Humax BXR-HD
2479 svar till detta ämne
Postad 27 January 2012 - 20:28
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
Uppdatering av mitt kortproblem.
Fr o m igår var kortet helt dött, det vägrade att avkoda allt vad jag än försökte med.
Försökte även direkt i min Tv men det var likadant där.
Jag fick i dag med posten ett nytt kort och allt fungerade direkt både på Humaxen och TV:n.
Nu har det, peppar peppar ta i trä, fungerat sedan jag stoppade i det vid 14.00 tiden och fungerar förtfarande nu när jag skriver detta ca 23.00
Detta tyder på att det är ett rent kortproblem och att det inte är fel på boxen.
(Det enda som kan inträffa är att då man zappar runt kan det komma upp ett meddelande om att kanalen är kodad - det löser man ju lätt genom att gå tillbaka till en förgående kanal och sedan fram till den nya igen så är det löst. Så har det varit även innan och är inget jag knappt reflekterar över längre, är väl en liten bugg som poppar upp ibland - det kan jag stå ut med genom att det är så lätt att åtgärda)
Boxer vill gärna framhålla att det säkert är fel på Boxen eftersom det ytterst sällan, enligt dom, är fel på kortet.
Det kortet det blev fel på fick jag från Boxer i april 2011 då jag i samband med att jag köpte Humaxen på Netonnet ringde Boxer och uppgraderade mitt abonnemang till Boxer Max samt HD-kanalerna. De skickade mig då ett nytt kort Version 4.0 alltså det kortet som nu har lagt av.
Detta besparar mig en mycket omständlig procedur med att lämna bort boxen på garantireparation och vara av med den kanske flera veckor bara för sedan få reda på att boxen är hel och inte behöver åtgärdas.
Nu är vi åtminstone två som har fått detta problem, jag och signaturen Vyrs.
Är det inte konstigt att detta kortproblem dyker upp samtidigt hos olika användare?
Jag menar kortet sätter man ju in en gång för alla och sedan sitter det där och gör sitt jobb. Det är ju ingen mekanisk förslitning direkt.
Det är ju en annan sak med bankkortet som åker upp och ner i plånboken varje dag och för det mesta fungerar. Detta har ju också ett chip med förmodligen komplicerad kodning.
Har någon av er mer tekniskt kunniga någon teori om varför detta händer?
Jag är väldigt glad över detta forum där vi har möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter och få tips av dom som kan mer.
Jag kan bara upprepa vad kloka forummedlemmar redan sagt.
Godta inte Boxers påståenden om att det kan vara fel hos Humaxens kortläsare utan att ni först ber att få ett nytt kort att testa.
Det verkar vara mycket troligare att det är fel på deras egna kort.
Precis som du säger, det är inte det minsta fel på boxen, fick hem nytt kort och det fungerar klockrent. Hoppas ni på Boxer läser det här, för när jag ringde, så sa ni till mig att det inte kunde vara fel på kortet utan det var boxens fel. Har även pratat med Humax själva som fått in dessa boxar på begäran av boxer, och humax menar att det, inte är fel på boxen. Så ni som får detta fel, kräv nytt kort utan att ge er. FELET ÄR HOS BOXER OCH INGET ANNAT !!!!!
Postad 28 January 2012 - 01:24
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Precis som du säger, det är inte det minsta fel på boxen, fick hem nytt kort och det fungerar klockrent. Hoppas ni på Boxer läser det här, för när jag ringde, så sa ni till mig att det inte kunde vara fel på kortet utan det var boxens fel. Har även pratat med Humax själva som fått in dessa boxar på begäran av boxer, och humax menar att det, inte är fel på boxen.
Så ni som får detta fel, kräv nytt kort utan att ge er. FELET ÄR HOS BOXER OCH INGET ANNAT !!!!!
Samma sak sa Boxer till mig, men ett nytt kort löste problemen. Det konstiga var att kortet för mig fungerade problemfritt i andra boxar (har använts i både Sagems HD-box och en Topfield), så jag tvekade själv på om problemet berodde på kortet eller Humaxen. Men nu vet vi att felet ligger hos Boxer och att ett nytt kort hjälper vid detta problem. BoxerTeknik: Känner ni inte till detta problem?
Redigerat av Unregisterede8729a39, 28 January 2012 - 01:37.
Postad 28 January 2012 - 10:45
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Precis som du säger, det är inte det minsta fel på boxen, fick hem nytt kort och det fungerar klockrent.
Snälla, SLUTA citera in precis allt, citera BARA så mycket att läsaren påminns, SPECIELLT när inlägget ifråga ligger precis före det du citerar! (Klicka PÅ bilden för större!)
citat.jpg 128.69K
6 Antal nerladdningar Reglerna: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=41188
Redigerat av lassehin, 28 January 2012 - 10:47.
Postad 28 January 2012 - 14:02
Pearbaw
-
Pearbaw
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Prova denna
Kod för Pioneer TV - 024
Hej, har surfat resultatlöst efter remote code till receiver Onkyo TX-SR607. Någon som vet?
Postad 28 January 2012 - 14:47
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej,
har surfat resultatlöst efter remote code till receiver Onkyo TX-SR607.
Någon som vet?
Prova någon av dessa 033, 046, 169, 006, 063, 114
Postad 28 January 2012 - 16:38
Pearbaw
-
Pearbaw
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Prova någon av dessa 033, 046, 169, 006, 063, 114
Tack! 114 gjorde susen!
Postad 28 January 2012 - 17:50
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
"2. Serieinspleningar är bara att glömma, vi har ett hemligt specialformat för seriedata här i sverige."
Det uttalandet förstår jag inte, hos mig funkar serieinspelningar alldeles utmärkt. Igår ändrades tiden för inspelningen men boxen ändrade automatiskt till nya tiden.
Beror nog på vad du försöker spela in. Jag valde nyss att serieinspela Dexter på Canal+-series, boxen har spelat in avsnitt 6 tre gånger. So far...... Dessutom kvarstår problemet med att boxen kapar sista raderna av infotexten så att raden om vilket avsnitt man spelat in försvinner. Ett litet fall framåt har faktiskt gjorts, det står namnet på avsnittet i början, men varför inte lägga infon om avsnittsnumret som står sist i texten FÖRST istället (det står tex Säsong: 6, episod 7/12 som info på det avsnittet som börjar kl 18 ikväll längst ned, det försvinner alltså när avsnittet väl är inspelat)? Och dessutom ange om det är en repris eller inte. Hur svårt kan det vara?
Postad 28 January 2012 - 18:58
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Nu har jag inte haft igång boxen på en dryg månad men visst är det så att om du ställer dig på avsnittet i menyn (utan att starta uppspelningen) och trycker på infoknappen så ser du hela epg-texten? Inte direkt optimalt men i alla fall en tillfällig lösning...
Postad 29 January 2012 - 11:07
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Problemet är att om infotexten från början är så lång att man måste scrolla ned för att se de sista raderna, så kommer de raderna inte med i inspelningen.
Så eftersom Canal+ skriver en massa onödig info som troligen 99% av alla som trycker på infoknappen redan vet, så blir texten så lång att den viktigaste infon försvinner.
Eller är det min bara min box som gör detta?
Postad 29 January 2012 - 11:37
JonasNor
-
JonasNor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Time shift-funktionen nollställer sig
Jag gillar inte att time shift-bufferten nollställer sig så fort man byter kanal. Har tidigare haft en enkel box som jag kört via DVD med hårddisk och där lagras ju time shift-bufferten konstant oberoende vilken kanal som kommer in i DVD-burken....
Tycker lösningen i boxen är korkad. Finns det något smart sätt att använda inspelningsfunktioner och/eller time shift så att jag kan känna mig mer flexibel med kanalbyten, som jag är van vid?
Postad 29 January 2012 - 15:28
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Eller är det min bara min box som gör detta?
Nope, min box också. Tycker lösningen i boxen är korkad. Finns det något smart sätt att använda inspelningsfunktioner och/eller time shift så att jag kan känna mig mer flexibel med kanalbyten, som jag är van vid?
Tryck på Rec-knappen innan du byter kanal.
Postad 29 January 2012 - 16:43
JonasNor
-
JonasNor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tryck på Rec-knappen innan du byter kanal.
Jag lämnade tillbaka min box innan öppet köp gick ut, så jag kan inte testa, men kan tänka mig köpa boxen igen om det finns ett smart sätt.... Jag vill minnas att om man trycker på Rec-knappen så börjar boxen förstås spela in "på riktigt" MEN det som ligger bakåt i Time Shift försvinner då också? Någon som kan testa och (om jag minns rätt) föreslå något bättre trick?
Postad 29 January 2012 - 19:52
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Time shift-funktionen nollställer sig
Jag gillar inte att time shift-bufferten nollställer sig så fort man byter kanal. Har tidigare haft en enkel box som jag kört via DVD med hårddisk och där lagras ju time shift-bufferten konstant oberoende vilken kanal som kommer in i DVD-burken.... Tycker lösningen i boxen är korkad. Finns det något smart sätt att använda inspelningsfunktioner och/eller time shift så att jag kan känna mig mer flexibel med kanalbyten, som jag är van vid?
Det är ganska normalt att digitalboxar rensar timeshift vid kanalbyten. Det är helt enkelt för att det är enklast så. Att ha kvar den skulle innebära en hel del strul för de två olika kanalerna kommer att ha olika datatabeller, referenstider m.m. (lite förenklat). Det går naturligtvis att lösa, men "alla" boxtillverkar verkar ta den enkla vägen. Lite förenklat kan man väl säga såhär: Krångligare utveckling->tar längre tid->kostar mer pengar att ta fram->dyrare box->svårare att sälja. Att din DVD-inspelare klarade det beror på att där kommer signalen in analogt och sen görs om till digitalkodad signal så då blir det även om du byter analog kanal som om det är en enda digital ström som ska lagras och därför funkar det problemfritt.
Postad 29 January 2012 - 20:38
JonasNor
-
JonasNor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Krångligare utveckling->tar längre tid->kostar mer pengar att ta fram->dyrare box->svårare att sälja.
Jag efterlyser bra användartrick för att få time shift-funktionen att <i>kännas</i> mer flexibel.
Postad 29 January 2012 - 21:48
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Exakt, dvd-inspelaren byter ju aldrig kanal utan "timebuffrar" ju endast bildströmmen som boxen levererar. Kanske att det finns någon plugin till min linuxburk som klarar detta men att leverantörsboxar skulle klara detta kommer nog aldrig att ske. Tyvärr...
Postad 29 January 2012 - 22:35
JonasNor
-
JonasNor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
...Så hur jobbar ni med inspelningsfunktionerna för att klara er utan en vettig time shift som alltid minns bakåt?
Postad 29 January 2012 - 23:05
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag kan spela in 5 samtidiga strömmar med min box så jag spelar helt enkelt in det jag vill se. Men häromdagen spelade jag faktiskt in från lagrad timeshift. Jag bytte kanal men kunde välja hur mycket jag ville spela in och om jag ville fortsätta spela in och hur länge på den kanalen som jag hade timeshiftat. Finns säkert mer avancerade plugins om man söker. Så du får helt enkelt byta till en linuxbox istället...
Edit: Ser nu att det är i Humaxtråden jag svarat så jag bör tillägga att det är via parabol jag kan spela in upp till fem samtidiga kanaler om allt är optimalt. Men varför skulle det inte fungera med markbundet?
Redigerat av echotuva, 29 January 2012 - 23:11.
Postad 30 January 2012 - 11:41
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Funkar DTS 5.1 på TV4 HD med denna boxen?
Strular ljudet vid uppspelning av inspelade program från SVT med DD 5.1?
Går det att sortera favoritlistan och t.e.x lägga TV4 HD på knapp 4 på fjärrkontrollen.
Jag har Boxer.
Postad 30 January 2012 - 12:09
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Går det att sortera favoritlistan och t.e.x lägga TV4 HD på knapp 4 på fjärrkontrollen.
Jag har Boxer.
5.1 funkar fint på TV4 HD för mig. Funkar på SVT också, eller har i alla fall gjort. Tycker det är väldigt få program numera som säns med 5.1 ljud från SVT numera. T.ex. "så skall det låta" har ju alltid sänts med 5.1 ljud förut, numera är det inte det, eller? Är det bara nåt som strular för mig. Borde inte vara det eftersom jag som sagt får ut 5.1 från t.ex. TV4 HD.
Postad 30 January 2012 - 15:21
AndyRough
-
AndyRough
-
Amatör
-
-
71 inlägg
BOXER TEKNIK(?)
Hej till Boxer Teknik samt ni andra,
Är det ingen som har problem med serieinspelning fortfarande efter FW-uppdatering? Jag har testat men den missar fortfarande att spela in vissa avsnitt som är taggade som "serieinspelning". Det är frustrerande.
Vidare så har jag fortfarande ett problem med att på vissa kanaler (företrädesvis de som ligger "lite längre upp i kanallistan" - dvs. inte 1,2,3,4,5 utan det har bl.a. hänt på Animal Planet (SD)) så när jag väljer denna att Boxen säger att "Kanalen är kodad bla bla bla.". För att lösa det så kan jag dock stega upp eller ned och då visas kanalen perfekt. Dock så har jag i vissa fall när jag spelat in ngt missat hela programmet för att den säger att den är kodad. Jag har Boxer Max och tar emot från Nacka-sändaren.
Några förslag på lösning eller måste man leva med detta?
Postad 30 January 2012 - 17:06
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag har Boxer.
1. Har aldrig stött på DTS 5.1 på TV4HD, så jag vet inte. 2. DD 5.1 funkar fint, på alla kanaler som sänder i det. Aldrig haft några problem. Inga problem på inspelningar heller. (just inspelning från SVT DD5.1 vet jag dock inte om jag haft) 3. Nej, det går inte. Utan du gör en egen kanallista/favorit istället på denna box. Kanalplatsen är dock alltid orginal.
Postad 30 January 2012 - 17:12
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Är det ingen som har problem med serieinspelning fortfarande efter FW-uppdatering? Jag har testat men den missar fortfarande att spela in vissa avsnitt som är taggade som "serieinspelning". Det är frustrerande.
"Kanalen är kodad bla bla bla.". För att lösa det så kan jag dock stega upp eller ned och då visas kanalen perfekt. Dock så har jag i vissa fall när jag spelat in ngt missat hela programmet för att den säger att den är kodad.
Har haft noll (0) problem med serieinspelningar med senaste SW. Fungerar som ett urverk här. Givetvis bygger det som vanligt på att serien/programet verken är taggat som SERIE. Ibland får man då oxå med repriser, men det beror som sagt på samma sak (att de är feltaggande och inte taggade som just REPRISER). "Kanal kodad" har jag fått upp 2 gånger senaste 14 dagarna. Verkar vara lite slumpvis på som du säger "kanaler längre ner i listan", tror det var TCM och TLC i mitt fall. Inget att bry sig om enligt mig, bara att flippra upp/ner så är det ju löst. Men visst, det vore väl bra om det oxå löstes så småning om. Men enligt mig borde BOXER TEKNIK fokucera på att få bort RYCKPROBLEMATIKEN på HD-kanalerna före någon annan bugg.
Postad 30 January 2012 - 17:41
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
BOXER TEKNIK(?)
Hej till Boxer Teknik samt ni andra,
Är det ingen som har problem med serieinspelning fortfarande efter FW-uppdatering? Jag har testat men den missar fortfarande att spela in vissa avsnitt som Är taggade som "serieinspelning". Det Är frustrerande.
Säg vilka program vettja så kan vi andra testa om det funkar eller inte. Jag har inte märkt några problem sen senaste mjukvaran och jag spelar in uppåt 10 serier kontinuerligt.
Postad 30 January 2012 - 20:06
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Säg vilka program vettja så kan vi andra testa om det funkar eller inte. Jag har inte märkt några problem sen senaste mjukvaran och jag spelar in uppåt 10 serier kontinuerligt.
Serieinspelning har fungerat felfritt med nya mjukvaran tills igår då den buggade för första gången. Spelade in Äkta människor på SVT med serieinspelning... programmet blev visserligen inspelat så jag missade inget, men boxen misslyckades med att hitta nästa avsnitt precis som den gjorde med förra mjukvaran när serieinspelningen slutade fungera.
Redigerat av Unregisterede8729a39, 30 January 2012 - 20:10.
Postad 30 January 2012 - 20:16
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
DTS? Är du säker på att de sänder med DTS? På vilka program?
Postad 30 January 2012 - 20:23
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
"Kanal kodad" har jag fått upp 2 gånger senaste 14 dagarna. Verkar vara lite slumpvis på som du säger "kanaler längre ner i listan", tror det var TCM och TLC i mitt fall. Inget att bry sig om enligt mig, bara att flippra upp/ner så är det ju löst. Men visst, det vore väl bra om det oxå löstes så småning om. Men enligt mig borde BOXER TEKNIK fokucera på att få bort RYCKPROBLEMATIKEN på HD-kanalerna före någon annan bugg.
För mig händer det också ibland, men bara på kanaler som sänder i MPEG-4. Vad som är värre är att om man har programmerat en inspelning så verkar inget bli inspelat om detta händer. Vet att det har hänt minst 1 gång när jag programmerat in en film på Showtime, men boxen struntade i att spela in. Trist bugg verkligen.
Postad 30 January 2012 - 20:56
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Jag har Boxer.
Ja, det får vi hoppas, eftersom det är det denna häringa boxen är avsedd för ...  (Även om Boxer iofs inte har ett smack med boxen och dess förmågor att göra. Boxen är avsedd för marksänd mottagning, dvs DVB-T och DVB-T2, vilket avser även fria kanaler som sänds av Teracom.se i Sverige. Boxer är bara ett bolag som säljer abonnemang på Betal-Tv kanaler, inget annat!)
Postad 30 January 2012 - 23:04
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Serieinspelning har fungerat felfritt med nya mjukvaran tills igår då den buggade för första gången. Spelade in Äkta människor på SVT med serieinspelning... programmet blev visserligen inspelat så jag missade inget, men boxen misslyckades med att hitta nästa avsnitt precis som den gjorde med förra mjukvaran när serieinspelningen slutade fungera.
ehhh.....även min verkar ha "hakat upp sig" sen igår. Spelar in serier som den ska, men schemalistan uppdateras inte efter inspelning med nästa veckas avsnitt. Ser nu att min EPG är helt tom från och med 5 Feb, vilket stämmer bra med upphakningen i serierna. Så det är säkert anledningen. Undra varför EPG:n är helt tom därefter?
Postad 30 January 2012 - 23:34
frk gas
-
frk gas
-
Användare
-
-
136 inlägg
Igår missade min 2 inspelningar,Prime Suspect och White collar.
Använder fortfarande mest timer-ispelning för jag får emellanåt problem med att den stannar kvar på fel datum och då missar den nästa veckas program, så det problemet är inte löst.
Sen så låser sig ibland fjärren,,,mycket irriterande.
Postad 31 January 2012 - 07:20
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
DTS? Är du säker på att de sänder med DTS? På vilka program?
Tror Otto menar; när de sänder material i 5.1 (i HE-AAC). Otto har en Sagemcom RT90 som konverterar detta till DTS, så det står DTS på surroundförstärkaren.
Postad 31 January 2012 - 08:13
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Tror Otto menar; när de sänder material i 5.1 (i HE-AAC). Otto har en Sagemcom RT90 som konverterar detta till DTS, så det står DTS på surroundförstärkaren.
Ah! Spännande info. Vilket format blir det i Humaxboxen och får ni ut 5.1 ljud i de program som är märkta med HD? Enligt TV4 så sänds alla program märkta med HD med 5.1 ljud.
Postad 31 January 2012 - 08:15
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Jo jag har alltid 5.1 ljud i tv4 HD.
Postad 31 January 2012 - 08:25
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Bra, synd att det inte går att lägga t.e.x TV4 HD på knapp 4 på fjärren bara. Hade hoppats att de fixat det enkla problemet. Då hade det blivit ett byte.
Postad 31 January 2012 - 08:32
Unregistered98bc0f60
-
Unregistered98bc0f60
-
Användare
-
-
142 inlägg
Tv4 orkar inte, kan inte, vill inte ändra sin ljudkodning beroende på vilket sätt prg är kodat i utan låter alltid DD5.1 ljudet vara på vilket får till följd att inte balansen blir ok mellan kanalerna. TV4 HD:s ljud har diskuterats i flera trådar. Pröva att växla mellan TV4 HD och vanliga TV4 när det är nått prg som inte är i äkta DD 5.1 får ni höra vilken skillnad det är på ljudet. SVT verkar ha mindre prg med DD5.1 ljud nu men frågan är eg vad vitsen är att ha prg som så ska det låta och på spåret i detta format, äkta människor sänds med DD5.1 tex. OBS! en viktig inställning för att få DD5.1 ljud på SVT och Canal+First är att välja rätt läge med knappen som har högtalarsymbol+?, det skall vara Dolbysymbolen + D, Detta läge är inte standard när man gjort en kanalsökning utan måste korrigeras på dessa kanaler var för sig. /M
Redigerat av Unregistered98bc0f60, 31 January 2012 - 09:09.
Postad 31 January 2012 - 08:56
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Tv4 orkar inte, kan inte, vill inte ändra sin ljudkodning beroende på vilket sätt prg är kodat i utan låter alltid DD5.1 ljudet vara på vilket får till följd att inte balansen blir ok mellan kanalerna. TV4 HD:s ljud har diskuterats i flera trådar. Pröva att växla mellan TV4 HD och vanliga TV4 när det är nått prg som inte är i äkta DD 5.1 får ni höra vilken skillnad det är på ljudet. SVT verkar ha mindre prg med DD5.1 ljud nu men frågan är eg vad vitsen är att ha prg som så ska det låta och på spåret i detta format, äkta människor sänds med DD5.1 tex. /M
Så oerhört irriterande. Vi får börja lobba för att de ska fixa ljudet. http://po.tv4.se/kontaktformular/
Postad 31 January 2012 - 09:50
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Ny lustighet:
Min box spelar in program utan att det finns schemalagda inspelningar. Den spelar in TV4HD på måndagar 21.00-22.00. En gång i tiden hade vi en timer-inspelning av "Den som dräper" vid den tidpunkten, men tittar jag på vad som skall spelas in så finns det ingenting i listan vid den tidpunkten. Det syns inte heller i EPGn att det skall spelas in.
Någon som sett liknande beteende?
Postad 31 January 2012 - 10:56
jlindq
-
jlindq
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag lämnade tillbaka min box innan öppet köp gick ut, så jag kan inte testa, men kan tänka mig köpa boxen igen om det finns ett smart sätt.... Jag vill minnas att om man trycker på Rec-knappen så börjar boxen förstås spela in "på riktigt" MEN det som ligger bakåt i Time Shift försvinner då också? Någon som kan testa och (om jag minns rätt) föreslå något bättre trick?
Jag vill minnas att jag en gång pausat ett pågående program för att sedan (innan jag fortsatt se det?) kommit på att jag inte hann just då. Jag tror jag lyckades med att via Rec få sparat timeshift-bufferten också. Ska se om jag kan reproducera det.
Postad 31 January 2012 - 12:54
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
....men schemalistan uppdateras inte efter inspelning med nästa veckas avsnitt. Ser nu att min EPG är helt tom från och med 5 Feb, vilket stämmer bra med upphakningen i serierna. Så det är säkert anledningen.
Idag efter boxen varit på en stund uppdaterades schema-listan (tog kanske 15-30min eller så) och serieinspelningarna för nästa vecka hittades och lades till korrekt i schema-vyn. EPG:n var nu oxå synlig en vecka fram. Det handlade totalt om 5st program som låg kvar i schema-vyn. Fyra hoppade/flyttades fram en vecka/rätt, den sista låg ändå kvar. Men detta verkar vara ett fall av "avbrott på serien", då nästa veckas program för denna serie inte längre är taggat som en "serie". Så det är ju knappast boxens fel. Så summa summarum: det verkade lösa sig själv efter en stund när EPG:n återigen hade data för nästa vecka.
Postad 31 January 2012 - 14:19
JonasNor
-
JonasNor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag vill minnas att jag en gång pausat ett pågående program för att sedan (innan jag fortsatt se det?) kommit på att jag inte hann just då. Jag tror jag lyckades med att via Rec få sparat timeshift-bufferten också. Ska se om jag kan reproducera det.
Tack, emotser resultatet av testet...
Postad 31 January 2012 - 16:47
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tv4 orkar inte, kan inte, vill inte ändra sin ljudkodning beroende på vilket sätt prg är kodat i utan låter alltid DD5.1 ljudet vara på vilket får till följd att inte balansen blir ok mellan kanalerna. TV4 HD:s ljud har diskuterats i flera trådar. Pröva att växla mellan TV4 HD och vanliga TV4 när det är nått prg som inte är i äkta DD 5.1 får ni höra vilken skillnad det är på ljudet. SVT verkar ha mindre prg med DD5.1 ljud nu men frågan är eg vad vitsen är att ha prg som så ska det låta och på spåret i detta format, äkta människor sänds med DD5.1 tex.
OBS! en viktig inställning för att få DD5.1 ljud på SVT och Canal+First är att välja rätt läge med knappen som har högtalarsymbol+?, det skall vara Dolbysymbolen + D, Detta läge är inte standard när man gjort en kanalsökning utan måste korrigeras på dessa kanaler var för sig. /M
Och i vilket format blir TV4HD's 5.1 ljud ut från boxen? Tror inte den skickar HEAAC för det kan väldigt få enheter ta hand om. Dolby? Annat?
Postad 31 January 2012 - 17:06
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Och i vilket format blir TV4HD's 5.1 ljud ut från boxen? Tror inte den skickar HEAAC för det kan väldigt få enheter ta hand om. Dolby? Annat?
Jag får ut DD på samtliga kanaler som sänder i "bättre ljudkvalitet".
Postad 31 January 2012 - 19:22
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Ny lustighet:
Min box spelar in program utan att det finns schemalagda inspelningar. Den spelar in TV4HD på måndagar 21.00-22.00. En gång i tiden hade vi en timer-inspelning av "Den som dräper" vid den tidpunkten, men tittar jag på vad som skall spelas in så finns det ingenting i listan vid den tidpunkten. Det syns inte heller i EPGn att det skall spelas in.
Någon som sett liknande beteende?
Jorå, haft samma problem med samma program faktiskt, dock är det nog av en slump. Har inte märkt av det på senare tid så gissar att det var återställningen jag gjorde som "lagade" felet. Testa du med vettja.
Postad 31 January 2012 - 20:01
Unregistered98bc0f60
-
Unregistered98bc0f60
-
Användare
-
-
142 inlägg
Alla MPEG4 kanaler skickar DD2.0 till förstärkaren med undantag av: TV4HD som alltid sänder DD5.1 National Geographic HD sänder DD2.0 eller DD5.1 beroende på prg /M
Postad 31 January 2012 - 21:15
Pelle19
-
Pelle19
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej, har fått min Humax igår och undrar om det är någon som har något tips på hur jag kan få fjärren att funka till DVD och stereo, jag har lyckats få rätt på koden till TV:n, finns det något annat tips?
Pelle
Postad 31 January 2012 - 21:52
sanningen
-
sanningen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej, har fått min Humax igår och undrar om det är någon som har något tips på hur jag kan få fjärren att funka till DVD och stereo, jag har lyckats få rätt på koden till TV:n, finns det något annat tips?
Pelle
Här hittar du fler koder än vad som finns i boken. http://www.humaxdigi...rcucodelist.aspDen översta svenska om du har tre siffror, den understa om du har fyra siffror i koden.
Redigerat av sanningen, 31 January 2012 - 21:54.
Postad 31 January 2012 - 22:36
Pelle19
-
Pelle19
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för tipset, nu funkar även DVD:n, men stereon fick jag inte rätt på, det är ändå en ganska ny Philips med hårddisk mm...
Lite konstigt att jag bara ska slå in en 3-sifrig kod när min fjärr heterRM-F01, borde vara en 4-sifrig kod?
Pelle
Postad 01 February 2012 - 08:34
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Nope, min box också.
Då är jag inte ensam om felet med att de sista raderna av infon försvinner. Hmmm, undrar om man skulle ta och ringa Canal+ och be dem korta ner infon? Antagligen enklare än att få Humax att fixa buggen......
Redigerat av tamias, 01 February 2012 - 08:44.
Postad 01 February 2012 - 20:09
Pelle19
-
Pelle19
-
Rookie
-
8 inlägg
Någon som har fler tips på att få fjärren att funka mot en relativt ny Philips, man kan så klart inte lära den mot den gamla?
Pelle
Postad 01 February 2012 - 21:42
Bafz
-
Bafz
-
Rookie
-
6 inlägg
Någon som har fler tips på att få fjärren att funka mot en relativt ny Philips, man kan så klart inte lära den mot den gamla?
Du får beväpna dig med stort tålamod och systematiskt gå igenom dessa koder som alla är för Philips.
Någon av dom borde fungera.
010, 102, 006, 210, 038, 033, 052, 058, 106, 118, 121, 137, 167, 170, 191, 192, 195, 196, 210, 209,
043, 049, 031, 035, 048, 053, 117, 044, 061, 459, 435, 429, 395, 310, 302, 297, 247, 125, 110, 101, 073, 066, 054, 029, 014, 002, 102
Postad 02 February 2012 - 16:49
clark
-
clark
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Flera har ju ställt frågan om möjligheten att hoppa över reklamen men jag hittar inte att någon svarat på detta. TV4 har ju tex 5 minuters reklamavbrott. Enligt manualen delas inspelningen in i 8 kapitel vílket skulle betyda att ett två timmars program skulle få 15 minuter långa kapitel(!). Finns det verkligen inte någon metod att hoppa text 1 minut framåt? (ursäkta om jag har missat något tidigare svar men tråden börjar bli rätt omfattande nu..)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|