* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *
1737 svar till detta ämne
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
1 år sedan
|
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg)
|
8 år sedan
|
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg)
|
9 år sedan
|
Dali Hemmabio (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg)
|
10 år sedan
|
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg)
|
10 år sedan
|
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg)
|
11 år sedan
|
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg)
|
12 år sedan
|
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg)
|
13 år sedan
|
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg)
|
13 år sedan
|
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
AVR255 ljudformat (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Problem med AVR 255 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg)
|
14 år sedan
|
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg)
|
14 år sedan
|
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg)
|
14 år sedan
|
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Uppgradera reciver (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg)
|
15 år sedan
|
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg)
|
15 år sedan
|
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg)
|
15 år sedan
|
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Surroundförstärkare (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg)
|
16 år sedan
|
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hk avr 255 (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Postad 11 mars 2010 - 15:33
kott
-
kott
-
Användare
-
-
243 inlägg
Ringa till supporten / ta med den tillbaka dit du köpte den är nog det enda som gäller.. Det låter som att HDMI-kretsen i stärkaren har lagt av och det är ingenting som man kan laga på egen hand... Men bara för att det inte ska hända igen, har du sett till så att Förstärkaren får tillräckligt med utrymme runt sig, så att den inte överhettas? Det är lätt att man klämmer in den i något litet skrymsle någonstans men då blir den extremt varm och det kan givetvis påverka lödningarna, precis som på Xbox 360 med Ring of Death om du känner till det.
Tog kontakt med Joakim som lurkar på forumet här och han bad mig att lämna in till min butik som i sin tur kommer skicka till H/K. Min 355 står öppet i en http://www.solid-tech.net/radius.htm#7 så tycker att luftflödet borde vara ok, även om den emellanåt blir väldigt varm. Hände med min oxå för ett år sen ca. Var video/HDMI kortet som vart sönder. Skickade in den och dom bytade bara kortet och 2 veckor senare hade jag den hemma igen. Fungerat klockrent sen dess.
Precis det svaret jag sökte efter. Tack grabbar för de snabba svaren.
Postad 12 mars 2010 - 13:03
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ja, det har väl dykt upp lite då och då tråden igenom. Kan hoppas på en FW-update för detta. Det är faktiskt den enda lite störiga "buggen" jag hittar i min idag. Som sagt, bara att byta källa och tillbaka, men lite kasst är det.
Ja, men enligt Joakim på Harman så är detta löst, i alla fall på 355 och 660, men hur det påverkar oss 255-ägare vet jag inte. Jag har fortfarande problem med att upp till 2 sekunder av varje musikspår jag spelar försvinner, oavsett om det är strömmat från TViX'en eller via fysiskt media på PS3'an. Kopplar jag förbi förstärkaren och rakt in i tv'n fungerar allt klockrent.
Postad 12 mars 2010 - 23:31
Unregisteredb54555ac
-
Unregisteredb54555ac
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har införskaffat mig en 255 nyligen. Det verkar inte som den har ljudet igång hela tiden, tex som när jag har min PS3 igång genom den, då när man bläddrar i menyerna i den så klickar det ju vid varje bläddring. Första klicket hörs aldrig, utan bara nästa om man gör det inom ca 1 sekund, väntar man över 1 sekund verkar det som ljudet slår ifrån igen, och hoppar igång strax efter den får en ljudsignal. Det stör mig lite, har ni andra som har en AVR 255 så också? Sen när jag spelar med hörlurar, och ljudet gör likadant när det inte kommer någon ljudsignal, o sen när det kommer en ljudsignal så får jag ju upp som typ en On Screen Meny, där det står att har jag hörlurar inkopplat, det är ju lite störande att en sån hoppar upp titt som tätt när man spelar spel/tittar på film som inte har ljud hela tiden.Någon som känner igen det? Sen tänkte jag även fråga hur f*n man får igång ljudet som man tar ut från TV tex?Har tagit ut ljudet från vanliga 3.5mm uttaget från tvn, i en kabel som omvandlar till RCA, sen kopplat in det på nr 7, analog 1 Audio in.Pdf länk här nere.Någon som kan hjälpa? Nr 7, Analog 1 Audio in.Sida 8, anslutningar på baksidan. http://www.harmankar..._355swedish.pdf
Redigerat av Unregisteredb54555ac, 12 mars 2010 - 23:32.
Postad 13 mars 2010 - 13:44
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Ja, men enligt Joakim på Harman så är detta löst, i alla fall på 355 och 660, men hur det påverkar oss 255-ägare vet jag inte.
Jag har fortfarande problem med att upp till 2 sekunder av varje musikspår jag spelar försvinner, oavsett om det är strömmat från TViX'en eller via fysiskt media på PS3'an. Kopplar jag förbi förstärkaren och rakt in i tv'n fungerar allt klockrent. Det är inte löst(inte i 255 iaf), sen får Joakim säga vad han vill! Jag har inte upplevt något knaster/skrapande ljud förrän tills igår kväll, då jag böt källor hit och dit och hade medelhög volym. Det är riktigt otäckt och kan aldrig vara bra för högtalarna. Att skicka tillbaka den känns också som "waste of time" eftersom flera har fått tillbaka maskiner som fungerar en tid men sedan kommer problemet tillbaks. Om nu Joakim är representant för H/K så är ju han en bra källa(om han kan vara lite objektiv), till Joakim kan jag bara säga: Det är dags att gå till botten med det här, nu. Min nästa förstärkare kommer inte bli från Harman om inte det här fixas på 255an. Som en ren lekman och "hobbyamatör" på området förstärkare, så säger ändå mig något att en väl genomarbetad FW faktiskt kan lösa problemet. Man måste kunna tala om för förstärkaren att öppna "gaten" tidigare och därmed släppa fram ljudet tidigare. Två problem finns, och är tydliga genom tråden. 1. Ljudet släpps igenom försent i "gaten", det föranleder att somliga missar 1-3sek av ljudet. 2. Högtalarna knastrar/sprakar när man byter ljudkälla eller när AVRen synkas med en ljudkälla. Kan vara mellan Input TV eller Input Game. Kan också hända när man ändrar från olika surround-modes, PCM>Stereo>DolpyPL. Jag har som sagts tidigare inte upplevt något av problemen, fram tills förrän igår. Dem finns där och är oacceptabla för en maskin i den här klassen. Ett par år har gått och någon ny FW från Harman är troligen bara att glömma nu. Det enda som återstår är att alla samlas och skickar in sina maskiner, får det fixat för stunden, väntar och skickar in maskinen igen, efter tre gånger tvingas Harman ta tillbaka tusentals maskiner. Alternativt så har Harman och deras reparationsavdelning ute i V.Frölunda en lösning liggandes i form av annan hårdvara som faktiskt löser problemet...det återstår att se.
Postad 13 mars 2010 - 15:31
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Det är inte löst(inte i 255 iaf), sen får Joakim säga vad han vill!
Jag har inte upplevt något knaster/skrapande ljud förrän tills igår kväll, då jag böt källor hit och dit och hade medelhög volym. Det är riktigt otäckt och kan aldrig vara bra för högtalarna.
Att skicka tillbaka den känns också som "waste of time" eftersom flera har fått tillbaka maskiner som fungerar en tid men sedan kommer problemet tillbaks.
Om nu Joakim är representant för H/K så är ju han en bra källa(om han kan vara lite objektiv), till Joakim kan jag bara säga: Det är dags att gå till botten med det här, nu. Min nästa förstärkare kommer inte bli från Harman om inte det här fixas på 255an.
Som en ren lekman och "hobbyamatör" på området förstärkare, så säger ändå mig något att en väl genomarbetad FW faktiskt kan lösa problemet. Man måste kunna tala om för förstärkaren att öppna "gaten" tidigare och därmed släppa fram ljudet tidigare.
Två problem finns, och är tydliga genom tråden. 1. Ljudet släpps igenom försent i "gaten", det föranleder att somliga missar 1-3sek av ljudet. 2. Högtalarna knastrar/sprakar när man byter ljudkälla eller när AVRen synkas med en ljudkälla. Kan vara mellan Input TV eller Input Game. Kan också hända när man ändrar från olika surround-modes, PCM>Stereo>DolpyPL.
Jag har som sagts tidigare inte upplevt något av problemen, fram tills förrän igår. Dem finns där och är oacceptabla för en maskin i den här klassen. Ett par år har gått och någon ny FW från Harman är troligen bara att glömma nu.
Det enda som återstår är att alla samlas och skickar in sina maskiner, får det fixat för stunden, väntar och skickar in maskinen igen, efter tre gånger tvingas Harman ta tillbaka tusentals maskiner. Alternativt så har Harman och deras reparationsavdelning ute i V.Frölunda en lösning liggandes i form av annan hårdvara som faktiskt löser problemet...det återstår att se.
Jag kan inte göra annat än att hålla med! Mycket bra skrivet Det argument jag tror nämnts flest gånger har varit HDMI-handskakningen och att det är någonting som tar tid, men om teknikerna på H/K inte klarar av att lösa ett problem som alla andra förstärkartekniker klarar av, då kanske H/K borde ifrågasätta sin interna kompetens? Jag har som sagt inga som helst problem om jag kör TViX'en eller PS3'an direkt till TV'n och mina bekanta som har "billigare" och "sämre" förstärkare från har inte samma problem. Jag tycker vi missnöjda H/K-ägare ställer Joakim mot väggen, eller åberopar Konsumentköplagen, för i mitt tycke är förstärkaren defekt
Postad 14 mars 2010 - 08:37
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Igår hände något otrevligt. Jag satt och spelade på min PS3 och plötsligt fick jag ingen bild, bara en svart skärm. Jag har min PS3 kopplad till min AVR 355 (HDMI) som i sin tur är kopplad till min Pioneer 5090H (HDMI). Detta har mer eller mindre fungerat felfritt sen köpet sommaren 2008. Halvt panikslagen började man köra uteslutningsmetoden:
* Bytte ut båda HDMI-kablarna, ingen bild. Utesluter att det är kablarna det är fel på. * Testade annan HDMI In både på förstärkaren och tv:n, ingen bild. * Testade att köra HDMI direkt mellan PS3 och tv, bild fungerar. Utesluter att det är tv:n som strular. * Testade PS3:an på en helt annan tv, bild fungerar. Utesluter att det är PS3:an som strular. * Testade att få fram förstärkarens meny via fjärrkontroll på tv:n, får ej fram meny alls.
Om jag får gissa av ovanstående resultat så har HDMI Out på förstärkaren slutat att fungera.
Vad gör man? Gräver en grop?
Man börjar väl med att testa en annan koppling till tvn än HDMI, typ en gul kompositkabel. Då kan man ringa in att det bara har med HDMI-utgången att göra och inget annat. Jag själv fick min 247 utbytt efter att H/K misslyckats med att laga HDMI-utgången 3ggr... Men bara för att det inte ska hända igen, har du sett till så att Förstärkaren får tillräckligt med utrymme runt sig, så att den inte överhettas? Det är lätt att man klämmer in den i något litet skrymsle någonstans men då blir den extremt varm och det kan givetvis påverka lödningarna, precis som på Xbox 360 med Ring of Death om du känner till det.
Jag fick uppgifter om att H/K har avstängningsfunktion vid överhettning. Om den inte slår ifrån själv skall det inte vara någon fara. Det ska heller inte göra någon skada att prova och köra tills den slår ifrån för att hitta gränsen.
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 14 mars 2010 - 08:38.
Postad 15 mars 2010 - 11:22
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Kan väl göra en liten update här...
1. Ljudet släpps igenom försent i "gaten", det föranleder att somliga missar 1-3sek av ljudet.
2. Högtalarna knastrar/sprakar när man byter ljudkälla eller när AVRen synkas med en ljudkälla. Kan vara mellan Input TV eller Input Game. Kan också hända när man ändrar från olika surround-modes, PCM>Stereo>DolpyPL.
Svar från Harman AssistWorkshop:
" Hej Steve
1. Nej det finns inget(mjukvara eller modifiering) som tar bort detta.
2. Detta bör lösas med mjukvaru-uppdatering, senaste version finner ni
på www.harmankardon.com (gå vidare till support)
Aktuell Version 28-07-2009 01 AFW V0.97.2.2
Om ni upplever fortsatta problem efter uppdatering bör apparat komma in för kontroll.
Bästa Hälsningar / Best Regards
Magnus Thorsson
AssistWorkshop "
________________________________________________________________________________
Eventuellt kommer det en lösning på "sprakljudet" då en fågel viskade i mitt öra att en ny firmware är på väg inom 8 veckor. Hurvida man kan åtgärda ljudfördröjningen eller inte, vet jag inte...
Redigerat av Falcy, 15 mars 2010 - 11:27.
Postad 15 mars 2010 - 12:52
Unregisteredb54555ac
-
Unregisteredb54555ac
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Uttagen/ingångarna som finns på framsidan på en AVR 255, ska det följa med luckor i kartongen som man sätter för där? Eller ska det vara öppet (som jag har nu)? Ser så fult ut med öppet ju.
Postad 15 mars 2010 - 12:55
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Uttagen/ingångarna som finns på framsidan på en AVR 255, ska det följa med luckor i kartongen som man sätter för där? Eller ska det vara öppet (som jag har nu)? Ser så fult ut med öppet ju.
Jag har också funderat på det faktiskt... Mina föräldrar har en gammal Harman Kardon, minns inte modellnummer just nu, men där fick man med luckor som man kunde placera där. Men i 255an har jag inte hittat några sådana.. Lite trist, för när de inte används så ser det ju bättre ut när det inte är en massa kontakter/ingångar som förstör den fina framsidan.
Postad 15 mars 2010 - 12:55
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Ja, luckor ska finnas. Här är det inte öppet och fult iaf  (Jag antar att du menar bredvid hörlursingången? Se mitt bildgalleri för luckor...)
Redigerat av Falcy, 15 mars 2010 - 12:55.
Postad 15 mars 2010 - 14:33
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Hej har en fråga ang Bi-wire har en avr-255 Köpte denna idag https://www.prisjakt...kt.php?p=471399En Monitor Audio Silver RX Center med Bi-wire hur kopplar man det är helt novis med Bi-wire har tjuvkopplat bi-wire på mina rs6 men det kanske inte är så bra i längden Finns ju inga platser kvar för mer högtalar sladdar i förstärkaren Fattar inte hur jag skall lösa detta alldeles för lite uttag i bak på förstärkaren till högtalare Kör med 7.1 Peter
Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 15 mars 2010 - 14:39.
Postad 16 mars 2010 - 08:13
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Har som sagt pratat med Harman AssistWorkshop och en snubbe där vidarebefordrade mitt mail till Harman International i Danmark. Och där fick jag följande svar:(På frågan varför det knäpper/skrapar i högtalarna när man byter källa osv)
Best regards
Peter Christoffersen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om det är för att skydda mina högtalare, varför skrapar och knäpper det i dem då? Det kan aldrig vara bra?
Och varför har inte Yamaha, Denon etc denna "finess" isåfall? (Eller så har dem det, fast där fungerar det som det ska...)
Redigerat av Falcy, 16 mars 2010 - 08:13.
Postad 16 mars 2010 - 14:19
qmagmat
-
qmagmat
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej, Jag drog nyss iväg ett mail, till H&K men postar det här också utifall någon har något förslag på problemlösning eller har råkat ut för samma problem (kan inte säga om det är förstärkaren eller högtalarpaketet som spökar, men det lutar mest åt högtalarna): Produkter: avr255 hkts11 Hi,
I am an owner of the HKTS11 system + the AVR255 receiver. After returning from a two week vacation i noticed that my subwoofer no longer is starting up. The sub stays in standby mode no matter if I change the power on mode from AUTO to ON; the color of the indicator on top of the sub never changes color from yellow/orange to blue/white. During my vacation I disconnected the power cord from the wall outlet for both the sub and the receiver but didn't change anything else.
I found that other people have experienced the same problem: http://www.avforums....-problem-3.html
Is there any solution to this problem or do I need to contact my retailer for a replacement unit?
Best regards, MagnusJag har även försökt pilla i inställningar på förstärkaren (EzEQ hjälper inte, subben går inte igång) men det verkar helt enkelt som om subben har lagt av. Jag har alltså inte ändrat något på systemet utan helt enkelt haft strömsladdarna utdragna i två veckor och när jag sedan skulle starta upp allt igen så vill inte subben gå igång utan stannar i standby. mvh m
Postad 25 mars 2010 - 16:21
Unregistereda7dc5ece
-
Unregistereda7dc5ece
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej,
Jag drog nyss iväg ett mail, till H&K men postar det här också utifall någon har något förslag på problemlösning eller har råkat ut för samma problem (kan inte säga om det är förstärkaren eller högtalarpaketet som spökar, men det lutar mest åt högtalarna): Produkter: avr255 hkts11
Hi,
I am an owner of the HKTS11 system + the AVR255 receiver. After returning from a two week vacation i noticed that my subwoofer no longer is starting up. The sub stays in standby mode no matter if I change the power on mode from AUTO to ON; the color of the indicator on top of the sub never changes color from yellow/orange to blue/white. During my vacation I disconnected the power cord from the wall outlet for both the sub and the receiver but didn't change anything else.
I found that other people have experienced the same problem: http://www.avforums....-problem-3.html
Is there any solution to this problem or do I need to contact my retailer for a replacement unit?
Best regards, Magnus
Jag har även försökt pilla i inställningar på förstärkaren (EzEQ hjälper inte, subben går inte igång) men det verkar helt enkelt som om subben har lagt av. Jag har alltså inte ändrat något på systemet utan helt enkelt haft strömsladdarna utdragna i två veckor och när jag sedan skulle starta upp allt igen så vill inte subben gå igång utan stannar i standby.
mvh m
Jag hade samma problem. Det var subben som hade lagt av. Fick en ny subb från Lars Bengtsson i Stockholm där jag hade köpt prylarna. Tydligen ett känt problem.
Redigerat av Unregistereda7dc5ece, 25 mars 2010 - 16:22.
Postad 26 mars 2010 - 22:16
ahd71
-
ahd71
-
Rookie
-
1 inlägg
Problemet:
Jag hade på min AVR255 ett "sprakfenomen" eller mer specifikt ett "digitalt knäpp" vid - byte av signalkälla - byte av ljudformat - volymändringar (märkbart vid högre volymer ungefär från ca "50" eller "-40dB" beroende på visningsformat) Analysen/Lösningen [kortversionen]- en för tillfället oanvänd signalkälla på analoga ingångar [och förmodligen ett jordpotentialproblem] Den något längre versionen av analys/lösningen:Detta höll på driva mig till vansinne under någon vecka men häromkvällen gjorde jag en kraftsamling för att isolera felet (som kommit smygande). Problemet var reproducerbart även med recievern inställd på sin interna FM mottagare (inställd på frekvens utan signal, dvs inget programmaterial). Vid varje stegs volymförändring kommer en tydligt "knäpp" i högtalarna. Jag avlägsnade alla kopplingar, en efter en, och på en av ingångarna (analog6/8) hade jag ett flerkanaligt ljudkort inkopplat (för att mixa i 5.1 utan att behöva koda det till en AC3 ström), omedelbart när jag tog bort sladdarna mellan ljudkort och AVR så försvann problemet för att komma tillbaka när jag satt i sladdarna igen, knäppningarna kom i olika högtalare beroende på vilka ingångar jag hade anslutna. Observera, fortfarande var inte AVR:en inställd på att använda dessa ingångar utan på FM-radio! Signalkällan (ljudkortet) som orsakade problemet var inkopplat med 220V via sin transformator och hade förmodligen en flytande jord som *kan* ha orsakat detta, uppenbarligen ett problem i AVR:en att det kan få dessa konsekvenser. Strömsätter jag ljudkortet tillfälligt försvinner problemet och återkommer först efter någon dag. Hoppas detta kan hjälpa några andra med liknande symtom mvh/ahd71
Postad 27 mars 2010 - 15:58
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Hoppas detta kan hjälpa några andra med liknande symtommvh/ahd71
Och vi som inte använder ett ljudkort och/eller bara HDMI då? Det knäpper etc även hos mig med just den uppställningen... Det är ett känt fel, antingen kommer det en "lösning" i nästa firmware(det har H/K sagt i ett år nu, efter två updates sen mitt inköp har inget blivit bättre...), som bör komma inom 6 veckor nu eller så är det "bara att leva med det". Min nästa förstärkare kommer inte från Harman/Kardon.
Redigerat av Falcy, 27 mars 2010 - 15:59.
Postad 27 mars 2010 - 17:06
Unregisteredb54555ac
-
Unregisteredb54555ac
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Vi är ju många som har problem med att 1-3 sek i början av tex ett ljudspår från en cd skiva/ljudspår (genom ps3 för min del) inte spelas upp genom en 255. Nu har jag fått min bytt till en 260. Kommer problemet att lösas för mig? Har inte tid att testa förns om någon dag.
Om inte, vilka andra förstärkare märke/modell klarar av det här som inte Harman lyckas lösa på deras maskiner?
Man har ju fått tips om att köra tex toslink osv så kan det lösas, men det ska ju inte behövas, det är väl det man har hdmi till, för att få allt i en och samma kabel?
Redigerat av Unregisteredb54555ac, 27 mars 2010 - 17:07.
Postad 27 mars 2010 - 20:25
Unregistered9860150d
-
Unregistered9860150d
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej på er!
Jag skulle vilja ha hjälp med en fråga. Jag funderar på att köpa en H/K 255 eller en H/K 355.
Vad är skillnaden mellan dessa apparater?
Som jag förstått är att 355:an har möjlighet att ansluta en ipod/iphone, (har en iphone).
Sedan var det något med multiroom möjligheter (med display).
Tacksam för svar!
Postad 29 mars 2010 - 10:18
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Hej på er! Jag skulle vilja ha hjälp med en fråga. Jag funderar på att köpa en H/K 255 eller en H/K 355. Vad är skillnaden mellan dessa apparater? Som jag förstått är att 355:an har möjlighet att ansluta en ipod/iphone, (har en iphone). Sedan var det något med multiroom möjligheter (med display).
Tacksam för svar!
355'an har lite mer kräm. Jag kan dock tyvärr inte rekommendera denna förstärkarserie (Vet inte om problemet är löst i 260 resp 360) längre. Satsa på en Onkyo eller en Marantz i samma prisklass istället
Redigerat av Wixner, 29 mars 2010 - 10:46.
Postad 29 mars 2010 - 14:01
Unregisteredb54555ac
-
Unregisteredb54555ac
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Wixner, det är inte löst i 260 iaf. Jag fick min 255 utbytt mot en ny 255, det funkade inte nåt vidare. Nu har jag fått den utbytt mot en 260 (efter lite tjat om att jag inte skulle betala någon mellanskillnad så slapp jag det som tur var) för den här 260 funkar absolut inte bättre än 255. Affären verkar kunna ta till vilka medel som helst, förutom att jag får lämna tillbaka mitt hemmabiopaket och ta tillbaka mina pengar istället. Då var jag ändå inne med paketet innan öppet köp hade gått ut (även om jag hade testat grejerna) för man kan ju inte veta om det inte funkar som det ska om man inte provar dom. Någon som har några bra tips om hur man ska gå tillväga för att få lämna tillbaka skräpet, som det faktiskt i mina ögon/öron är? På konsumentverkets hemsida står det såhär: För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Räcker det argumentet mot griniga försäljare för att få byta in det tro? Jag vill inte ha det kvar alls
Postad 08 april 2010 - 16:19
Unregisteredb54555ac
-
Unregisteredb54555ac
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Vad jag fick höra så var 260 som jag nu har fått istället för en 255, bättre anpassad mellan hårdvara och mjukvara, och det skulle inte vara några fel alls. Men igår kväll slutade min 260 att spela upp ljud, precis som en av de två 255 jag har haft. Så fick byta källa och tillbaka sen så funkade det. Men så ska det ju inte behöva vara.
Men det är inte fel i förstärkaren tydligen, utan det är fel på mina andra källor tydligen... yeah right.. Min tv och PS3 som har funkat utmärkt i ca 2.5 år pajade tydligen helt plötsligt när jag köpte en förstärkare från Harman..
Har inte Joakim någonting att säga om det kanske?
Det är ju helt värdelöst att betala 6000:- för en produkt som inte funkar som den ska, eller vill Harman att den ska sluta spela ljud lite då och då kanske? Den kan lika gärna ligga och damma i garderoben så tar jag fram en gammal förstärkare som är mycket bättre såfall som inte ens kostar en tredjedel..
Postad 08 april 2010 - 17:18
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
När jag kör BD-filmer via min ps3 slim och HK 255 så får jag stora problem när jag kör ljudet via bitstrem till recivern. Ljudet fungerar bra, när det funkar vill säga. För helt plötsligt under en film ljudet från filmen "släppa" och jag får istället ett väldigt kraftigt sprakande i högtalarna. Detta gör att jag inte vågar köra bitstream från ps3 utan får ha den på PCM. Lite synd då man ju inte kan ser vilket ljudformat man kör då i displayen på 255'an. Någon mer som har varit med om detta, är det ett vanligt fel?
En ytterligare problem jag stött på sedan jag köpte ps3 är att när jag växlar källa från ps3 till tv så flippar bildinställningarna ur fullständigt ibland. bilden blir i fel upplösning, fel storlek, fel placering på skärmen osv. Är det någon som varit med om detta???
Min 255 blir 2 år nu till sommaren och jag har inte varit riktigt nöjd med mjukvaran någon gång. Jag gjorde den första mjukvaruuppdateringen så jag hade knäppljud vid kanalbyte, men efter det så har jag inte gjort några ev. uppdateringar. Börjar lite smått fundera på att gå till botten med detta då jag nu tycker att problemen är lite väl många. Vet ni vilken hållning H/K har haft gällande reklamationer när det gäller fabrikationsfel som det ju är frågan om här? Så ###### jobbigt när grejerna ska skickas in gång efter gång för att de ska hålla på och försöka laga och åtgärda fel. Till slut lägger man ju bara ner och tröttnar, med resultatet att man inte köper en H/K nästa gång.
Ska tilllägga att jag för övrigt gillar vad denna maskin levererar gällande ljud. riktigt skönt ljud i H/K och jag tycker att den passar mina monitor audio RS6 fantastiskt bra
Postad 08 april 2010 - 21:22
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Ja, jag har samma problem när jag byter källa från min Mac Mini och tillbaka. Varje gång. Är tvungen att starta om H/K 255 för att det ska bli bra igen. Håller med dig i övrigt också. Ljudet är fantastiskt bra. Mjukvaran är en katastrof! Två år har gått och H/K har fortfarande inte lyckats få till en fungerande firmware. En ytterligare problem jag stött på sedan jag köpte ps3 är att när jag växlar källa från ps3 till tv så flippar bildinställningarna ur fullständigt ibland. bilden blir i fel upplösning, fel storlek, fel placering på skärmen osv. Är det någon som varit med om detta???
Postad 09 april 2010 - 09:47
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
någon som kan svara på hur många uppdateringara det finns på mjukvaran till 255'an. Jag vet att det var många som inte blev hjälpa efter att ha uppdaterat till den första uppdateringen som kom.
Postad 11 april 2010 - 11:51
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
hejsan...var på elgiganten idag(häggvik) å tittade på en hk 255..
jag skulle få den för 4500 kr...
är väldigt sugen på att slå till d min hkavr 4000 börjat strula...
har lite frågor...
hur vet man vilken firmwire den har,å behöver man uppdatera den?
måste man lämna in den för att göra det,eller kan man bränna den på nån skiva..
funkar hdmi växlarna bra?
hadde tänkt att använda dvd-dator+nått annat till ingångarna i 255..å min hdbox hadde jag tänkt att sätta direkt i tv:n,vill inte behöva sätta på 255 bara för att se på tv,för 255:an klarar väl inte i att ta igenom singnalerna i stanby,eller?
elgiganten har ju 1 års garanti,men vad har harman kardon?
va tycker ni ska man slå till?
den borde nog räcka för mig,å driva mina audiopro black diamond högtalare bra,som min gamla avr 4000 gör..
Postad 11 april 2010 - 13:38
Unregisteredff677e81
-
Unregisteredff677e81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
du behöver inte lämna in den uppdattera gör du själv på länken man följer står de vilken siffer kombination man ska ha för att de ska vara rätt mycket bra reciver sålde min beg precis för 3800
Postad 11 april 2010 - 17:11
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag bytte själv från 4000 till 255, och ljudmässigt kommer du inte bli besviken om du köper den. Men... HDMI-växeln funkar verkligen sådär, känns som att den är ganska långsam. Dessutom kan den tappa någon sekunds inledning på ljudet, t ex i samband med låtbyten och start av filmer etc.. Kan variera lite beroende på kringutrustning och firmware, men H/K har absolut inte fixat problemet ännu. Det finns även en del andra buggar när det gäller HDMI. Bilden försvinner, det blinkar grönt, 24 Hz-problem, mm. Det finns en knappkombination som man trycker för att få fram firmware-info. Läs i den här tråden - det kan variera lite beroende på vilken version man har. Firmware uppdaterar man från datorn med en seriell kabel från 80-talet. Det funkar, men känns inte särskilt smidigt. 255:an låter alltså bra, men är två år gammal och buggig. Hur billigt du än får den, så skulle jag absolut rekommendera en annan receiver av ett annat märke. 260 verkar dras med samma bekymmer vad jag har hört. Jag kommer inte att köpa en H/K nästa gång. hejsan...var på elgiganten idag(häggvik) å tittade på en hk 255..
jag skulle få den för 4500 kr...
är väldigt sugen på att slå till d min hkavr 4000 börjat strula...
har lite frågor...
hur vet man vilken firmwire den har,å behöver man uppdatera den?
måste man lämna in den för att göra det,eller kan man bränna den på nån skiva..
funkar hdmi växlarna bra?
hadde tänkt att använda dvd-dator+nått annat till ingångarna i 255..å min hdbox hadde jag tänkt att sätta direkt i tv:n,vill inte behöva sätta på 255 bara för att se på tv,för 255:an klarar väl inte i att ta igenom singnalerna i stanby,eller?
elgiganten har ju 1 års garanti,men vad har harman kardon?
va tycker ni ska man slå till?
den borde nog räcka för mig,å driva mina audiopro black diamond högtalare bra,som min gamla avr 4000 gör..
Postad 11 april 2010 - 17:37
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Jag bytte själv från 4000 till 255, och ljudmässigt kommer du inte bli besviken om du köper den. Men...
HDMI-växeln funkar verkligen sådär, känns som att den är ganska långsam. Dessutom kan den tappa någon sekunds inledning på ljudet, t ex i samband med låtbyten och start av filmer etc.. Kan variera lite beroende på kringutrustning och firmware, men H/K har absolut inte fixat problemet ännu. Det finns även en del andra buggar när det gäller HDMI. Bilden försvinner, det blinkar grönt, 24 Hz-problem, mm.
Det finns en knappkombination som man trycker för att få fram firmware-info. Läs i den här tråden - det kan variera lite beroende på vilken version man har. Firmware uppdaterar man från datorn med en seriell kabel från 80-talet. Det funkar, men känns inte särskilt smidigt.
255:an låter alltså bra, men är två år gammal och buggig. Hur billigt du än får den, så skulle jag absolut rekommendera en annan receiver av ett annat märke. 260 verkar dras med samma bekymmer vad jag har hört.
Jag kommer inte att köpa en H/K nästa gång.
oki.. vet inte om jag orkar med en massa strul... kanske ska beställa en onkeyo 607 i stället då...den borde nog klara mina trögdrivna högtalare..
Postad 12 april 2010 - 16:25
Unregistered43749
-
Unregistered43749
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej! Vi (harman kardon) vill lösa dessa problem nu som en del kunder har med AVR-255 och AVR-355. Vill passa på och påpeka att detta inte gäller alla AVR-255 och AVR-355 som sålts. Vi har idag ingen apparat på serviceverkstad inne med dessa felen rapporterade.Audiosync - med den senaste mjukvaran fungerar audiosync. Ljudet kommer direkt vid kapitel och spårbyte. Testad idag ute i butik (Reference Audio) på AVR-260, det är samma mjukvara i AVR-260 och AVR-255. HDMI-växeln - Med senaste mjukvaran fungerar HDMI-växeln. Det tar upp till 5 sekunder för AVR-255/355 och byta källa och sen upp till 5 sek för tvn och synka, vilket är helt normalt. Den senaste mjukvaran ger bättre kompatibilitet med HDMI-källor som datorer. På ett fåtal maskiner med tidigt serienummer under 6000 kan en kabel sitta löst till HDMIkortet vilket kan orsaka att bilden försvinner eller blinkar grönt. Det finns en serviceåtgärd för det och apparaten behöver in på service hos Assist workshop i Göteborg. Detta fenomen har visat sig på ca 2-3% av alla AVR-255/355 som sålts. Knäppljud vid källbyte - Vi har lagt till en mutefunktion när man byter källa så att det inte ska uppstå så höga knäppljud vid källbyte. Det är normalt med ett lågt ljud vid källbyte på receivers och förstärkare av olika märken. Det är viktigt att ni har installerat den senaste mjuvkaran Version 28-07-2009 01 AFW V0.97.2.2. Klicka här (zipfil)Om ni har fortsatta problem efter uppdateringen var vänlig kontakta mig så ska jag se till och ordna en lösning för er. Behöver följande information: Vad har du för problem? Vad har din receiver för mjukvara? Serienummer? Var är den köpt? När är den köpt? Var bor du? email? Telefonnummer? Svara till [email protected]Hoppas detta kan lugna befintliga harman/kardonägare och blivande. Kommer vara på tjänsteresa denna vecka för att se nya produkter kommer kunna svara tidigast i nästa vecka från 19/4.Hälsningar Joakim Malm Harman Consumer Nordic
Postad 18 april 2010 - 07:36
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Och för att se version på mjukvaran startar man AVR och trycker 1-2-3-0 -> OK på fjärrkontrollen. Siffrorna blinkar då till på displayen. Man kan behöva upprepa ett par gånger om man inte är snabb på att läsa...
Postad 18 april 2010 - 07:52
AckeOfSweden
-
AckeOfSweden
-
Användare
-
-
105 inlägg
oki..
vet inte om jag orkar med en massa strul... kanske ska beställa en onkeyo 607 i stället då...den borde nog klara mina trögdrivna högtalare..
Nu vet jag inte vad du har för högtalaren. Men är dom tungdrivna så skall du inte välja 607:an. Du kommer att tappa det mesta av basen på dina högtalare. Sedan är Onkyo otroligt ljusa i ljudkaraktären. Harman är bland dom mest strömstarkaste recivrarna som finns på marknaden. Och har du tungdrivna högtalare så är AVR255 en väldigt billig förstärkare för att leverera den kraften. Om du skall ha något likvärdigt från Onkyo så är det minst 807:an du skall ha. Lycka till och ta rätt beslut:)
Postad 18 april 2010 - 16:26
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Hej!
Vi (harman kardon) vill lösa dessa problem nu som en del kunder har med AVR-255 och AVR-355.
Vill passa på och påpeka att detta inte gäller alla AVR-255 och AVR-355 som sålts. Vi har idag ingen apparat på serviceverkstad inne med dessa felen rapporterade.
Audiosync - med den senaste mjukvaran fungerar audiosync. Ljudet kommer direkt vid kapitel och spårbyte. Testad idag ute i butik (Reference Audio) på AVR-260, det är samma mjukvara i AVR-260 och AVR-255.
HDMI-växeln - Med senaste mjukvaran fungerar HDMI-växeln. Det tar upp till 5 sekunder för AVR-255/355 och byta källa och sen upp till 5 sek för tvn och synka, vilket är helt normalt. Den senaste mjukvaran ger bättre kompatibilitet med HDMI-källor som datorer. På ett fåtal maskiner med tidigt serienummer under 6000 kan en kabel sitta löst till HDMIkortet vilket kan orsaka att bilden försvinner eller blinkar grönt. Det finns en serviceåtgärd för det och apparaten behöver in på service hos Assist workshop i Göteborg. Detta fenomen har visat sig på ca 2-3% av alla AVR-255/355 som sålts.
Knäppljud vid källbyte - Vi har lagt till en mutefunktion när man byter källa så att det inte ska uppstå så höga knäppljud vid källbyte. Det är normalt med ett lågt ljud vid källbyte på receivers och förstärkare av olika märken.
Det är viktigt att ni har installerat den senaste mjuvkaran Version 28-07-2009 01 AFW V0.97.2.2. Klicka här (zipfil)
Om ni har fortsatta problem efter uppdateringen var vänlig kontakta mig så ska jag se till och ordna en lösning för er. Behöver följande information: Vad har du för problem? Vad har din receiver för mjukvara? Serienummer?
Var är den köpt? När är den köpt?
Var bor du? email? Telefonnummer?
Svara till [email protected]
Hoppas detta kan lugna befintliga harman/kardonägare och blivande.
Kommer vara på tjänsteresa denna vecka för att se nya produkter kommer kunna svara tidigast i nästa vecka från 19/4.
Hälsningar Joakim Malm Harman Consumer Nordic
Tyvärr är min maskin nerpackad inför en flytt nu, men en sak är säker och det är att jag har den firmware som anges i din post. Tyvärr har jag konstaterat att jag testat min förstärkare med 4 andra HDMI-baserade enheter (utöver de om jag tidigare testat, TVIX M6600, PS3, egenbyggd HTCP med ATI HD3200 GPU) utan annorlunda resultat. Det vill säga: 1. 2-3 sekunders ljudförlust vid nytt ljudspår 2. Ibland plockar inte input'en upp ljudsignalen när källan har pausats. 3. Ibland plockar inte input'en upp någon signal över huvud taget. Måste då byta källa fram och tillbaka eller starta om förstärkaren
Redigerat av Wixner, 18 april 2010 - 16:32.
Postad 26 april 2010 - 11:40
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Någon som har fått sin maskin servad ännu? Har ni på Harman kommit fram till vad det är som är fel? Vad kommer att åtgärdas, eller kommer den att hårdvarufelsökas av tekniker, bekostat av mig?
Postad 26 april 2010 - 22:34
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Någon som har fått sin maskin servad ännu? Har ni på Harman kommit fram till vad det är som är fel? Vad kommer att åtgärdas, eller kommer den att hårdvarufelsökas av tekniker, bekostat av mig?
1. Har du garanti kvar, så lär det inte kosta dig något att få den skickad till Harman(Assist Workshop) för en kontroll, via din återförsäljare. 2. Problemet är: 2.1 Jag har varit i kontakt med Assist Workshop i Frölunda, som har hand om service för Harman. Workshop säger att dem vet om problemet med att ljud fördröjs 1-4sek. 2.2 Workshop och Harman är också medvetna om det klick/sprakljud från högtalarna som uppstår när man byter källa. Harman säger angående klick/sprakljud att skicka in enheten, Workshop har dock ingen lösning... Jag har fått detta som svar av Workshop via mail. Moment 22 alltså... Harman säger angående ljudfördröjningen att "det ska vara så" och att det är ett "skydd" för mina högtalare. Ingen annan tillverkare, som jag vet om, tillämpar detta "skydd" som förstör mina låtar. Ett bättre "skydd" för mina högtalare vore om sprak/klickljudet försvann när jag byter källa... Jag har inte skickat in min enhet eftersom Workshop inte har någon lösning ändå. Och klick/sprakljudet är ju "normalt" så det blir vi aldrig av med. Enligt Harman här på forumet skulle en ny firmware komma om 4-8 veckor, det har nu gått 6 veckor sedan jag fick det beskedet och någon ny firmware känner inte jag till...
Redigerat av Falcy, 26 april 2010 - 22:38.
Postad 27 april 2010 - 11:44
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Är det någon mer än mig som upplever att ljudet missas någon sekund även vid optiskt överföring?
Postad 27 april 2010 - 20:44
Unregistered1754
-
Unregistered1754
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Kan man inte uppdatera firmwaren om man har windows 7 eller vad är det? när jag ska kör igång uppdateraren så kommer programmet upp men när jag trycker på continue så står det restricted user error, error code blablablablablabla och sedan failed to register necesarry dlls.
Postad 27 april 2010 - 21:55
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Hej. Jag har en liten fråga; hur får man igång dolby digital ex och dts es på HK 255? Hittar verkligen inte denna funktion. Detta gäller alltså när den matas med en film som endast har DTS eller DD utan EX/ES.
Det står i manualen att det ska gå välja manuellt, men var?? :S
På polarens Yamaha går det slå av och på med en enda knapp..
Tacksam för svar.
Redigerat av Beijergard, 27 april 2010 - 22:24.
Postad 30 april 2010 - 07:06
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Kan man inte uppdatera firmwaren om man har windows 7 eller vad är det? när jag ska kör igång uppdateraren så kommer programmet upp men när jag trycker på continue så står det restricted user error, error code blablablablablabla och sedan failed to register necesarry dlls.
Högerklicka på exe-filen och välj "Run as Administrator" eller "Kör som Administratör" så ska det funka
Postad 01 maj 2010 - 09:42
partina
-
partina
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej! Jag vill koppla ihop en AVR 155 till min dator och sedan vidare till tv:n. Men jag hittar ingen info om AVR 155 kan föra över ljudet från datorn via hdmi-kabeln, kan den det? Eller måste man ha en separat ljudkabel för att få över ljudet från datorn? Om det inte går varför har man hdmi-kabel överhuvudtaget?
Postad 01 maj 2010 - 09:56
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Hej! Jag vill koppla ihop en AVR 155 till min dator och sedan vidare till tv:n. Men jag hittar ingen info om AVR 155 kan föra över ljudet från datorn via hdmi-kabeln, kan den det? Eller måste man ha en separat ljudkabel för att få över ljudet från datorn? Om det inte går varför har man hdmi-kabel överhuvudtaget?
Jag kör så med min avr255, och vad jag vet så ska det fungera lika bra på 155. Det är ju klart den tar emot ljud via HDMI
Postad 01 maj 2010 - 17:54
ziggekatten
-
ziggekatten
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det skall funka utmärkt förutsatt att datorn skickar ljudet över HDMI. Inte alla datorer skickar ljud över HDMI. Exempelvis HP's bärbara skickar bara bildinformation i HDMI-kabeln. Står uttryckligen så i manualen.
Postad 02 maj 2010 - 10:05
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Det skall funka utmärkt förutsatt att datorn skickar ljudet över HDMI. Inte alla datorer skickar ljud över HDMI. Exempelvis HP's bärbara skickar bara bildinformation i HDMI-kabeln. Står uttryckligen så i manualen.
Det där var ganska grovt generaliserat. Sitter på en HP nu och skriver faktiskt och den skickar ljud via HDMI, och den är ca 2 år. I stort sett alla maskiner tillverkade efter denna bör ju rimligtvis ha samma funktionalitet på HDMI porten.
Postad 02 maj 2010 - 12:10
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Min HP är över 2 år gammal med ATI Mobility Radeon HD 2600XT och den skickar ut ljud via HDMI, 5.1 också.
Postad 03 maj 2010 - 08:28
Unregistered1754
-
Unregistered1754
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Även min bärbara HP skickar ljud via HDMI
Postad 05 maj 2010 - 00:31
höistad
-
höistad
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har nu köpt nya högtalare, Golvare elac fs 187 och center elac cc181. När jag kör Ez Set's EQ får jag konstiga värden. höger front högtalare lägger sig på -4 db medans vänster lägger sig på 0 db. De är exakt samma avstånd från micen. Sen lägger sig frontarna på 60hz och centern på 150 hz. Souround (g väldigt små gamla canton) lägger sig på 80hz. Hur bör jag göra detta manuelt så det låter bra? bör inte frontarna och centern sättas på large?
Ngn som har samma högtalare eller liknande? använder ni Ez Set's EQ?
Tacksam för svar.
Postad 05 maj 2010 - 09:21
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag har nu köpt nya högtalare, Golvare elac fs 187 och center elac cc181. När jag kör Ez Set's EQ får jag konstiga värden. höger front högtalare lägger sig på -4 db medans vänster lägger sig på 0 db. De är exakt samma avstånd från micen. Sen lägger sig frontarna på 60hz och centern på 150 hz. Souround (g väldigt små gamla canton) lägger sig på 80hz. Hur bör jag göra detta manuelt så det låter bra? bör inte frontarna och centern sättas på large?
Ngn som har samma högtalare eller liknande? använder ni Ez Set's EQ?
Tacksam för svar.
Jag har använt det en gång, men det funkade inte alls - fick konstiga resultat precis som du. Helst ska du nog göra reset till fabriksinställningarna, och ställa in allt manuellt. Det finns många rapporter på att EzSet bara förstör det fina ljudet i receivern.
Postad 05 maj 2010 - 12:44
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Jag har använt det en gång, men det funkade inte alls - fick konstiga resultat precis som du. Helst ska du nog göra reset till fabriksinställningarna, och ställa in allt manuellt. Det finns många rapporter på att EzSet bara förstör det fina ljudet i receivern.
Kör EzSet för att få avståndet till högtalarna, sedan slår du av EQ i receivern och justerar utnivån och delningsfrekvensen på högtalarna manuellt. jag fick också riktigt konstiga värden när jag körde programmet, men efter att ha finjusterat manuellt låter det riktigt bra.
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 05 maj 2010 - 12:45.
Postad 06 maj 2010 - 01:53
Unregistered6e98fd36
-
Unregistered6e98fd36
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tja!
Glada nyheter! :-) Lite skvaller!
HK kommer att släppa en ny mjukvara som ska fixa de sista småbuggarna som finns kvar.
troligtvis släpps de nästa vecka någon gång!
Hoppas de lyckas helt denna gången, men det är ju inte så lätt att fixa alla ev buggar när inte alla har
samma konfig hemma, men de har tagit in en massa bugg rapporter från oss kunder..
Måste bara säga att HK e riktigt mån om sina kunder o ger bra support på sina produkter!
kommer köpa mer HK i framtiden.
/Stefan
Postad 06 maj 2010 - 02:00
Unregistered6e98fd36
-
Unregistered6e98fd36
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej! kolla så kabeln från ljudkortet är anslutet till ditt grafikkort, annars får du ej ut ljudet via HDMI kontakten. har du inbyggt grafikkort så brukar detta oftast inte behövas om även ljudkortet är inbyggt... har lite svårt att ge dej ett svar då jag ej vet vad du har för: moderkort Grafikkort Ljudkort eller om det är en märkesdator. (Kan hända att de glömt att montera kabeln då) Hoppas det hjälper dej. Mvh: Stefan
Postad 06 maj 2010 - 08:39
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Tja!
Glada nyheter! :-) Lite skvaller!
HK kommer att släppa en ny mjukvara som ska fixa de sista småbuggarna som finns kvar. troligtvis släpps de nästa vecka någon gång! 
Hoppas de lyckas helt denna gången, men det är ju inte så lätt att fixa alla ev buggar när inte alla har samma konfig hemma, men de har tagit in en massa bugg rapporter från oss kunder..
Måste bara säga att HK e riktigt mån om sina kunder o ger bra support på sina produkter!
kommer köpa mer HK i framtiden.
/Stefan
Inte för att vara skeptiskt, men det har vissa av oss hört i snart två år  Men jag håller hoppet uppe då jag verkligen gillar min förstärkare, om än måttligt irriterad när ljudet försvinner på mina bluray's efter en toalettpaus...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|