Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital 4K One Place satellitbox

4272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital OnePlace (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 december 2018 - 11:30

lepelepe
  • lepelepe
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 2

Hej alla samt Canal Digital,

Ett liten undan, om man har boxen inställd på ljud digitalt inte stereo så går det inte ändra volymen med fjärrkontrollen til Oneplace. Skall det vara så?

Vidare så är fjärrkontrollen knas sedan någon vecka tillbaka söker och hittar den om och om igen, samt är seg som attan....

Vad har hänt? Testar ni inte programkoden innan ni trycker ut den. Har haft boxen i princip den den kom ut på marknaden, många buggar och konstigheter har den med sig (Sagems eftertagare).

När kommer en senare version av Andriod (givetvis testad) så man kan installera till exempelvis HBO utan att göra massa trix med den?

Ibland är bilden urusel på SVT's HD kanaler, varför det. Det är klart bättre via marknätet, till och med frugan ser skillnad :)

Samt det vore ju trevligt om det kom någon 4K kanal någon gång till boxen, visst ja via Netflix finns det men det är ju inte Canal Digital...

Redigerat av lepelepe, 10 december 2018 - 11:35.

Postad 10 december 2018 - 12:09

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Hej alla samt Canal Digital,

Ett liten undan, om man har boxen inställd på ljud digitalt inte stereo så går det inte ändra volymen med fjärrkontrollen til Oneplace. Skall det vara så?

Vidare så är fjärrkontrollen knas sedan någon vecka tillbaka söker och hittar den om och om igen, samt är seg som attan....

Vad har hänt? Testar ni inte programkoden innan ni trycker ut den. Har haft boxen i princip den den kom ut på marknaden, många buggar och konstigheter har den med sig (Sagems eftertagare).

När kommer en senare version av Andriod (givetvis testad) så man kan installera till exempelvis HBO utan att göra massa trix med den?

Ibland är bilden urusel på SVT's HD kanaler, varför det. Det är klart bättre via marknätet, till och med frugan ser skillnad :)

Samt det vore ju trevligt om det kom någon 4K kanal någon gång till boxen, visst ja via Netflix finns det men det är ju inte Canal Digital...

Ja, precis så. Den uppför sig märkligt och är segare än någonsin

Postad 10 december 2018 - 12:15

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 1

Tyvärr blir det bara tydligare och tydligare att det är rätt att behålla sin ADB 500 Gig och låta Oneplace stå i garderoben tillsvidare! Vill inte uppleva "Sagem 2018"...

Postad 10 december 2018 - 15:50

Unregisteredce523c55
  • Unregisteredce523c55
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Efter igår så fungerar inte min fjärrkontroll med BT, jag har boxen bakom en lucka i TV-bänken och öppnar jag luckan så fungerar den men otroligt segt i menyn eller kanalbyten och det är flera sekunder mellan knapptryckning till att något händer i boxen. Jag har provat att ta bort fjärrkontrollen och lägga till den med BT sökning igen men ingen förbättring. 

Är det någon annan som sett att problemen med fjärrkontrollen kan bero på om fjärrkontrollen använder BT eller IR?

Jag fick samma problem....

Postad 10 december 2018 - 15:53

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 2

Hej

Problemet med att fjärrkontrollen tappar bluetooth anslutningen är något som kommer bli löst inom kort, har mer information om detta imorgon.

Mvh

Niklas

Postad 10 december 2018 - 17:22

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Hej

Problemet med att fjärrkontrollen tappar bluetooth anslutningen är något som kommer bli löst inom kort, har mer information om detta imorgon.

Mvh

Niklas

Niklas, har du någon info om hur man uppdaterar fjärrkontrollen om man inte lyckades uppdatera den då mottagaren installerades?

(misslyckades tre gånger, sedan skippade jag uppdateringen, detta i lördags)

Postad 10 december 2018 - 18:40

dero
  • dero
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Niklas, har du någon info om hur man uppdaterar fjärrkontrollen om man inte lyckades uppdatera den då mottagaren installerades?
(misslyckades tre gånger, sedan skippade jag uppdateringen, detta i lördags)

Den blev ju sämre med uppdateringen.

Redigerat av dero, 10 december 2018 - 18:42.

Postad 11 december 2018 - 14:46

lepelepe
  • lepelepe
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej

Mvh

Niklas

Hej

Har du någon statusuppdatering på detta?

Postad 11 december 2018 - 16:06

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 1

Hej

Har du någon statusuppdatering på detta?

Hej

Vår plan just nu är en ny uppdatering i början på nästa vecka som ska lösa problemet med fjärrkontrollen.

Mvh

Nikals

Postad 12 december 2018 - 10:04

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

Antagligen har inte din förstärkare HDCP 2.2 för då fungerar det inte utan att man köper rätt HDMI splitter och kopplar mellan boxen och förstärkaren. Din förstärkare har troligtvis HDCP 1.4 eller 2.0.

Har som sagt min box i garderoben pga alla fel med den. Men när jag tar fram den misstänker jag att jag också får problem. Hittar ej vilken HDCP min Yamaha Adventage RX-A1010 har. Den är ju gammal så 2.2 har den nog ej. Så då blir det köp av HDMI splitter som gäller. Finns det olika, vad ska man kolla efter innan köp av splitter ? 

Postad 12 december 2018 - 10:55

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

fick tips om problemen med fjärren att stänga av blåtanden tills uppdateringen kommer och det gjorde susen snabb och rapp

Postad 12 december 2018 - 10:57

Unregistered630db7f3
  • Unregistered630db7f3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Har som sagt min box i garderoben pga alla fel med den. Men när jag tar fram den misstänker jag att jag också får problem. Hittar ej vilken HDCP min Yamaha Adventage RX-A1010 har. Den är ju gammal så 2.2 har den nog ej. Så då blir det köp av HDMI splitter som gäller. Finns det olika, vad ska man kolla efter innan köp av splitter ?

Den receivern har HDMI version 1.4a och kommer att fungera med boxen. Däremot kommer den troligtvis inte att klara att visa 4k material om du kör genom den till en 4k tv.

Postad 12 december 2018 - 11:30

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

Den receivern har HDMI version 1.4a och kommer att fungera med boxen. Däremot kommer den troligtvis inte att klara att visa 4k material om du kör genom den till en 4k tv.

Det låter bra  ;)

Postad 12 december 2018 - 12:02

Unregistered9a65ea8f
  • Unregistered9a65ea8f
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 1

Första reaktionen när jag började testa Oneplace var att bilden på vår Samsung Serie 8 55" upplevdes betydligt bättre än med den gamla ADB-boxen.

Användarinterfacet var däremot väldigt rörigt med mängder av samtidig information om tidigare kanaler, favoriter, rekommenderade program, inspelningar, hyrfilmer m.m. När man provar sig fram blir det flitig användning av "blå knappen" för att förhoppningsvis komma tillbaka till utgångsläget med menyvalen. Så länge man undviker inspelningar verkar det som om  man kan prova sig fram utan större problem. Appar och utflykter till Google har jag inte testat, och kommer knappast att använda.

Inspelning av pågående program med röda knappen eller EPG:n går som förväntat även om inspelning av avsnitt dyker upp markerade som serieinspelning på skärmen. Men sedan börjar problemen i samband med uppspelning, hopp mellan olika inspelningar och radering.

Vid uppspelning har boxen spårat ur vid två tillfällen så att jag har varit tvungen att ta till norsk reset för att boota om Android.

Första gången började uppspelning av program hacka sig fram i slow motion. Det upprepades med flera inspelade program  och till slut fungerade inte blå knappen alls. Försök med standby hjälpte inte heller. Efter ombootning startade systemet i normalläge och inga inspelningar hade förstörts. 

Igår skulle vi titta på ett par inspelningar som nyss gjorts. På skärmen visades totala inspelningstiden ok men tidslinjen var tom det kom ingen bild. Samma problem med bägge inspelningarna och en inspelning från tidigare kväll som vi sett men inte raderat. Så det fick bli en norsk reset igen och därefter fungerade uppspelningarna ok.

Det var då hustrun ville slänga ut burken och få tillbaka ADB-boxen.

Jag försökte trösta henne med att problemen skulle försvinna snart med kommande uppdateringar. Tyvärr tror jag inte på det själv. En del små buggar kanske kommer att rättas efter hand men här finns det med säkerhet större problem och rensningar som man skulle behöva ta itu med. 

Ta bara radering av inspelningar. Om man ska radera ett antal inspelningar ska man för varje program gå igenom ett antal steg och tillbaka via menyn ett varv för varje program (om jag uppfattat det hela rätt).  Det måste göras på snabbare sätt. En knapp för radera hade kunnat göra livet lättare.

När stegandet i sidled på menyraden pga att fjärren eller boxen är seg och att det därför tar ytterligare tid eller blir extra hopp blir man lätt vansinnig.

Postad 12 december 2018 - 12:07

Unregistered9a65ea8f
  • Unregistered9a65ea8f
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Har någon hittat ett bra sätt att programmera upp en Harmony One fjärr med lämpliga knappar motsvarande den levererade fjärren? Finns den här fjärren i Logitech databas?

Postad 12 december 2018 - 12:09

jonasbratt
  • jonasbratt
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Har någon hittat ett bra sätt att programmera upp en Harmony One fjärr med lämpliga knappar motsvarande den levererade fjärren? Finns den här fjärren i Logitech databas?

Det står typ 50 sidor upp i tråden :-) lägg till den som Canal Digital PVR även om alla knappar inte går att använda

Postad 12 december 2018 - 12:11

Unregistered9a65ea8f
  • Unregistered9a65ea8f
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vad behöver man göra om man har bytt till senaste LNB som använder en koaxialkabel och skulle bestämma sig för att gå tillbaka till tidigare box typ ADB 500GB (den andra koaxen är fortfarande framdragen). Får man tillbaka  dubbla inspelningar som man hade tidigare.

Postad 12 december 2018 - 12:13

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Första reaktionen när jag började testa Oneplace var att bilden på vår Samsung Serie 8 55" upplevdes betydligt bättre än med den gamla ADB-boxen.

Användarinterfacet var däremot väldigt rörigt med mängder av samtidig information om tidigare kanaler, favoriter, rekommenderade program, inspelningar, hyrfilmer m.m. När man provar sig fram blir det flitig användning av "blå knappen" för att förhoppningsvis komma tillbaka till utgångsläget med menyvalen. Så länge man undviker inspelningar verkar det som om  man kan prova sig fram utan större problem. Appar och utflykter till Google har jag inte testat, och kommer knappast att använda.

Inspelning av pågående program med röda knappen eller EPG:n går som förväntat även om inspelning av avsnitt dyker upp markerade som serieinspelning på skärmen. Men sedan börjar problemen i samband med uppspelning, hopp mellan olika inspelningar och radering.

Vid uppspelning har boxen spårat ur vid två tillfällen så att jag har varit tvungen att ta till norsk reset för att boota om Android.

Första gången började uppspelning av program hacka sig fram i slow motion. Det upprepades med flera inspelade program  och till slut fungerade inte blå knappen alls. Försök med standby hjälpte inte heller. Efter ombootning startade systemet i normalläge och inga inspelningar hade förstörts. 

Igår skulle vi titta på ett par inspelningar som nyss gjorts. På skärmen visades totala inspelningstiden ok men tidslinjen var tom det kom ingen bild. Samma problem med bägge inspelningarna och en inspelning från tidigare kväll som vi sett men inte raderat. Så det fick bli en norsk reset igen och därefter fungerade uppspelningarna ok.

Det var då hustrun ville slänga ut burken och få tillbaka ADB-boxen.

Jag försökte trösta henne med att problemen skulle försvinna snart med kommande uppdateringar. Tyvärr tror jag inte på det själv. En del små buggar kanske kommer att rättas efter hand men här finns det med säkerhet större problem och rensningar som man skulle behöva ta itu med. 

Ta bara radering av inspelningar. Om man ska radera ett antal inspelningar ska man för varje program gå igenom ett antal steg och tillbaka via menyn ett varv för varje program (om jag uppfattat det hela rätt).  Det måste göras på snabbare sätt. En knapp för radera hade kunnat göra livet lättare.

När stegandet i sidled på menyraden pga att fjärren eller boxen är seg och att det därför tar ytterligare tid eller blir extra hopp blir man lätt vansinnig.

Precis som hemma hos mig, har bara inte orkat skriva det längre för man kan anses negativ här i forumet då....

Postad 12 december 2018 - 12:22

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Vad behöver man göra om man har bytt till senaste LNB som använder en koaxialkabel och skulle bestämma sig för att gå tillbaka till tidigare box typ ADB 500GB (den andra koaxen är fortfarande framdragen). Får man tillbaka  dubbla inspelningar som man hade tidigare.

Även ADB-boxen fungerar utmärkt med en kabel från lnb. Den behöver däremot en splitter bakom boxen till bägge ingångarna om man vill kunna spela in två program samtidigt samt att single Cable ska väljas i inställningarna för lnb.

En splitter följde med boxen när den var ny.

Redigerat av Legion, 12 december 2018 - 12:23.

Postad 12 december 2018 - 13:44

lepelepe
  • lepelepe
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

fick tips om problemen med fjärren att stänga av blåtanden tills uppdateringen kommer och det gjorde susen snabb och rapp

Hej

Så fjärrkontrollen använder IR oxå om inte blåtand är aktivt?

Postad 12 december 2018 - 14:06

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

ja inga problem för mig i alla fall funkar hur bra som helst

Postad 12 december 2018 - 15:01

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

En splitter följde med boxen när den var ny.

Kanske för vissa, jag fick ingen splitter med min ADB-box men det kanske berodde på att den levererades med LNB utan unicable.

Postad 12 december 2018 - 15:17

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Hej

Så fjärrkontrollen använder IR oxå om inte blåtand är aktivt?

Problemet när man avaktiverar BTför fjärren så kommer en ruta upp där det står att BT är avaktiverad var enda gång man trycket på fjärren.  <_< 

Postad 12 december 2018 - 18:25

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Problemet när man avaktiverar BTför fjärren så kommer en ruta upp där det står att BT är avaktiverad var enda gång man trycket på fjärren. <_<

Samma här, väldigt störande. Dessutom har boxen börjat att mute:a sig. Det är då omöjligt att få tillbaka ljudet. Det enda som hjälper är att starta om boxen vilket inte är gjort i en handvändning. Funderar mer och mer på att byta tillbaka till min gamla box.

Postad 12 december 2018 - 18:40

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Jag fick samma problem....

Ser ut til att oneplace fjerkontrollen bruker både ir og blåtann styring, etter og ha brukt oneplace en stund kommer nå stadig melding på skjerm att oneplace søker etter fjernkontroll og så melding att den er funnet, dette er relatert til blåtann signalet, hadde blokket ir motager i oneplace siden den desverre har samme frekvenser som 5710 , dette fungerte greit i begynnelsen men så plutselig fikk jeg ikke slått på oneplace, da jeg tok vekk blokering fikk jeg startet opp oneplace igjen, så det ser desverre ut til att oneplace er avhengig av både blåtann og ir signaler desverre.

Redigerat av Unregistered995dd1dc, 12 december 2018 - 20:16.

Postad 12 december 2018 - 18:45

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Samma här, väldigt störande. Dessutom har boxen börjat att mute:a sig. Det är då omöjligt att få tillbaka ljudet. Det enda som hjälper är att starta om boxen vilket inte är gjort i en handvändning. Funderar mer och mer på att byta tillbaka till min gamla box.

Körde oxå utan BT och det va fan irriterande med meddelandet. Men aktiverade BT, stoppade undan fjärren och tog fram fjärren till SmartHD boxen. Nu funkar det bra och utan felmeddelande. :)

Postad 12 december 2018 - 20:23

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Min box var knäpptyst när jag slog på den idag, från viloläge.

En omstart gav ljudet tillbaka, men det var väldigt tyst.

En till omstart verkar ha återställt ljudet till mera normal nivå.

Kanske man ska ta som vana att stänga av denna box med strömsladden..  :/

Postad 12 december 2018 - 20:40

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Min box var knäpptyst när jag slog på den idag, från viloläge.

En omstart gav ljudet tillbaka, men det var väldigt tyst.

En till omstart verkar ha återställt ljudet till mera normal nivå.

Kanske man ska ta som vana att stänga av denna box med strömsladden..  :/

Dessutom verkar det som att Bluetooth aktiveras på nytt vid omstart.

Postad 12 december 2018 - 23:42

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej allihopa. Har fortfarande ljudproblem med vår nya One Place. Har tidigare berättat att det är problem med DD5.1-ljud. Har boxen kopplad till LG TV OLED 55B6V, HDMI till TV, optisk kabel från TV till Pioneer VSX-921 surroundförstärkare. Som alternativ provar jag även optisk kabel direkt från One Place till förstärkaren.
Som jag tidigare rapporterat så får jag inte ut DD5.1-ljud från inbygd Netflixappen eller SVT-appen eller vid streaming av CMore-film/serier till förstärkaren. Streamar jag DD5.1 från Netflixappen i min 4K Apple-TV får jag ut korrekt DD5.1-ljud
Tittar jag på TV via satellit signaleras och får jag rätt DD5.1-ljud på alla kanaler som sänder DD5.1-ljud, tex TV3, TV4, Kanal 5, 6:an ända upp till TV12 och alla CMore-kanaler men har nu också märkt att SVT1 och SVT2 inte ger ifrån sig DD5.1-ljud, senast testat ”Vår tid är nu”, inget DD5.1-ljud från One Placeboxen, vare sig med HDMI eller optisk kabel. Fick dock möjlighet att testa via HD-modul och CD-programkort med satellitkabeln direkt in i TV:n, då fick jag DD5.1 -ljud via optisk kabel från TV:n till förstärkaren när jag titade en stund på ”Vår tid är nu”.
Min slutsats blir att det blir något fel med DD5.1-ljudet från SVT1 och SVT2 vid DD5.1-sändningar när jag tittar via One Place-boxen, kommer då endast 2-kanal stereoljud.
Eftersom DD5.1-ljud verkar avkodas korrekt från alla andra TV-kanaler förutom just SVT1 och SVT2, kan drt då vara kodat på något annat sätt som boxen inte skickar ut korrekt?
Någon annan som har samma problem med just SVT-kanalerna? Finns någon lösning på detta? Ringt CD-supporten 2 gånger och de kommer med märkliga förklaringar som att det inte var en 5.1-sändning vilket det dock var. Hade en parabolinstallatör på plats några dagar sendan som finjusterade parabol och LNB, han sa att parabolen är korrekt och bra inställd, han trodde att det måste vara något fel på boxen/mjukvaran, något som ajg också har känsla av.
Kanske den kunnige Niklas här på forumet kan hjälpa till. Något fel måste det vara. SVT DD5.1- special?
Hälsningar och all tack i världen för hjälp/synpunkter.

/jannek999

Postad 13 december 2018 - 10:22

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Hej allihopa. Har fortfarande ljudproblem med vår nya One Place. Har tidigare berättat att det är problem med DD5.1-ljud. Har boxen kopplad till LG TV OLED 55B6V, HDMI till TV, optisk kabel från TV till Pioneer VSX-921 surroundförstärkare. Som alternativ provar jag även optisk kabel direkt från One Place till förstärkaren.
Som jag tidigare rapporterat så får jag inte ut DD5.1-ljud från inbygd Netflixappen eller SVT-appen eller vid streaming av CMore-film/serier till förstärkaren. Streamar jag DD5.1 från Netflixappen i min 4K Apple-TV får jag ut korrekt DD5.1-ljud
Tittar jag på TV via satellit signaleras och får jag rätt DD5.1-ljud på alla kanaler som sänder DD5.1-ljud, tex TV3, TV4, Kanal 5, 6:an ända upp till TV12 och alla CMore-kanaler men har nu också märkt att SVT1 och SVT2 inte ger ifrån sig DD5.1-ljud, senast testat ”Vår tid är nu”, inget DD5.1-ljud från One Placeboxen, vare sig med HDMI eller optisk kabel. Fick dock möjlighet att testa via HD-modul och CD-programkort med satellitkabeln direkt in i TV:n, då fick jag DD5.1 -ljud via optisk kabel från TV:n till förstärkaren när jag titade en stund på ”Vår tid är nu”.
Min slutsats blir att det blir något fel med DD5.1-ljudet från SVT1 och SVT2 vid DD5.1-sändningar när jag tittar via One Place-boxen, kommer då endast 2-kanal stereoljud.
Eftersom DD5.1-ljud verkar avkodas korrekt från alla andra TV-kanaler förutom just SVT1 och SVT2, kan drt då vara kodat på något annat sätt som boxen inte skickar ut korrekt?
Någon annan som har samma problem med just SVT-kanalerna? Finns någon lösning på detta? Ringt CD-supporten 2 gånger och de kommer med märkliga förklaringar som att det inte var en 5.1-sändning vilket det dock var. Hade en parabolinstallatör på plats några dagar sendan som finjusterade parabol och LNB, han sa att parabolen är korrekt och bra inställd, han trodde att det måste vara något fel på boxen/mjukvaran, något som ajg också har känsla av.
Kanske den kunnige Niklas här på forumet kan hjälpa till. Något fel måste det vara. SVT DD5.1- special?
Hälsningar och all tack i världen för hjälp/synpunkter.

/jannek999

Hej

Ska undersöka saken. Har du dolby på något program när du tittar linjärt på SVT kanaler? C More har ingen dolby på sina filmer om man tittar via playtjänsten. Vilken dag gick programmet Vår tid är nu som du inte fick att fungera på OnePlace? 

Mvh

Niklas

Postad 13 december 2018 - 10:45

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 1

Hej

Idag släpper vi en ny mjukvara som ska förbättra inspelningsfunktionen i boxen. Det kommer även en del andra buggfixar.

- Förbättrad inspelningsfunktion
- Problemet med när du tittar på ett program via tex playtjänsten och pausar så avbryts uppspelningen när skärmsläckaren startar.
- Problemet med att man endast har ljud men ingen bild 

Mjukvaran kommer automatiskt att tankas ner inatt 

Version
v1.6.29

Ett problem som har uppstått i den nya mjukvaran är att när man sorterar inspelningarna så kommer även alla planerade inspelningar med, i den mjukvara som är ute nu så visades endast nästa planerade inspelning vilket kan göra att det ser lite grötigt ut i den nya mjukvaran om man spelar in en serie som sänds ofta. Detta kommer bli löst i en ny uppdatering.

Övrig information

- Problemet med att fjärrkontrollen tappar bluetooth anslutningen är fortfarande planerat att bli löst i början på nästa vecka.
- Problemet med att OnePlace spelar in repriser av vissa avsnitt kommer att bli löst i en ny mjukvara under januari.

Mvh

Niklas

Postad 13 december 2018 - 22:03

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Finns det en möjlighet att ni fixar till så att man kan göra flera favoritlistor och att man kan slippa ha de kanaler man inte vill ha eller ens har abonnemang på i listan? Kan det vara så svårt med tanke på att man kunder göra det för 20 år sedan?

Postad 13 december 2018 - 22:33

Unregisteredce523c55
  • Unregisteredce523c55
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Signalstyrkan på min parabol signal ligger stabilt på 24dbm men signal kvaliten pendlar mellan o - 9db vad kan det bero på?

Postad 13 december 2018 - 22:47

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Signalstyrkan på min parabol signal ligger stabilt på 24dbm men signal kvaliten pendlar mellan o - 9db vad kan det bero på?

Om parabolen är riktad rätt så kan det räcka att rotera på huvudet lite grand.

Postad 13 december 2018 - 23:32

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Hej

Det är kvaliteten som är viktig att titta, du ska helst komma upp i 14-15 db för en bra signalkvalitet. Kontrollera att allt ser OK utomhus (skymd sikt, snö etc) testa tryck lite på sidan av parabolen och be någon inne kontrollera om kvaliteten ökar, då får man en bra känsla vart problemet sitter. Sällan det är just LNB´t som behöver justeras.

Mvh
Niklas

Och som plan B kan du välja "ingen" under menyn Satellit, då går boxen över på internet och du kan titta på kanalerna den vägen.

Mvh
Niklas

Finns det en möjlighet att ni fixar till så att man kan göra flera favoritlistor och att man kan slippa ha de kanaler man inte vill ha eller ens har abonnemang på i listan? Kan det vara så svårt med tanke på att man kunder göra det för 20 år sedan?

Hej

Vi kommer att se över favoritlistan för att se vad vi kan göra för förbättringar där.

Mvh

Niklas

Postad 14 december 2018 - 08:00

jonasbratt
  • jonasbratt
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag har 14 i signalkvalitet men SVT:s kanaler pixlar sig vid snabba rörelser, även Barnkanalen, det började när ni skruvade upp kvaliten...

Postad 14 december 2018 - 10:14

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Jag har 14 i signalkvalitet men SVT:s kanaler pixlar sig vid snabba rörelser, även Barnkanalen, det började när ni skruvade upp kvaliten...

Hej

Vi håller på att undersöka saken, återkopplar när jag får mer information.

Mvh

Niklas

Postad 14 december 2018 - 12:03

adbjma
  • adbjma
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hur upplever ni veckoarkivs uppspelingen från OnePlace boxen?

Har testat lite olika kanaler nu, främst TV5 och TV4 och del blir korta (1-2 sekunder) frysningar lite titt som tätt, ofta efter att man spolat fram lite så först tänkte jag att det buffrade lite men detta kan komma efter ganska lång tid och fortsätter sedan.

Har testat streama från YouTube och Netflix från boxen utan problem.

Har bra fiberuppkoppling och boxen är ansluten med nätverkssladd så jag lutar åt att misstänka CD har problem med veckoarkivet på 'backend' sidan alterativt att Canal digital "appen" på boxen inte är helt ok. 

Jag använde inte veckoarkivet tidigare från min smartbox få jag har inget att jämföra med.

Postad 14 december 2018 - 15:15

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Hej

Problemet med SVT ska vara åtgärdat nu, upplever ni fortfarande problem får ni gärna skriva här.

Mvh

Niklas

Hur upplever ni veckoarkivs uppspelingen från OnePlace boxen?

Har testat lite olika kanaler nu, främst TV5 och TV4 och del blir korta (1-2 sekunder) frysningar lite titt som tätt, ofta efter att man spolat fram lite så först tänkte jag att det buffrade lite men detta kan komma efter ganska lång tid och fortsätter sedan.

Har testat streama från YouTube och Netflix från boxen utan problem.

Har bra fiberuppkoppling och boxen är ansluten med nätverkssladd så jag lutar åt att misstänka CD har problem med veckoarkivet på 'backend' sidan alterativt att Canal digital "appen" på boxen inte är helt ok. 

Jag använde inte veckoarkivet tidigare från min smartbox få jag har inget att jämföra med.

Hej

Har du något exempel på något program så ska jag försöka hinna med att testa på två olika boxar.

Mvh

Niklas

Redigerat av Allente Sverige, 14 december 2018 - 15:14.

Postad 14 december 2018 - 17:39

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Min box saknade ljud igen vid start från viloläge, en omstart löste problemet.

Den verkar fungera någon dag mellan problemtillfällena.

Postad 14 december 2018 - 18:00

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej

Ska undersöka saken. Har du dolby på något program när du tittar linjärt på SVT kanaler? C More har ingen dolby på sina filmer om man tittar via playtjänsten. Vilken dag gick programmet Vår tid är nu som du inte fick att fungera på OnePlace?

Mvh
Niklas

Hej Nicklas. Tack för svar. Jag har DD hela tiden SVT, med bara DD2.0, aldrig DD5.1. Sändes mån 3/12. Ska tsta igen ikväll SVT2 HD Kl 21.45 The two faces of january, sänds i 5.1-ljud. Det är alltså 5.1-ljudet på SVT1 o SVT2 som inte funkar. Alla andra kanaler ok med 5.1-ljud.
Hälsn
/jannek999

Postad 14 december 2018 - 18:14

Bajenken
  • Bajenken
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej Nicklas. Tack för svar. Jag har DD hela tiden SVT, med bara DD2.0, aldrig DD5.1. Sändes mån 3/12. Ska tsta igen ikväll SVT2 HD Kl 21.45 The two faces of january, sänds i 5.1-ljud. Det är alltså 5.1-ljudet på SVT1 o SVT2 som inte funkar. Alla andra kanaler ok med 5.1-ljud.
Hälsn
/jannek999

Hej, 

Jag har samma problem. Står att det skall sändas med 5.1-ljud men får endast Dolby Digital 2.0. Gäller bara SVT´s kanaler. När jag tittar på Cmore linjärt så får jag 5.1 ljud.

Postad 14 december 2018 - 22:12

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej så här på kvällen, ser nu på SVT2 HD på One Place, ”The two faces of january”, sänds i DD5.1, men kommer endast DD2.0 ljud, provar både med optisk kabel direkt från One Place till surroundförstärkaren men också via HDMI direkt till TVn och sedan med optisk kabel från TVn till förstärkaren via opisk kabel, blir samma resultat, trots DD5.1-sändning endast DD2.0-ljud itvfån One Place.
Fortsatt inga problem med att få ut DD5.1-ljud från andra kanaler förutom SVT—kanalerna.
Jag spelar in programmet ”The two faces of january” ikväll ifall CD skylle behöva inspelningen för att se vart felet i ljudöverföringen beror på.
Jag har ikväll även kollat ett kort tag på ”The two faces of january” via satellitmotagaren som finns inbygd i min LG TV OLED 55B6V, då får jag direkt ut DD5.1-ljud ur förstärkaren.
För mig ganska uppenbart att det är ljud ut från One Place-boxen som blir fel överfört eller att boxen inte klarar av att avkoda SVTs DD5.1-signal på rätt sätt.

Nicklas! Det här felet måste du meddela att dom fixar i boxens mjukvara snarast. Måste ju räknas som en grundläggande basfunktion i boxen att SVTs HD-kanaler får DD5.1-ljudet korrekt avkodat till både HDMI och optisk utgång.

Hälsningar
/jannek999

Postad 14 december 2018 - 22:12

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Hälsn
/jannek999

Jeg manglet også Dolby Digital 5.1 med min Norske OnePlace boks fra SVT2 HD kl. 21:45. Boksen er satt til  Svensk audio språk og multichannel lyd.  DD manglet når filmen startet.  Det ble ikke DD 5.1 lyd før jeg manuelt trykket "OK" og valgte Svensk audio på nytt.

Postad 14 december 2018 - 22:56

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Oh, tack Bobbe. Nu när jag väljer engelskt ljud eller norskt ljud på filmen så får jag DD5.1-ljud!!!! Byter jag tillbaka till svenkt ljud eller automatiskt ljud (svenska) så slår det om till DD2.0.
Vet verkar således som om språkvalet kopplar till fel ljudinställning och blockerar DD5.1-valet , detta borde programerarna för mjukvaran ordna till till.
Till Nicklas: kan ni fixa detta?
/jannek999

Redigerat av jannek999, 15 december 2018 - 22:51.

Postad 15 december 2018 - 22:49

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej, har nu kollat på inspelningen av ”The two faces of January”, När man spelar upp så startar uppspelningen i DD2.0 oavsett vilket språk eller automatiskt språk man väljer i inställningar före eller under pågående uppspelning. Spelar jag upp filmen och trycker på ok, och sedan väljer ”Ljud och text” till höger om pausknappen under uppspelnings linjen och väljer Ljudspråk automatiskt, så byts DD2.0 till DD5.1.
Det verkar som om menyerna är felkopplade.
Tycker standard borde vara att ha språkinställning på Svenska, Ljudspråk på svenska eller på automatiskt, sedsn borde det alltid vara DD5.1 som spelas upp vid live-sändningar och på inspelat material förutsatt att sändningen är DD5.1 och flerkanalsljud är inställt under inställningar.
Nån programerare borde kolla upp det här och rätts till det. Borde inte vara någon stor grej att fixa för någon som kan.

/jannek999

Postad 16 december 2018 - 14:39

M_Hemström
  • M_Hemström
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste programvaran, och vilka fel är åtgärdade ?

Vore bra om det fanns information någonstans som man kunde läsa.

Postad 16 december 2018 - 15:18

Unregistered078d0202
  • Unregistered078d0202
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar hur man ska ställa in upplösningen på boxen, tänkte auto kunde vara smart, men du kunde jag inte spela upp inspelningar. Dessutom säger den att högsta upplösning på min tv är 1080, men jag har en 55 tum samsung med 4K. 

/per

Postad 16 december 2018 - 15:25

jonasbratt
  • jonasbratt
  • Användare

• 204 inlägg
  • 1
Det som är synd är att man trodde att boxen skulle vara backad av en av världens största mjukvarubolag alltså Google genom Android TV, men nu är ju allt som har med visning av TV live och streamat en egen app som Canal Digital står för och det tar lååång tid för dem att rätta till alla fel trots att man lovade motsatsen med Oneplace....

Postad 16 december 2018 - 16:04

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
En till bugg?
Ljudet på inspelade program är betydligt lägre än på live-TV.
Mottagare ansluten via HDMI till TV, enklast tänkbara alltså.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.