Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 juni 2013 - 09:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

med en van den hul snowline i vänster högtalare under hela testet och höger högtalare böt vi kabel på under testets gång och vi lunde switcha mellan högtalarna på ett knapptryck så ljudet var mer eller mindre konstant.

Nu visste ni vilken kabel som "borde" vara bättre vilket gjorde att placeboeffekten styrde resultaten, varför körde ni inte blindat när ni ändå la ner tid och engagemang?

Postad 19 juni 2013 - 10:17

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Nu snackar vi inte rent blindtest mer än att vi satt med en van den hul snowline i vänster högtalare under hela testet och höger högtalare böt vi kabel på under testets gång och vi lunde switcha mellan högtalarna på ett knapptryck så ljudet var mer eller mindre konstant.

Testa igen fast nästa gång be din farsa byta kablar medans du inte ser, be han även ngn gång koppla in van den hul kabeln i båda högtalarna och kör testet ett par ggr.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 19 juni 2013 - 10:18.

Postad 19 juni 2013 - 10:26

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1 149 inlägg
  • 0
Alltså, vi hade väl ingen inställning att den skulle vara bättre. Vi hade även någon audioquest för runt 80kr metern och den ansåg vi vara sämre. Men vi får väl testa med blindtest nästa gång:) de lär bli fler gånger så får återkomma:)
Jag blir som sagt bara glad om jag inte hör skillnad på kabel för 25kr eller 100kr

Postad 19 juni 2013 - 10:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

[/size]

Nu visste ni vilken kabel som "borde" vara bättre vilket gjorde att placeboeffekten styrde resultaten, varför körde ni inte blindat när ni ändå la ner tid och engagemang?

Klart att dom hörde skillnad när testet gick ut på att växla mellan vänster och höger kanal samtidigt som man lyssnar på en stereoinspelning. Växla själv mellan vänster och höger när en steroinspelning spelas.

Postad 19 juni 2013 - 10:33

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Klart att dom hörde skillnad när testet gick ut på att växla mellan vänster och höger kanal samtidigt som man lyssnar på en stereoinspelning. Växla själv mellan vänster och höger när en steroinspelning spelas.

Ja skillnad mellan van den hul kabeln och övriga kablar hade nog jag med prickat in 100% i det testet dels pga ovan resonemang samt att placeringen av vänster/höger högtalare säkerligen gör skillnad också i ljudet i de allra flesta rum (dvs även med ett monostycke och samma kablar så kan man nog höra skillnad i många rum om man blindtestar med balansen).

Postad 19 juni 2013 - 10:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Alltså, vi hade väl ingen inställning att den skulle vara bättre. Vi hade även någon audioquest för runt 80kr metern och den ansåg vi vara sämre. Men vi får väl testa med blindtest nästa gång:) de lär bli fler gånger så får återkomma:)
Jag blir som sagt bara glad om jag inte hör skillnad på kabel för 25kr eller 100kr

Ha balansen i mittläge och byt bägge kablarna i det nya testet. Hur många gånger har du inte hört att gitarrsolot låter mer i tex vänster kanal. Klart att du hör skillnad då om du jämför en kanal åt gången.

Postad 19 juni 2013 - 11:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 6

Det här med hur stor area en kabel bör ha är ett trevligt ämne.
Hur är det rent tekniskt, desto grövre ledare desto högre motstånd?
Tunn kabel dålig bas?
Tjock kabel bra bas?
Tjock kabel dålig diskant?
Tunn kabel bra diskant?

Ju grövre kabel, desto lägre resistans. Ju kortare kabel, desto lägre resistans. I hemma-fallet är både diameter och längder i de storlekar att kabelresistansen i praktiken är noll, eller försumbart nära noll. Observera att jag skriver resistans, inte impedans. Impedansen är växelströmsmotståndet (och alltså intressantare när det gäller ljud), och den beror ganska lite på kabelarea och -längd. I så lågfrekventa signaler som ljud är så är dock kabelimpedansen inte intressant, och impedansskillnaden försumbar mellan "bas" och "diskant". Alltså är dina fyra sista rader inte relevanta för diskussionen. Resistansen påverkar f.ö. volymen, en högre resistans ger en lägre volym (eftersom man får ett högre spänningsfall över kabeln). Den påverkar inte huruvida bas eller diskant är "bra" eller inte. Inte heller "svärta", "värme", "detaljer" eller någon annan floskel.

Redigerat av BitterMelon, 19 juni 2013 - 11:02.

Postad 19 juni 2013 - 11:06

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
http://www.kennethsh...arskroenor.html

Läs och lär.

Postad 19 juni 2013 - 11:54

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 2

Måste ju bara fråga ni som hävdar att ingen skillnad hörs. Vilken kabel köper ni? Jag menar, vilket pris betalar ni per meter om det inte spelar någon roll? Bryt ni er om ifall det är ren koppar eller kör ni aluminiumkabel?
Nu frågar jag i ren nyfikenhet vad ni anser en kabel får kosta:)

Jag kör genomgående silver. Det är det bästa ledningsmaterialet med lägst förluster. Silverkablar behöver inte alls kosta mer än kopparkablar av hyfsad kvalitet dvs 100-300 kr/m. (iinklusive terminering). Min erfarenhet är att det finns ett samband mellan kapacitans per m och "karaktären" på kabeln. Förutsatt att kabeln i övrigt är lågimpediv och har terminering av hög kvalitet.
Det efterlyses ofta vetenskapliga resultat som stödjer tesen att kablar kan "låta" olika. I länken finns en vetenskaplig artikel som tar detta som en självklarhet (bl.a ren akustisk störning!) och nämner också "coherence" som en viktig egenskap för bl.a kablar. (Artikeln koncentrerar sig dock i huvudsak på högtalare). Människan kan tydligen uppfatta tidskillnader nedåt 6 us i det hörbara området. Det är då inte särskilt otroligt att kablar som "smetar" ut signalen i tidsdomänen kommer att uppfattas - annorlunda, om inte frekvenserna är i fas inom 6 us (jämfört med ursprungssignal).
http://www.physics.s...nchur/align.pdf

Ur artikeln "The present result provides a scientific basis for the anecdotal claims by audiophiles that fidelity requires time response in the microsecond range, and provides a solid quantitative standard for assessing the deteriorating effects of temporal delays and smearing in an audio chain".

Det finns också referenser i artikeln som pekar bakåt på olika tester. Det är dock första gången man lyckats validera 6 us som en högsta acceptabla gräns för att inte vara hörbart.

Postad 19 juni 2013 - 12:31

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 2
mer av samma sort: http://www.eetimes.c...-5?pageNumber=2

kablar gör en mätbar skillnad. Intressant nog i ovanstående artikel pekar man på hur systemet högtalare+kabel påverkas. Det finns alltså en synergieffekt. Att enbart mäta en kabels egenskaper är alltså ointressant. Egenskaperna måste mätas i sitt sammanhang och där händer det saker eftersom systemet inte är linjärt. Är det också hörbart? Jag drar slutsatsen från artikeln att det borde vara det.

Postad 19 juni 2013 - 12:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1
James Randi har en tävling som heter "The one million dollar paranormal challange". Där bl.a. erbjöd han en mille till den som kunde skilja ett par "Monster" högtalarkablar mot "Pear" högtalarkablar (dubbelt blindtest naturligtvis). Ett par med Pear kostade ca 7000 dollar för några år sen, vad jag vet. Monster var betydligt billigare. Bossen för Pear cable var först villig att låna ut ett par av sina kablar till Randi. Ett tag senare ångrade sig Pear och ville inte att deras kablar skulle vara med i tävlingen av nån luddig anledning. Intressant...Undrar varför han drog sig ur.

Postad 19 juni 2013 - 12:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Var mycke tekniksnack (som jag inte förstod jättemycke om, mest pratade man om cd, ultraljud, och andra neurophysiologiska saker) där samt en hel tråd med över 500 inlägg ang detta bla annat (såg aldrig kablar nämnas dock).
http://www.stereophi...apers-1?page=10

Men faktum kvarstår att man hittills inte har ngt test (iaf inte publicerat och korrekt utfört som jag har sett) där man lyckats skilja på "normalt" konstruerade kablar i samma längd.

Postad 19 juni 2013 - 12:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

...Det efterlyses ofta vetenskapliga resultat som stödjer tesen att kablar kan "låta" olika. I länken finns en vetenskaplig artikel som tar detta som en självklarhet (bl.a ren akustisk störning!) och nämner också "coherence" som en viktig egenskap för bl.a kablar. (Artikeln koncentrerar sig dock i huvudsak på högtalare). Människan kan tydligen uppfatta tidskillnader nedåt 6 us i det hörbara området. Det är då inte särskilt otroligt att kablar som "smetar" ut signalen i tidsdomänen kommer att uppfattas - annorlunda, om inte frekvenserna är i fas inom 6 us (jämfört med ursprungssignal).
http://www.physics.s...nchur/align.pdf

Intressant, men redan i inledningen påstår man helt ogenerat att folk föredrar ljud med 96kHz sampligsfrekvens framför 44.1, vilket både rent vetenskapligt och i åtskilliga blindtester funnits vara rena rappakaljan.

Sen förutsätter artikelns påstående att vi kan uppfatta tidsskillnader nedåt 6 microsekunder ju att våra öron har "upplösningsförmåga" motsvarande 167kHz, vilket vi sedan länge vet inte stämmer.

Jag anser att artikelns "rön" bör tas med en rejäl lastbil salt...

Postad 19 juni 2013 - 20:36

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Hade jag för mycket pengar över skulle jag gärna köpa dyr dyr kabel, för att det skulle kännas bra och är säkert bra..
Men jag tror att så länge man kör med en bra kabel på runt 2.5mm2 säg runt 20-50kr metern,
då tror jag man klarar sig väldigt långt..

Dom flesta bör nog ha andra saker att fixa innan man går upp på dyrare och ev bättre kablar.

Lägg pengarna på att mäta upp och akustikfixa rummet till 100% innan löjligtdyrakablar köps in.
Där tror jag man lättare kan uppfatta skillnaden i ljud, även mäta upp det lättare...

Ni som har dessa mätmickar som visar grafer mm... Det skulle vara intressant att se en graf med tex biltema eller supra 2.5mm2 eller säg 4mm2 mot ett fin fint märke med samma area.

Undrar om det blir väsentliga skillnader efter som det är väsentliga prisskillnader??

Postad 19 juni 2013 - 21:26

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 2
från samma artikel i mitt inlägg: "It would appear to be the case that certain cable benefits can only be claimed for certain amplifier/loudspeaker combinations, and that any perceived audible improvement heard on any one combination may not necessarily be able to be expected when the cable is used on any other combination".

Alltså, blindtester med enbart kablar är meningslösa! Man kan enbart testa kombinationer av förstärkare+kablar+högtalare eftersom synergieffekten kan vara större än de enskilda delarnas bidrag. Rätt designat blindtest borde alltså kunna avslöja skillnader.

Postad 19 juni 2013 - 21:35

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Tycker det det där låter som ren rappakalja. Det intressanta är att de kabeltroende aldrig kan presentera fakta, utan det är mycket tyckande.

Och hur svårt kan det vara att klara ett test gjort på rätt sätt, om nu skillnaderna är så stora? Varför gör ingen det?

Postad 19 juni 2013 - 21:46

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 1

Vår duktiga hifitidning i Sverige har gjort en bra analys av olika kablar i senaste numret. Där får alla som är väldigt osäkra med skillnader på ljudet med olika kablar lite fakta om vilka skillnader som finns. Är många som är det här.. ;-)

Samma tidning som i en test av dyra signalkablar för ett par år sen hävdade att kabeln förbättrade signalen....

Postad 19 juni 2013 - 22:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

från samma artikel i mitt inlägg: "It would appear to be the case that certain cable benefits can only be claimed for certain amplifier/loudspeaker combinations, and that any perceived audible improvement heard on any one combination may not necessarily be able to be expected when the cable is used on any other combination".

Det kallar jag för ett utmärkt exempel på önsketänkande för de som inte är öppna för att ingen upplevd skillnad kan bero på att det just inte finns någon hörbar skillnad.

Postad 19 juni 2013 - 22:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 3
Förbättrade signalen? Magiska kablar då, i så fall.

Postad 20 juni 2013 - 08:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Det kallar jag för ett utmärkt exempel på önsketänkande för de som inte är öppna för att ingen upplevd skillnad kan bero på att det just inte finns någon hörbar skillnad. [/size]

Ja det låter som en special pleading fallacy.

Postad 20 juni 2013 - 08:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 1

Det efterlyses ofta vetenskapliga resultat som stödjer tesen att kablar kan "låta" olika. I länken finns en vetenskaplig artikel som tar detta som en självklarhet...

Om den tar en kraftigt omdiskuterad och obevisad tes som självklarhet så är det inte en vetenskaplig artikel. Den är på sin höjd filosofisk.

Alltså, blindtester med enbart kablar är meningslösa! Man kan enbart testa kombinationer av förstärkare+kablar+högtalare eftersom synergieffekten kan vara större än de enskilda delarnas bidrag. Rätt designat blindtest borde alltså kunna avslöja skillnader.

Klassiskt argumentationsgrepp. När man har för mycket motbevis mot sin tes så komplicerar man problemet för att försvåra för motståndaren. Man flyttar diskussionen för att motståndaren ska behöva börja om. Det är dock ett fulgrepp och hjälper inte att visa tesen alls, eftersom det faktiskt inte tillför någon information eller kan ses som ett argument. Bara ett försvårande. Det visar snarare på att man måste ge upp sin ståndpunkt eftersom man är överbevisad, men tjurigt vägrar erkänna det. Som SC-Zap skriver: Varför är det ingen som gör på "rätt" sätt då vid testning? Folk som upplever skillnader gör uppenbarligen testning på precis lika fel sätt som alla andra?

Postad 20 juni 2013 - 09:27

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 2

Det kallar jag för ett utmärkt exempel på önsketänkande för de som inte är öppna för att ingen upplevd skillnad kan bero på att det just inte finns någon hörbar skillnad. [/size]

Läs en gång till. Det står inte så. De menar att upplevda skillnader i ett system kan utebli i ett annat. Man kan alltså inte dra generella slutsatser om en kabel. Bara om hur väl den presterar i just det sammanhanget och egentligen inte ens det, utan hur hela systemet fungerar tillsammans med kabeln.
Om man antar att det faktiskt finns hörbara skillnader mellan kablar så handlar det väl egentligen bara om att hitta ett system efter ens preferenser. Hör man inga skillnader finns ju ingen anledning att köpa dyrare. Men att från det säga att alla som hör skillnad har fel låter lite ovetenskapligt. Det går att träna sina sinnen. Varför finns radiologer annars? De ser saker som ingen dödlig ser. Varför? årtionden av träning. Radiologer utsätts ibland för motsvarande blindtester. De får se på bilder genererade genom att röntga s.k fantom. Dessa "fantom" är uppbyggda av anatomiska strukturer som efterliknar den diagnostiska situationen. Vitsen är att röntgenbilden blir exakt likadan och gör att radiolgen kan bedöma skillnader mellan röntgensystemen. Man gör dock detta alltmer sällan. Radiologerna ser sällan någon avgörande skillnad trots att de i verkliga sammanhang kan bedöma skillnader mellan bilder från olika vårdcentraler.

Att veta vad mar jämför mellan gör att man kan koncentrera sig på det som man tror är skillnaden. Ett blindtest skulle säkert kräva dagars lyssnande för att vara man ska vara säker på att man stämt av alla parametrar i sin mentala checkllista.

Ser man en högtalarkabel med lliten area som dessutom blir varm av musiklyssnande så misstänker man att basen blir lidande. Man koncentrerar sig alltså på basen. Det tar max 1 minut att uppfatta en skillnad (om den finns). I ett blindtest kanske du skulle uppfatta basen som lite mer grumlig ibland men kanske diskanten var lite grynigare? Måste lyssna igen - var det verkligen så?. Och hur är det perspektivet och förmågan att återge röster osv osv. Några timmars lyssnande räcker inte om man talar om små skillnader. För kablar handlar det om små skillnader enligt min erfarenhet. Men de finns och det är ju ens hobby att upptäcka dem, eller hur?

Postad 20 juni 2013 - 09:45

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 2

Att veta vad mar jämför mellan gör att man kan koncentrera sig på det som man tror är skillnaden.

Precis! Exakt så! Tack! Man "koncentrerar" sig och förstärker sinnesintrycken där man tror att det ska vara något speciellt, någon skillnad. Vilket såklart leder till att man upplever en skillnad. Det är det som kallas bias, det är precis det som ger upphov till placeboeffekten. Och det är det som gör testmetoden värdelös.

Dubbelblinda tester är standard inom alla områden av vetenskapen (där människan är testföremål), precis av den här anledningen. Det finns ingenting överhuvudtaget som ger anledning att tro att just ljud skulle vara undantaget den regeln. Tvärt om.

Postad 20 juni 2013 - 10:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

...Alltså, blindtester med enbart kablar är meningslösa! Man kan enbart testa kombinationer av förstärkare+kablar+högtalare eftersom synergieffekten kan vara större än de enskilda delarnas bidrag. Rätt designat blindtest borde alltså kunna avslöja skillnader.

Ingen här är förhoppningsvis så arrogant och okunnig att den förnekar att det faktiskt ofta ÄR skillnad på kablar, men det finns en genomgående brist i ditt resonemang, och det är oförmågan att förstå att även skillnader som är enkelt mätbara väldigt ofta är såpass små att de är försumbara och faktiskt inte alls går att uppfatta.

...Om man antar att det faktiskt finns hörbara skillnader mellan kablar så handlar det väl egentligen bara om att hitta ett system efter ens preferenser. Hör man inga skillnader finns ju ingen anledning att köpa dyrare. Men att från det säga att alla som hör skillnad har fel låter lite ovetenskapligt. Det går att träna sina sinnen. Varför finns radiologer annars? De ser saker som ingen dödlig ser. Varför? årtionden av träning...

Det finns givetvis kablar som är så förbaskat usla att de ger upphov till hörbara skillnader i ett vardagsrum, men jag betvivlar starkt att någon av oss här verkligen har dylika. De är dessutom ytterligt svåra att hitta, såvida man inte medvetet köper uppenbart olämpliga kablar för ändamålet.

Att alla hör fel som hör skillnader vill jag inte påstå, men det finns en lång rad anledningar till att folk "hör skillnad", och alla utom en enda beror på något annat än att det verkligen låter annorlunda.

Sen kan man med fog hävda att en radiolog egentligen inte tränar sina sinnen, utan helt enkelt bygger upp en erfarenhetsbank som gör att felfrekvensen i analysen helt enkelt faller med ökad erfarenhet. Även en ganska säker diagnos från radiologen kan visa sig felaktig, och jämförelsen är inte särskilt intressant tycker jag.

Ser man en högtalarkabel med lliten area som dessutom blir varm av musiklyssnande så misstänker man att basen blir lidande...
...Några timmars lyssnande räcker inte om man talar om små skillnader. För kablar handlar det om små skillnader enligt min erfarenhet. Men de finns och det är ju ens hobby att upptäcka dem, eller hur?

Jag tycker att din hobby verkar ganska tråkig och faktiskt en smula deprimerande.
Det finns helt enkelt ingen bra anledning att utgå ifrån en tveksam förutfattad mening och sedan fokusera i timmar på att försöka bekräfta denna med öronen... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 20 juni 2013 - 10:16.

Postad 20 juni 2013 - 13:38

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Visst är de skillnad på ljudet med olika kablar.. Punkt slut !

Den som säger emot hör illa.

Postad 20 juni 2013 - 16:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Precis! Exakt så! Tack! Man "koncentrerar" sig och förstärker sinnesintrycken där man tror att det ska vara något speciellt, någon skillnad. Vilket såklart leder till att man upplever en skillnad. Det är det som kallas bias, det är precis det som ger upphov till placeboeffekten. Och det är det som gör testmetoden värdelös.

Dubbelblinda tester är standard inom alla områden av vetenskapen (där människan är testföremål), precis av den här anledningen. Det finns ingenting överhuvudtaget som ger anledning att tro att just ljud skulle vara undantaget den regeln. Tvärt om.

Men, helt bortsett från kablars skillnader eller icke skillnader, Visst är det så att man kan träna upp sina sinnen, och att man lättare hittar avvikelser/skillnader om man vet vad man letar efter. Om man enbart koncentrerar sig på placebons negativa effekter är det lätt att missa detta rätt uppenbara faktum. ;)

Postad 20 juni 2013 - 19:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Jamendåså. Lustigt att ni inte kan producera ett enda övertygande argument om varför...

Postad 20 juni 2013 - 20:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Dagens mest onyanserade troll-kommentar. Har du smuttat på snapsen redan? :)

Postad 20 juni 2013 - 21:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Va? Vad sa du?

Postad 20 juni 2013 - 22:19

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Skoja ni bara.. Det finns inget belägg för att kablar inte gör någon skillnad.

Postad 20 juni 2013 - 22:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1

Trolla du bara... Det finns inget belägg för dina floskler.

Postad 20 juni 2013 - 22:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Jag har alltid hört skillnad på kablar men det är inte lätt. Kanske jag har en begåvning men det verkar finnas fler så jag är inte ensam...

Redigerat av Leif B, 20 juni 2013 - 22:46.

Postad 21 juni 2013 - 06:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Läs en gång till. Det står inte så. De menar att upplevda skillnader i ett system kan utebli i ett annat.

Och då drar du slutsatsen "Alltså, blindtester med enbart kablar är meningslösa!" vilket är just ett önsketänkande och inte ett faktum.

Att veta vad mar jämför mellan gör att man kan koncentrera sig på det som man tror är skillnaden.

Exakt och det gör därmed att man mycket lätt riskerar att uppleva skillnader som inte finns eller beror på något annat. Det du skriver förklarar nog ofta varför många upplever skillnader med hifimöss, kabelbandage, kabellyftare, guldsäkringar, mm,mm. Många produkter kan säljas just för att de inte gör någon skillnad alls och att kunden själv fyller i med det som de tror borde finnas där. Fungerar naturligtvis på samma sätt med kablar de gånger det inte är någon hörbar skillnad där.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 juni 2013 - 06:13.

Postad 21 juni 2013 - 06:52

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Jag har alltid hört skillnad på kablar men det är inte lätt.

Utan att lägga värderingar i sakfråga så tycker jag detta är lite motsägelsefullt

Postad 21 juni 2013 - 08:10

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Jo, faktiskt. Det finns däremot inga belägg för att kablar skulle göra någon skillnad för det mänskliga örat.

Postad 21 juni 2013 - 08:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag har alltid hört skillnad på kablar men det är inte lätt. Kanske jag har en begåvning men det verkar finnas fler så jag är inte ensam...

Visst, du kanske har en begåvning. Det kan vara så. Jag tror dig om du klarar ett dubbelt blindtest. Alltså du skall särskilja olika kablar med en sån träffsäkerhet att det vida överstiger gissningar. Nu skall jag blindtesta snapsar. Glad midsommar.

Postad 21 juni 2013 - 11:56

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Men, helt bortsett från kablars skillnader eller icke skillnader, Visst är det så att man kan träna upp sina sinnen, och att man lättare hittar avvikelser/skillnader om man vet vad man letar efter.

Man kan "träna upp sina sinnen" på det viset att man kan träna hjärnan att känna igen vissa mönster och då lättare hitta dem. Även kallat kunskap eller yrkesskicklighet, exemplet radiolog nämndes tidigare. Det har inget med placebo att göra, eller för den delen att man skulle kunna träna hörseln att höra -100dB-skillnader i ljud. Det finns fysiska gränser också, de går inte att träna bort.

Om man enbart koncentrerar sig på placebons negativa effekter är det lätt att missa detta rätt uppenbara faktum. ;)

Placebons negativa effekter? Det är väl att man hör saker som inte finns för att man tror på det? Motsatsen, som jag antar att du menar, är utebliven effekt. Att man inte hör något som faktiskt finns. Men det är inte fallet här, det är rätt lätt att visa genom ex. mätningar eller blindtester.

Jo, det finns massor. Du ignorerar dem bara.

Glad midsommar på er kabeltråden, nu blir det "sill och potäter". Passa nubben!

Redigerat av BitterMelon, 21 juni 2013 - 11:58.

Postad 21 juni 2013 - 15:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Glad midsommar alla ! Nu ska mina guldöron lyssna på musik från min fina välspelande stereo med kablar som gör skillnad..Kanske det blir än bättre med en öl inombords och ett par snappsar till sillen. ;-)

Postad 21 juni 2013 - 15:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Glad midsommar alla ! Nu ska mina guldöron lyssna på musik från min fina välspelande stereo med kablar som gör skillnad..Kanske det blir än bättre med en öl inombords och ett par snappsar till sillen. ;-)

Med god tro och stora skor kan man gå på vatten.
Ett par pilsner och en stänkare hjälper säkert till.

Ja glad midsommar ala. :)

Postad 22 juni 2013 - 10:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Man kan "träna upp sina sinnen" på det viset att man kan träna hjärnan att känna igen vissa mönster och då lättare hitta dem. Även kallat kunskap eller yrkesskicklighet, exemplet radiolog nämndes tidigare. Det har inget med placebo att göra, eller för den delen att man skulle kunna träna hörseln att höra -100dB-skillnader i ljud. Det finns fysiska gränser också, de går inte att träna bort.

Placebons negativa effekter? Det är väl att man hör saker som inte finns för att man tror på det? Motsatsen, som jag antar att du menar, är utebliven effekt. Att man inte hör något som faktiskt finns. Men det är inte fallet här, det är rätt lätt att visa genom ex. mätningar eller blindtester.

Jo, det finns massor. Du ignorerar dem bara.

Glad midsommar på er kabeltråden, nu blir det "sill och potäter". Passa nubben!

Exakt, kunskap eller yrkesskicklighet. Nej, att man kan träna upp sina hörselorgans omfång tror inte jag heller.
Och exakt, det har inget med placebo att göra. Var ju det jag försökte säga. :)

Postad 22 juni 2013 - 14:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Väl bekomme, även om både, öl, snaps, sill, temperatur och luftfuktighet, för att inte tala om hur/var du sitter i rummet gör 100 gånger större skillnad än vad du ens tror att dina fullt fungerande kablar gör (jämfört med andra för ändamålet avsedda)... :)

Postad 24 juni 2013 - 18:53

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Visst, du kanske har en begåvning. Det kan vara så. Jag tror dig om du klarar ett dubbelt blindtest. Alltså du skall särskilja olika kablar med en sån träffsäkerhet att det vida överstiger gissningar. Nu skall jag blindtesta snapsar. Glad midsommar.

Klart att jag kan höra skillnad !!!

Postad 24 juni 2013 - 19:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Klart att jag kan höra skillnad !!!

Ja, någon annan än du kan ju inte avgöra den saken så vi får väl tro dig på ditt ord. :)

Postad 24 juni 2013 - 19:19

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Ja, någon annan än du kan ju inte avgöra den saken så vi får väl tro dig på ditt ord. :)

Tack ! Ni börjar förstå att det finns de som ägnat sitt liv för att tweaka sin anläggning sedan barnsben.

Postad 24 juni 2013 - 19:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 2

Tack ! Ni börjar förstå att det finns de som ägnat sitt liv för att tweaka sin anläggning sedan barnsben.

Märker du nån skillnad på olika elbolag, några säger att vattenfalls el ger bättre bättre djup i musiken pga vattnet.

Postad 24 juni 2013 - 19:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

All respekt för din hobby. Alltid kul med entusiaster. Sedan om jag hade hört de skillnader du gör hör ju inte till saken. Du är nöjd och har kul och då är allt precis som det ska. :)

Postad 24 juni 2013 - 19:27

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

All respekt för din hobby. Alltid kul med entusiaster. Sedan om jag hade hört de skillnader du gör hör ju inte till saken. Du är nöjd och har kul och då är allt precis som det ska. :)

Du har så rätt, alla har vi en favorithobby. Vissa gillar vara besserwissers, menar inte dig, och det fyller väl någon funktion kan jag tro.

Postad 24 juni 2013 - 20:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 1

Du har så rätt, alla har vi en favorithobby. Vissa gillar vara besserwissers, menar inte dig, och det fyller väl någon funktion kan jag tro.

Ja, argumentation är ju en hobby så god som någon. :)

Postad 25 juni 2013 - 10:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 2

Jag håller med fullständigt!

Men att fara med uppenbar osanning när folk ber om råd är en helt annan sak och inte ok.

Postad 25 juni 2013 - 14:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Får inte riktigt ihop ditt livslånga tweakande med nedan fråga som du ställde för ett tag sedan. Varför inte diskutera ärligt på forumet och sluta tramsa och trolla?
Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda.
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.