Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 17 augusti 2007 - 15:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Oj - nu rök min box av åskan. Tyvärr finns ju ingen ny att köpa i handeln, utan måste beställas från Telia för 500 kr. Ett skäligt pris tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen box ännu efter 1 vecka och på Telia säger de måndag. Jag som skulle kolla på Canal Digital och Säsongskortet på lördag. Jag tycker det är skrämmande dåligt av Telia att inte kunna skicka ny box på en vecka... grr.

Postad 18 augusti 2007 - 10:21

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Hoppas Telia lanserar något nytt den kommande veckan, erbjudandet om 12 månader med gratis multi-paket löper ut den 22a aug. Nu måste dom börja låsa kunder att stanna, fler kanaler!

Postad 18 augusti 2007 - 17:13

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Håller just på att flytta över bredbandet till Telia och har läst igenom tråden lite här.

Har just nu TV via satelit, Viasat och marksänd digital.

Vad jag undrar är, om någon orkar göra en liten jämförelse av sändningskvaliten på Telias bredbandsutbud, jämfört med ovanstående, vore jag väldigt tacksam.

Har inte hittat något bra i tråden, som jag blir ricktigt klok på och vet därför inte om jag skall gå över till CD, vad gäller TV eftersom jag sagt upp Viasat.

Tacksam för all hjälp. G.L.

Förresten, kunde även vara bra att veta hur det blir med deras hyrfimer. Har kollat lite på datorn, men blir inte bra. Telia skriver dock, att det blir betydligt bättre via deras box.

Postad 18 augusti 2007 - 17:26

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Bithastigheten säger ju inte allt om bildkvalitén, men de mätningar som jag gjorde och som finns presenterade i tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer kanske kan ge en viss uppfattning. Min tolkning är Telia har i princip samma bithastigheter som många andra digital-TV leverantörer (ComHem, Boxer/Teracom), förutom på SVT:s kanaler där Telia är tvungen att begränsa bithastigheten för att kunna distribuera via ADSL.

Själv har jag aldrig sett på Viasat via parabol så jag kan inte uttala mig subjektivt, men det finns säkert någon annan här som kan framföra sin subjektiva uppfattning.

För övrigt så undrar jag vad du har att förlora om du ändå tänker skaffa bredband från Telia (och kanske redan har Telia som förvald operatör för telefoni). Då får du ju ändå TV gratis i ett år och har all tid i världen att skaffa dig en uppfattning om bildkvalitén... :)

/Peter Cigéhn

Postad 18 augusti 2007 - 17:48

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Oj - nu rök min box av åskan. Tyvärr finns ju ingen ny att köpa i handeln, utan måste beställas från Telia för 500 kr. Ett skäligt pris tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen box ännu efter 1 vecka och på Telia säger de måndag. Jag som skulle kolla på Canal Digital och Säsongskortet på lördag. Jag tycker det är skrämmande dåligt av Telia att inte kunna skicka ny box på en vecka... grr.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte Telia i sig som flaskhalsen, ordern är säkert lagd men allt går genom Axcom.

Postad 18 augusti 2007 - 17:56

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Tack! Peter.

Har läst dina inlägg, ang bitraten, men som du själv säger, lite svårt att bli ricktigt klok på, för min del iallafall.

Var helt inne på att skaffa CD, som jag vet har lite bättre sädningskvalite, överlag, än t.ex. Viasat el. Boxer.

Men som du säger, är det väl bara att ta det jobbet och testa Telias först. Det var lite annat som spela in också. Om jag skulla ta trippel erbjudandet med telefoni, el. vilken hastighet.

Postad 18 augusti 2007 - 17:58

choffe
  • choffe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!
Ska snart flytta in i en nybyggd bostadsrätt där de har tecknat ett avtal med Telia som digital-Tv leverantör, dvs, telia verkar vara den enda leverantören jag kan välja. Har lite frågor..

Huset är LAN-anslutet, så digital-TV:n kommer gå via LAN, hur bra är kvaliteten på detta jämfört med exempelvis boxer eller comhem?

Finns det ingen som har lite "inside-info" om Telia snart kommer att erbjuda TV3 och TV6. Detta är kanaler jag egentligen gärna vill ha, men det erbjuder de ju inte i dagsläget..

Ett annat alternativ är ju att skaffa en bordsantenn och köra med Boxer (för att kunna få trean och sexan). Är det någon som har erfarenhet av att använda bordsantenn, funkar det överhuvudtaget.. kommer dessutom bo på bottenvåningen så jag är själv skeptisk..

Tack på förhand!

Postad 18 augusti 2007 - 18:52

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Huset är LAN-anslutet, så digital-TV:n kommer gå via LAN, hur bra är kvaliteten på detta jämfört med exempelvis boxer eller comhem?

<{POST_SNAPBACK}>

Den frågan besvarades i princip en halvtimme innan du postade din fråga. Jag refererar till mitt föregående inlägg... :)

Om du frågar specifikt om det är just någon skillnad på bildkvalitén för att du har LAN-anslutning så är det ingen skillnad på LAN- eller ADSL-anslutning. Telia låter ADSL-anslutningarna "sätta ribban" för alla och begränsar bithastigheten på bl a SVT1 och SVT2 pga detta.

/Peter Cigéhn

Postad 18 augusti 2007 - 19:00

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Inte Telia i sig som flaskhalsen, ordern är säkert lagd men allt går genom Axcom.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan vara så men hjälper inte när favolaget vann med 5-1 efter förlusten - på TV 6 - mot ett spanskt topplag i Champion leag. Och på söndag är det Manchester City mot United med Svennis på bänken. Var på vippen att byta till Canal Digital över sattelit men så kommer ju deras nya HDTV box med inspelning snart och det kan ju då var dags att tekna sig efter jul. Fast då kommer nästa dilemma. För att fortsätta titta på säsongskortet kommer jag gå över prövotiden med 3 månader Canal Digital och bli tvångsbunden i 12 månader så då blir det ett halvår med dubbetl. Dessa jävulusiska bindningstider som borde vara olagliga om man inte samtidigt beställer en box. Så jag blir nog tvyngen att förtsätta köra med Telia ip, som ändå är hälften så billig, och ratar HDTV genom sattelit. Om man nu inte skulle kunna föra över sitt Canal Digital abonnemang från IP till Sattelit. Men det går nog inte i denna sandlåda.

Är annars nöjd med Telia ip-TV, förutom att det inte finns någon box med inspelningsmöjligheter och HDTV över adsl, vilket jag tekniskt tror är omöjligt.

Redigerat av ruva, 18 augusti 2007 - 19:05.

Postad 19 augusti 2007 - 11:05

choffe
  • choffe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack, hade missat ditt svar precis innan min post :) .. det finns alldeles för mkt information här för att lätt kunna hitta just den infon man själv vill ha :)

Postad 19 augusti 2007 - 17:13

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kan vara så men hjälper inte när favolaget vann med 5-1 efter förlusten - på TV 6 - mot ett spanskt topplag i Champion leag. Och på söndag är det Manchester City mot United med Svennis på bänken. Var på vippen att byta till Canal Digital över sattelit men så kommer ju deras nya HDTV box med inspelning snart och det kan ju då var dags att tekna sig efter jul. Fast då kommer nästa dilemma. För att fortsätta titta på säsongskortet kommer jag gå över prövotiden med 3 månader Canal Digital och bli tvångsbunden i 12 månader så då blir det ett halvår med dubbetl. Dessa jävulusiska bindningstider som borde vara olagliga om man inte samtidigt beställer en box. Så jag blir nog tvyngen att förtsätta köra med Telia ip, som ändå är hälften så billig, och ratar HDTV genom sattelit. Om man nu inte skulle kunna föra över sitt Canal Digital abonnemang från IP till Sattelit. Men det går nog inte i denna sandlåda.

Är annars nöjd med Telia ip-TV, förutom att det inte finns någon box med inspelningsmöjligheter och HDTV över adsl, vilket jag tekniskt tror är omöjligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligt är det, dock byråkrati/juridik som hindrar.

Sedan är det rätt, är ens favoritlag Elfsborg( :) :) ) som felaktig vann sm-guld, ja, då förtjänar du en förtjänar du att vänta!

I år vinner inte bönderna igen!

Redigerat av ollebanan, 19 augusti 2007 - 17:13.

Postad 19 augusti 2007 - 20:53

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Hehe :ph34r: och så blir det 5-0 på tisdag i 6:an!!!

Juridik? Har lagen ändrats sedan jag hade parabol och Filmnet/Canal+ på 90: talet. Då var det inga idiotiska bindningstider på 1 år. Jag tror att det är som dörrförsäljaren vilken satte foten i dörren så man inte kunde stänga den. Konkurensen gör att bolagen vill binda upp en, inte finns det någon lag som tvingar dem?

Redigerat av ruva, 19 augusti 2007 - 20:59.

Postad 20 augusti 2007 - 12:10

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hehe  :ph34r:  och så blir det 5-0 på tisdag i 6:an!!!

Juridik? Har lagen ändrats sedan jag hade parabol och Filmnet/Canal+ på 90: talet. Då var det inga idiotiska bindningstider på 1 år. Jag tror att det är som dörrförsäljaren vilken satte foten i dörren så man inte kunde stänga den. Konkurensen gör att bolagen vill binda upp en, inte finns det någon lag som tvingar dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag syftade mera på pvr/hdtv över adsl.

Postad 20 augusti 2007 - 17:36

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Telia siktar på gaming i digital-tv:n

– nytt samarbete breddar marknaden för datorspel
Telia har tecknat ett samarbetsavtal med Gaming Media Group, GMG, om utveckling av dataspel för bland annat tv- och webformat
---------------------------------------------------------------

Någon som vet något mer om detta??

Postad 20 augusti 2007 - 17:50

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

Telia har tecknat ett samarbetsavtal med Gaming Media Group, GMG, om utveckling av dataspel för bland annat tv- och webformat
---------------------------------------------------------------

Någon som vet något mer om detta??

<{POST_SNAPBACK}>

2007-08-20 10:15

Telia har tecknat ett samarbetsavtal med Gaming Media Group, GMG, om utveckling av dataspel för bland annat tv- och webformat. Det första resultatet av samarbetet är Virtual Grand Prix, ett mästerskap i virtuell bilsport som avgörs i höst. Finalisterna kommer i TV4 Plus att kämpa om en prischeck på 100 000 kronor.

GMG:s koncept baseras på etablerade data- och TV-spel som vidareutvecklas för ett antal mediaplattformar som webcommunities, TV och events.

– Vi har redan ett av Europas bästa nät för spel och vill nu ta ytterligare ett steg in i gamingvärlden. Vi tror stenhårt på idén att anpassa populära dataspel till exempelvis digital-tv, säger Erik Hallberg, ansvarig för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige. Samarbetet med GMG känns därför otroligt spännande. Det kan komma att påverka hela spelbranschen.

Det första konceptet inom ramen för GMG-samarbetet är Virtual Grand Prix på VGP.se, ett mästerskap i virtuell bilsport som lanserades under sommaren och där finalisterna i höst slåss om en prischeck på 100 000 kronor i TV4 Plus. Spelet är anpassat till tv-mediet av GMG och Telia och parterna har också producerat den website som nyligen lanserades - http://www.vgp.se

– Vi ser fram emot att tillsammans med Telia lansera nya, innovativa gamingkoncept. Redan med vårt första gemensamma projekt har vi tagit ett stort steg mot en ökad konvergens mellan dagens huvudmedier, säger Jon Levin, commercial director på GMG.

Bakom GMG står TV- och webproduktionsbolaget Amok Studios och kommunikationsbyrån United Media Group.

Källa: http://www.newsdesk....ital-tvn-162749

Edited to add: http://www.gamingmediagroup.net/

Redigerat av eddgge, 20 augusti 2007 - 17:53.

Postad 20 augusti 2007 - 20:59

Unregistered4b0a1752
  • Unregistered4b0a1752
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nån som vet om det kommer webradio snart, alternativt vet om det finns nån station som funkar via surf-funktionen? Har testat sr.se men det verkar inte som om det är nån spelare installerad i plattformen.

Postad 21 augusti 2007 - 17:32

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Hoppas de snart kommer överens Telia och MTG så vi kan få TV3

http://www.dagensmed...?version=118899

Postad 21 augusti 2007 - 18:23

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hoppas de snart kommer överens Telia och MTG så vi kan få TV3

http://www.dagensmed...?version=118899

<{POST_SNAPBACK}>

De kommer nog överens, MTG är den största förloraren här, inte Telia.

Lite OT, men det är TSIC som gör att alla som har kabeltv kan se Viasat kanaler.

Postad 22 augusti 2007 - 13:55

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej! Har både en kreatel 1510 hemma samt en motorola vip 1900. Jag får mottagning med kreatelen men inte med vip 1900? Måste jag gå in i mjukvaran för att får motorolan skall kunna ta emot ipadressen?

Fråga 2: När jag tittar på svt med 16:9 sändning så känner min plasma av detta automatiskt och zommar ut bilden så att hela bilden täcks men när jag tittar via ip-boxen får jag svrata ränder uppe och nere och måste ändra bilden manuellt. Alltså varför känner tvn av det automatiskt med hederlig antenn kabel men inte via signa från ip-box. Dessutom så hamnar hälften av menyerna utan för billden när jag zoomar ut bilden när jag titta via ip-boxen, varför? Både box och tv är inställd på 16:9 läge.

Anlednign till att jag vill titta via vip 1900 är att den har hdmi samt att kortet kan stoppas in helt i boxen utan att några klåfingriga barn kan komma åt det.

Postad 22 augusti 2007 - 15:00

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Hej! Har både en kreatel 1510 hemma samt en motorola vip 1900. Jag får mottagning med kreatelen men inte med vip 1900? Måste jag gå in i mjukvaran för att får motorolan skall kunna ta emot ipadressen?

Fråga 2: När jag tittar på svt med 16:9 sändning så känner min plasma av detta automatiskt och zommar ut bilden så att hela bilden täcks men när jag tittar via ip-boxen får jag svrata ränder uppe och nere och måste ändra bilden manuellt. Alltså varför känner tvn av det automatiskt med hederlig antenn kabel men inte via signa från ip-box. Dessutom så hamnar hälften av menyerna utan för billden när jag zoomar ut bilden när jag titta via ip-boxen, varför? Både box och tv är inställd på 16:9 läge.

Anlednign till att jag vill titta via vip 1900 är att den har hdmi samt att kortet kan stoppas in helt i boxen utan att några klåfingriga barn kan komma åt det.

<{POST_SNAPBACK}>

Beror alldeles på hur din TV hanterar det på den ingången du kopplar in boxen.

Postad 22 augusti 2007 - 21:14

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Får man vara nyfiken och fråga var du har fått tag på en VIP 1900 serien (det finns ingen modell som enbart heter 1900 utan detta är serien med modellerna 1910, 1920, 1960 samt 1970)? Jag gissar att du inte har fått den via Telia eftersom du inte får den att fungera. Får man gissa på FastTV, eller? I så fall borde det vara en 1920 du har.

Nåja, jag gissar att du inte får igång din 1900 box pga av Telia inte stödjer den boxen. Vad jag har förstått så skickar Telia ut ett antal olika multicastströmmar med programvara för boxen. Det finns ett antal av dessa multicastströmmar där boxen väljer "sin" ström med "sin" programvara. Det syns en identitet i stil med kreatel-ip-stb-rev-4, kreatel-ip-stb-rev-6, kreatel-ip-stb-rev-11, kreatel-ip-stb-rev-13 i systeminformation strömmen, där 4, 6 och 11 har en ström för sin programvara och 13 har en annan ström för sin programvara. Om jag inte minns fel så tar 1510 boxen sin programvara från strömmen som anges för kreatel-ip-stb-rev-13.

Jag skulle gissa att boxen i 1900 serien har en ännu nyare revision än 13 och därmed så hittar den ingen programvara att ladda.

Allt detta är givetvis bara spekulationer från min sida. Jag gissar att din box i 1900 serien också har de fem punkterna som indikerar progressen under uppstart av boxen. Kolla in följande felsökningsgude. Fastnar din box i 1900 serien på någon av punkt 1 eller 2?

/Peter Cigéhn

PS. Med din box så skulle du teoretisk kunna titta på SVT HD som Telia provsänder i sitt nät. Såvida du har fiber-anslutning och möjlighet att se till att Telia lägger in SVT HD kanalen i ditt kanalutbud... :lol: DS.

Postad 23 augusti 2007 - 08:40

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Får man vara nyfiken och fråga var du har fått tag på en VIP 1900 serien (det finns ingen modell som enbart heter 1900 utan detta är serien med modellerna 1910, 1920, 1960 samt 1970)? Jag gissar att du inte har fått den via Telia eftersom du inte får den att fungera. Får man gissa på FastTV, eller? I så fall borde det vara en 1920 du har.

Nåja, jag gissar att du inte får igång din 1900 box pga av Telia inte stödjer den boxen. Vad jag har förstått så skickar Telia ut ett antal olika multicastströmmar med programvara för boxen. Det finns ett antal av dessa multicastströmmar där boxen väljer "sin" ström med "sin" programvara. Det syns en identitet i stil med kreatel-ip-stb-rev-4, kreatel-ip-stb-rev-6, kreatel-ip-stb-rev-11, kreatel-ip-stb-rev-13 i systeminformation strömmen, där 4, 6 och 11 har en ström för sin programvara och 13 har en annan ström för sin programvara. Om jag inte minns fel så tar 1510 boxen sin programvara från strömmen som anges för kreatel-ip-stb-rev-13.

Jag skulle gissa att boxen i 1900 serien har en ännu nyare revision än 13 och därmed så hittar den ingen programvara att ladda.

Allt detta är givetvis bara spekulationer från min sida. Jag gissar att din box i 1900 serien också har de fem punkterna som indikerar progressen under uppstart av boxen. Kolla in följande felsökningsgude. Fastnar din box i 1900 serien på någon av punkt 1 eller 2?

/Peter Cigéhn

PS. Med din box så skulle du teoretisk kunna titta på SVT HD som Telia provsänder i sitt nät. Såvida du har fiber-anslutning och möjlighet att se till att Telia lägger in SVT HD kanalen i ditt kanalutbud... :lol: DS.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Peter!
Boxen är en 1910 med firmware 2.08. Boxen är en kvarvara från Freetv/ownit då vår fastighet bytt till Telia som skickade med Kreatelen. Den har 5 punkter men kommer bara till den första och stannar på gult. Kan bara säga att graficken är bra mycket skarpare och detaljrik i 1910:n så jag frömodar att bilden också är det då den kör med hdmi. Kanske man skall nergradera till revision 13. Hur gör man det isåfall. Det finns en factory setting reset knapp som jag inte vågat trycka in än. Kanske man kan kolla på boxen för tillvekningsdatum och ta reda på vilken firmware som uppstår vid en factory reset/nollställning? Var kan man ladda ner revision 13 då boxen redan har en nyare version som förmodligen gör att den inte hämtar någon uppdatering.
Ja jag har fiber anslutning.

mvh Lorenzo.

Postad 23 augusti 2007 - 17:49

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hej Peter!
Boxen är en 1910 med firmware 2.08. Boxen är en kvarvara från Freetv/ownit då vår fastighet bytt till Telia som skickade med Kreatelen. Den har 5 punkter men kommer bara till den första och stannar på gult. Kan bara säga att graficken är bra mycket skarpare och detaljrik i 1910:n så jag frömodar att bilden också är det då den kör med hdmi. Kanske man skall nergradera till revision 13. Hur gör man det isåfall. Det finns en factory setting reset knapp som jag inte vågat trycka in än. Kanske man kan kolla på boxen för tillvekningsdatum och ta reda på vilken firmware som uppstår vid en factory reset/nollställning? Var kan man ladda ner revision 13 då boxen redan har en nyare version som förmodligen gör att den inte hämtar någon uppdatering.
Ja jag har fiber anslutning.

mvh Lorenzo.

<{POST_SNAPBACK}>

Så den fastnar på första punkten. Det innebär alltså att den inte ens får en IP-adress och att boxen inte ens har kommit så långt att den försöker ladda programvara. Då är det kanske inte ens säkert att problemet har med laddning av programvaran att göra. Det skulle kanske helt enkelt kunna vara så att boxarna har någon sorts initialkonfigurering som är operatörsspecifik som gör att din gamla FreeTV/Ownit box inte får kontakt med Telias nät. Verkar skumt, men inte alls osannolikt.

Vad gäller firmware versioner så betvivlar jag att det är nånting som går att uppgradera/nergradera utan att göra nåt större ingrepp i boxen. Vad gäller revisionsnummrena som jag refererade till så tror jag inte att dom har någon koppling till versionsnummret på firmware. 1510 boxen har ju firmware version 1.29. Så det finns ingen uppenbar koppling till rev identiteten som indikerades på multicastströmmarna för programvaran.

Jag gissar helt enkelt att det finns någon form av initialkonfigurering i boxen som gör den låst till en viss operatör och hur deras nät är konfigurerade.

Du kan ju alltid ringa till Motorola (Kreatel) i Linköping och be snällt att få prata med tekniska supporten och fråga dom om boxarna levereras med någon operatörsspecifik konfigurering och om det är därför som din FreeTV/Ownit-box inte funkar hos Telia. Normalt så får inte "slutkunder" ringa utan enbart operatörerna själva. Men jag har lyckats får prata med supporten några gånger ändå, så det går om man är snäll... :D

/Peter Cigéhn

Postad 24 augusti 2007 - 10:34

Gordo
  • Gordo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt Telia digitaltv(via fiber-LAN) men har inte fått någon box ännu. Jag får in de flesta kanalerna i VLC även om alla är kodade utom SVT1, SVT2 och TV4. Nu skulle det ju vara kul om man kunde få in SVT-HD lagom till friidrotts-VM. Är det någon som vet om den ligger kodad eller ej? Jag får inte in någonting på xxx.xxx.xxx.41 där den ska finnas. Har dom bytt IP? Eller så kanske dom inte sänder nu, det är ju på test dom har den...

Är det någon som vet om man måste använda switchen(XG6745) om man har en D-Link DIR-655 router? Den har ju QoS och stödjer Multicast. Jag får det inte att fungera, men jag är nybörjare på nätverk.

Postad 24 augusti 2007 - 13:05

Farmor
  • Farmor
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon annan som märkt att bilden har fått ett grönt skikt?
Har hänt den senaste månaden.
Eller någon som vet vad det kan bero på?

Postad 24 augusti 2007 - 20:31

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Är det någon annan som märkt att bilden har fått ett grönt skikt?
Har hänt den senaste månaden.
Eller någon som vet vad det kan bero på?

<{POST_SNAPBACK}>

Har haft ett liknande problem fast med att den gula färgen tog överhanden...samtidigt fick jag problem med att ljudet envisades med att endast/mest höras i den västra sidan av systemet...lösningen var enkel å pinsam...hade lyckats dra en skruv genom kabeln när jag skulle dölja den under en list B)

Vet inte om det hjälper dig men kanske :)

edit***stavfel***

Redigerat av Fromberg, 24 augusti 2007 - 20:32.

Postad 24 augusti 2007 - 20:50

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Grr, istället för att komma med fler kanaler och tjänster för att få kunder som "gratis tittar" att stanna hos "Felia" har man förlängt erbjudnadet med gratis multi paket till den 22 oktober. Snopet värre!

Postad 24 augusti 2007 - 20:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har precis beställt Telia digitaltv(via fiber-LAN) men har inte fått någon box ännu. Jag får in de flesta kanalerna i VLC även om alla är kodade utom SVT1, SVT2 och TV4. Nu skulle det ju vara kul om man kunde få in SVT-HD lagom till friidrotts-VM. Är det någon som vet om den ligger kodad eller ej? Jag får inte in någonting på xxx.xxx.xxx.41 där den ska finnas. Har dom bytt IP? Eller så kanske dom inte sänder nu, det är ju på test dom har den...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag provade lite snabbt alldeles nyss, och det pågår ingen sändning av SVT HD i Telias nät just nu. Jag har fått uppfattningen att det alltid går en demo slinga på SVT HD, så det borde pågå någon form av sändning på SVT HD. Men det verkar helt enkelt som att Telia har slutat med provdistributionen av SVT HD.

Vad gäller kodning av kanalerna så konstaterade jag samtidigt att Telia för närvarande inte kodar några kanaler överhuvudtaget, dvs alla kanaler som distribueras i Telias nät är just nu okodade... :)

Men SVT HD verkar som sagt var inte längre distribueras...

/Peter Cigéhn

Postad 24 augusti 2007 - 21:11

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 24 augusti 2007 - 22:42

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Vad gäller kodning av kanalerna så konstaterade jag samtidigt att Telia för närvarande inte kodar några kanaler överhuvudtaget, dvs alla kanaler som distribueras i Telias nät är just nu okodade... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Så det går att bara öppna upp VLC och kolla på alla kanaler, även såna man inte abbonnerar på?

Postad 25 augusti 2007 - 00:44

asinus
  • asinus
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så det går att bara öppna upp VLC och kolla på alla kanaler, även såna man inte abbonnerar på?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag kan också bekräftra att alla kanaler är okodade, inkl Canal+, Viasat, TV3 osv.

Postad 25 augusti 2007 - 11:41

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag kan också bekräftra att alla kanaler är okodade, inkl Canal+, Viasat, TV3 osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Viasat och TV3?

Postad 25 augusti 2007 - 12:39

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
mm Viasat och TV3 sänds av någon anledning som jag inte orkar kolla upp i tråden just nu. Men det är ju bara för dem med LAN-versionen om jag förstått rätt och endast i vissa bostäder.

Postad 25 augusti 2007 - 12:43

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur ser man dem i vlc? Vilka inställningar ska man ha?

Postad 25 augusti 2007 - 15:28

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som får det att fungera? Först fick jag reda på att köpet inte kunde genomföras. När det väl gick att genomföra så är det bara en svart bild & lite bluppande ljud.

Postad 25 augusti 2007 - 16:09

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som får det att fungera? Först fick jag reda på att köpet inte kunde genomföras. När det väl gick att genomföra så är det bara en svart bild & lite bluppande ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Har också SVART bild

Postad 25 augusti 2007 - 16:09

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag provade alldeles nyss, och ingen bild och inget ljud. Av tidsindikeringen att döma så är den 00:00:00 lång. Så det är uppenbarligen nåt som är fel...

Dock så funkar båda de två kort klippen med intervjun och replokalen bra.

/Peter Cigéhn

Postad 25 augusti 2007 - 16:16

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Jag provade alldeles nyss, och ingen bild och inget ljud. Av tidsindikeringen att döma så är den 00:00:00 lång. Så det är uppenbarligen nåt som är fel...

Dock så funkar båda de två kort klippen med intervjun och replokalen bra.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Då vet jag att det inte bara är hos mig det är problem. Klippen har jag dock inte testat.

Postad 25 augusti 2007 - 17:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag ringde till supporten angående problemet med Gessle-konserten. Han såg att jag hade två boxar och ville att jag skulle prova på min andra box för att utröna om problemet var geografiskt eller kopplat till abonnemanget (boxen). Så jag gjorde det och fick det att funka på min andra box! Så uppenbarligen så var problemet mer relaterat till abonnemanget än var jag befann mig geografiskt.

Sedan provade jag att starta om den box som jag inte fick det att fungera på. Och då fick jag igång det. Så för er som inte får Gessle-konserten att fungera så kan ni ju alltid prova att starta om boxen. Själv drog jag ur sladden, men ni övriga kan ju prova om det fungerar att bara gå ned i standby först innan ni gör en kallstart.

/Peter Cigéhn

Postad 25 augusti 2007 - 18:58

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Min mottagare var nystartad när jag försökte. Jag hade även satt den i standby & startat igen. Men nu när jag kollade på VoD igen så stod det inte att filmen var hyrd, så jag knappade in koden & vips så funkade det.

Postad 25 augusti 2007 - 20:14

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på att testa digital-TV via Telia ADSL nu när multipaketet är gratis ett helt år, men har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på från er förhoppningsvis opartiska konsumenter. Jag har nog läst häften av alla inlägg i denna tråden och det har varit VÄLDIGT intressant, men orkar/hinner inte läsa mer nu, så jag ber om ursäkt om jag frågar saker som redan besvarats i inlägg jag missat.

Ungefär hur lång tid tar det att byta kanal? Vad händer medans man väntar? Tittar man vidare på den kanal man var på tidigare eller kommer det upp något meddelande eller vad?

Skulle någon kunna posta en screenshot eller försöka beskriva hur programtablåer ser ut/fungerar? Jag läste att många tyckte att den var mindre bra och istället önskade något i stil med det som fanns på en hemsida som det länkades till. Därför undrar jag om det är något väldigt "torftigt" och omodernt eller om det faktiskt känns lite modernt och är användbart/smidigt trots att det inte är exakt vad ni önskade er.

Normalt sett har man ju en viss förlust av kapacitet på sitt ADSL (om man inte bor inne i telestationen). Om jag väljer att skaffa digital-TV med 8Mbit så ska inte TV signalen påverka min surfhastighet (då jag bor väldigt nära stationen) men kommer jag ändå att få den vanliga förlusten även på det? Att man eventuellt skulle slippa förlusten baserer jag isf på att jag faktiskt har en snabbare tjänst än 8Mbit då de även skickar TV datan och att förlusten kanske räknas bort på den bandbredden?

Jag läste att datan var komprimerad för att fungera i ADSL näten (även om man körde via fiber). Innebär det att bild/ljud kvaliten är sämre än den man får om man väljer Canal Digital via kabel-TV? Eller det är kanske beroende av vilken kabel-TV leverantör man har?

Text-TV ska tydligen vara helt utan väntetider och man ska kunna bläddra en kanals text-TV medans man tittar på en annan kanal, detta enligt Telias info. Men är Text-TV i övrigt samma som i det analoga nätet? Ser det likadant ut eller är det inbakat i någon sorts gränssnitt där man kanske kan spara favoritsidor eller liknande?

Vad skulle du ge tjänsten för gemensamt betyg från 1-9 (9 = bäst) baserat på alla faktorer som pris, bild/ljud kvalitet, strul, tjänster, osv?

Det var nog allt jag kom kunde komma på nu, hoppas någon orkar ta sig tid att svara på en del av det under helgen, tänkte beställa på måndag om jag nu bestämmer mig för det.

Postad 25 augusti 2007 - 21:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Ungefär hur lång tid tar det att byta kanal? Vad händer medans man väntar? Tittar man vidare på den kanal man var på tidigare eller kommer det upp något meddelande eller vad?

Byta kanal tar ca 2 sekunder tills ljud hörs och bild syns för nya kanalen. Bilden blir svart under tiden, sedan kommer ljudet först och strax efter dyker bilden på nya kanalen upp.

Skulle någon kunna posta en screenshot eller försöka beskriva hur programtablåer ser ut/fungerar? Jag läste att många tyckte att den var mindre bra och istället önskade något i stil med det som fanns på en hemsida som det länkades till. Därför undrar jag om det är något väldigt "torftigt" och omodernt eller om det faktiskt känns lite modernt och är användbart/smidigt trots att det inte är exakt vad ni önskade er.

Om du tar dig en titt i användarhandboken (som hittas bland övriga guider på Telias webbsidor) på sidan 4 så du har en skärmbild av hur TV-guiden ser ut.

Normalt sett har man ju en viss förlust av kapacitet på sitt ADSL (om man inte bor inne i telestationen). Om jag väljer att skaffa digital-TV med 8Mbit så ska inte TV signalen påverka min surfhastighet (då jag bor väldigt nära stationen) men kommer jag ändå att få den vanliga förlusten  även på det? Att man eventuellt skulle slippa förlusten baserer jag isf på att jag faktiskt har en snabbare tjänst än 8Mbit då de även skickar TV datan och att förlusten kanske räknas bort på den bandbredden?

Läs Telias eget svar på den frågan (fråga och svar nummer 14).

Jag läste att datan var komprimerad för att fungera i ADSL näten (även om man körde via fiber). Innebär det att bild/ljud kvaliten är sämre än den man får om man väljer Canal Digital via kabel-TV? Eller det är kanske beroende av vilken kabel-TV leverantör man har?

Som jag har förstått så är det i huvudsak SVT:s kanaler samt TV4 (eftersom det är dessa kanaler som i marknätet och via satellit som håller de högsta bithastigheterna) som Telia tvingas begränsa bithastigheten på för att dom ska kunna skickas över en ADSL-förbindelse. Hur stor praktisk skillnad i bildkvalité detta gör har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte kunnat göra någon jämförelse. Bildkvalitén på dessa kanaler är fortfarande alldeles utmärkta och fortfarande bland dom bästa av alla kanalerna i Telias utbud. Som också har nämnts så är inte bithastigheten det enda som avgör bildkvalitén. Du får helt enkelt själv avgöra vad du tycker om bildkvalitén...

Text-TV ska tydligen vara helt utan väntetider och man ska kunna bläddra en kanals text-TV medans man tittar på en annan kanal, detta enligt Telias info. Men är Text-TV i övrigt samma som i det analoga nätet? Ser det likadant ut eller är det inbakat i någon sorts gränssnitt där man kanske kan spara favoritsidor eller liknande?

Text-TV:en ser precis ut som Text-TV brukar göra. I användarhandboken på sidan 12 så har du ett exempel. Personligen så tycker jag att just Text-TV:en är en av de absolut bästa funktionerna som Telia har. Då man har vant sig med att kunna titta på Text-TV för en annan kanal än den man tittar på, t ex att kolla SVT:s Text-TV i reklampauserna på TV4 är helt suveränt! Personligen så har jag börjat titta på Text-TV betydligt mer efter det att jag fick Telias digital-TV eftersom den är så oerhört snabb (speciellt att bläddra mellan flerbildssidor). Jag skulle aldrig byta till tillbaka till nånting annat...

Vad skulle du ge tjänsten för gemensamt betyg från 1-9 (9 = bäst) baserat på alla faktorer som pris, bild/ljud kvalitet, strul, tjänster, osv?

Det var nog allt jag kom kunde komma på nu, hoppas någon orkar ta sig tid att svara på en del av det under helgen, tänkte beställa på måndag om jag nu bestämmer mig för det.

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen har jag svårt att inse vad du har att förlora på ett gratiserbjudande. Om du nu ändå har Telias som förval på telefonen och redan har bredband så är det väl inget att fundera på, eller? Då har du god tid på dig att själv bilda dig en uppfattning om alla dina funderingar.

/Peter Cigéhn

Postad 26 augusti 2007 - 05:36

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Tack för alla dina snabba svar cighen och länken till manualen. Den verkar ge en liten "känsla" av hur det funkar i praktiken med bilder o allt. Ska lusläsa den när jag kommer hem från jobb.

Normalt sett har man ju en viss förlust av kapacitet på sitt ADSL (om man inte bor inne i telestationen). Om jag väljer att skaffa digital-TV med 8Mbit så ska inte TV signalen påverka min surfhastighet (då jag bor väldigt nära stationen) men kommer jag ändå att få den vanliga förlusten  även på det? Att man eventuellt skulle slippa förlusten baserer jag isf på att jag faktiskt har en snabbare tjänst än 8Mbit då de även skickar TV datan och att förlusten kanske räknas bort på den bandbredden?

Den FAQ'en har jag redan läst och den besvarar inte min fråga. Jag syftar alltså på den prestanda förlust man normalt kan få pga avstånd, dålig koppar osv. Inte den som har med digital-TV att göra.

Personligen har jag svårt att inse vad du har att förlora på ett gratiserbjudande. Om du nu ändå har Telias som förval på telefonen och redan har bredband så är det väl inget att fundera på, eller? Då har du god tid på dig att själv bilda dig en uppfattning om alla dina funderingar.

Det jag har att förlora är att de stryper min nuvarande 24Mbit uppkoppling REJÄLT vare sig digital-TV tjänsten används eller ej. Att man får sänkt surfhastighet när man tittar på digital-TV är ju inte så konstigt då det kräver sin bandbredd, men varför jag även när jag inte ens har boxen inkopplad ska få mina 24Mbit nedströms sänkta till 14 samt mina 2,5Mbit uppströms sänkta till 1 kan jag inte förstå. Jag tycker detta verkar helt idiotiskt och kan inte se någon annan anledning än att jag är med och finansierar digital-TV för de som har lägre ADSL hastigheter.
Detta är även anledningen att jag frågade om 8Mbit då jag funderade på om det var värt att byta ner sig eftersom 8Mbit inte stryps alls pga digital-TV'n. Men då det kostar 300:- att nedgradera hastigheten innebär det att jag under de 12 månaderna jag låser mig med endast sparar 300:- på att nedgradera hastigheten, alltså 25:- i månaden och det känns som om det kvittar, kan lika gärna behålla min 24Mbit (eller ja 14 (9 när jag kollar TV) då).

Postad 26 augusti 2007 - 08:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Den FAQ'en har jag redan läst och den besvarar inte min fråga. Jag syftar alltså på den prestanda förlust man normalt kan få pga avstånd, dålig koppar osv. Inte den som har med digital-TV att göra.

Det jag har att förlora är att de stryper min nuvarande 24Mbit uppkoppling REJÄLT vare sig digital-TV tjänsten används eller ej. Att man får sänkt surfhastighet när man tittar på digital-TV är ju inte så konstigt då det kräver sin bandbredd, men varför jag även när jag inte ens har boxen inkopplad ska få mina 24Mbit nedströms sänkta till 14 samt mina 2,5Mbit uppströms sänkta till 1 kan jag inte förstå. Jag tycker detta verkar helt idiotiskt och kan inte se någon annan anledning än att jag är med och finansierar digital-TV för de som har lägre ADSL hastigheter.
Detta är även anledningen att jag frågade om 8Mbit då jag funderade på om det var värt att byta ner sig eftersom 8Mbit inte stryps alls pga digital-TV'n. Men då det kostar 300:- att nedgradera hastigheten innebär det att jag under de 12 månaderna jag låser mig med endast sparar 300:- på att nedgradera hastigheten, alltså 25:- i månaden och det känns som om det kvittar, kan lika gärna behålla min 24Mbit (eller ja 14 (9 när jag kollar TV) då).

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du, jag är långt från någon expert på ADSL och har själv ingen erfarenhet av att ha haft ADSL-anslutning (har själv bara fiber-anslutning).

Jag kan bara konstatera att om man prioriterar sin 24 MBit/s ADSL-anslutning för att surfa med så högt så ska man inte skaffa Telias digital-TV.

Om du anser att du "är med och finansierar digital-TV för de som har lägre ADSL hastigheter" är nog upp till dig själv att avgöra. Jag betvivlar dock att Telia stryper hastigheten för att dom tycker att det är kul eller nåt liknande. Dom ställer in ADSL-förbindelsen för kunna upprätthålla kvalitén på digital-TV tjänsten. Och då man utnyttjar en sån "stenålders"-teknik som vanlig tvåtråds kopparkabel så får det ju självklart konsekvenser då man klämmer in både "surfa på nätet"-tjänsten och "titta på TV"-tjänsten samtidigt i samma kopparkabel.

Som någon skrev här i forumet i ett tidigare inlägg: Jag tror nog att du föredrar att ha bra bild och ljud på din TV då det är avgörande straffsparksläggning i VM finalen i fotboll, än att du har några MBit/s högre surfhastighet.

Men det är bara du själv som kan avgöra och göra prioriteringen kring detta. Har du svårt att acceptera dessa konsekvenser så råder jag nog dig att inte skaffa digital-TV över din ADSL-förbindelse...

/Peter Cigéhn

Postad 26 augusti 2007 - 13:10

PJ_29
  • PJ_29
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om Motorolas box, VIP1216, med inbyggd hårddisk är kompatibel med Telias IPTV? Har varit i kontakt med Telias´s kundtjänst, men de vet inte och är dessutom ovilliga att hjälpa till. Man kan ju tycka att det vore enkelt för dem att få det bekräftat då deras boxar kommer ifrån samma leverantör.

Postad 26 augusti 2007 - 14:10

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om Motorolas box, VIP1216, med inbyggd hårddisk är kompatibel med Telias IPTV? Har varit i kontakt med Telias´s kundtjänst, men de  vet inte och är dessutom ovilliga att hjälpa till. Man kan ju tycka att det vore enkelt för dem att få det bekräftat då deras boxar kommer ifrån samma leverantör.

<{POST_SNAPBACK}>

Spontant skulle jag gissa att du inte kommer att få igång den här boxen i Telias nät. Med tanke på att någon tidigare i den här tråden försökte få igång en VIP 1910 (från FreeTV/Ownit) i Telias nät så tror jag inte att sannolikheten är större för att få igång en VIP 1216.

Dessutom så tror jag att VIP 1216 har sitt ursprung som en "riktig" Motorola box, medans VIP 1510 har sitt ursprung hos det svenska bolaget Kreatel. Och även om Motorola köpte upp Kreatel och Motorolas och Kreatels produktutbud slogs ihop så är jag inte helt säker på att man gjort allt för mycket för att alla Motorolas gamla boxar och Kreatels boxar är helt kompatibla med varandra.

Du kan ju alltid ringa till Motorola (fd Kreatel) i Linköping och fråga.

/Peter Cigéhn

Postad 26 augusti 2007 - 16:09

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Jag betvivlar dock att Telia stryper hastigheten för att dom tycker att det är kul eller nåt liknande. Dom ställer in ADSL-förbindelsen för kunna upprätthålla kvalitén på digital-TV tjänsten. Och då man utnyttjar en sån "stenålders"-teknik som vanlig tvåtråds kopparkabel så får det ju självklart konsekvenser då man klämmer in både "surfa på nätet"-tjänsten och "titta på TV"-tjänsten samtidigt i samma kopparkabel.

Med Telias historia har jag inga större problem att föreställa mig att de skulle ta varje chans de kan att tjäna några extra slantar på kundens bekostnad. Jag förstår mycket väl att TV och surf konkurerar om bandbredden när man använder båda samtidigt. Men jag förstår inte vad digital-TV behöver 10Mbit till när det inte används. Kanske ännu konstigare är att det på samma sätt konstant kräver 1,5Mbit uppströms när det inte används. Sänds inte digital-TV via UDP och kräver ytterst lite svarstrafik även vid användning?

Men egentligen var det inte det svaret gällde utan vad man har att förlora på att testa tjänsten. Vilket alltså är att man får betala för 10Mbit som man inte kan använda under 12 månaders tid även om det visar sig att man ogillar och inte använder tjänsten. Hade å andra sidan hela digital-TV bandbredden varit dynamisk så att man kunde använda 100% till surfning när man inte använder TV så hade det mycket riktigt varit helt riskfritt att testa det.

Jag kan bara konstatera att om man prioriterar sin 24 MBit/s ADSL-anslutning för att surfa med så högt så ska man inte skaffa Telias digital-TV.

Jag avsätter alltså gärna en 15 av mina 24Mbit nedströms och 1,5 av mina 2,5Mbit uppströms till digital-TV som jag använder, det var inte en fråga om prioritering.

Postad 26 augusti 2007 - 17:09

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Att någon med 2.5Mbit i upphastighet ska få den strypt till 1Mbit är teknikens begränsningar är dock rent skitsnack och det vet de personerna som jobbar på Telia och skriver i den här tråden.

ADSL är gårdagens teknik, det suger och Telia kan inte göra mycket åt det faktum.
De försöker spara in på så mycket bandbredd som de kan för att tjäna så mycket pengar de kan på den här uråldriga teknik.

Telia har länge styrt Sveriges bredbandsnät genom sina telefonledningar och nu börjar de säkert inse att det inte var så smart att ignorera alla tecken på att ADSL inte var vägen till tillräckligt bra internet åt folket. VDSL-tekniken var ett mycket bättre alternativ men det ignorerades till döden och nu är det bara ett fåtal som kommer kunna få nya sortens VDSL i framtiden. Vi andra får klara oss med Telias ADSL eller Comhems skitinternet.

Vi kan inte få de tjänster som folk med LAN kan få för vår bandbredd är på tok för kass.

Postad 26 augusti 2007 - 17:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag betvivlar dock att Telia stryper hastigheten för att dom tycker att det är kul eller nåt liknande. Dom ställer in ADSL-förbindelsen för kunna upprätthålla kvalitén på digital-TV tjänsten. Och då man utnyttjar en sån "stenålders"-teknik som vanlig tvåtråds kopparkabel så får det ju självklart konsekvenser då man klämmer in både "surfa på nätet"-tjänsten och "titta på TV"-tjänsten samtidigt i samma kopparkabel.

Med Telias historia har jag inga större problem att föreställa mig att de skulle ta varje chans de kan att tjäna några extra slantar på kundens bekostnad. Jag förstår mycket väl att TV och surf konkurerar om bandbredden när man använder båda samtidigt. Men jag förstår inte vad digital-TV behöver 10Mbit till när det inte används. Kanske ännu konstigare är att det på samma sätt konstant kräver 1,5Mbit uppströms när det inte används. Sänds inte digital-TV via UDP och kräver ytterst lite svarstrafik även vid användning?

Men egentligen var det inte det svaret gällde utan vad man har att förlora på att testa tjänsten. Vilket alltså är att man får betala för 10Mbit som man inte kan använda under 12 månaders tid även om det visar sig att man ogillar och inte använder tjänsten. Hade å andra sidan hela digital-TV bandbredden varit dynamisk så att man kunde använda 100% till surfning när man inte använder TV så hade det mycket riktigt varit helt riskfritt att testa det.

Jag avsätter alltså gärna en 15 av mina 24Mbit nedströms och 1,5 av mina 2,5Mbit uppströms till digital-TV som jag använder, det var inte en fråga om prioritering.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ingen som helst lust att gå i polemik om detta. Speciellt inte i fråga som jag inte är speciellt insatt i, och vars ena part (Telia) jag inte ens företräder. Jag försökte bara förklara att då TV-tjänsten kopplas in så tvingas Telia göra en omkonfigurering av ADSL-förbindelsen som gör att den maximala surfhastigheten påverkas även om man inte tittar på TV. Detta görs alltså för att säkerställa att kvalitén på TV-tjänsten kan bibehållas. Även om Telia inte är speciellt tydliga med det så finns det andra parametrar som också påverkas då man konfigurerar om ADSL-förbindelsen, t ex pingtider (man ökar en parameter som kallas "interleave delay" som gör att pingtiden ökar vilket säkert ställer till förtret för alla online-spelare). Dessa omkonfigureringar kan inte göras dynamiskt enbart då boxen är påslagen och TV-tjänsten faktiskt används, vilket gör att surftjänsten påverkas, både vad gäller surfhastighet och pingtider, även om man inte tittar på TV samtidigt.

Visst har man inställningen att Telia gör detta för att "tjäna extra slantar på kundens bekostnad" så förstår jag fullkomligt att du har svårt att förlika dig med tanken på att det faktiskt finns tekniska argument för varför surfhastigheten (och pingtider) påverkas även om man inte tittar på TV. Har du ett sådant misstroende för Telia så skulle jag definitivt inte rekommendera dig att välja Telia som digital-TV leverantör.

/Peter Cigéhn

Postad 26 augusti 2007 - 19:55

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Jag har ingen som helst lust att gå i polemik om detta. Speciellt inte i fråga som jag inte är speciellt insatt i, och vars ena part (Telia) jag inte ens företräder. Jag försökte bara förklara att då TV-tjänsten kopplas in så tvingas Telia göra en omkonfigurering av ADSL-förbindelsen som gör att den maximala surfhastigheten påverkas även om man inte tittar på TV. Detta görs alltså för att säkerställa att kvalitén på TV-tjänsten kan bibehållas. Även om Telia inte är speciellt tydliga med det så finns det andra parametrar som också påverkas då man konfigurerar om ADSL-förbindelsen, t ex pingtider (man ökar en parameter som kallas "interleave delay" som gör att pingtiden ökar vilket säkert ställer till förtret för alla online-spelare). Dessa omkonfigureringar kan inte göras dynamiskt enbart då boxen är påslagen och TV-tjänsten faktiskt används, vilket gör att surftjänsten påverkas, både vad gäller surfhastighet och pingtider, även om man inte tittar på TV samtidigt.

Visst har man inställningen att Telia gör detta för att "tjäna extra slantar på kundens bekostnad" så förstår jag fullkomligt att du har svårt att förlika dig med tanken på att det faktiskt finns tekniska argument för varför surfhastigheten (och pingtider) påverkas även om man inte tittar på TV. Har du ett sådant misstroende för Telia så skulle jag definitivt inte rekommendera dig att välja Telia som digital-TV leverantör.

Jo allt det där framgår med all tydlighet. Dock framgår det inte varför och tills någon har en rimlig förklaring till det så anser jag det är skitsnack att det måste vara på det viset. Att pingtiden ökar med ca 16ms kan jag dock köpa då det är en helt annan grej. Men tills dess, nog med "polemik".

Jag har trots mitt stora misstroende till Telia både telefoni och bredband hos dem och är fortfarande intresserad av att ha digital-TV också där. Bara för att deras filosofi ofta är skit innebär det inte att alla deras tjänster är det. Speciellt inte om man som jag bor i en liten teknikbefriad håla som troligtvis aldrig kommer att få några seriösa alternativ till Telia.

Jag har föresten helt glömt kolla genom manualen du tipsade om, ska göra det nu så kanske jag blir riktigt sugen. :rolleyes:

Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta från att man beställer tills man fått allt och kan börja titta på digital-TV?

Redigerat av nipe, 26 augusti 2007 - 19:56.

4 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

GannTrader
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.