes någon specifikation på strömmens format för några år sedan, dock krävdes det särskild CA-modul för att avkoda den) så att man kan plocka dom delarna från den svenska firmware:n och operera in i en bättre brittisk hemmabyggd dito. Hur långt har man kommit i att öppna upp BXR-HD+ för att använda hemmabyggd firmware? Det är ju en Linux-maskin, så den borde ju driva USB- och ethernetportar som standard iallafall. Om det är folk här som har undersökt boxen på djupare nivå med packetsniffers och diverse andra nödvändiga verktyg, vad har man kommit fram till? Är det eller är det inte Linux som rullar i boxen (det är det ju i den brittiska)? Hur användbara är respektive portar idag? Hur är möjligheterna till att komplettera mjukvaran med dom bitar som saknas jämfört med den brittiska - CIFS/SMB-klienter, FTP-server och allt annat sånt där som är självklart för en box av den här typen?
Redigerat av DVBgeek, 26 januari 2012 - 00:01.
Postad 26 januari 2012 - 10:03
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag skulle vilja säga att det är främst på SVT2HD. Eller rättare sagt, jag tror det är två olika problem med ungefär samma slutresultat. Bilden rycker, det verkar som om det antingen saknas bildrutor eller att boxen dekodar eller visar dem i fel.ordning På andra kanaler än SVT2HD så uppträder det väldigt sällan men ibland. Det hjälper då att antingen byta kanal, invänta bild och sen byta tillbaka eller som en del andra säger att pausa en kort tid och sen köra igen. När det är på SVT2HD så verkar det inte hjälpa vilket betyder att det är något annat. Använder SVT andra (nyare?) enkodrar för SVT2HD? Eller är det teracom som sköter enkodning? För min gissning är att det är något som skiljer i själva dataströmmen. Problemet var väldigt tydligt på programmet österlenska trädgårdar på SVT2HD tidigare ikväll.
Kan ev. vara två olika problem. Jag har oxå stött på ett program på som INTE gick att åtgärda ryckigheten i oavsett vad jag gjorade. Det sändes förra veckan och gick på SVT1HD. Att felet nästan bara skulle finnas på SVTHD stämmer verkligen inte. Som jag tidigare skrev. Det går att få fram på SAMLIGA HD-kanaler. Bara att zappa runt tillräckligt längre, tillslut verkar det komma. Kanaler som verkar mest drabbade är utifrån det jag sett SVTHD 1 & 2, samt CanalHD+. Därefter Nat.Geo.HD. Sen TV4HD. Sista och nästan helt ryckfritt (för mig under 14 dagars testperiod) TV3HD och sista (= inga problem) Kanal 5HD. Jag har även har 2st boxar hemma och prova med. Problemet finns på båda, MEN dyker inte upp samtidigt på samma kanaler eller program. Ex. SVT2HD sände Alpin skidor, på ena boxen ryckde det som attan på det programmet. Dock jej på den andra boxen. På den andra boxen ryckte istället en film på TV3HD. Dock ej på den första boxen.
Redigerat av osvanberg, 26 januari 2012 - 11:09.
Postad 26 januari 2012 - 10:39
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Hur långt har man kommit i att öppna upp BXR-HD+ för att använda hemmabyggd firmware? Det är ju en Linux-maskin, så den borde ju driva USB- och ethernetportar som standard iallafall. Om det är folk här som har undersökt boxen på djupare nivå med packetsniffers och diverse andra nödvändiga verktyg, vad har man kommit fram till? är det eller är det inte Linux som rullar i boxen (det är det ju i den brittiska)? Hur användbara är respektive portar idag? Hur är möjligheterna till att komplettera mjukvaran med dom bitar som saknas jämfört med den brittiska - CIFS/SMB-klienter, FTP-server och allt annat sånt där som är självklart för en box av den här typen?
Det stora problemet här består i att få in den extra programvaran i burken. Den brittiska modellen kan man uppdatera från USB-minne och programvara finns här. Då är det relativt lätt att packa upp filen, fylla på med mera programvara och flasha om burken. Det är möjligt att man kan uppdatera våra BXR-HD+ från USB-minne också, men en kopia av den nuvarande versionen av programvaran skulle underlätta. Den våghalsige kan ju alltid pröva om det går att flasha om med programvaran till HDR-Fox-T2. Man kanske måste byta namn på filen... Om burken bara kan uppdateras OTA får man hoppas på att disken är okrypterad så man kan fylla på med extra programvara.
Postad 26 januari 2012 - 12:18
sanningen
-
sanningen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
"2. Serieinspleningar är bara att glömma, vi har ett hemligt specialformat för seriedata här i sverige."
Det uttalandet förstår jag inte, hos mig funkar serieinspelningar alldeles utmärkt. Igår ändrades tiden för inspelningen men boxen ändrade automatiskt till nya tiden.
Postad 26 januari 2012 - 12:37
r_o_n
-
r_o_n
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Mitt lilla problem kvarstår fortfarande.
Har senaste firmware osv.
Om jag spelar in två olika kanaler och boxen står på en tredje (vi lämnar muxar därhän eftersom det begriper jag inte  så borde denna som min förra box, en Pace 865 när jag hade VIASAT, byta kanal automatiskt för att kunna spela in de programmerade. Men min box står kvar på kanalen och endast ett av de programmerade blir inspelat. Vilket det blir är slumpmässigt.
Så är det ett fel och om det är det, hur löser man det?
Postad 26 januari 2012 - 13:25
Unregistereddceea937
-
Unregistereddceea937
-
Användare
-
-
132 inlägg
Mitt lilla problem kvarstår fortfarande. Har senaste firmware osv.
Om jag spelar in två olika kanaler och boxen står på en tredje (vi lämnar muxar därhän eftersom det begriper jag inte så borde denna som min förra box, en Pace 865 när jag hade VIASAT, byta kanal automatiskt för att kunna spela in de programmerade. Men min box står kvar på kanalen och endast ett av de programmerade blir inspelat. Vilket det blir är slumpmässigt.
Så är det ett fel och om det är det, hur löser man det?
Denna box kan spela in 2 kanaler samtidigt om du då tittar på en mux (vet att du inte begriper dig på muxar, men du bör lära dig) som en annan kanal spelas in, så kan man se den då byter boxen inte till inspelande kanal. Om du spelar in två program på två olika muxar och tittar på en tredje mux då skall du få frågan byta kanal gör du inget så gör den det, och tar du upp kanallistan så gråas alla kanaler du inte kan se, och dom går inte att välja, så jag tycker du skall ringa Humax support på 0550-85527. Sen har jag svarat dig på exakt samma fråga. tråd 1054. men det blev ingen respons från dig då.
Redigerat av Unregistereddceea937, 26 januari 2012 - 13:52.
Postad 26 januari 2012 - 13:56
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Någon som har remote code för Pioneer TV, testat allt jag hittat på nätet men ingen funkar :-(
Postad 26 januari 2012 - 14:18
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Prova denna
Kod för Pioneer TV - 024
Postad 26 januari 2012 - 17:40
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Fett stort tack bafz, 024 funkade :-)
Postad 26 januari 2012 - 19:11
r_o_n
-
r_o_n
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Denna box kan spela in 2 kanaler samtidigt om du då tittar på en mux (vet att du inte begriper dig på muxar, men du bör lära dig) som en annan kanal spelas in, så kan man se den då byter boxen inte till inspelande kanal. Om du spelar in två program på två olika muxar och tittar på en tredje mux då skall du få frågan byta kanal gör du inget så gör den det, och tar du upp kanallistan så gråas alla kanaler du inte kan se, och dom går inte att välja, så jag tycker du skall ringa Humax support på 0550-85527. Sen har jag svarat dig på exakt samma fråga. tråd 1054. men det blev ingen respons från dig då.
Tack för svaret. Missade nog ditt svar innan, sorry  Är med i några forum och denna tråden är väldigt aktiv, så jag kan ha missat aviseringen bland alla andra aviseringar. Så kanaler i samma mux blir inspelade även om man står på en annan kanal i samma mux? Finns det någon förteckning över kanaler och i vilka muxar de ligger? Förmodar att man kan byta ordet "mux" mot grupp när man pratar om dem, eller?
Postad 26 januari 2012 - 19:25
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Finns det någon förteckning över kanaler och i vilka muxar de ligger? Förmodar att man kan byta ordet "mux" mot grupp nÄr man pratar om dem, eller?
Du kan kalla det grupp, sändarnät, kanalknippe eller MUX (multiplexer). Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige
Postad 26 januari 2012 - 20:03
r_o_n
-
r_o_n
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Du kan kalla det grupp, sändarnät, kanalknippe eller MUX (multiplexer). Läs mer här: http://sv.wikipedia....al-TV_i_Sverige
Tack
Postad 27 januari 2012 - 01:54
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Du kan kalla det grupp, sändarnät, kanalknippe eller MUX (multiplexer).
Sen kan man ju kalla det för Frekvens och/eller Kanal också, för det är ju det det handlar om.  På Teracom.se förstasidan så står det: "Frekvenstabeller: 1) Välj tv eller radio 2) Välj län", så gör så, och klicka sen på "Mer info »" när du hittat just din närmaste sändare, så ser du där vilka kanaler som sänds på samma frekvens.
Redigerat av lassehin, 27 januari 2012 - 01:54.
Postad 27 januari 2012 - 09:42
peda60
-
peda60
-
Rookie
-
4 inlägg
Chansar att någon här kan hjälpa mig med min nyinstalerade Humax bxr-hd+.
Har kopplat in enligt manualen och allt funkar kanon med maskinen. Sen om jag stänger av boxen o vill titta via min inbyggda box på min samsung-tv så finns det ingen signal till antenn ingången på tv,n. Jag trodde att loopfunktionen på humaxen även ska fungera med avstängd box. sätter jag igån boxenså finns det signal igen. Någon annan som råkat ut för detta??
Postad 27 januari 2012 - 09:52
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Chansar att någon här kan hjälpa mig med min nyinstalerade Humax bxr-hd+. Har kopplat in enligt manualen och allt funkar kanon med maskinen. Sen om jag stänger av boxen o vill titta via min inbyggda box på min samsung-tv så finns det ingen signal till antenn ingången på tv,n. Jag trodde att loopfunktionen på humaxen även ska fungera med avstängd box. sätter jag igån boxenså finns det signal igen. Någon annan som råkat ut för detta??
Pröva stänga av energisparläget.
Postad 27 januari 2012 - 09:58
peda60
-
peda60
-
Rookie
-
4 inlägg
Postad 27 januari 2012 - 10:18
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Nopp...hjälpe inte.
Ähhh, tills du fått några svar från Humax support - som du ringer till - så kör du med en vanlig T-koppling, så din antennsladd går in både i Tv'n och Boxen. Köps hos din lokale handlare för runt 35 bagis. http://www.kjell.com...ntakt-tv-p39400
Postad 27 januari 2012 - 10:19
peda60
-
peda60
-
Rookie
-
4 inlägg
oki. tänkte inte på det. tackar..
Postad 27 januari 2012 - 11:20
rodge2010
-
rodge2010
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Finns det bild i bild funktion på HD+ varianten, dvs att jag kan få upp en liten ruta där jag kan se en annan kanal samtidigt?
På tidigare Sagem box fanns denna funktion och är väldigt praktiskt när man vill se när det andra programet börjar eller när reklamen är slut...
Postad 27 januari 2012 - 11:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
"2. Serieinspleningar är bara att glömma, vi har ett hemligt specialformat för seriedata här i sverige."
Det uttalandet förstår jag inte, hos mig funkar serieinspelningar alldeles utmärkt. Igår ändrades tiden för inspelningen men boxen ändrade automatiskt till nya tiden.
Har du den brittiska varianten som heter HDR-FOX T2? För det var den som diskuterades i sammanhanget. Kan ev. vara två olika problem. Jag har oxå stött på ett program på som INTE gick att åtgärda ryckigheten i oavsett vad jag gjorade. Det sändes förra veckan och gick på SVT1HD. Att felet nästan bara skulle finnas på SVTHD stämmer verkligen inte. Som jag tidigare skrev. Det går att få fram på SAMLIGA HD-kanaler. Bara att zappa runt tillräckligt längre, tillslut verkar det komma. Kanaler som verkar mest drabbade är utifrån det jag sett SVTHD 1 & 2, samt CanalHD+. Därefter Nat.Geo.HD. Sen TV4HD. Sista och nästan helt ryckfritt (för mig under 14 dagars testperiod) TV3HD och sista (= inga problem) Kanal 5HD.
Jag har även har 2st boxar hemma och prova med. Problemet finns på båda, MEN dyker inte upp samtidigt på samma kanaler eller program. Ex. SVT2HD sände Alpin skidor, på ena boxen ryckde det som attan på det programmet. Dock jej på den andra boxen. På den andra boxen ryckte istället en film på TV3HD. Dock ej på den första boxen.
Ja visst förekommer det på samtliga HD-kanaler. Men det ena problemet går att bli av med genom att pausa eller byta kanal. Det andra problemet som inte går att avhjälpa med det har jag bara sett på SVT. Har du sett det på andra kanaler? Om du har två boxar, om du får fram det problem som inte går att åtgärda med kanalbyte eller pausning är det då på båda boxarna samtidigt eller på bara en av dem?
Postad 27 januari 2012 - 11:54
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Bara en tanke här: Om Topfield - som inte läste Boxer Navigator-strömmen - klarade det med programvara skriven för dess brittiska tvillingbox, borde det ju inte vara minsta problem för en custom-firmware till Humax att göra precis samma sak. Visserligen blir det ingen helautomatik, men om man har sökbaserade inspelningar motsvarande de som MyStuff använder, så kan man ju spec:a kanal och dag och ungefärligt tidspann för "nya" avsnitt så hittar den ju rätt iallafall. Dessutom finns väl Boxers Navigatorformat dokumenterat (minns att det släpptes någon specifikation på strömmens format för några år sedan, dock krävdes det särskild CA-modul för att avkoda den) så att man kan plocka dom delarna från den svenska firmware:n och operera in i en bättre brittisk hemmabyggd dito.
Självklart går det. Vad jag menade är att det inte lär funka "out-of-the-box". Lite osäker på hur schemalagda inspelningar lagras, men är det i sqlite-databaser som mycket annat så borde det relativt enkelt gå att få till men man får ha annan datakälla än boxers utsändning. Hur långt har man kommit i att öppna upp BXR-HD+ för att använda hemmabyggd firmware? Det är ju en Linux-maskin, så den borde ju driva USB- och ethernetportar som standard iallafall. Om det är folk här som har undersökt boxen på djupare nivå med packetsniffers och diverse andra nödvändiga verktyg, vad har man kommit fram till? Är det eller är det inte Linux som rullar i boxen (det är det ju i den brittiska)? Hur användbara är respektive portar idag? Hur är möjligheterna till att komplettera mjukvaran med dom bitar som saknas jämfört med den brittiska - CIFS/SMB-klienter, FTP-server och allt annat sånt där som är självklart för en box av den här typen?
Den är fortfarande inte öppen alls. Vet inte om något lyckat försök att ta sig in.
Postad 27 januari 2012 - 12:43
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ja visst förekommer det på samtliga HD-kanaler. Men det ena problemet går att bli av med genom att pausa eller byta kanal. Det andra problemet som inte går att avhjälpa med det har jag bara sett på SVT. Har du sett det på andra kanaler? Om du har två boxar, om du får fram det problem som inte går att åtgärda med kanalbyte eller pausning är det då på båda boxarna samtidigt eller på bara en av dem?
Nej, jag har oxå bara sett det fenomen som inte går att åtgärda genom timeshifit/kanalbyte på SVTHD (SVT1HD i mitt fall). Jag har tyvärr inte 2st boxar hemma nu, utan jag lånade hem farsans box över en helg och testade fram och tillbaks. Kan tyvärr inte testa mer för tillfället. Under den tid jag hade båda boxarna hemma stötte jag tyvärr bara på ryckproblemet som går att åtgärda med timeshift/kanalbyte.
Postad 27 januari 2012 - 13:11
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Min box rycker allt som oftast, har dock aldrig varit med om att inte få bort det genom att köra timeshift.
Redigerat av Unregistered508e5cf4, 27 januari 2012 - 13:12.
Postad 27 januari 2012 - 20:19
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hej,
Finns det bild i bild funktion på HD+ varianten, dvs att jag kan få upp en liten ruta där jag kan se en annan kanal samtidigt? På tidigare Sagem box fanns denna funktion och är väldigt praktiskt när man vill se när det andra programet börjar eller när reklamen är slut...
Tyvärr finns inte den funktionen. Min box rycker allt som oftast, har dock aldrig varit med om att inte få bort det genom att köra timeshift.
Händer på min box också, löses med timeshift.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|