XTZ Cinema M6 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(9)
|
7 495:- | |
XTZ Cinema S5 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 1X12
(Subwoofers)
|
5
|
(18)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 3X12
(Subwoofers)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M6
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S2 Atmos
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(12)
|
4 990:- | |
XTZ Cinema M8
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M8 Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ? (25 inlägg)
|
2 år sedan |
PB-3000 eller XTZ (11 inlägg)
|
5 år sedan |
9.2 placering av högtalare (2 inlägg)
|
5 år sedan |
Fråga om subwoofer val. (20 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg)
|
8 år sedan |
Rekommenderas XTZ 93 WMT som ATMOS höjdhögtalare? (0 inlägg)
|
9 år sedan |
Jamo D500 THX 5.0? Alternativ? (23 inlägg)
|
9 år sedan |
Xtz cinema Sub 1x12 (9 inlägg)
|
11 år sedan |
Förslag på LCR-högtalare som kan hängas på vägg (30 inlägg)
|
11 år sedan |
Postad 13 November 2014 - 21:48
Fjuttigt Kimme, fjuttigt
haha har du sett hur litet mitt vardagsrum är?
Postad 13 November 2014 - 21:48
dock ska det bli kul att höra vad du har att säga när du ändå har haft 2 ice'n
och även vår norrman som nyter ut sina svs,
Redigerat av Unregistered39f3573c, 13 November 2014 - 21:50.
Postad 13 November 2014 - 22:40
Lyssningsintryck lämnar jag nog till någon annan, har hunnit testa lite musik och nu står de och gymmar lite i natt själva
Kan inte jämföra med något eftersom jag i princip aldrig haft subb (Proson FatBoy räknas liksom inte) men en skön djupbas till musik upplevde jag.
Postad 14 November 2014 - 06:07
Lite dåligt där medHur har du det i de bakre hörnen då? ställa dem som frontarna fast bakom soffan
Postad 14 November 2014 - 06:19
Härligt med att det lutar åt det positiva hållet.jo den står och mullrar för fullt, men som ovan så tycker jag kvalitén är mycket fin, och stor är den , vilket i min syn så tycker jag den ser fett ut. dock så är det en annan som inte gilla det, speciellt när jag har planer på en till innan sommaren ifall jag är nöjd:P men det lilla jag har att säga nu är att det verkar finnas bra tryck i den. kommer håg när jag skulle koppla in den och börja höja lite för få någon volym så börja det "mullra" så jag tänkte att jag skulle sänka, men tog bort gallret och den rackarn jobba ju inte:P så Hitis så krossar den min gamla Tannoy Subwoofer TS2.10:) men tänket får den att svettas lite på lördag.
Om jag ska slänga ut ett litet intryck så tycker jag att den är mycket mer korrekt och kontrollerad än sina syskon 12.18 Ice. Jag var väldigt nöjd med dom men 3x12:an upplever jag som mer stabil och det är positivt. Med andra ord är jag nöjd än så länge
Hoppas att du också skaffar en till, blir ju inte sämre
Redigerat av RobNB, 14 November 2014 - 07:37.
Postad 14 November 2014 - 08:37
Visst gick dom inte att ha liggande?
Postad 14 November 2014 - 09:15
Tack gubbenFantastiskt fin sub där, rob. Grattis och lycka till med placeringen
![]()
Visst gick dom inte att ha liggande?
Det ser lite mongo ut när den ligger ner
Ska testa lite i helgen, hoppas på de bästa.
Postad 14 November 2014 - 16:08
2 st 3x12 liggandes med en Divine-center emellan, snacka om fläskigaste riggen här omkringTack gubben
Det ser lite mongo ut när den ligger ner
Ska testa lite i helgen, hoppas på de bästa.
Postad 14 November 2014 - 16:58
Kan hålla med2 st 3x12 liggandes med en Divine-center emellan, snacka om fläskigaste riggen här omkring
Men då måste jag byta hus
Skulle vara lite bredare och högre i taken, även om jag skulle få plats med subbara så blir det tight med en center under duken
Postad 14 November 2014 - 19:35
Är det lugnt att se en film på normal volym redan ikväll eller bör den spelas in mer?
Uppdatering:
Kört kalibrering nu och testade att spela lite musik med och utan subben.
Det är betydligt mer tryck om jag bara spelar med frontarna (B&W 683 satta som Large) än om jag kör frontarna som small och tar hjälp av subben.
Subben står på REF LEV.
Detta känns ju något märkligt?
Behöver de många timmar innan de kommer till sin rätt?
Redigerat av Kimme, 14 November 2014 - 20:14.
Postad 14 November 2014 - 20:13
Jag skulle göra fyra konsoler till varje bas i metall men viktigt att all ytan som basen ligger mot har skumgummiKan hålla med
Men då måste jag byta hus
Skulle vara lite bredare och högre i taken, även om jag skulle få plats med subbara så blir det tight med en center under duken
tape för den kan vibrera lite när du spelar hårt och då kan det bli märken på basen.
Efter ett tag och det vill vi inte.
Grundstommen för konsolerna är lika så går det fortare att göra.
Dom konsolerna som ligger på golvet har inte det som är streckat på konsolen.
Scan.jpg 395.88K
6 Antal nerladdningarKonsolerna som är i taket använder även den streckade biten.
Scan 1.jpg 394.73K
5 Antal nerladdningarSen skulle jag sätta så basporten hamnar typ åt höger vid golvet och vänster i taket.
Skumgummi tape....typ....http://www.grafimec....products_id/155
product_thumb.php.jpg 10.69K
3 Antal nerladdningarDet är mitt bidrag till ditt problem....
Redigerat av cobra-427, 14 November 2014 - 20:18.
Postad 14 November 2014 - 20:57
Då var subben lite provisoriskt installerad och har spelat på cirka 3 timmar.
Är det lugnt att se en film på normal volym redan ikväll eller bör den spelas in mer?
Uppdatering:
Det är betydligt mer tryck om jag bara spelar med frontarna (B&W 683 satta som Large) än om jag kör frontarna som small och tar hjälp av subben.
Subben står på REF LEV.
Kolla vad din receiver ställde basen på under kalibreringen! Förmodligen väldigt lågt eller nåt! Hur står de andra reglagen? Prova att köra utan kalibreringen på om det funkar.
Postad 14 November 2014 - 21:01
Då var subben lite provisoriskt installerad och har spelat på cirka 3 timmar.
Uppdatering:
Subben står på REF LEV.
Samme jeg oplevede med 2x SUB1x12 og Cinema M6, lige da de blev sat til. Stort set ingen bass. Fik mere bass med Sub Off og kun M6!!!
Justerede så bass offset op med 6db og efter 20 timer er der nu MASSERE af Bass....
Postad 14 November 2014 - 22:15
Kolla vad din receiver ställde basen på under kalibreringen! Förmodligen väldigt lågt eller nåt! Hur står de andra reglagen? Prova att köra utan kalibreringen på om det funkar.
Receivern (Yamaha RX-V773) ställde basen på -2dB (ungefär som med min förra sub men hade den på 0 istället för -2dB var lite väl lågt.
Kör + 5dB nu och är något bättre men frontarna är fortfarande betydligt bättre.
Inställningarna på subben är:
* Low pass filter - bypass (off)
* Anechoic room EQ
* Bass Level - REF
* Variable Phase - 0
* Variable Low-pass - rakt upp = 75hz
Samme jeg oplevede med 2x SUB1x12 og Cinema M6, lige da de blev sat til. Stort set ingen bass. Fik mere bass med Sub Off og kun M6!!!
Justerede så bass offset op med 6db og efter 20 timer er der nu MASSERE af Bass....
Låter ju lite tryggt iallafall. Har du kunnat sänka på receivern nu då?
Vore ju rätt segt om 683:orna spelade bättre bas än denna subben
Postad 14 November 2014 - 22:22
Tycker att den skötte sig fin fint idag, tittade på Rise of the Planet of the Apes.
Bas scenerna trädda fram på ett mäktigt sätt (flickan sa att hon inte är så förtjust i den nya basen haha, hon har rummet några meter bort)
Har inte lat ner värst mycket tid på inställningarna eftersom vi skulle titta på film.
Får fin pula bland inställningarna och köra någon mätning senare.
Postad 14 November 2014 - 22:24
Receivern (Yamaha RX-V773) ställde basen på -2dB (ungefär som med min förra sub men hade den på 0 istället för -2dB var lite väl lågt.
* Anechoic room EQ
* Bass Level - REF
* Variable Phase - 0
Ja det lär hända lite när membranen fått jobba en stund! Själv har jag skruvat ner mina subbar lite då de levererar tillräckligt ändå.
Postad 14 November 2014 - 22:28
Tack för förslaget! Intressant, tåls att tänka igenomJag skulle göra fyra konsoler till varje bas i metall men viktigt att all ytan som basen ligger mot har skumgummi
tape för den kan vibrera lite när du spelar hårt och då kan det bli märken på basen.
Efter ett tag och det vill vi inte.
Grundstommen för konsolerna är lika så går det fortare att göra.
Dom konsolerna som ligger på golvet har inte det som är streckat på konsolen.Scan.jpg 395.88K 6 Antal nerladdningar
Konsolerna som är i taket använder även den streckade biten.Scan 1.jpg 394.73K 5 Antal nerladdningar
Sen skulle jag sätta så basporten hamnar typ åt höger vid golvet och vänster i taket.
Skumgummi tape....typ....http://www.grafimec....products_id/155product_thumb.php.jpg 10.69K 3 Antal nerladdningar
Det är mitt bidrag till ditt problem....
Postad 14 November 2014 - 22:36
Fick lite aja baja i en annan tråd för att jag kör basen medan jag är på jobbetDå var subben lite provisoriskt installerad och har spelat på cirka 3 timmar.
Uppdatering:
Subben står på REF LEV.
Inspelningen ska ske medan man lyssnar på musik eller tittar på film. På så vis är man med och ser/hör hur ljudet utvecklas till det bättre.
Det tar ett X timmar innan det mjuknar men det är ju inte dött från början. Du får pilla mer på inställningarna, både på basen och din reciver.
Postad 14 November 2014 - 22:42
Ja det lär hända lite när membranen fått jobba en stund! Själv har jag skruvat ner mina subbar lite då de levererar tillräckligt ändå.
Fick lite aja baja i en annan tråd för att jag kör basen medan jag är på jobbet
Inspelningen ska ske medan man lyssnar på musik eller tittar på film. På så vis är man med och ser/hör hur ljudet utvecklas till det bättre.
Det tar ett X timmar innan det mjuknar men det är ju inte dött från början. Du får pilla mer på inställningarna, både på basen och din reciver.
äh det tycker jag man gör som man vill
jag har dock inte möjlighet att göra så när jag jobbar då min granne ovan jobbar natt.
Känns väldigt respektlöst att ställa den och spela hela dagen när han ska sova.
Det som jag tycker är lite konstigt är att elementet ser ut att röra sig ganska mycket när man spelar lite högre men är inget tryck att tala om. ännu iallafall men det är kanske normalt att det tar tid
edit: fick ändra storleken på teckensnittet igen då mitt cp tangentbord gör så det blir blandat storlek hela tiden
Redigerat av Kimme, 14 November 2014 - 22:44.
Postad 14 November 2014 - 22:48
Måste säga att jag sällan hört subbar som smält in med övriga högtalarparken så sömlöst! Gav härligt dunder under "Red 2" till mer djup bas på musikkonserter. Det lilla jag körde musik måste jag säga funkar väldigt bra - alltifrån snabb musik till mer dunka-dunka låter riktigt najs. Trodde inte man kunde få så mycket för så få kronor
Tummen upp för Sub1x12, ska säga att jag kör 2 st samtidigt, den 3e lär nog säljas vidare...räcker med bas för mig - och då känns det verkligen som de bara står på tomgång, inte ansträngt för fem öre.
Tågscenen under "The Lone Ranger" låter riktigt bra tillsammans med M6/S5, hela registret får verkligen spela ut med allt från rikoschetter till kraschande vagnar.
Kanske blir ännu bättre när man mätt upp, justerat och spelat in lite mer...?
Bifogad fil(er)
Postad 14 November 2014 - 22:56
dom ska rymmas i linje med varandra basarna.
Du kan göra så basarna är lite bakom frontarna så vinner du några cm på vänster och höger sidan om basarna ?
Eller blir man lurad av bilden?
Postad 14 November 2014 - 22:57
äh det tycker jag man gör som man vill
jag har dock inte möjlighet att göra så när jag jobbar då min granne ovan jobbar natt.
Känns väldigt respektlöst att ställa den och spela hela dagen när han ska sova.
Det som jag tycker är lite konstigt är att elementet ser ut att röra sig ganska mycket när man spelar lite högre men är inget tryck att tala om. ännu iallafall men det är kanske normalt att det tar tid
edit: fick ändra storleken på teckensnittet igen då mitt cp tangentbord gör så det blir blandat storlek hela tiden
Äh! Jag körde en specialslinga från spotify enbart med musik med lågfrevent bas 24/7 i 4-5 dygn innan jag började mixtra med mina basar. Jag bor dock inte i lägenhet och behöver inte tänka så mkt på omgivningen.
Testa förresten "room gain on" bak på subben.
Postad 14 November 2014 - 23:07
Äh! Jag körde en specialslinga från spotify enbart med musik med lågfrevent bas 24/7 i 4-5 dygn innan jag började mixtra med mina basar. Jag bor dock inte i lägenhet och behöver inte tänka så mkt på omgivningen.
Testa förresten "room gain on" bak på subben.
Helrätt
Men klipper inte den bort de lägsta frekvenserna då? eller har jag fått allt om bakfoten?
Redigerat av Kimme, 14 November 2014 - 23:08.
Postad 14 November 2014 - 23:15
Det ska gå. Men hur bra är det att frontarna blir så nära väggen?När man tittar på bilden om du ställer frontarna så dom i princip tar i vänstra väggen och den högra i högra väggen så ser det ut som att
dom ska rymmas i linje med varandra basarna.
Du kan göra så basarna är lite bakom frontarna så vinner du några cm på vänster och höger sidan om basarna ?
Eller blir man lurad av bilden?
Postad 14 November 2014 - 23:17
Helrätt
Men klipper inte den bort de lägsta frekvenserna då? eller har jag fått allt om bakfoten?
Enligt min mätning så blev det betydligt bättre iallafall! Det är nog från rum till rum dock men det kan vara värt att prova och se om du märker någon skillnad. När jag tänker efter så hände det inte så mkt första dygnet vad jag än gjorde eller hur jag än placerade dem. Det lär bli bättre! Nu har jag ingen aning om vad andra har för volym etc. när det kollas på film och det skiljer nog extremt på denna punkt. Jag brukar dock testa lite då och då med min radioshack så det inte brakar iväg över 100db och det gör det ganska lätt och utan att det låter jobbigt på nåt sätt men tror inte det är så bra i längden!
Postad 14 November 2014 - 23:18
Postad 14 November 2014 - 23:22
Pluggar du dem och delar 80hz i stärkaren så borde det vara rätt lugnt!?Det ska gå. Men hur bra är det att frontarna blir så nära väggen?
Postad 14 November 2014 - 23:25
jo då, finns en del missnöje ju. Dom måste spelas inKan inte någon vara lite missnöjd iaf!?, så slipper jag ligga sömnlös och undra över mitt SVS köp
Postad 14 November 2014 - 23:28
Kostar inget att prova. Ska ta fram RA2 Pro så man kan jämföra lite mätningar när man möblerar om.Pluggar du dem och delar 80hz i stärkaren så borde det vara rätt lugnt!?
Postad 14 November 2014 - 23:34
Äh! Jag körde en specialslinga från spotify enbart med musik med lågfrevent bas 24/7 i 4-5 dygn innan jag började mixtra med mina basar.
Varför?
Postad 14 November 2014 - 23:42
Varför?
Nä det spelar kanske inte så stor roll! Fick dem mitt i veckan och jobbar dagtid så det kunde lika gärna spelas in lite då jag inte hade så mkt tid över. Men det skadar nog inte att membranen får köras lite innan man ger sig på det. Projjar ex. rekommenderas gå 100 timmar innan man ger sig på en ordentlig inställning etc.
Postad 14 November 2014 - 23:53
Postad 14 November 2014 - 23:56
Postad 15 November 2014 - 00:18
* Anechoic room EQ
* Bass Level - REF
* Variable Phase - 0
Første dag jeg tændte mine 1x12 var jeg vældigt skuffet. Det var absolut INGEN bas fra dem.
Så kalibrerede jeg med Audyssey XT32 og med Sub på REF level endte kalibrering med begge Subs på -12dB offset på receiver. Derfor kørte jeg kalibrering en gang mere med begges Sub på -3dB gain. Så endte receiver for Sub1 på -9dB offset og Sub2 på -7.5dB offset.
Men der var ingen bas fra dem - absolut ingen. Jeg kunne ikke høre foskel på om de var tændt eller slukkede. Hvis jeg havde reciever på Sub OFF var der mere bas! - og det kun fra M6'erne,,,,,
Jeg var super skuffet.
Men jeg lod dem derefter spille musik 2 dage i træk, kun slukket når vi skulle sove.
På samme tid justerede jeg bas level på receiver op med +5/6 dB og nu efter at de har spillet over 20 timer, kan jeg love dig at jeg har bas. Dyb fyldig bas med masser punch, der fylder alle 50m2, så nu er jeg rigtigt tilfreds.
Skal bruge tid lørdag på placering, Audyssey og RA Pro2....
Kan du ikke få nok bas, så sæt front speakers til "Large" med "LFE+main" og "crossover" på 80-100hz
Jeg ved godt at "Doubble Bass" ikke er anbefalet af Audyssey, men skit på det.
Dr Earl Geddes er stor fortaler for dette og jo flere bas kilder, jo bedre er bass fordelt i rummet. Det er helt sikkert at dine 683 ikke kan give LFE som Sub 1x12.
Har du front speakers sat som "Small"? for så tror jeg faktisk, at til musik i stereo, at 1 stk Sub 1x12 så vil give dårlige bas end hvad dine 2 stk 683 kan levere...
Redigerat av hdvp, 15 November 2014 - 07:06.
Postad 15 November 2014 - 00:57
Då måste du vrida frontarna lite till inåt och pluggar du dom spelar dom med bättre transientsvar eftersom dom spelar som sluten.Kostar inget att prova. Ska ta fram RA2 Pro så man kan jämföra lite mätningar när man möblerar om.
Då går dom mindre djupt men du delar väl vid 80 Hz där bastornen tar vid jag tror faktiskt att det blir bättre än som du har nu.
Och så gör du några golv konsoler blir det riktigt bra för omständigheterna.
Redigerat av cobra-427, 15 November 2014 - 01:02.
Postad 15 November 2014 - 10:31
För enkelhetens skull absolut, + att det blir väldigt fräckt som du/ni skriverDen var ju tjusig när den låg ner. Alltså... Du har ju plats med två då också. Fatta hur maffigt det skulle bli, sex tolvtummare mellan dom redan stora frontarna. Jag försöker inte alls heta dig till det inte, men spridningen på basen skulle bli riktigt riktigt bra!
Har för mig dock att jag läst någonstans att det är mindre bra när topparna är så nära väggen, dom bör vara lite ifrån.
Kan skapa en trånd kring denna fråga så andra får tycka till, men mätningar ska också göras.
Ja det får bli ett försökDå måste du vrida frontarna lite till inåt och pluggar du dom spelar dom med bättre transientsvar eftersom dom spelar som sluten.
Då går dom mindre djupt men du delar väl vid 80 Hz där bastornen tar vid jag tror faktiskt att det blir bättre än som du har nu.
Och så gör du några golv konsoler blir det riktigt bra för omständigheterna.
Tittade lite på konsoll konstruktionen, jag jobbar i en stor metall intustri så detta blir inga större bekymmer. Men kalla mig "sen/trög"
Var är väggen, taket, golvat och elementen på basarna. Tänkte du att dom ska ligga på golvet så som nu.
Sorry att jag strular till det, men ditt förslag ser intressant ut och då vill jag förstå så det inte blir galet. (orkar du förtydliga din skiss)
Fårgade XTZ om det är ok att basen ligger så eller om den måste ha konsoller, enligt dom så ska inte detta vara något problem.
Vet ej varför det blir rörig teckensnitt
Datorn är gammal haha
Postad 15 November 2014 - 13:28
Ska bygga på bastornen.
Först ska du göra en test.....du sätter dig på bästa platsen..slår på en film med bra/mycket dialog/prat.....sedan blundar du och en som är där framme.
Lyfter upp center så högt han /hon kan vriden den ner mot dig så får du bättre/luftigare dialog/prat den låter mycket bättre från tak tiltad.
Jag har redan testa flera gånger
IMG_3591.JPG 1.82MB
5 Antal nerladdningarRitningen är två delad...nedre är hur du ser den när du sitter ner och övre delen av ritningen ser du ovanifrån.
Då får du inte problem med center..... har man en stor duk så är center enligt mig den viktigaste högtalaren vid
film.
För dom mixar stor omfattning av information via centern på film.
Scan 2.jpg 588.66K
6 Antal nerladdningarDå behöver du bara golv konsolerna som du målar mattsvart
Glömde golv konsolerna
Scan 3.jpg 477.91K
5 Antal nerladdningarDu ska använda typ laser pekare även dina egna ögon/tyckande när du tiltar basen och centern vilket du tycker ser snyggast ut(visuellt) är bästa sättet.
mvh/Roger
Redigerat av cobra-427, 15 November 2014 - 13:35.
Postad 15 November 2014 - 14:35
Jeg har begge SUB1x12 stående i de forreste hjørner. Efter mine målinger med RA har det ikke nogen stor betydning om de er placeret i hjørne eller 1/4 inde. Lige meget hvordan de står placeret foran så får jeg et kæmpe "dip" omkring 60Hz. Intet hjælper. Men tillutter jeg en ekstra Subwoofer bagerst i stuen, så bliver det meget bedre.
Jeg har altid været mest heldig med 3 Subwoofere i stuen, så jeg har "snydt" lidt med en ekstra System Audio SubElectro200 bagerst i rummet. Den er bygget om i et andet kabinet så den passer ind i reol.
- 2 stk SUB1x12 på Y-kabel på Sub-Out 1 placeret i forreste hjørner
- 1 stk SA SubElectro200 på Sub-Out 2 placeret bagerst i stuen
SUB 1x12:
BasRefleks
Gain -5dB
Anachoic Room EQ
Low Pass filter ByPass.
SE200:
Trykkammer
Gain klokken 10
Denon x4000:
Stereo.
Tilsluttet 2xM6 + 2xSUB1x12 + 1xSE200.
Front speakers SMALL
Crossover 80HZ
Audyssey ON
Dynamic EQ OFF
Måling foretaget ved primær lytte position.
Bør jeg være tilfreds?
]
FR_2xM6_Stereo_Small_AudON_DynEqOFF_2xSUB1x12_1xSE200_80hzX.jpg 171.04K
7 Antal nerladdningarSammenlignet med 2x Systen Audio Exact som fronter.
3x System Audio SubElectro200 Subwoofere
Samme indstillinger på receiver:
SA_Exact_3subs_80hz_cross.jpg 203.41K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av hdvp, 15 November 2014 - 15:38.
Postad 15 November 2014 - 16:30
Postad 15 November 2014 - 16:35
jo den står och mullrar för fullt, men som ovan så tycker jag kvalitén är mycket fin, och stor är den , vilket i min syn så tycker jag den ser fett ut. dock så är det en annan som inte gilla det, speciellt när jag har planer på en till innan sommaren ifall jag är nöjd:P men det lilla jag har att säga nu är att det verkar finnas bra tryck i den. kommer håg när jag skulle koppla in den och börja höja lite för få någon volym så börja det "mullra" så jag tänkte att jag skulle sänka, men tog bort gallret och den rackarn jobba ju inte:P så Hitis så krossar den min gamla Tannoy Subwoofer TS2.10:) men tänket får den att svettas lite på lördag.
Blir spennende å høre når du har fått teste noen filmer.
Ser ut som mine muligens blir levert sent i neste uke
Postad 15 November 2014 - 17:17
Postad 15 November 2014 - 18:20
Alla tiders! Tusen tack för att du klargjorde det hela och tack för att du lagt ner tid på illustrationen.Nu har jag ritat med en trasig passar
...det ser ut som f#n men jag har lite dåligt om tid.
Ska bygga på bastornen.
Först ska du göra en test.....du sätter dig på bästa platsen..slår på en film med bra/mycket dialog/prat.....sedan blundar du och en som är där framme.
Lyfter upp center så högt han /hon kan vriden den ner mot dig så får du bättre/luftigare dialog/prat den låter mycket bättre från tak tiltad.
Jag har redan testa flera gångerdet är därför jag har så här.
IMG_3591.JPG 1.82MB 5 Antal nerladdningar
Ritningen är två delad...nedre är hur du ser den när du sitter ner och övre delen av ritningen ser du ovanifrån.
Då får du inte problem med center..... har man en stor duk så är center enligt mig den viktigaste högtalaren vid
film.
För dom mixar stor omfattning av information via centern på film.Scan 2.jpg 588.66K 6 Antal nerladdningar
Då behöver du bara golv konsolerna som du målar mattsvart
Glömde golv konsolernaScan 3.jpg 477.91K 5 Antal nerladdningar
Du ska använda typ laser pekare även dina egna ögon/tyckande när du tiltar basen och centern vilket du tycker ser snyggast ut(visuellt) är bästa sättet.
mvh/Roger
Gillar verkligen ditt bidrag
Tyvärr inte, jag tillhör dom som gillar att se sin setupLjudtransparent duk kanske ?
Postad 15 November 2014 - 20:17
Kurvan ser mycket bra ut!Så har jeg leget lidt med min SUB 1x12 med diverse indstilinger på Denon X4000, Audyssey, Sub og Room Analyzer Pro II.
Jeg har begge SUB1x12 stående i de forreste hjørner. Efter mine målinger med RA har det ikke nogen stor betydning om de er placeret i hjørne eller 1/4 inde. Lige meget hvordan de står placeret foran så får jeg et kæmpe "dip" omkring 60Hz. Intet hjælper. Men tillutter jeg en ekstra Subwoofer bagerst i stuen, så bliver det meget bedre.
Jeg har altid været mest heldig med 3 Subwoofere i stuen, så jeg har "snydt" lidt med en ekstra System Audio SubElectro200 bagerst i rummet. Den er bygget om i et andet kabinet så den passer ind i reol.Indstillinger:
- 2 stk SUB1x12 på Y-kabel på Sub-Out 1 placeret i forreste hjørner
- 1 stk SA SubElectro200 på Sub-Out 2 placeret bagerst i stuen
SUB 1x12:
BasRefleks
Gain -5dB
Anachoic Room EQ
Low Pass filter ByPass.
SE200:
Trykkammer
Gain klokken 10
Denon x4000:
Stereo.
Tilsluttet 2xM6 + 2xSUB1x12 + 1xSE200.
Front speakers SMALL
Crossover 80HZ
Audyssey ON
Dynamic EQ OFF
Måling foretaget ved primær lytte position.
Bør jeg være tilfreds?
]FR_2xM6_Stereo_Small_AudON_DynEqOFF_2xSUB1x12_1xSE200_80hzX.jpg 171.04K 7 Antal nerladdningar
Postad 15 November 2014 - 20:21
Postad 15 November 2014 - 22:38
Härligt å höra! Håller tummarna gällande utökningenSå minna kära vänner nu tänkte jag göra ett litet utlåtande om hur denna sub kan prestera.För det första blev jag väldigt överraskad hur fint den låter till musik oavsett gener, spelar mycket tydligt och korrekt och vill inte ta över. Men har inte hunnit med så mycket film än blir ev en i kväll nu när kompisen kommer på besök men har ägnat en bra stund åt https://www.youtube.com/watch?v=BbHbQ37o-Ck (det är dubstep) och musik i den stilen då det är nått jag brukar lyssna på, men även mycket rock men tänkte att dubstepen får suben att jobba lite mer. Och s*tan vilket drag det blev nu när man höjer på . finns inga tendenser till missljud eller blåsljud, bara mängder med korrekt ljudtryck ovavsett volym mitt lilla hus på ca 120kvm står och gungar itakt till musik. Men kommer skriva lite bättre när ett par filmer är avklarade. Ända jag kan säga att jag för en dialog med fyndbörsen ang en till 3*12,
Har sätt två filmer hittils (inga mega bas filmer) Kan säga att detta känns bra! Ska mata subben med lite bas film nästa vecka då ingen kan klaga haha.
Bra musik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ?
9 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?