Det är ingen garanti att jag hör skillnad mellan två förstärkare.jag menar om du själv äger en förstärkare, och någon annan tar dit en helt annan förstärkare, då ska du kunna höra vilken som är din, eller ? och vad säger de om du inte kan höra skillnaden?
HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
Postad 27 February 2018 - 15:20
Postad 27 February 2018 - 15:23
släpper ämnet nu, jag kommer alltid tro att de finns de som kan höra skillnad på kablar, om än få.... att bevisa de är inte så lätt av andra praktiska skäl(vilket INTE betyder att de inte kan höra skillnad). Att diskutera vidare detta, och att jag ska bevisa motsatsen, kommer aldrig att ske, alltså meningslöst att fortsätta med diskussionen..
Det är ingen garanti att jag hör skillnad mellan två förstärkare.
nää, och då kan du liks väl behålla den billiga 2000kr förstärkaren jag tog med hem till dig, så tar jag hem din dyra för 25.000kr, hehe, du kan ju ändå inte peka ut din?
Det är här jag menar att du visst kan, om du får ha den billiga hemma i lugn o ro o verkligen lyssna när du känner för det i flera dagar, en blindtest i stressig miljö på 10 minuter säger inte så mycket..
Postad 27 February 2018 - 15:23
Testa dåjag hör ingen skillnad, sen å andra sidan har jag inte "prövat" heller, vem vet
Postad 27 February 2018 - 15:31
Testa då
nääää, jag köper bara kablar som funkar rent praktiskt, dock undviker jag biltemas lampsladd, även om jag ej hör skillnad ![]()
Helt allvarligt, lite av tjusningen med detta intresset är att man köper saker som ser bra ut också, inte måste man bevisa allt, att skillnaden blir mindre o mindre desto högre upp i stegen du kommer är nog sanning också, och där kan jag själv nog påstå att de blir sjukt mycket svårare att höra skillnad på en 20K förstärkare mot en 50K, dock borde de vara skillnad på en 2K mot en 20K?
man tror de man tror, och handlar efter förstånd, högtalarna är viktigast, sen förstärkaren, kablar hamnar långt ner på listan..
Postad 27 February 2018 - 15:32
Postad 27 February 2018 - 15:33
sedan tror jag vilka högtalare och rummet man sitter i är vääääääldigt betydelsefull när de gäller att höra skillnad på förstärkare o kanske till o med kablar, de måste vara riktigt bra grejor....
Postad 27 February 2018 - 15:35
Varför tror du det? Antingen är det väl skillnad på kablarna, eller inte?sedan tror jag vilka högtalare och rummet man sitter i är vääääääldigt betydelsefull när de gäller att höra skillnad på förstärkare o kanske till o med kablar, de måste vara riktigt bra grejor....
Postad 27 February 2018 - 23:08
Om man nu så väl kan höra skillnader, varför krävs det i lugn och ro och testande i flera dagar? Är det skillnad eller inte?
Det är alltid väldigt stor skillnad tills någon ifrågasätter det. Då handlar det plötsligt som små nyanser, och som bortförklaring när de inte ens hör dessa "nyanser" kommer det vanliga om att det tar flera dagar i lugn och ro osv...
Postad 28 February 2018 - 00:38
Intressant att jag följt denna tråd sedan januari 2015.
Här är vi idag fortfarande samma sandlåda som vid trådstart och fortfarande ingen som vill tävla sig lite.
Postad 28 February 2018 - 08:43
Att allt i den artikeln redan tagits upp. Nyligen dessutom. Av bl.a. mig inte mindre ![]()
För tunn kabel ger negativa effekter som kanske är hörbara. De följer dessutom högtalarens impedanskurva (förklarar boosten mellan 4 och 7Khz).
Slutsats: använd inte en skittunn kabel ![]()
Postad 28 February 2018 - 08:56
En tumregel om högtalarkabel. Högtalarkabelns resistans skall inte vara högre än 5% av högtalarens nominella impedans. Så en högtalare på 4 ohm skall ha en kabel på högst 0,2 ohm för att man skall slippa hörbara effekter.
https://www.cambridg.../speaker-cables
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 28 February 2018 - 09:07
Är det ingen som funderar på vad det är för sorts kablar inne i högtalarlådan? Måste ju vara viktigt för dom som är kabeltroende. För att inte tala om tråden som talspolen är lindad med. Vad är det för koppar i den?
Triangel har audioquest i sina bättre serier iallafall .
Postad 01 March 2018 - 09:11
Om man nu så väl kan höra skillnader, varför krävs det i lugn och ro och testande i flera dagar? Är det skillnad eller inte?
varför kan många inte ha sitt normala blodtryck i sjukhus miljö, utan endast hemma?
Varför tror du det? Antingen är det väl skillnad på kablarna, eller inte?
njaa, om det nu handlar om skillnad i nyanser och väldigt små detaljer, så kanske ett par system one högtalare för 299:- paret har svårt att ens få fram dessa saker oavsett lyssnare.
Redigerat av hundrakg, 01 March 2018 - 09:15.
Postad 01 March 2018 - 09:18
en intressant aspekt i detta, hör ni skillnad på Dolby digital och True HD, men samma master som inspelning? och likaså skillnad på DTS och DTS HD MA? (i en bluray skiva då)
Jag gör det definitivt mellan DD och True HD, däremot börjar de bli tufft mellan DTS och DTS HD MA, vad säger ni?
Postad 01 March 2018 - 09:24
njaa, om det nu handlar om skillnad i nyanser och väldigt små detaljer, så kanske ett par system one högtalare för 299:- paret har svårt att ens få fram dessa saker oavsett lyssnare.
Att det kan skilja mellan en kabel som är tillräckligt bra och en som är kass för ändamålet är klarlagt. Men vad är det för parametrar som skiljer en tillräckligt bra kabel mot en "finkabel" så att hörbara skillnader kan registreras?
Postad 01 March 2018 - 09:32
Att det kan skilja mellan en kabel som är tillräckligt bra och en som är kass för ändamålet är klarlagt. Men vad är det för parametrar som skiljer en tillräckligt bra kabel mot en "finkabel" så att hörbara skillnader kan registreras?
de blir ju givetvis svårare ju högre upp i skalan man kommer, vilket är naturligt, att höra skillnad kan vara möjligt, men att bevisa det blir ju svårare, speciellt en blindtest..... visst de låter konstigt, man kan tycka att om man nu kan höra skillnad så borde man kunna klara en blindtest varje gång, men de tror inte jag.... jag tror ändå de finns de som kan höra en aning skillnad i kablar.....
det är lite som att smaka, man kan "uppleva" en liten skillnad men man klarar nog inte en blindtest om man skulle smaka av 2 kakor där den ena endast skiljer sig lite i ingredienserna.... jag är kass på att få fram vad jag menar i ord, men du fattar nog vart jag vill komma..
Postad 01 March 2018 - 09:39
de blir ju givetvis svårare ju högre upp i skalan man kommer, vilket är naturligt, att höra skillnad kan vara möjligt, men att bevisa det blir ju svårare, speciellt en blindtest..... visst de låter konstigt, man kan tycka att om man nu kan höra skillnad så borde man kunna klara en blindtest varje gång, men de tror inte jag.... jag tror ändå de finns de som kan höra en aning skillnad i kablar.....
det är lite som att smaka, man kan "uppleva" en liten skillnad men man klarar nog inte en blindtest om man skulle smaka av 2 kakor där den ena endast skiljer sig lite i ingredienserna.... jag är kass på att få fram vad jag menar i ord, men du fattar nog vart jag vill komma..
Men vad är det som gör att att det låter annorlunda?
Postad 01 March 2018 - 09:41
en parameter som gör det svårare att urskilja med hörsel och smak, är att man ska minnas vad som var nyss och jämföra med de som är nu....
Men vad är det som gör att att det låter annorlunda?
ja du, det är många saker med oss och våra sinnen, samt hela universums skapelse och alla dess hemligheter som varkens jag eller nån annan kan förklara..... det är den här diskussionen som är svår, vissa tror på de de ser/hör/känner och kan bevisa, andra tror de finns "nåt mer" vi ej kan bevisa, kanske detta med ljud faller på de sistnämnda?
Postad 01 March 2018 - 09:48
en parameter som gör det svårare att urskilja med hörsel och smak, är att man ska minnas vad som var nyss och jämföra med de som är nu....
ja du, det är många saker med oss och våra sinnen, samt hela universums skapelse och alla dess hemligheter som varkens jag eller nån annan kan förklara..... det är den här diskussionen som är svår, vissa tror på de de ser/hör/känner och kan bevisa, andra tror de finns "nåt mer" vi ej kan bevisa, kanske detta med ljud faller på de sistnämnda?
Vad är det för egenskaper som en välsignad kopparkabel har mot en vanlig lampsladd som gör att det blir skillnad? Är det mätbart?
Postad 01 March 2018 - 09:53
Vad är det för egenskaper som en välsignad kopparkabel har mot en vanlig lampsladd som gör att det blir skillnad? Är det mätbart?
jag är nog fel person att svara på det, skillnaden är nog i materialets egenskaper/struktur, inte själva materialet och dess procentuella mättnad... mätbart? vet ej, borde kanske kunnas mätas, dock kan vissa saker ej mätas, utan bara upplevas...
Postad 01 March 2018 - 09:58
jag är nog fel person att svara på det, skillnaden är nog i materialets egenskaper/struktur, inte själva materialet och dess procentuella mättnad... mätbart? vet ej, borde kanske kunnas mätas, dock kan vissa saker ej mätas, utan bara upplevas...
Vad menar du med "procentuella mättnad"?
Postad 01 March 2018 - 10:19
Vilket kvalificerat flumsnack du håller på med nu. Det är tragiskt att läsa. Du kan visst mäta upp skillnader i kablar. Skillnader som är mångfalt mycket mindre än vad dina öron kan avgöra. Någon annan dimension av icke mätbara parametrar är du så god att visa på innan du framhåller det som argument.
Postad 01 March 2018 - 10:30
Aaa...ordet du letar efter är placebo.
Det du beskriver är som att folk tror sig kunna skilja på smakerna på Ahlgrens bilar beroende på färgen, men sen går bet när det blindtestas ![]()
Redigerat av Buddypresley, 01 March 2018 - 10:41.
Postad 01 March 2018 - 11:25
Dags att retas lite till:
Vad tror ni om detta.....en liten audiofilswitch
http://www.myhifisho...-isola::87.html
Redigerat av ROBRUG, 01 March 2018 - 11:26.
Postad 01 March 2018 - 11:50
Eftersom jag är utbildad nätverkstekniker, så har jag bara en kommentar: ![]()
"Media detoxer". Det är grejjer det...
Nu väntar vi bara på Highend Wifi-router med guldpläterade antenner. Förutspådde det för några år sedan, men det verkar inte finnas än. Är nästan lite besviken på Highend-tillverkarna.
Det ser ut som en D-link för ett par hundralappar förövrigt.
edit: Japp, det var det. DGS-108. 285kr kostar originalet.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=66745
http://us.dlink.com/...gigabit-switch/
Redigerat av Ageve, 01 March 2018 - 11:57.
Postad 01 March 2018 - 11:59
Visste inte att herr Svammelander även gett sig in i nätverksbranschen ![]()
Snart ska man väl avmagnetisera switcharna och kantsvarva antennerna på routern också....
Postad 01 March 2018 - 12:09
Vad tror du själv om den? Blir det en investering i nätverkat välljud?
I övrigt så är det kul att du länkar till en sådan här produkt. Det visar så tydligt på att det finns en marknad för att sälja vad skit som helst inom denna branschen. Det finns uppenbarligen en hel del människor som okritiskt köper allt med en hög prislapp och oprecisa buzzwords.
Jag säger bara shaktistenar ![]()
Redigerat av Loco.spk, 01 March 2018 - 12:18.
Postad 01 March 2018 - 12:18
"improve your sound quality by routing your LAN media sources through our AQ-SWITCH." Lysande, om man köper säg 300 sådana här och kopplar ihop så borde man få brain-sucking-pop fantastisch ultra-sound quality !
Postad 01 March 2018 - 12:19
Snart ska man väl avmagnetisera switcharna och kantsvarva antennerna på routern också....
Du lägger bara innan nämnda shaktisten ovanpå så har du löst den biten ![]()
Postad 01 March 2018 - 12:35
Du lägger bara innan nämnda shaktisten ovanpå så har du löst den biten
Borde ha tänkt på det....![]()
Viktigt dock att man ser till att säkra av sin utrustning på rätt sätt först: https://www.svalande...ekringshaallare
Postad 01 March 2018 - 12:42
Sen måste man ha deras LAN-kabel också. 12 meter kostar 949 EUR.
http://www.myhifisho...-Cat-7::12.html
"för all sorts musik" ![]()
Redigerat av Buddypresley, 01 March 2018 - 12:50.
Postad 01 March 2018 - 12:56
Nätverkskabeln är dessutom i sann "HiFi"-anda riktningsbestämd
Då har man inte ens grundläggande kunskaper och bör m.a.o. inte konstruera en sådan kabel alls.
Glöm heller inte att terminera de oanvända uttagen i switchen med dessa "kristalldiamanter" för 200:- st:
http://www.myhifisho...nation::79.html
Att detta inte är ett skämt är bara tragiskt.
Postad 01 March 2018 - 13:06
Vilket kvalificerat flumsnack du håller på med nu. Det är tragiskt att läsa. Du kan visst mäta upp skillnader i kablar. Skillnader som är mångfalt mycket mindre än vad dina öron kan avgöra. Någon annan dimension av icke mätbara parametrar är du så god att visa på innan du framhåller det som argument.
nää, flumma kan man göra på annat sätt, de du inte vet kan du inte prata om heller gäller nog för alla här, de är väl klart de går att mäta nån skillnad på kabel vs kabel, alltså skulle de gå att höra den skillnaden också, inte jag inte du kanske, men några kan nog, men som jag sa, de måste göras i lugn behaglig miljö, inte stressas fram med ett gäng hillebillis i ett rum där man har 10 minuter att gissa rätt.... de fattar jag väl att ingen klarar..... det är många saker som inte går att bevisa,, thats it... att du tror nåt annat är också tragiskt att läsa...
Postad 01 March 2018 - 13:11
och förresten, vilka parametrar som man kan mäta är hörbara och vilka är ohörbara? de kan man nog inte så lätt säga..
Postad 01 March 2018 - 13:15
de är väl klart de går att mäta nån skillnad på kabel vs kabel, alltså skulle de gå att höra den skillnaden också, inte jag inte du kanske, men några kan nog
Förklara varför en mätbar skillnad också måste vara hörbar.
det är många saker som inte går att bevisa,, thats it... att du tror nåt annat är också tragiskt att läsa...
Lögnare där. Jag har aldrig påstått att allt går att bevisa, snarare tvärtom och att det är ovetenskapligt att dra fram sådant som argument (återigen russels tekanna).
@ROBRUG
Om du bara är ute efter att provocera så tror jag det är bättre om du söker dig till ett annat forum. Sist jag kollade så var detta ett diskussionsforum.
Postad 01 March 2018 - 13:17
många saker vi ej förstår, o ej heller kan bevisa, att de skiljer oerhört mycket mellan människors sinnen och hur man uppfattar saker och ting är ju helt klart sant.... bevis? bevisa du istället vad du pratar om....
jag tror, TROR att vissa kan höra skillnad mellan kablar.... låt mig TRO det...
Postad 01 March 2018 - 13:18
nää, flumma kan man göra på annat sätt, de du inte vet kan du inte prata om heller gäller nog för alla här...
![]()
Postad 01 March 2018 - 13:18
LITE MER GODIS :-)
http://www.kosmic.us/entreq-wraps.html
Entreq Wraps

Redigerat av ROBRUG, 01 March 2018 - 13:18.
Postad 01 March 2018 - 13:24
många saker vi ej förstår, o ej heller kan bevisa, att de skiljer oerhört mycket mellan människors sinnen och hur man uppfattar saker och ting är ju helt klart sant.... bevis? bevisa du istället vad du pratar om....
Många saker vi förstår, och också kan bevisa. Att vi inte förstår allt betyder för bövelen inte att vi inte förstår någonting. Med "vi" menar jag mänskligheten generellt, att du inte verkar förstå någonting om detta börjar bli uppenbart.
Vad exakt tycker du att det är jag ska bevisa? Jag har redan postat siffror på kablars inverkan på signalen jämfört med tröskelvärden för mänsklig hörsel. Dessa visar att det INTE är möjligt att höra skillnad.
Ge dig nu eller kläm fram med något annat än odefinierbart svammel som inte bevisar ett skit annat än att du är helt vilse i den här diskussionen.
jag tror, TROR att vissa kan höra skillnad mellan kablar.... låt mig TRO det...
Du får tro på vad du vill, men när du redogör för din tro så får du vara beredd på att bli ifrågasatt och kanske t.o.m. backa upp din tro med argument. Speciellt på ett diskussionsforum.
Postad 01 March 2018 - 13:25
Riktningsbestämd nätverkskabel, haha ja man blir snart inte förvånad längre. Dumheten har inga gränser.
Men det verkar ju finnas en marknad för skräpet med. Oavsett hur dumt det är så dyker det alltid upp positiva tester, med argument i klass med andarnas makt.
Redigerat av Ageve, 01 March 2018 - 13:28.
Postad 01 March 2018 - 13:30
Riktningsbestämd nätverkskabel, haha ja man blir snart inte förvånad längre. Dumheten har inga gränser.
Ja, man får vända på kabeln när man skall ladda upp nåt...
Postad 01 March 2018 - 13:45
Du får tro på vad du vill, men när du redogör för din tro så får du vara beredd på att bli ifrågasatt och kanske t.o.m. backa upp din tro med argument. Speciellt på ett diskussionsforum.
diskussionsforum är de väl ibland, men oftast är det nåt annat....
...
...
Loco, om man får fråga? har faktiskt undrat lite vem du är, alltså ålder, bakgrund(skola och intresse samt vad du har med dig i ryggsäcken) ? du får gärna avstå från att svara såklart... vore bara intressant o veta..
Redigerat av hundrakg, 01 March 2018 - 13:52.
Postad 01 March 2018 - 13:57
Det dyraste dom har i butiken är en högtalarkabel. 840 000 kr.
http://www.hificonsu...us-magnum-.html
![]()
Postad 01 March 2018 - 14:15
Postad 01 March 2018 - 14:30
Man kan undra om den där lådan ska likna en sportbil, typ McLaren eller Koenigsegg, eller är det en kyckling som har glömts kvar på grillen?
Det är en hel grill.
Postad 01 March 2018 - 15:42
Loco, om man får fråga? har faktiskt undrat lite vem du är, alltså ålder, bakgrund(skola och intresse samt vad du har med dig i ryggsäcken) ? du får gärna avstå från att svara såklart... vore bara intressant o veta..
Nej jag har ingen större lust att posta mitt CV. Dessutom tycker jag det är rätt oviktigt vad jag (eller vem som helst egentligen) har gjort för yrkesval så länge det som skrivs inte bara är rent tyckande. Att bara tycka utan argument som backar upp det brukar jag undvika.
Postad 01 March 2018 - 16:03
NP, du gör som du vill, o de gör jag också....
När man argumenterar mot någon så är bakgrunden till viss "vanlig" info klart avgörande tycker jag, är man 22 år, ingen skola direkt inom detta, inget direkt intresse/hobby på högre nivå, utan endast de man googlat själv, så har de en viss inverkan på vad man säger.... du har ju trots allt byggt upp en stabil och respekterad person här på forumen utav de jag kan läsa hittills när du dyker upp, vore kul o veta om du har nåt i ryggsäcken som backar upp de du "vet"...
Hur man skriver på forum och hur man försöker framföra de man menar kan vara väldigt svårt för vissa och enkelt för andra, precis som när man träffar personerna live, då bildas en helt annan uppfattning oftast direkt... det är därför jag personligen ej tar sånna här forum på 100% allvar, i alla forum man är i så är det alltid ett "gäng" som tror de bestämmer, till skillnad från de som mig som "tror" saker, haha
,,,, nää men allvar, forum är vad det är, mest skoj...
Ställer man en fråga här blir de mest pajkastning eller väldigt mycket olika åsikter, många vill visa andra och rätta andra..
det är därför trovärdigheten kring de man tro eller påstår alltid för mig väger tyngre om man har lite i ryggsäcken kring de man pratar om... inte för att jag menar att just jag kan mycket, men jag tycker ofta olika andra här, så man börjar ju undra, haha...
Redigerat av hundrakg, 01 March 2018 - 16:09.
Postad 01 March 2018 - 16:17
Det går inte att ta dig på allvar, jag placerar dina ”diskussioner” i samma nivå som Robrug.
Postad 01 March 2018 - 16:20
de måste göras i lugn behaglig miljö, inte stressas fram med ett gäng hillebillis i ett rum där man har 10 minuter att gissa rätt.... de fattar jag väl att ingen klarar..... )
Haha, så dramatiskt...
Varför skulle man stressa? Är det en skillnad så hör du väl det, eller vad menar du?
Det är ju det som är hela problemet. Du/ni kabelfantaster är så säkra på er sak. Det är stor skillnad, och vi andra hör dåligt eller saknar "gåvan" och allt vad det kallas. Men när ni får en chans att visa vad ni går för så är det ingen som vill, eller lyckas. Det blir bara bortförklaring efter bortförklaring...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?