* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Onkyo TX-SR605
(Förstärkare)
|
1
|
(86)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR805
(Förstärkare)
|
1
|
(60)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR905
(Förstärkare)
|
1
|
(37)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR705
(Förstärkare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 29 March 2008 - 16:03
Postad 29 March 2008 - 16:38
DSP 08214A 1. SR8051/08214A 1. SR8051/08214A 1. SR8051/08214A 1. SR8051/08214A
2. SR8052/07518A 2. SR8052/07518A 2. SR8052/07518A 2. SR8052/07518A
3. SR8053/07820B 3. SR8053/07820B 3. SR8053/07820B 3. SR8053/07820B
2an och 3an är identiska med mina. Men den 1a stämmer inte överens. Bör man då uppdatera? Denna "buggen" är väl en gammal sådan väl? Borde den då inte vara löst i 1.07?
Postad 29 March 2008 - 21:25
Har en liten fråga angående onkyo 605 kopplade in den idag men jag får höja ljudet till 60 och då är det inte så högt.. på min gammla yamaha kunde jag inte höja så högt får då blev det för högt... Så vad är det jag har glömt att ställa in man hör la ljudet vid 35-50 kanske och det ska ju inte vara så.. Så plz help me
Det är inte så att källan har extremt låg volym, så du måste förstärka den extremt mycket för att höra något?
Har man t.ex. en Samsung PVR-box (till ComHem) kan man själv ställa in volymen som boxen skickar ut till receivern - idiotiskt tycker jag, den ska ju alltid skicka ut normal linje-signalnivå, så får man justera volymen i receivern istället.
Postad 30 March 2008 - 11:26
Jag har firmware 1.05 med DSP 2 och 3 identiska med de nya versionerna. DSP 1 har (hade, uppdaterat till ny nu) annan version och det verkar ju du också ha.
Det kan ju vara så att det endast är DSP 1 som ska uppdateras. Förmodligen är det så eftersom du och jag har olika firmware i grunden.
Jag resonerar att det är bäst att ta det säkra först och försöka eliminera den här buggen redan nu. Jag har ingen Bluray- spelare ännu men kommer kanske att skaffa. Att få en sådan smäll från högtalarna kan ju orsaka problem senare när man minst anar det. För min del gör jag hellre en firmware- uppdatering än bara sitter och väntar på problem, att t ex högtalarna ska ta skada om något halvår. Inte säkert att man får ut full ersättning för den skadan,
Jag har redan uppdaterat, följde instruktionerna noga och brände skivan i endast 8X och som audio-cd enligt beskrivning. Skivan var en blank "no-name", hade ingen annan hemma.
Använde en Pioneer DV-696 med optisk ut, ställde förstås in först att DVD är kopplad till optisk 1 på receivern.
Det fastnade på slutet utan att gå till "complete". Då ska man vänta i 10 minuter och det gjorde jag. När jag sedan tryckte på standby på receivern stod det "clear". Startade om och då hade jag den nya DSP 1. Alla inställningar på receivern får jag förmodligen göra om, det ser ut att ha gått tillbaka till fabriksinställningarna. Så det är ju ytterligare ett "bök", att man får sätta sig ner och ställa in allt igen!
Jag såg att den skrev firmware för alla DSP:er och då ska det vara okej. Man får ju absolut inte bryta strömmen på något sätt för då har man nog problem.
Får man inte igång receivern efter uppdatering prova man att köra fabriksåterställningen (se manualen).
Jag kan inte rekommendera alla att uppdatera för det gäller att göra rätt. Har man däremot t ex uppdaterat BIOS i datorer och dvd-spelares firmware tidigare så är den här Onkyo- uppdateringen inte svårare. Bara att hålla sig borta från fjärrkontrollerna så att t ex cd-spelaren inte stängs av.
Osäkra personer kan säkert kontakta stället där man köpte förstärkaren och fråga om råd, om man måste uppdatera överhuvudtaget. Övriga som är mer äventyrliga kan mycket väl uppdatera själva, förstås på egen risk.
Om det senare visar sig att den här uppdateringen är helt fel så är det ju inte hela världen att skicka in receivern eller försöka sig på en ny uppdatering.
(ändrade för mer lättläst text)
Redigerat av Ritsch, 30 March 2008 - 18:17.
Postad 30 March 2008 - 14:55
Postad 30 March 2008 - 16:49
Jag får nog prova detta. Dock har jag inga stöd för DTS-HD än, men det kommer nog inom en snart framtid när ps3an uppdateras så det kan ju vara skönt att vara beredd. Jobbigt dock att allt nollställs, men det är väl bara till att göra om. Tack för dit genomgående svar!
PS3 lär inte skicka DTSHD-MA som bitstream så det är inget problem i det fallet.
Postad 30 March 2008 - 17:12
Ska man koppla Bi-amp eller Brygg för att erhålla bäst kontroll/ljudkvalite både till film och musik utan att behöva koppla om för att lyssna på de olika?
Som jag förstott det så kan man endast använda bryggning vid 2 kanals lyssning?
Postad 30 March 2008 - 17:56
Jag får nog prova detta. Dock har jag inga stöd för DTS-HD än, men det kommer nog inom en snart framtid när ps3an uppdateras så det kan ju vara skönt att vara beredd. Jobbigt dock att allt nollställs, men det är väl bara till att göra om. Tack för dit genomgående svar!
PS3 lär inte skicka DTSHD-MA som bitstream så det är inget problem i det fallet.
Asså det va bara bitstream det gällde. Näe då e det ju lugnt ett tag. Men man kanske ska få det gjort. Lite sugen på en framtida onkyo BD om den kommer med lite kvalitet =)
Postad 30 March 2008 - 18:11
Asså det va bara bitstream det gällde. Näe då e det ju lugnt ett tag. Men man kanske ska få det gjort. Lite sugen på en framtida onkyo BD om den kommer med lite kvalitet =)
Jo man vill ju alltid ha senaste firmwares.
Beror på hur sugen man är på att läsa tex DTSHD-MASTER på displayen, annars kan man köpa en BD spelare med intern avkodning av ljudet precis som PS3an som kan skicka TrueHD som PCM.
Postad 30 March 2008 - 18:28
Det är ju upp till var och en om man vill installera buggfixen. För min del känns det bra att ha gjort det så att jag inte glömmer bort att felet finns där och eventuellt kan orsaka problem senare.
Redigerat av Ritsch, 30 March 2008 - 18:29.
Postad 30 March 2008 - 18:46
Det är endast en mindre buggfix och inte en helt ny firmware. Jag har fortfarande firmware 1.05 (1.07 är väl senaste) och det enda som ändrades var DSP 1 där det är en ny version. Övrigt är samma som tidigare.
Det är ju upp till var och en om man vill installera buggfixen. För min del känns det bra att ha gjort det så att jag inte glömmer bort att felet finns där och eventuellt kan orsaka problem senare.
Det är det som e min tanke. Nu när man har det färskt så e det väl lika bra att ta tag i det. Får göra detta imorgon tillsammans med rumskorrigeringen igen.
Postad 31 March 2008 - 00:25
Och man kan räkna med att inställningarna nollställs efteråt eftersom det står "clear" efter uppdateringen. Det enda som jag tycker tar tid är rumskorrigeringen, resten är snart gjort att ställa in.
Postad 01 April 2008 - 20:27
Hej,
Jag har lite probel med att få ut hd ljud ur 605:an. Måste köra bitstream om jag vill få ut trueHD och DTS-HD går inte att få ut. Det med bitstream kanske stämmer, det vet jag inte men hur gör jag för att få ut DTS-HD ur 605:an??
Kör med BD-1400 och blu-ray filmer som det står ska ge ut DTS-MA ljud.
Ja du det du kan sitta och mecka där hur länge som helst precis som jag gjorde , den är inte levererad med de codecar som krävs , helt sjuk , och obegripligt, men sant likväl, du måste uppdatera den via cd skiva , kolla med General Agenten www.canseda.se
Att denna maskin/resiver ligger etta på populäritet är för mig obegrpligt, såg ett buggigt EX: på Blocket för 2000 sek
I andra länder har konsumenterna sagt till på skarpen och Onkyo öppnat sina service ställen, och snabbt fixat det !
Obs ONKYO visste detta när det levererades ,, utan säga till innan, dom sa inte att varan saknade betydande mjukvara för det skulle fungera, dom gav oss inte alla förutsättningar innan vi betalade dem , rent teoretiskt har man rätt att reklamera sin ONKYO på den grunden helt klart , dom har inte följt sin del av avatalet
Hoppas det löser sig för dig ,,
Postad 01 April 2008 - 21:14
Säker så du kopplat in högtalarna rätt på baksidan av recivern? Fick samma fel när jag råkades koppla in bakhögtalarna på back surround istället för surround.Är det någon annan än jag som har problem med att få audyssey att fungera korrekt?
Allt går bra tills den ska "testa" bakhögtalarna. Efter att den testat höger bak så stannar den bara, och säger att den har problem att identifiera högtalarna. Kör man vanliga testtoner så fungerar alla högtalare, samt om man ser film(okalibrerat) så funkar allt jätte bra. Men somsagt audyssey har jätte problem och jag fattar inte varför!!? Har lämnat in recivern dit jag köpte den, varvid dom körde setupen utan bekymmer. Kan det vara nått aukustiskt fel i mitt rum som gör det? fast jag har ju iofs testat koppla bakhögtalarna fram så att säga med samma resultat.
Blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.
Har kef 2005.2 högtalare btw.
Jag har samma problem, nån som vet hur man fixar det?
Postad 02 April 2008 - 14:51
Har varit i kontakt med casenda och fick ett intressant svar:
"Hejsan!
Det verkar som Onkyo kommer att släppa dsp-uppdateringar som görs via en cd skiva! (till kund ifall de hör av sig till Onkyo Tyskland)
De nya dsp-upgrade är dsp1 :08214a ,dsp2 :07518a ,dsp3 :07820b !
De har även ny main- firmware 1,08/08223a !
Ifall den uppdaterats innan skall dsp-kortet vara modfierat och då skulle det gå bra för kunden att
uppdatera själv ,men Onkyo påtar sig inget ansvar ifall något skulle hända vid någon av uppdateringar!
Så mitt råd är ifall du är osäker bör du ej själv göra main-firmware."
Postad 02 April 2008 - 14:57
Appråpå DSP-uppdatering och fw gällande NR905.
Har varit i kontakt med casenda och fick ett intressant svar:
"Hejsan!
Det verkar som Onkyo kommer att släppa dsp-uppdateringar som görs via en cd skiva! (till kund ifall de hör av sig till Onkyo Tyskland)
De nya dsp-upgrade är dsp1 :08214a ,dsp2 :07518a ,dsp3 :07820b !
De har även ny main- firmware 1,08/08223a !
Ifall den uppdaterats innan skall dsp-kortet vara modfierat och då skulle det gå bra för kunden att
uppdatera själv ,men Onkyo påtar sig inget ansvar ifall något skulle hända vid någon av uppdateringar!
Så mitt råd är ifall du är osäker bör du ej själv göra main-firmware."
Hej Ohlssons!
Vem på Canseda var du i kontakt med? Jag skulle gärna vilja höra med dom vad som är senaste firmware för 805'an. Och även om man behöver göra nån HW-uppgradering samt om jag kan göra detta själv Jag ligger på formware 1.01 så det är akut att få fixat.
Att få svar från Powermill i frågan är att slå sig blodig...
Du kan PM'a mig så inte epost-uppgifter sprids hur som helst...
Mvh
Barsk
Postad 02 April 2008 - 19:14
Köpte idag min första blu ray skiva med Dolby TrueHD som jag spelar upp med en PS3 -> HDMI -> 875. Tyvärr så får jag inte rätt på ljudet. 875 visar bara Dolby Digital och inte TrueHD.
Vad ska jag har för inställningar på 875 och på PS3 för att jag ska får TrueHD???????
Postad 02 April 2008 - 19:28
Ska bli kul å höra metal med RIKTIG förstärkare....
Fråga: Lyssnar mest på döds/black och såklart 80´tals metal. Ska jag köra på B&W 683 eller Canton Crono/GLE som kostar runt 6-11000:-? Nån som har erfarenhet av Onkyo och bra musiksmak? Eller är vi alla hårdrockare alltid utrustade med skit-teknik för att ha råd med fylla/plattor/gig?
Tips önskas...
Redigerat av old_666_school, 02 April 2008 - 19:45.
Postad 02 April 2008 - 19:35
Hej!
Köpte idag min första blu ray skiva med Dolby TrueHD som jag spelar upp med en PS3 -> HDMI -> 875. Tyvärr så får jag inte rätt på ljudet. 875 visar bara Dolby Digital och inte TrueHD.
Vad ska jag har för inställningar på 875 och på PS3 för att jag ska får TrueHD???????
Du ska gå in i ljudalternativ(har jag för mig det heter) i ps3 och välja HDMI för ljudutdata, sen next...där ska automatiskt vara ikryssat. Du måste även ha valt Linear PCM, INTE bitstream under BD-settings på ps3. Sen kommer din 875 inte visa trueHD utan multich kommer det stå. Detta pga att ps3 själv kodar om signalen till PCM.
Postad 02 April 2008 - 20:00
Hej!
Du ska gå in i ljudalternativ(har jag för mig det heter) i ps3 och välja HDMI för ljudutdata, sen next...där ska automatiskt vara ikryssat. Du måste även ha valt Linear PCM, INTE bitstream under BD-settings på ps3. Sen kommer din 875 inte visa trueHD utan multich kommer det stå. Detta pga att ps3 själv kodar om signalen till PCM.
Precis som jag hade ställt in det
Varför vissar 875 inte detta i displayen??
Postad 02 April 2008 - 20:02
När jag väljer en ingång som är mappad till HDMI ljud in tex DVD så kan jag höja volymen till max utan ett enda brus i högtalarna, detta är givetvis utan att nån insignal är på.
När jag gör samma sak med en ingång mappad till optisk ljud in så börjar det brusa vid en 60-70 på volymkontrollen är detta normalt har ni andra oxå brus på optisk in vid hög volym när ingen in signalkälla e aktiv ?
Redigerat av zOdi, 02 April 2008 - 20:03.
Postad 02 April 2008 - 20:16
PS3 kan inte skicka TrueHD som bitstream. Väljer man Pcm på sin ps3:a så avkodas ljudet där och skickas sedan till Onkyon som visar multich på displayen.Hej!
Redigerat av Unregistered0e3a6535, 02 April 2008 - 20:18.
Postad 02 April 2008 - 20:27
PS3 kan inte skicka TrueHD som bitstream. Väljer man Pcm på sin ps3:a så avkodas ljudet där och skickas sedan till Onkyon som visar multich på displayen.Hej!
Tackar!!
Postad 03 April 2008 - 08:53
Har 87 1.05/07Y26A vad det nu är för verision vet jag ej, men tippar att den är rätt ny i alla fall. 1.05?
Om man kör 1080P/24 genom "through" påverkas detta överhuvudtaget då eller?
Postad 03 April 2008 - 08:53
Fick infot från InfoCare, Onkyos servicepartner. För att uppgradera måste man skicka in receivern...
/Barsk
Postad 03 April 2008 - 10:54
Postad 03 April 2008 - 12:02
Har onkyo en lista någonstans med info om vad uppdateringarna innehåller samt finns firmwaren för nedladdning hos dem (officielt).
Postad 03 April 2008 - 12:08
Postad 03 April 2008 - 14:55
Onkyos information är lätt bristfällig. Det finns nog ingen utanför Onkyos interna kretsar som vet vad resp version faktiskt rättar. Och jag har ändå bevakat AVSFORUMs ganska omfattande forum i ämnet. Det är lite kaotiskt... Dock för 875 och 905 så handlar det en del om Reon-chippet med att generera rätt färgrymder, svartnivåer o.dyl. Även knäpp och liknande i DTS spår har jag hört nämnas. Version 1.05 införde stöd för ljus- och kontrast inställningar för 875 och 905 (Reon-chippet).mycket snack om firmware hit å dit men om man inte vet vilka förbättringarna är så är det ju svårt att avgöra om det ens är värt besväret!
Har onkyo en lista någonstans med info om vad uppdateringarna innehåller samt finns firmwaren för nedladdning hos dem (officielt).
Tydligen ska man kunna uppdatera DSP-chippens firmware själv framöver genom att man bränner en CD och sen skickar signalen in digitalt via optisk in. Detta ska man kunna få göra om men skickar en begäran till Onkyo i Tyskland. Men det gäller nog inte main firmware som man laddar via seriekabel från en dator. Lite dåligt är det...
/Barsk
Postad 03 April 2008 - 15:47
Tack för fantastiskt forum med en kunskapsbank som är större en Atlanten!
Slut på smicker nu till låner jag utrymme för ett problem:
Jag har köpt en Onkyo 605 och till detta ett MA-högtalarpaket från Ref.Aud. innehållande Br5, Br lcr, Br FX och en sub - Velodyne SPL-800i och där är mitt problem, jag får inget ljud ur den!
Den ger ifrån sig ljud vid testtone och även vid audyssey (autoinställningen) men den funkar inte sedan med någon källa (DVD, PS3, TV-box eller Tuner). Mer info för att utesluta vissa fel:
- Suprakabeln sitter åt rätt håll och kopplad från "pre-out" till "Lfe"
- Jag har testat alla ljudinställning (stero, PLII, DTS etc.)onky
- Jag använder HDMI (DVD+PS3), Coax DVD/CD), Optisk (TV-Box)
- Strömmen är påkopplad och volymen på
- Har testat auto-avstägning till och från på sub
- Har testat Internal och sub-direct på sub
- I Onkyons set-up är det inställt för "sub"
Vad kan vara felet? Eftersom man hör subben under testtone och audyssey så vet jag att den fungerar (dock anger auto setup att den står 4,5 m bort trots att den står max 3 m bort).
Den som löser det kommer jag hädanefter kalla "Forumets kung", fin titel va
/En som behöver hjälp!
Postad 03 April 2008 - 17:46
läs mer här: http://www.avsforum....13#post13494013
Postad 04 April 2008 - 04:51
En sak jag funderar på är hur man gör för att få med subben vid musiklyssning? Kommer inte alltid användas men det kan ju vara trevigt att få igång subben även vid stereolyssning.
Några tips?
Postad 04 April 2008 - 09:23
Redigerat av Unregistered665b7df5, 04 April 2008 - 09:24.
Postad 04 April 2008 - 09:46
Som det är nu så får jag öppna Nvidias kontrollpanel varje gång jag startar om datorn och ställa in att jag har två skärmar då jag har datorn kopplad från dvi->hdmi via 705:an och sen vidare med hdmi till TVn. Det fungerade utmärkt när jag hade datorn kopplad direkt till TVn förut. Kan det ha något att göra med att förstärkaren inte meddelar att den finns via hdmi när den är i standby eller liknande?
Postad 04 April 2008 - 09:56
Nvidia drivrutiner känner löpande av vad som är anslutet och stänger av 2-skärmars inställningen så fort den ena stängs av. Men inte alltid... Frustrerande att man inte kan ställa in vad man vill ha och låsa det så.Någon som har något bra tips hur jag kan få min dator att komma ihåg min 705:a?
Som det är nu så får jag öppna Nvidias kontrollpanel varje gång jag startar om datorn och ställa in att jag har två skärmar då jag har datorn kopplad från dvi->hdmi via 705:an och sen vidare med hdmi till TVn. Det fungerade utmärkt när jag hade datorn kopplad direkt till TVn förut. Kan det ha något att göra med att förstärkaren inte meddelar att den finns via hdmi när den är i standby eller liknande?
Dock så verkar det stabilare på den avdelningen med den allra senaste drivrutinen. Där verkar det nu vara mer stabilt på den fronten. Själv kör jag just nu med en splitter på min DVI-utgång från datorn till TV/LCD och det fungerar bättre. En sak man kan konstatera är att om man använder sin dator som TV med DVB-kort i så får man betydligt stabilare och bättre bild med 1-skärms inställning. Då har jag ändå ett rätt vasst specat system.
Postad 04 April 2008 - 10:08
Tackar
Edit: Funderar nu på den billigare 605an och ett par infinity 50 Beta och en Beta C360 center för ca 15000:- istället.. Skulle dom funka bra ihop?
Vad skilljer sig förutom effekten mellan 875 och 605 egentligen? Verkar inte vara så mycket om man kollar specen.
Redigerat av Megaman1, 04 April 2008 - 12:35.
Postad 04 April 2008 - 12:43
Tjena, sugen på en ny förstärkare som ska funka några år framåt... Dvs klara alla nya ljudformat osv. Är Onkyo TX-SR875 ett bra val? Sen hade jag veljat ha tips på ett par bra frontar och kanske en center till detta systemet. Frontar för runt 3k, räcker det? ;-) Isf tips!
Tackar
Edit: Funderar nu på den billigare 605an och ett par infinity 50 Beta och en Beta C360 center för ca 15000:- istället.. Skulle dom funka bra ihop?
Vad skilljer sig förutom effekten mellan 875 och 605 egentligen? Verkar inte vara så mycket om man kollar specen.
En 875:a är nog väldigt mycket overkill för frontar runt 3000kr. Då är nog 605:an mer i lagom nivå.
Det skiljer massor mellan 875 och 605. 805 och uppåt är betydligt mer seriöst uppbyggda. Dom har fler anslutningar. 875 och 905 har REON-chip för videobehandling osv osv....
Postad 04 April 2008 - 13:29
Har fått hem min stärkare nu (nr-905) och är mycket nöjd än sålänge, har dock inte fått alla mina högtalare ännu så nu är den bara kopplad med golvarna o subben.
En sak jag funderar på är hur man gör för att få med subben vid musiklyssning? Kommer inte alltid användas men det kan ju vara trevigt att få igång subben även vid stereolyssning.
Några tips?
Även vid musiklyssning? vet inte riktigt vad du menar med det..funkar den bara vid filmlyssning?
Koppla subben till preout-subwoofer. Kolla att subben är ON.. speaker-setup...speaker-config. Sen ska det dunka på
Trevlig helg alla
Postad 04 April 2008 - 14:17
En 875:a är nog väldigt mycket overkill för frontar runt 3000kr. Då är nog 605:an mer i lagom nivå.
Det skiljer massor mellan 875 och 605. 805 och uppåt är betydligt mer seriöst uppbyggda. Dom har fler anslutningar. 875 och 905 har REON-chip för videobehandling osv osv....
Tjo. Jo jag har också börjat tänka i dom banorna nu. Som jag skrev är jag ute efter infintity beta 50 eller liknande. Är dom också för klena för att utnyttjas till 875? Har ett par månader att bestämma mig... Blir nog ingen 605 iaf, möjligtvis 705 eftersom den är snyggare och mer effekt. Men konstigt nog har inte 705 24p enligt prisjakt... Är detta nödvändigt för att se 24Hz på blurayfilmer om tvn stödjer detta?
Postad 04 April 2008 - 14:29
Om du vill ha tips på lämpliga högtalare till 875'an så är Canton Chrono 509 inte fel. Dom ligger på 10.000 vilket får sägas vara prisvärt. Den billgare serien GLE har också ett par snarlika golvare (409) för ca 6.000:- Nästan lika bra som Chrono... Testvinnare i Hifi&Musik också.En 875:a är nog väldigt mycket overkill för frontar runt 3000kr. Då är nog 605:an mer i lagom nivå.
Tjo. Jo jag har också börjat tänka i dom banorna nu. Som jag skrev är jag ute efter infintity beta 50 eller liknande. Är dom också för klena för att utnyttjas till 875? Har ett par månader att bestämma mig... Blir nog ingen 605 iaf, möjligtvis 705 eftersom den är snyggare och mer effekt. Men konstigt nog har inte 705 24p enligt prisjakt... Är detta nödvändigt för att se 24Hz på blurayfilmer om tvn stödjer detta?
Går du på 705'an så är GLE-serien i motsvarande prisnivå.
Men smaken är som baken. Du får lyssna och bestämma själv.
Redigerat av Barsk, 04 April 2008 - 14:31.
Postad 04 April 2008 - 15:10
DVD med hdmi till receiver funkar både ljud och bild. 360 direkt till tv funkar ljud och bild bra men inte 360 kopplad till receivern sen vidare till tvn. Det verkar som receivern känner av ljud från 360 men inte spelar upp det i högtalarna, kommer en dolby symbol efter ett tag i displayen.
Hjälp.
Postad 04 April 2008 - 15:23
På min 805'a i vart fall så finns en inställning om receivern ska skicka ljud vidare eller ej. Den står på ej ljud default.Har just införskaffat en Xbox 360 med HDMi med förhoppningen att få ljud och bild via HDMi till min 605.a sen vidare med HDMi till min LG plasma.. Men detta funkar inte och jag får bara bild till tv.n utan ljud.
DVD med hdmi till receiver funkar både ljud och bild. 360 direkt till tv funkar ljud och bild bra men inte 360 kopplad till receivern sen vidare till tvn. Det verkar som receivern känner av ljud från 360 men inte spelar upp det i högtalarna, kommer en dolby symbol efter ett tag i displayen.
Hjälp.
Postad 04 April 2008 - 16:11
Om du vill ha tips på lämpliga högtalare till 875'an så är Canton Chrono 509 inte fel. Dom ligger på 10.000 vilket får sägas vara prisvärt. Den billgare serien GLE har också ett par snarlika golvare (409) för ca 6.000:- Nästan lika bra som Chrono... Testvinnare i Hifi&Musik också.En 875:a är nog väldigt mycket overkill för frontar runt 3000kr. Då är nog 605:an mer i lagom nivå.
Går du på 705'an så är GLE-serien i motsvarande prisnivå.
Men smaken är som baken. Du får lyssna och bestämma själv.
OK tackar. Dom för 6000 verkar ju väldigt intressanta... Fått bra betyg av alla på prisjakt med så det blir väl en tur till mediamarkt framåt sommaren. Synd att dom inte har två ingångar för biamp bara.
Tar väl en canton center med då. Och kanske en sub.
Tackar
Postad 04 April 2008 - 17:21
Har nyss införskaffat mig en 605:a. Igår, rättare sagt. Kör den min PS3 via HDMI-kabel. Men har också ett problem.
Förstår mig inte riktigt på menyerna, i förstärkaren. Hur man ska fibbla med inställningarna. Främst inställningarna;
Listening mode Preset -> Game/TV (som jag använder).
Där står det ju Analog/PCM, Dolby Digital, DTS osv osv. Sen bredvid står det som default "Last valid". Vad menas med det? Och om man snurrar bland alternativen på en av dom, så finns det väldigt mycket att välja emellan. Hur ska jag göra för att få det ljud jag vill?
Har som sagt kopplat in min PS3 med HDMI-in och till min HDTV via HDMI-out. Har 5.0-ljud.
Postad 04 April 2008 - 18:11
"Last valid" innebär att den väljer den senaste DSP´n du använde när du senast använde den aktuella källan (om det går). Det blev krångligtTjena!
Har nyss införskaffat mig en 605:a. Igår, rättare sagt. Kör den min PS3 via HDMI-kabel. Men har också ett problem.
Förstår mig inte riktigt på menyerna, i förstärkaren. Hur man ska fibbla med inställningarna. Främst inställningarna;
Listening mode Preset -> Game/TV (som jag använder).
Där står det ju Analog/PCM, Dolby Digital, DTS osv osv. Sen bredvid står det som default "Last valid". Vad menas med det? Och om man snurrar bland alternativen på en av dom, så finns det väldigt mycket att välja emellan. Hur ska jag göra för att få det ljud jag vill?
Har som sagt kopplat in min PS3 med HDMI-in och till min HDTV via HDMI-out. Har 5.0-ljud.
Jag kör med "last valid" på alla källor. Skönt att den kommer ihåg vad jag har för preferenser på de olika källorna.
Postad 04 April 2008 - 18:15
Ska du lyssna på musik i 2 kanaler får du dessutom köra i läget STEREO. Kör du PURE AUDIO skickas ingen signal till subwoofern. Vill du att basinformationen ska skickas till både subwoofer och frontar (vilket bl.a. är lämpligt om du ska spela i "pure" och inte vill missa basinfo) ska du aktivera "dubble bass".Har fått hem min stärkare nu (nr-905) och är mycket nöjd än sålänge, har dock inte fått alla mina högtalare ännu så nu är den bara kopplad med golvarna o subben.
Några tips?
Även vid musiklyssning? vet inte riktigt vad du menar med det..funkar den bara vid filmlyssning?
Koppla subben till preout-subwoofer. Kolla att subben är ON.. speaker-setup...speaker-config. Sen ska det dunka på![]()
Trevlig helg alla
Postad 04 April 2008 - 18:25
Postad 04 April 2008 - 18:27
Gahr nu står min 805a hos UPS på sturup, var inte hemma när dom skulle leverera så nu blir det inte förrän på måndag
längtar!
blir en lång helg då
Postad 04 April 2008 - 18:46
Ska bli intressant. Onkyo är det enda "stora" märke jag inte har prövat ännu.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
12 bilder
95 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?