* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34710 svar till detta ämne
Postad 03 augusti 2010 - 19:59
DreamT
-
DreamT
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Telia-Marcus!
Utan att ha på senare tid ha läst någon av de 429 sidorna (jag läste tidigare, men jag ser inte hur jag kunna göra det igen :-) ):
- Jag har ett Zyxel-modem, P-660H-D1 (TriplePlay)
- Jag har den senaste inspelningsbara Motorola-boxen.
1. Kan jag få HD-kanaler?
2. Om inte, vad beror det på? Fel utrustning, för långt till stationen, HD endast till för "testgrupp" just nu?
3. Om svar ej finnes, hur tar jag reda på det?
4. Kan du göra en kontroll om du får mina uppgifter?
Postad 03 augusti 2010 - 20:13
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Är det inte någon som kan kolla vilka HD kanaler som test sänder just nu i Telias nät?
Jag kan bekräfta att Viasat Sport HD sänds just nu och har så gjorts ett tag. Nu när jag kollar sänds den i upplösningen 1920x1080 med en bitrate på 8,5 Mbit/s.
Postad 03 augusti 2010 - 21:14
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag kan bekräfta att Viasat Sport HD sänds just nu och har så gjorts ett tag. Nu när jag kollar sänds den i upplösningen 1920x1080 med en bitrate på 8,5 Mbit/s.
Är det till en utvald fokus grupp? Vet du om den är på "g" till oss övriga VIASAT konsumenter hos TELIA? Lite OT men ändå inte, Com Hem har nu mer två VIASAT Sport paket, SD och HD, där HD kostar mer men då ingår PL HD kanalen, skulle vara intressant att veta om det blir samma hos TELIA, lite segt om det blir så då jag nappat på att binda mitt VIASAT i 12 månader för ett par månader sedan. EK
Postad 03 augusti 2010 - 21:22
goalie_35
-
goalie_35
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
om jag vill kunna se pl nhl och la liga vilka kanalpaket är billigast att ha då? vad krävs för att få in dom kanalerna i hd kvalite, är det ens möjligt?
Postad 04 augusti 2010 - 08:03
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag har sett att Viasat Sport HD Danmark testsänts ett tag, har dock inte hittat den svenska varianten... Dessutom, som jag rapporterat tidigare, testsänds även Eurosport HD och TV1000 HD.
Postad 04 augusti 2010 - 10:42
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
[quote name='TeliaKundservice' date='Aug 3 2010, 16:02 ' post='2971566'] Det är problem med TV4 anytime tjänsten för vissa, så det är känt problem. Markus Johansson Telia Kundservice OK, så det jobbas på att få bort kommunikationsproblemet?
Postad 04 augusti 2010 - 12:36
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
om jag vill kunna se pl nhl och la liga vilka kanalpaket är billigast att ha då? vad krävs för att få in dom kanalerna i hd kvalite, är det ens möjligt?
PL visas på Viasat sport, med enstaka matcher på tv6/tv10. (typ 10 stycken per år). NHL visas på Canal+ och ESPN America. La liga visas endast på Canal+. Än så länge är det bara Canal+ som finns i HD hos telia, Har du SVT HD nu så lär du få även C+ HD om du beställer dessa kanaler. Har du inte SVT HD så kanske du får HD senare. Så vill du ha allt så måste du minst ha Viasat sport för 200:- och c+ Sport för 250:- per månad. VS kan bli dyrare om du vill ha HD kanalerna (240:-), det har de blivit hos ComHem så antar att det blir samma för Telia. Snikvägen till PL och NHL är troligen Stor + Viasat Premium för 400:-, då får du även med filmkanalerna.
Postad 04 augusti 2010 - 14:32
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Vi har för närvarande inga direkta förlägningserbjudanden på vår Digitaltv-tjänst men jag håller inte med om att vi har dåliga erbjudanden. Smaken är som baken naturligtvis men Kanalpaket Stor med Canal + Total erbjuder vi till ett konkurrenskraftigt pris (299 kr/mån i 12 mån, därefter 329 kr/mån). Vi har också nyligen utökat programutbudet i Kanalpaket Stor med fler kanal i form utav TV4 Guld, TV4 Komedi och TV4 Science Fiction. Dessutom har vi kampanj på vår Inspelningsbara Digitaltv-box för 100 kr/mån i 18 mån. Jag hoppas att du hittar något som faller dig i smaken.
Med vänlig hälsning
Anton Agermark, Telia Kundservice
Hittar inte hur jag förlänger 12 månader med paketet jag redan har... det enda jag kan göra är "byt>>" eller "lägga till>>". Så om jag vill ha Kanalpaket Stor med Canal+ Total så kan jag inte binda det... det finns helt enkelt inte med i listan.
Postad 04 augusti 2010 - 16:59
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
PL visas på Viasat sport, med enstaka matcher på tv6/tv10. (typ 10 stycken per år). NHL visas på Canal+ och ESPN America. La liga visas endast på Canal+.
Än så länge är det bara Canal+ som finns i HD hos telia, Har du SVT HD nu så lär du få även C+ HD om du beställer dessa kanaler. Har du inte SVT HD så kanske du får HD senare.
Så vill du ha allt så måste du minst ha Viasat sport för 200:- och c+ Sport för 250:- per månad. VS kan bli dyrare om du vill ha HD kanalerna (240:-), det har de blivit hos ComHem så antar att det blir samma för Telia.
Snikvägen till PL och NHL är troligen Stor + Viasat Premium för 400:-, då får du även med filmkanalerna.
NHL visas på Canal+ och ESPN America. det är fel.... Canal+ sänder ingen NHL dock har dom ESPN America i sitt utbud som sänder NHL.. Canal+ har Elitserien, Alsvenskan, La Liga Viasat har NHL, Hockey Alsvenskan, PL,
Postad 05 augusti 2010 - 14:54
b0zz
-
b0zz
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Postad 05 augusti 2010 - 17:17
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Nån som vet om TVE sänder La liga? http://www.telia.se/...tillvalskanaler
Spelar egentligen ingen roll då de inte har rätt att visa La Liga i Sverige. Den rätten har ju TV4/C+. Antagligen svartnar det i rutan om man kollar på TVE och de sänder innehåll de inte har rättigheter att sända i Sverige.
Postad 05 augusti 2010 - 18:20
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
En och en halv vecka till starten av premier league. Vad är chansen på att vi kommer se VS HD innan dess? Känns som det är dags att komma igång med HD kanalerna på bred front snart, i stort sett alla svenska kanaler kommer ju finnas i HD variant om några månader.
Chanserna är nog tyvärr små som vanligt. Telia har haft svårt i förhandlingarna när nya kanaler dyker upp. Nu är det ju dessutom en exklusiv kanal som Viasat Premier Leauge HD som också startar nästa helg. ComHem har väl paketerat denna ihop med ViasatSportHD och det är ju frågan om något liknande kan bli aktuellt här också. Inga fåglar som viskat något i Marcus öra?
Postad 05 augusti 2010 - 18:47
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Vad på TELIAS hemsida hittar jag en komplett förteckning på de filmer jag kan hyra med min box, att blädra och söka i boxen är alldeles för användarovänligt?
EK
Postad 05 augusti 2010 - 21:59
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
Vad på TELIAS hemsida hittar jag en komplett förteckning på de filmer jag kan hyra med min box, att blädra och söka i boxen är alldeles för användarovänligt?
EK
Jag vet inte om den är komplett, men detta var vad jag hittade: http://www.telia.se/privat/filmer/
Postad 06 augusti 2010 - 07:00
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag har ett förbättringsförslag för hanteringen av gjorda inspelningar. Det har säkert redan varit uppe men i så fall tål det att tas upp igen. När man kommer tillbaka till menyn för gjorda inspelningar efter att ha tittat på en inspelning så är alltid den översta inspelningen markerad. Det skulle vara bra om den inspelningen man just tittade på var markerad för det gör det enklare att ha koll på vilken inspelning man vill rensa så att man inte tar bort fel inspelning(vilket kan vara grymt irriterande!  ).
Det skulle också vara bra om det fanns lite mer utförligare information i infofältet uppe till höger men jag gissar att det är respektive TV-kanal som står för den och inte Telia.
Sedan så skulle jag också vilja pusha för två samtidiga inspelningar! Att man i så fall enbart kan titta på de två kanalerna man spelar in skulle inte vara hela världen men det är klart, skulle det gå att ordna så att man kan spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje tidigare gjord inspelning så skulle det vara kanon.
Dessutom så skulle jag uppskatta en inspelar-app till Android motsvarande den som finns för Iphone. Funkar föresten Iphone-appen på en Ipod?
Tack för ordet!
Postad 07 augusti 2010 - 20:15
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Sedan så skulle jag också vilja pusha för två samtidiga inspelningar! Att man i så fall enbart kan titta på de två kanalerna man spelar in skulle inte vara hela världen men det är klart, skulle det gå att ordna så att man kan spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje tidigare gjord inspelning så skulle det vara kanon.
Tack för ordet!
Har du fiber-tv så kan du göra som du önskar men med adsl-tv är det bandbredden och avståndet till telestationen som är flaskhalsen. Ca: 5Mbit kräver en tv-kanal och att ha en kanal till parallellt skulle ju minska surfhastigheten markant för de flesta med adsl via telejacket.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 07 augusti 2010 - 20:16.
Postad 07 augusti 2010 - 20:28
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nej. Vi med fiber kan bara spela in en kanal men vi kan samtidigt titta på en annan. Högst upp på min önskelista står möjligheten till att spela in två program samtidigt. Jag saknar den finessen ungefär varannan dag och är ganska besviken på att Telias programmerare inte lyckats fixa det i 1963:ans mjukvara än.
Postad 07 augusti 2010 - 20:43
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag tycker att det i dessa tider av elektronisk information är dåligt att jag inte kan få ett simpelt mejl om vissa saker. T ex. har jag inte haft en aning om att jag numera med kanalpaket stor även har tv4 komedi, guld och science fiction. Hade jag inte råkat läsa denna tråden hade jag varit helt ovetande då jag har en personlig tv-lista med för mig intressanta kanaler och aldrig slår över till kanallista "Alla" och bläddrar igenom alla kanaler.
Varför läggs mina inlägg i ett annat tidigare inlägg trots att jag inte citerar det inlägget? Va störigt när det inte fungerar! Detta sista har jag skrivit i ett blankt nytt svar utan att citera överhuvudtaget!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 07 augusti 2010 - 20:44.
Postad 07 augusti 2010 - 21:29
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag tycker att det i dessa tider av elektronisk information är dåligt att jag inte kan få ett simpelt mejl om vissa saker. T ex. har jag inte haft en aning om att jag numera med kanalpaket stor även har tv4 komedi, guld och science fiction. Hade jag inte råkat läsa denna tråden hade jag varit helt ovetande då jag har en personlig tv-lista med för mig intressanta kanaler och aldrig slår över till kanallista "Alla" och bläddrar igenom alla kanaler.
Medhåll. Ändringar i mjukvara eller programutbud bör alltid presenteras för användaren. Dvs han ska inte behöva manuellt leta reda på informationen, utan den ska aktivt visas direkt i boxen. Samma information ska även presenteras under menyvalet "Nyheter" i boxen samt på lämplig plats på webben. För de som har konto hos Telia skulle man även kunna ha ett val i sin profil att samma information dessutom ska mailas till ens mailadress. Varför läggs mina inlägg i ett annat tidigare inlägg trots att jag inte citerar det inlägget? Va störigt när det inte fungerar! Detta sista har jag skrivit i ett blankt nytt svar utan att citera överhuvudtaget!
Nu förstår jag inte hur du menar. Råkar du klicka på "Citera flera" istf bara "Citera"?
Postad 08 augusti 2010 - 08:12
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Nu förstår jag inte hur du menar. Råkar du klicka på "Citera flera" istf bara "Citera"?
Tror det beror på att har man skrivit ett inlägg precis innan man startar ytterligare ett, så läggs de ihop, med citat o allt om det fanns det i något av dem. Dvs startar jag nu, sekunderna efter detta inlägg, ännu ett, så kommer nästa att hamna i detta inlägg också.
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 augusti 2010 - 12:50.
Postad 08 augusti 2010 - 09:20
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Högst upp på min önskelista står möjligheten till att spela in två program samtidigt. Jag saknar den finessen ungefär varannan dag och är ganska besviken på att Telias programmerare inte lyckats fixa det i 1963:ans mjukvara än.
Jag tror du har gissat helt fel. Är helt övertygad om att både mjuk- och hårdvara klarar av att spela in betydligt fler strömmar parallellt. Det är troligtvis så att inspelningsfunktionaliteten är en del av det underliggande SDK;et som Motorola tillhandahåller och att Telias utvecklare över huvudet taget inte utvecklar på den nivån. Om jag inte kommer ihåg fel ifrån diskussionerna på http://iptv.bloggsida.se verkar dessutom som Telia enbart utvecklar på själva användargränssnitet och att det är vanliga webbsidor i HTML/CSS och JavaScript. Så med största sannolikhet är du helt ute och cyklar! Mycket troligare att man fattat ett medvetet beslut att begränsa antalet inspelnignar pågrund av helt andra orsaker. För ADSL är det antagligen så enkelt att bandbredden inte räcker i nätet än. På LAN-anslutningarna är kanske bara ett korkat beslut ifrån någon på marknadsföring med slipsen för hårt knuten som trodde det var bra att göra så.
Redigerat av Unregistered1402, 08 augusti 2010 - 09:21.
Postad 08 augusti 2010 - 14:07
HenrikE1
-
HenrikE1
-
Rookie
-
5 inlägg
Hejsan alla! Ny user här!
Kommer troligen att få FiberLan under hösten till villan och har en första fråga här.
Kan Motorola 1963 skicka ut 5.1 ljud via HDMI så att det skalas av i receivern och bara bilden går sedan vidare från receiver till TV eller måste man använda optokabel separat från Motorolan till receivern för ljud och ta bild direkt från Motorolan till TV? Vore ju toppen om allt gick i HDMI för att slippa kabel-overload...
Postad 08 augusti 2010 - 14:11
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hejsan alla! Ny user här!
Kommer troligen att få FiberLan under hösten till villan och har en första fråga här.
Kan Motorola 1963 skicka ut 5.1 ljud via HDMI så att det skalas av i receivern och bara bilden går sedan vidare från receiver till TV eller måste man använda optokabel separat från Motorolan till receivern för ljud och ta bild direkt från Motorolan till TV? Vore ju toppen om allt gick i HDMI för att slippa kabel-overload...
Jopp, allt digitalt ljud, inkl. 5.1, går över HDMI. /Danne
Postad 08 augusti 2010 - 14:16
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Kan Motorola 1963 skicka ut 5.1 ljud via HDMI så att det skalas av i receivern och bara bilden går sedan vidare från receiver till TV
En sådan funktion bygger på tre antaganden: 1. Det finns i HDMI-protokollet, eller något annat protokol som kapslas inuti HDMI, en möjlighet för boxen att signalera till förstärkaren att den skall filtrera bort ljudet innan den skickar det vidare. 2. Boxen skall ha stöd för det. 3. Förstärkaren skall ha stöd för det. Om vi utgår från att 1 är sant så kan folk här kanske svara på 2 men när det gäller 3 beror det helt på vilken förstärkare du har. Själv har jag aldrig ens reflekterat över behovet av en sån funktion. Varför inte bara skruva ned ljudet på tvn helt. Det har samma effekt i praktiken och fungerar oavsett vad du har för prylar. Ett litet tillägg är att 1 och 2 inte behövs om förstärkaren har en självständig inställning eller beteende som gör att den alltid filtrerar bort ljudet. Men i vilket fall så har det fortfarande bara med förstärkaren än boxen att göra och vi vet inte vad du har för något.
Redigerat av Unregistered1402, 08 augusti 2010 - 14:32.
Postad 08 augusti 2010 - 14:49
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
En sådan funktion bygger på tre antaganden:
1. Det finns i HDMI-protokollet, eller något annat protokol som kapslas inuti HDMI, en möjlighet för boxen att signalera till förstärkaren att den skall filtrera bort ljudet innan den skickar det vidare.
2. Boxen skall ha stöd för det.
3. Förstärkaren skall ha stöd för det.
Om vi utgår från att 1 är sant så kan folk här kanske svara på 2 men när det gäller 3 beror det helt på vilken förstärkare du har. Själv har jag aldrig ens reflekterat över behovet av en sån funktion. Varför inte bara skruva ned ljudet på tvn helt. Det har samma effekt i praktiken och fungerar oavsett vad du har för prylar.
Ett litet tillägg är att 1 och 2 inte behövs om förstärkaren har en självständig inställning eller beteende som gör att den alltid filtrerar bort ljudet. Men i vilket fall så har det fortfarande bara med förstärkaren än boxen att göra och vi vet inte vad du har för något.
Jag måste instämma här med, det beror troligen på vilken förstärkare du har. Jag har t.ex. en Onkyo TX-SR507 som inte skickar ljud, utan endast bild över HDMI till tvn. /Danne
Postad 08 augusti 2010 - 15:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag måste instämma här med, det beror troligen på vilken förstärkare du har. Jag har t.ex. en Onkyo TX-SR507 som inte skickar ljud, utan endast bild över HDMI till tvn.
/Danne
Japp, det beror på receivern. Boxen skickar både ljud och bild till receivern, vad receivern sedan gör med detta beror på vad den klarar av och hur man kan ställa in den. T ex så saknar min receiver (Yamaha RX-V461) möjlighet att plocka ut ljudet från HDMI och koda av det och lägga ut på receiverns högtalare. Därför har jag en SPDIF parallellt som matar receivern så att jag får ut ljudet på receiverns högtalare. Däremot skickar receivern både ljud och bild vidare till TV:n, så med enbart HDMI mellan box, receiver och TV kan jag få ut både ljud och bild i TV:n, men eftersom jag alltid reglerar ljudet på receivern så har jag stängt av TV:ns högtalare. /A
Redigerat av hallberg, 08 augusti 2010 - 15:15.
Postad 08 augusti 2010 - 15:35
HenrikE1
-
HenrikE1
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för snabba och bra svar. Jaghar idag en 10 år gammal setup med Boxer, fet-TV som väger 50 kg, dvd och koax-ljud från dvd/boxerbox till stärkaren och SCART från dvd/boxer till TV. Allt detta ska slängas ut och jag köper 55" LED, ny stärkare med HDMI-växel, BluRay och den Motorola 1963 som verkar hänga med FiberLanet.
Så jag har ingenting idag så att säga utan håller på med research för att köpa den ultimata lösningen om några månader eller så. (Eller när HDTV börjar komma mer utbrett så att man får nytta av en 55" TV förutom MKV-filer och BluRay.) :-)
Så.. Jag bör alltså se till att stärkaren kan skala av eller i alla fall koda av 5.1 som kommer via HDMI. En bra början.. Det lär komma några hundra fler frågetecken under vägens gång antar jag genom hela stacken så att säga.. Var nyss inne på Direktronik för att kolla detta med kopplingspaneler och dataskåp som ska stå i källaren i samband med att jag tar hit en tekniker som drar cat-6 i hela huset för data/TV och telefoni. Kul men många detaljer att tänka på.
Hur som helst, en fråga till då.. Är TV-signalen något speciellt format eller är det egentligen också bara vanlig ethernet och TCP/IP, bara att det går över separat infrastruktur av någon anledning (typ inte stjäla bandbredd av datatrafik)? Jag menar, kan man switcha TV-trafik till olika rum med dedikerad "vanlig" Ciscoswitch (eller VLAN i befintlig) som man rackar i skåpet? Gäller samma sak med telefontrafiken? Behövs i så fall någon form av NAT-router utåt eftersom det nu är kanske 3 digitalboxar som ska få sin signal (liksom en NATtare behövs för datatrafiken, för man får väl bara en extern IP per tjänst antar jag)?
Om det är så så skulle man rent tekniskt kunna dunka in en PC på "TV-nätet" och pinga sin Motorola och kanske till o med komma ut på Internet om det nu finns förbindelse den vägen?
Blandade frågor, men detta är nytt för mig..
/Henrik
Redigerat av HenrikE1, 08 augusti 2010 - 15:47.
Postad 08 augusti 2010 - 16:59
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag tror du har gissat helt fel. Är helt övertygad om att både mjuk- och hårdvara klarar av att spela in betydligt fler strömmar parallellt. Det är troligtvis så att inspelningsfunktionaliteten är en del av det underliggande SDK;et som Motorola tillhandahåller och att Telias utvecklare över huvudet taget inte utvecklar på den nivån. Om jag inte kommer ihåg fel ifrån diskussionerna på http://iptv.bloggsida.se verkar dessutom som Telia enbart utvecklar på själva användargränssnitet och att det är vanliga webbsidor i HTML/CSS och JavaScript. Så med största sannolikhet är du helt ute och cyklar! Mycket troligare att man fattat ett medvetet beslut att begränsa antalet inspelnignar pågrund av helt andra orsaker. För ADSL är det antagligen så enkelt att bandbredden inte räcker i nätet än. På LAN-anslutningarna är kanske bara ett korkat beslut ifrån någon på marknadsföring med slipsen för hårt knuten som trodde det var bra att göra så.
Ja, hårdvaran och SDK:n klarar av flera parallella inspelningar (och dessutom uppspelning av redan inspelat material samtidigt). Telias 1963 på FiberLan klarar redan idag av att spela in ett program och samtidigt timeshifta ett annat, dvs två dataströmmar som sparas till disk. Det måste väl ligga på Telias sida att fixa så att man kan få två samtidiga inspelningar istället?
Postad 08 augusti 2010 - 18:13
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hur som helst, en fråga till då.. Är TV-signalen något speciellt format eller är det egentligen också bara vanlig ethernet och TCP/IP, bara att det går över separat infrastruktur av någon anledning (typ inte stjäla bandbredd av datatrafik)? Jag menar, kan man switcha TV-trafik till olika rum med dedikerad "vanlig" Ciscoswitch (eller VLAN i befintlig) som man rackar i skåpet? Gäller samma sak med telefontrafiken? Behövs i så fall någon form av NAT-router utåt eftersom det nu är kanske 3 digitalboxar som ska få sin signal (liksom en NATtare behövs för datatrafiken, för man får väl bara en extern IP per tjänst antar jag)?
Om det är så så skulle man rent tekniskt kunna dunka in en PC på "TV-nätet" och pinga sin Motorola och kanske till o med komma ut på Internet om det nu finns förbindelse den vägen?
Blandade frågor, men detta är nytt för mig..
/Henrik
Det finns de som kan det här betydligt bättre än jag, men hemma hos mig ser det ur på följande sätt: I ett kopplingsskåp i tvättstugan kommer fibern in till en omvandlare som gör om från fiber till ethernet. Den kabeln går in i en bredbandsdelare (Inteno) som i praktiken är en switch med olika VLAN. Den delar upp tjänsterna i TV (Gult), Internet (Rött) och Telefoni (Grönt). Efter det har jag kopplat: Den gula utgången till en switch (Xyxel ES-105) från vilken jag har kopplat gula nätverkskablar till de kontakter i kopplingsskåpet som motsvarar de platser i huset där jag vill ha TV. Den röda utgången till en router och ut från den röda kablar till de kontakter i kopplingsskåpet där jag vill ha trådat Internet/nätverk. Den gröna utgången till en bredbandstelefoniadapter som har två utgångar och dessa har jag med gröna kablar kopplat till de kontakter i kopplingsskåpet där jag vill ha mina telefoner. Eftersom jag genomgående har ovanstående färger på att nätverkskablage beroende på vilken tjänste de innehåller är det lätt att hålla ordning på vilken sladd som skall till TV-box, mediastreamer, dator, NAS etc. Telias tjänst Telia Smart har även den släppts i mindre skala till FiberLan och fördelen med den lösningen är att Intenoswitch, router och bredbandstelefoniadapter är ihopbyggda i samma enhet. Dessutom ligger både TV och Internet på samma utgångar från den routern så i praktiken räcker det att använda en sladd till det rum man vill ha både TV och Internet och sedan sätta en swich till vilken man kopplar både dator/mediastreamer/NAS och digital-tv-box. Snygg lösning, men än så länge har den Thomson-router som används till Telia Smart vissa begränsningar m a p WLAN-hastigheten, därför har inte jag hoppat på ännu, men om det kommer en uppdaterad router kan det vara ett alternativ för att slippa några extra "burkar". /A
Postad 08 augusti 2010 - 19:09
HenrikE1
-
HenrikE1
-
Rookie
-
5 inlägg
Aha, tackar Hallberg. Så dina TV går "rent" direkt mot den första delaren utan någon typ av NAT eller så emellan. Där ser man. Om TV-digitalboxen går på DHCP så hoppas jag att Telia gjort detta smart.. Iofs går det ju på egen infrastruktur så det behöver ju inte vara en äkta IP man får där. Just det ja så är det ju förstås antar jag nu när jag tänker lite.. Eller också kör Telia något helt eget spexprotokoll på TV-nätet men det verkar ju inte så troligt antar jag? Får väl dunka in en PC sen och se vad som händer, får man en RFC 1918 adress på det nätet så är det ju så.
Men ok, bra, då vet jag att det borde funka att switcha "som vanligt" till de uttag som ska ha en TV.
Tackar så länge, bra att veta att det går att få svar från de som kör detta redan i dag.
Postad 08 augusti 2010 - 20:14
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Tror det beror på att har man skrivit ett inlägg precis innan man startar ytterligare ett, så läggs de ihop, med citat o allt om det fanns det i något av dem. Dvs startar jag nu, sekunderna efter detta inlägg, ännu ett, så kommer nästa att hamna i detta inlägg också.
Precis och det är inte lite störigt!
Postad 08 augusti 2010 - 20:28
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Så dina TV går "rent" direkt mot den första delaren utan någon typ av NAT eller så emellan.
Digital-boxarna får sina IP-adresser direkt från TV-nätet och därför kan du inte ha någon router mellan som delar ut egna adresser. /A
Postad 08 augusti 2010 - 21:21
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Aha, tackar Hallberg. Så dina TV går "rent" direkt mot den första delaren utan någon typ av NAT eller så emellan. Där ser man. Om TV-digitalboxen går på DHCP så hoppas jag att Telia gjort detta smart.. Iofs går det ju på egen infrastruktur så det behöver ju inte vara en äkta IP man får där. Just det ja så är det ju förstås antar jag nu när jag tänker lite.. Eller också kör Telia något helt eget spexprotokoll på TV-nätet men det verkar ju inte så troligt antar jag? Får väl dunka in en PC sen och se vad som händer, får man en RFC 1918 adress på det nätet så är det ju så.
Men ok, bra, då vet jag att det borde funka att switcha "som vanligt" till de uttag som ska ha en TV.
Tackar så länge, bra att veta att det går att få svar från de som kör detta redan i dag.
Något spexprotokoll är det nog inte. Det går fint att koppla en ethernet från det gula uttaget till en dator och streama de (okrypterade) TV-kanalerna med VLC eller liknande.
Postad 08 augusti 2010 - 22:36
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Du kommer fortfarande bara att kunna ha en TV-box per abonnemang. Så ska du se tv på två olika ställen i huset så behöver du två boxar, och även två abonnemang.
Postad 09 augusti 2010 - 06:19
HenrikE1
-
HenrikE1
-
Rookie
-
5 inlägg
Något spexprotokoll är det nog inte. Det går fint att koppla en ethernet från det gula uttaget till en dator och streama de (okrypterade) TV-kanalerna med VLC eller liknande.
Aha! Ok bra att veta.
Postad 09 augusti 2010 - 18:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någon mer som har "Information saknas" på samtliga kanaler i Kanallistan ?
Nej, här ser det ut som det ska.
Hade det så i går kväll (dvs. lördag) så jag startade om boxen (1910) så funkar det igen.
Detta beror numera i samtliga fall beroende på att boxen tappat kontakten med nätet den tiden på natten när boxen ska få information om att den ska ladda ner den, och då det normalt finns omkring 3 dygn data lagrat i boxen har alltså detta fel skett omkring 3 dagar tidigare. Har detta en gång skett så kommer inte boxen ladda ner datat igen innan man startar om boxen och den laddar ner allt när det startar om. Jag är ganska säker på att det räcker att man startar om boxen via menyn för att det ska fungera igen, men jag har aldrig råkat ut för det så inte kunna testa. Nu har min ballat ur istället. Hade inte detta problem igår. Omstart hjälper inte. Har VIP 1963 (inspelningsbar).
Det skulle kunna betyda att boxen inte kan komma åt nätet som den ska när du startarde upp den. Även jag har samma som föregående "information saknas". Dock inte på canal plus kanalerna plus discovery
haha stämmer. Det fungerar på Discovery, Eurosport, SVTB(arnkanalen)
En kvalificerad gissning är alltså att nätet gick ner när boxen laddade ner uppdateringen. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 09 augusti 2010 - 18:39.
Postad 09 augusti 2010 - 18:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag vet inte om den är komplett, men detta var vad jag hittade: http://www.telia.se/privat/filmer/
Det arbetas på en bättre funktion på hemsidan så man ser exakt samma filmer som man kan se via boxen. Allt för att göra VoD tjänsten ännu enklare att använda. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 09 augusti 2010 - 19:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Man har valt att endast ha denna typ under nyheter i boxen samt på hemsidan, men vill du även ha ett nyhetsbrev via e-post kan du lämna det förslaget här. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 09 augusti 2010 - 19:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har ett förbättringsförslag för hanteringen av gjorda inspelningar. Det har säkert redan varit uppe men i så fall tål det att tas upp igen. När man kommer tillbaka till menyn för gjorda inspelningar efter att ha tittat på en inspelning så är alltid den översta inspelningen markerad. Det skulle vara bra om den inspelningen man just tittade på var markerad för det gör det enklare att ha koll på vilken inspelning man vill rensa så att man inte tar bort fel inspelning(vilket kan vara grymt irriterande! ).
Har hört att det är på g och det fungerar så i den version som testanvändarna har. Det skulle också vara bra om det fanns lite mer utförligare information i infofältet uppe till höger men jag gissar att det är respektive TV-kanal som står för den och inte Telia.
Har varit uppe tidigare. Viasat tillhandahåller EPG informationen till Visats kanaler. SVT ansvarar för EPG själva (Detta verkar medföra att vissa tecken blir konstiga, men man tittar på detta.) De övriga kanarna är ganska lika med den informationen som olika tv guider har på nätet och således samma källa. Jag vet dock inte exakt vilket företag det är som skapar detta. Sedan så skulle jag också vilja pusha för två samtidiga inspelningar! Att man i så fall enbart kan titta på de två kanalerna man spelar in skulle inte vara hela världen men det är klart, skulle det gå att ordna så att man kan spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje tidigare gjord inspelning så skulle det vara kanon.
Det kommer kanske att komma, men i dagsläget har det att göra med att det är svårt att tekniskt hantera detta, men det kommer nog om ett tag. För LAN ligger begränsningen i att en LAN kund max får ha 5 samtidiga strömmar, detta beror nog på att de som har 50-100 Mbit tjänsten inte ska riskera att få mindre än 50 Mbit. När gigabit anslutningar levereras kommer man kanske höja detta, men det är inte säkert. Dessutom så skulle jag uppskatta en inspelar-app till Android motsvarande den som finns för Iphone.
Som jag sagt tidigare skicka gärna detta via Tyck om Telia som ni hittar på Telias hemsida. Funkar föresten Iphone-appen på en Ipod?
Jag vet inte, jag har ingen IPhone ens själv så har provat den minimalt. Hörde att IPhone appen ska vara multitaskande numera, någon som kan testa det? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 augusti 2010 - 08:15
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nu har jag skrivit till Telia å önskat en Android-app för inspelning. Önska
Postad 10 augusti 2010 - 10:07
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Någon mer som har "Information saknas" på samtliga kanaler i Kanallistan ?
Det hjälper aldrig med att stänga/starta med fjärrkontrollen enligt min erfarenhet. Strömsladden bak på boxen måste ur och i med åtföljande minutrar för kallstart. Irriterande men ändå ok tycker jag. Vi sitter med konstant strömmande data och något avbrott någon gång är oundvikligt. Det skulle också vara bra om det fanns lite mer utförligare information i infofältet uppe till höger men jag gissar att det är respektive TV-kanal som står för den och inte Telia.
Menas inforutan till höger när man bläddrar mellan gjorda inspelningar? Ett tryck på infoknappen på fjärrkontrollen får fram samtlig info om inspelningen.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 augusti 2010 - 10:11.
Postad 10 augusti 2010 - 11:19
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Nu har jag skrivit till Telia å önskat en Android-app för inspelning.
Önska
Tycker det funkar hyffsat att logga in på mina sidor via vanliga webläsaren i telefonen. Fast en app vore ju smidigare.
Postad 10 augusti 2010 - 15:44
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag vet inte, jag har ingen IPhone ens själv så har provat den minimalt. Hörde att IPhone appen ska vara multitaskande numera, någon som kan testa det?
Markus Johansson Telia Kundservice
Ja, fast "multitaskande" är nog fel; det gäller snarare "fast app switching", vilket innebär att appen laddar betydligt snabbare om man väl har startat den en gång. Ett förslag på förbättring för appen, för oss som inte har den inspelningsbara boxen, skulle vara att få möjlighet att skapa påminnelser (istället för inspelningar), som då både kan lagras i mitt Telia-konto (och synas i boxen) samt dyka upp som push-notifieringar strax innan programmet börjar. Borde väl inte vara speciellt svårt att implementera tycker jag, men tyvärr gissar jag att den typen av förbättringar inte är prioriterade, eftersom appen främst riktar sig till de som har den inspelningsbara boxen. Men man kan ju hoppas! /John
Postad 10 augusti 2010 - 17:37
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hos ComHem kan man nu boka Canal+Max, hur set det ut hos Telia med detta?
Postad 10 augusti 2010 - 19:06
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Ja, fast "multitaskande" är nog fel; det gäller snarare "fast app switching", vilket innebär att appen laddar betydligt snabbare om man väl har startat den en gång.
Du pratar strunt. iOS innehåller både "fast app switching" och bakgrundsprocesser. Att Apple valt en mer restriktive och kontrollerad modell för processhantering än Google betyder inte att det automatiskt är sämre. Jag skulle snarare säga att Apples variant ligger närmre ett riktigt realtidssystem än den generella skrivbordsdatorslösning som Android använder. Funktionellt tycker åtminstonde jag att Apples lösning är både bättre och elegantare. Ställer större krav på utvecklarens kompetens och förståelse men det kan jag leva med.
Postad 10 augusti 2010 - 19:15
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det hjälper aldrig med att stänga/starta med fjärrkontrollen enligt min erfarenhet. Strömsladden bak på boxen måste ur och i med åtföljande minutrar för kallstart. Irriterande men ändå ok tycker jag. Vi sitter med konstant strömmande data och något avbrott någon gång är oundvikligt.
Du kan alltid gå in i inställningar och välja "starta om tjänsten" så slipper du kallstarten
Postad 10 augusti 2010 - 20:05
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Du pratar strunt. iOS innehåller både "fast app switching" och bakgrundsprocesser. Att Apple valt en mer restriktive och kontrollerad modell för processhantering än Google betyder inte att det automatiskt är sämre. Jag skulle snarare säga att Apples variant ligger närmre ett riktigt realtidssystem än den generella skrivbordsdatorslösning som Android använder. Funktionellt tycker åtminstonde jag att Apples lösning är både bättre och elegantare. Ställer större krav på utvecklarens kompetens och förståelse men det kan jag leva med.
Men jisses, var i posten nämner han något dåligt om iOS, och framför allt, när nämndes något om Google? Allt han sa var ju att appen snarare har fått stöd för "fast app switching" än för multitasking vilket är 100% sant. Vad skulle vara struntprat i det menar du?
Redigerat av Sledgas, 10 augusti 2010 - 20:05.
Postad 10 augusti 2010 - 20:40
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Telia:
(21:38) släpar den svenska texten på discovery (dödlig fångst) 5-10sek.
(21:49) texten är i synk igen efter reklamavbrottet.
Kanske discovery som goofat?
Redigerat av defiant, 10 augusti 2010 - 20:50.
Postad 10 augusti 2010 - 21:15
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Telia: (21:38) släpar den svenska texten på discovery (dödlig fångst) 5-10sek. (21:49) texten är i synk igen efter reklamavbrottet.
Kanske discovery som goofat?
fler med det problemet https://www.minhembi...s...30&start=30
Postad 10 augusti 2010 - 22:17
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Men jisses, var i posten nämner han något dåligt om iOS, och framför allt, när nämndes något om Google? Allt han sa var ju att appen snarare har fått stöd för "fast app switching" än för multitasking vilket är 100% sant. Vad skulle vara struntprat i det menar du?
Du menar att han menade så. Ja då var det väl helt rätt då. Men när det gäller iOS och multitasking är det som jag skrev. Var nog lite för snabb men jag är så van vid att alla Google-fanboys snackar skit om iPhone och iOS att mesta går på ren reflex! =)
4 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|