* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
9082 svar till detta ämne
Postad 31 January 2010 - 23:36
Vis6
-
Vis6
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om jag hittar en bild på en alien på internet så är det sant?
Jo Mr.Insider du postade ju inte bilder på "ailiens" så vem är jag att tala. Det är förstås någon 13-årig photoshop-dude som har fixat bilden. eller? Men det är ju tydligen bättre att tro på dig. någon random som är otrevlig och snackar rätt mycket dynga. När det väl kommer till kritan så har du inte mycket info att backa upp dina kommentarer med.
Postad 31 January 2010 - 23:41
Vis6
-
Vis6
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hittade förresten en film där man ser baksidan på den vita och den ser helt klart blank ut. Den svarta har alltid sett ut att ha en matt baksida (vet också att jag läst det någonstans)
EDIT: ca 1.40 in ser man baksidan på bägge, svart är helt klart matt o vit blank? Sen kan ju det där ändras... o isf hoppas jag bägge blir matta 
http://www.youtube.c...h?v=m19Lu-JUW1Q
Ja men enligt Barilla så är det en ailien.. och ja det kan ju ändras i den färdiga produkten men tror inte sannolikheten är så jätte stor. Eftersom "lattemorsor" är målgruppen och de gillar blanska saker. Men det återstår att se.
Postad 01 February 2010 - 00:19
lurane
-
lurane
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nu var det ändå inte jag som tog upp Nexusen utan det var någon lirare som sa att han skulle köpa den med bäst hårvara och då är det ju en Nexus, det kan väl ingen säga emot. De har samma "plattform" fast Nexusen har dubbelt så mycket ram och mycket bättre skärm.
Gällande Svart eller Vit X10 så är de lika glansiga.
med risk för trollmatning vill jag hävda att kameran väl ändå får räknas som hårdvara. dessutom är väl amoled tämligen värdelöst i solsken om man får tro de som verkar veta. men vad vet jag.
Postad 01 February 2010 - 00:23
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
En sak som jag stört mig lite på är att Sony Ericsson som håller på så mycket med paneler osv valt att göra LCD istället för OLED. Beslutade mig för att läsa lite om OLED och blev väldigt förvånad över följande. (saxat från wikipedia, så jag kan inte lova att det är helt sant)
"Power Consumption
While an OLED will consume around 40% of the power of an LCD displaying an image which is primarily black, for the majority of images, it will consume 60-80% of the power of an LCD - however it can use over three times as much power to display an image with a white background[52] such as a document or website. This can lead to disappointing real-world battery life in mobile devices."
Jag har iaf känslan av att jag kommer surfa en hel del på min X10, vilket jag faktiskt redan gör idag på min Nokia 5800 (även om skärmen är rätt liten, och telefonen lite "slö"). Stämmer detta så är det ju egentligen inte helt fel med LCD i telefonen, visst den hade kunna bli något tunnare och lite bättre färger med OLED men detta var iaf nyheter för mig. Det är ju dessutom så att en OLED fungerar sämre i stark belysning så som utomhus.
Kändes lite skönt att läsa det där, men antar Barilla inte kommer låta det här "passera"  (men snälla, för min del får du gärna låta bli)
Postad 01 February 2010 - 08:10
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
En sak som jag stört mig lite på är att Sony Ericsson som håller på så mycket med paneler osv valt att göra LCD istället för OLED. Beslutade mig för att läsa lite om OLED och blev väldigt förvånad över följande. (saxat från wikipedia, så jag kan inte lova att det är helt sant)
"Power Consumption While an OLED will consume around 40% of the power of an LCD displaying an image which is primarily black, for the majority of images, it will consume 60-80% of the power of an LCD - however it can use over three times as much power to display an image with a white background[52] such as a document or website. This can lead to disappointing real-world battery life in mobile devices."
Jag har iaf känslan av att jag kommer surfa en hel del på min X10, vilket jag faktiskt redan gör idag på min Nokia 5800 (även om skärmen är rätt liten, och telefonen lite "slö"). Stämmer detta så är det ju egentligen inte helt fel med LCD i telefonen, visst den hade kunna bli något tunnare och lite bättre färger med OLED men detta var iaf nyheter för mig. Det är ju dessutom så att en OLED fungerar sämre i stark belysning så som utomhus.
Kändes lite skönt att läsa det där, men antar Barilla inte kommer låta det här "passera" (men snälla, för min del får du gärna låta bli)
Fast LCD är ju mer ljusstark än OLED och bättre i solljus, så jag hade föredragit det ändå. Men detta känns ju bra att höra! Skit i Barilla. Är det så svårt att ignorera någon? Vi behöver inte fler inlägg där man bara slänger skit på Barilla! Sen så avgjorde det där med att den svarta har matt baksida mot den vitas blanka mitt färgval. Vem vill ha en blank baksida? Tur jag hade siktat på svart innan!
Redigerat av Flamso, 01 February 2010 - 08:11.
Postad 01 February 2010 - 09:56
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Du köper alltså en Nexus... Bra val.
X10 och N1 är ju ganska lika i hårdvaruspecifikationerna. RAM Mängden RAM är ju, troligtvis, faktamässigt till N1ans fördel (dock är ju mängden RAM märkbart endast vid viss användning). Skärm Här pratas det ofta med stora ord om hur mycket bättre den ena är än den andra. Ta tag i 2 exemplar och kolla själv. Hifi nördar som påstår att de ser och hör skillnader. Löjligt. Det är alldeles för små skärmar för att den möjligtvis existerande skillnaden skall märkas. Det enda man kan gå på är de faktan som finns 3.7" mot 4" (samt några få pixlar mer på SE). Det handlar snarare om tycke och smak här. Kamera Samma som med skärmen. Intuitivt skulle jag säga att SEs kamera "borde" vara bättre. Men återigen. Det är alldeles för små utrymmen för kameran i mobiler så om det finns någon mätbar skillnad mellan telefonerna så canceleras den av användarens taskiga användande samt förutsättningar. Övrigt Det är ju inte bara hårdvaran som avgör såklart. Pris och storlek är ganska viktigt. Och kanske det viktigaste av allt: att den GÅR att köpa... Det är ganska många inlägg i tråden trotts 2 månader still to go
Postad 01 February 2010 - 10:28
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Fast LCD är ju mer ljusstark än OLED och bättre i solljus, så jag hade föredragit det ändå. Men detta känns ju bra att höra!
Amoleden i Nexus är otrolig, mycket ljusstarkare än nån LCD jag sett. Och fungerar även i solen .
Postad 01 February 2010 - 10:31
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
X10 och N1 är ju ganska lika i hårdvaruspecifikationerna.
RAM Mängden RAM är ju, troligtvis, faktamässigt till N1ans fördel (dock är ju mängden RAM märkbart endast vid viss användning).
Skärm Här pratas det ofta med stora ord om hur mycket bättre den ena är än den andra. Ta tag i 2 exemplar och kolla själv. Hifi nördar som påstår att de ser och hör skillnader. Löjligt. Det är alldeles för små skärmar för att den möjligtvis existerande skillnaden skall märkas. Det enda man kan gå på är de faktan som finns 3.7" mot 4" (samt några få pixlar mer på SE). Det handlar snarare om tycke och smak här.
Kamera Samma som med skärmen. Intuitivt skulle jag säga att SEs kamera "borde" vara bättre. Men återigen. Det är alldeles för små utrymmen för kameran i mobiler så om det finns någon mätbar skillnad mellan telefonerna så canceleras den av användarens taskiga användande samt förutsättningar.
Övrigt Det är ju inte bara hårdvaran som avgör såklart. Pris och storlek är ganska viktigt. Och kanske det viktigaste av allt: att den GÅR att köpa... Det är ganska många inlägg i tråden trotts 2 månader still to go 
Vadå för små skärmar för att se skillnad? Sen behöver man inte se något för att inse att den har enormt mycket bättre batteritid jämfört med en LED som X10´an kör. Läs på Swedroid forumet så kan du få se att folks mobiler räcker riktigt länge trots hård användning. Det med solljus var ju överdrivet enligt alla som testat, man ser lika bra/dåligt som på vilken annan LED som helst. Jag har ju redan visat att Nexusen tar riktigt bra bilder, tror inte X10 an tar bättre. Men vi får väl se. Det är dock inget tvivel om vilken lur som har den bästa hårdvaran. Amoleden i Nexus är otrolig, mycket ljusstarkare än nån LCD jag sett. Och fungerar även i solen .
Jupp, visst är det så. Fruktansvärt bra skärm.
Postad 01 February 2010 - 10:45
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Amoleden i Nexus är otrolig, mycket ljusstarkare än nån LCD jag sett. Och fungerar även i solen .
Skönt att höra!
Postad 01 February 2010 - 12:23
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Som jag ser det vinner x10 över nexus1 (hårdvarumässigt) fast det beror ochkså på pris och vad som medföljer paketeringen.
Det är bara skärmen och minnet som gör nexus mer "framtidsäkert" (dvs kommer kännas fräsch i minst 2 år)
INGEN går för närvarande att köpa I SVERIGE, så det blir svårt att göra ett jämförande test, så man får bara gå på spekulationer och vad som står på papperet.
MEN vad som är klart är att det kommer en drös nya telefoner på marknaden i år med sjuka specifikationer. (läs bara vad winmo 7 kommer kräva). (Även android telefoner)
Ser redan fram emot vad uppföljaren till nexus och x10 kommer att erbjuda.
Vad hoppas ni?
Postad 01 February 2010 - 12:47
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Vadå för små skärmar för att se skillnad?
Den synbara skillnaden mellan två skärmar avtar med avstånd/storlek. Sen behöver man inte se något för att inse att den har enormt mycket bättre batteritid jämfört med en LED som X10´an kör.
Du suger på argumentation. Du har aldrig fakta, du bara tycker. Läs på Swedroid forumet så kan du få se att folks mobiler räcker riktigt länge trots hård användning.
Vet inte riktigt vad du svarar på nu då jag inte skrivit om batteritiden.. men visst kan det vara så. Jag har ju redan visat att Nexusen tar riktigt bra bilder, tror inte X10 an tar bättre. Men vi får väl se.
Den tar inga bra bilder. Det kommer inte X10 heller göra. Tar X10 bättre mediokra bilder än N1? Kanske, kanske inte. Troligtvis kommer skillnaden vara så pass liten att det inte avgör. Det är dock inget tvivel om vilken lur som har den bästa hårdvaran.
Återigen. Din argumentation är av katastrofal rang. Herregud kom med fakta. Det låter alltid så självklart och överlägset när du skriver.
Postad 01 February 2010 - 13:47
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jupp, visst är det så. Fruktansvärt bra skärm.
Nu är ju NisseGurra extrem N1-älskare i den tråden (där du kanske borde vara, förstår inte varför du trollar omkring här fortfarande) så han är väl kanske inte världen säkraste referens, men jag har hört av andra att skärmen är väldigt bra. Dock har jag använt Samsung Jet som också har en, enligt kritiker väldigt bra, AMOLED-skärm och den är helt värdelös i solsken, helt oanvändbar faktiskt. Nu är det dock X10 den här tråden ska handla om så vi kan väl dra ner snacket om N1 (och Barilla) till minimum. Jag är väldigt intresserad av hur IMAP-mailklienten funkar. Finns det en egenutvecklad klient med egna settings eller är det någon vaniljandroidklient, som jag hört inte ska vara så bra, och så är bara Timescape någon typ av meddelandevisare utan egentliga settings?
Postad 01 February 2010 - 14:22
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Läste precis någonstans att apps inte kan installeras på externa minnen. Stämmer detta verkligen? Nu är det väl inga problem eftersom X10 har 1GB, och apps är väl normalt sett ganska små? Men det låter bara så underligt stämmer detta?
Anledningen till det är att det inte finns någon kryptering för apps på externt minne. Google har dock sagt att detta skall lösas. Eftersom det inte finns och hade man kunnat lägga apps där hade de kunnat kopieras till höger och vänster = dåligt för säljare på market.
Postad 01 February 2010 - 14:42
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Läs på Swedroid forumet så kan du få se att folks mobiler räcker riktigt länge trots hård användning. Det med solljus var ju överdrivet enligt alla som testat, man ser lika bra/dåligt som på vilken annan LED som helst.
Va? Längre än vad? X10an som inte ens är släppt? X10an har bättre batterikapacitet än N1. X10an har 1500mAh och N1 bara 1400mAh. Så jag tvivlar på att batteritiden kommer vara så mycket bättre på N1an när de ha samma plattform. Skärmen är ju ändå avstängd större delen av tiden och ofta när man använder den är det för surf och därmed mycket vita bakgrunder där LCD drar mindre ström än OLED. Men om vi tar fram browser speedtestet igen där vi ser båda telefonerna sida vid sida så råder det ju ingen tvekan om vilken av skärmarna som är ljusstarkast. Nu vet jag visserligen inte hur det är med inställningarna, men i det fallet råder det ju inget tvivel när det gäller ljusstyrka. http://www.youtube.c...h?v=5yeT0ykVwacSedan kan man inte riktigt säga att N1an har dubbelt så mycket RAm som X10an. X10an har 384MB, varav 128 är dedikerat grafikminne medans N1an har 512MB delat minne. Jag tror inte att 10ans ramminne kommer vara någon stor flaskhals vid normalanvändning heller för den delen. Jag har ju redan visat att Nexusen tar riktigt bra bilder, tror inte X10 an tar bättre. Men vi får väl se.
Jag blev verkligen imponerad av de bilderna du visade. Men 10an har ju på pappret en betydligt bättre kamera och SE är ju erkända för att vara bra på just kameror på deras mobiler, både när det gäller hård- och mjukvara. Jag har väldigt svårt att tro att kamera på X10an skulle vara sämre i alla fall.
Postad 01 February 2010 - 16:30
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Som jag ser det vinner x10 över nexus1 (hårdvarumässigt) fast det beror ochkså på pris och vad som medföljer paketeringen. Det är bara skärmen och minnet som gör nexus mer "framtidsäkert" (dvs kommer kännas fräsch i minst 2 år)
Hur tänker du nu? Dom har samma plattform. Dock så har Nexus mer minne och en bättre skärm och X10´an har en bättre kamera. Hur får du ihop det att den lilla detaljen överväger mer än mer minne och bättre skärm?
Postad 01 February 2010 - 16:46
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Vadå för små skärmar för att se skillnad? Sen behöver man inte se något för att inse att den har enormt mycket bättre batteritid jämfört med en LED som X10´an kör.
Läs på Swedroid forumet så kan du få se att folks mobiler räcker riktigt länge trots hård användning. Det med solljus var ju överdrivet enligt alla som testat, man ser lika bra/dåligt som på vilken annan LED som helst.
Jag har ju redan visat att Nexusen tar riktigt bra bilder, tror inte X10 an tar bättre. Men vi får väl se.
Det är dock inget tvivel om vilken lur som har den bästa hårdvaran.
Jag kanske är väldigt okänslig, men har aldrig tyckt kontrasten på en LCD-skärm i någon bärbar enhet (kamera, psp, ds, telefon, pda mm. ) varit så dålig att jag reagerat på det. Kontrasten på X10 duger gott o väl, det kan jag säga utan att ha sett den själv. Sen om Nexus har en bättre skärm om man sitter o jämför (kontrasten åter igen) spelar mig ingen som helst roll. Det är alltså inte så som det står på wikipedia att en OLED drar mer ström än LCD när den visar mycket vitt? Skiter fullständigt i om folk tycker de har lång batteritid på Nexus 1, det är väl ingen här som gnäller på sin batteritid på X10? Nä just det, vi vet helt enkelt inte... o det är väl inte troligt att det kommer skilja speciellt mycket heller. Speciellt inte om det som står på wikipedia ang OLED stämmer, o är den dessutom en ovanligt ljusstark OLED så drar den väl extra mycket ström. Hur tänker du nu?
Dom har samma plattform. Dock så har Nexus mer minne och en bättre skärm och X10´an har en bättre kamera. Hur får du ihop det att den lilla detaljen överväger mer än mer minne och bättre skärm?
Snälla Barilla, bara för att du tycker N1 har bättre skärm än X10 (vilket i sig är konstigt eftersom du inte ens testat X10) så behöver inte alla hålla med dig. JAG (o en del andra med mig) kanske föredrar större skärm och högre upplösning framför högre kontrast och tycker det ger en bättre hårdvara så enkelt är det. Det är inte helt automatiskt så att det du tycker är rätt bara för att det råkar vara en nyare teknik med bättre kontrast eller för att DU tycker det är så. Vad det gäller ram-minnet så vet jag inte mycket om det. Men tror absolut inte det kommer vara problem. Visst, inget blir sämre av mer minne, men inte heller säkert det medför några fördelar heller. Det får vi nog se tids nog, men visst där har väl Nexus ett övertag rent hårdvarumässigt (Så får vi se om det innebär något i praktiken) Är det förresten säkert att X10 jobbar med 128mb i grafikminne? Jag försöker hitta specar på X10 men det verkar som inte ens sony ericsson satt de till 100%. Finns ju tex inte med på deras "white paper".
Redigerat av zippiz, 01 February 2010 - 16:59.
Postad 01 February 2010 - 17:24
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
Postad 01 February 2010 - 17:41
thestaar
-
thestaar
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ska antingen köpa Nexusen eller X10, det som oroar mig är att X10:an har hälften i RAM, kan detta påverka uppgradering av android? Klarar android 2.1 att köras på 256MB RAM?
Postad 01 February 2010 - 17:56
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Ska antingen köpa Nexusen eller X10, det som oroar mig är att X10:an har hälften i RAM, kan detta påverka uppgradering av android? Klarar android 2.1 att köras på 256MB RAM?
Jo, kommer att funka. Hoppas att SE får arslet ur vagnen och släpper X10 snart. Och att byggkvalitén håller bra standard. Många senare SE har varit rätt usla på det. Annars finns nog inte SE kvar som mobilproducent...
Postad 01 February 2010 - 17:58
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Är det förresten säkert att X10 jobbar med 128mb i grafikminne? Jag försöker hitta specar på X10 men det verkar som inte ens sony ericsson satt de till 100%. Finns ju tex inte med på deras "white paper".
Hm, jadu. Det fanns i deras förra white paper på developer.sonyericsson.com, men i det nya finns det inte med. Skumt. Här en screen ifrån det WPt http://www.xperiax10...h-384mb-of-ram/Det verkar som det inte är någon som riktigt vet, men de flesta som har koll verkar säga 256 MB + 128 MB dedikerat grafikminne. Det återstår väl att se tills SE kommer med en officiell uppgift om detta.
Postad 01 February 2010 - 18:02
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Det kommer inte vara några problem. Du kommer nog inte märka någon prestandaförbättring p.g.a. det extra minnet i Nexusen om du inte kör väldigt mycket program i bakgrunden. 2.1 drar väl inte nämnvärt mer ram än 1.6?
Postad 01 February 2010 - 18:03
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Som NisseGurra skriver så är det inga problem, har tom för mig att Nexusen bara kan använda 256MB ännu så länge (fix kommer väl senare). En liten sak till som är värt att nämna är att Nexus har 256MB för installation av spel, men X10 har 1GB. Man kan tycka att det inte spelar någon roll, men ännu så länge så tillåter väl inte Android att man installerar på externa minneskort. Tror dock det går att gå runt det på något sätt, men ändå värt att nämna. Hade det varit tvärt om hade ju detta inneburit ännu en grej som varit "överlägsen" på Nexus vs X10
Postad 01 February 2010 - 18:09
thestaar
-
thestaar
-
Amatör
-
-
52 inlägg
gött, får hoppas X10an blir en bra Sony Ericsson telefon, det var längesen...
Postad 01 February 2010 - 18:13
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Som NisseGurra skriver så är det inga problem, har tom för mig att Nexusen bara kan använda 256MB ännu så länge (fix kommer väl senare).
En liten sak till som är värt att nämna är att Nexus har 256MB för installation av spel, men X10 har 1GB. Man kan tycka att det inte spelar någon roll, men ännu så länge så tillåter väl inte Android att man installerar på externa minneskort. Tror dock det går att gå runt det på något sätt, men ändå värt att nämna. Hade det varit tvärt om hade ju detta inneburit ännu en grej som varit "överlägsen" på Nexus vs X10 
Hm, okej... De har delat upp minnet alltså? Ser ingen mening med att göra så :s Det går att komma runt om man rootar den.
Postad 01 February 2010 - 18:14
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
gött, får hoppas X10an blir en bra Sony Ericsson telefon, det var längesen...
Tycker många skriver, måste ha missat något... visst, X2 verkar ju inte vara någon hit (???) men annars? Vad är det för fel på Satio tex? (blir lite OT kanske)
Postad 01 February 2010 - 18:18
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Tycker många skriver, måste ha missat något... visst, X2 verkar ju inte vara någon hit (???) men annars? Vad är det för fel på Satio tex? (blir lite OT kanske)
Den är seg tror jag bara.
Postad 01 February 2010 - 18:23
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Läste lite i Satiotråden nyss, och det verkar väl som en del har problem med både det ena och andra, tyvärr.
Postad 01 February 2010 - 20:07
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
JAG (o en del andra med mig) kanske föredrar större skärm och högre upplösning framför högre kontrast och tycker det ger en bättre hårdvara så enkelt är det.
Vad pratar du om? Högre upplösning? Vet du ens hur upplösning fungerar? Verkar inte så.
Postad 01 February 2010 - 20:15
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Vad pratar du om? Högre upplösning? Vet du ens hur upplösning fungerar? Verkar inte så.
Sony Ericsson X10: 480 x 854 Htc Nexus One: 480 x 800
Postad 01 February 2010 - 20:59
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Sony Ericsson X10: 480 x 854 Htc Nexus One: 480 x 800
Precis... Men SKÄRMEN ÄR STÖRRE! Då måste man ha in fler pixlar för att bibehålla upplösningen. Men de har samma upplösning per tum. NI förstår alltså inte hur upplösning fungerar?
Postad 01 February 2010 - 21:07
Vis6
-
Vis6
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Precis... Men SKÄRMEN ÄR STÖRRE! Då måste man ha in fler pixlar för att bibehålla upplösningen.
Men de har samma upplösning per tum. NI förstår alltså inte hur upplösning fungerar?
Jo det du säger stämmer ju men eftersom skärmen är större och pixelmåttet likaså på X10an så måste det betyda att N1an och X10an har likvärdig upplösning.
Postad 01 February 2010 - 21:16
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jo det du säger stämmer ju men eftersom skärmen är större och pixelmåttet likaså på X10an så måste det betyda att N1an och X10an har likvärdig upplösning.
Ja, de har samma upplösning i stort sett.
Redigerat av Barilla, 01 February 2010 - 21:17.
Postad 01 February 2010 - 21:27
gregoff
-
gregoff
-
Användare
-
-
100 inlägg
Precis... Men SKÄRMEN ÄR STÖRRE! Då måste man ha in fler pixlar för att bibehålla upplösningen.
Men de har samma upplösning per tum. NI förstår alltså inte hur upplösning fungerar?
Skärmupplösning = antalet pixlar Bildupplösning = pixeltäthet i en bild Du tror inte att det kan ha varit "skärmupplösning" som menades innan? Ta och tänk lite innan du börjar att attackera folk! Upplösning i daglig tal kan likaväl vara antalet pixlar på bredden gånger höjden ( = skärmupplösning ).
Redigerat av gregoff, 01 February 2010 - 21:30.
Postad 01 February 2010 - 21:42
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Men seriöst... Om någon frågar dig vad en skärm har för upplösning svarar du i DPI då eller? Jag tror att ALLA utom du förstod att han menade antalet pixlar och inte pixeltätheten. Jag ser det som en en ganska betydande fördel att X10an har större skärm med högre skärmupplösning(om det nu är rätt ord för att du inte ska missuppfatta).
Postad 01 February 2010 - 21:46
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Skärmupplösning = antalet pixlar Bildupplösning = pixeltäthet i en bild
Du tror inte att det kan ha varit "skärmupplösning" som menades innan? Ta och tänk lite innan du börjar att attackera folk! Upplösning i daglig tal kan likaväl vara antalet pixlar på bredden gånger höjden ( = skärmupplösning ).
Jag är rätt övertygad att han inte vet vad upplösning är eftersom att han skrev att den har större skärm och högre upplösning. Han trodde nog att en bil på X10 är mer högupplöst än på Nexusen t ex. En person med koll hade kort och gott sagt att den har större skärm. Faktum är att de har exakt samma antal pixlar per tum så allt ser lika bra eller dåligt ut på båda mobilerna, den ena har dock lite större skärm. Men seriöst... Om någon frågar dig vad en skärm har för upplösning svarar du i DPI då eller?
Jag tror att ALLA utom du förstod att han menade antalet pixlar och inte pixeltätheten.
Jag ser det som en en ganska betydande fördel att X10an har större skärm med högre skärmupplösning(om det nu är rätt ord för att du inte ska missuppfatta).
Det är endast relevant om man vet antal tum på skärmen. Annars blir det bara en siffra som inte säger speciellt mycket.
Postad 01 February 2010 - 21:58
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Alltså Barilla, upplösning i normal svenska är ENBART antalet pixlar. Gärna bredd multiplicerat med höjd (alltså 480*854 som exempel). Det är vad man normalt menar och det är knappast något udda med det.
Pixeltätheten är ju inte överdrivet relevant i dessa sammanhang då den är för hög för att se någon större skillnad på.
Postad 01 February 2010 - 22:14
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Alltså Barilla, upplösning i normal svenska är ENBART antalet pixlar.
Vi säger att det är som du påstår. Om man då säger att den har en större skärm OCH högre upplösning. Skulle du anse att den personen har koll på vad han pratar om? Eller tror han att det är två helt olika saker?
Redigerat av Barilla, 01 February 2010 - 22:14.
Postad 01 February 2010 - 22:23
gregoff
-
gregoff
-
Användare
-
-
100 inlägg
Vi säger att det är som du påstår. Om man då säger att den har en större skärm OCH högre upplösning. Skulle du anse att den personen har koll på vad han pratar om? Eller tror han att det är två helt olika saker?
Tror faktiskt att dom flesta fattade kontentan av inlägget... Vad gör du i denna tråden egentligen? Någon som tycker att herrn här bidrar med något? Lägg märke till att det bara är du som idiotförklarar folk! Själv tycker jag inte riktigt att det är ett lämpligt beteende att ha på ett forum.
Redigerat av gregoff, 01 February 2010 - 22:26.
Postad 01 February 2010 - 22:39
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Tror faktiskt att dom flesta fattade kontentan av inlägget...
Nu var det inte det vi diskuterade... Utan om personen i fråga vet vad upplösning och skärmstorlek är och hur de hänger ihop. Jag idiotförklarar inte folk. Jag bara rättar till fel.
Postad 01 February 2010 - 22:45
Vis6
-
Vis6
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag idiotförklarar inte folk. Jag bara rättar till fel.
Skulle vilja säga att du idiotförklarade dig själv med det sista.
Postad 02 February 2010 - 00:21
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Jag är rätt övertygad att han inte vet vad upplösning är eftersom att han skrev att den har större skärm och högre upplösning. Han trodde nog att en bil på X10 är mer högupplöst än på Nexusen t ex.
En person med koll hade kort och gott sagt att den har större skärm.
Faktum är att de har exakt samma antal pixlar per tum så allt ser lika bra eller dåligt ut på båda mobilerna, den ena har dock lite större skärm.
Det är endast relevant om man vet antal tum på skärmen. Annars blir det bara en siffra som inte säger speciellt mycket.
Skrev ett långt svar här, men blev mer ett mail än ett inlägg så fick radera det. Skrev ju ett par PM till dig för några veckor sedan när jag tänkte köpa mig en Nexus, men har inga planer på att skriva några mer... Tror folket här inne förstod vad jag menade, så det är lite komiskt att just du ska börja gnälla o samtidigt få det som att jag inte har en aning vad jag skriver om. Men tack, för hjälpen du är så otroligt hjälpsam vi är så glada att ha dig här. Måste ändå fråga dig... Du skriver "allt ser lika bra eller dåligt ut på båda mobilerna, den ena har dock lite större skärm"? Men om man tex har en bild som är exakt 480x854 så kommer den se bättre ut på X10 än vad den skulle göra på Nexus då den senare hade varit tvungen att skala om bilden och därför förvränga den. Skulle du då inte säga att bilden ser bättre ut på X10an än på Nexus? Alternativet är ju att beskära bilden något på Nexus, men inte heller då skulle den ju se lika bra/dålig ut eller hur? X10 skulle dock kunna visa en bild med Nexus upplösning utan att skala om bilden, men dock inte utnyttja hela skärmen. Eller jag kanske har fel igen du kan väl förklara så jag förstår? (jag vet att du tycker det är jobbigt men försök) Egentligen borde jag inte skriva till dig öht, jag tycker du borde visa oss i den här tråden lite respekt och samtidigt blåsa lite liv i tråden för Nexus. Men det har vi ju försökt få dig att göra rätt länge nu, verkar helt enkelt som du inte kan släppa X10 o jag förstår dig, det är verkligen en fin telefon.
Postad 02 February 2010 - 05:20
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
men för **** sluta förstör tråden då
Troll....
Postad 02 February 2010 - 06:03
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
LOL. Det är allt jag har att säga.
Eller inte riktigt, jag är lite förvånad över att den vita är blank på baksidan. Varför? Visst syns saker mer på en svart blank yta än en blank vit yta. Det kanske är så att smuts inte fastnar så lätt? Vitt blir rätt fort gulaktigt annars.
Postad 02 February 2010 - 07:15
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Måste ändå fråga dig...
Du skriver "allt ser lika bra eller dåligt ut på båda mobilerna, den ena har dock lite större skärm"? Men om man tex har en bild som är exakt 480x854 så kommer den se bättre ut på X10 än vad den skulle göra på Nexus då den senare hade varit tvungen att skala om bilden och därför förvränga den. Skulle du då inte säga att bilden ser bättre ut på X10an än på Nexus? Alternativet är ju att beskära bilden något på Nexus, men inte heller då skulle den ju se lika bra/dålig ut eller hur? X10 skulle dock kunna visa en bild med Nexus upplösning utan att skala om bilden, men dock inte utnyttja hela skärmen.
Eller jag kanske har fel igen du kan väl förklara så jag förstår? (jag vet att du tycker det är jobbigt men försök)
Det känns inte att du förstår vad upplösning och skärmstorlek är. Om bild som blir skalad blir inte förvrängd så länge den behåller sina proportioner. Visst om man bara trycker ihop den på längden så blir den inte så bra, men om man minskar den skalenligt så har du samma kvalité på bilden, dock en mindre bild. Så för att upprepa det jag tidigare sagt, bilderna ser lika bra eller dåliga ut. Du har dock möjligheten att se lite större bilder på X10´an. Men det kräver ju att bilden är i det formatet. Skärmarna är ju lika breda men X10 an har lite längre skärm. De flesta bilder du tar är nämligen fyrkantiga och då blir den begränsande faktorn bredden på skärmen och inte längden. Då måste du in och zooma för att utnyttja skärmen max osv. Så nej. Jag anser att du har missförstått vad upplösning är och du trodde på fullt allvar att bilder och hemsidor osv skulle hålla en högre kvalité rent visuellt på X10´an tack vara att den har en lite längre skärm. Sen gillar jag ditt resonemang med en bild i exakt samma storlek som X10´ans skärm. Du kommer säkert att få massor av bilder i den skumma upplösningen, verkligen. Not. Snarare tvärt om, du kommer inte utnyttja en stor del av X10´ans skärm eftersom nästan alla bilder är fyrkantiga och då kommer att fylla upp skärmens bredd. Alltså kommer du ha två stora svarta ramar runt bilden.
Redigerat av Barilla, 02 February 2010 - 07:20.
Postad 02 February 2010 - 07:40
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
men för **** sluta förstör tråden då
Troll....
+1 Här var jag glad att det fanns en ny sida att läsa. Vad är på denna sida? Bara skit. Moderator plx...
Postad 02 February 2010 - 08:53
Starflake
-
Starflake
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
LOL. Det är allt jag har att säga. 
Eller inte riktigt, jag är lite förvånad över att den vita är blank på baksidan. Varför? Visst syns saker mer på en svart blank yta än en blank vit yta. Det kanske är så att smuts inte fastnar så lätt? Vitt blir rätt fort gulaktigt annars.
Good point faktiskt. En matt vit yta skulle troligtvis dra till sig mer smuts som sen inte går att få bort. Däremot är jag lite splittrad angående den matta svarta ytan. Blank svart kan va riktigt snyggt, men också se plastigt ut och dra till sig fingeravtryck. Däremot är det ganska lätt att torka av den i detta fall. Men dom erfarenheterna jag har av matta svarta ytor är att flottiga fingrar lätt ger avtryck på dessa med, och då är det desto svårare att få bort avtrycken.
Postad 02 February 2010 - 09:03
silverkillen
-
silverkillen
-
Användare
-
-
124 inlägg
Miscellaneous Size: 119 x 63 x 13 mm Weight: 135 grams Phone memory: 1 GB internal storage [u]Memory card support: Up to 32 GB additional storage via microSD™ ---------------------------------------------------------------------------------------------- Memory card included: 8 GB Operating system: Google™ Android Donut, version 1.6 Processor: 1GHz Qualcomm Snapdragon™ QSD8250 Battery: 1500mAh Var det inte max 16 GB sakt förut
Postad 02 February 2010 - 09:44
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Har fått nytt datum av Dustin på den vita precis: 19/2.
Jag tror dock inte på det
Postad 02 February 2010 - 10:08
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Har fått nytt datum av Dustin på den vita precis: 19/2.
Jag tror dock inte på det 
Nej, det verkar som om butiker tar ett datum för att folk ska förboka (säg 2-3 veckor fram i tiden, sedan behöver de bara flytta fram datumet, säg 2 veckor till tills telefonen släpps på riktigt) Någon som hört något upp X10 skärms färgåtergivning. (65000 känns lite futtigt, (det skall bero på android OS) , så tror någon att vi kommer få se fler färger på Skärmen? Såg att Dustin angav 0,0065 Miljoner färger vilket bara illustrerar hur lite färger det är samt vilken enhet det är som förväntas på en modern telefon)
Postad 02 February 2010 - 10:23
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Good point faktiskt. En matt vit yta skulle troligtvis dra till sig mer smuts som sen inte går att få bort. Däremot är jag lite splittrad angående den matta svarta ytan. Blank svart kan va riktigt snyggt, men också se plastigt ut och dra till sig fingeravtryck. Däremot är det ganska lätt att torka av den i detta fall. Men dom erfarenheterna jag har av matta svarta ytor är att flottiga fingrar lätt ger avtryck på dessa med, och då är det desto svårare att få bort avtrycken.
Yeah, det är sant så sant. Men jag har inte lyckats skita ner min X1a än sålänge!  Miscellaneous Size: 119 x 63 x 13 mm Weight: 135 grams Phone memory: 1 GB internal storage [u]Memory card support: Up to 32 GB additional storage via microSD™ ---------------------------------------------------------------------------------------------- Memory card included: 8 GB Operating system: Google™ Android Donut, version 1.6 Processor: 1GHz Qualcomm Snapdragon™ QSD8250 Battery: 1500mAh
Var det inte max 16 GB sakt förut
Mycket möjligt, men 32GB-minneskort i microSD-storlek har väl precis släppts?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|