* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 18 juli 2010 - 20:04
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
ne, det måste vara det sämsta virusprogram som någonsin skapats.
Det är F-secure, eller var det ivarje fall när jag använde det för många år sedan. Det är väl inte sämre/bättre än andra överarbetade programvaror som dessutom i normala fall kostar att använda. Gratisprogram finns i alla varianter för olika ändamål. Har aldrig förstått varför man ska betala för säkerhetsprogramvaror. När nu dessutom Microsoft tillhandahåller sitt säkerhetspaket till alla legala/illegala windowsanvändare så är valet inte så svårt tycker jag. Security Essentials sköter sig ypperligt utan att störa. Uppdateras sig utan att visa en dialoigruta ens. En snabbscanning vill programmet ha en gång i veckan (valbart) och det kan ju vara bra att göra en skanning. Vad gäller Telias cd förresten: det är ju möjligt att den måste i för att få igång allt. Det var länge sedan jag blev Teliakund men då behövdes ingenting av cd-skivor för att få igång allt.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 18 juli 2010 - 20:08.
Postad 18 juli 2010 - 20:11
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Vad gäller Telias cd förresten: det är ju möjligt att den måste i för att få igång allt. Det var länge sedan jag blev Teliakund men då behövdes ingenting av cd-skivor för att få igång allt.
nej det behövs inga skivor för att få igång någonting, det är väl "bonus" att man får med ett kostnadsfritt virusprogram.
Postad 18 juli 2010 - 21:00
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är F-secure, eller var det ivarje fall när jag använde det för många år sedan.
Lite OT, men ja, det är F-secure som borde vara skapligt väl etablerat. Om det är bättre eller sämre än andra kan jag inte uttala mig om, men jag kan konstatera att det verkar ha en förmåga att slöa ner datorn, men om det gör det i större utsträckning än andra kan jag som sagt inte bedöma. Om jag förstått rätt så verkar även andra konkurrenter, t ex Glocalnet/Bredbandsbolaget, använda sig av F-secure. /A
Postad 19 juli 2010 - 02:49
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Mycke snack å spekulationer, kolla in support sida säker surfMan är inte tvungen att installera Supportassistenten för att få igång nåt, men den hjälper till... Edit: stavfel
Redigerat av Jonny74, 19 juli 2010 - 02:52.
Postad 19 juli 2010 - 02:57
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Lite OT, men ja, det är F-secure som borde vara skapligt väl etablerat. Om det är bättre eller sämre än andra kan jag inte uttala mig om, men jag kan konstatera att det verkar ha en förmåga att slöa ner datorn, men om det gör det i större utsträckning än andra kan jag som sagt inte bedöma.
Om jag förstått rätt så verkar även andra konkurrenter, t ex Glocalnet/Bredbandsbolaget, använda sig av F-secure.
/A
Den brukar ligga väldigt bra till i tester. Om man jämför en gratisned skalad version av ett antivirusprogram med ett komplett säkerhetsprogram, så svar ja det lär märkas på datorn att det är installerat. MEN det beror på fler saker än endast säkerhetsprogrammet. Svar ja flera av konkurrenterna använder samma.
Postad 19 juli 2010 - 03:07
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Den dagen då jag flyttar har jag inte mycket tid till att lägga ner på att få det fungera så jag väljer nog att installera Supportassistenten från start-cd. Kan man bara välja att installera Supportassistenten och hoppa över Säker Surf?
Jag minns fortfarande när jag för några år sedan skulle bara installera antivirus från "Säker Surf" CD. Det kom inga valalternativ och hela skiten installerades på en och samma gång, vilket resulterade i att jag sett med dubbla brandväggar! Det kostade mig en ominstallation av hela datorn. Därför är jag så negativ till Telia SÄker Surf.
Man får val vad man vill installera. Det är numer inlagt en kontroll om det redan finns ett antivirus/brandväggs/säkerhetsprogram på datorn så det inte ska krockas och orsaka elände. Tror orsaken var att inte många läste anvisningen innan "Var god kontrollera att inget annat säkerhetsprogram är installerat, i så fall avinstallera det och starta om datorn innan installationen kan fortsätta" innan dom installerade. En annan orsak som flera har varit med om vare sig det gäller säker surf, eller vad den nu kan kallas hos konkurrenterna och vilket antivirus/brandväggs/säkerhetsprogram man vill installera på¨sin dator är att, OM man har haft norton innan och avinstallerar det via start-menyn eller kontroll panelen så kan det i en del fall ligga kvar upp till ca 4 delprogram som inte märks om man inte går och kontrollerar att dom är kvar för nortons avinstallation säger att allt är klart och avinstallationen fungerat korrekt. Om så skulle ske finns alltid Norton Removal Tool Detta var ett gratis tips för man får betala en slant om man ringer norton och vill ha bort programmet (det märkte en tjej jag känner).
Postad 19 juli 2010 - 11:34
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Om så skulle ske finns alltid Norton Removal Tool
Vilket ju bara än mer bevisar att Norton är den mest överarbetade säkerhetsprogramvaran som finns. Att inte få bort allt via en vanlig avistallation är bara så dåligt. Att lite regnycklar ligger kvar i registret är väl sin sak men hela delprogram? Nä Norton suger kloakvatten enligt mig. Majoriteten av datoranvändare behöver inget annat än den inbyggda brandväggen + ett separat antivirus/antispywareprogram. Jag har redan tipsat om min konfiguration vad gäller säkerhetsprogramvara. Det kan ju gå mode i vilka program man ska ha. Skaffa en betalvariant men ingen ska inbilla mig att det är bättre än gratisvarianterna. Möjligen får de betalda varianterna nya definitionsfiler för att hitta de senaste hoten fortare men å andra sidan är det inget som säger att just jag skulle drabbas av detta nya hot innan min gratisvariant får samma uppdaterade definitionsfiler. Och om man som jag inte klickar på allt "som kan vara intressant" i mejlboxen eller på nätet så är det lugnt. En annan sak som kan bli fel är att de som köper en ny dator på något sätt tror att bara för att där är t ex. Norton i testversion på datorn från början så måste man fortsätta med denna programvaran när det är dags att betala för uppdateringar. Gör som jag vid köp av ny dator. Avinstallera alla testversioner av alla möjliga program direkt och välj gratis och vettiga programvaror.
Postad 19 juli 2010 - 20:56
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Snälla prata tv istället
Postad 20 juli 2010 - 00:30
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Snälla prata tv istället 
ja det hamnade ju lite offtopic nu men man måste ju få hjälpa någon som ställer en fråga även fast det inte är helt inom digital tv? blir så trött på såna som skäller på folk som skäller på folk som inte har så mycket erfarenhet av forum och liknande ställer en fråga i fel tråd. det finns bättre sätt att göra det på, jag säger inte att du har skällt på honom men vi svarade bara på en fråga och diskutionen var i princip färdig så jag tycker att ditt inlägg var onödigt.
Postad 20 juli 2010 - 05:33
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tv tv tv tv tv tv tv åsså lite tv mest den digitala varianten (Kunde inte hålla mig)
Postad 20 juli 2010 - 12:28
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
hej, jag tänkte upplysa de som har säsongskortet, detta svar fick jag när jag frågade vad som hände med oss som har säsongkortet, när canal + max kommer och säsongkortet försvinner och tydligen så ändrar dom bara kanalerna  Om ni i dagsläget abonnerar på Canal+ Total samt Säsongskortet Combi kommer ni inte att märka så stora skillnader efter den nya kanalförändringen.
Ni kommer dock att få tillgång till två st nya kanaler, Canal+ Fotboll och Canal+ Hockey. Sedan kommer vi att döpa om Säsonsgkortskanalerna. De kommer att gå under namnet Canal+ Extra 1, Canal+ Extra 2 och så vidare.
Ni kommer också få en prissänkning för tjänsterna. Canal+ Max kommer att kosta 449 kr/mån och det blir en sänkning från de 468 kr ni betalar i dagsläget.
Postad 20 juli 2010 - 14:38
Boozy
-
Boozy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Telia är ju rätt nya inom digital-TV men det är ingen ursäkt att år 2010 ha 1 HD-kanal i sitt utbudet (nä, SVT HD räknas inte eftersom man sänder vad, ett till två program per vecka i HD). Mer HD till oss fiberkunder, tack.
Postad 20 juli 2010 - 15:22
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Telia är ju rätt nya inom digital-TV men det är ingen ursäkt att år 2010 ha 1 HD-kanal i sitt utbudet (nä, SVT HD räknas inte eftersom man sänder vad, ett till två program per vecka i HD). Mer HD till oss fiberkunder, tack.
CANAL+Sport HD och CANAL+ Film HD räknas inte de heller? Jag hade då digitaltv via kabeltvnätet som Telia ägde då i slutet av nittiotalet. Digitaltv via IP däremot har de väl haft i fem år nått...
Redigerat av Unregistered31511, 20 juli 2010 - 15:32.
Postad 20 juli 2010 - 16:44
Boozy
-
Boozy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
CANAL+Sport HD och CANAL+ Film HD räknas inte de heller?
Jag hade då digitaltv via kabeltvnätet som Telia ägde då i slutet av nittiotalet. Digitaltv via IP däremot har de väl haft i fem år nått...
Det är digital-TV via IP jag syftar på. Sedan är det Canal+ HD som jag refererar till när jag skriver att man bara har 1 kanal då SVT HD och Canal+ Sport HD inte räknas, i varje fall inte i in bok då man inte sänder många timmar HD per vecka.
Postad 20 juli 2010 - 17:41
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ja vart är tv4 HD tex? och europort hd????
Postad 20 juli 2010 - 18:06
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
-Nu har jag ett extra abonnemang, men hur gör jag för att via "Min sida och Min TV" planera inspelningar? Alla inställningar jag gör hamnar på mitt huvudabonnemang?
/Lennart
Postad 21 juli 2010 - 13:29
Lindroos
-
Lindroos
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har i någon timme nu förgäves letat efter "Prickförklaringarna" på telias hemsida. Sedan igår kväll har nämligen inte digitalboxen snurrat igång ordentligt, utan den stannar blinkades på sista "pricken". Nån som vet vad det beror på?
EDIT: Sorry, hittade i tråden...
EDIT2: Nu börjar tålamodet tryta, först kom jag iaf till femte pricken, nu körde jag en reset på software och nu stannar den på första och säger att den inte får nån IP adress. Kul med tanke på att dator, PS3 och iPhone lyckas få en sådan.
Har bytt TP-kabel mellan modem och box tre gånger men icke.
Så, vad är nästa steg? Dra boxen genom fönstret och köpa ut bindningstiden?
Vägrar ringa till support, sitta i kö och lyssna när dom säger åt mig att göra boxen strömlös, byta kabel, använda rätt fjärrkontroll eller trycka på ON.
Japp, så blev det, all TV och bredband uppsagt, så nu blire till att skaffa HD-kanaler mm. på annat håll
Ja ä int bitter
Redigerat av Lindroos, 21 juli 2010 - 18:19.
Postad 21 juli 2010 - 22:37
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Så, vad är nästa steg? Dra boxen genom fönstret och köpa ut bindningstiden? Vägrar ringa till support, sitta i kö och lyssna när dom säger åt mig att göra boxen strömlös, byta kabel, använda rätt fjärrkontroll eller trycka på ON.
Japp, så blev det, all TV och bredband uppsagt, så nu blire till att skaffa HD-kanaler mm. på annat håll 
Ja ä int bitter
Om din nya bil går sönder förutsätter jag att du skrotar den och köper en ny bil av annat märke?
Postad 21 juli 2010 - 22:42
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Har i någon timme nu förgäves letat efter "Prickförklaringarna" på telias hemsida. Sedan igår kväll har nämligen inte digitalboxen snurrat igång ordentligt, utan den stannar blinkades på sista "pricken". Nån som vet vad det beror på?
EDIT: Sorry, hittade i tråden...
EDIT2: Nu börjar tålamodet tryta, först kom jag iaf till femte pricken, nu körde jag en reset på software och nu stannar den på första och säger att den inte får nån IP adress. Kul med tanke på att dator, PS3 och iPhone lyckas få en sådan. Har bytt TP-kabel mellan modem och box tre gånger men icke.
Kanske inte meningsfullt att svara nu när du ändå avslutat ditt abonnemang, men att den gick till prick fem först berodde på att boxen bootar från mjukvaran i flash, utan att bry sig om att den har fungerande nätverk. Om man då tar bort mjukvaran (factory reset/remove software) så blir följden att boxen måste få ett ip först (prick ett) innan den kan boota vidare. Grundorsaken är dock densamma. Ett rent nätverksproblem alltså, som inte har någon direkt korrelation till att dina övriga enheter (dator, PS3...) i huset funkar, för boxen ligger på separat vlan och får ip från annan dhcp-server centralt (åtminstone helt annan ip-range). Om man har ett Thomsonmodem såkan man ju kolla ip-status via weblogin där.
Postad 21 juli 2010 - 22:48
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Har i någon timme nu förgäves letat efter "Prickförklaringarna"... Vägrar ringa till support...
Tänk om du lagt hälften av den timmen på att få bekräftat från Telia att det var någon driftstörning istället... Om nu så är fallet, men det låter som det med 90% sannolikhet...
Postad 22 juli 2010 - 14:45
regent8
-
regent8
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej, Hittar inte infon hur jag än letar.
Jag funderar på om jag skall skaffa Tela bredband (ADSL) då vi flyttat till hus och det finns inget alternativ än ADSL (eller iofs Mobilt Bredband men det har ytterligare begränsningar).
Iom det finns möjligheten att skaffa Digitaltv via bredbandet.
Var kan man finna information om hur det verkligen fungerar?
Dvs går det att se på flera än ett tv-program i taget?
Går det att surfa med full bandbredd oavsett om man tittar på TV, eller inte?
osv osv.
Alternativet är att ta in TV via Boxer, men där har man problem med att ta in HD kanaler (SVT HD fungerar förvisso).
Eller att skaffa satellitTV.
Det är inte helt lätt att avgöra.
Postad 22 juli 2010 - 21:17
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Skulle uppskatta om ni har har Telia Smart och någon form av NAS kunde ge tips och råd på det ni har och om ni rekommenderar det eller inte. Vill ha en enkel variant utan att behöva ändra på en massa inställningar innan det kommer igång.
Postad 22 juli 2010 - 21:24
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Skulle uppskatta om ni har har Telia Smart och någon form av NAS kunde ge tips och råd på det ni har och om ni rekommenderar det eller inte. Vill ha en enkel variant utan att behöva ändra på en massa inställningar innan det kommer igång.
Jag använder Telia Smart med Thomson TG787 och kör en NAS (Netgear ReadyNas Duo). Enda inställningarna jag har gjort har inget med den vanliga funktionaliteten att göra, utan mer en inställning för att komma åt NAS:en på distans (öppna upp vissa portar för https samt koppling till DynDNS). Det finns mängder av inställningar i NAS:en du kan göra men för vanligt användande behöver man inte bry sid om detta så jag rekommenderar den varmt (har ingen erfarenhet av någon annan kanske jag ska ta och tillägga).
Redigerat av Bergan, 22 juli 2010 - 21:24.
Postad 22 juli 2010 - 21:50
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Kör en Qnap TS-219P med 2st 1TB diskar speglade i raid. Har satt en gigabit-switch efter Thomson TG787 och kopplat in NASen + 3 datorer i switchen för att få bra hastighet mellan alla burkar och NAS. Kopplar du direkt till Thomson får du "endast" 100Mbit/s. Har även jag öppnat upp lite portar för att komma åt den externt samt kopplat dyndns till den för att slippa komma ihåg min ip-adress. Kan varmt rekommendera en NAS. Har kört både Netgear och Qnap och är nöjd med båda, dock är det Qnap som rullar just nu.
Postad 22 juli 2010 - 21:51
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag använder Telia Smart med Thomson TG787 och kör en NAS (Netgear ReadyNas Duo). Enda inställningarna jag har gjort har inget med den vanliga funktionaliteten att göra, utan mer en inställning för att komma åt NAS:en på distans (öppna upp vissa portar för https samt koppling till DynDNS).
Det finns mängder av inställningar i NAS:en du kan göra men för vanligt användande behöver man inte bry sid om detta så jag rekommenderar den varmt (har ingen erfarenhet av någon annan kanske jag ska ta och tillägga).
Tack för svaret. Jag har faktiskt tittat just på Netgear ReadyNas Duo och på Netgear Stora MS2110 på netonnet och blev lite sugen på den. Jag vill koppla den till Thomson TG787 och sen komma åt filer som musik, film och bilder från alla datorer utan att behöva ha ett hemmanätverk med delade mappar och filer, rättigheter till höger och vänster, brandväggar, etc, etc. Sen är det bonus om det går att få åtkomst via internet från andra platser. Hur administrerar du den? Genom att installera mjukvara eller via webbläsaren?
Postad 22 juli 2010 - 21:56
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Kör en Qnap TS-219P med 2st 1TB diskar speglade i raid. Har satt en gigabit-switch efter Thomson TG787 och kopplat in NASen + 3 datorer i switchen för att få bra hastighet mellan alla burkar och NAS. Kopplar du direkt till Thomson får du "endast" 100Mbit/s.
Har även jag öppnat upp lite portar för att komma åt den externt samt kopplat dyndns till den för att slippa komma ihåg min ip-adress.
Kan varmt rekommendera en NAS. Har kört både Netgear och Qnap och är nöjd med båda, dock är det Qnap som rullar just nu.
Vilken gigabit-switch kör du? Hos mig så är det bara en dator som kommer att vara kopplat via n-kabel. Alla andra trådlöst så jag vill helst inte tappa fart.
Postad 22 juli 2010 - 22:17
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Var kan man finna information om hur det verkligen fungerar?
På telia.se första sidan finns en bra funktion som heter Fråga Eva, här är svaret på frågan "kan jag få adsl": Vi erbjuder hastigheter från 0,25 Mbit/s upp till 24 Mbit/s, beroende på avståndet till den telestation abonnemanget är kopplat till. Vill du ha närmare information om vilken hastighet du kan få, kontakta vår kundtjänst.På frågan "kan jag få digital-tv" så dyker sidan som du vill ha upp nämligen FörutsättningskontrollAnnars finns ju kundtjänsten både för ev blivande kunder och befintliga.
Postad 22 juli 2010 - 22:33
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
På telia.se första sidan finns en bra funktion som heter Fråga Eva, här är svaret på frågan "kan jag få adsl"...
Steg ett borde vara att ringa Telia och fråga hur långt från telestation man är. Om du är mindre än 1,5km ifrån så är sannolikheten hög att du kan få Telias HD utbud. Om längre ifrån så kommer det nog dröja, om det ens är möjligt. ADSL är dock fortfarande begränsat till en kanal (per box) oavsett avstånd till station.
Postad 23 juli 2010 - 01:43
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag funderar på om jag skall skaffa Tela bredband (ADSL) då vi flyttat till hus och det finns inget alternativ än ADSL (eller iofs Mobilt Bredband men det har ytterligare begränsningar).
Iom det finns möjligheten att skaffa Digitaltv via bredbandet.
Var kan man finna information om hur det verkligen fungerar? Dvs går det att se på flera än ett tv-program i taget? Går det att surfa med full bandbredd oavsett om man tittar på TV, eller inte? osv osv.
Alternativet är att ta in TV via Boxer, men där har man problem med att ta in HD kanaler (SVT HD fungerar förvisso). Eller att skaffa satellitTV.
Det är inte helt lätt att avgöra.
Jag har totalt 14-15 Mbit in och ca 1 Mbit ut md 6-8 Mbit-varianten. Jag bor 2,5 km från telestationen och har konstant 7 mbit in och ca: 1 Mbit ut när det gäller internet och plus detta digital-tv:n som drar ca: 5-6 Mbit. Du har inte högre hastighet för att du stänger av tv:n utan internethastigheten är fast och skild från bandbredden som tv:n tar. Om detta inte ändrats så är 6-8 Mbit max vad du kan ha om du samtidigt vill ha tv för 12-24 Mbitsvarianten är inte kombatibel med digital-tv:n. En kanal i taget är det som gäller. Med hd i boxen så kan du ändå alltså bara spela in samma kanal som du tittar på. Allt fungerar ypperligt utan några avbrott varken när det gäller Internet, hackande tv-bild eller felande hemtelefon (som även den går via bredbandet). Allt går via gatewayen Thomson TG787 som Telia tillhandahåller. HD-kanaler kan du i princip glömma om du nu inte skulle bo fruktansvärt nära en telestation för då kör kanske Telia igång HD-kanaler även för oss med ADSL men jag tror inte detta. Ca: 500: -/ mån betalar jag för allt. Då är det tv-paketet med ca 20 kanaler utan filmkanaler eller andra specialkanaler.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 23 juli 2010 - 01:54.
Postad 23 juli 2010 - 06:09
memphis81
-
memphis81
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan! Jag sitter på telia bredband, telia ip-telefoni, telia digital-tv. Detta körs med smart. Nu till min fråga:
Jag vill kunna se alla kanaler på den andra tv-apparaten, som jag kan se på den första tv-apparaten. Jag har bara en box. Tvillingkort är inte aktuellt.
Några idéer på hur jag får det att fungera trådlöst?
Postad 23 juli 2010 - 10:35
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hejsan! Jag sitter på telia bredband, telia ip-telefoni, telia digital-tv. Detta körs med smart. Nu till min fråga:
Jag vill kunna se alla kanaler på den andra tv-apparaten, som jag kan se på den första tv-apparaten. Jag har bara en box. Tvillingkort är inte aktuellt.
Några idéer på hur jag får det att fungera trådlöst?
Om du inte är ute efter sån här funktion så måste du söka den infon på nätet, den funktionen jag gissar du är ute efter är lite smått oönskad av Marknadsdomstolen.
Postad 23 juli 2010 - 10:51
memphis81
-
memphis81
-
Rookie
-
2 inlägg
Om du inte är ute efter sån här funktion så måste du söka den infon på nätet, den funktionen jag gissar du är ute efter är lite smått oönskad av Marknadsdomstolen.
Såklart var det en sådan lösning jag var ute efter. Dock undrar jag hur bra en sådan lösning är. Vilken kvalité blir det?
Postad 23 juli 2010 - 11:46
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Såklart var det en sådan lösning jag var ute efter. Dock undrar jag hur bra en sådan lösning är. Vilken kvalité blir det?
Blir förvånansvärt bra kvalité, läs på om olika modeller innan. Min far köpte en modell (kommer inte ihåg namnet) från Netonnet(den har utgått från sortimentet) medans dom bodde i hus och tror den gick på ca 500-600kr den fungerade ypperligt från nedervåningen till övervåningen och tvärs över hus med träväggar. Dock när dom flyttade till lägenhet (60-tals hus med väldigt tjocka armerade väggar) så var han tvungen att uppgradera till en starkare modell och nu allt väl igen.
Postad 23 juli 2010 - 12:07
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag använder den dyrare varianten på NetOnNet (HQ Vid-trans 510, billigare på Kjell & Co) och givetvis blir det sämre kvalitet, men trots att jag personligen är rätt petig med bild och ljud så stör jag mig inte nämnvärt. Det blir klart grynigare, men om man som jag använder det till sovrums-tv och nöjer sig med ljud ur tv:n så är det en fullt acceptabel lösning. Enda nackdelen är att det är (på gränsen till) omöjligt att få IR:en att fungera då Motorolaboxen är helt otroligt känslig för var man placerar sändarna. Lyckas man få det att funka så har man oftast stört ut signalerna från fjärren framför boxen. Nu använder jag det i princip bara om kvällarna när jag vill se nån film från C+ eller någon fotbollsmatch, och då är zappandet av mindre betydelse. /Danne
Postad 23 juli 2010 - 14:04
Boozy
-
Boozy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Telia, se till och öppna upp USB:n så man kan föra över det inspelade materialet till datorn för backup. Vil inte behöva rensa upp sådant man inte har sett bara för att HDD:n börjar bli full.
Postad 23 juli 2010 - 19:17
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Vilken gigabit-switch kör du?
Hos mig så är det bara en dator som kommer att vara kopplat via n-kabel. Alla andra trådlöst så jag vill helst inte tappa fart.
Kör just nu en Zyxel GS-105A gigabitswitch vilket funkar kanon. Bra pris är det på den också! Har dock inga lediga portar i switchen så jag funderar på att byta till en 8-portarsswitch från Netgear då 16-portarsswitcharna med gigabit drar iväg i pris.
Postad 23 juli 2010 - 19:21
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
varför inte köpa en switch till med 5 eller 8 portar?
Postad 23 juli 2010 - 22:21
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Kör just nu en Zyxel GS-105A gigabitswitch vilket funkar kanon. Bra pris är det på den också! Har dock inga lediga portar i switchen så jag funderar på att byta till en 8-portarsswitch från Netgear då 16-portarsswitcharna med gigabit drar iväg i pris.
Jag vet inte om jag uppfattade rätt, men jag tolkar som att det ska kopplas på detta sätt: På Thompson Gateway 787 och port Ethernet 1 - är din Zyxel GS-105A kopplat. Sen på Zyxel GS-105A har du kopplat både din NAS och alla datorer via nätverkskabel. Är det så
Postad 24 juli 2010 - 17:17
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
varför inte köpa en switch till med 5 eller 8 portar?
Skulle vara ett alternativ men det börjar bli ont om plats i bredbandsskåpet så jag blir tvungen att byta switchen istället. Köper en 8-portarsswitch och behåller den befintliga 5-portarsswitchen så kan jag vid behov switcha ute i huset istället för i bredbandsskåpet.
Postad 24 juli 2010 - 17:22
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Jag vet inte om jag uppfattade rätt, men jag tolkar som att det ska kopplas på detta sätt:
På Thompson Gateway 787 och port Ethernet 1 - är din Zyxel GS-105A kopplat. Sen på Zyxel GS-105A har du kopplat både din NAS och alla datorer via nätverkskabel.
Är det så
Spelar ingen roll vilken port på Thompson TG787 man använder. Jag har kopplat som du beskriver ovan fast switchen sitter på port3 på TG787.
Postad 25 juli 2010 - 09:18
Licknatte
-
Licknatte
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag använder den dyrare varianten på NetOnNet (HQ Vid-trans 510, billigare på Kjell & Co) och givetvis blir det sämre kvalitet, men trots att jag personligen är rätt petig med bild och ljud så stör jag mig inte nämnvärt. Det blir klart grynigare, men om man som jag använder det till sovrums-tv och nöjer sig med ljud ur tv:n så är det en fullt acceptabel lösning.
Enda nackdelen är att det är (på gränsen till) omöjligt att få IR:en att fungera då Motorolaboxen är helt otroligt känslig för var man placerar sändarna. Lyckas man få det att funka så har man oftast stört ut signalerna från fjärren framför boxen. Nu använder jag det i princip bara om kvällarna när jag vill se nån film från C+ eller någon fotbollsmatch, och då är zappandet av mindre betydelse.
/Danne
Har använt mig av videosändare till sovrummet i flera år. Om man har trådlöst nätverk bör man välja den dyrare varianten på 5,8 GHz-frekvens, störningarna i nätverket var i mitt fall omfattande varför jag bytte upp mig.
Postad 26 juli 2010 - 13:50
akpe
-
akpe
-
Amatör
-
-
57 inlägg
någon som hört nått om det kommer en android pvr app ?
Postad 26 juli 2010 - 20:07
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Maemo skulle jag vill ha telia applikation till.
Postad 26 juli 2010 - 21:52
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
[quote name='akpe' date='Jul 26 2010, 14:50 ' post='2964409'] någon som hört nått om det kommer en android pvr app ? [/quote Gör som jag. Maila Telia o tjata
Postad 27 juli 2010 - 13:03
Anjin-san
-
Anjin-san
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Telia Digital-TV heter tråden och inte Telia Bredband, tillbehör etc.
Postad 27 juli 2010 - 17:56
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Postad 27 juli 2010 - 18:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
någon som hört nått om det kommer en android pvr app ?
Gör som jag. Maila Telia o tjata 
Använd gärna Tyck om Telia för det ändamålet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 juli 2010 - 18:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nått nytt under solen?
Det var åskmoln i vägen för solen imorse här i Luleå, och närmare 30 000 blixtnedslag i Luleå på några timmar imorse  Annars har det väl inte hänt så mycket, det är semestertider även på Telia och jag vet inte så mycket nytt. Har ingen information om ”TV 10” men jag hoppas det går fortare än förut med nya Viasat kanaler. Något nytt om det kommer flera HD kanaler och om man måste ha Telia smart för att kunna se på HD även senare i höst har jag inte hört. Sen har jag fått lite frågor från folk om det fungerar bra med att stoppa i en Intel SSD eller annan hårddisk i 1963 boxen, eller att man har gjort det och vill ha kommentarer om det. Denna typ av frågor kan jag som de flesta nog förstår bara besvara med att garantin på boxen försvinner om man öppnar den. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 juli 2010 - 08:33
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag har VIASAT Sport paketet och fick i våras information om prishöjning och att jag kunde förlänga i 12 månader med bibehållen månadsavgift (99 kr/mån). Jag ringde TELIA och gjorde precis detta, allt frid och fröjd. Nu får jag min första räkning efter prishöjningen, 99 kr/mån stämmer, men mitt tvillingabonnemang har höjts till 69 kr/mån, dvs. hälften av VIASAT Sports "nya" pris.
Jag ringer TELIA och frågar varför det blivit så här, och får till förklaring att jag inte förlängt bindningstid på mitt tvillingabonnemang, utan bara mitt huvudabonnemang. Enligt TELIA skulle jag aktivt även förlängt mitt tvillingabonnemang, något som inte framgick i det brev TELIA skickade ut eller något kundtjänst informerade om när jag förlängde.
Då tvillingabonnemang speglar milt huvudabonnemang slaviskt så känns det barockt att jag skall behöva förlänga mitt tvillingabonnemang samtidigt som jag förlänger mitt huvudabonnemang, det går ju inte att separat teckna tvilling abonnemang, då borde ju bindningstider speglas transparent i mellan huvud och tvillingabonnemang, om inte borde jag i teorin kunna säga upp tvillingabonnemanget på av VIASAT Sport för den box med tvillingabonnemang, något som i praktiken är omöjligt (vilket inte heller är min önskan).
TELIA arbetaren på kundtjänst förstod min irration och tyckte att det var fel att jag inte informerats om att jag även aktivt skulle förlänga bindningstid för tvillingabonnemanget och kompenserade mig mellanskillnaden för 12 månader beträffande tvillingabonnemanget, bra hanterat av TELIA där.
Dock tycker jag fortfarande att det är skamligt hur upplägget är upplagt angående att tvillingabonnemang måste aktivt förlängas i en sådan här situation, framförallt när den information aldrig når mig som kund. Det är inte kostnaden i kr som jag stör mig då den i praktiken är i princip obefintligt, utan sättet hur tvillingabonnemanget hanteras.
EK
Postad 28 juli 2010 - 10:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag ringer TELIA och frågar varför det blivit så här, och får till förklaring att jag inte förlängt bindningstid på mitt tvillingabonnemang, utan bara mitt huvudabonnemang. Enligt TELIA skulle jag aktivt även förlängt mitt tvillingabonnemang, något som inte framgick i det brev TELIA skickade ut eller något kundtjänst informerade om när jag förlängde.
Då tvillingabonnemang speglar milt huvudabonnemang slaviskt så känns det barockt att jag skall behöva förlänga mitt tvillingabonnemang samtidigt som jag förlänger mitt huvudabonnemang, det går ju inte att separat teckna tvilling abonnemang, då borde ju bindningstider speglas transparent i mellan huvud och tvillingabonnemang, om inte borde jag i teorin kunna säga upp tvillingabonnemanget på av VIASAT Sport för den box med tvillingabonnemang, något som i praktiken är omöjligt (vilket inte heller är min önskan).
Dock tycker jag fortfarande att det är skamligt hur upplägget är upplagt angående att tvillingabonnemang måste aktivt förlängas i en sådan här situation, framförallt när den information aldrig når mig som kund. Det är inte kostnaden i kr som jag stör mig då den i praktiken är i princip obefintligt, utan sättet hur tvillingabonnemanget hanteras.
Det är ett affärsmässigt val man har gjort att ha olika bindningstider på tvilling-/extra- respektive huvudabonnemang. Att det är olika bindningstider framgår om du tittar på mina sidor på dina abonnemang. Det är inte alltid alla mina kollegor tänker på att fråga det som du beskriver ovan, även om man i en perfekt värld skulle vara så. Markus Johansson Telia Kundservice
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|