Att klara kabelutmaningen är nog lika svårt som att bänka 1000 kilo ![]()
HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
Postad 15 February 2018 - 10:47
Om det verkligen är hörbar skillnad så är det mätbart också. Om du har ork, lust och möjlighet och vill bevisa att det finns skillnad så skulle du kunna börja med att göra mätningar för att hitta nån avvikande egenskap mellan kablarna.
Fast mätbara skillnader finns. Det är det ingen med lite kunskap i ämnet som förnekar. Kapacitans och impedans påverkar alla elektriska signaler i en ledare. Detta är känd kunskap och det är går att att räkna på hur signalen påverkas.
Frågan som uppstår är om de förändringar av signalen som uppstår är hörbara. Räknar man på skillnaden mellan två kablar med väldigt (i sammanhanget) olika elektriska egenskaper så hamnar man på mindre än 1dB avvikelser i högre frekvenser (10-20kHz).
Med tanke på vad vi forskat fram angående mänsklig hörsel så är detta under hörbarhet. Då pratar vi i labbmiljö och med enstaka toner åt gången. Att någon skulle höra < 1dB skillnad vid 15kHz blandat med alla andra frekvenser i musik är helt orimligt.
Denna orimlighet är väldigt lätt för de som tycker annorlunda att bevisa, men det har som sagt inte skett.
Postad 15 February 2018 - 11:10
Postad 15 February 2018 - 11:21
Ungefär en dB är gränsen för vad människor kan uppfatta som en nivåskillnad (dessutom vid en betydligt lägre frekvens). Då talar vi om en testton som höjs och sänks.
Jag drog till med 1dB men om jag minns rätt så var det i exemplet jag tänker på närmare en halv. Och då är det skillnaden mellan två väldigt olika kablar. Tänk startkabel och koaxial. Har dessutom för mig att det var vid längder som man normalt inte har i sitt HiFi-system (10 meter om jag minns rätt).
Denna skillnad har inget med effekt att göra. Det har med kabelns inbyggda egenskaper att göra och hur de agerar en form av väldigt svagt filter.
Som sagt, signalen påverkas men det är på en nivå som är långt under vad en människa kan uppfatta.
Postad 15 February 2018 - 12:30
Anledningen till frågan var att om kabeln matas med mycket effekt så skapas väl magnetfält samt värme i materialet (vilket jag tänkte kunde påverka impedansen). Detta är alltså inte förklaringen till denna mätbara skillnad?
Postad 15 February 2018 - 12:42
Jag har sett mätningar mellan 2 kablar där det skiljer upp till 2dB på vissa frekvenser. I testet så hade ena kabeln försetts med en resistor på 1 ohm i serie. Om man utgår från en 5 meter lång 2.5mm2 kopparkabel (loopresistans 0,067 ohm) så krävs ca 80 meter av samma kabel eller ca 8 meter 0,25 mm2-kabel för att resistansökningen skall bli 1 ohm.
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 15 February 2018 - 13:14
Anledningen till frågan var att om kabeln matas med mycket effekt så skapas väl magnetfält samt värme i materialet (vilket jag tänkte kunde påverka impedansen). Detta är alltså inte förklaringen till denna mätbara skillnad?
Nej. Värme kan iofs förändra resistansen men om det inträffar så ska man definitivt byta till en med för användningsområdet rätt dimension ![]()
Jag har sett mätningar mellan 2 kablar där det skiljer upp till 2dB på vissa frekvenser. I testet så hade ena kabeln försetts med en resistor på 1 ohm i serie. Om man utgår från en 5 meter lång 2.5mm2 kopparkabel (loopresistans 0,067 ohm) så krävs ca 80 meter av samma kabel eller ca 8 meter 0,25 mm2-kabel för att resistansökningen skall bli 1 ohm.
Det där är ju en helt annan diskussion där man medvetet lagt till en enorm (i sammanhanget) resistans i serie och sedan konstaterar att de skillnader i nivå som är orsakade av högtalarens impedanskurva blir förstärkta.
Att väldigt långa kablar skapar problem med allt möjligt, inte minst resistans, är ju inget någon sagt emot. Kabeldiskussioner inom HiFi handlar om kablar på ett par tre meter som mest. Zartok hade väl med en maxlängd i reglerna dessutom?
Postad 15 February 2018 - 13:27
Det där är ju en helt annan diskussion där man medvetet lagt till en enorm (i sammanhanget) resistans i serie och sedan konstaterar att de skillnader i nivå som är orsakade av högtalarens impedanskurva blir förstärkta.
Exemplet visar orimligheten att hörbar skillnad kan förekomma i hemmamiljöer med vanliga längder/dimensioner på kablarna.
Postad 15 February 2018 - 14:40
Jag tackar och vill sälla följdfråga kring effekten bara (jag lyssnar till de tekniskt kunniga).
Inte bara impedansen utan även kapacitansens karaktäristik ändras över frekvenser. Men det finns för få grundforskare här för att påvisa verkan av det.
Postad 15 February 2018 - 14:53
Inte bara impedansen utan även kapacitansens karaktäristik ändras över frekvenser. Men det finns för få grundforskare här för att påvisa verkan av det.
På vad ändras impedansen och kapacitansens karaktäristik?
Postad 15 February 2018 - 14:54
Impedansen är sammansatt av både induktans (spole), resistans (motstånd) och kapacitans (kondensator). De har olika fasvinklar mellan ström och spänning. Impedansen är frekvensberoende eftersom induktans och kapacitans är det. Inget magiskt med det.
Postad 15 February 2018 - 14:55
Va, det var ju själva kärnan i det jag skrev tidigare. Det du skriver är det ingen som förnekar.
Varför du anser att man själv måste vara grundforskare för att använda resultaten av deras forskning förstår jag inte alls. Eller var det bara ett försök att vara lite nedlåtande?
Postad 15 February 2018 - 15:01
Ungefär en dB är gränsen för vad människor kan uppfatta som en nivåskillnad (dessutom vid en betydligt lägre frekvens). Då talar vi om en testton som höjs och sänks.
Jag drog till med 1dB men om jag minns rätt så var det i exemplet jag tänker på närmare en halv. Och då är det skillnaden mellan två väldigt olika kablar. Tänk startkabel och koaxial. Har dessutom för mig att det var vid längder som man normalt inte har i sitt HiFi-system (10 meter om jag minns rätt).
Denna skillnad har inget med effekt att göra. Det har med kabelns inbyggda egenskaper att göra och hur de agerar en form av väldigt svagt filter.
Som sagt, signalen påverkas men det är på en nivå som är långt under vad en människa kan uppfatta.
Jag fann lite annan info för mänsklig hörsel som jag lagt in tidigare i denna tråd. Ljudvolymen har också betydelse.
Postad 15 February 2018 - 15:33
Data för kablarna på 3.1m:Vid omkring 2kHz börjar det att bli en mätbar skillnad som sen ökar med frekvensen.Vid 10kHz var skillnaden som mest 0.2dB mellan kablarna.Vid 15kHz var skillnaden som mest 0.55dB.Vid 20kHz var skillnaden som mest 0.75dB.
Dom här skillnaderna varierar med vilken typ av högtalare som används. Skulle högtalarens impedanskurva vara helt rak så blir nivåskillnaderna lika för alla frekvenser.
Postad 15 February 2018 - 15:53
Jag fann lite annan info för mänsklig hörsel som jag lagt in tidigare i denna tråd. Ljudvolymen har också betydelse.
Generellt brukar det sägas att vi kan uppfatta skillnader på 1dB och det stämmer någorlunda för området 20-50dB.Vid 80dB kan dock de flesta uppfatta en förändring på 0.5dB.Så lite som 0.2dB skillnad har kunnat uppfattas, fast då med en enskild ton (1kHz vid 100dB).Detta gäller skillnad enbart i ljudnivå. Vid förändringar av ljudet är känsligheten större.
Data för kablarna på 3.1m:Vid omkring 2kHz börjar det att bli en mätbar skillnad som sen ökar med frekvensen.Vid 10kHz var skillnaden som mest 0.2dB mellan kablarna.Vid 15kHz var skillnaden som mest 0.55dB.Vid 20kHz var skillnaden som mest 0.75dB.
Vet inte om du håller med mig eller argumenterar emot just nu
Men det du skriver här stämmer ganska bra med de siffror jag minns att jag fick fram. De största förändringarna p.g.a. kabeln sker i frekvenser där mänsklig hörsel är skitdålig.
Siffrorna är dessutom framtestade med enbart testtonen. Lägger du till ett helt spektra av andra toner så blir det ju omöjligt att urskilja 1dB ens vid 1000Hz.
Jag anser att siffrorna du visar på för kabeln visar på orimligheten att det ska vara hörbart.
Dom här skillnaderna varierar med vilken typ av högtalare som används. Skulle högtalarens impedanskurva vara helt rak så blir nivåskillnaderna lika för alla frekvenser.
Nej, det är som jag skrev inte alls samma sak. Du pratar om ren resistans i kabeln. Högtalarens impedanskurva påverkar inte kabelns inverkan p.g.a. kapacitans och induktans. Ska du mäta upp kabelns inverkan ska du faktiskt använda en rent resistiv belastning.
Redigerat av Loco.spk, 15 February 2018 - 15:56.
Postad 15 February 2018 - 16:00
Nej, det är som jag skrev inte alls samma sak. Du pratar om ren resistans i kabeln. Högtalarens impedanskurva påverkar inte kabelns inverkan p.g.a. kapacitans och induktans. Ska du mäta upp kabelns inverkan ska du faktiskt använda en rent resistiv belastning.
Det jag säger är att kabelresistansen dämpar nivån lika mycket på alla frekvenser om impedanskurvan på högtalaren är rak.
Postad 15 February 2018 - 16:10
Ja, jag håller med. Men det du citerade handlade inte om kabelresistansen.
Postad 15 February 2018 - 16:11
Ja, jag håller med. Men det du citerade handlade inte om kabelresistansen.
Aha, miss av mig där...
Postad 16 February 2018 - 08:13
Här är en artikel om att en för lång och tunn högtalarkabel ger hörbar skillnad. I detta fallet en ca 7 meter 0,5 mm2-kabel.
https://www.lifewire...erences-3134603
Postad 16 February 2018 - 09:26
Känner att en punkt i den artikeln måste förtydligas lite. Deras siffror med den extremt tunna kabeln blir lite missvisande.
For example, it cut bass between 50 and 230 Hz by a maximum -1.5 dB at 95 Hz, cut midrange between 2.2 and 4.7 kHz by a maximum -1.7 dB at 3.1 kHz, and reduced treble between 6 and 20 kHz by a maximum of -1.4 dB at 13.3 kHz.
Här är det ju lätt att hajja till och tycka att -1.7dB är en hel del. Problemet med hur texten är utformad är att det ger sken av en förändrad frekvensgång med upp till 1.7dB när det egentligen handlar om en generell sänkning över alla frekvenser. SKILLNADEN blir inte mer än 0.3dB och beror på det buddy tagit upp tidigare, högtalarens impedanskurva.
M.a.o. skillnaden i frekvensgång blir inte mer än 0.3dB men man får en generell sänkning på ca 1.5dB över hela spektrat.
Hur som helst så har jag vid flera tillfällen sagt att i.a.f. jag inte har diskuterat eventuella skillnader om man t.ex. underdimensionerar kablaget. Det går förstås att ställa till det rejält om man bara anstränger sig ![]()
Postad 19 February 2018 - 19:23
Såg ingen som bänkade 1000kg, inte heller 500kg.
Så vad ville du ha sagt?
Postad 19 February 2018 - 23:13
Vad nu det skulle ha att göra med att höra skillnad på koppar och koppar vet jag inte riktigt. Kanske du kan förklara?
Postad 20 February 2018 - 00:44
... Ett totalresultat på 1000 kilo är att benböja, marklyfta och bänkpressa 1000 kilo sammanlagt.
Vad nu det skulle ha att göra med att höra skillnad på koppar och koppar vet jag inte riktigt. Kanske du kan förklara?
Jo, det förstod jag. Men varför ska man lägga ihop tre olika resultat och påstå att man lyft 1 ton?
Förstår inte heller vad det har med tråden att göra...
Postad 20 February 2018 - 07:45
Hur som helst så har jag vid flera tillfällen sagt att i.a.f. jag inte har diskuterat eventuella skillnader om man t.ex. underdimensionerar kablaget. Det går förstås att ställa till det rejält om man bara anstränger sig
Att underdimensionera högtalarkablarna så att ljudet påverkas hörbart är verkligen klantigt. Sen funderar jag på de som säger sig höra skillnad mellan signalkablar. Det är ju inte så lätt i dom fallen att underdimensionera. Kablarna är ofta färdiga med kontakter och man använder normalt sett korta längder. Tänkte på PML:s fall där han säger sig höra skillnad mellan två kablar av hög kvalitet. Hur kan det komma sig? Ena kabeln defekt kanske?
Postad 20 February 2018 - 09:32
Buddy,
Gällande fenomenet hos mig. När jag jämförde på RCA- analog med CD så var det ruskigt mycket svårare att avgöra skillnad. Mellan pu och riaa jättelätt.
Skillnad i skärmning är orsak enligt min slutsats. Vet ej hur det i sig avgör lyssningsintrycket av att audioquest coral är grumligare i ljud än Nordost Blue Heaven.
Redigerat av PML73, 20 February 2018 - 10:01.
Postad 20 February 2018 - 10:09
Om du har problem med störningar så är det inte lustigt om kabeln mellan pickup och riaaförstärkaren är känsligare. Signalen är många ggr lägre jämfört med linjenivån mellan CD-spelaren och försteget.
Jag har faktiskt inte ens tänkt på att vissa än idag kör vinyl, och ska jag vara ärlig så är jag inte riktigt säker på hur siffrorna ser ut för denna typ av överföring. Det är inte bara låga signalnivåer, det handlar också om en källa (pickupen) som är extremt strömsvag jämfört med utgången på exempelvis CD-spelare. Kanske att man här kan påverka hörbart med val av kabel. Jag reserverar mig för att det faktiskt kan vara så.
Postad 20 February 2018 - 13:50
Någon som är insatt i ämnet?
Postad 20 February 2018 - 14:56
Just RIAA har jag hört att det faktiskt ska vara skillnad på. Jag minns inte förklaringen riktigt men det hade väl med att göra att det är en eq-teknik som inte var standardiserad när den kom typ.
Någon som är insatt i ämnet?
Rätt och fel. Fenomenet RIAA är ju ett försök till standard för eq-kompensering av mekaniska nålar karaktäristik. Där nålens energi tappar i toppen och eq trycker upp signalstyrkan i just nämnda frekvenser. Det finns flera RIAA-standarder och puritaner har då fler pu samt eg för olika skivbolag som givetvis hade en "egen" idé om vad den bästa kompromissen var/är.
Signalen är extremt svag i jämförelse med ex. CD. En goldring 1042mm ligger på 6.5mV och CD signalen ligger väl på 1.4VKonsumentprodukter(PRO ligger på 1.7V). Det gör att signalen är betydligt känsligare för frekvensstörningar. MC pu är betydligt svagare och ligger kring 0.5mV.
Redigerat av PML73, 20 February 2018 - 14:58.
Postad 20 February 2018 - 15:35
Rätt och fel. Fenomenet RIAA är ju ett försök till standard för eq-kompensering av mekaniska nålar karaktäristik. Där nålens energi tappar i toppen och eq trycker upp signalstyrkan i just nämnda frekvenser.
Nej, man höjer i de lägre frekvenserna och sänker i de högre. Det handlar (mest) om att bastoner skulle behöva så breda spår i skivan att lagringsutrymmet skulle bli för litet om man inte gör så, inte om nålens egenskaper.
https://en.wikipedia...AA_equalization
Redigerat av Loco.spk, 20 February 2018 - 15:37.
Postad 20 February 2018 - 15:39
Nej, man höjer i de lägre frekvenserna och sänker i de högre. Det handlar (mest) om att bastoner skulle behöva så breda spår i skivan att lagringsutrymmet skulle bli för litet om man inte gör så, inte om nålens egenskaper.
Tänkte lite tvärtom... skratt
Postad 27 February 2018 - 13:45
Åtta och en halv minut av just precis inga bevis för att kablar låter olika (eller iaf sex och en halv, två minuter var ju en rant om Hong kong).
Det räcker ju egentligen med att konstatera att de säljer nätspänningskablar som ska förbättra ljudkvaliteten. Hävdar man något sådant så tappar man direkt all trovärdighet i hela ämnet ljudåtergivning.
"Hollow tube conductors for treble performance" ![]()
Postad 27 February 2018 - 13:54
jag personligen hör nog inte skillnad på en cykel-eker och en high-end kabel för 2000:-/meter
, men ändå lite tänkbart att han personligen hör skillnad på silver och koppar i deras anläggning, inget vi kommer vidare med, men ändå..
Postad 27 February 2018 - 14:16
Vad är tänkvärt med att han "hävdar" det? Vilket bevisvärde har det?
Han har som sagt inte några argument mer än att olika konstruktion av kabel kan ändra parametrarna. Ja, det har vi ju gått igenom flera gånger. Så länge du inte medvetet bygger en kabel med målet att filtrera signalen så är påverkan långt under hörbar.
Tänkvärt kanske å andra sidan är att han inte antagit och vunnit $1.000.000 i Randis utmaning.
Tänkvärt 2 är ju att han lever på att sälja sånt här. M.a.o. inte direkt en neutral källa.
Redigerat av Loco.spk, 27 February 2018 - 14:19.
Postad 27 February 2018 - 14:42
frågan är hur många som hör skillnad på en förstärkare för 2000kr vs en för 20.000kr? och hur många ser skillnad på en led tv i de lägsta segmentet(5000kr för en 55") vs en för 55" för 30000kr ? i en blindtest då....
Något bevis är de inte mer än att vissa kan se/höra skillnader lättare, när jag menar vissa så menarr jag kanske max någon procent av de som lyssnar på ljud med lite mer allvar...
Tror inte man måste besitta häxkrafter för att kunna höra skillnad på kablar, men nog inte många som kan det, och speciellt inte många som kan göra det och bevisa det som i en blindtest, men de beror nog en hel del på "vita rock syndromet" som de flesta av oss människor har (exempel blodtrycket stiger vid mätning när en läkare ska mäta, men gör man de hemma i lugn o ro, så har man ok värden)....
men jag förstår att just kablar är den biten som är väldigt svår att bevisa, då den troligtvis ger minst skillnad, därav svårigheten....
Redigerat av hundrakg, 27 February 2018 - 14:44.
Postad 27 February 2018 - 14:56
att tro på vetenskapsmän som Randi, och många andra världskända som enbart tror på bevis i form av de vi kan se höra känna eller mäta är ju i mina ögon de som är trångsynta, kolla bara hur mycket vi fått reda på som människor de senaste 10+ åren för att inte tala om 100 åren, de finns saker omkring oss i universum som vi inte vet och kanske aldrig kommer att förstå, att bevisa det menas inte att de inte finns..... nu är jämförelsen med kablar lite speciell, men lite åt de hållet är det nog.. vissa har förmåga att urskilja saker i rätt miljö... att den är liten, JA, men ändå..
Postad 27 February 2018 - 14:57
Något bevis är de inte mer än att vissa kan se/höra skillnader lättare, när jag menar vissa så menarr jag kanske max någon procent av de som lyssnar på ljud med lite mer allvar...
Så man måste lyssna med "lite mer allvar" för att höra skillnad. Nåväl, du tillhör i.a.f. inte gänget vars fru tydligt hörde skillnad från köket. Alltid något ![]()
I övrigt: Jag, och fler med mig, har gått igenom siffrorna för detta. Tester på mänsklig hörsel VS mätbara (och uträkningsbara) skillnader på kablar visar att människan inte alls kan höra skillnad. Inte ens någon procent. Detta har varit fritt att motbevisa när som helst för alla som tycker motsatt. Ingen har hittills gjort det.
Så jo tydligen: "man måste besitta häxkrafter för att kunna höra skillnad på kablar".
Postad 27 February 2018 - 14:57
jag hör inte skillnad på kablar, kommer nog aldrig att göra det, men jag tror de finns de som kan
Postad 27 February 2018 - 14:58
Postad 27 February 2018 - 14:59
Så man måste lyssna med "lite mer allvar" för att höra skillnad. Nåväl, du tillhör i.a.f. inte gänget vars fru tydligt hörde skillnad från köket. Alltid något
man måste lyssna med inlevelse och lugn, för de som har den förmågan att ta åt sig, inget direkt jag kommer att förstå kanske, men de som hör skillnaden gör nog det, om än lite.....
Postad 27 February 2018 - 15:00
Ja, fladdermössjag hör inte skillnad på kablar, kommer nog aldrig att göra det, men jag tror de finns de som kan
Postad 27 February 2018 - 15:04
Ja, fladdermöss
rätt, alltså finns de säkert de av oss som är lite mer än vanligt känsliga...
vi vänder på det, om man gör en blindtest på 2 olika förstärkare(en billig o en svindyr), och de visar sig att i stort sett fördelningen är 50/50, menas det att det inte är nån skillnad alls då???
Postad 27 February 2018 - 15:07
att tro på vetenskapsmän som Randi, och många andra världskända som enbart tror på bevis i form av de vi kan se höra känna eller mäta är ju i mina ögon de som är trångsynta, kolla bara hur mycket vi fått reda på som människor de senaste 10+ åren för att inte tala om 100 åren, de finns saker omkring oss i universum som vi inte vet och kanske aldrig kommer att förstå, att bevisa det menas inte att de inte finns..... nu är jämförelsen med kablar lite speciell, men lite åt de hållet är det nog.. vissa har förmåga att urskilja saker i rätt miljö... att den är liten, JA, men ändå..
Svammel. Kort och gott svammel. Det är så otroligt tröttsamt att läsa sånt här gång på gång. Bara för att "de finns saker omkring oss i universum som vi inte vet och kanske aldrig kommer att förstå" så är all nuvarande kunskap uppe för att ifrågasättas?
Tro mig, siffrorna på tröskelvärden för mänsklig hörsel är inget som kommer att upptäckas felaktig imorgon lika lite som vår vetskap om signalpåverkan i kabel kommer att förändras drastiskt. I dessa områden sker ingen spjutspetsforskning idag ![]()
Dessutom, Randi är inte vetenskapsman, han är magiker och har gjort det till sin grej att avslöja bluffmakare (inklusive kabelnasare).
Postad 27 February 2018 - 15:10
jag garanterar dig att utslaget mellan 2 olika förstärkare om man gör en blindtest kommer hamna närmare 50/50 vilken som låter bäst, även om den ena kostar 2K och den andra 20K, då spelar de ingen roll vilken förstärkare man har?
Postad 27 February 2018 - 15:11
jag hör inte skillnad på kablar, kommer nog aldrig att göra det, men jag tror de finns de som kan
Du hör inte själv skillnad på kablar, det finns ingen annan i världen som faktiskt visat sig kunna höra skillnad, och du har ingen egen kunskap i ämnet. Trots det tror du "att det finns de som kan"?
Du kan kanske erkänna att din uppfattning trots allt bygger på väldigt tunna argument?
Postad 27 February 2018 - 15:14
Det beror på vad testet går ut på. Ska man under testet peka ut vilken av förstärkarna som spelar så säger testet att det inte går att skilja dem åt. Resultatet hade lika gärna kunnat gissats fram.rätt, alltså finns de säkert de av oss som är lite mer än vanligt känsliga...vi vänder på det, om man gör en blindtest på 2 olika förstärkare(en billig o en svindyr), och de visar sig att i stort sett fördelningen är 50/50, menas det att det inte är nån skillnad alls då???
Redigerat av Buddypresley, 27 February 2018 - 15:16.
Postad 27 February 2018 - 15:16
Du hör inte själv skillnad på kablar, det finns ingen annan i världen som faktiskt visat sig kunna höra skillnad, och du har ingen egen kunskap i ämnet. Trots det tror du "att det finns de som kan"?
Du kan kanske erkänna att din uppfattning trots allt bygger på väldigt tunna argument?
jag hör ingen skillnad, sen å andra sidan har jag inte "prövat" heller, vem vet ![]()
jo jag tror andra kan höra skillnad på de mesta inom ljud, speciellt om man har de hemma i en lugn o avkopplad miljö, och själv hör efter.... att de personerna skulle klara en blindtest är inte säkert, men de bevisar inte att de kan höra skillnad eller inte...
Det beror på vad testet går ut på. Ska man under testet peka ut vilken av förstärkarna som spelar så säger testet inget. Resultatet hade lika gärna kunnat gissats fram.
jag menar om du själv äger en förstärkare, och någon annan tar dit en helt annan förstärkare, då ska du kunna höra vilken som är din, eller ? och vad säger de om du inte kan höra skillnaden?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?