Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Samsung SMT-C7160 HD PVR

1276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
WD AV-GP WD20EURS 64MB 2TB (Interna hårddiskar) 3 7 (1) Inga priser
Samsung SMT-C7160 250GB (Digitalboxar) 3 7,49 (36) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 25 september 2013 - 09:02

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0
Är det någon som har eller har haft den här boxen som även haft Humax HDPVR-1000C och kan ge ett utlåtande om hur de är att använda jämfört med varandra?

Mina gamla föräldrar vill ha en inspelningsbar box för Comhem och jag tycker att Humax box inte är så smidig att använda när det gäller menyer, knappar på fjärren osv. och det måste vara så enkelt som möjligt för att föräldrarna ska förstå hur det funkar :)

Postad 25 september 2013 - 14:57

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Inte haft PVR 1000C, Men har haft Humax BXR500HD+ (Boxers variant). Som jag tror är rätt lik comhems 1000c box. Enligt mig vinner Samsungen lätt i just användarvänlighet. Mycket mycket enkel, tydlig, lättförstålig. Grymt box faktiskt.

Postad 25 september 2013 - 15:44

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0
Tack för input.

Postad 25 september 2013 - 20:44

PatrikGolfer
  • PatrikGolfer
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Är det någon som har eller har haft den här boxen som även haft Humax HDPVR-1000C och kan ge ett utlåtande om hur de är att använda jämfört med varandra?

Mina gamla föräldrar vill ha en inspelningsbar box för Comhem och jag tycker att Humax box inte är så smidig att använda när det gäller menyer, knappar på fjärren osv. och det måste vara så enkelt som möjligt för att föräldrarna ska förstå hur det funkar :)

Jag har bägge boxarna och Humaxen är hästlängder bättre än Samsung-skräpet!

Postad 27 september 2013 - 09:28

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Jag har bägge boxarna och Humaxen är hästlängder bättre än Samsung-skräpet!

Du får gärna utveckla lite vad som inte funkar bra med Samsungen och bättre med Humaxen? :)

Postad 27 september 2013 - 11:16

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Vill rekommendera en Humax HDPVR-1000C - jag har flera års erfarenhet av den men ej av Samsung SMT-C7160. Samsungen har dock fått mycket kritik i denna tråd.
Finns ganska gott om Humax HDPVR-1000C att köpa på Blocket. Brukar kosta kring tusenlappen. Väl använda pengar. Humax HDPVR-1000C har av flera bedömare på detta forum ansetts som den bästa inspelningsbara boxen ComHem haft.
Om föräldrarna har svårt med "menyer, knappar på fjärren osv" på en Humax HDPVR är det förmodligen inte boxens fel utan det faktum att en inspelningsbar box är mer "komplicerad" än en vanlig digitalbox. Jag har svårt att tänka mig att Samsungs box skulle vara enklare då den har samma funktionalitet.
Alternativ till en begagnad Humax HDPVR-1000C är naturligtvis en inspelningsbar on demand-box dvs Motorola VIP1963C (brukar också finnas beg att köpa på Blocket) eller varför inte ComHems nya TiVo-box.

Postad 28 september 2013 - 16:18

PatrikGolfer
  • PatrikGolfer
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Du får gärna utveckla lite vad som inte funkar bra med Samsungen och bättre med Humaxen? :)

Nu var det väldigt länge sedan jag slängde ut Samsungboxen. Men det som jag upplever som tusen resor bättre med Humaxboxen är bilden. Tyckte Samungen sög, en annan sak var att den väsnades oerhört mycket (fläktljud?) dessutom så tyckte jag att den var ruskigt seg vid kanalbyten.

Det kan ha varit flera andra anledningar till att jag var missnöjd med Samsungen som jag inte kommer ihåg eller har förträngt :wacko: Kan också varit så att jag hade ett "måndagsexemplar" vad vet jag?!

Men med Humaxboxen är jag oerhört nöjd med, det endan negativa jag kan komma på (som jag saknar ibland) är "picture-in-picture".

Postad 29 september 2013 - 19:05

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Min Samsungbox är då verkligen inte seg i kanalbyten, utan rapp som attan! Inte heller väsnas den mycket, klart tystare fläktgång än min Humax BXR-HD+ jag hade innan. Toppenbox!

Postad 03 oktober 2013 - 08:51

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Vill rekommendera en Humax HDPVR-1000C - jag har flera års erfarenhet av den men ej av Samsung SMT-C7160. Samsungen har dock fått mycket kritik i denna tråd.
Finns ganska gott om Humax HDPVR-1000C att köpa på Blocket. Brukar kosta kring tusenlappen. Väl använda pengar. Humax HDPVR-1000C har av flera bedömare på detta forum ansetts som den bästa inspelningsbara boxen ComHem haft.
Om föräldrarna har svårt med "menyer, knappar på fjärren osv" på en Humax HDPVR är det förmodligen inte boxens fel utan det faktum att en inspelningsbar box är mer "komplicerad" än en vanlig digitalbox. Jag har svårt att tänka mig att Samsungs box skulle vara enklare då den har samma funktionalitet.
Alternativ till en begagnad Humax HDPVR-1000C är naturligtvis en inspelningsbar on demand-box dvs Motorola VIP1963C (brukar också finnas beg att köpa på Blocket) eller varför inte ComHems nya TiVo-box.

Jag har en Humax HDPVR-1000 själv och jag tycker en del saker i menyer etc. inte är helt logiskt och den är inte jätteintuitiv alla gånger. Hade en Samsung DCB-P770Z innan och den upplevde jag som betydligt smidigare i användargränssnittet så att det kan skilja på hur handhavandet är på samma eller liknande funktionalitet är det inget tvivel om. Dock är det ju inte bra om den inte fungerar dugligt bra men det verkar råda lite delade meningar om just det här :)

Postad 08 oktober 2013 - 06:53

SirClayman
  • SirClayman
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Igår kväll skulle jag kika på lite inspelningar på boxen, tryckte på 'Library' och till min förvåning var det helt tomt i listan över inspelningar. Bryter strömmen och startar om boxen lika tomt fortfarande går och kollar under "inställningar/HD status" och mycket riktigt hårddisken är helt tom så när som det material den spelar in för time-shift.

Inte hela världen det var mest "SlöTittaTV-program" inspelat och lite barn tv, tänkte kolla om det är fler som råkat ut för detta. Min gissning skulle vara någon uppdatering av boxen som gått snett.

(ps. jag ser det som mycket långsökt att ungarna skulle lyckats gå in och raderat/formaterat allt innehåll, lite för många random knapptryckningar för att komma till formatera samt att jag aldrig sett ungarna hålla på med fjärren )

Postad 08 oktober 2013 - 07:58

p_alrik
  • p_alrik
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Igår kväll skulle jag kika på lite inspelningar på boxen, tryckte på 'Library' och till min förvåning var det helt tomt i listan över inspelningar. Bryter strömmen och startar om boxen lika tomt fortfarande går och kollar under "inställningar/HD status" och mycket riktigt hårddisken är helt tom så när som det material den spelar in för time-shift.

Inte hela världen det var mest "SlöTittaTV-program" inspelat och lite barn tv, tänkte kolla om det är fler som råkat ut för detta. Min gissning skulle vara någon uppdatering av boxen som gått snett.

(ps. jag ser det som mycket långsökt att ungarna skulle lyckats gå in och raderat/formaterat allt innehåll, lite för många random knapptryckningar för att komma till formatera samt att jag aldrig sett ungarna hålla på med fjärren )

Exakt samma sak hände mig nyligen. Det känns än mer långsökt att min unge ska ha lyckats radera disken samtidigt som dina gjort det..

Kan inte hjälpa till med mer än så just nu, men det kan ju vara intressant att veta att du inte är ensam.

Med vänlig hälsning,

Patrik

Postad 08 oktober 2013 - 09:45

SirClayman
  • SirClayman
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tackar, då vet jag att jag inte var ensam om det. Händer det fler gånger lär det bli ett samtal till supporten på ComHem, men förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.

Postad 08 oktober 2013 - 17:27

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Exakt samma sak hände mig nyligen. Det känns än mer långsökt att min unge ska ha lyckats radera disken samtidigt som dina gjort det..

Kan inte hjälpa till med mer än så just nu, men det kan ju vara intressant att veta att du inte är ensam.

Med vänlig hälsning,

Patrik

Tackar, då vet jag att jag inte var ensam om det. Händer det fler gånger lär det bli ett samtal till supporten på ComHem, men förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.

Hände mig också efter några veckor med boxen för nåt år sen men sen hände det aldrig nåt mer, stängde av den på baksidan varje Lördag några minuter och sen funkade den lite bättre, hade även en 2TB disk i utan problem.

Men idag kör man såklart med TiVo, haft den runt 1-2 månader och den går klockrent, smart av Comhem & invänta 10 år tills den fungerar bra, längtar tills det läggs till fler kanaler i TiVoToGo.

Postad 22 oktober 2013 - 13:14

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0
Om man ska köpa en sådan här begagnad finns det något bra sätt att se om det är den nyare modellen med 320GB utan att koppla in den och kolla i menyerna?

Postad 06 november 2013 - 11:14

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Om man ska köpa en sådan här begagnad finns det något bra sätt att se om det är den nyare modellen med 320GB utan att koppla in den och kolla i menyerna?

inte vad jag vet faktiskt.

Postad 06 november 2013 - 23:47

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Ett gott råd. Skall du köpa begagnad box så välj hellre en Humax HDPVR-1000c. :)

Postad 25 november 2013 - 09:59

xp2002
  • xp2002
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Går det inte att få ut 5.1 ljud via HDMI? Hittar inget i menyerna om att det går att välja utgående källa passthrough. Inte går det att hitta någon riktig manual heller...

Postad 25 november 2013 - 15:47

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Jag tror att det bestäms utifrån EDID-informationen i den apparat man anslutit boxen till om den skickar ut Dolby Digital eller en tvåkanalig nedmix.

Postad 26 november 2013 - 14:15

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Jag har inte behövt göra nån installning för DD passthrough, min Samsung-box skickar ut 5.1 DD för avkodning till min reciever på de kanaler som sänder i det. Men som Zacabeb ovan säger så styrs det ju av EDID-informationen i den apparat man anslutit boxen till.

Redigerat av osvanberg, 26 november 2013 - 14:17.

Postad 29 december 2013 - 17:02

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Hur bär jag mig åt för att lägga in kanaler i favoritlistan så att de är lättare att komma åt.

Postad 29 december 2013 - 17:55

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Tryck på OK på fjärrkontrollen så att kanallistan visas. Tryck på Gul knapp på fjärrkontrollen så att du kan skapa en favoritlista. Du lägger till kanaler till din favoritlista från kanallistan genom att markera kanalen i kanallistan och använda de färgade knapparna på fjärrkontrollen enigt instruktionen på skärmen

Postad 29 december 2013 - 18:07

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Fungerade utan problem.

Postad 14 januari 2014 - 11:54

SvenssonSvensson
  • SvenssonSvensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har haft den här boxen i nästan två år, irriterat mig på fläkten hela tiden. Bytte för en vecka sedan till Fractal Design fläkten som nämnts tidigare i tråden, nu är den nästan helt tyst. Vill jag ha det helt tyst måste man ju ta bort fläkten helt ;)

Men jag har aldrig haft några av dom problemen som nämnts med bilden eller inspelningen.

Postad 15 januari 2014 - 14:49

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Haft boxen ett år nu: Är fortfarande skitnöjd på alla sätt!

Postad 15 januari 2014 - 18:10

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag har haft min box i nästan 2 år.
Har bytt hårddisk till en 2TB.
Fungerar utan problem och är nöjd.
Det ända vi märkt är att om man lägger in för många schemalagda inspelningar så kan det bli segt och ibland hänga sig. Men då snackar vi om många!
Och man kan aldrig ha för mycket hårddisk!

Postad 24 september 2014 - 22:33

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har tyckt rätt bra om boxen tills jag bytte stärkare till Denon 3100. alla andra källor får jag till bild o ljud på. På boxen får jag ljud o bild, men om jag byter kanal eller går till library tappar jag ljudet minst varannan gång. det spekar ingen roll om jag ansluter HDMI, eller HDMI + optiskt ljud... har även bytt ingång på stärkare med samma resultat.

Behöver jag säga att det är rätt frusterande...?

Postad 17 december 2014 - 07:50

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Någon som har använt boxen under en längre tid utan fläkt? Min låter en hel del (tror det beror på vibrationer i chassit) och är rätt sugen på att ta bort fläkten helt och hållet. Är lite orolig att det blir för varmt utan och att boxen kommer att ge upp utan fläkt. Tankar kring det? Har bytt orginalfläkten till en som är tystatre (en som rekomenderade tidigare i tråden).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.