Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 24 August 2012 - 16:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1
går det överhuvud taget mäta sådant som djup/instrument placering/sångarens placering mm i ljudbilden?
detta har ju väldigt mkt med "realism" att göra men min fråga är om det verkligen är mätbart.

de gånger jag tror mig hört skillnader mellan kablar har mkt med dessa ovan att göra.
bra bas och diskant är enl mig inte svårt eller dyrt att få men realism i ljudet är destå trixigare.

Redigerat av robert293, 24 August 2012 - 16:19.

Postad 24 August 2012 - 16:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 1

Så ett hyfsat blindtest är att 1 förstärkare (dold) + 1 par högtalare + 3 strömkablar man vill test (två är för enkelt, därav namnet ABX).

Jag trodde att X:et stod för att man inte visste vilken av A eller B som var aktiv, inte att det var en tredje komponent.

Postad 24 August 2012 - 17:16

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
en myt som jag dock bara hört ett fåtal gånger är att lättdrivna talare (90db+) per automatik är en sämre konstruktion gentemot 86-88db.

Postad 24 August 2012 - 18:30

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag trodde att X:et stod för att man inte visste vilken av A eller B som var aktiv, inte att det var en tredje komponent.

Yes så är det väl i rent medicinska tester antar jag.

Min tanke var mer att om man säger att man bara har 2 kablar men sen slänger in en tredje som ligger i närheten av en av kablarna prismässigt så bör man eliminera chans möjligheten avsevärt. På så vis vet inte testpersonen att där finns 3 så om testpersonen börjar med säkerhet svara 1 eller 2 på kabel 3 så vet man att testpersonen chansar med stor sannolikhet.

Om vi nu har hypotesen att en väldigt dyr kabel ska göra avsevärd skillnad så bör 1 och 2 vara billiga "Kjell o CO" kablar och 3 vara den riktiga high-end kabeln.

Då ska testpersonen kunna skilja ut 3 från både 1 och 2 utan att veta om att där är mer än 2 kablar.

Postad 24 August 2012 - 18:38

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Kablar ska inte kopplas in och ur utan vara inkopplade en längre tid. Annars går magin ur dom.

Postad 24 August 2012 - 19:26

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 1
Ni får säga vad ni vill, fattar fortfarande inte vad det är ni hoppas på att vinna på en kraftkabel för 40 lakan. Högtalarkablar och RCA kablar kan jag förstå, dom skickar signaler, men kraftkabeln... Om den nu verkligen är värd 40 lakan, så går ni ju fortfarande nit på att ledarna i väggen till proppskåpet kostar 3kr metern, och att säkringen i proppskåpet kostar några kronor och har bra mycket högre latenser och orenheter än vad en kraftkabel från biltema har. Det ni gör är att ni ersätter en meter av flera kilometer kabel med skitdyr sladd, resten är det billigaste man kan få tag i hela vägen till kraftverket. Ni flyttar flaskhalsen in i väggen, förutsatt att ni nu har ett system som har en ingående 230 volts drivspänning på över 2400 watt kontirnuerligt vill säga.

Vill man skapa en religion över en kabel, go ahead. Jag själv lutar mig hellre på allmän vetenskap än tro, speciellt i dom prisklasserna.

Postad 24 August 2012 - 19:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Kablar ska inte kopplas in och ur utan vara inkopplade en längre tid. Annars går magin ur dom.

Hehe alltid är där någon sådan aspekt.

När är en strömkabel inkörd då?

Postad 24 August 2012 - 19:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ni får säga vad ni vill, fattar fortfarande inte vad det är ni hoppas på att vinna på en kraftkabel för 40 lakan. Högtalarkablar och RCA kablar kan jag förstå, dom skickar signaler, men kraftkabeln... Om den nu verkligen är värd 40 lakan, så går ni ju fortfarande nit på att ledarna i väggen till proppskåpet kostar 3kr metern, och att säkringen i proppskåpet kostar några kronor och har bra mycket högre latenser och orenheter än vad en kraftkabel från biltema har. Det ni gör är att ni ersätter en meter av flera kilometer kabel med skitdyr sladd, resten är det billigaste man kan få tag i hela vägen till kraftverket. Ni flyttar flaskhalsen in i väggen, förutsatt att ni nu har ett system som har en ingående 230 volts drivspänning på över 2400 watt kontirnuerligt vill säga.

Vill man skapa en religion över en kabel, go ahead. Jag själv lutar mig hellre på allmän vetenskap än tro, speciellt i dom prisklasserna.

dom ev förbättringarna ( jag påstår inte att jag hör skillnad på elkablar)
du tror inte att det kan ha o göra med att just dessa dyrkablar filtrerar bort skiten, för min uppfattning efter ha läst på reklambladen är av sådan sort.

tror ingen tillverkare hänvisar att man ändrar ljudet...bara tar bort skiten.

min egna åsikt är dock..behöver man tightare bas....fixa akustiken och hjälper ej det...byt talare.

Redigerat av robert293, 24 August 2012 - 19:41.

Postad 24 August 2012 - 20:11

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 2

går det överhuvud taget mäta sådant som djup/instrument placering/sångarens placering mm i ljudbilden?
detta har ju väldigt mkt med "realism" att göra men min fråga är om det verkligen är mätbart.

de gånger jag tror mig hört skillnader mellan kablar har mkt med dessa ovan att göra.
bra bas och diskant är enl mig inte svårt eller dyrt att få men realism i ljudet är destå trixigare.

"TRON" om att man redan kan, vet och förstår allt är största hindret för att inta kunskap. Fritt omtolkat men med samma andemening som en viss einstein sade :)

Postad 24 August 2012 - 21:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Hahaha.
Nej, det är inte en ny idé. http://www.amazon.co...n/dp/B001P9TCYU

De finns ännu närmare. ;)
http://www.netonnet....5m/146969.5508/

bynetonnet Optical

• 1,5 meter
  • Toslink till toslink
  • Guldplätering
  • Högkvalitativ

Postad 24 August 2012 - 21:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

dom ev förbättringarna ( jag påstår inte att jag hör skillnad på elkablar)
du tror inte att det kan ha o göra med att just dessa dyrkablar filtrerar bort skiten, för min uppfattning efter ha läst på reklambladen är av sådan sort.

Fast då måste man ju ha aktiva filter på dem, och det har de oftast inte. Ren koppar (/silver/guld/whatever) kan inte filtrera bort skit. Egentligen är det enda rätt att köra med en online-UPS (eller annan lik- plus växelriktare), men det har jag nog aldrig sett i hifi-sammanhang. Märkligt det. ;)

tror ingen tillverkare hänvisar att man ändrar ljudet...bara tar bort skiten.

Vilket ju sägs leda till bättre ljud. Så jo, man "ändrar" väl ljudet på så vis. Eller rättare sagt; hävdar att man gör det.

min egna åsikt är dock..behöver man tightare bas....fixa akustiken och hjälper ej det...byt talare.

+1

Om man vet vilken av A eller B som är aktiv så är det väl inte ett blindtest? Eller hur menar du?

Postad 24 August 2012 - 22:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Fixas med ytterligare 350 timmars inspelning av kablarna... B)

Postad 25 August 2012 - 00:43

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Och en ganska bra är ju att man ska ha högtalarna minst 3 meter från skivspelaren, för annars kan ljudet från högtalarna få nålen att vibrera, och skapa rundgång!

Postad 25 August 2012 - 07:58

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Leif B: Så enligt dig så måste begagnat marknaden på kablar vara oerhört vansklig? Likaså byter du högtalare eller elektronik upprepade gånger så måste du byta kablar också? Hur många byten "tål" en kabel i genomsnitt?

Glömde :)

Redigerat av thomas79, 25 August 2012 - 08:02.

Postad 25 August 2012 - 08:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Kablar håller hur länge som helst om de inte skadas eller oxiderar.
Problemet är att när man kopplar ur och in igen så förändras magin.
Inspelning krävs igen.

Därför har kabeltester under blindtestkörningar relativt osäkra slutresultat.

Postad 25 August 2012 - 08:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Nä godnatt på er för nu skall jag ta och blindtesta lite på TVn och höra vilket program som är bäst. Sen skall jag blindtesta soffan på rygg ett slag innan jag forstätter att blindtesta sängen till framåt morgonen då troligtvis blindtestar hela min vardag ett par H innan jag liksom vaknar till. Då borde jag nästan vara rätt upplyst när jag vaknar :)

Få människor har det skarpa sinnet att glömma ögonen och bara lyssna... Härligt! :wub:

Postad 25 August 2012 - 08:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Inspelning krävs igen.

Du inser att du bara sitter och fantiserar va? Snälla säg att du bara är här för att trolla och driva med folk. Du kan omöjligt vara allvarlig.

Magi... ja, mycket ska man höra som det heter.

Postad 25 August 2012 - 08:20

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 4
Citerar boken Red Dragon;

one can only see what one observes, and one can only observe what is only in the mind.

Varför digitalingenjörer aldrig utvecklas i grundfysik samt varför många individer fastnar i tycken och prestige utan att förstå varför. :blush:

Postad 25 August 2012 - 08:33

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Du inser att du bara sitter och fantiserar va? Snälla säg att du bara är här för att trolla och driva med folk. Du kan omöjligt vara allvarlig.

Ingen fantasi, har märkt skillnader när kablar har kopplats ur och sen in igen.
Kan ha med strukturen i kablarna att göra. Böja dem hit och dit kan inte vara hälsosamt för inspelning av kablar.

Redigerat av Leif B, 25 August 2012 - 09:23.

Postad 25 August 2012 - 08:43

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Om man vet vilken av A eller B som är aktiv så är det väl inte ett blindtest? Eller hur menar du?

Det normala är att man under en inlyssningsperiod vet om det är A eller B man lyssnar på. När väl testet genomförs vet man såklart inte vilken av A eller B som man lyssnar på. Testa gärna ABX-pluginet till Foobar som ett är ypperligt hjälpmedel om man vill testa om man hör skillnad på två olika låter (t ex flac vs mp3).

Postad 25 August 2012 - 08:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Don't feed it....

Postad 25 August 2012 - 08:58

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Jag tror iofs som Bittermleon, du bara KAN inte vara på riktigt... Men iaf

Ingen fantasi, har märk skillnader när kablar har kopplats ur och sen in igen.
Kan ha med strukturen i kablarna att göra. Böja dem hit och dit kan inte vara hälsosamt för inspelning av kablar.

1. Kablar behöver såklart inte spelas in.

2. Om dina kablar blir fysiskt lidande av att du kopplar in och ur dem så ska du kanske antingen skaffa ett par som inte är gjorda av papper, eller bli lite försiktigare i dina trollande magikernypor när du drar och sliter i dem.

edit: Sorry Masse, din uppmaning kom för sent! Skrev under tiden: :D

Redigerat av B8, 25 August 2012 - 08:58.

Postad 25 August 2012 - 09:00

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 2

Ingen fantasi, har märk skillnader när kablar har kopplats ur och sen in igen.

Hokus Pokus.
Postad bild

Postad 25 August 2012 - 09:03

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 3

. Böja dem hit och dit kan inte vara hälsosamt för inspelning av kablar.

Det var tråkigt att höra.
Då antar jag att jag måste sitta blickstilla och aldrig någonsin ta av mig mina hörlurar? :blink:
Hur kan det förresten vara tillåtet med sladdar till gitarrer och mikrofoner? De borde svetsas fast i någon sorts orubblig stålrigg. Snacka om att förstöra ljudet redan vid källan! <_<

Och hur ska jag göra med mina bashögtalare? Litztrådarana som förmedlar strömmen till högtalarens talspole böjs hela tiden. :mellow:

Postad 25 August 2012 - 09:13

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
:D

Postad 25 August 2012 - 09:27

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Ok, ser att det bara är de skeptiska som reagerar.
Brukar vara så.

Postad 25 August 2012 - 09:31

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1

Ok, ser att det bara är de skeptiska som reagerar.
Brukar vara så.

Den som inte är skeptisk mot dina påståenden måste vara totalt hjärndöd! Kan du inte bara sluta trolla, för det finns en extremt liten risk att någon stackare tror på dig, och det vore väldigt tragiskt!

Postad 25 August 2012 - 09:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Inspelning krävs igen.

Precis som jag antog... Tänker man efter förnuftigt borde ju inspelning av kabeln få den att spela optimalt igen. Frågan är om 350 timmar räcker... :unsure: En dubbelt så grov kabel 700 timmar, osv antar jag....

Kom på nu att detta gäller ju även för vattenslangar. Inte så konstigt när man ser likheterna med t.ex. strömkablar. När jag tvättade bilen senast lät jag, eftersom slangen varit urkopplad, vattnet smårinna genom slangen i en vecka innan tvätten varför det gick på halva tiden och bilen blev fan så mycket renare!

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 August 2012 - 09:50.

Postad 25 August 2012 - 09:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Precis som jag antog... Tänker man efter förnuftigt borde ju inspelning av kabeln få den att spela optimalt igen. Frågan är om 350 timmar räcker... :unsure: En dubbelt så grov kabel 700 timmar, osv antar jag.... B)

Kom på nu att detta gäller ju även för vattenslangar. Inte så konstigt när man ser likheterna med t.ex. strömkablar. När jag tvättade bilen senast lät jag vattnet smårinna i en vecka innan och bilen blev fan så mycket renare!

Kul att du tar upp vatten. Finns väl fortfarande kablar som har vätska som isolering mot yttre störningar.

Postad 25 August 2012 - 10:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Kul att du tar upp vatten. Finns väl fortfarande kablar som har vätska som isolering mot yttre störningar.

Borde väl vara kylvätska då? Finns ju de som menar att nedkylning av metallen är något positivt för ljudet. Behöver vätskan också spelas in ( antar det efter min erfarenhet med vattenslangen)?

Postad 25 August 2012 - 10:09

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Isolering? Vätskeskärmade har jag sett men som isolering har jag aldrig hört talas om!

Postad 25 August 2012 - 10:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Inspelning krävs igen.

Ingen fantasi, har märkt skillnader när kablar har kopplats ur och sen in igen.

Normalt sett tycker jag det är intressant med trolleri och detta slår fan Penn & Teller på fingrarna. Labero, släng dig i väggen!

Postad bild

Redigerat av Unregistereda299ec85, 25 August 2012 - 10:23.

Postad 25 August 2012 - 10:22

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Isolering? Vätskeskärmade har jag sett men som isolering har jag aldrig hört talas om!

Skärmande kanske var ett bättre ord.
Bra gjort

Postad 25 August 2012 - 10:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Skärmade kablar är bättre än oskärmade.
Myt eller?

Postad 25 August 2012 - 10:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Myt eller?

Beror på användningsområde.

Postad 25 August 2012 - 10:31

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Myt eller?

Tja är signalen känslig för störningar så är skärmade bättre än oskärmde.. Om skärmningen är korrekt utförd dvs.

Redigerat av skruvis, 25 August 2012 - 10:32.

Postad 25 August 2012 - 10:34

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Beror på användningsområde.

Signal och högtalarekablar.
Vilken av dessa är känsligast för störningar?

Postad 25 August 2012 - 10:53

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Det sägs att långa signalkablar är bättre än långa högtalarekablar.
Dvs mindre störning på signalkablar.

Postad 25 August 2012 - 10:57

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

en myt som jag dock bara hört ett fåtal gånger är att lättdrivna talare (90db+) per automatik är en sämre konstruktion gentemot 86-88db.

Det där har jag aldrig hört. Med allt annat lika (vilket jag inte tror är möjligt) skulle den mer lättdrivna så klart klassas som bättre. Att göra lättdrivna högtalare inför en hel del tradeoffs däremot, så jag kan förstå att någon kan tycka en väldigt lättdriven högtalare kan vara sämre än en annan. Det här är en komplicerad sak och jag tror du har missförstått, men skulle tycka det vore intressant att få läsa om sådana åsikter just därför.

Postad 25 August 2012 - 10:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det sägs att långa signalkablar är bättre än långa högtalarekablar.
Dvs mindre störning på signalkablar.

Påståendet är korrekt i vissa fall, men inte din slutsats.

I t ex PA-sammanhang har man slutstegen i närheten av högtalarna för att undvika effektförluster och i viss mån för att slippa paja slutsteg vid skador på kabel osv.

Postad 25 August 2012 - 11:06

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Påståendet är korrekt i vissa fall, men inte din slutsats.

I t ex PA-sammanhang har man slutstegen i närheten av högtalarna för att undvika effektförluster och i viss mån för att slippa paja slutsteg vid skador på kabel osv.

Har hört att om man har en högtalarekabel på 1 dm så spelar det knappt någon roll vilken kabel det är. Så bättre med längre signalkablar och korta högtalarekablar.

Postad 25 August 2012 - 11:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Har hört att om man har en högtalarekabel på 1 dm så spelar det knappt någon roll vilken kabel det är. Så bättre med längre signalkablar och korta högtalarekablar.

Det är mycket du hör, för att vara halvdöv... :rolleyes:

Postad 25 August 2012 - 11:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det är mycket du hör, för att vara halvdöv... :rolleyes:

;-) Tur man inte är stendöv.

Postad 25 August 2012 - 13:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 2

;-) Tur man inte är stendöv.

Hellre lycklig med bra ljud än olycklig med många frågor. Gillar din stil. :)

Postad 25 August 2012 - 13:28

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Störningar som drabbar signalkabeln kommer ju däremot att förstärkas tillsammans med signalen, och det är väl inte helt bra?

Angående vatten. Undrar om man kan ta ett par vattenslangar, fylla med saltvatten, limma igen ändarna med ett par bananpluggar och sälja dyrt med lite fina argument?

Postad 25 August 2012 - 14:08

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Citerar boken Red Dragon;

one can only see what one observes, and one can only observe what is only in the mind.

Varför digitalingenjörer aldrig utvecklas i grundfysik samt varför många individer fastnar i tycken och prestige utan att förstå varför. :blush:

Applicerbart på båda sidor. ;)

Och jo, "digitalingenjörer" utbildas definitivt i grundfysik, det gör alla ingenjörer.
*edit* Du skrev visst "utvecklas", inte utbildas. Nu förstår jag inte ens meningen. :huh:

Redigerat av BitterMelon, 25 August 2012 - 15:55.

Postad 25 August 2012 - 15:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hellre lycklig med bra ljud än olycklig med många frågor. Gillar din stil. :)

Ja och är det något som jag lärt mig så är det att de som är ifrågasättande och skeptiska till alla dessa myter vi tar upp, är också de som har bäst ljud och oftast till klart lägre pris. Det gör att jag får ett leende när jag tänker på dyrt skräpljud. :)

Postad 25 August 2012 - 16:26

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 1
Haha, jag hoppas ingen går igång på din dåliga retoriska "provokation" (detta då du som i majoriteten av andra trådar enkom är ute efter att få debattera) :)
Diskussioner är bra men det du är ute efter är något helt annat.

Redigerat av Unregistered95265801, 25 August 2012 - 16:32.

Postad 25 August 2012 - 16:35

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Tror man att strömrenare är vägen att gå för att uppnå hifi-nirvana, så måste man dock vara beredd att ge det lite tid. Tydligen tar det ett tag innan all smutsig ström är helt tvättad.
Saxat från ett omdöme på en strömrenare här på prisjakt. Vill inte hänga ut någon så säger inte vad eller från vem (kanske ändå går över gränsen här, men då får väl någon moderator plocka bort det igen):

Det var stor skillnad mellan grendosan och XXXXX. Ljudbilden öppnade upp sig, både på bredden och på djupet. Basen blev större, först blöt och inte speciellt detaljerad. Efter två dagar ​hade basen förändrats till rapp och detaljerad.

Postad 25 August 2012 - 16:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Tror man att strömrenare är vägen att gå för att uppnå hifi-nirvana, så måste man dock vara beredd att ge det lite tid. Tydligen tar det ett tag innan all smutsig ström är helt tvättad.
Saxat från ett omdöme på en strömrenare här på prisjakt. Vill inte hänga ut någon så säger inte vad eller från vem (kanske ändå går över gränsen här, men då får väl någon moderator plocka bort det igen):

Ja det är otroligt vad alla pryttlar kan förbättra ljudet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.