Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 28 September 2008 - 18:14

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

VA? Beställde du 12GB svart från cdon den 20:e och fått redan?
Då måste dom ha strulat till min order när min status ligger fortfarande som ej skickad, men väl USB-minnet...

Där fick man för att man provade att köpa hemelektronik från ett(för mig) nytt ställe.

mm..för mig var det såhär:
jag bokade på cdon.
inget hände.
helt plötsligt så hade dom den i lager.
sen stod det att den var skickad.
sen kom den inte.
då maila jag dom.
nepp den var inte skickad,fanns inte på lager och dom visste inte när den kom in.
nehepp.avbokade och köpte via inet.se ist.
jahaja!
Fem minuter senare så får jag mail från cdon att tjohej nu är min dator på väg..+ att dom slänger med ett usbminne som kompensation.
men ändå så stod det att den inte var levererad.
jahaja. men då försöker jag avboka från cdon.. men det gick inte helt lätt det heller ...

iallafall så.. jag sket blankt i det där usb-minnet..då det var värt kanske..50 spänn eller nåt.men det var en bra gest från dom ialf,det ska dom ha plus i kanten för..

sen fick jag min eee från www.inet.se 20 timmar senare!
helt sanslöst bra :(
okej,den var lite dyrare + att det blev 19 kronor i frakt..men då fick jag den iallafall..och nu är helgen räddad :D

har suttit och spelat
Return to Castle Wolfenstein i tre timmar nu på den..
sååååå kul! :D
====

vidare så är jag fortfarande glad att jag köpte med förinstallerat xp...istället hör att sitta och trassla med installationer som inte verkar funka hit och dit ..
+ att ett usb minne på 8 gb kostar 150 spänn..
====

btw...för de som får xp förinstallerat så finns redan elantech touchpaddrivisarna inlagda..
they work like a charm :D

Redigerat av darknessviking, 28 September 2008 - 18:24.

Postad 28 September 2008 - 18:42

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Xandros på EEEn är skit ändå, installera XP eller EEEbuntu eller Ubuntu EEE så blir allt annat också bättre.
Om det nu inte vore för att det är ett sjuhelsikes strul med att få in några andra operativ. Brottas just nu med att få in XP på en usb-sticka, vilket inte gått hittills för mig.

Ubuntu EEE? Så det är inte Ubuntu 8.04? Hur installerar man det?

Postad 28 September 2008 - 19:01

Johan Svensson
  • Johan Svensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ubuntu EEE? Så det är inte Ubuntu 8.04? Hur installerar man det?

Det finns två projekt. Eeebuntu och Ubuntu Eee. Jag kör det förstnämnda och har inte testat Ubuntu Eee, så den kan jag inte något om. Eeebuntu är baserat på 8.04.1 Hardy Heron men anpassat för Eee-datorerna. Den finns i sin tur i två varianter: vanlig och Notebook Remix. Jag har bara provat den sistnämnda och det som skiljer är att den har ett användargränssnitt som är anpassat för låg upplösning. Riktigt prydligt om du frågar mig.

Efter att ha installerat Eeebuntu "måste" man byta ut kerneln mot en specialhackad för Eee. Den finns på array.org. Den fixar stöd för det inbyggda nätverkskortet och wlanet, vilket åtminstone jag gärna vill ha. Det låter kanske avancerat, men är fixat på fem minuter. Den är dessutom optimerad för Atomprocessorn, vilket gör att den utnyttjar processorn bättre än en generisk kernel.

Postad 28 September 2008 - 20:06

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ingen som har sett 901:an fysiskt i någon butik? Skulle gärna vilja se den.

Hur upplever ni som fått hem den att skärmen är? Jämfört med en "vanlig" laptop samt mot "gamla" Asus 9001?

Postad 28 September 2008 - 20:10

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Ingen som har sett 901:an fysiskt i någon butik? Skulle gärna vilja se den.

Hur upplever ni som fått hem den att skärmen är? Jämfört med en "vanlig" laptop samt mot "gamla" Asus 9001?

skulle påstå att den är till 90% av en "vanlig laptops" skärm.. den den sista ljusstyrkan saknas tycker jag.. men så länge man inte ska vara i direkt sol så funkar den..

Postad 28 September 2008 - 20:15

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Det finns två projekt. Eeebuntu och Ubuntu Eee. Jag kör det förstnämnda och har inte testat Ubuntu Eee, så den kan jag inte något om. Eeebuntu är baserat på 8.04.1 Hardy Heron men anpassat för Eee-datorerna. Den finns i sin tur i två varianter: vanlig och Notebook Remix. Jag har bara provat den sistnämnda och det som skiljer är att den har ett användargränssnitt som är anpassat för låg upplösning. Riktigt prydligt om du frågar mig.

Efter att ha installerat Eeebuntu "måste" man byta ut kerneln mot en specialhackad för Eee. Den finns på array.org. Den fixar stöd för det inbyggda nätverkskortet och wlanet, vilket åtminstone jag gärna vill ha. Det låter kanske avancerat, men är fixat på fem minuter. Den är dessutom optimerad för Atomprocessorn, vilket gör att den utnyttjar processorn bättre än en generisk kernel.

Byta ut kerneln? Var betyder det? Och om jag installerar denna Ubuntu Eee, laddar jag ner det på www.ubuntu-eee.com? Installerar jag det bara genom att tanka ner det på datorn, eller måste jag lägga in det på en sticka och installera det från BIOS? Som du märker kan jag noll om detta och skulle vara tacksam för hjälp!

Postad 28 September 2008 - 20:28

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Två frågor:

1) Går den att köpa någonstans i vitt utförande med 20 gbs disk och XP installerat?

Har letat en massa, men inte lyckats hitta det. Funderar på om man i värsta fall kan be butikspersonalen kirra en sån installation för en slant annars, så att allt blir rätt från början liksom.

2) Har någon bytt ut eller funderat på att byta ut disken till en större SSD-disk som rymmer mer? Jag undrar om det kan finnas några nackdelar med att göra det (förutom priset), och vilken SSD-disk man i så fall bör välja och om detta skulle innebära att operativsystemet måste ominstalleras.

Postad 28 September 2008 - 20:56

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej

Någon som kan berätta för mig vilken skillnad det är på xp home och xp pro, och behöver man dom sakerna som skilljer i en 901:a???

Mvh
/P

Postad 28 September 2008 - 21:07

Johan Svensson
  • Johan Svensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Byta ut kerneln? Var betyder det? Och om jag installerar denna Ubuntu Eee, laddar jag ner det på www.ubuntu-eee.com? Installerar jag det bara genom att tanka ner det på datorn, eller måste jag lägga in det på en sticka och installera det från BIOS? Som du märker kan jag noll om detta och skulle vara tacksam för hjälp!

Ubuntu EEE har jag inte kikat på som sagt, men vad det gäller Eeebuntu så är det att lägga det på en USB-sticka och boota ifrån. Jag misstänker att det kommer bli smidigare att installera med tiden, men som det är nu fodras det lite handpåläggning.

Vad jag menar med att byta kernel är att när du har installerat din Eeebuntu och bootat upp ditt nya fina system kommer du märka att du inte kan ansluta till något nätverk. Då måste du ha en annan dator tillhands så du kan lägga in två filer som du laddar ner från array.org på ditt USB-minne. Därefter måste du installera dem genom att följa instruktionerna på array.org. Sen bootar du om och du har ett fullt fungerane Eeebuntu värt att älska. :(

Postad 28 September 2008 - 21:22

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej

Någon som kan berätta för mig vilken skillnad det är på xp home och xp pro, och behöver man dom sakerna som skilljer i en 901:a???

Mvh
/P

förr så betydde det att xp home = för privatpersoner, xp proff = till företag
allting man behöver finns i Home..men vill man ha fler jobbiga inställningar/fler saker som kan gå fel,så väljer man proff.

Postad 28 September 2008 - 21:25

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ubuntu EEE har jag inte kikat på som sagt, men vad det gäller Eeebuntu så är det att lägga det på en USB-sticka och boota ifrån. Jag misstänker att det kommer bli smidigare att installera med tiden, men som det är nu fodras det lite handpåläggning.

Vad jag menar med att byta kernel är att när du har installerat din Eeebuntu och bootat upp ditt nya fina system kommer du märka att du inte kan ansluta till något nätverk. Då måste du ha en annan dator tillhands så du kan lägga in två filer som du laddar ner från array.org på ditt USB-minne. Därefter måste du installera dem genom att följa instruktionerna på array.org. Sen bootar du om och du har ett fullt fungerane Eeebuntu värt att älska. :(

Åh, det verkar jobbigt. Gäller detta bara för Eeebuntu, eller också Ubuntu Eee?

Postad 28 September 2008 - 21:36

slippy
  • slippy
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

mm..för mig var det såhär:
jag bokade på cdon.
inget hände.
helt plötsligt så hade dom den i lager.
sen stod det att den var skickad.
sen kom den inte.
då maila jag dom.
nepp den var inte skickad,fanns inte på lager och dom visste inte när den kom in.
nehepp.avbokade och köpte via inet.se ist.
jahaja!
Fem minuter senare så får jag mail från cdon att tjohej nu är min dator på väg..+ att dom slänger med ett usbminne som kompensation.
men ändå så stod det att den inte var levererad.
jahaja. men då försöker jag avboka från cdon.. men det gick inte helt lätt det heller ...

iallafall så.. jag sket blankt i det där usb-minnet..då det var värt kanske..50 spänn eller nåt.men det var en bra gest från dom ialf,det ska dom ha plus i kanten för..

sen fick jag min eee från www.inet.se 20 timmar senare!
helt sanslöst bra :(
okej,den var lite dyrare + att det blev 19 kronor i frakt..men då fick jag den iallafall..och nu är helgen räddad :D

har suttit och spelat
Return to Castle Wolfenstein i tre timmar nu på den..
sååååå kul! :D
====

vidare så är jag fortfarande glad att jag köpte med förinstallerat xp...istället hör att sitta och trassla med installationer som inte verkar funka hit och dit ..
+ att ett usb minne på 8 gb kostar 150 spänn..
====

btw...för de som får xp förinstallerat så finns redan elantech touchpaddrivisarna inlagda..
they work like a charm :D

Ja det är ju sjukt att du fick den så pass fort på inet när du ändå hade förhandsbokat
så långt i förväg på cdon. XP var också mitt enda alternativ, orka böka för 8gb extra hårddisk.
Jag kommer ändå streama all min media med orb från datorn hemma,
och när åker iväg en längre tur har jag en superliten extern hårddisk med.

Nu vill jag bara ha en EEE i min famn så är jag nöjd.
Får se imorgon om dom får skickar den, eller så kommer nya ursäkter...

Postad 28 September 2008 - 22:02

Zabuza
  • Zabuza
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

VA? Beställde du 12GB svart från cdon den 20:e och fått redan?
Då måste dom ha strulat till min order när min status ligger fortfarande som ej skickad, men väl USB-minnet...

Där fick man för att man provade att köpa hemelektronik från ett(för mig) nytt ställe.

Det verkar ju konstigt.
I och för sig mailade jag och tjötade på de en hel del om när datorn skulle skickas m.m. så det kanske snabbade på dem.
Du kommer bli nöjd med datorn när du får den, den är grym.

Postad 29 September 2008 - 00:19

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
http://ades.mine.nu/wordpress/?p=422

Min superduper recension av 901:an.

Postad 29 September 2008 - 00:30

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Ja det är ju sjukt att du fick den så pass fort på inet när du ändå hade förhandsbokat
så långt i förväg på cdon. XP var också mitt enda alternativ, orka böka för 8gb extra hårddisk.
Jag kommer ändå streama all min media med orb från datorn hemma,
och när åker iväg en längre tur har jag en superliten extern hårddisk med.

Nu vill jag bara ha en EEE i min famn så är jag nöjd.
Får se imorgon om dom får skickar den, eller så kommer nya ursäkter...

jo.. jag mailade dom och sa som det var.."nu har jag väntat i 3 veckor på min 901'a från cdon,och har lessnat.. har ni en svart på lager,och när kan jag få den tidigast?"
varpå dom svarade på en gång att "Jorå,vi har 59 stycken på lage,rdu bör få den innan helgen"..och det var runt...14 på onsdagen...
klockan 11 på torsdagen så fick jag sms "nu kan du hämta din eee"..:D

och jag håller med..ORKA böka för 8 gb extra hårddisk.. det ska ju inte vara som en stationär dator,utan i huvudsak en lite alltiallo dator..
och behöver jag mer plats så har jag två 8gb usb stickor + en 4 gb sticka..det BÖR ju räcka..
sen kom jag på för en stund sen att jag har ju en 2gb sd-kort liggandes..som jag satte in i kortplatsen på sidan av den..så nu har jag 2 gb till som jag kan använda och spara ner bilder och sånt på om jag vill ..

hade du beställt från cdon?
en svart?
den finns inte i lager nu verkar det som..utan går bara att boka..
beställ från inet.se istället..det blir någon hundralapp dyrare,men det var värt att FÅ SKITEN NÅN GÅNG!!..haha.. :(

ps. avinstallera sun office..det ligger på 800 mb.. lägg in openoffice istället,som är precis samma program..
men som "bara" är på 200-400 mb

Redigerat av darknessviking, 29 September 2008 - 00:35.

Postad 29 September 2008 - 00:40

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Använd Elantech Touchpad Drivers istället för Asus drivrutiner så får man en betydligt mer månsidig styrplatta. Har tyvärr inte någon länk just nu men det bör inte vara allt för svårt att googla fram den.

Den cd-rom som följde med min 20 GB 901;a som hade asus drivrutiner hade just Elantech Touchpad drivers. Troligtvis så följer det med många nyare EEEn.

För övrigt hade du bra tips och beskrivning på ett optimerat xp för eee. Kan tillföra att jag kör med Avira Antivir som antivirus, vilket har väldigt låg systembelastning (och ska vara mycket bra i övrigt förutom en nagscreen per dag, vilket är ok). Och istället för det drygtunga adobe acrobat reader så är ju foxit reader 110% bättre. Väldigt mycket mindre installtion och väldigt lätt systembelastning...

Du körde med n-lite, men för den som redan installerat ett fullt xp så kan man också lägga in xplite om man vill göra motsvarande saker efter en installation. För dom som vill köra internet explorer 7 så är ie7pro en suveränt plugin/add-on. Den ger bl.a en fullt fungerande ad-blocker som du , till skillnad från adblock+ i firefox, inte behöver ställa in med olika blockeringslistor mm. Den fungerar suveränt out-of-the box. Förutom att man slipper reklam så spar den ju också på batteriet och snabbar upp surfningen. Jag föredrar faktiskt ie7 på eeen efter som den är klart snabbare än firefox 3. Bara att kolla in hastighetstesterna för webläsare. Möjligen är goggle chrome snabbare, men den saknar adblocker(även om jag så att det nu finns en halvfungerande sån till den, men den hade några problem typ med att man måste använda den manuellt på sidor man ville blocka).

Redigerat av Magnus909, 29 September 2008 - 00:41.

Postad 29 September 2008 - 06:55

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Folk verkar ha en uppfattning om att det är svårt att installera Windows XP på Eee PC 901?!

Om du installerar helt vanliga XP från skiva eller USB är det hur lätt som helst. Problemen verkar snarare uppstå när man försöker banta ner XP och skapar en egen installationsskiva...

Postad 29 September 2008 - 07:49

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Två frågor:

1) Går den att köpa någonstans i vitt utförande med 20 gbs disk och XP installerat?

Har letat en massa, men inte lyckats hitta det. Funderar på om man i värsta fall kan be butikspersonalen kirra en sån installation för en slant annars, så att allt blir rätt från början liksom.

2) Har någon bytt ut eller funderat på att byta ut disken till en större SSD-disk som rymmer mer? Jag undrar om det kan finnas några nackdelar med att göra det (förutom priset), och vilken SSD-disk man i så fall bör välja och om detta skulle innebära att operativsystemet måste ominstalleras.

Jag kan i alla fall svara på din första fråga - någon vit version med XP och 20 GB SDD finns ej.

Redigerat av Mickex, 29 September 2008 - 07:49.

Postad 29 September 2008 - 08:02

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

En grej som jag kommer ihåg saknas i home versionen är möjligheten till rdp, alltså fjärrskrivbord, det kanske går att fixa till efteråt dock, vet ej.

Postad 29 September 2008 - 08:04

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Åh, det verkar jobbigt. Gäller detta bara för Eeebuntu, eller också Ubuntu Eee?

Nope. Kör du Ubuntu EEE så slipper du det.

Postad 29 September 2008 - 09:40

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

En grej som jag kommer ihåg saknas i home versionen är möjligheten till rdp, alltså fjärrskrivbord, det kanske går att fixa till efteråt dock, vet ej.

I home versionen finns RDP [Fjärrskrivbord] så att du kan styra andra datorer, jag gör det själv flera gånger om dagen.
Men du kan inte styra din Eee med fjärrskrivbord från någon annan dator, den delen finns inte med i home versionen...

//Tony

Postad 29 September 2008 - 10:25

slippy
  • slippy
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

jo.. jag mailade dom och sa som det var.."nu har jag väntat i 3 veckor på min 901'a från cdon,och har lessnat.. har ni en svart på lager,och när kan jag få den tidigast?"
varpå dom svarade på en gång att "Jorå,vi har 59 stycken på lage,rdu bör få den innan helgen"..och det var runt...14 på onsdagen...
klockan 11 på torsdagen så fick jag sms "nu kan du hämta din eee"..:)

och jag håller med..ORKA böka för 8 gb extra hårddisk.. det ska ju inte vara som en stationär dator,utan i huvudsak en lite alltiallo dator..
och behöver jag mer plats så har jag två 8gb usb stickor + en 4 gb sticka..det BÖR ju räcka..
sen kom jag på för en stund sen att jag har ju en 2gb sd-kort liggandes..som jag satte in i kortplatsen på sidan av den..så nu har jag 2 gb till som jag kan använda och spara ner bilder och sånt på om jag vill ..

hade du beställt från cdon?
en svart?
den finns inte i lager nu verkar det som..utan går bara att boka..
beställ från inet.se istället..det blir någon hundralapp dyrare,men det var värt att FÅ SKITEN NÅN GÅNG!!..haha.. ;)

ps. avinstallera sun office..det ligger på 800 mb.. lägg in openoffice istället,som är precis samma program..
men som "bara" är på 200-400 mb

Nu blev det en beställning från inet.se!
Cdon kunde inte lova att dom kunde skicka den idag och då avbokade jag.

Så nu får jag se om du har lurat mig ;)

Postad 29 September 2008 - 10:40

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Nu blev det en beställning från inet.se!
Cdon kunde inte lova att dom kunde skicka den idag och då avbokade jag.

Så nu får jag se om du har lurat mig :)

mwahahaha! :blush:
nädå,det gör jag inte ;)
min syster beställde en från inet även hon,samma dag som jag fick min,då hon tyckte den var skitsnygg..
och hon fick den på fredagen,dagen efter hon beställt med =)
bara dom har dom på lager så kommer den nog imorgon får vi hoppas ;)
==========

btw någon: kan någon säga vilket som är bäst + drar minst kraft av Avira Antivir och AVG?
jag använder avg nu men när man tittar i aktivitetshanteraren så ser man att avg har fullt med småprocesser igång...

Redigerat av darknessviking, 29 September 2008 - 10:50.

Postad 29 September 2008 - 10:56

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

I home versionen finns RDP [Fjärrskrivbord] så att du kan styra andra datorer, jag gör det själv flera gånger om dagen.
Men du kan inte styra din Eee med fjärrskrivbord från någon annan dator, den delen finns inte med i home versionen...
//Tony

Så var det ja, kom ihåg att det var något med fjärrskrivbord ;) tack för korrigeringen

Postad 29 September 2008 - 14:39

Little_Midget
  • Little_Midget
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Sitter spänt och väntar på min 901:a från CDON!
Någon som fått en vit levererad till sig därifrån?

Jag verkar av någon anledning till att tillhöra den lilla skaran som tycker att den vita är mycket vackrare än den svarta!
Kommer direkt installera XP på den, har gjort min nLite XP skiva som ligger på 163mb (hoppas innerligt att jag inte valde bort fel saker i guiden)

Postad 29 September 2008 - 14:50

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

==========

btw någon: kan någon säga vilket som är bäst + drar minst kraft av Avira Antivir och AVG?
jag använder avg nu men när man tittar i aktivitetshanteraren så ser man att avg har fullt med småprocesser igång...

Har inte sett några direkta tester på det, men personligen så har jag kört båda (avg 8 och avira) på en vanlig staionär pc och avira kändes mycket snabbare. AVG var helt ok i version 7.5, men nu i åttan så har man lagt till så mycket funktioner och dessutom så har den en hel del false positives, så för min del kör jag med avira på alla mina datorer och operativ.
På min eee så märker jag inte att avira är där, ingen skillnad i prestanda efter installation av den!
En sak att komma ihåg dock är att avg är komplettare(och förmodligen tyngre pga detta). Den har virusscan på e-post och mera skydd på webläsaren. Om man nu behöver det kan man väl alltid komplettera med andra program.

Redigerat av Magnus909, 29 September 2008 - 14:51.

Postad 29 September 2008 - 15:38

Unregistered2ce6f49f
  • Unregistered2ce6f49f
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Sitter spänt och väntar på min 901:a från CDON!
Någon som fått en vit levererad till sig därifrån?

Jag verkar av någon anledning till att tillhöra den lilla skaran som tycker att den vita är mycket vackrare än den svarta!
Kommer direkt installera XP på den, har gjort min nLite XP skiva som ligger på 163mb (hoppas innerligt att jag inte valde bort fel saker i guiden)

Jag har också beställt en vit från CDON, vilket jag gjorde i onsdags. I fredags fick jag ett mail med kollinummer och allt, där dom skriver att dom skickat min dator. Men sedan dess så har det inte hänt någonting. På postens paketspårning står det bara "Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen". CDON verkar ha lite svårt med begreppen, är någonting levererat så betyder det nog för de flesta att posten fått paketet och att det är på väg.

Händer det ingenting i morgon så kommer jag ringa och gnälla...

Edit: Nu händer det grejer, nu verkar posten ha fått mitt paket i alla fall.

Redigerat av Unregistered2ce6f49f, 29 September 2008 - 17:44.

Postad 29 September 2008 - 16:52

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst igenom den här tråden, vilket jag kanske skulle ha gjort :/

Jag sitta nu med min 901:a och är nöjd förutom att jag har köpt 2x1 GB RAM till den och det finns tydligen bara en plats för minne.
För att inte göra om samma tabbe igen så frågar jag innan jag skickar tillbaka minnet och bestället ett nytt. Kommer följande minne att passa 901: http://www.komplett....aspx?sku=331437 ?

Tacksam för svar.

Postad 29 September 2008 - 17:11

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Du är inte ensam!
Kan inte begripa varför så många tycker att den (i mina ögon) tråkiga svarta ser "läckrare" ut. Har ju sett 1001 svarta eller gråa laptops tidigare, så varför en ytterligare. Titta på macbook air. Vit. Läcker. (Rättelse : Den var tydligen silvrig eller gråaktig i looken, jag mindes tydligen fel, men svart var den i alla fall definitivt inte!)
Dessutom så ska kladd synnas tydligare på den svarta.
Men det är ju ändå bara en smaksak...

Redigerat av Magnus909, 29 September 2008 - 17:13.

Postad 29 September 2008 - 17:21

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Dessutom så ska kladd synnas tydligare på den svarta.

Now you lost me!
Om vi jämför med en svart och vit bil så är den vita betydligt svårare att hålla "renare" ;)

Postad 29 September 2008 - 17:28

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Now you lost me!
Om vi jämför med en svart och vit bil så är den vita betydligt svårare att hålla "renare" ;)

Ja, jag vet inte varför det sagts att den svarta ska vara värre, men den har någon form av blänkande yta som den vita inte har. Hur som helst så tycker jag det inte är några problem att torka av den om det blir lite kladdigt. Inte livsavgörande fråga direkt i valet av svart eller vit...

Postad 29 September 2008 - 17:29

Symmetry
  • Symmetry
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan, fick min 901:a idag. Och försöker installera xp på den, har följt den här guiden http://www.sweclocke...p...6015&page=2

Men när jag kommer till steg 3, så får jag ett felmedellande när jag ska starta bootsect.exe:

Target volumes will be updated with NTLDR compatible bootcode.

Could not map drive partitions to the associated volume device objects:
Återkomst nekad

Någon som vet vad felet kan vara? :S

Postad 29 September 2008 - 17:35

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hejsan, fick min 901:a idag. Och försöker installera xp på den, har följt den här guiden http://www.sweclocke...p...6015&page=2

Men när jag kommer till steg 3, så får jag ett felmedellande när jag ska starta bootsect.exe:

Target volumes will be updated with NTLDR compatible bootcode.

Could not map drive partitions to the associated volume device objects:
Återkomst nekad

Någon som vet vad felet kan vara? :S

Kollade länken. Den metoden verkar halvjobbig.
Pröva den här istället:
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb
Fungerar utan problem när du skapar bootbar usb-sticka inne i Win XP. Se dock upp med att göra det i vista 64(där jag först fick problem).

Postad 29 September 2008 - 18:05

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Kollade länken. Den metoden verkar halvjobbig.
Pröva den här istället:
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb
Fungerar utan problem när du skapar bootbar usb-sticka inne i Win XP. Se dock upp med att göra det i vista 64(där jag först fick problem).

Som jag nämnde tidigare i tråden (innan det blev dränkt av leveransstatus hos cdon) så måste du stänga av User Account Control om du gör stickan i Vista.

Postad 29 September 2008 - 18:32

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Jag köpte en vit 901:a enbart p.g.a en anledning. När man sitter i ett mörkt rum och skriver så syns tangenterna betydligt bättre om de är vita. Märkte det första gången när jag grejade med en vit LG för något år sedan och det var stor skillnad mot min svarta bärbara dator. Det räcker med skärmens belysning för att kunna se bokstäverna, medan svart är svårare. Så är mina ögon i alla fall... ;)

Postad 29 September 2008 - 19:05

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jag har precis fått en Asus Eee PC 900 från webhallen.Vunnen på auktion. Helt ny och ej öppnad kartong med kvitto, garanti. Om någon är intresserad så skicka mig ett PM.

Postad 29 September 2008 - 19:54

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Now you lost me!
Om vi jämför med en svart och vit bil så är den vita betydligt svårare att hålla "renare" :)

Där har du helt fel.
En svart bil är mycket svårare att hålla ren, än en vit.
Jag har haft en svart och har nu 3 vita bilar så jag vet :-)

Har du haft en svart bil??

/P

Postad 29 September 2008 - 20:01

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag köpte en vit 901:a enbart p.g.a en anledning. När man sitter i ett mörkt rum och skriver så syns tangenterna betydligt bättre om de är vita. Märkte det första gången när jag grejade med en vit LG för något år sedan och det var stor skillnad mot min svarta bärbara dator. Det räcker med skärmens belysning för att kunna se bokstäverna, medan svart är svårare. Så är mina ögon i alla fall... :)

jag böjde fram min skärm lite igår kväll och vips så lös den upp varenda tangent ^^

Där har du helt fel.
En svart bil är mycket svårare att hålla ren, än en vit.
Jag har haft en svart och har nu 3 vita bilar så jag vet :-)
Har du haft en svart bil??
/P

att jämföra en bil och en bärbar dator modell mindre är väl ändå att ta i ;)

man får väl helt enkelt undvika att äta chips samtidigt som man tafsar på sin 901 :D

Postad 29 September 2008 - 20:17

Symmetry
  • Symmetry
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har fått ett fel när jag försökte installera XP.
Så här står det på 901:an

"NTLDR saknas
Tryck ner en tangent för omstart"

"Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press key"

Men så fort jag trycker ner någon tangent så kommer samma fel upp, och det händer inget när jag trycker esc vid uppstart. Hjälp!

Postad 29 September 2008 - 20:23

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Som jag nämnde tidigare i tråden (innan det blev dränkt av leveransstatus hos cdon) så måste du stänga av User Account Control om du gör stickan i Vista.

Hur som helst så fungerade den i Xp ändå. Fanns alltid möjligheten att det fanns ytterligare problem pga att jag körde med 64 bitars vista. Eftersom jag ändå hade xp (multiboot) så kunde jag lika gärna köra i den...

jag böjde fram min skärm lite igår kväll och vips så lös den upp varenda tangent ^^

att jämföra en bil och en bärbar dator modell mindre är väl ändå att ta i :D

man får väl helt enkelt undvika att äta chips samtidigt som man tafsar på sin 901 :)

Det värsta man kan göra är att äta chilinötter. Du vet, såna där med lite krydda och "goja" utanpå skalet. Jag råkade göra det unde ren eee-session. Fast torkar man av den direkt så är det inga problem.

Har fått ett fel när jag försökte installera XP.
Så här står det på 901:an

"NTLDR saknas
Tryck ner en tangent för omstart"

"Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press key"

Men så fort jag trycker ner någon tangent så kommer samma fel upp, och det händer inget när jag trycker esc vid uppstart. Hjälp!

Tycker jag känner igen det där från en massa installationer. Brukar vara problem med boot.ini.
Kolla att den "pekar" mot rätt partition.

Postad 29 September 2008 - 20:47

Symmetry
  • Symmetry
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hur som helst så fungerade den i Xp ändå. Fanns alltid möjligheten att det fanns ytterligare problem pga att jag körde med 64 bitars vista. Eftersom jag ändå hade xp (multiboot) så kunde jag lika gärna köra i den...

Det värsta man kan göra är att äta chilinötter. Du vet, såna där med lite krydda och "goja" utanpå skalet. Jag råkade göra det unde ren eee-session. Fast torkar man av den direkt så är det inga problem.

Tycker jag känner igen det där från en massa installationer. Brukar vara problem med boot.ini.
Kolla att den "pekar" mot rätt partition.

Hur kollar jag det? Kommer inte ens in i menyn, får bara upp detta felmedellandet :S

Postad 29 September 2008 - 21:09

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hur kollar jag det? Kommer inte ens in i menyn, får bara upp detta felmedellandet :S

Jaha, du får upp det redan innan installation eller?

Postad 29 September 2008 - 21:12

Symmetry
  • Symmetry
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jaha, du får upp det redan innan installation eller?

Jag hade installationen framme förut, och skulle börja installera. Sedan kom detta felet upp. Och nu kommer jag inte ens vidare. Kan inte ens komma in i menyn som jag sa. :S

[FIXADE SIG]

Redigerat av Symmetry, 29 September 2008 - 21:36.

Postad 29 September 2008 - 21:14

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag hade installationen framme förut, och skulle börja installera. Sedan kom detta felet upp. Och nu kommer jag inte ens vidare. Kan inte ens komma in i menyn som jag sa. :S

Och du tog först bort alla partitioner på 4 gigs sdn och skapade en ny för winxp? En del har haft det där problemet då dom inte gjort det.

Postad 29 September 2008 - 21:14

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Nu har jag inte läst igenom den här tråden, vilket jag kanske skulle ha gjort :/

Jag sitta nu med min 901:a och är nöjd förutom att jag har köpt 2x1 GB RAM till den och det finns tydligen bara en plats för minne.
För att inte göra om samma tabbe igen så frågar jag innan jag skickar tillbaka minnet och bestället ett nytt. Kommer följande minne att passa 901: http://www.komplett....aspx?sku=331437 ?

Tacksam för svar.

Snacka om tabbe ja. :)

Dock borde det gå bättre med minne du länkar till hos komplett. Alltså: Ja, det kommer att passa alldeles utmärkt. Kör själv med Corsair ValueSelect i min vita Eee 901 så det är av egen erfarenet jag pratar. För övrigt är är just det minnet jag köpte 24 kr billigare hos Dustin Home. :D
http://www.dustinhom...5010106769.aspx

Postad 29 September 2008 - 21:15

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
För den som saknar ntldr:
http://forum.eeeuser...pic.php?id=1741

(Kan eventuellt vara orsaken)

Postad 29 September 2008 - 21:25

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Snacka om tabbe ja. :)

Dock borde det gå bättre med minne du länkar till hos komplett. Alltså: Ja, det kommer att passa alldeles utmärkt. Kör själv med Corsair ValueSelect i min vita Eee 901 så det är av egen erfarenet jag pratar. För övrigt är är just det minnet jag köpte 24 kr billigare hos Dustin Home. :D
http://www.dustinhom...5010106769.aspx

Kan man inte köra med 800mhz minne??
Klarar 901:an av att hantera dom snabba minnena??

Postad 30 September 2008 - 06:43

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kan man inte köra med 800mhz minne??
Klarar 901:an av att hantera dom snabba minnena??

Jag har läst att folk satt i 800 Mhz-minnen och även lyckats att få detta att fungera. Dock genererar de antagligen inte så mycket.

Men, det kan ju alltid vara en idé att köpa 800 Mhz, prisskillnaden är knappt märktbar och minnena kan ju komma att behövas om man senare bestämmer sig för att köpa ny dator.

Här pratas de om folk som använt 800 Mhz:
(http://forum.eeeuser....php?pid=353106)

Postad 30 September 2008 - 08:42

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag traskade in på EIS i Uppsala och köpte en vit 901:a i lördags. Har inte hunnit pula så mycket med den än, men jag har gjort en bootbar USB-sticka med Kubuntu 8.04 KDE4 Remix, och den installerade jag igår.

Jag installerade allt till ett Sandisk Ultra II SD(HC)-kort på 8 GB. Det funkade hur smutt som helst. Två små krux bara: Det första, att få boot från stickan. Funkade väl varannan gång ungefär. Sen när man väl bootat liveCD:n är det bara att köra vanlig install, leta rätt på SD-kortet och formatera det (jag körde ext2, ingen swap). Andra kruxet är i sista steget innan själva installationen börjar. Där ska man klicka på fliken avancerat och välja att installera boot manager. Men man ska INTE installera den som den rekommenderar (hd0), för då skriver man in den på en SSD, utan man ska installera på SD-kortet. Jag är inte så haj på att se vilken enhetsbeteckning kortet hade mountats som, men till slut kläckte jag att man kunde skriva sökväg till partitionen istället. Så istället för (hd0) som stod där så skrev jag /dev/sdd som var vad kortet hette när man pationerar/formaterar tidigare i installationen. Och då funkade det direkt. Innan dess hade jag 4 kraschar när installationen nådde 95% då den ska installera Grub. När man bootar från SD-kortet sen så är ju dock den disken hd0 då, och då måste man editera lite i Grub (och där såg jag att mitt kort tydligen var hd(3,0). Ändrar man det till hd(0,0) så bootar det klockrent. Ljudet och multitouch funkar också, men jag har inget trådlöst nätverk och har inte testat trådat. Ska installera Eee-kerneln också, men klockan blev så mycket igår att jag fick ge mig.

Men Kubuntu verkar flyta på bra, även utan swap. Lite segt att man inte kan se alla fönster, men det ska också åtgärdas, det fanns nåt compiz-paket som gjorde att man kunde dra fönster utanför skärmytan.

Men jag är bara glad att det funkar, så nu kan sambon köra Xandrox default, och jag kör Esc i booten och får upp Grub och laddar Kubuntu. Men det krävdes läsning av många guider innan jag kläckte det där med boot managern (man vill ju inte skriva över boot managern på första SSD:n).

Redigerat av Rogntudjuu, 30 September 2008 - 08:57.

Postad 30 September 2008 - 12:05

Little_Midget
  • Little_Midget
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det någon som haft problem med installation av XP genom extern usb CD/DVD läsare?
tänkte själv installera mitt XP den vägen, har dock enbart hört om folk som haft problem genom usb sticka

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.