Jag skulle akta mig för att installera EKK kabel.
Rysligt styv och kan förstöra kontakterna på förstärkaren.
Köp bra (dyra) kablar.
Därför väljer man RKK.
Skillnad på dyra och billiga kablar?
Startad av
Unregisteredbf32125f
, maj 17 2012 10:51
2355 svar till detta ämne
Postad 07 april 2013 - 09:12
Därför väljer man RKK. Postad 18 april 2013 - 05:11 1. Audioguest Coral 2. Gratis lakritskabel 3. Nordost Blue Heaven Lättast att röna ut som vinnare var Nordost, sedan är var det för mig ruskigt svårt men efter många a/b och b/a fann jag att jag var säker på att gratiskabeln hade sämre skärmning och ytterst marginellt sämre ljud än Audioguest. Så där kanske det finns pengar att spara. ![]() Om det är själva kabeln som gör skillnaden eller hur dessa ledare kontakterats ska vara osagt, men skillnad var det. Postad 18 april 2013 - 07:59 Var delar de ut gratis lakritssnören? Jag är obotlig sucker för dem Sedan är frågan hur man kontakterar dessa... ![]() Postad 18 april 2013 - 08:46 Äsch, du har väl skruvteminal? ![]() Postad 18 april 2013 - 09:43
Och hur gick detta blindtest till? Postad 04 juni 2013 - 23:11 Postad 05 juni 2013 - 13:35
Då är det ju utrustningen som saknar detalj inte kabeln. Postad 05 juni 2013 - 14:08 Precis... Kjells kablar filtrerar ju knappast signaler i övre hörbara registret. Det är koppar, de leder lågfrekvenssignaler (som ljud är, även i "övre registret") alldeles utmärkt. Postad 09 juni 2013 - 22:38 Samma utrustning är använd med olika kablar. Upplevde skillnad i detaljer, luftighet och bas. Vi var två stycken som upplevde samms medSupra, audioquest, biltema, monster, kjell och Cat6 nägverkskabel. Bäst var monstern men billigast och även prisvärd kjells aluminiumkabel men något dåligt övre register. Kan vatit inbillning men vi tyckte skillnaderna var tydliga. Nu snackar vi inte dyrare = bättre utan bara principen att de hörs skillnad i den anläggningen. Redigerat av Fellow88, 09 juni 2013 - 23:15. Postad 10 juni 2013 - 08:22 Placebon är fruktansvärt stark även om man inte får dyrare = bättre som resultat. Den går aldrig att utesluta utan blindtestning. Postad 11 juni 2013 - 04:40 Två exakta kopparkablar låter lika. Kan det förklaras enklare? Dyrast behöver inte vara bäst, kika i nya Hifi&Musik. Intressanta kabeltester. Om än små skillnader så finns de där. !!! Comprendo?? Postad 11 juni 2013 - 09:43
Enkelt förklarat, men om någon drar slutsatsen att "olika" kablar per automatik låter olika så var det ju ingen bra förklaring. När förluster eller störningar i en ljudkabel uppgår till "ett flertal procent" är det ibland (beroende på vad förlusten består i) möjligt att höra skillnad, men som tur är händer detta i princip bara med defekta objekt i folks vardagsrum... Postad 12 juni 2013 - 19:02
Offtopic Kommer du ihåg de ljus-blåa påsarna med saltlakrits snören, fanns inge bättre när jag var liten, tyvärr verkar dom inte finnas längre ![]() Ontopic kablar bör du lägga absolut minst 80% av din budget på om inte lär det låta piss /ironi Postad 13 juni 2013 - 13:35 Postad 13 juni 2013 - 13:55
Jag upplever att det precis lika ofta är tvärtom. De som ifrågasätter diverse närmast religiösa uppfattningar och upplevelser och ofta förklarar sin ståndpunkt i ganska enkla och lättbegripliga termer blir ofta hudflängda och anklagade för att inte ha intresse eller kunnande för ljud/musik när det väldigt ofta är precis det de har. Observera att jag utelämnade begreppet teknik i ovanstående mening. Många troende förkastar nämligen ofta t o m ganska elementära fysikaliska sanningar och begrepp som rent hokus pokus, men talar sig samtidigt varma för diverse ganska uppenbara marknadsföringsknep och hittepåbegrepp som ofta saknar förankring i både vetenskap och enkelt bondförnuft. Det kan också vara intressant att notera att det absolut utan någon som helst tvekan ÄR skillnad på olika kablar, men att det i de längder man finner i vardagsrum nästan är omöjligt att ens köpa så usla kablar att dess elektriska egenskaper ger upphov till såpass stora förluster att faktiskt hörbara skillnader uppstår. Detta enkla och välbekanta faktum förnekas i princip enbart av folk som verkligen har noll koll på hur deras grejor faktiskt fungerar... Skrivet i all välmening... Redigerat av Unregistered277056c3, 13 juni 2013 - 14:47. Postad 13 juni 2013 - 18:51 Blindtest efter blindtest visar att ingen kan peka ut en kabel med en sådan pricksäkerhet att det inte kan kallas gissning. Och oftast så vill inte kabeltroende utsätta sig för ett sådant test. Postad 13 juni 2013 - 20:15
Ofta är det väl så att när folk föredrar en dyrare kabel och påstår att den låter bättre så är det inte för att den ger den mest trogna återgivningen utan för att kabeln är byggd för att färga ljudet på ett karakteristiskt sätt som somliga uppskattar. Jag kan dock ha fel i detta påståendet, men det är min uppfattning. Det kan ju tyckas anmärkningsvärt att man lägger en massa pengar på delar i anläggningen som ska förvränga ljudet till att låta "häftigare" när en enklare modell av samma enhet levererar ett mer korrekt ljud. Postad 13 juni 2013 - 21:07 ![]() Annars hur skulle vissa kablar vara byggda för att färga ljudet? Postad 14 juni 2013 - 08:52
Oftast tror jag att det t o m är ren inbillning, och i princip bör man vara väldigt skeptisk till att "kablar med filter", dvs en alltigenom PASSIV komponent skulle kunna addera något häftigt, återställa något som förlorats eller liknande. En passiv "kabel med filter" kan på sin höjd dämpa signalen selektivt, vilket är helt meningslöst. En enkel och billig "tillräcklig" kabel i de längder som återfinns i vardagsrum ger inte heller upphov till några förluster som behöver kompenseras för. Postad 14 juni 2013 - 15:38 Postad 15 juni 2013 - 05:05 Ljudet kan låta t.ex. ljusare eller dovare. Postad 15 juni 2013 - 05:35 Det stämmer inte. Vi vet inte att olika kablar påverkar ljudet så mycket att det därför innebär hörbara skillnader. Vi vet däremot som ett faktum att man lätt kan uppleva skillnader även när inga sådana bevisligen existerar. Vi vet också att det kan vara svårt att koppla ihop rätt orsak till upplevd verkan. Gör vi en handgriplig förändring är det lätt att vi tar för givet att upplevd skillnad beror på den när det faktiskt kan finnas många andra möjliga orsaker. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 juni 2013 - 05:48. Postad 15 juni 2013 - 09:41 Har du själv pekat ut skillnaderna i ett blindtest? Sen hur skulle du beskriva skillnaden när ljudet blir ljusare? Är det som att skruva upp diskanttonkontrollen på förstärkaren? Postad 15 juni 2013 - 13:55
Att just du "vet" det är bekant sedan tidigare, men det har aldrig ens förefallit sannolikt att du har rätt, utan helt enkelt bara att du helt onyanserat påstår det i tid och otid... Postad 16 juni 2013 - 09:05 Har däremot sladden en stor kontakt eller klump där tillverkaren påstår de finns filter eller något trafo då ökar sannolikheten att låter olikt en sladd med bara kontakter. Sladdar med de stora kontakterna eller klumpar brukar inte vara billiga. Sedan kan man undra hur mycket en sladd kan betyda av allt som orsakar det ljud vi hör som innefattar förstärkare, högtalare och akustik. För att ta livet av dyra elkablar kan jag nu säga att efter den senaste åtgärden med jordning så har jag noll brum i hembioförstärkaren vid max volym och endast phono ingången låter då spolarna i pickupen tar in ett svagt ljud från elfält. De andra ingångarna gav ett svagt brus vid max volym utom BD ingången som var ansluten med HDMI som var knäpp tyst vid max volym. Är det inte detta alla med dyra elkablar vill uppnå och de ljudkablar jag har verkar då vara helt OK. Supra i de flesta fall för de glappar inte i alla fall inte de jag har. Postad 16 juni 2013 - 10:16 Jag tror det beror på att vissa tröttnar på samma dåliga argument från folk som upplever en skillnad. De kommer ju aldrig med något som är anpassat till de fysiska lagarna vi lever under. Postad 16 juni 2013 - 16:11 https://www.minhembio.com/hmarkstrom/311264/ Postad 16 juni 2013 - 19:26 Postad 16 juni 2013 - 20:38 Samma "duktiga" tidning som tidigare påstått att produkter som t.ex. hifmöss, kabelbandage och cd-avmagnetiserare gör stor skillnad antar jag? Det är i så fall samma tidning som dessutom häpnadsväckande nog försvarat sådana påståenden med att "och vad gör det om det beror på placebo"... ![]() ![]() Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 juni 2013 - 20:40. Postad 17 juni 2013 - 09:36 Tack. Utmärkt idé, men lite besvärligt att genomföra här. Har själv inte ens jordledare till vardagsrummet... ![]()
Du är en sann humorist! ![]() Redigerat av Unregistered277056c3, 17 juni 2013 - 09:38. Postad 17 juni 2013 - 11:59 Du kan kolla i mitt galleri. Jag har tagit några foton som väl inte går till världshistorien men ända kan man se hur det är gjort. Postad 17 juni 2013 - 12:20
Har kikat och funderar lite på vilka bitar som är "mest avgörande". Det finns ju en hel del att tänka på. Husets vattenledningar är vad jag förstår galvaniskt skilda från omvärlden, likaså trefas och jord? Din "husjord" är golvets armering, och element, vattenledningar och elcentralens jord dragna endast och direkt dit? Inga jordslingor alls verkar det som? Nåt viktigt jag glömt? ![]() Redigerat av Unregistered277056c3, 17 juni 2013 - 12:22. Postad 17 juni 2013 - 14:05 Du har inte glömt något utan huset jord vilket alltså är de som finns i jordade uttag i huset är det som är jorden i plåten. Någon av de över jordade ledningarna i kopplingsplinten går till elcentralens jord. Ska skriva det i galleriet när jag kommer hem. Vattenlednig m.m.är ochså jordade till plåten. Svårt att få på foto då de är dragna så de är svårt att se dem. Redigerat av hmarkstrom, 17 juni 2013 - 14:17. Postad 18 juni 2013 - 23:13 Redigerat av Lovsta, 18 juni 2013 - 23:28. Postad 19 juni 2013 - 06:19
Ni som säger att det är skillnad, hur kommer det sig att ni säger det utan att ni gjort ett blindtest? Nu är det så att koppar är ett grundämne, hur kan man då påverka kopparn så den ändrar ljudet? Postad 19 juni 2013 - 08:00
Om du hade brytt dig om att tänka efter en smula, eller ens scrollat tillbaka lite i tråden hade du säkert kunnat begripa att det visserligen ÄR skillnad på kablars egenskaper, men att det i de längder man använder i ett vardagsrum faktiskt är riktigt svårt att köpa en kabel som är så förbenat usel att den påverkar ljudet hörbart. Skillnaden på exempelvis biltemas allra billigaste och nordosts allra dyraste högtalarkabel är FÖRSUMBAR och ICKE HÖRBAR i de längder folk har i sina vardagsrum. Kan vara svårt att fatta och acceptera för en del, men så är det helt enkelt... Postad 19 juni 2013 - 08:13
Äsch päsch! Du vet väl att allt internt kablage i högtalare och övrig elektronik ALLTID håller högsta klass. Ofta som minst 10mm2, alltid skärmade, alltid tvinnade hela vägen osv osv bla bla bla Zzzzz... ![]() Postad 19 juni 2013 - 08:50 Hur är det rent tekniskt, desto grövre ledare desto högre motstånd? Tunn kabel dålig bas? Tjock kabel bra bas? Tjock kabel dålig diskant? Tunn kabel bra diskant? Postad 19 juni 2013 - 08:53
Tvärtom. Mindre ledningsarea innebär generellt högre motstånd, och resten är inte heller rätt... Postad 19 juni 2013 - 08:59 'Jag kan inte bevisa något mer än att vi hörde märkbar skillnad vilket vi även kontrollerade med våra damer i hemmet som också hörde. T.ex kjell o co aluminiumkabel är kass och det är den jag har idag till hela systemet. men den har inga detaljer och dovt mellanregister och diskant. Anledningen till test är att jag ska ha ny kabel och hade den tanken att de spelar ingen roll om jag köper en för 25 kr metern eller 70 kr metern. Men nu vet jag inte alls och visst sug finns att testa kabel i 2-300kr metern klassen men jag tvekar på att jag hör skillnad som motiverar priset. Hade ju varit trevligt med öppet köp men vilken butik skulle ta tillbaka kabeln pga "Jag tyckte inte det lät bra"? Redigerat av Fellow88, 19 juni 2013 - 09:03. Postad 19 juni 2013 - 08:59 ![]() Postad 19 juni 2013 - 09:05 Nu frågar jag i ren nyfikenhet vad ni anser en kabel får kosta:) Postad 19 juni 2013 - 09:13 Växlade mellan höger och vänster på balansen? Lyssnade ni på nåt musikstycke och växlade? Var det inspelat i mono då? Är det en stereoinspelning blir det skillnad även om ni använder likadan kabel. Postad 19 juni 2013 - 09:23 ja Brad Paisley whiskey lullaby. Skillnaden borde väl ändå inte vara att höger har dovare ljud? Då blir de ju inte bslans i stereobilden? Jag vill gärna köpa en högtalarkabel för 1kr metern men när jag tycker mig höra skillnad från min kjell o co i aluminium så blir jag ju fundersam. Postad 19 juni 2013 - 09:28 Väljer koppar för aluminium har högre resistans. 25 kr metern kostar 2,5 mm Supra. OK pris. Postad 19 juni 2013 - 09:42 Visst är det skillnad mellan höger och vänster kanal. Exempel på extremfall är vissa Beatlesinspelningar. Trummor och bas i vänster kanal och gitarr och sång i höger. Nu låter inte moderna inspelningar så men det är alltid skillnad om det inte är mono. Vanligt är att trummorna är panorerade över hela ljudbilden. Då låter vissa cymbaler olika högt i vänster respektive höger kanal. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |