Det verkar som om Neato har ganska risig kvalitet. Både på hårdvaran i sig och mjukvaran. Min connected har varit en stor källa till irritation från dag ett.
Appen fungerar lite som den vill. Sidoborsten ramlar av och faller isär på någon vecka. Ibland "fastnar" roboten mitt på plant trägolv. Ibland har den inte städat på utsatt tid. Om man vill stoppa den mitt i en städning så får man lyfta upp den och bära den till laddstationen, knappen för "dock" fungerar inte.
Någon gång har den farit runt och städat samtidigt som den varnat för att dammbehållaren inte är isatt. Appen sa bara "error" och indikerade inte ens att den körde runt. För att få stopp på den fick jag springa efter och försöka navigera menyn på roboten i farten.
Enligt neatos support verkar allt detta vara helt ok och ingen anledning för någon översyn
Som tur är gav jag "bara" 3.500 för den.
Så funderar någon på att köpa en städrobot så avråder iaf jag från att köpa en Neato.
Haft en hög med robotar under åren...Allt från Irobot, Samsung och Neato XV 14,25, botvac m.m
Alla har sina för och nackdelar.
Irobot, Bra kvalite, bra batteri, Bra med funktionen Dirt Detector, och finns hos många butiker, dock Extrem dum robot, repar sig själv och möbler med tiden, kas sugförmåga, och slutligen dyrt och jobbigt med sina virtuella vägar som drar massa batterier. Deras nyaste har kamera men verkar fortfarande vara kassa i navigeringen när jag tittat på reviews på youtube och dessutom kostar hela 10000 kr!!!
Samsung, Testade 2 modeller, äldre modeller, bra sug, men fastnade mycket. Vill jätte gärna testa deras VR9000 modeller då jag läst mycket om dem, och ännu bättre är nya VR7000. Samsung har Kamera, bättre hjul, stark sug, tvättbara filter och allmänt mindre hårdvaru fel plus kommer ihåg vart den var, och har magnet band som väggar. Synd att den är ej eftertraktad i Sverige och svårare att få tag på.
Men VR7000 verkar vara brutal och genomtänkt!
LG. Också läst en del om dem men ej haft något. Vill gärna testa deras Roboking (Finns ej här och är Svindyr), Hombot Squere skall jag nu ta en alvarlig titt på och se genom recensioner m.m då jag är fundersam på att testa den. Dem har IR + kamera + Ultraljud sensor, turbo läge, dubbla sidor borstar som är långa samt minns vart dem har varit, bra batterier. Samma problem här att det är få butiker som har dem, och inga fysiska butiker jag känner till där man kan se på dem och känna på.
Sen har vi slutligen Neato
Den har en stark sug, långa breda front borstar, smart navigering,städar närmaste väggarna vad jag sett på tester förutom VR7000 som kommer nu ännu närmare. Kommer ihåg var den har varit.
Men sen kommer vi till tråkiga! Kass kvalité kontroll, haft 1 DOA , och massa verkstads besök. Är själv nu "expert" på att fixa dem och har öppnat min så många gr att 2 skruvar är trasiga nu 
Fel på allt från hjul, Lidar, bump sensors och slitage på däcken. dåliga batterier tills Connected modellerna nu, Sen mjukvaran kan vara extrem dum ibland!
Haft Neato själv senaste åren då jag kan dem + finns tyvärr ej mycket annat att välja på. Nu ska ja på alvar försöka se på LG, eller kanske få tag på en VR9000 modell från Samsung då VR7000 lär vara svindyr + dröja tills den kommer hit. Kan hända att jag köper en Connected samtidigt ifall priset blir rätt..
Neato borde satsa på Kamera och slippa motordrivna Lidar/laser systemet som brukar bli trasig med åren. En dirt sensor och IR/Ultraljud sensor fram hade varit perfekt istället för mekaniska bumpsensors som blir slitna och trasiga ofta.
Har någon av er testat Samsung VR9000 eller LG Homebot /Homebot Squere med Dualeye 2.0 ?
Edit: Glömde säga att Neato har bättre borstar med enklare rengöing än Irobot och LG. Vet ej hur nya Samsung är dock. Men VR7000 har den bärsta med knivar som skär i håren som den inte fastnar i borsten
Redigerat av 3kgt, 16 April 2017 - 18:24.