Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 8 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 11 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 12 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 12 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 12 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 13 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 13 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 13 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 13 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 13 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 14 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 14 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 14 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 14 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 15 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 15 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 15 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 15 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 15 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 16 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 16 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 16 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 16 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 16 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 16 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 16 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan

Postad 25 januari 2010 - 20:03

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Istället för att stänga av receivern eller "spelaren" när ni tappat ljudet så testa byt källa på receivern till någon annan sen tillbaka. Fungerar för mig.

Postad 26 januari 2010 - 07:38

jenkinz
  • jenkinz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ja den funkade ju också faktiskt. :-)
dock har jag förlorat bilden ibland när jag gjort så...

ska testa köra ett macro på fjärren som byter mellan två olika slappt...

men är det många som har det så här?
varför fixas det inte, eller är min recivern trasig...

Postad 26 januari 2010 - 08:26

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Ja den funkade ju också faktiskt. :-)
dock har jag förlorat bilden ibland när jag gjort så...

ska testa köra ett macro på fjärren som byter mellan två olika slappt...

men är det många som har det så här?
varför fixas det inte, eller är min recivern trasig...

Bara på den här sidan är vi tre som har upplevt samma fenomen och det råd jag fick av Harmansupporten var att köra ljudet (i mitt fall från Tvix'en och PS3) via Optiskt ut, men det är inte en lösning som håller för mig - jag köper produkter med HDMI för att jag vill ha produkter med HDMI och slippa överflödigt kablage.

De svar jag sett på diverse forum är att Harman hela tiden påpekar att "det tar tid att handskaka med HDMI-enheter" - men hur kommer det sig att dessa fenomen inte uppstår på andra förstärkare? Jag har testat min Tvix i en Onkyo SR607 och nån Yamahaförstärkare, och de uppvisar minsann inte dessa fenomen

Postad 26 januari 2010 - 10:10

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Bara på den här sidan är vi tre som har upplevt samma fenomen och det råd jag fick av Harmansupporten var att köra ljudet (i mitt fall från Tvix'en och PS3) via Optiskt ut, men det är inte en lösning som håller för mig - jag köper produkter med HDMI för att jag vill ha produkter med HDMI och slippa överflödigt kablage.

De svar jag sett på diverse forum är att Harman hela tiden påpekar att "det tar tid att handskaka med HDMI-enheter" - men hur kommer det sig att dessa fenomen inte uppstår på andra förstärkare? Jag har testat min Tvix i en Onkyo SR607 och nån Yamahaförstärkare, och de uppvisar minsann inte dessa fenomen

Sen är det även så att signalerna via optisk ut bara stödjer två signaler, även om det är digitalt och blir surroundljud så tappar man väldigt mycket i jämförelse med HDMI som kan köra betydligt fler (tror den skickar 7 utan problem idag). Detta innebär att man BARA kan få DTS-HD och Dolby True HD om man använder HDMI, dessa skalas ner om man kör optisk. Och när jag säger skalas ner så innebär det att det skalas ner till samma nivå som vanliga DTS och Dolby Digital.... För mig är detta givetvis inget alternativ så det jag gör är som ovanstående nämnt att jag byter källa fram och tillbaka. Sen brukar det fungera.

Men.. Har man köpt en stärkare för 5 laxar så vill man ju att den ska fungera ordentligt, speciellt när motsvarande stärkare ifrån andra märken gör det. Jag kan i alla fall klara mig med problemet, men visst är det störande.

Redigerat av Downhill, 26 januari 2010 - 10:12.

Postad 26 januari 2010 - 10:15

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Sen är det även så att signalerna via optisk ut bara stödjer två signaler, även om det är digitalt och blir surroundljud så tappar man väldigt mycket i jämförelse med HDMI som kan köra betydligt fler (tror den skickar 7 utan problem idag). Detta innebär att man BARA kan få DTS-HD och Dolby True HD om man använder HDMI, dessa skalas ner om man kör optisk. Och när jag säger skalas ner så innebär det att det skalas ner till samma nivå som vanliga DTS och Dolby Digital.... För mig är detta givetvis inget alternativ så det jag gör är som ovanstående nämnt att jag byter källa fram och tillbaka. Sen brukar det fungera.

Men.. Har man köpt en stärkare för 5 laxar så vill man ju att den ska fungera ordentligt, speciellt när motsvarande stärkare ifrån andra märken gör det. Jag kan i alla fall klara mig med problemet, men visst är det störande.

Jag håller med dig att det är ett problem som går att leva med, men då det har varit så mycket problem tidigare med HDMI-växlingen samt att ett löst problem introducerar nya får mig att bli lite skeptiskt. Nog för att alla människor kan göra fel, men ibland så börjar jag fundera om test-teamet på Harman verkligen gör sitt jobb korrekt.

Postad 26 januari 2010 - 10:58

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Jag håller med dig att det är ett problem som går att leva med, men då det har varit så mycket problem tidigare med HDMI-växlingen samt att ett löst problem introducerar nya får mig att bli lite skeptiskt. Nog för att alla människor kan göra fel, men ibland så börjar jag fundera om test-teamet på Harman verkligen gör sitt jobb korrekt.

Dom byter hdmi board om du lämnar in den.

Postad 26 januari 2010 - 11:21

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Jag har fått det bytt en gång redan då hela växeln dog för ett par månader sedan, och jag antar/hoppas att de byter till den revision som är nyast

Postad 26 januari 2010 - 16:42

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Ok där ser man. För mig funkar allt ta i trä. Blev av med alla handskakproblem när dom bytte board hade väl tur.
(fick byta källa ibland)

Postad 27 januari 2010 - 17:04

Luzen
  • Luzen
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Ungefär hur lång tid tar fw update´n?
Hittade själv i instruktionen....

Redigerat av Luzen, 27 januari 2010 - 17:12.

Postad 27 januari 2010 - 21:19

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Jag har väl gjort ca 15-20st maskiner och tiden kan variera lite men jag skulle tippa på runt 15 minuter.

//Erik
Reference audio

Ungefär hur lång tid tar fw update´n?
Hittade själv i instruktionen....

Postad 29 januari 2010 - 16:47

Unregistered6a6523e2
  • Unregistered6a6523e2
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har en HK AVR 355 och idag när jag skulle starta den så står det Protected i displayen och sen stänger den av sig. Kan jag göra något eller är det service som gäller?

Tacksam för svar.

Postad 30 januari 2010 - 16:16

loop75
  • loop75
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hade samma problem som dig med min HTPC. Det jag gjorde var att ställa om NTSC / PAL inställningen på förstärkaren.
Sätt stärkaren i standbyläge och håll inne Back/Exit knappen i 5 sekunder tills den slår om.
Därefter fick jag bild på tvn oberoende av vilken Hz signalen skickades i.

Jag har nu testat, men det hjälpte inte för mig. HK 255 klarar inte av att ta emot 1080p/24 från min Mac Mini, men med PS3:an är det inga problem... När jag kopplar Minin direkt till min TV rullar 1080p/24 hur bra som helst.

Börjar bli less på den här buggiga receivern nu. Någon annan som har nåt förslag?

Min FW-version är 0.96.1.1. Kan det rätta till sig med 0.97?

Postad 31 januari 2010 - 01:07

jenkinz
  • jenkinz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

vilka byter board?
H/K

jag vill få mitt bytt.
köpte recivern AVR355 för 10lax...
och den funkar inte...
om jag kör optiskt så får jag ingen bild på hdmi...
sjukt.
företagetaget jag köpte den av har konkat så jag kan inte lämna tillbacks den eller få garanti...

bitter... :-(

Redigerat av jenkinz, 31 januari 2010 - 01:09.

Postad 31 januari 2010 - 13:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Hej,

Har kanske svarats på innan i denna jättetråd, men mitt problem är att jag har 2 HDMI displayer kopplade till min AVR255 via en separat 4>1 bildväxlare.

Den ena displayen klarar upp till 1080p, medan den andra verkar kunna ta max 720p.

Problemet är att när jag skall köra på projen (som tar 1080p), så kan jag inte välja 1080p som utgående upplösning i AVR255:an, det alternativet är grått (alltså icke valbart), utan bara 720p går att välja.

Finns det någon inställning för att komma förbi detta, eller helt enkelt få AVR255:an att göra en re-check mot display, vilken den högsta möjliga utgående upplösningen är som AVR255:an kan skicka ut?

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 januari 2010 - 13:31.

Postad 31 januari 2010 - 23:13

Unregistered165ae858
  • Unregistered165ae858
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har en 255:a som jag är riktigt nöjd med.
Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna åter är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi.
En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn.

Finns det någon tekniskt lagd vänlig själ som kan hjälpa mig? Så´t här begriper jag mig inte på.

Är lite osäker på om detta är en dator-fråga eller en förstärkar-fråga. Därför lägger jag ut den i flera trådar.

Postad 01 februari 2010 - 19:02

Unregistered6a6523e2
  • Unregistered6a6523e2
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag har en HK AVR 355 och idag när jag skulle starta den så står det Protected i displayen och sen stänger den av sig. Kan jag göra något eller är det service som gäller?

Tacksam för svar.

När jag startade den dagen efter fungerade den normalt, så case closed tillsvidare..

En annan sak som jag funderar på, som inte har någonting att göra med ovan nämnda problem. Jag har störningsljud i båda mina satellithögtalare. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det är liksom gnisslande, lite som det ljudet som man kan få från en tvkanal som inte avkodas. Ljudet känns konstant så jag tror inte att det har någonting med mobiltelefonen att göra.

Några tips?

Postad 01 februari 2010 - 19:55

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

När jag startade den dagen efter fungerade den normalt, så case closed tillsvidare..

En annan sak som jag funderar på, som inte har någonting att göra med ovan nämnda problem. Jag har störningsljud i båda mina satellithögtalare. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det är liksom gnisslande, lite som det ljudet som man kan få från en tvkanal som inte avkodas. Ljudet känns konstant så jag tror inte att det har någonting med mobiltelefonen att göra.

Några tips?

Jag har självt haft sådant där och för mig har det berott på att högtalarkablarna legat för nära hög spänning. Alltså eluttag, förgrenare, nätaggregat och så vidare... Så mitt tips är att se över kabeldragningen och om det det finns någonting med hög spänning i närheten. Testa att flytta runt högtalarna / kablarna lite medan recievern är påslagen så märker du ju om det är där problemet ligger. Men som sagt, för mig har det varit så och jag känner igen problembeskrivningen =)

Postad 01 februari 2010 - 20:18

Unregistered6a6523e2
  • Unregistered6a6523e2
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar. Kablarna är nog dessvärre dragna på det enda ställe där de kan vara dragna utan göra någon "fuling". Är dyrare kablar bättre skärmade och mindre känsliga för sådana störningar? Spelar det någon roll att jag har dragit kablarna till båda bakre högtalarna i samma kabellist?

Postad 01 februari 2010 - 21:17

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar. Kablarna är nog dessvärre dragna på det enda ställe där de kan vara dragna utan göra någon "fuling". Är dyrare kablar bättre skärmade och mindre känsliga för sådana störningar? Spelar det någon roll att jag har dragit kablarna till båda bakre högtalarna i samma kabellist?

Det finns ju grövre kablar som bättre står emot yttre störningar men det brukar sällan vara någonting som ingår när man köper ett högtalarpaket som t.ex. HKTS11.. Att dina två bakre högtalare delar kabellist tror jag inte gör någonting.. Utan det är just det att man ska undvika att vara nära eluttag och liknande eftersom det alltid ligger en hög spänning som även påverkar det som ligger intill.

Vet inte riktigt hur du ska lösa problemet, om det är så som jag misstänker, men har du möjlighet så ta med en del av högtalarkabeln (från frontarna eller centern då jag antar att det är lättare?) till t.ex. HiFi-klubben och be om hjälp. De kan säkert ta en närmare titt på kabeln och ge en bedömning..

Har du precis som jag de kablarna som ingick vid köp av HKTS11 så är det i princip bara ett plasthölje runt virade koppartrådar. De lite grövre kablarna har höljen som avmagnetiserar och som bättre kan stå emot yttre störningar. Men, innan du börjar köpa nytt kablage så vore det bra om man kunde få reda på om det är där problemet ligger eller ej, så slipper du lägga ut pengar i onödan.

Postad 03 februari 2010 - 17:29

papoose
  • papoose
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag är helt ny på forumet och ska uppgradera mitt hemmabio från ett trist pioneer som var gjort för xbox 360 till vad jag nu hade tänkt var en HK 260 + HK TS11.

Som jag nu förstått det dock är HK 260 bara en smärre upphottning från 255 och då kanske det istället är läge att handla denna. Efter att ha läst (de senare delarna) av denna tråd blir man ju självklart dock mycket tveksam, och frågan man ställer sig är om alla dessa problem representerar ett tvärsnitt av den gemene användaren eller om det är mest användare problem som är aktiva? Annars blir man ju (som relativt tekniskt okunnig) rejält skraj i det här läget.

Vågar jag handla en HK 255a eller ska man satsa på t ex Pioneer VSX-919 som är väldigt otilltalande estetiskt?

Postad 03 februari 2010 - 23:15

Freddhedd
  • Freddhedd
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har precis uppgraderat och bytt ut min AVR 347 mot en begnad AVR 355. När jag försöker koppla min Panasonic BD35 via AVR 355 till min Sony HW10 så hittar den inte bilden. Det verkar som den försöker då bilden skiftar mellan blå(standby) och svart, men det händer inget mer än att den står och blinkar. Jag får heller inget ljud.
Om jag kopplar projektorn direkt till blu-rayspelaren med hdmi samt en optisk så funkar det.
Förstärkaren har senaste firmware.

Vad kan vara fel?

//Fredrik

Postad 03 februari 2010 - 23:32

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Jag har precis uppgraderat och bytt ut min AVR 347 mot en begnad AVR 355. När jag försöker koppla min Panasonic BD35 via AVR 355 till min Sony HW10 så hittar den inte bilden. Det verkar som den försöker då bilden skiftar mellan blå(standby) och svart, men det händer inget mer än att den står och blinkar. Jag får heller inget ljud.
Om jag kopplar projektorn direkt till blu-rayspelaren med hdmi samt en optisk så funkar det.
Förstärkaren har senaste firmware.

Vad kan vara fel?

//Fredrik

Jag vet inte om detta kan vara svaret på ditt problem, men jag frågar ändå... Finns det någonstans på Blu-Ray-spelaren där du kan ställa in vilken videoutgång som skall användas? Jag antar nämligen att detta läge är satt på automatiskt men eftersom apparaterna testar varandras egenskaper via HDMI (för att automatiskt ställa in rätt inställningar, så som 1080p på en FULL-HD-TV) så kan det finnas en risk att den "dialogen" går förlorad via förstärkaren.. Därför tänkte jag om det möjligtvis går att välja att Blu-Ray-spelaren alltid ska skicka ut videosignalen via HDMI..

Jag har nämligen haft ett liknande problem med min Xbox 360, dock ljudrelaterat. Och det byggde på att jag aktiverade digitalt ljud i systemmenyn men när 360n optimerade inställningarna för att passa min TV så fick den inte någon information ifrån min förstärkare utan tolkade istället allting som att min TV bara stödjer stereo-ljud (men i själva verket är det ju inte den som spelar upp ljudet, utan min förstärkare som agerar HDMI-växel).. Funktionen kallas för Display Discovery eller "EDID" och innebär som sagt att apparaterna för en "dialog" med varandra för att optimera inställningarna automatiskt.. Jag var i kontakt med Microsoft support och berättade att denna funktionen ställde till med problem och det tog inte lång tid innan de fixade till problemet. =)

Så, koppla in din Blu-Ray-spelare direkt till TVn så att du får fram bild.. Leta dig in bland inställningarna och se efter om det går att välja video-output någonstans. Spara och stäng av alla apparater, koppla om via förstärkaren och starta upp igen.. Förhoppningsvis fungerar det..

Postad 04 februari 2010 - 07:27

Freddhedd
  • Freddhedd
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr redan ställt in video output på hdmi 1080p. Jag har svårt att se om felet ligger i hdmi ingången eller om det ligger i utgången då jag varken får ljud eller bild, har provat både hdmi 1,2,3 utan resultat.

Postad 04 februari 2010 - 10:08

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr redan ställt in video output på hdmi 1080p. Jag har svårt att se om felet ligger i hdmi ingången eller om det ligger i utgången då jag varken får ljud eller bild, har provat både hdmi 1,2,3 utan resultat.

Har du någon TV apparat att testa med eller har du bara projektorn?

Var bor du?

Postad 04 februari 2010 - 10:29

Freddhedd
  • Freddhedd
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte så jag kan koppla in den i tv:en, bor i Marietad

Postad 04 februari 2010 - 10:47

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Alright... Har du så att du kan koppla in någonting annat via förstärkaren, med hjälp av HDMI, o se om det fungerar? För om du inte får bild då heller så kan du ju ha råkat ut för ett måndagsexemplar med en trasig HDMI-växel =( Jag vet att några här i tråden har fått problem med att HDMI-växeln har lagt av så det är ett problem som kan hända i stort sett när som helst.

Postad 04 februari 2010 - 11:06

Freddhedd
  • Freddhedd
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inget annat att koppla in men jag misstänker att det är nåt sånt som hdmi-växeln.

Postad 04 februari 2010 - 11:13

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Ja med tanke på att du inte får bild via förstärkaren, men bild direkt när du kopplar rakt in i projektorn så låter ju detta som den enda anledningen till varför det inte fungerar..

Du skrev tidigare att du köpte den begagnad, har du möjlighet att ta kontakt med den tidigare ägaren och fråga om den personen hade samma problem? Detta är ju någonting som du får skicka in den för, men det förutsätter ju att du har kvitton och att ingen har öppnat skalet och pillat..

Redigerat av Downhill, 04 februari 2010 - 11:14.

Postad 04 februari 2010 - 11:26

Freddhedd
  • Freddhedd
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ska snacka med tidigare ägare, har som tur är ett års garanti kvar samt att den är orörd. Ett måste om jag ska köpa beg.

Postad 09 februari 2010 - 17:36

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Nu har även jag ett dilemma gällande min 255:a.
Flyttade för ett tag sedan, och har nu satt upp all utrustning. Däremot vill inte subben lira, inte ens det minsta lilla. Knäpptyst.
Och jag (tror) har kopplat som jag hade det innan. Har även försökt med div. andra dragningar utan resultat. Vad göra?

Sub: Canton AS 105 SC

Postad 09 februari 2010 - 17:50

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Nu har även jag ett dilemma gällande min 255:a.
Flyttade för ett tag sedan, och har nu satt upp all utrustning. Däremot vill inte subben lira, inte ens det minsta lilla. Knäpptyst.
Och jag (tror) har kopplat som jag hade det innan. Har även försökt med div. andra dragningar utan resultat. Vad göra?

Sub: Canton AS 105 SC

Kan det vara så enkelt att du pluggat in kabeln i fel kontakt på baksidan av din förstärkare?

Det finns nämligen två lila kontakter som båda är för subben. Den ena är en ingång och den andra är en utgång. Om du tittar bak på förstärkaren (eller på nedanstående bild) så ser du att en kontakt heter "Subwoofer" och är placerad i rutan för "6/8 channel input", alltså en flerkanals-ingång. Här ska kontakten INTE kopplas in.

Däremot, längst ner till vänster finns rutan "pre-out", också med en lila kontakt vid namn "subwoofer".. Se till så att din subwoofer är inkopplad i den här UTGÅNGEN och inte ovanstående ingång. Förhoppningsvis är det detta som är problemet..

Bild på baksidan av förstärkaren:
http://www.studio-22...avr255-back.jpg

Redigerat av Downhill, 09 februari 2010 - 17:51.

Postad 09 februari 2010 - 18:03

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
@Downhill:
Kontakten är ansluten rätt. Frågan är om den e ansluten rätt på subbens baksida?
http://www.hometheat...-rear-fig-8.jpg

Nu är den kopplad till L högst upp av det fyra kontakterna.

Postad 09 februari 2010 - 18:16

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

@Downhill:
Kontakten är ansluten rätt. Frågan är om den e ansluten rätt på subbens baksida?
http://www.hometheat...-rear-fig-8.jpg

Nu är den kopplad till L högst upp av det fyra kontakterna.

Ojdå... Jag ser att du har en subwoofer som har uppdelade RCA-kontakter på subwoofern. En för vänster (L) och en för höger ®. Sen är det även uppdelat i hög och låg styrka. Normalt sett så brukar man koppla in subwoofern i den högra kanalen ® och vad jag kan se på bilden så står det även "R/Mono" på kontakten uppe till höger. RCA-kontakten som sitter i förstärkaren är bara en kanal (alltså mono) eftersom förstärkaren sköter filtreringen, därför tycker jag att du ska testa koppla in RCA-kabeln i mono-ingången på subwoofern och se efter om det fungerar bättre.

Stereo-ingångarna används på vissa andra apparater (t.ex. en Mini-stereo) där apparaten i sig inte filtrerar fram de låga frekvenserna (själva basljudet alltså) och skickar dessa vidare till en subwoofer. Utan istället skickar den vidare alla signaler till subwoofern och låter den filtrera fram de låga frekvenserna.

Hoppas att jag förklarat tillräckligt tydligt. Håller tummarna för att detta är lösningen du är ute efter! =)

Redigerat av Downhill, 09 februari 2010 - 18:17.

Postad 09 februari 2010 - 18:22

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
hmm, dessvärre utan framgång ;) börjar lessna rejält nu.

Sub mode i 255:an är satt till L/R + LFE. Rätt eller fel?

Tack för att du tar dig tid =)

Postad 09 februari 2010 - 18:49

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

hmm, dessvärre utan framgång ;) börjar lessna rejält nu.

Sub mode i 255:an är satt till L/R + LFE. Rätt eller fel?

Tack för att du tar dig tid =)

Det är ingen fara! Jag hjälper gärna, men jag vill också säga att jag är långt ifrån expert på området så därför kanske det blir lite mycket test fram och tillbaka. Men förhoppningsvis så har vi snart lösningen framför oss!

Förstår att det är jobbigt.. Men köpte du båda produkterna samtidigt eller är subwoofern t.ex. en gammal goding som du sparat och sen köpt en ny förstärkare bara?

Att det står L/R + LFE beror på att dina fronthögtalare har en crossover-inställning på "LARGE". Det innebär att förstärkaren skickar ut alla frekvenser till frontarna eftersom de har alla olika register (hög, låg och mellanregister) Men om du istället går in på inställningarna för fronthögtalarna och ställer in en frekvens (jag kör 100hz med mina HKTS11 högtalare) så kommer filtreringen att starta och då får du alla låga frekvenser till subben och alla frekvenser skickas som vanligt till dina fronthögtalare. Varför ljudet inte fungerar skulle kunna bero på att subwoofern tar emot "okända" frekvenser, så som förstärkaren är inställd på nu (subben får alla frekvenser) och att den inte gör någon filtrering vilket i sin tur leder till att den tvärt vägrar att arbeta.

Så testa att ändra inställningarna för dina fronthögtalare ifrån "LARGE" till ett numeriskt värde istället och testa igen. Låt kontakten vara inkopplad i R/Mono precis som jag föreslog ovan så att du inte byter tillbaka till "L".

För att ändra går du in på "AVR" med kontrollen, välj "Speaker Setup" och sen "Manual Setup", gå därefter in på "Crossover (Size)" och sen på "Front Left & Right" väljer du ett numeriskt värde som stämmer överens med dina fronthögtalare.

Se även till så att ljudnivån är korrekt inställd i förstärkaren (manual setup - Level Adjust).. Det kan nämligen hända att du behöver ändra det värdet också..

Sist men inte minst... Har du gjort en automatisk kalibrering på dina högtalare? (EzSet/EQ)?
Har du "EzSet/EQ" aktiverat (ON) om du trycker på knappen "Audio Effects" på fjärrkontrollen?
Likväl här, kolla bas-nivån inne på "Audio Effects" så att den inte ligger nere på 0.

Återkom när du har testat ovanstående saker! Jag springer iväg och handlar en sväng så länge så jag är borta en 30 - 60 minuter någonting.

Redigerat av Downhill, 09 februari 2010 - 18:52.

Postad 13 februari 2010 - 10:38

paxhell
  • paxhell
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har en avr255 och undrar om jag har allt rätt inkopplat ifrån datorn, kör digital out ifrån datorn till coax in på HK'n. Ställer in AUX till 2 ch stereo...är det så man bör ha det inkopplat? Tycker det är ganska låg volym, har volymen på -35dB och det innebär ju att det inte finns så mycket mer att kräma på med`. Har kollat på ljudegenskaper så att volymen är på max ifrån datorn. Är det mina DM685 som är så trögdrivna eller `?

Postad 21 februari 2010 - 20:38

Josefsson87
  • Josefsson87
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej, det är så att jag har en AVR255 och har ett mindre problem. När jag kollar på blu-ray filmer genom mitt Playstation 3 så händer det ibland att bilden börjar blinka och/eller att den blir totalt lila. Jag har inte upplevt det när jag spelat spel och det verkar uppstå totalt slumpmässigt. Den är köpt november 09 och har firmware 0 97 22. Har inte riktigt brytt mig om det iom att det bara händer ibland men tänkte försöka ta reda på det nu då jag börjar störa mig. Har också en DVD-spelare inkopplad genom hdmi och har inte upplevt några problem där. Även ett Wii med komponent som går ut genom hdmi och har haft något enstaka problem där. Hoppas någon har hört om ett liknande problem och kan ge något tips eller vad jag kan testa. Tackar för all hjälp.

Postad 24 februari 2010 - 22:52

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Har försökt söka inom tråden, men finner inte svar på min fråga:

Har en AVR-255 som driver ett par CM 1:or från B&W. På sin hemsida rekommenderar B&W att man driver dem med 30-100w. Nu till min fråga, grejar min stärkare att driva högtalarna på bästa sätt, eller har jag något att vinna på att byta till en kralligare?

Vet att det talas om att H/K levererar "ren effekt", till skillnad från många av konkurrenterna, vad menas med det?

Postad 25 februari 2010 - 00:48

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
tja försökt söka men hittar inga bra svar någon som vet om avr-255 klarar av att s-video till hdmi ut????

Postad 28 februari 2010 - 23:43

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej!

AVR-255 kan konvertera S-video till HDMI. Den kan också skala upp signalen upp till 1080p.

Mvh
Joakim
Harman Consumer Nordic

Postad 01 mars 2010 - 09:21

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Har försökt söka inom tråden, men finner inte svar på min fråga:

Har en AVR-255 som driver ett par CM 1:or från B&W. På sin hemsida rekommenderar B&W att man driver dem med 30-100w. Nu till min fråga, grejar min stärkare att driva högtalarna på bästa sätt, eller har jag något att vinna på att byta till en kralligare?

Vet att det talas om att H/K levererar "ren effekt", till skillnad från många av konkurrenterna, vad menas med det?

Det betyder väl ungefär att H/K verkligen levererar den angivna effekten kontinuerligt driven över alla kanaler istället för toppat i en kanal

Postad 03 mars 2010 - 17:01

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

hur kollar man vilken firmware man har på avr-255.

testade 1230 ok men det funkade inte

vad gör jag för fel

Funkade nu hade version 0.97.2.2

17-06-2009

M v h Peter

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 03 mars 2010 - 17:06.

Postad 03 mars 2010 - 21:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vet inte om det nämnts tidigare i denna tråd, men upplevt att min 255:a ofta tappar ljudet helt och sedan får tillbaka det genom att man byter ingång/källa och tillbaka igen. ;)
Fler som upplevt detta?
Inget större problem, men haft Yamaha många år innan jag gick över till H/K, och aldrig ovan problem..

Fredrik
ISF certifierad

Postad 03 mars 2010 - 22:29

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Vet inte om det nämnts tidigare i denna tråd, men upplevt att min 255:a ofta tappar ljudet helt och sedan får tillbaka det genom att man byter ingång/källa och tillbaka igen. ;)
Fler som upplevt detta?

Ja, det har väl dykt upp lite då och då tråden igenom.
Kan hoppas på en FW-update för detta. Det är faktiskt den enda lite störiga "buggen" jag hittar i min idag. Som sagt, bara att byta källa och tillbaka, men lite kasst är det.

Postad 04 mars 2010 - 08:09

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Ja, det har väl dykt upp lite då och då tråden igenom.
Kan hoppas på en FW-update för detta. Det är faktiskt den enda lite störiga "buggen" jag hittar i min idag. Som sagt, bara att byta källa och tillbaka, men lite kasst är det.

Väldigt skumt att inte alla har detta problem, kanske beror på att vi har olika källor( nått syncproblem). Om man har senaste firmware i och ändå detta problem, skulle jag nog fundera på att lämna in å höra vad HK verkstan har att säga om saken.

Postad 04 mars 2010 - 10:02

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Väldigt skumt att inte alla har detta problem, kanske beror på att vi har olika källor( nått syncproblem). Om man har senaste firmware i och ändå detta problem, skulle jag nog fundera på att lämna in å höra vad HK verkstan har att säga om saken.

Nej som sagt, så störigt är det inte att jag orkar gå tillbaka med maskinen. Det händer inte varje gång heller.

Postad 07 mars 2010 - 14:40

paxhell
  • paxhell
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Vad brukar ni med HK AVR255 ligga på för volym (-dB) när ni spelar upp musik ungefär? Själv ligger jag runt -30dB oftast till mina B&W DM685 i ett 20 kvm rum. Får för mig att HK:n är för klen för högtalarna =)
Sen beror det på vad man lyssnar på med, gamla plattor får man ju dra på 10dB extra med..

EDIT:Såg att det fanns en tråd om detta

Redigerat av paxhell, 07 mars 2010 - 15:10.

Postad 11 mars 2010 - 08:00

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Igår hände något otrevligt. Jag satt och spelade på min PS3 och plötsligt fick jag ingen bild, bara en svart skärm. Jag har min PS3 kopplad till min AVR 355 (HDMI) som i sin tur är kopplad till min Pioneer 5090H (HDMI). Detta har mer eller mindre fungerat felfritt sen köpet sommaren 2008. Halvt panikslagen började man köra uteslutningsmetoden:

* Bytte ut båda HDMI-kablarna, ingen bild. Utesluter att det är kablarna det är fel på.
* Testade annan HDMI In både på förstärkaren och tv:n, ingen bild.
* Testade att köra HDMI direkt mellan PS3 och tv, bild fungerar. Utesluter att det är tv:n som strular.
* Testade PS3:an på en helt annan tv, bild fungerar. Utesluter att det är PS3:an som strular.
* Testade att få fram förstärkarens meny via fjärrkontroll på tv:n, får ej fram meny alls.

Om jag får gissa av ovanstående resultat så har HDMI Out på förstärkaren slutat att fungera.

Vad gör man? Gräver en grop?

Postad 11 mars 2010 - 11:52

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Ringa till supporten / ta med den tillbaka dit du köpte den är nog det enda som gäller.. Det låter som att HDMI-kretsen i stärkaren har lagt av och det är ingenting som man kan laga på egen hand... Men bara för att det inte ska hända igen, har du sett till så att Förstärkaren får tillräckligt med utrymme runt sig, så att den inte överhettas? Det är lätt att man klämmer in den i något litet skrymsle någonstans men då blir den extremt varm och det kan givetvis påverka lödningarna, precis som på Xbox 360 med Ring of Death om du känner till det.

Postad 11 mars 2010 - 12:34

Zimpoo
  • Zimpoo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hände med min oxå för ett år sen ca. Var video/HDMI kortet som vart sönder. Skickade in den och dom bytade bara kortet och 2 veckor senare hade jag den hemma igen. Fungerat klockrent sen dess.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.