Mina gamla föräldrar vill ha en inspelningsbar box för Comhem och jag tycker att Humax box inte är så smidig att använda när det gäller menyer, knappar på fjärren osv. och det måste vara så enkelt som möjligt för att föräldrarna ska förstå hur det funkar
WD AV-GP WD20EURS 64MB 2TB
(Interna hårddiskar (HDD))
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Samsung SMT-C7160 250GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(36)
|
Inga priser |
Postad 25 September 2013 - 09:02
Mina gamla föräldrar vill ha en inspelningsbar box för Comhem och jag tycker att Humax box inte är så smidig att använda när det gäller menyer, knappar på fjärren osv. och det måste vara så enkelt som möjligt för att föräldrarna ska förstå hur det funkar
Postad 25 September 2013 - 14:57
Postad 25 September 2013 - 20:44
Är det någon som har eller har haft den här boxen som även haft Humax HDPVR-1000C och kan ge ett utlåtande om hur de är att använda jämfört med varandra?
Jag har bägge boxarna och Humaxen är hästlängder bättre än Samsung-skräpet!
Postad 27 September 2013 - 09:28
Jag har bägge boxarna och Humaxen är hästlängder bättre än Samsung-skräpet!
Du får gärna utveckla lite vad som inte funkar bra med Samsungen och bättre med Humaxen?
Postad 27 September 2013 - 11:16
Vill rekommendera en Humax HDPVR-1000C - jag har flera års erfarenhet av den men ej av Samsung SMT-C7160. Samsungen har dock fått mycket kritik i denna tråd.Är det någon som har eller har haft den här boxen som även haft Humax HDPVR-1000C och kan ge ett utlåtande om hur de är att använda jämfört med varandra?
Finns ganska gott om Humax HDPVR-1000C att köpa på Blocket. Brukar kosta kring tusenlappen. Väl använda pengar. Humax HDPVR-1000C har av flera bedömare på detta forum ansetts som den bästa inspelningsbara boxen ComHem haft.
Om föräldrarna har svårt med "menyer, knappar på fjärren osv" på en Humax HDPVR är det förmodligen inte boxens fel utan det faktum att en inspelningsbar box är mer "komplicerad" än en vanlig digitalbox. Jag har svårt att tänka mig att Samsungs box skulle vara enklare då den har samma funktionalitet.
Alternativ till en begagnad Humax HDPVR-1000C är naturligtvis en inspelningsbar on demand-box dvs Motorola VIP1963C (brukar också finnas beg att köpa på Blocket) eller varför inte ComHems nya TiVo-box.
Postad 28 September 2013 - 16:18
Du får gärna utveckla lite vad som inte funkar bra med Samsungen och bättre med Humaxen?
Nu var det väldigt länge sedan jag slängde ut Samsungboxen. Men det som jag upplever som tusen resor bättre med Humaxboxen är bilden. Tyckte Samungen sög, en annan sak var att den väsnades oerhört mycket (fläktljud?) dessutom så tyckte jag att den var ruskigt seg vid kanalbyten.
Det kan ha varit flera andra anledningar till att jag var missnöjd med Samsungen som jag inte kommer ihåg eller har förträngt
Men med Humaxboxen är jag oerhört nöjd med, det endan negativa jag kan komma på (som jag saknar ibland) är "picture-in-picture".
Postad 29 September 2013 - 19:05
Postad 03 October 2013 - 08:51
Vill rekommendera en Humax HDPVR-1000C - jag har flera års erfarenhet av den men ej av Samsung SMT-C7160. Samsungen har dock fått mycket kritik i denna tråd.
Finns ganska gott om Humax HDPVR-1000C att köpa på Blocket. Brukar kosta kring tusenlappen. Väl använda pengar. Humax HDPVR-1000C har av flera bedömare på detta forum ansetts som den bästa inspelningsbara boxen ComHem haft.
Om föräldrarna har svårt med "menyer, knappar på fjärren osv" på en Humax HDPVR är det förmodligen inte boxens fel utan det faktum att en inspelningsbar box är mer "komplicerad" än en vanlig digitalbox. Jag har svårt att tänka mig att Samsungs box skulle vara enklare då den har samma funktionalitet.
Alternativ till en begagnad Humax HDPVR-1000C är naturligtvis en inspelningsbar on demand-box dvs Motorola VIP1963C (brukar också finnas beg att köpa på Blocket) eller varför inte ComHems nya TiVo-box.
Jag har en Humax HDPVR-1000 själv och jag tycker en del saker i menyer etc. inte är helt logiskt och den är inte jätteintuitiv alla gånger. Hade en Samsung DCB-P770Z innan och den upplevde jag som betydligt smidigare i användargränssnittet så att det kan skilja på hur handhavandet är på samma eller liknande funktionalitet är det inget tvivel om. Dock är det ju inte bra om den inte fungerar dugligt bra men det verkar råda lite delade meningar om just det här
Postad 08 October 2013 - 06:53
Inte hela världen det var mest "SlöTittaTV-program" inspelat och lite barn tv, tänkte kolla om det är fler som råkat ut för detta. Min gissning skulle vara någon uppdatering av boxen som gått snett.
(ps. jag ser det som mycket långsökt att ungarna skulle lyckats gå in och raderat/formaterat allt innehåll, lite för många random knapptryckningar för att komma till formatera samt att jag aldrig sett ungarna hålla på med fjärren )
Postad 08 October 2013 - 07:58
Igår kväll skulle jag kika på lite inspelningar på boxen, tryckte på 'Library' och till min förvåning var det helt tomt i listan över inspelningar. Bryter strömmen och startar om boxen lika tomt fortfarande går och kollar under "inställningar/HD status" och mycket riktigt hårddisken är helt tom så när som det material den spelar in för time-shift.
Inte hela världen det var mest "SlöTittaTV-program" inspelat och lite barn tv, tänkte kolla om det är fler som råkat ut för detta. Min gissning skulle vara någon uppdatering av boxen som gått snett.
(ps. jag ser det som mycket långsökt att ungarna skulle lyckats gå in och raderat/formaterat allt innehåll, lite för många random knapptryckningar för att komma till formatera samt att jag aldrig sett ungarna hålla på med fjärren )
Exakt samma sak hände mig nyligen. Det känns än mer långsökt att min unge ska ha lyckats radera disken samtidigt som dina gjort det..
Kan inte hjälpa till med mer än så just nu, men det kan ju vara intressant att veta att du inte är ensam.
Med vänlig hälsning,
Patrik
Postad 08 October 2013 - 09:45
Postad 08 October 2013 - 17:27
Igår kväll skulle jag kika på lite inspelningar på boxen, tryckte på 'Library' och till min förvåning var det helt tomt i listan över inspelningar. Bryter strömmen och startar om boxen lika tomt fortfarande går och kollar under "inställningar/HD status" och mycket riktigt hårddisken är helt tom så när som det material den spelar in för time-shift.
Exakt samma sak hände mig nyligen. Det känns än mer långsökt att min unge ska ha lyckats radera disken samtidigt som dina gjort det..
Kan inte hjälpa till med mer än så just nu, men det kan ju vara intressant att veta att du inte är ensam.
Med vänlig hälsning,
Patrik
Hände mig också efter några veckor med boxen för nåt år sen men sen hände det aldrig nåt mer, stängde av den på baksidan varje Lördag några minuter och sen funkade den lite bättre, hade även en 2TB disk i utan problem.Tackar, då vet jag att jag inte var ensam om det. Händer det fler gånger lär det bli ett samtal till supporten på ComHem, men förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.
Men idag kör man såklart med TiVo, haft den runt 1-2 månader och den går klockrent, smart av Comhem & invänta 10 år tills den fungerar bra, längtar tills det läggs till fler kanaler i TiVoToGo.
Postad 22 October 2013 - 13:14
Postad 06 November 2013 - 11:14
Om man ska köpa en sådan här begagnad finns det något bra sätt att se om det är den nyare modellen med 320GB utan att koppla in den och kolla i menyerna?
inte vad jag vet faktiskt.
Postad 06 November 2013 - 23:47
Ett gott råd. Skall du köpa begagnad box så välj hellre en Humax HDPVR-1000c.Om man ska köpa en sådan här begagnad finns det något bra sätt att se om det är den nyare modellen med 320GB utan att koppla in den och kolla i menyerna?
Postad 25 November 2013 - 09:59
Postad 25 November 2013 - 15:47
Postad 26 November 2013 - 14:15
Redigerat av osvanberg, 26 November 2013 - 14:17.
Postad 29 December 2013 - 17:02
Postad 29 December 2013 - 17:55
Postad 14 January 2014 - 11:54
Men jag har aldrig haft några av dom problemen som nämnts med bilden eller inspelningen.
Postad 15 January 2014 - 18:10
Har bytt hårddisk till en 2TB.
Fungerar utan problem och är nöjd.
Det ända vi märkt är att om man lägger in för många schemalagda inspelningar så kan det bli segt och ibland hänga sig. Men då snackar vi om många!
Och man kan aldrig ha för mycket hårddisk!
Postad 24 September 2014 - 22:33
Behöver jag säga att det är rätt frusterande...?
Postad 17 December 2014 - 07:50
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Stereo vs surround - koppla kringutrustning
10 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?