Svenska HDTV-kanaler
1540 svar till detta ämne
Postad 26 augusti 2009 - 02:30
Unregisteredad8d67ff
-
Unregisteredad8d67ff
-
Användare
-
-
105 inlägg
Läckert... Tackar för infon...
tv3 borde också starta tycker jag det ärju en mtg kanal liksom viasat är fast de var sen på att börja med 16/9 format andra kanaler var långt före tv3 alltså
Postad 26 augusti 2009 - 08:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
fri idrotten från tyskland sändes i hd men jag håller med vad som är märkligt att att bilden på svt-hd och tv4-hd har bättre bild på nästan alla program och serier som är ganska nya fast de inte ska vara i hd framförallt färgen är renare
Luras inte att tro att det är HD när det inte är det! Svt och TV4 skalar upp SD-programmen och skickar ut dem med en högre bitrate än vad motsvarande program på vanliga Svt och TV4. Detta går inte att hämföra med när boxen själv skalar upp den mycket sämre SD-signalen. Det har jag fått erfara nu när jag har bytt till Viasat och är tvingad att titta på vanliga TV4! Stor skillnad även på icke-HD-program.
Postad 26 augusti 2009 - 17:44
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Frågan är ju hur mycket pengar TV4 sparar på att inte köpa rätten till HD sändning för dam em?. Produktionen görs ju bevisligen i HD. Uppenbarligen vill inte TV4 betala den får man förmoda högre prislappen från produktionsbolaget. Med tanke på hur stort de slår upp em i övrigt så verkar det konstigt.
Känns nästan som om kvällstidningarna skulle kunna göra en liten diskrimineringsartikel här.
Redigerat av Unregistered81406615, 26 augusti 2009 - 17:44.
Postad 26 augusti 2009 - 18:08
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Luras inte att tro att det är HD när det inte är det! Svt och TV4 skalar upp SD-programmen och skickar ut dem med en högre bitrate än vad motsvarande program på vanliga Svt och TV4. Detta går inte att hämföra med när boxen själv skalar upp den mycket sämre SD-signalen. Det har jag fått erfara nu när jag har bytt till Viasat och är tvingad att titta på vanliga TV4! Stor skillnad även på icke-HD-program.
Det har inte så mycket med uppskalning och vem som gör det bäst utan att HD kanalen förstörs väsentligt mycket mindre i överföringen då komprimeringen inte är lika hård. Jämför med att ha en mp3 låt som är kodad i 128kbit, den blir ju knappast bättre för att du försöker trycka upp den till högre. Om du däremot laddar ner samma låt i 192kbit så är den ju väsentligt mycket bättre, även om den inte är i klass med FLAC.
Postad 26 augusti 2009 - 23:52
Unregisteredad8d67ff
-
Unregisteredad8d67ff
-
Användare
-
-
105 inlägg
varför är du tvingad att titta på vanliga tv4 viasat har ju också hd tv via satelit i varje fall sedan har jag tänkt på en sak i vanliga pal har ju färgen lägre upplösning än den svrtvita signalen detta var en kompromiss en gång för att folk skulle kunna fortsätta ha sina svartvita tv apparater man var alltså tvungen att filtera färgen och den svartvita signalen därför var oftast det så att upplösningen blev dålig tills de började med digitalt camfilter .hur som helst är färgen mycket sämmre på min tv om jag ser på en vanlig digital kanal påminder om vhs dock tycker jag att det har blivit bättre
Postad 26 augusti 2009 - 23:58
Caaf
-
Caaf
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Eurosport 2 HD är på g till skandinvien Så den kanske kan bli Bundesliga i HD i höst
Vi kan ju redan se bundesliga i viasat HD.
Postad 27 augusti 2009 - 07:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
varför är du tvingad att titta på vanliga tv4 viasat har ju också hd tv via satelit i varje fall sedan har jag tänkt på en sak i vanliga pal har ju färgen lägre upplösning än den svrtvita signalen detta var en kompromiss en gång för att folk skulle kunna fortsätta ha sina svartvita tv apparater man var alltså tvungen att filtera färgen och den svartvita signalen därför var oftast det så att upplösningen blev dålig tills de började med digitalt camfilter .hur som helst är färgen mycket sämmre på min tv om jag ser på en vanlig digital kanal påminder om vhs dock tycker jag att det har blivit bättre
Viasat har inga rättigheter att visa TV4HD! Visst är det bättre färger i HD, men det beror lite på hur färgerna avkodas också. På Sagem-boxen kan man ju växla mellan RGB och det bättre YCbCr.
Postad 27 augusti 2009 - 10:31
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
mailade tv4 när en ganska ny film visades i 4:3 och det verkade då på svaret att om tv4 ville ha den i 16:9 så var de tvungna att betal hd priset för den och de sket de i.
filmbolagen är livrädda att skicka ut hd material via tv och vill tydligen ha brutalt extra betalt
har svt-hd i marknätet och det är en högst mikroskopisk skillnad i bildkvalite när det inte är hd sändningar. Vid hd däremot ojoj.
om det är skillnader så ligger det hos distributörerna eller hos din utrustning
Postad 27 augusti 2009 - 11:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
sedan har jag tänkt på en sak i vanliga pal har ju färgen lägre upplösning än den svrtvita signalen detta var en
Såväl digital SD som HD har lägre färgupplösning än svart/vit-upplösning. Båda är sk YCbCr 4:2:0 vilket indikerar att det på ett färgsampel går fyra svartvita sampels. Men ja, givetvis är upplösningen högre i en HD-signal men de bättre färgerna när SD sänds i en HD-kanel tror jag mer beror på modernare codec och högre bitrate. agpath>> På Sagem-boxen kan man ju växla mellan RGB och det bättre YCbCr.
Klumpar sig Sagem då de konverterar till RGB alltså?
Postad 27 augusti 2009 - 13:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
agpath>>
Klumpar sig Sagem då de konverterar till RGB alltså?
Ja, nog blir bilden sämre med RGB så varför kan man välja? Kanske om man har en gammal TV? På Pace Viasat-boxen kan man inte välja, så jag förutsätter att det endast är YCbCr på den.
Postad 27 augusti 2009 - 15:51
Unregisteredd6fd98d2
-
Unregisteredd6fd98d2
-
Användare
-
-
221 inlägg
Vi kan ju redan se bundesliga i viasat HD.
Viasat tappade rättigheterna till denna säsong. Eurosport2 och Eurosport2 HD sänder denna säsong.
Postad 27 augusti 2009 - 17:29
stickan08
-
stickan08
-
Användare
-
-
186 inlägg
fri idrotten från tyskland sändes i hd men jag håller med vad som är märkligt att att bilden på svt-hd och tv4-hd har bättre bild på nästan alla program och serier som är ganska nya fast de inte ska vara i hd framförallt färgen är renare
Jag vet att det är bättre bild på TV4HD och SVT HD, men vad jag menar är att i deras propaganda så lovar dom så mycket mer HD.jag tror också att det är dyrare än vad de hade räknat med att köpa in HD-material.Men dom ändrar inte sin marknadsföring.
Postad 28 augusti 2009 - 16:05
stickan08
-
stickan08
-
Användare
-
-
186 inlägg
Hurra!!! LA-Liga i Canal sport HD!!!
Postad 28 augusti 2009 - 20:40
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
En mycket trevlig nyhet! La märke till det när jag tittade på tvmatchen.se för kommande matcher!
Postad 28 augusti 2009 - 23:04
Karl-Johan
-
Karl-Johan
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Sweeet!!!
Postad 29 augusti 2009 - 00:03
Unregisteredad8d67ff
-
Unregisteredad8d67ff
-
Användare
-
-
105 inlägg
det hade varit ännu trevligare om någon kanal skulle sända massa serier i hd som sänds i hd i usa
Postad 29 augusti 2009 - 08:19
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
det hade varit ännu trevligare om någon kanal skulle sända massa serier i hd som sänds i hd i usa 
Det gör ju redan Canal + Film HD !
Postad 29 augusti 2009 - 08:25
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Kanon!
Postad 31 augusti 2009 - 18:36
Nuts
-
Nuts
-
Användare
-
-
206 inlägg
Rush HD är nu igång och sänder och Voom HD är borta från min kanal lista.
Postad 10 september 2009 - 14:18
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Någon som tycker bytet mellan VoomHD till RushHD var ett bra byte?
Tycker att det var ett klart nerköp för min del.
Postad 10 september 2009 - 15:07
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Någon som tycker bytet mellan VoomHD till RushHD var ett bra byte? Tycker att det var ett klart nerköp för min del.
Jag tycker att VoomHD i alla fall var rätt hyfsad. Ibland var det intressanta program. Har än så länge inte hittat något att se på RushHD som enligt min mening är en helt ointressant kanal.
Postad 10 september 2009 - 18:45
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Jag tycker att VoomHD i alla fall var rätt hyfsad. Ibland var det intressanta program. Har än så länge inte hittat något att se på RushHD som enligt min mening är en helt ointressant kanal.
Kan bara hålla med, saknar VoomHD.
Postad 11 september 2009 - 08:55
ripplecarry
-
ripplecarry
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Allsång på Skansen! En hel timme äkta HD per vecka! Det som stör mig är att engelska serier som är producerade i HD inte sänds i HD av SVT utan bara är uppskalade från SVT1 (tex Morden).
Saxar in ett inlägg från en annan tråd jag svarade i angående varför man inte sänder program som producerats i HD i HD. Skickade ett mail till SVT och fick faktiskt svar denna gång (frågan är alltså varför program som True Blood, Generation Kill etc inte sänds i HD-kvalité i SVT HD).
citat:
"Du är inte den ende som ställer den berättigade frågan och jag hade antagligen gjort det själv som tittare.
Vi högprioriterar just nu att erbjuda fler titlar i HD, men av lite olika skäl så är det en bit kvar. Vi har just nu varit fokuserade på att lösa en annan komplicerad avtalsfråga, rätten att streama serierna på Play Prima, men vad beträffar HD så har vi dels av kostnadsskäl och dels av tekniska skäl (det problematiska med att sända HD free to air, utan samma kryptering m.m. som i tex betal-TV) inte nått fram till en överenskommelse.
Lovar att vi jobbar på det!"
slut citat.
Han som svarade är Programchef fiktion på SVTs programinköp.
Problemet verkar alltså vara (förutom kostnaden då) att programbolagen inte vill att deras program ska sändas i HD-kvalité i okodade kanaler. Känns som ett lagom oöverstigligt problem om man tittar på hur de stora programbolagen brukar resonera kring sånt här...
Postad 11 september 2009 - 11:45
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Inte heller någon av de långfilmer som visats på SVT HD har varit i äkta HD. Säkert av det skäl som SVT själva svarar ovan. Dock har bilden varit mycket bra även om den bara är uppskalad till 720p.
Möjligen skulle programbolagen gå med på att SVT sänder "free to air" HD till en skyhög licenskostnad för SVT, som de inte har budget för i vilket fall...
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 11 september 2009 - 11:55.
Postad 11 september 2009 - 15:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Inte heller någon av de långfilmer som visats på SVT HD har varit i äkta HD. Säkert av det skäl som SVT själva svarar ovan. Dock har bilden varit mycket bra även om den bara är uppskalad till 720p.
Klart det blir bra när orginalet är i HD. Alltså inte en egentligen "uppskalning" utan snarare en "nedskalning" som sedan skalas upp igen. En massa information försvinner förstås på vägen, men det blir ju ändå bättre än om det varit SD från början.
Postad 14 september 2009 - 15:25
Gavva
-
Gavva
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Någon som tycker bytet mellan VoomHD till RushHD var ett bra byte? Tycker att det var ett klart nerköp för min del.
Jag tyckte inte att VoomHD var jätte bra men dom hade några program som var hyfsade. Det jag sett av RushHD är riktigt tråkigt...
Postad 15 september 2009 - 10:55
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag tyckte inte att VoomHD var jätte bra men dom hade några program som var hyfsade. Det jag sett av RushHD är riktigt tråkigt...
Om det heter Rush eller Voom kvittar väl lika, för ingen tittar väl på dessa kanaler? Det vi vill ha är väl fler av de populära kanalerna i HD? HD kommer aldrig slå på bredden om de bara ska hålla på med nischkanaler i HD! Vi vill ha samtliga kanaler 1-9 i HD-versioner så att vi aldrig mer behöver se en SD-kanal! Var det inte det som var vår tanke/dröm från början?
Postad 15 september 2009 - 11:28
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Om det heter Rush eller Voom kvittar väl lika, för ingen tittar väl på dessa kanaler? Det vi vill ha är väl fler av de populära kanalerna i HD? HD kommer aldrig slå på bredden om de bara ska hålla på med nischkanaler i HD! Vi vill ha samtliga kanaler 1-9 i HD-versioner så att vi aldrig mer behöver se en SD-kanal! Var det inte det som var vår tanke/dröm från början?
Word!
Postad 15 september 2009 - 11:38
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Kan hålla med dig att vi vill ha samtliga kanaler i HD men jag och flera med mig tittade även på Voom HD och vi saknar den kanalen. Rush HD måste ju vara årets sämsta en kombination av MTV och Eurosport och de kanalerna kan jag med glädje välja bort ( endast för de yngre tittarna känns det som ). Det jag följde på Voom HD var Rudy Maxa reseprogram och Soundstage ( live musik ) på helgerna som var riktigt bra.
Postad 15 september 2009 - 12:15
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Instämmer till fullo.
Postad 15 september 2009 - 13:18
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag vill också ha kanal 1-9 i HD. Samtidigt kan jag erkänna att jag har tittat på betydligt fler program på Voom HD än jag tittat på TV4HD och SVTHD. Givetvis är det mest Viasat Sport HD för min del men Voom hade lite kul reseprogram med ögongodis. Varför begränsa oss och välja A eller B, kör på A+B! /Magnus
Postad 11 oktober 2009 - 21:53
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Då är frågan ..Vilken kanal kommer härnäst i HD Kanal 5 ?
Postad 13 oktober 2009 - 10:34
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Då är frågan ..Vilken kanal kommer härnäst i HD Kanal 5 ?
Borde det inte vara en ny SVT-kanal snart? 2010 är ju snart här. Jag vill minnas att man tidigare sagt från SVT att man räknade med att köra parallella sändingar i separata HD-kanaler f o m 2010 (även om det kanske blir mycket uppskalat). F o m 2015 var det tänkt att vanliga SVT1 och SVT2 skulle släckas ned.
Postad 13 oktober 2009 - 11:43
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
Jag skulle tro att nästa HD-kanal är från TV4, t.ex. TV4 Sport HD skulle säkert kunna komma snart.
Kanal 5 känns inte så troligt med tanke på att de brukar vara långt efter de andra TV-bolagen när det gäller bildkvalité.
Postad 13 oktober 2009 - 11:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Kanal 5 har redan en HD kanal i Danmark...
Postad 13 oktober 2009 - 11:48
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Ja vilken kanal det än blir så är det en sak man kan vara säker på iaf. Den kommer inte finnas på Viasat. :DDDD
Postad 13 oktober 2009 - 12:31
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Kanal 5 har redan en HD kanal i Danmark...
Är Kanal 5 danmark samma som kanal 5 sverige (bolag/ägare, inte det som sänds)?
Postad 13 oktober 2009 - 14:29
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Är Kanal 5 danmark samma som kanal 5 sverige (bolag/ägare, inte det som sänds)?
Nej, Kanal 5 Danmark drivs av SBS TV som också har de danska Kanalerna 4 och 6. Finns inget samband alls mellan dessa kanaler och de svenska förutom kanalnummret. Den enda kanal som är konsekvent är TV3. Följden av det är att Viasatkunder kan se samtliga nordiska TV3-varianter.
Postad 13 oktober 2009 - 14:37
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ja vilken kanal det än blir så är det en sak man kan vara säker på iaf. Den kommer inte finnas på Viasat. :DDDD
Viasats strategi är inte att erbjuda många HD-kanaler utan HD On Demand: http://m3.idg.se/2.1...-av-hdtv-viasat
Postad 13 oktober 2009 - 19:07
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Nej, Kanal 5 Danmark drivs av SBS TV som också har de danska Kanalerna 4 och 6. Finns inget samband alls mellan dessa kanaler och de svenska förutom kanalnummret. Den enda kanal som är konsekvent är TV3. Följden av det är att Viasatkunder kan se samtliga nordiska TV3-varianter.
Det finns alltså olika SBS... "Kanal 5 och SBS Broadcasting Network Ltd. ingår i den europeiska mediekoncernen ProSiebenSat1 som äger tv- och radiokanaler över stora delar av Europa." PS. Det var SBS (eller ProSiebenSat1) som låg bakom att vi för några år sedan fick sämre bild på CSI. Kanal 5 var tvungna att använda det format som köptes in av koncernen.
Postad 13 oktober 2009 - 19:42
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Kanal 5 sverige,Kanal 5 Danmark och TvNorge ägs alla av ProSiebenSat1
Postad 14 oktober 2009 - 07:34
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det finns alltså olika SBS...
"Kanal 5 och SBS Broadcasting Network Ltd. ingår i den europeiska mediekoncernen ProSiebenSat1 som äger tv- och radiokanaler över stora delar av Europa."
PS. Det var SBS (eller ProSiebenSat1) som låg bakom att vi för några år sedan fick sämre bild på CSI. Kanal 5 var tvungna att använda det format som köptes in av koncernen.
Det finns förstås bara ett SBS: http://en.wikipedia....adcasting_GroupMen bara för att de äger kanaler som råkar ha samma namn i olika länder innebär inte detta att det skulle vara samma kanal. Kanal 5 Danmark hette förut TV Danmark 2.
Redigerat av agpath, 14 oktober 2009 - 07:36.
Postad 15 oktober 2009 - 09:50
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
det var prosieben sat som hade en (2) hd kanal(er) på astra 19 som de bara <plopp!> stängde ner utan kommentarer, var det 2 år sedan nu till nyår, efter c:a 5-6 veckor kom besked varför, helt plötsligt framstår de svenska tvprogramsförmedlarna som under av kommunikationsförmåga.
Postad 29 oktober 2009 - 21:49
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Thor 6 är nu i rymden!
16 transpondrar med norden täckning, 20 st med central - öst Europa täckning
Framåt jul så kan den vara i drift på 1 väst, så nu får vi hoppas på mer HD kanaler
Postad 22 november 2009 - 03:37
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
MTV HD eller nån annan musikkanal hade inte vart fel
Postad 23 november 2009 - 08:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
MTV HD eller nån annan musikkanal hade inte vart fel
Den har vi hos Viasat. MTV-galan i HD med 5.1-ljud var faktiskt rätt maffigt.
Postad 18 januari 2010 - 18:42
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
ESPN America HD kommer till Canal Digital inom kort
Postad 19 januari 2010 - 10:19
rob08
-
rob08
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Är det sant? Då måste ju Comhem också få den snart. Låter ju riktigt riktigt bra! Kan man hoppas att det blir klart innan Stanley Cupslutspelet i vår?
Postad 19 januari 2010 - 10:27
Nuts
-
Nuts
-
Användare
-
-
206 inlägg
Wow.. vart har du hittat den infon?
Postad 07 februari 2010 - 22:38
Nuts
-
Nuts
-
Användare
-
-
206 inlägg
Nu finns kanalen med på CD hemsida och den börjar sända nu i Mars. ESPN-America-HD
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|