Btw, har du testat dac-loopen med din dac-magic?
Hegel CDP2A MK2
(CD-spelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H2A
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel P4A MK2
(Försteg)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H200
(Förstärkare)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
Hegel H1 MK4
(Förstärkare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel CDP4A MK2
(CD-spelare)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H2A MK2
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H4A MK2
(Slutsteg)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Hegel H100
(Förstärkare)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Hegel H20
(Slutsteg)
|
3
|
(0)
|
61 998:- | |
Hegel HD10
(DAC & hörlursförstärkare)
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
Hegel H70
(Förstärkare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD2
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel P30
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
66 998:- | |
Hegel H30
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD20
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Hegel H4SE
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD11
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel H300
(Förstärkare)
|
7
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel HD25
|
2
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel P20
(Försteg)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H80
(Förstärkare)
|
5
|
(37)
|
Inga priser | |
Hegel Super
|
6
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel RC8
(Fjärrkontroller)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H160
(Förstärkare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel H360
(Förstärkare)
|
5
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel HD30
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel Röst
(Förstärkare)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel H90
(Förstärkare)
|
2
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel H590
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 20 February 2013 - 22:42
Btw, har du testat dac-loopen med din dac-magic?
Postad 20 February 2013 - 22:48
Och denne NOOB till säljare skickade med fel fjärr :/
Så tyvärr. Är duktigt nyfiken på det dock..
Man behöver alltså ha en specialfjärr för att aktivera digitalutgången(?)
Den fjärren följer i normala fall med H300.
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 20 February 2013 - 22:52.
Postad 20 February 2013 - 23:48
Tror att Hegel's fjärrkontroller följer Philips kodningsschema så i teorin skall det nog gå att ställa in DAC-loop även med en del andra fjärrkontroller, men det förutsätter såklart att rätt knappar finns tillgängliga... (och att man hittar vilka det är).
På tal om H300 kan jag för övrigt berätta att Hegel nu ändrat sig med avseende på den påstådda kvaliteten hos den inbyggda d/a-omvandlaren. Tidigare marknadsförde man den som likvärdig med HD11, om än kanske inte fullt lika bra. På High End mässan i Stockholm i helgen lät det dock annorlunda. Nu marknadsför man den inbyggda d/a-omvandlaren som "den näst bästa d/a-omvandlaren Hegel någonsin producerat". Under demonstrationen påpekade Anders Ertzeid flera gånger att den var bättre än HD20 om än inte helt lika bra som HD25.
Personligen tyckte jag att de tog i från tårna när de jämförde den inbyggda omvandlaren med HD11, men nu känns det ju mestadels löjligt...
Redigerat av ljudvåg, 20 February 2013 - 23:48.
Postad 21 February 2013 - 12:24
Tidigare marknadsförde man den som likvärdig med HD11, om än kanske inte fullt lika bra.
Kan komma ihåg fel, men nog vill jag minnas jag läst på olika håll att de skrivit att det är en uppgraderad HD11 i H300:an...Alltså troligen en bättre DAC än 11:an
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 21 February 2013 - 12:25.
Postad 21 February 2013 - 12:57
Sälgtrick deluxe?
Kan man lugnt säga!
Du har självklart rätt. Tycker dock lite synd om de som köper H300 i tron att den inbyggda d/a-omvandlaren är bättre än både HD11 och HD20 utan att ha provlyssnat och skapat sig en egen uppfattning.I dont care.. Grejerna låter grymt hursomhelst.
Kan komma ihåg fel, men nog vill jag minnas jag läst på olika håll att de skrivit att det är en uppgraderad HD11 i H300:an...Alltså troligen en bättre DAC än 11:an
Det har varit lite spridda skurar i marknadsföringen. Vissa av komponenterna skall enligt uppgift från Hegel vara bättre än de i HD11 (därav formuleringen uppgraderad HD11). Här har t ex omklockningen nämnts. Flera ingångar och möjlighet att använda i dac-loop har också presenterats som uppgraderingar. Tyvärr är andra saker sämre/nedgraderade. T ex har man ingen riktigt separat strömförsörjning till d/a-omvandlaren. Slutresultatet har enligt Hegels tidigare marknadsföring varit att den presterat på samma nivå som HD11. Jag har även fått muntlig information från Hegel som antytt att en extern HD11 skulle ge ett mindre lyft.
I slutändan är det en fråga om smak. Jag gillade verkligen inte den inbyggda omvandlaren och upplevde att HD11 och HD20 körde åttor kring den (se mina tidigare inlägg i tråden). Det finns andra som gjort liknande observationer. Det är däremot fullt möjligt att du tycker att den inbyggda omvandlaren är "the shit". I så fall är det ju bara att vara glad. Det blir mycket billigare på det sättet
Redigerat av ljudvåg, 21 February 2013 - 12:59.
Postad 21 February 2013 - 13:07
Någon som lyssnade till Hegel´s produkter på Hifimässan? Såg någonstans att de körde jämförelser mellan H200 och H300. Fortsatt nyfiken på H300 men efter bara kunnat prova H200 hemma med blandat resultat har jag inte investerat ännu.
Jag var på en av de demonstrationerna. Var inge vidare. Anders körde två låtar på H200+HD25. Sedan kopplade han om till H300+HD25 och spelade den senaste låten igen. Resten av "jämförelsen" gick ut på att spela olika material på H300. Blev alltså inte så mycket till jämförelse.
De använde Amphion Argon 7L i jämförelsen. Jag har tidigare tyckt att de låter ganska bra med Hegel, men i det rummet lät det väldigt mörkt och inte så värst detaljerat. Tråkigt. Hade aldrig köpt Hegel baserat på den demon...
Kan dock säga att jämförelsen H200 vs H300 som jag gjort hemma i vardagsrummet pekade ut H300 som den klart bästa analoga förstärkaren. Tyckte dock inte att den var värd pengarna så det slutade med ett H20 slutsteg istället
Redigerat av ljudvåg, 21 February 2013 - 13:07.
Postad 21 February 2013 - 13:21
Holographic Audio-rummet var rätt ok också, om inte annat var det roligt att höra djupbas i 120db, men rummet där var rätt sunkigt också, många register försvann någonstans ut i tomma intet.
Postad 21 February 2013 - 13:28
Kan dock säga att jämförelsen H200 vs H300 som jag gjort hemma i vardagsrummet pekade ut H300 som den klart bästa analoga förstärkaren. Tyckte dock inte att den var värd pengarna så det slutade med ett H20 slutsteg istället
Jag var som sagt inte helt övertygad av H200:an, och är 300 inkl inbyggd dac inte övertygande kommer jag att satsa på något annat. H20 är intressant men det kan bli en helt annan väg också. Möjligen en HD25:a till ett par monoblock av helt annan typ.
Någon som läst DAC testen i Hifi och musik där HD25:an fanns med? Där fanns en T+A DAC som är intressant och ljusår snyggare än Hegel´s DAC.
Postad 21 February 2013 - 14:46
Jaha sedär ja@Sikkfisk: 2000 inlägg!
Sitter med mobilen för det mesta så det syns inte.
Postad 22 February 2013 - 08:40
Är det så pass mycket skillnad i ljudet på H20 vs H300, har vart sugen på en H300 ett tag men nu blir man ju intresserad av H20Kan dock säga att jämförelsen H200 vs H300 som jag gjort hemma i vardagsrummet pekade ut H300 som den klart bästa analoga förstärkaren. Tyckte dock inte att den var värd pengarna så det slutade med ett H20 slutsteg istället
Postad 22 February 2013 - 09:14
Jag har skrivit en del inlägg med mina tankar kring H200, H300 och H20 i den här tråden. Är lite lat så jag refererar till dem istället för att skriva en ny text.
Mitt inlägg den 25 december 2012 klockan 14:20 beskriver kort jämförelsen mellan de olika förstärkarna och varför jag valde H20 istället för H300.
Mitt inlägg den 23 september 2012 klockan 21:09 beskriver mina första intryck av jämförelsen mellan H200 och H300. Blev lite antiklimax då jag gick från att vilja köpa en H200+HD20 till att inte vilka köpa någon av dem. Lånade trotts det hem H300 en andra gång, men kände mig inte nöjd.
För mig stod valet mellan att köpa en H300 ny för 35k eller köpa en H20 begagnat för ungefär samma pengar. Jag hade ändå inte för avsikt att använda den inbyggda d/a-omvandlaren i H300, så den kostnaden hamnade ju ovanpå hursomhelst.
Postad 22 February 2013 - 09:21
Sedan är det ju frågan om hur mycket slutsatser man kan dra från jämförelsen. H300 spelades med Amphion Argon 7L golvhögtalare och P20+H20 spelades med Amphion Two15 studiomonitorer (hittar av någon anledning inte dessa på Amphions hemsida). Även om högtalarna har samma klangkaraktär finns det många skillnader. Anläggningarna stod också placerade på olika sidor av rummet så de akustiska förutsättningarna var troligen ganska olika (ni som besökte Hegel på High End mässan vet hur det såg ut).
Nåja... bara några lösa tankar.
Postad 22 February 2013 - 09:32
Det var knappt ett enda rum som lät bra på hela mässan tycker jag. Enda stället jag inte var på var sheraton dock. Största besvikelsen var Wilson Alexia på Nordic Light. Lät så dåligt att jag behövde gå därifrån. Enda rummet som var ok var Marten där de spelade på Django L-högtalaren, men det var så pass låg ljudnivå att man hörde säljarna snacka med andra kunder en bit därifrån, misstänker att rummet var så pass dåligt i basen så att de valde att spela lågt. Jag gillar hög volym med rent ljud
Holographic Audio-rummet var rätt ok också, om inte annat var det roligt att höra djupbas i 120db, men rummet där var rätt sunkigt också, många register försvann någonstans ut i tomma intet.
Håller med. Var inte mycket som imponerade på mässorna. Fast jag tycker ändå att jag hittade fler roliga intryck och upplevelser än förra året.
Min personliga favorit var rummet med Bladelius och DynAudio på WTC. Första gången jag hört Bladelius och känt WOW! Å andra sidan kostade endast slutsteget runt 110 tusen så det kommer att bli både kabriolett och segelbåt innan jag köper in ett sådant
I övrigt var det inte mycket som imponerade. Gillad också Holographic Audio samt Vault (vist var det så de hette?). Tyckte även att KEFs rum på Nordic Light var ganska trevligt (även om jag inte skulle vilja ha prylarna hemma). Sedan är det ju alltid trevligt att lyssna på MBL även om det kommer att förbli en våt dröm och inget mer.
Det största botten-nappet var nog B&O's rum. Jag begriper inte att folk fortfarande kallar det för HiFi utrustning...
Redigerat av ljudvåg, 22 February 2013 - 09:34.
Postad 22 February 2013 - 10:22
Postad 24 February 2013 - 23:01
Synd. Det var verkligen en trevlig upplevelse. Jag gjorde faktiskt 3 besök totalt och lyckades hamna i den perfekta lyssnings-positionen varje gång ;-) Satt och ansträngde mig för att inte dregla allt för synligt ;-)Jag var själv sugen på att höra Dynaudio Confidence C1:orna, men musiken som de spelade var lite av hissmusik-karaktär när jag var där inne samtidigt som ett antal personer diskuterade högt och ljudligt vid bladelius-ipad-liknande historia.
Postad 25 February 2013 - 09:26
min nuvarande rigg är NAD C350 & B&W DM603 S2, Funderar på att byta ut högtalarna först funderar på System Audio Mantra 60.
Är ju inte gjord av pengar direkt.. Nyss uppgraderat Spel Datorn & köpt nya DJ prylar.
Tänkte om man kör på H300 så kan man ju updatera med en dac senare isåfall blir det HD25
eller så får man vänta lite & köra på H20+HD25 det blir ju billigare o satsa högre än o byta flera gånger
Postad 25 February 2013 - 10:19
Kommer helt säkert att bli en tydlig skillnad. Jag uppgraderade själv från NAD C320BEE + B&W 805s och det var ett rejält lyft. Även om NAD har en del trevliga prylar är det inte riktigt jämförbara med H300 eller H20 (med tanke på prisskillnaden hade allt annat också varit orimligt).
Lyssnade på ett par SA Mantra tillsammans med Primares nya elektronikserie under High End mässan förra helgen. Tror det var Mantra 70, men är inte helt säker (någon som minns vilka de visade?). Jag blev tyvärr allt annat än imponerad av ljudet. Svårt att säga vad som var vad (elektronik, högtalare, rum), men intrycket var av något man hittar för 10 tusen på elgiganten. Det lät inte dåligt, men ljudet kändes inte neutralt och det fanns ingen riktig detaljåtergiving. Baserat på tidigare erfarenhet av Primare skulle jag nog gissa att det var högtalarna som var den största boven.
Även om jag inte inte blivit någon stor fan av just SA, tror jag helt säkert att du kan få ett lyft genom att uppgrader högtalarna. B&W DM603s2 är ett par riktigt trevlig högtalare, men om du köper stärkare+dac för 30-50 tusen kommer de troligen att bli den svaga länken. I denna tid av digitala ljudkällor och billig elektronik blir mantrat "source first" inte riktigt lika relevant som det var förr i tiden (*). Jag har hittills alltid börjat med att hitta de högtalare som jag gillat och sedan matchat det med elektronik som fungerat. Det spear ingen roll hur bra elektroniken är och hur ren signalen är om högtalarna inte har har den klangkaraktär som du söker eller inte kan återge de fina nyancerna i signalen (men man kan i och för sig vända på resonemanget så det hela blir väl i slutändan ett svagaste-länken-resonemang).
I dagsläget är det svårt att hitta H300 begagnad. Det är därför troligt att du kommer att få lägga mer för en H300 än för en begagnad H20. Det kan till och med bli billigare att gå direkt till H20! Jag skulle nog börja med att hitta en begagnad H20 för ca 30 tusen och en begagnad HD11 för ca 4-5 tusen. Jag sulle nog vänta med en HD25. HD25 är en riktigt bra DAC, men den motiverar (IMHO) inte en prisskillnad på 12-13 tusen. Skall du lägga runt 20 tusen på en dac finns en del andra alternativ som kan vara värda att överväga.
(*) Min helt privata åsikt (förlåt till alla linn-fantaster). Vill inte starta en stor diskussion om det här. Ni som vill motbevisa mig kan väl starta en separat tråd så hänger jag gärna på där
Postad 25 February 2013 - 11:07
min NAD C350 2x60W eller bör jag låna hem någon kraftigare förstärkare ??
Postad 25 February 2013 - 12:44
Sedan ser jag att HD11 inte är optimalt utrustad för datoruppspelning (ej asynkron och "bara" 96kHz på USB) om det kommer vara det primära ändamålet.
Postad 25 February 2013 - 12:59
Postad 25 February 2013 - 13:45
Kanske skall börja lyssna på lite olika högtalare först & sedan får man söka efter en beg. H20 + dac, tycker du att jag kan prova dom olika högtalarna med
min NAD C350 2x60W eller bör jag låna hem någon kraftigare förstärkare ??
Svår fråga. Din nuvarande förstärkare kommer troligen inte att kunna spela de högtalare du testar fullt ut. Det gäller för övrigt även dina nuvarande högtalare. Å andra sidan kan du fortfarande höra skillnader på klangkarraktär, neutralitet, separation och imaging innom ramen för vad förstärkaren klarar av. Jag har ju som sagt länge kört med en C320BEE på 2x50w och bland annat drivit B&W 705, och B&W 805s som är notoriska för att vara svårdrivna (bör matas minst 150-200 watt för att blomma ut). Du kan få mycket glädje av ljudet ur en bra högtalare även med din nuvarande förstärkare. Den största risken är väl att du ratar ett par bra högtalare för att de känns för ljusa då det egentligen beror på att din förstärkare inte klarar av att driva ut basen ordentligt.
Har du möjlighet att låna hem en lite kraftigare förstärkare under tiden som du provar högtalare kanske det inte är en så dum idé. Men du bör köra samma förstärkare i alla jämförelserna. Har du redan bestämt dig för Hegel så kanske det är enklare att chacka stärkaren direkt och sedan i lugn och ro pröva ut vilka högtalare du vill ha.
HD11 har väl inte volymkontroll då måste man leta efter HD20 om man satsar på Hegel och en H20 + dac med volym. Alt någon annan av den uppsjö av DAC:ar med volym. Dock så kostar de flesta närmare 10kkr och uppåt.
Sedan ser jag att HD11 inte är optimalt utrustad för datoruppspelning (ej asynkron och "bara" 96kHz på USB) om det kommer vara det primära ändamålet.
My bad. Glömde bort att HD11 saknar volymkontroll. Så såvida du inte gillar att lyssna på maxvolym är den nog inget vidare försteg
Finns även en del billiga dac:ar med volymkontroll. Däremot är det få som har både volymkontroll och fjärrkontroll. Kan du klara dig utan fjärr kan t ex en begagnad DacMagic Plus vara en billig temporärlösning.
Tycker dock inte att du skall hänga upp dig på att det "bara" finns stöd för 96kHz på USB (den är häller inte asyncron). Även om det finns en del billigare omvandlare som stöder högre samplingsfrekvens och asynkron avspelning är det hittills ingen som jag testat som håller samma nivå på slutreslutatet.
Redigerat av ljudvåg, 25 February 2013 - 13:45.
Postad 25 February 2013 - 14:32
lånat bla Dac från AVD som är mycket kunniga & trevliga sedan har dom bra utbud bla Hegel, Primare, Marantz, Rotel mm. Högalare dom har är bla. Dynaudio, Elac, Focal, System Audio, Heco, Monitor Audio mm. vet att dom har Hegel H300 inne, har man tur så kanske dom även har H20 hemma. får åka in & boka en dag för att lyssna & diskutera hemlån.
Det står mellan Hegel & Primare vill ha en neutral förstärkare eller slutsteg med mycket kraft & bra kontroll. För dom pengarna jag gav för mitt nuvarande system
NAD C350 & B&W DM603 S2 så tycker jag att det låter bra efter att volymen kommer över en viss gräns, låter ganska tråkigt på låg volym.
Kommer bli synd om mina grannar efter uppgraderingen..
Hus köp kanske är steg 1
Postad 25 February 2013 - 16:28
AVD som är mycket kunniga & trevliga sedan har dom bra utbud bla Hegel, Primare, Marantz, Rotel mm. Högalare dom har är bla. Dynaudio, Elac, Focal, System Audio, Heco, Monitor Audio mm.
Har icke hört System Audio så det vill jag inte uttala mig om. Är däremot mycket nöjd med Hegel, & till Hegel är Dynaudio en klockren matchning. Så mitt tips till dig i högtalarjakten är att lyssna på dem. Tex Focus 160.
Postad 25 February 2013 - 17:19
@ljudvåg Bor norr om Sundvsall finns inte direkt mycket hifi butiker här, men vi har Hifi klubben & AVD, Mina nuvarande prylar kommer från Hifi klubben. men har
lånat bla Dac från AVD som är mycket kunniga & trevliga sedan har dom bra utbud bla Hegel, Primare, Marantz, Rotel mm. Högalare dom har är bla. Dynaudio, Elac, Focal, System Audio, Heco, Monitor Audio mm. vet att dom har Hegel H300 inne, har man tur så kanske dom även har H20 hemma. får åka in & boka en dag för att lyssna & diskutera hemlån.
Det står mellan Hegel & Primare vill ha en neutral förstärkare eller slutsteg med mycket kraft & bra kontroll. För dom pengarna jag gav för mitt nuvarande system
NAD C350 & B&W DM603 S2 så tycker jag att det låter bra efter att volymen kommer över en viss gräns, låter ganska tråkigt på låg volym.
Kommer bli synd om mina grannar efter uppgraderingen..just nu så är dom inte speciellt imponerad när jag spelar högt.. det blir nog inte bättre med värre prylar.
Hus köp kanske är steg 1
Jag har kört HD20, H200 och system audio Explorer en tid, jag ville väl gärna intala mig att det lät bra med tanke på hur mycket pengar jag lagt ut på prylarna, sanningen kom dock ganska snart ifatt mig och för att sammanfatta det var det massor ljud och så mycket detaljer att man inte ens hann att ta in alla, men hela ljudbilden var på något vis väldigt platt och det fanns absolut inget liv i det.. Misstänker att det är vad många kallar "kallt, sterilt, oengagerat" här på forumet.. Vet dock inte hur stor skillnad det är klangmässigt mellan Mantra och explorer serien dock, men du bör nog verkligen lyssna på det både 1 och 2 gånger innan du bestämmer dig.
Min egen historia är att jag trodde jag hade strömbrist och började snegla på Primare A32 steget, lånade dock hem en rörstärkare från Mystere där emellan mer som en rolig grej så att säga, Då föll dock alla bitar på plats och ljudet vart väldigt engagerat distinkt och ljudbilden vart sådär mysigt djup och man kunde placera ut varenda instrument. Vilket slutade med att jag inhandlade Mysteres största integrerade stärkare. Vidare upptäckte jag även att det lilla sterila och engagerade som fortfarande hängde kvar var pga HD20.. Jag upplever nog nästan tillomed ljudet mer lättlyssnat och naturligare när jag plockade ut HD20 och körde utan D/A omvandlare från datorn..
Kanske inte riktigt schysst att "smutskasta" hegel såhär men mina öron passar nog inte hegel så jätte bra i även fast jag ville intala mig själv att det lät toppen när jag bränt allt för mycket pengar på märket.
Men kortfattat måste jag nog säga att jag skulle sammanfatta hegel som ett märke som tar bort engagemanget och istället späder på med otroligt mycket detaljer för att imponera vilket säkert går hem i vissa öron.
har f.ö testat hegel med följande märken, System Audio, Audiovector, Dynaudio och Contrast.
Postad 25 February 2013 - 18:29
Kanske inte riktigt schysst att "smutskasta" hegel såhär men mina öron passar nog inte hegel så jätte bra i även fast jag ville intala mig själv att det lät toppen när jag bränt allt för mycket pengar på märket.
Men kortfattat måste jag nog säga att jag skulle sammanfatta hegel som ett märke som tar bort engagemanget och istället späder på med otroligt mycket detaljer för att imponera vilket säkert går hem i vissa öron.
har f.ö testat hegel med följande märken, System Audio, Audiovector, Dynaudio och Contrast.
Tycker det är av stor vikt att även såna här erfarenheter, åsikter & "fakta" kommer fram i denna tråd.
Hegel är inte för alla. Det är därför det är viktigt att lyssna & jämföra själv!
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 25 February 2013 - 18:30.
Postad 25 February 2013 - 18:30
Tyvärr förutsätter allt detta att inspelningarna är bra och mastringen inte komprimerat sönder ljudet. Jag kan ibland störa mig på att musik som jag brukade lyssna på tidigare inte låter särskilt kul och engagerande längre. Ofta handlar det om att inspelningarna/mastringen är bedrövlig. Mina tidigare riggar har inte varit lika neutrala och har i någon mening lagt på ett lager av djup och rymd i ljudet på bekostnad av detaljrikedom och transparens. Tyvärr kan man inte få allt; vill man ha en neutral återgivning av goda inspelningar/mastringar får man nog acceptera att dåliga inspelningar/mastringar låter precis så illa som de är. Tills vidare känner jag att fördelarna överväger nackdelarna.
Det är inte omöjligt att jag kommer att ta steget vidare till rör-ljudets trygga famn en dag i framtiden, men just nu är jag fantastiskt nöjd med min Hegel-setup!
Redigerat av ljudvåg, 25 February 2013 - 18:31.
Postad 25 February 2013 - 19:20
Somsagt lyssningsupplevelsen är mycket subjektiv men vi var flera som testade min hegel i olika rum etc men vi alla upplevde mer eller mindre att den saknade liv helt även om den gav en himla massa ljud, testade den även med Audio Physic, det var nog även den högtalaren som fungerade bäst då den redan har ganska bra släpp och liv i ljudet fick man vettig balans med hegel som matning.
Värt att poängtera ännu en gång är att jag enbart har testat H200 rejält och utöver det enbart hört H100.
@Ljudvåg Ja, jag hamnade i rörsvängen av en slump, och hade inte ljud varit subjektivt hade jag sagt att jag inte på något sätt kan förstå varför någon vill ha annat än rör. I min nuvarande setup har jag fått ett stort lyft i både ljudtryck och nedre registerna jämfört med vad H200 kunde prestera och det med 1/4 av watt angivelsen, och för första gången i min "resa" har jag kunnat känna mig imponerad mer än 1 vecka.. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig köra transistorbaserat igen.
Om du går över till rör ljudvåg får du gärna höra av dig och berätta hur du upplever skillnaden. Mycket av det du beskriver höll jag helt klart med om när jag körde hegel, men såhär efterhand känns det nästan som en befrielse när hegel har lämnat vardagsrummet.
Ber om ursäkt för lite off-topic.
Postad 26 February 2013 - 08:05
ag har kört HD20, H200 och system audio Explorer en tid, jag ville väl gärna intala mig att det lät bra med tanke på hur mycket pengar jag lagt ut på prylarna, sanningen kom dock ganska snart ifatt mig och för att sammanfatta det var det massor ljud och så mycket detaljer att man inte ens hann att ta in alla, men hela ljudbilden var på något vis väldigt platt och det fanns absolut inget liv i det..
Nu provade jag HD11 + H200 men min åsikt om denna kombination delas med din av HD20 och H200. I jämförelse har jag själv Klass A monoblock och ett rörförsteg och skillnaderna mellan Hegel och mitt eget var att Hegel hade platt, spretig ljudbild. Det kändes som skilda skolor där och med mitt eget förstärkeri så infann sig ett större lugn, djup och svartare bakgrund. Nu är ju detta en tråd för att "hylla" eller iaf dela sina erfarenheter om Hegel och jag har ju läst mig till att en H300 ska vara klart förbättrad mot H200. I helgen hoppas jag därför till slut kunna låna hem denna H300 för utprovning. Möjligen jag tar hem en HD25:a med ett H20 slutsteg också för att utvärdera detta också.
Postad 26 February 2013 - 08:50
har hört att månag gillar Hegel+Dynaudio så det måste upplevas. kör du själv den setup'en ??
Kommer man inte sakna bas om man kör med stativare ?
Lyssnar mycket på Trance, House, Psytrance, Hardstyle.. men även ganska mycket hårdrock.
@exity
Har själv inte hört System Audio, men kan tänka mig att det blir mycket ljud eftersom det är så många element i lådan.
Klart du inte skall bli nertryckt för att du föredrar ett annat ljud som du inte kan få ut av hegel.. vet ju själv inte vilken elektronik
som kommer att stå hemma hos mig.
Kanske måste göra en ny tråd.. det jag söker är nog elektronik som ger mycket tryck till all elektronisk musik som jag spelar.
eftersom jag lyssnar mest på Trance, House, Psytrance, Hardstyle även mycket hårdrock i alla former.
kommer hegel vara för neutral (snäll) ?? läste i något forum att Atoll skall passa til elektronisk musik. finns tyvärr inte att provlyssna
i närheten. vet inet om man kan köpa hem en & sedan lämmna igen om det inte passar.
blir inte lätt detta.. kommer att bli mycket att lyssna på. men det är ju roligt. men i slut änden blir det nog ett stort hål i plånboken
men det kommer det vara värt när man sedan sitter där med stort leende o bara njuter av ljudet
Postad 26 February 2013 - 09:09
Trodde jag skulle bli nertryckt när man sagt så om hegel, tack för ert trevliga bemötande trotsallt ;-)
Hehe... överhängande risk att bli skinflådd, men i just den här tråden verkar ju alla vara så civiliserade ;-) Hur som helst skall väll respektfulla inlägg med respektfulla inlägg besvaras..
Om du går över till rör ljudvåg får du gärna höra av dig och berätta hur du upplever skillnaden.
Det skall jag göra! Med tanke på den blygsamma kostnaden (din förstärkare kostar ju inte mer än 15000 kr ny) så funderar jag på att köpa något liknande begagnat bara för att provlyssna lite. Är dock lite skeptisk då jag inte haft så goda erfarenheter av rör tidigare, men jag har aldrig kört det hemma så det måste ju testas!
Det beror på hur djup bas du känner att du behöver. Personligen föredrar jag stativare + sub(ar) då jag tycker att det ger mer precision i mellanregister och diskan för samma pengar. Å andra sidan är det en utmaning att matcha ihop systemet jämfört med att köpa ett par golvare. Kör du bara stativare bör du nog försöka hitta elektronik som klarar av att driva ut hela registret ur dem. I det avseendet är Hegel en ganska god match då den har en tendens att driva fram basen något bättre än andra förstärkare.
läste i något forum att Atoll skall passa til elektronisk musik. finns tyvärr inte att provlyssna
i närheten. vet inet om man kan köpa hem en & sedan lämmna igen om det inte passar.
Hm... kan ha varit jag som skrivit den kommentaren. Hur som helst låter Atoll fantastiskt med både metal och elektronisk musik. En löjligt god kontroll och ett sanslöst driv. Den är inte fullt lika imponerande med akustisk musik som inte låter fullt så naturlig. Ljudbilden stannar ganska tydligt mellan högtalarna och saknar en del djup. Absolut en förstärkare som är värd att lyssna på!
Sedan vet jag inte om jag tycker att Hegel är för snäll för elektronisk musik, men vill du ha Atoll-drivet skall du nog hoppa H200 och titta på H300 eller H20.
Det enda du kan vara säker på ar ätt det kommer att bli sju resor dyrare än du planerat
Postad 26 February 2013 - 09:12
I helgen hoppas jag därför till slut kunna låna hem denna H300 för utprovning. Möjligen jag tar hem en HD25:a med ett H20 slutsteg också för att utvärdera detta också.
Ser fram emot att höra vad du tycker! Både i absolut termer och vilken skillnad du upplever mellan H300 och H20. Vore även kul om du hinner testa dac-loop på H300. Är den så bra som Hegel vill få oss att tro? Blir spännande att höra dina synpunkter.
Postad 26 February 2013 - 09:24
Det skall jag göra! Med tanke på den blygsamma kostnaden (din förstärkare kostar ju inte mer än 15000 kr ny) så funderar jag på att köpa något liknande begagnat bara för att provlyssna lite. Är dock lite skeptisk då jag inte haft så goda erfarenheter av rör tidigare, men jag har aldrig kört det hemma så det måste ju testas!
Avd. Offtopic.
Ska ni prova rör, köp de AudioValve Baldur 70 block som finns ute på hifimagasinet. Har provlyssnat ett par för något år sedan och var nära inköp då till betydligt mer pengar. De är bra, snygga och välbyggda...Nu är jag i nedgraderar tankar (mest pga småbarn) så de är inget för mig just nu men jag är ändå småsugen...
De borde gå driva med en HD25:a som volym utan problem.
Postad 26 February 2013 - 10:56
Det beror på hur djup bas du känner att du behöver. Personligen föredrar jag stativare + sub(ar) då jag tycker att det ger mer precision i mellanregister och diskan för samma pengar. Å andra sidan är det en utmaning att matcha ihop systemet jämfört med att köpa ett par golvare. Kör du bara stativare bör du nog försöka hitta elektronik som klarar av att driva ut hela registret ur dem. I det avseendet är Hegel en ganska god match då den har en tendens att driva fram basen något bättre än andra förstärkare
Hm... kan ha varit jag som skrivit den kommentaren. Hur som helst låter Atoll fantastiskt med både metal och elektronisk musik. En löjligt god kontroll och ett sanslöst driv. Den är inte fullt lika imponerande med akustisk musik som inte låter fullt så naturlig. Ljudbilden stannar ganska tydligt mellan högtalarna och saknar en del djup. Absolut en förstärkare som är värd att lyssna på!
Sedan vet jag inte om jag tycker att Hegel är för snäll för elektronisk musik, men vill du ha Atoll-drivet skall du nog hoppa H200 och titta på H300 eller H20.
Det enda du kan vara säker på ar ätt det kommer att bli sju resor dyrare än du planerat
Ja det är mer kraft i Hegel, men nyfiken på hur ljudet är jämfört med Atoll. Tyvärr så finns den inte att provlyssna här så det blir svårt. Har läst om Dynaudio Focus 160 som ser ut att ge bra med bas, det kanske räcker till en början. får snart bli en visit till lokala hifi butiken & lyssna på H300 & H20 + Dac till dom 2 med Dynaudio Focus 160. kommer bli dyrt detta
ja det kan varit dina reflektioner som jag läste om Atoll & elektronisk musik, vore trevligt att upp leva det.
Redigerat av Unregisteredc2d1da48, 26 February 2013 - 10:57.
Postad 26 February 2013 - 17:11
@Ljudvåg den förstärkaren jag har i mitt galleri är lillebror till den jag sedan handlade, den jag har kostar dock fortfarande mindre än H200 och den heter ia21. En sak jag ser som ett stort plus med rör är ju även att man kan handla en uppsjö av olika rör och kunna anpassa ljudet till sin egen smak och slippa hela projektet med att sälja och köpa annat.
@kylspray Utefter mina erfarenheter av olika märken så är system audio helt klart bästa valet för din musiksmak, så räkna inte bort system audio, dem levererar mycket bra för pengarna.
Postad 26 February 2013 - 20:16
@Sikkfisk Dynaudio skall jag defenitivt lyssna på, Läst lite om Focus 160 & dom ser ut att vara mycket trevliga
har hört att månag gillar Hegel+Dynaudio så det måste upplevas. kör du själv den setup'en ??
Nej jag kör Hegel H100 & Audiovector (M3 signature) för stunden. Min ambition är dock att senare införskaffa Dynaudio contour 3.4 när ekonomiskt & fysiskt utrymme finns.
Dynaudio Focus högtalarna är rejält baskapabla. Jag själv vill dock ha en sub som "gräver det där sista".
Postad 27 February 2013 - 08:52
Note: 805s är inte samma högtalare som 805 Signature, 805 Nautilus eller 805N. Den gamla 805d-serien (från samma tid som 805s) är ännu bättre, men svår att hitta begagnad (såldes nog inte så många exemplar och de som har dem håller fast vid dem). Den nya 805 Diamond har dock fått blandad kritik. Den är något snyggare (IMHO), men jag har hittills inte tyckt att den imponerat i förhållande till annat i prisklassen.
Postad 27 February 2013 - 10:42
Postad 27 February 2013 - 11:26
men jag kommer förmodligen att köra med Hegel för att få mer kraft.
@Sikkfisk Countour 3.4 ser ut att vara riktigt trevliga.. tyvärr blir det för dyrt.
@ljudvåg B&W 805s ser riktigt intressanta ut. men kan ju bli svårt att prov lyssna på, så om man har tur så skall man köpa 805d istället för 805s
men det är som du säger dom som äger guldkorn säljer sällan.
blir mer o mer sugen på höra denna kombo. skall bara hitta tid o boka lyssning, men bäst är ju om man kan låna hem prylarnaKylspray: Du ska definitivt provlyssna på Hegel och Dynaudio. Hegel med sin fokusering på extrem upplösning och dynaudio med en ljudpresentation som aldrig sviker. I min åsikt det bästa av två världar.
Postad 27 February 2013 - 11:50
B&W och Hegel är också en fin kombo. Lite svårare att hitta den optimala högtalarplaceringen med B&W högtalare och det kan driva en till vansinne, men har man ett stort rum så är det säkert inget problem. Lycka till!
Redigerat av karten, 27 February 2013 - 12:51.
Postad 27 February 2013 - 13:26
http://www.hifimagas...?annonsID=75198
(HD20 för 5500 kr i Stockholm. Inte jag som säljer)
Postad 27 February 2013 - 13:41
Insåg just att jag faktiskt har lyssnat på Mystére ia 21. Musical Truth demonstrerade den tillsammans med högtalare från Contrast Audio under sweetspot-mässan i stockholm för ett par helger sedan. Jag spenderade ca 20 minuter i deras rum. Min upplevelse av återgivningen var lite blandad. Det lät på inget sätt dåligt, men just lite oengagerat. Dessutom saknades botten i ljudet trotts det lilla rummet. Jag vet inte hur mycket som kan härledas till rummets akustik, men jag kände vid inget tidpunkt den befrielse som du beskriver. Smaken är så olika...
En kul grej var att killen från Musical Truth berättade att han nyligen pratat med en kille som bytt från Hegel H200 till Mystére ia 21. Undrar om det kan ha varit du? Det roliga var att han berättade detta innan jag talat om att jag hade en stereo hemma, än mindre Hegel-prylar. Tror att den storyn var en del av den vanliga sales-pitchen. Du kanske kan få extraknäcka som referens...
Postad 28 February 2013 - 09:51
Första intrycket är att den gör något med ljudet som inte DacMagic Plusen klarade av, det känns rappare och mycket snällare mot dåliga inspelningar. Frågan är om jag är utsatt för placebo eller om den färgar ljudet, eller om DacMagicen kanske inte var helt transparent trots bra mätningar. Frågorna är många, svaren är få. Men nu har jag en DAC med fjärrkontroll i alla fall, det var det egentliga syftet.
Postad 01 March 2013 - 10:18
Hur sätter man HD20:n i standby-läge förresten? Det ironiska är att jag ville ha den för fjärrkontrollskapabilitet, men trycker jag på ECO-knappen händer inget. Lite störigt om jag måste manuellt stänga av/på varje gång.
Postad 01 March 2013 - 20:15
Och nu har jag lyssnat lite mer. Skillnaden var inte så stor som jag initialt tyckte, efter att ha lyssnat en längre stund och A/B-växlat tillbaka. Men det är definitivt en skillnad i att sämre inspelningar låter mer trevligt för örat. Märker inte att det är negativt för bättre inspelningar dock. Hegel HD10 var helt transparent i ett LTS-test har jag hört, undrar hur DacMagicen hade klarat sig. Och hur HD10 och HD20 egentligen skiljer sig.
Hur sätter man HD20:n i standby-läge förresten? Det ironiska är att jag ville ha den för fjärrkontrollskapabilitet, men trycker jag på ECO-knappen händer inget. Lite störigt om jag måste manuellt stänga av/på varje gång.
Det finns inget standby mode på den, dock kan du stänga av displayen om du vill. Att ställa den i off läge är nog inte att rekommendera då den bör spela i nästan 6 timmar innan den börjar göra sig rättvis. vid 3 timmar ungefär upplevde jag att ljudet började få seperation vid första gången. Kan ha med att man vänjer sig etc men upplevde det aldrig i andra lägen än dem få den varit avstängd i någon dag eller två.
Postad 02 March 2013 - 07:42
Det finns inget standby mode på den, dock kan du stänga av displayen om du vill. Att ställa den i off läge är nog inte att rekommendera då den bör spela i nästan 6 timmar innan den börjar göra sig rättvis. vid 3 timmar ungefär upplevde jag att ljudet började få seperation vid första gången. Kan ha med att man vänjer sig etc men upplevde det aldrig i andra lägen än dem få den varit avstängd i någon dag eller två.
Jag märkte ingen sådan skillnad. Att en DAC skulle uppvisa sådana tendenser ser jag som osannolikt dessutom. Jag skulle snarare tro att du vande dig vid ljudet efter ett tag, men var förmodligen inte nöjd med helhetslösningen ändå. Tänker framförallt på ditt byte till en rörstärkare
Postad 02 March 2013 - 11:43
ljudvåg, det var jag som plockade upp HD20:n. Säljaren var en mycket sympatisk herre med stort Hegel-intresse och Dynaudio-högtalare. Helt i min smak
Kul! Hoppas att du blir nöjd med den!
Postad 03 March 2013 - 12:32
Jag märkte ingen sådan skillnad. Att en DAC skulle uppvisa sådana tendenser ser jag som osannolikt dessutom. Jag skulle snarare tro att du vande dig vid ljudet efter ett tag, men var förmodligen inte nöjd med helhetslösningen ändå. Tänker framförallt på ditt byte till en rörstärkare
Hehe somsagt det kanske bara satt i huvudet om du nu är säker på att utsignalen verkligen inte ändras från en krets som har arbetstemp kontra en kall krets med helt olika resistanser
Jag kommer nog alltid anse att det DACar precis som förstärkare låter mycket annorlunda varma eller kalla, men tvekar inte på att det finns lika många argument som dementerar det som det finns argument som backar upp påståendet..
Postad 03 March 2013 - 22:06
Jag förstår argumenten baserat på att de elektriska egenskaperna förändras när komponenter som IC-kretsar, transistorer och kondensatorer värms upp. Det är mycket möjligt att det faktiskt går att höra skillnad under den första halvtimmen, men att det skulle ta 3-6 timmar känns svårt att förstå. HD20 når sin "arbetstemperatur" inom 15 minuter från att den startats. Därefter ligger temperaturen mer eller mindre fast så ändringar i ljudet efter flera timmar borde inte bero på temperaturen... ?
Även mitt slutsteg skall enligt många behöva minst en timmes uppvärmning för att låta bra, något som jag aldrig upplevt. Tror inte att jag skulle kunna höra skillnad på när det är nystartat och när det spelat ett helt dygn. Dessutom når det sin "arbetstemperatur" på ca 20-25 minuter...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000
16 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?