Mirai DTL-642E500
1365 svar till detta ämne
Postad 22 January 2008 - 12:25
jhn
-
jhn
-
Användare
-
-
222 inlägg
Hejsan!
Har börjat fundera på en ny tv och denna verkar passa perfekt för det jag ska göra. Nämligen för det mesta spela PS3 och kolla på blue-ray filmer. Min fråga är då om alla apparater i affärerna är försedda med den upddaterade firmwaren? Så man inte köper en med den gamla firmwaren och måste fixa det..
Då har du som sagt hittat rätt tv! Jag har haft min i ett par månader nu och är utomordentligt nöjd! Datorbutiken som jag köpte tvn av hävdade att alla Mirai nu har den nya FW. Personligen tror jag att chansen är stor att man får den nya FW om man köper en tv idag, däremot finns det ju alltid en liten risk att det kan vara ett hyllvärmar-ex man får... Men då får man ju helt enkelt byta den :-) Köp tvn du, du blir nöjd och få med all sannolikhet den nya FW.
Postad 23 January 2008 - 21:30
bollenn
-
bollenn
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för ditt svar.
Det låter hur bra som helst. Blir ett köp av den här när lite pengar rullat in
Postad 30 January 2008 - 13:57
Unregisteredaa4c3e29
-
Unregisteredaa4c3e29
-
Användare
-
-
155 inlägg
Såvitt jag förstått efter läsande är detta samma tv som 742E6000 förutom att den har digitalbox? Visst stämmer det? Är mer sugen på den med digitalbox. Dessutom verkar de ha lagt till dynamisk kontrast på den också.
Postad 30 January 2008 - 20:11
Dhlis
-
Dhlis
-
Rookie
-
2 inlägg
Hmm, det är så det ska funka! Som sagt prova med att höja volymen påTV'n 10 steg (det krävs för mig).
Annars låter det ju som det är fel på * Ljudsladden * PC Audio ingången på TVn * Ljudutgången på din dator
Det är detta som är så märkligt för mig. * Ljudsladden är testad. * PC-Audio ingången på TV är testad tillsammans med VGA-bild. * Ljudutgången är testad (med en splitter så att jag samtidigt hörde i headset högtalare). Allt detta fungerar. Har även testat med max-volym. Därför funderar jag på om det finns någon "dold" instänlingn på TVn som gör att man kan välja om ljudingången skall gå till VGA eller HDMI 1/2 -kanalen.
hej jag har fått precis samma problem som du hade/har undrar nu om du fått till det på nått sätt. innan jag bytta grafikkort så funkade ljudet direkt. men nu sen jag bytt så vägrar den ta ljudet från pc-audio. Kan höra ljudet genom VGA så jag vet att jag får ljud men det vill sej inte..
Postad 30 January 2008 - 21:30
Glenn5
-
Glenn5
-
Rookie
-
4 inlägg
Kan ju lägga in samma svar här som jag skickade till dig Dhlis.
Hej,
Nix, jag har inte fått löst det!
För att göra en lång historia något längre, kan jag dra hela samanhanget. :-)
Jag ringde till supporten och beskrev mitt problem, de sa att det var moderkortet som var troligen var trasigt.
Så jag lämnade in TV:n och efter 3 dagar fick jag tillbaka den. Dock så hade skärmen (LCDn) fått sig en ca 10cm stor repa i frakten, så fraktkillen tog tillbaka TVn med en gång. Men jag han testa och se om ljudet fungerade, och det gjorde det INTE!
Så jag ringde sen till supporten igen och fick prata med killen som hade reparerat den och han sa att han hade testat både HDMI och VGA ingången och bägge funkade för honom (efter reparationen). Dock så använde han sig av en DVI-HDMI (jag har en HDMI-HDMI kabel).
Det hela med repan slutade med att jag fick en ny TV i förra veckan, men jag kan fortfarande inte få igång ljudet.
Min gissning är att det saknas en synk-signal eller liknande (ut från min dator), vilket gör att TVn inte registrerar att det finns en signal på HDMI-ingången.
Sen har jag sett på nätet att man ibland behöver vissa adaptrar för att få det att fungera, men det har nog mest varit DVI-HDMI då.
Jag har mailat (den på detta forumet) berömde Reinier i Söndags (via någon eu-suport som man kan hitta på Mirais hemsida), men jag har inte fått något svar än. Har för mig att jag har läst att han är ute och reser en del.
Om jag lyckas hitt/komma på något som gör att jag får kickat igång ljudet via HDMI så lägger jag upp ett svar här (om jag lyckas och kommer ihåg skall jag även skicka ett meddelande till dig).
Om du kommer på något får du gärna höra av dig.
Kan även nämna att när jag ringde in felet till powermill så sa de att de inte hade några moderkort hemma, så att det var bättre att jag behöll TVn hemma så hörde de av sig när de fick sakerna.
Det tog ca 1,5-2 månader innan de hörde av sig, men när de väl gjorde det gick allt jättefort. Även problemet med min repa på skärmen löste sig enklet. Men det skadar inte att ligga på dem lite. :-) Fick väl en nu TV ca 2 veckor efter repan. Tycker även att det var en bra lösning att jag fick behålla TVn under tiden de väntade på att få in mina komponenter till den.
Postad 02 February 2008 - 12:59
Dhlis
-
Dhlis
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag skriver väll även här och inte bara i PM till Glenn, så att de med liknande problem kan se om de hade samma fel som mej!
mitt nya grafikkort 8800GT skickar ljudet genom DVi-hdmi adaptern till hdmi sladden! så det som behövde göras var att koppla en ljudkabel från ljudkort till grafikkortet. finns en 2pins kontakt internt och du kopplar annars via s-video kontakten med den medföljande sladden.
konstiga är att stog inte nått om detta med instruktionerna man fick med kortet lr nånstans på internet.
men nu funkar det iaf och jag behöver inte ha 2 sladdar till tvn!
Postad 02 February 2008 - 16:07
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Låter faktiskt mycket som om Glenn5 inte ens har kopplat in ljudet till grafikortet. Har du testat med nån annan TV så du vet att ljudet kommer fram. Med mitt 8600 kort som har HDMI funkade det direkt när jag sparkat igång S/PDIF ut från ljudkortet å kopplat in det med sladden till grafikkortet.
Postad 07 February 2008 - 10:56
adidas
-
adidas
-
Rookie
-
1 inlägg
Älskar min Mirai 42:a FULL HD  ... Det enda problem är när jag spelar wii, på ps3 är den klockren..Hört talas om någon inställning man kan ställa in för att få ut ännu bättre bild, stämmer de?
Postad 14 February 2008 - 12:55
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Jag undrar hur pass viktigt det är med pixelmappning i 1080p när man tittar på tex Blu-ray från PS3? Som jag har förstått det så är det detta som åtgärdas med nya firmwaren?
Jag har inga problem med min apparat men om pixelmappning gör någon nytta så vill man ju så klart ha det om möjligt.
Sen så måste jag bara åter igen beklaga mig över fjärkontrollen. Ofta får jag ingen reaktion hur mycket jag än hamrar på den (ja, jag har bytt batterier) och andra gånger snappar TVn upp signaler från alla mina andra fjärrkontroller och slår över till analog-TV när jag höjer/sänker volymen på förstärkaren eller bläddrar i mappar med min MCE remote. Mycket mycket irriterande.
Postad 21 February 2008 - 22:28
Unregistered70607b32
-
Unregistered70607b32
-
Användare
-
-
143 inlägg
...och andra gånger snappar TVn upp signaler från alla mina andra fjärrkontroller och slår över till analog-TV när jag höjer/sänker volymen på förstärkaren eller bläddrar i mappar med min MCE remote. Mycket mycket irriterande.
Det känner jag igen, händer när jag använder vissa knappar på iMon fjärren till Silverstone chassit. Ljudet via HDMI kabel funkade för mig med 7600GT HDMI, nu har jag HD3870 men har inte testat än med ljud via DVI/HDMI. Då som nu så använder jag Supra HDMI kabel, samt nu även DVI - HDMI adapter för Sapphire HD3870 kortet. Supra kabeln är klockren.
Redigerat av Unregistered70607b32, 21 February 2008 - 22:29.
Postad 05 March 2008 - 16:16
Robot
-
Robot
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Någon som vet hur denna TV funkar ihop med multifjärrkontrollerna från Logitech? T.ex. Logitech Harmony One?
Postad 05 March 2008 - 22:46
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Någon som vet hur denna TV funkar ihop med multifjärrkontrollerna från Logitech? T.ex. Logitech Harmony One?
Harmony One funkar med alla TV-apparater då den har inlärningsfunktion.
Postad 08 March 2008 - 18:25
Robot
-
Robot
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Harmony One funkar med alla TV-apparater då den har inlärningsfunktion.
Trevligt! Originalfjärrkontrollen är ju under all kritik, i varje fall min...
Postad 18 March 2008 - 00:26
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tja, ficl hem denna tv i fredas och är helnöjd!
Enda problemet är att vissa spel till 360 ser gråa ut, troligen för ljust också men sänker man ljusnivån så ser ju svärtan crap ut, kanske inte så dålig jämfört med andra apparater men ändå..
Är det någon som har fått till några superinställningar?
Pillrade lite med DVE nyss och kom fram till:
Kontrast 54
Ljusstyrka 45
Belysning 10 (weeee)
Mättnad 50
Ton 50
Färgtemp och Gamma: Normal
Sedan Läge 1 på Superkont och superfärg.
Kanske inte mycket ändrat från orginal men till mitt försvar är jag färglind (gul-grönt röd-brunt) så det är hyfsat hopplöst för mig att stälal in färger
Fjärren tycker inte jag är att klaga på, man m¨ste dock peka på nedre högra hörnet för att få kontakt, inte som för ett antal år sedan då man kunde byta kanal från ett annat rum
Orkar inte läsa igenom 44sidor efter ultimata inställningar, om någon vet så svara eller PM:a
Postad 18 March 2008 - 00:38
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Jag kör med detta:
picture mode: user
contrast 55
Brightness 40
Backlight 0
saturation 50
hue 50
sharpness 3
color-temp: nolmal
gamma: game
Super contrast: mode 3
super color: user
Allt på 50 under gamma adjustment
Tror dock att man inte kan köra med samma på alla apparater för att få samma resultat.
Postad 18 March 2008 - 00:54
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
ah ok, hittade några rekomendationer i tråden och dom verkar fungera, har i stort sett samma som dig nu fast 57 i ljus.
Fan man skulle haft en sån kalibratorgrej vi hade i designkursen i skolan, ara att sätta på skärmen å köra 
Snuskigt dyr dock om jag inte minns fel.
Redigerat av ajsajs, 18 March 2008 - 00:58.
Postad 18 March 2008 - 00:59
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
ah ok, hittade några rekomendationer i tråden och dom verkar fungera, har i stort sett samma som dig nu fast 57 i ljus.
Fan man skulle haft en sån kalibratorgrej vi hade i designkursen i skolan, ara att sätta på skärmen å köra  Snuskigt dyr dock om jag inte minsn fel.
oki, jag försökte med nån dvd men eftersom TVn ställer om kontrast å svärta mm av sig själv beroende på hur mörka scenerna e så var det omöjligt.
Postad 18 March 2008 - 19:26
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad i hela!!! fick hem min Madcatz Vga kabel idag till min Xbox 360 720p funkar hyfsat bra men det blir en 5cm svart kant efter höger sida. Kör jag 1920x1080 så får jag en grön kant längst ner och hela tvn får en grönaktig ton och det blir störningar när man spelar :S horisontella störningar då... Fattar inte hur detta kan komma sig! Köpte nästan enart för att ha som speltv men nu kan jag inte köra i 1080.. great  Någon som vet vad det beror på? http://www.madcatz.c...Xbox_360_Cablesär kabeln jag använder och den ska kunna leverera 1080i, och jag kan inte tänka mig att hela skärmen ska bli grön och full av störningar såfort man rör sig i spelet samt att dashboarden blir extremt mörk... Lösningar uppskattas! Skulle fan lämnat tillbaka kablen men naturligtvis var den i en ihopsmält plastkartong för att den inte ska kunna returneras... Måttligt förbannad är man...
Redigerat av ajsajs, 18 March 2008 - 19:34.
Postad 18 March 2008 - 19:59
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Vad i hela!!!
fick hem min Madcatz Vga kabel idag till min Xbox 360 720p funkar hyfsat bra men det blir en 5cm svart kant efter höger sida.
Kör jag 1920x1080 så får jag en grön kant längst ner och hela tvn får en grönaktig ton och det blir störningar när man spelar :S horisontella störningar då...
Fattar inte hur detta kan komma sig! Köpte nästan enart för att ha som speltv men nu kan jag inte köra i 1080.. great  Någon som vet vad det beror på?
http://www.madcatz.c...Xbox_360_Cables är kabeln jag använder och den ska kunna leverera 1080i, och jag kan inte tänka mig att hela skärmen ska bli grön och full av störningar såfort man rör sig i spelet samt att dashboarden blir extremt mörk...
Lösningar uppskattas! Skulle fan lämnat tillbaka kablen men naturligtvis var den i en ihopsmält plastkartong för att den inte ska kunna returneras...
Måttligt förbannad är man...
Funkar den inte ska du ju självfallet få retunera den. Enklaste lösningen e ju att du köper en xbox arcade för 1790kr med HDMI. Men vad jag vet har väl det funkat perfekt med orginalkabeln, pluss adaptern man måste ha via VGA ingången på TVn, för andra.
Postad 18 March 2008 - 20:33
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad i hela!!!
fick hem min Madcatz Vga kabel idag till min Xbox 360 720p funkar hyfsat bra men det blir en 5cm svart kant efter höger sida.
Kör jag 1920x1080 så får jag en grön kant längst ner och hela tvn får en grönaktig ton och det blir störningar när man spelar :S horisontella störningar då...
Fattar inte hur detta kan komma sig! Köpte nästan enart för att ha som speltv men nu kan jag inte köra i 1080.. great  Någon som vet vad det beror på?
http://www.madcatz.c...Xbox_360_Cables är kabeln jag använder och den ska kunna leverera 1080i, och jag kan inte tänka mig att hela skärmen ska bli grön och full av störningar såfort man rör sig i spelet samt att dashboarden blir extremt mörk...
Lösningar uppskattas! Skulle fan lämnat tillbaka kablen men naturligtvis var den i en ihopsmält plastkartong för att den inte ska kunna returneras...
Måttligt förbannad är man... Funkar den inte ska du ju självfallet få retunera den. Enklaste lösningen e ju att du köper en xbox arcade för 1790kr med HDMI. Men vad jag vet har väl det funkat perfekt med orginalkabeln, pluss adaptern man måste ha via VGA ingången på TVn, för andra.
Okej, då ska jag gå tillbaka till affären imorrn då. Kabel som kabel tycker man... Vilken kabel brukar folk använda? komponent > Vga eller 360 > Vga? Har ju inte så stor budget att röra mig på, därav bugdetkabeln, så ett nytt xbox är nog ingen ide' heller, särskillt när jag nyss pimpat klar den jag har. Är dom så billiga nu? Jag köpte min för 1700 med två spel och en handkontroll och hdd, begagnat och ny från reparation. Blev man lurad månntro?
Postad 18 March 2008 - 20:46
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Vad i hela!!!
Måttligt förbannad är man... Funkar den inte ska du ju självfallet få retunera den. Enklaste lösningen e ju att du köper en xbox arcade för 1790kr med HDMI. Men vad jag vet har väl det funkat perfekt med orginalkabeln, pluss adaptern man måste ha via VGA ingången på TVn, för andra.
Okej, då ska jag gå tillbaka till affären imorrn då. Kabel som kabel tycker man...
Vilken kabel brukar folk använda? komponent > Vga eller 360 > Vga? Har ju inte så stor budget att röra mig på, därav bugdetkabeln, så ett nytt xbox är nog ingen ide' heller, särskillt när jag nyss pimpat klar den jag har.
Är dom så billiga nu? Jag köpte min för 1700 med två spel och en handkontroll och hdd, begagnat och ny från reparation. Blev man lurad månntro? 
Orginalkabel pluss denna http://kabelgiganten...lar.asp?id=2397 själv kör jag en 7.5meters från dustin till min DVD. Fick dock skifta grön med blå för att få bild av nån anledning. Tror du behöver könsbyrare där med men finns nog andra kablar. sök här i tråden. Japp de e så billiga nu.
Redigerat av P@itor, 18 March 2008 - 23:37.
Postad 18 March 2008 - 22:23
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
ojdå!
Får ta å köpa en sån då
Postad 18 March 2008 - 23:15
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Okej, då ska jag gå tillbaka till affären imorrn då. Kabel som kabel tycker man...
Vilken kabel brukar folk använda? komponent > Vga eller 360 > Vga? Har ju inte så stor budget att röra mig på, därav bugdetkabeln, så ett nytt xbox är nog ingen ide' heller, särskillt när jag nyss pimpat klar den jag har.
Är dom så billiga nu? Jag köpte min för 1700 med två spel och en handkontroll och hdd, begagnat och ny från reparation. Blev man lurad månntro? 
Om du är ute efter en komponent -> Vga adapter så har jag en som jag inte längre använder då jag sålde mitt xbox och köpte en ny med HDMI. Den jag har är en sån här och den funkar klockrent. Dock måste man som någon nämnde tidigare byta plats på den gröna och blåa av någon konstig anledning. 50 spänn + frakt så är den din
Postad 19 March 2008 - 00:10
ajsajs
-
ajsajs
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Om du är ute efter en komponent -> Vga adapter så har jag en som jag inte längre använder då jag sålde mitt xbox och köpte en ny med HDMI. Den jag har är en sån här och den funkar klockrent. Dock måste man som någon nämnde tidigare byta plats på den gröna och blåa av någon konstig anledning. 50 spänn + frakt så är den din 
Det vore super, skickar dig ett PM  För att illustrera mitt problem: 720p: http://img341.images...376/720prq8.jpg1280x1024: http://img341.images...280x1024vb3.jpg1080i: http://img404.images...75/1080isg3.jpg1080i, då jag tagit "No, try again" på första frågan då man valt 1920x1080. , Sedan Yes, det blir lite bättre då men långt ifrån acceptabelt.. http://img210.images...2nd1080ivz8.jpgKanten av den bättre 1080i: http://img72.imagesh...p3180354aj4.jpgLinjer: http://img213.images...p3180357ez8.jpghttp://img213.images...p3180358pk9.jpghttp://img516.images...p3180359kx1.jpgDet ser inte ut som att det är kabeln som är fel, men jag kan inte tänka mig att det är tvn heller  Edit: Det är denna kabeln jag har förresten http://www.spectravi...mp;category_id=
Redigerat av ajsajs, 19 March 2008 - 01:59.
Postad 03 April 2008 - 14:01
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Fick min tv idag, vad kan man säga...
Bilden är långt över förväntan, kör tv via sattelit och vanlig scart och kanalerna med hög kvalitet brilljerar.
Testade lite Bluray via ps3 och likaså där helt suveränt.
Kollade hur den hanterar färger från datorn via hdmi och den är ju lysande.
Dom som klagar på denna tv:n måste ju vara ordentligt felkopplade, både ägare och förmodligen tv.
Postad 12 April 2008 - 14:24
zalsson
-
zalsson
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Snabb fråga!
Tex om jag köper ett PS3 från Usa kommer det fungera till min Mirai .
Då den inte har stöd för Ntsc.
Kommer förståss köra via HDMI.
Postad 12 April 2008 - 14:29
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Snabb fråga! Tex om jag köper ett PS3 från Usa kommer det fungera till min Mirai . Då den inte har stöd för Ntsc. Kommer förståss köra via HDMI.
Ja det kvittar. Men har inte dom 110V i USA. Hur löser du det?
Postad 13 April 2008 - 15:37
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
En konverterare/transformator för 49kr på clasohslon kanske?
Postad 13 April 2008 - 17:13
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
En konverterare/transformator för 49kr på clasohslon kanske? 
Visst, om det hade funnits hade det ju varit bra. Men nu finns det ju bara en för 149kr som bara klarar 100Watt Hur som helst så kollade jag upp det. PS3 kan hantera allt från 110 - 240 VAC
Redigerat av P@itor, 13 April 2008 - 17:16.
Postad 13 April 2008 - 21:06
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Visst, om det hade funnits hade det ju varit bra. Men nu finns det ju bara en för 149kr som bara klarar 100Watt
Hur som helst så kollade jag upp det. PS3 kan hantera allt från 110 - 240 VAC
Hmm.. det var konstigt, en polare köpte en konverterare på clas ohlson som funkade till hans ps3a iallafall... har för mig han sa att den kostade 49... eller så missuppfattade jag det hela
Postad 14 April 2008 - 19:22
zalsson
-
zalsson
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Den tar både 110v och 220v så det är minsta problemet.
Postad 02 July 2008 - 18:47
Robot
-
Robot
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har min TV ihopkopplad med en laptop (FujitsuSiemens Amilo Xi 1546 med ATI X1600 Mobile) via HDMI.
Innan jag installerade om hade jag full skärm i 1360x768 men efter ominstallation så lyckas jag inte ställa in det. Om jag går in via menyn och väljer bildläge så finns bara Full, Zoom1, Zoom2, Panoramic och Normal.
I 1920x1080 får jag däremot även RealHD1 och 2 som fyller ut bättre.
Konstiga är att jag hade utfylld bild innan.
Nån som har något tips vad jag ska göra?!
Postad 10 August 2008 - 18:13
Robot
-
Robot
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag har glömt att skriva att jag löste problemet ovan. Det var grafikkortets drivrutiner som spökade...  Med ny drivrutiner så är det som vanligt igen!
Postad 24 August 2008 - 09:54
Unregisteredb407047e
-
Unregisteredb407047e
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tjenare!
Jag funderar även jag på denna TV'n men har en fråga (är så fruktansvärt många sidor så det kan vara lätt att missa småsaker)
1. Fråga är: Det står på Mirai's eget info blad att TV'n kör med PAL system .... klarar denna då ändå av NTSC signaler via konsoler och filmer osv ?
Har nämligen ett chippat Ps2 där jag gärna vill kunna spela mina utländska spel (utan att skärmen blir svartvid >_<) och jag har även väldigt många importerade filmer från bl.a USA, Japan och AU(vilket eof har PAL men ändå  )
Någon som vet hur detta ligger till ?
2. Fråga är: Jag har hört att Hz'en inte ska spela så jättestor roll på LCD skärmar, stämmer detta ? Undrar nämligen detta kombinerat med frågan innan så att man säkert kan spela 60Hz på spel som kräver detta osv.
Tacksam för svar//Squeek
Postad 24 August 2008 - 10:19
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
För det första vill jag säga att denna TVn är gammal nu. Finns många bättre apparater för liknande priser. Svarar på dina frågor en efter en. 1. Fråga är: Det står på Mirai's eget info blad att TV'n kör med PAL system .... klarar denna då ändå av NTSC signaler via konsoler och filmer osv ?
Har nämligen ett chippat Ps2 där jag gärna vill kunna spela mina utländska spel (utan att skärmen blir svartvid >_<) och jag har även väldigt många importerade filmer från bl.a USA, Japan och AU(vilket eof har PAL men ändå )
Någon som vet hur detta ligger till ?
NTSC kommer bara ställa till problem via scart och antenn. Inget som du förmodligen kommer använda som ingång ändå om jag gissar rätt. Finns väl komponent till PS2 va?2. Fråga är: Jag har hört att Hz'en inte ska spela så jättestor roll på LCD skärmar, stämmer detta ? Undrar nämligen detta kombinerat med frågan innan så att man säkert kan spela 60Hz på spel som kräver detta osv. Då har du har du hört fel. Kan påstå att det är känsligare på LCD. Man ser mkt lättare hackningar å ryck vid panoreringar på en LCD än en vanlig TV. Eftersom filmer ofta är i 25 eller 24 bilder per sekund är det bra om du satsar på en tv som har stöd för dessa. en som stödjer 100Hz borde också lugna ner det lite mer än en 60Hz.Tillsist vil jag säga att Tvn var grym för vad man fick, men det var då jag köpte den. Ca ett år senare sprang konkurenterna ifatt med sjunkande priser på sina FullHD modeller. Dessutom finns det ingen bra analog uppskalning i denna i jämförelse med tex. samsung. Det e altså inte speciellt vackert att se på vanlig analog TV eller material från scart. Se Tvn mer som en FullHD skärm till datorn eller konsollen (via komponent, vga eller hdmi) eller Digitalbox med komponent lr HDMI. Dessutom är det många som iaf i början fick måndags ex. Kan har förbättrats idag. Men som sagt det är ändå ett lågprismärke.
Redigerat av P@itor, 24 August 2008 - 10:25.
Postad 24 August 2008 - 12:50
Unregisteredb407047e
-
Unregisteredb407047e
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
ok, tack så jättemycket för svaret  ..
Undrar då ... finns det någon med samma prislapp ungefär som har full HD och även kan ge mycket mer som inte Mirai'en kan ? (är inte så jättebra på TV's och sådant  )
Postad 24 August 2008 - 15:14
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
ok, tack så jättemycket för svaret ..
Undrar då ... finns det någon med samma prislapp ungefär som har full HD och även kan ge mycket mer som inte Mirai'en kan ? (är inte så jättebra på TV's och sådant )
Är inte så insatt i dagens utbud eftersom jag inte letar TV just nu. Men i 40 till 42 tums klassan hitta jag dessa. https://www.prisjakt...o=produkt_betyg
Postad 24 August 2008 - 17:00
Unregisteredd5dddbb3
-
Unregisteredd5dddbb3
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Dessa två verkar vara heta nu, båda är ganska nya:
När det kommer en med inbyggd HD-mottagare och kortläsare godkänd av Com Hem kanske jag byter ut min Mirai. Annars känns det inte så viktigt... Sonyn ovan menar flera förstör pixelmappningen när man kopplar in PC.
Postad 24 August 2008 - 22:28
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Ja, det var också en grej jag kom att tänka på. Kontrasten är i jämförelse med nya LCDs är rätt låg. Sen existerar inte dynamisk kontrast heller. Tyvärr verkar det inte som om nått hänt med svärtan på ny apparater. Kollade på en kompis nya samsung för 10k. Samma grådassiga svärta. Men kollad iof inte i inställningarna. Kan ju gått att göra något åt det där. ... Sonyn ovan menar flera förstör pixelmappningen när man kopplar in PC.
Oj, läste kommentaren på omdömmet från duck_the_hitman fan vad grinigt gjort av Sony asså.
Redigerat av P@itor, 24 August 2008 - 22:34.
Postad 25 August 2008 - 07:45
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
paitor: Det är tyvärr du som har helt fel. 100hz på LCD-tv är alltid någon form av interpolering som är till för att skapa skarpare bilder vid rörelser snarare än att skapa mjukare bilder. Visst finns det otäcka försöka att göra om film så det ser ut att vara inspelat med billig videokamera men att lägga ned pengar på något som förstör bilden å det grövsta är nog det dummast man kan göra. Att köpa 100hz-LCD lugnar knappast ned bilden något utan förvandlar utmärkta filmer till en soppa av artefakter och konstigheter. När det gäller spel så är en korrekt konstruerad LCD absolut optimal för att lira spel i 60hz. 100hz-läget kommer introducera skräp i bilden och inputdelay och det är inget man vill ha.
Tvärtom så är det endast på så kallade 100hz-lcd:er (och 100hz-plasmor) som 60hz-spel har visat sig bli problem. Detta beror på att i vissa fall så konvereras detta på ett dåligt sätt till 100hz och ger onödiga ryckningar. Vanliga LCD:er och plasmor arbetar internt i 60hz och är därför optimala för just spel i 60hz.
Däremot kan det absolut vara bra att ha en tv som tar emot 24p korrekt om man ska titta på bluray. 25p är inga problem eftersom även den billigaste dvd-spelaren kan skicka ut bilden progressivt i 50hz och även den enklaste LCD-tv ska klara av att visa detta korrekt.
Bilden blir inte ryckigare på en LCD-tv än på en CRT. Orsaken att man ser ryckningar tydligare på LCD än på CRT är endast för att de är större. Om tv:n fungerar korrekt i 50hz så rycker den inte mer än en 50hz CRT på 25p. Den rycker inte mer än en 60hz crt när den visar NTSC eller 24p heller. Men bilden är större så det syns tydligare.
Visst finns det dåliga LCD:er som har ryckningar i bilden, men detta har absolut inget med 100hz att göra.
Med andra ord kan man visst resonera som så att det inte är så noga med hz på LCD-tv. 60hz i spel funkar defintivit, även om det finns 100hz-otyg som kan ställa till det.
Postad 25 August 2008 - 07:58
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
paitor: Det är tyvärr du som har helt fel. 100hz på LCD-tv är alltid någon form av interpolering som är till för att skapa skarpare bilder vid rörelser snarare än att skapa mjukare bilder. Visst finns det otäcka försöka att göra om film så det ser ut att vara inspelat med billig videokamera men att lägga ned pengar på något som förstör bilden å det grövsta är nog det dummast man kan göra. Att köpa 100hz-LCD lugnar knappast ned bilden något utan förvandlar utmärkta filmer till en soppa av artefakter och konstigheter. När det gäller spel så är en korrekt konstruerad LCD absolut optimal för att lira spel i 60hz. 100hz-läget kommer introducera skräp i bilden och inputdelay och det är inget man vill ha.
Tvärtom så är det endast på så kallade 100hz-lcd:er (och 100hz-plasmor) som 60hz-spel har visat sig bli problem. Detta beror på att i vissa fall så konvereras detta på ett dåligt sätt till 100hz och ger onödiga ryckningar. Vanliga LCD:er och plasmor arbetar internt i 60hz och är därför optimala för just spel i 60hz.
Däremot kan det absolut vara bra att ha en tv som tar emot 24p korrekt om man ska titta på bluray. 25p är inga problem eftersom även den billigaste dvd-spelaren kan skicka ut bilden progressivt i 50hz och även den enklaste LCD-tv ska klara av att visa detta korrekt.
Bilden blir inte ryckigare på en LCD-tv än på en CRT. Orsaken att man ser ryckningar tydligare på LCD än på CRT är endast för att de är större. Om tv:n fungerar korrekt i 50hz så rycker den inte mer än en 50hz CRT på 25p. Den rycker inte mer än en 60hz crt när den visar NTSC eller 24p heller. Men bilden är större så det syns tydligare.
Visst finns det dåliga LCD:er som har ryckningar i bilden, men detta har absolut inget med 100hz att göra.
Med andra ord kan man visst resonera som så att det inte är så noga med hz på LCD-tv. 60hz i spel funkar defintivit, även om det finns 100hz-otyg som kan ställa till det.
oki, där ser man. Så tipset till Squeek är då med andra ord att strunta i 100Hz, ta en som klarar 24p och sen e det upp till bildbehandlingen i TVn som sådan om det blir ryckigt lr inte då.
Postad 05 November 2008 - 21:55
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Är det någon som vet om man kan göra så att när man tex slår på en digital dekoder via HDMI att tv:n slår om till just den kanalen genom HDMI. Just nu så måste jag göra det manuellt.
Postad 20 November 2008 - 07:45
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Det värkar inte vara någon som kan svara på min fråga. Men jag har en till.
Kan inte MIRAI:en anpassa bilden till TV:n genom HDMI. Vad jag menar att om det är en panorama bild så ska tv:n sträcka ut bilden så den fyller hela skärmen. Just nu så gör den inte det. Det fungerar bra genom SCART.
Kan det vara ett fel? Kanske måste kontakta service.
Postad 20 November 2008 - 08:59
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Är det någon som vet om man kan göra så att när man tex slår på en digital dekoder via HDMI att tv:n slår om till just den kanalen genom HDMI. Just nu så måste jag göra det manuellt.
Nej, den har ingen detektering för detta. Det värkar inte vara någon som kan svara på min fråga. Men jag har en till.
Kan inte MIRAI:en anpassa bilden till TV:n genom HDMI. Vad jag menar att om det är en panorama bild så ska tv:n sträcka ut bilden så den fyller hela skärmen. Just nu så gör den inte det. Det fungerar bra genom SCART.
Kan det vara ett fel? Kanske måste kontakta service.
Det finns tre olika bildlägen om jag minns rätt. Men vill du verkligen ha det via HDMI. Blir ju mkt bättre om det är pixelmappat och inte förvrängd bild.
Postad 10 April 2009 - 08:10
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Fråga mig inte hur jag har lyckats men jag verkar ha fått någon form av inbränningar i min LCD. Sjukt irriterande men jag har inte råd att skaffa ny tv.
Postad 10 April 2009 - 08:45
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Fråga mig inte hur jag har lyckats men jag verkar ha fått någon form av inbränningar i min LCD. Sjukt irriterande men jag har inte råd att skaffa ny tv.
Faktum är att jag har oxå fått ngt liknande detta. Powermill verkar inte längre hantera Mirai i Sverige utan Mirai tycker man skall kontakta digitest.de (i Tyskland så klart). Jag tror att det jag upplever är ett produtionsfel, dock, ifrån att LCD-panelerna fått ngn typ av förskjutning...Men digitest i Tyskland tyckte inte det...jobbigt läge :/
Redigerat av alx242, 10 April 2009 - 10:36.
Postad 11 April 2009 - 23:28
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Faktum är att jag har oxå fått ngt liknande detta. Powermill verkar inte längre hantera Mirai i Sverige utan Mirai tycker man skall kontakta digitest.de (i Tyskland så klart). Jag tror att det jag upplever är ett produtionsfel, dock, ifrån att LCD-panelerna fått ngn typ av förskjutning...Men digitest i Tyskland tyckte inte det...jobbigt läge :/
Mirai skryter ju hejvilt om deras 3 års garanit med hämtning och lämning, så det är nog bara att ligga på dem om det inte är ni själva som orsakat felet.
Postad 12 April 2009 - 11:39
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Mirai skryter ju hejvilt om deras 3 års garanit med hämtning och lämning, så det är nog bara att ligga på dem om det inte är ni själva som orsakat felet.
Jag låg på digitest ett bra tag men orkade sen inte längre. De hävdade att det var vanlig "image sticking" medan jag hävdade att detta inte borde vara fallet och refererade till 2 servicecenter som jag själv skickat bilderna till och som sagt att det förmodligen snarare var fel på panelerna...:/ Funderade på om jag skulle dra iväg ett majl till någon på Mirai istället men det blev inte av...:/ Om ngn har en bra kontakt där (???) så skulle jag gärna dra iväg ett majl dit...
Postad 12 April 2009 - 12:10
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Jag låg på digitest ett bra tag men orkade sen inte längre. De hävdade att det var vanlig "image sticking" medan jag hävdade att detta inte borde vara fallet och refererade till 2 servicecenter som jag själv skickat bilderna till och som sagt att det förmodligen snarare var fel på panelerna...:/
Funderade på om jag skulle dra iväg ett majl till någon på Mirai istället men det blev inte av...:/
Om ngn har en bra kontakt där (???) så skulle jag gärna dra iväg ett majl dit...
Funkar inte [email protected] ?
Postad 12 April 2009 - 12:30
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Funkar inte [email protected] ?
Har för mig att jag skickade dit först och de bara vidarbefodrade mig till digitest direkt...kan ju alltid prova en gång till. Det tråkiga är väl att jag egentligen inte har några äkta bevis för att det skulle vara ett produktionsfel, mest en magkänsla och de svar jag fått ifrån andra servicecentrum som bara fått se de bilderna jag skickat till dem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|