HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
2043 svar till detta ämne
Postad 01 March 2018 - 16:23
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Hur kan du, 100kg, ifrågasätta vad andra har för bakgrund när du själv kommer med massa löjliga och flummiga påståenden som du TROR stämmer, men har aldrig någonsin kunnat (eller för den delen velat) presentera fakta för dina påståenden.
Det går inte att ta dig på allvar, jag placerar dina ”diskussioner” i samma nivå som Robrug.
haha, de ska du snacka om, herr besser wisser, du säger mycket dynga du med i så fall, vässa ner tungan till lite mildare ton, så kanske man kan ta dig på allvar också senare... du är en av de i gänget här som tror ni vet o bestämmer allt, de ni säger är de som gäller, annars blir man påhoppad, nää du, dina kommentarer ger jag inte mycket för..
Haha, så dramatiskt...
Varför skulle man stressa? Är det en skillnad så hör du väl det, eller vad menar du?
Det är ju det som är hela problemet. Du/ni kabelfantaster är så säkra på er sak. Det är stor skillnad, och vi andra hör dåligt eller saknar "gåvan" och allt vad det kallas. Men när ni får en chans att visa vad ni går för så är det ingen som vill, eller lyckas. Det blir bara bortförklaring efter bortförklaring...
nää stressa var väl kanske fel ordval, men de är ju lite samma sak som att ta blodtryck, vissa kan helt enkelt inte få ner de på normal nivå när de är på sjukhus, men hemma går de bra..... lite samma sak här, det är ju en prestation du ska göra, inte alla som klarar det i vissa miljöer när de väl gäller.......
Postad 01 March 2018 - 16:24
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
haha, de ska du snacka om, herr besser wisser, du säger mycket dynga du med i så fall, vässa ner tungan till lite mildare ton, så kanske man kan ta dig på allvar också senare... du är en av de i gänget här som tror ni vet o bestämmer allt, de ni säger är de som gäller, annars blir man påhoppad, nää du, dina kommentarer ger jag inte mycket för..
Du pratar om 22’åringar? Tillåt mig småle
Postad 01 March 2018 - 16:26
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Postad 01 March 2018 - 16:48
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
nää stressa var väl kanske fel ordval, men de är ju lite samma sak som att ta blodtryck, vissa kan helt enkelt inte få ner de på normal nivå när de är på sjukhus, men hemma går de bra..... lite samma sak här, det är ju en prestation du ska göra, inte alla som klarar det i vissa miljöer när de väl gäller.......
Ja, det är väl lite så medium resonerar med. Om någon står där med en kamera och vill dokumentera det hela, så fungerar det naturligtvis inte.
Om det inte är rätt kameraman då, som i Andarnas makt 
Redigerat av Ageve, 01 March 2018 - 16:51.
Postad 01 March 2018 - 17:07
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Ja, det är väl lite så medium resonerar med. Om någon står där med en kamera och vill dokumentera det hela, så fungerar det naturligtvis inte.
Om det inte är rätt kameraman då, som i Andarnas makt 
förstår vad du menar , helt klart, men vissa pallar inte "tester/prov/prestation/press", jag har svårt fört de i vissa lägen och skulle inte kunna prestera i närheten av de jag kan annars... men men, så är de nog bara, vissa förstår de, andra inte så mycket... accepterar din åsyn kring de hela...
nu säger jag inte att alla är så givetvis..
de jag menar lite, jag tror nog att de som kan urskilja olika saker i musiken mellan kablar kanske behöver göra det i rätt tillstånd, det är ju inte direkt så enkelt som att se skillnad på olika bilmodeller, hehe... kräver nog en hel del/att allt är rätt, för de som kan..
Redigerat av hundrakg, 01 March 2018 - 17:07.
Postad 01 March 2018 - 17:12
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag kan....
Men bara om....
Och endast hemma...
När ingen annan är i närheten...
Och jag är i rätt sinnesro...
Utan andra störande moment...
Men jag lovar, det är jättestor och tydlig...
Postad 01 March 2018 - 17:25
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Postad 02 March 2018 - 21:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det jag vill tillföra är att en 22-åring som har fel har precis lika fel som en 60-åring, och vice versa
Postad 02 May 2018 - 08:52
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag råkade höra ett samtal mellan försäljare och kund på HiFi-klubben för några dar sen. Försäljaren rekommenderade lite dyrare signalkabel. Han sa att vanlig signalkabel funkar bra vid lägre volymer men låter vasst och skrikigt vid högre volymer.
Hmm.. det var ett nytt argument som jag inte hört förr.
Postad 02 May 2018 - 10:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Intressant med tanke på att signalnivån från källan är exakt den samma oavsett förstärkarens volymkontroll
Om det inte handlar om kabel mellan för- och slutsteg då...
Postad 10 May 2018 - 23:48
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Säger det samma som förr. De som önskar eller kan höra skillnad torde lyssna på skillnaden mellan lakrits, audioquest och nordost. Och jag ämnar sätta testet mellan pu och riaa.. Finns ingen skillnad där vill du inte höra den. Punkt! Välkommen hit med lite bira så skrattar vi åt resten.
Edit:
Gissar att Zartok har klivit av och att jag med kärleksfull fru har tagit över flaggan. Bara att skicka medd.
Redigerat av PML73, 11 May 2018 - 00:25.
Postad 11 May 2018 - 00:09
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Sollentuna är ju bara ett stenkast bort, vad gillar du för bira?
Postad 11 May 2018 - 00:25
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Sollentuna är ju bara ett stenkast bort, vad gillar du för bira? 
Love u man, allt utom Kungöl.
Postad 11 May 2018 - 07:05
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Nu ska jag provocera lite; kör själv Nordost Baldur och lånade hem Ansuz Speakz X och Ansuz Speakz P2 från en lokal återförsäljare. Tog även ett par enkla kopparkablar av lite grövre kaliber. I en jämförelse var skillnaden klart hörbar. Kopparkablarna gick bort direkt, platt ljud. Speakz X gav en helt galen stereo, nästan så att ljudet "missade" öronen. Mellan Baldur och Speakz P2 vad det jämnade men ändå till P2:s fördel, dock inte till den grad att jag lägger ut 25k. Jag kan lätt sätta 10k på att jag skulle kunna fixa ett blindtest mellan mina koppar, Speaks X och Baldur. Gjorde testet med min bättre hälft och hon säger samma sak. Drygar gärna ut semesterkassan lite om någon sätter emot =)
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 07:11.
Postad 11 May 2018 - 07:56
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Nu ska jag provocera lite; kör själv Nordost Baldur och lånade hem Ansuz Speakz X och Ansuz Speakz P2 från en lokal återförsäljare. Tog även ett par enkla kopparkablar av lite grövre kaliber. I en jämförelse var skillnaden klart hörbar. Kopparkablarna gick bort direkt, platt ljud. Speakz X gav en helt galen stereo, nästan så att ljudet "missade" öronen. Mellan Baldur och Speakz P2 vad det jämnade men ändå till P2:s fördel, dock inte till den grad att jag lägger ut 25k. Jag kan lätt sätta 10k på att jag skulle kunna fixa ett blindtest mellan mina koppar, Speaks X och Baldur. Gjorde testet med min bättre hälft och hon säger samma sak. Drygar gärna ut semesterkassan lite om någon sätter emot =)
Tvivlar inte en sekund att du hörde skillnad på kablarna när du visste vad du lyssnade på!! Skillnaderna försvinner när du gör samma sak blint.....det är det som är och kallas Psychoacoustics!
Postad 11 May 2018 - 10:16
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag kan lätt sätta 10k på att jag skulle kunna fixa ett blindtest mellan mina koppar, Speaks X och Baldur.
Nöj dig inte med 10k när du kan tjäna en miljon dollar.
Du kommer såklart inte att klara det, men kul att du tror det iaf...
https://gizmodo.com/...bles-are-better
Postad 11 May 2018 - 10:53
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Haha, så kan det kanske vara. Det kan ju också vara så att högtalarkablar låter annorlunda. Därmed inte sagt att dyrare kablar låter bättre, även om det nu inte var det jag kom fram till. Frugan hade förresten ingen aning om vad hon lyssnade på. Hon gick in i testet oerhört kritisk.
Kan det vara så att bättre set-ups gör att skillnader kommer fram mer än i enklare?
Hur som helst så ska vi inte underskatta placebo, människor har ju faktiskt blivit friska av kroppens förmåga att hela sig själv av just denna. Och då är det ju faktiskt en skillnad. Ändrar vi då naturlagarna eller vår perception? Självklart det senare, därmed inte sagt att det inte är en subjektiv skillnad och det är ju den dom betyder något.
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 11:00.
Postad 11 May 2018 - 11:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nej, det var liksom det tråden gick ut på, men under den långa period som Zartok erbjöd folk att testa var det ingen som var intresserad. Det du beskriver i ditt förra inlägg om stora skillnader skulle göra dig unik. Det kan vara något att tänka på. Antingen är din hörsel bättre än hos resten av mänskligheten, inkl alla de som har försökt bevisa en skillnad och misslyckats, eller så är det placebo som du nämner. Vad är mest troligt? 
Angående vem som lyssnar så spelar det ingen roll om det inte är blint och nivåmatchat. Jag har också upplevt skillnad mellan dyra och billiga kablar, när jag visste vilken som "spelade". Vi är helt enkelt för lättlurade för att funka som mätinstrument 
Kan det vara så att bättre set-ups gör att skillnader kommer fram mer än i enklare?
Menar du att folk överlag här har sämre grejer än dig eller?
Postad 11 May 2018 - 11:37
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Vi är helt enkelt för lättlurade för att funka som mätinstrument 
en viktig sak att ta upp här är att vi tappar förmågan att "komma ihåg", så mer rättvist vore att spela ett stycke på 10 sekunder, sedan direkt köra samma med andra kablar... inte för jag säger det är nån skillnad att höra , men det är nog så där man skulle kunna ana viss skillnad för de som hör "bättre"...
Går det någon minut innan man spelar samma stycke igen, så hade iaf jag inte kommit ihåg hur de lät 
Postad 11 May 2018 - 11:47
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det stämmer. Ska man blindtesta är det korta klipp som gäller.
Postad 11 May 2018 - 12:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Ha, ha, nu när utmaningen är över så är det några som dyker upp och påstår sig höra skillnad
Postad 11 May 2018 - 13:21
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Nej, det var liksom det tråden gick ut på, men under den långa period som Zartok erbjöd folk att testa var det ingen som var intresserad. Det du beskriver i ditt förra inlägg om stora skillnader skulle göra dig unik. Det kan vara något att tänka på. Antingen är din hörsel bättre än hos resten av mänskligheten, inkl alla de som har försökt bevisa en skillnad och misslyckats, eller så är det placebo som du nämner. Vad är mest troligt? 
Angående vem som lyssnar så spelar det ingen roll om det inte är blint och nivåmatchat. Jag har också upplevt skillnad mellan dyra och billiga kablar, när jag visste vilken som "spelade". Vi är helt enkelt för lättlurade för att funka som mätinstrument 
Menar du att folk överlag här har sämre grejer än dig eller?
Jag beskriver inte stora skillnader. Jag skrev att skillnaden var hörbar. Sedan om det är placebo eller inte låter jag vara osagt. Jag utesluter det inte.
Jo över lag har jag "bättre", iallafall dyrare grejor än de flesta, absolut.
Ha, ha, nu när utmaningen är över så är det några som dyker upp och påstår sig höra skillnad
Haha ja visst är det typiskt!
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 13:29.
Postad 11 May 2018 - 13:30
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
en viktig sak att ta upp här är att vi tappar förmågan att "komma ihåg", så mer rättvist vore att spela ett stycke på 10 sekunder, sedan direkt köra samma med andra kablar... inte för jag säger det är nån skillnad att höra , men det är nog så där man skulle kunna ana viss skillnad för de som hör "bättre"...
Går det någon minut innan man spelar samma stycke igen, så hade iaf jag inte kommit ihåg hur de lät 
Helt klart, ett riktigt blindtest vore intressant. Jag var övertygad (tidigare kabelateist) om att det inte var skillnad men just biltemakoppar vs Ansuz X vs Baldur så var det klart hörbart och jag blev riktigt förvånad.
Jag provade också en USB från Wireworld (Platinum 7) vs Supra och där märkte jag ingen skillnad. Inte heller med "bättre" strömkablar vs lakritssnöre.
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 13:34.
Postad 11 May 2018 - 14:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Helt klart, ett riktigt blindtest vore intressant. Jag var övertygad (tidigare kabelateist) om att det inte var skillnad men just biltemakoppar vs Ansuz X vs Baldur så var det klart hörbart och jag blev riktigt förvånad.
Om det är klart hörbart så är det lätt mätbart också. Så vilken typ av mätning skulle skulle avslöja skillnaden tror du?
Postad 11 May 2018 - 14:43
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Om det är klart hörbart så är det lätt mätbart också. Så vilken typ av mätning skulle skulle avslöja skillnaden tror du?
Inte nödvändigtvis. Jag kommer att tänka på Heisenbergs osäkerhetsprincip. Nu klipper och klistrar jag från Wiki:
Beakta till exempel följande analogi: antag att man har en tidsvariant signal, som en ljudvåg, och vill veta den exakta frekvensen för signalen i ett bestämt ögonblick. Detta är omöjligt. För att bestämma den exakta frekvensen måste man sampla signalen under en viss tid, och därmed förloras en viss grad av precision beträffande positionen. Med andra ord kan ett ljud inte ha både exakt tid, som i en kort puls, och en exakt frekvens, som i en kontinuerlig ton. Fas och frekvens för en våg i tidsplanet är analoga med position och rörelsemängd för en våg i rummet.
Det kanske helt enkelt inte är mätbart? Att det inte går att mäta är nödvändigtvis inte samma sak som att det inte är en skillnad.
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 14:57.
Postad 11 May 2018 - 17:07
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag beskriver inte stora skillnader. Jag skrev att skillnaden var hörbar. Sedan om det är placebo eller inte låter jag vara osagt. Jag utesluter det inte.
Jo över lag har jag "bättre", iallafall dyrare grejor än de flesta, absolut.
I en jämförelse var skillnaden klart hörbar. Kopparkablarna gick bort direkt, platt ljud. Speakz X gav en helt galen stereo, nästan så att ljudet "missade" öronen.
Påminner dig om vad du skrev lite längre upp. Om en kabel "går bort" för att den ger "platt ljud" och en annan har "helt galen stereo" så är det naturligtvis stora skillnader du beskriver. Sanningen är nog att du är väldigt osäker på om du skulle höra skillnaden i en blindtest.
Sen undrar jag förövrigt vad du menar med galen stereo. Ändras kanalseparationen, eller balansen mellan höger/vänster? En högtalarkabel har en väldigt enkel uppgift. Signalnivån är högre än i t ex RCA-signalkablar (där skillnaden förövrigt är obefintlig mätmässigt) vilket gör risken för hörbara störningar ännu mindre. Dessutom är det ju väldigt korta längder det handlar om i hifi-anläggningar.
Såg i ditt galleri att du har en XLR-kabel för nästan 10000kr. Räcker det inte med de XLR-kablar som används i studios, där det du lyssnar på spelas in? De kostar några hundralappar. Sen ger det förövrigt oftast inget att använda XLR i hemanläggningen. Ibland blir det t om sämre eftersom det ofta innebär en extra signalomvandling. Om det sen är hörbart är som vanligt en annan sak...
Angående "bättre än andra" så är det lätt att det blir en fånig diskussion. Min anläggning till 2-kanal kostade ca 200000kr, utan kablar inräknade. De kostade väl ett par tusen totalt. Det finns de som har mycket dyrare anläggningar än så om du tittar lite i galleriet, så det är ett lite lustigt uttalande, men återigen vanligt från kabelfolk. De/ni är helt enkelt lite bättre än vi andra 
edit:
https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk
beakta till exempel följande analogi
Vet inte vad du menar med att mäta frekvensen vid en viss tidpunkt. Det tyder mest på att du inte har koll på Nyquists samplingsteorem.
Det enda du kan mäta vid en viss tidpunkt, är naturligtvis signalnivån. Att signalen "hamnar fel i tidsled" och liknande stämmer helt enkelt inte. Dessutom har digitala oscilloskop en samplingsfrekvens som är enormt mycket högre än det som krävs för ljudsignaler som vi kan höra...
Det går med andra ord att mäta skillnader som ligger långt under nivån för vad som är hörbart.
Det kanske helt enkelt inte är mätbart? Att det inte går att mäta är nödvändigtvis inte samma sak som att det inte är en skillnad.
Hur tror du man går tillväga när man konstruerar utrustning för t ex överföring av data med hög bandbredd, som är väldigt mycket mer krävande än en enkel 20kHz ljudsignal?
"Vi har ingen aning om varför det fungerar, men vi tillverkar det och hoppas på det bästa" 
Redigerat av Ageve, 11 May 2018 - 18:08.
Postad 11 May 2018 - 17:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
And in The Blue corner...
Postad 11 May 2018 - 17:49
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Påminner dig om vad du skrev lite längre upp. Om en kabel "går bort" för att den ger "platt ljud" och en annan har "helt galen stereo" så är det naturligtvis stora skillnader du beskriver. Sanningen är nog att du är väldigt osäker på om du skulle höra skillnaden i en blindtest.
Sen undrar jag förövrigt vad du menar med galen stereo. Ändras kanalseparationen, eller balansen mellan höger/vänster? En högtalarkabel har en väldigt enkel uppgift. Signalnivån är högre än i t ex RCA-signalkablar (där skillnaden förövrigt är obefintlig mätmässigt) vilket gör risken för hörbara störningar ännu mindre. Dessutom är det ju väldigt korta längder det handlar om i hifi-anläggningar.
Såg i ditt galleri att du har en XLR-kabel för nästan 10000kr. Räcker det inte med de XLR-kablar som används i studios, där det du lyssnar på spelas in? De kostar några hundralappar. Sen ger det förövrigt oftast inget att använda XLR i hemanläggningen. Ibland blir det t om sämre eftersom det ofta innebär en extra signalomvandling. Om det sen är hörbart är som vanligt en annan sak...
Angående "bättre än andra" så är det lätt att det blir en fånig diskussion. Min anläggning till 2-kanal kostade ca 200000kr, utan kablar inräknade. De kostade väl ett par tusen totalt. Det finns de som har mycket dyrare anläggningar än så om du tittar lite i galleriet, så det är ett lite lustigt uttalande, men återigen vanligt från kabelfolk. De/ni är helt enkelt lite bättre än vi andra 
edit:
https://www.youtube....h?v=lG-3KyURXqk
Hehe, den filmen har jag redan sett, underhållande. Grymma biccar.
Jag ville dela min upplevelse och jag varnade för att jag skulle ”provocera”. Det bästa är ju såklart att lyssna själv, och bor du i norra Sverige är du mer än välkommen att lyssna. Jag kan säkert låna hem kablarna igen 
För övrigt så är det gamla system jag har i mitt album. Ligger runt 400k nu om det skulle spela någon roll (utan kablar). Nu generaliserar du och kallar mig ”kabelfolk”, den enda dyra kabeln jag har är Nordost Baldur och den köpte jag beggad för estetiska skäl. Annars är det Supra och lakritssnören som gäller. XLR-kablarna är sålda då det inte behövdes och inte heller gjorde någon skillnad. Testet gjorde jag för att jag tänkte sälja min Nordost-kabel. Men mitt omedvetna gav mig väl separationsångest och framkallade en placeboeffekt som gjorde att jag märtke skillnad, och hos min fru med som trodde att hon inte brydde sig ett skit om kablar 
Jag delade som sagt bara min upplevelse och hörde till min förvåning skillnad. Jag lånade hem Asuz kablar för att cementera min åsikt om att kablar inte gör skillnad. USB och ström märkte jag ingen. Ska jag vara riktigt ärlig så blev jag lite irriterad att jag faktiskt märkte skillnad på högtalarkablarna.
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 18:22.
Postad 11 May 2018 - 18:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nu generaliserar du och kallar mig ”kabelfolk”
Hehe, menade bara de som förespråkar dyra kablar. Argumenten är ofta liknande dina ovan, så det är lätt att dra alla över en kant.
Angående USB- och elkablar som du nämnde, så finns det många som säger sig höra en tydlig skillnad där med. Att man upplever en skillnad är en sak, och att den verkligen finns är en annan, som du också verkar ha koll på.
Problemet med en "icke blind" test är att man vet vad som används och därför förväntar sig en skillnad varesig man vill det eller inte. Sen kan det räcka att man flyttar sig några centimeter i sidled, eller har volymkontrollen 0,5dB högre eller lägre för att det faktiskt ska bli en hörbar skillnad, som då såklart inte beror på kabeln.
Man ska inte underskatta förväntanseffekten, och hur övriga sinnen kan lura hörseln. Se t ex detta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0
Jämför det med att koppla in en blänkande fin kabel som man vet är dyr 
Postad 11 May 2018 - 18:30
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Hehe, menade bara de som förespråkar dyra kablar. Argumenten är ofta liknande dina ovan, så det är lätt att dra alla över en kant.
Angående USB- och elkablar som du nämnde, så finns det många som säger sig höra en tydlig skillnad där med. Att man upplever en skillnad är en sak, och att den verkligen finns är en annan, som du också verkar ha koll på.
Problemet med en "icke blind" test är att man vet vad som används och därför förväntar sig en skillnad varesig man vill det eller inte. Sen kan det räcka att man flyttar sig några centimeter i sidled, eller har volymkontrollen 0,5dB högre eller lägre för att det faktiskt ska bli en hörbar skillnad, som då såklart inte beror på kabeln.
Man ska inte underskatta förväntanseffekten, och hur övriga sinnen kan lura hörseln. Se t ex detta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0
Jämför det med att koppla in en blänkande fin kabel som man vet är dyr 
Hehe, så sant. Tack för klippet, mycket övertygande. Det förklarar dock inte fruns slutsats, hon hade nog helst sett att jag sålde alla kablar. Det är såklart mycket psykologi inblandat och får väl fortsättningsvis kalla mig kabelagnostiker.
När det gäller övriga kablar så kommer jag säkert att uppgradera både ström och USB till fina blänkande, inte för att jag upplever att de gör någon skillnad utan bara för att de är fina att se på. Sedan om jag är "lättlurad" eller bara har för mycket pengar, det är frågan.
Redigerat av little_mac, 11 May 2018 - 18:36.
Postad 11 May 2018 - 20:32
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
konstigt ingen nämner våra egna öron, hur de är för stunden, det är en stor skillnad på hur vi hör ljud beroende på många saker som varierar mer än kablar o annat trams gör.. bara vetskapen att vi upplever ljudet så annorlunda beroende på detta säger ju att ena stunden kan en 2 kr kabel låta 10ggr så bra som en kabel för en miljon, och även ditt system som normalt låter bra kan låta rätt dåligt för stunden... visst gör man en jämförelse i samma stund så blir de väl förvisso rättvist, men har man en dag där hörseln snappar upp ljudet på ett visst sätt, så kan man ju diskutera till vilken kabels fördel de skulle kunna vara(för de som kan höra skillnad)..
jag upplever ljud väldigt olika beroende på: humör, öronens skick i form av vax, tryckutjämning, nyligen utsatt ljud, stress, andra upplevelser... ibland kan jag tycka mina högtalare låter bra, bättre än jag mindes, andra ggr sämre, nästa så jag undrar om nåt är fel, vissa dagar låter de högre, andra dagar får jag skruva upp, osv osv...
Postad 11 May 2018 - 20:38
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
vad vill jag ha sagt med detta, jo, OM man kan höra en liiiiten skillnad, som jag kan tänka mig att vissa kanske kan, så är den lilla skillnaden kanske inte till fördel om man hör ljudet "dåligt eller negativt den dagen"??
Postad 11 May 2018 - 20:44
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Postad 12 May 2018 - 05:46
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
vad vill jag ha sagt med detta, jo, OM man kan höra en liiiiten skillnad, som jag kan tänka mig att vissa kanske kan, så är den lilla skillnaden kanske inte till fördel om man hör ljudet "dåligt eller negativt den dagen"??
Helt klart, jag har samma upplevelse. Ibland låter systemet bättre, ibland sämre.
Vissa påstår exempelvis att strömmen är renare på kvällen/natten och att ljudet därmed är bättre. Det är nog snarare så att våra sinnen är mer fokuserade på att lyssna då en massa annat inte stör oss. Men man upplever ljudet som ”bättre” än på dagen för att vi enklare kan fokusera.
Redigerat av little_mac, 12 May 2018 - 05:49.
Postad 12 May 2018 - 07:19
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Helt klart, jag har samma upplevelse. Ibland låter systemet bättre, ibland sämre.
Vissa påstår exempelvis att strömmen är renare på kvällen/natten och att ljudet därmed är bättre. Det är nog snarare så att våra sinnen är mer fokuserade på att lyssna då en massa annat inte stör oss. Men man upplever ljudet som ”bättre” än på dagen för att vi enklare kan fokusera.
jo mycket som spelar roll. ibland upplever jag som systemet låter lägre och skrikigare, och basen som klen, sen vissa dagar känns de som jag sitter i en konsert och allt klingar fint, haha, jo de beror på mycket.
har märkt att har man stressat och varit ute mycket bland liv o muller, kommer hem o sätter på en låt så låter de till 99% sämre...varit hemma en lugn kväll då låter allt bättre..
Postad 12 May 2018 - 14:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, det är bra exempel på att hörseln luras av andra sinnen. Det är troligtvis samma fenomen som inträffar när man kopplar in en finfin kabel som sagt. Det där med att anläggningen låter bättre eller sämre beroende på humöret gäller ju musiken med. Låtar som man oftast tycker är grymt bra är bara irriterande vissa dagar.
Innerst inne vill man ju att en så simpel "uppgradering" som en kabel ska ge bättre ljud. Tänk vad bra det hade varit...
Det är liknande med andra mer eller mindre korkade tweaks, och produkter som ska fixa problem som inte finns, eller som definitivt inte löses med grunkan i fråga, t ex high end nätverksswitchar ( ), kabelhållare som skyddar mot golvets magnetfält, hifimöss som tar bort lådresonanser i högtalare osv.
https://www.youtube.com/watch?v=nSzzJWQpoak
Redigerat av Ageve, 12 May 2018 - 14:17.
Postad 12 May 2018 - 15:27
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Inte nödvändigtvis. Jag kommer att tänka på Heisenbergs osäkerhetsprincip. Nu klipper och klistrar jag från Wiki:
Det som Werner Heisenberg studerade var ju mätosäkeheter på kvantnivå. Mera specifikt att det inte går att exakt bestämma en partikels läge och rörelsemängd samtidigt. Att överföra det en teori om att vi skulle höra bättre än vad vi kan mäta, det låter för mig ganska extremt. Möjligen kan det vara så att vi inte mäter rätt saker. Sedan finns andra teorier om mätosäkerhet som nog känns mera relevanta i sammanhanget. Vad jag känner till så finns inga kontrollerade blindtest avseende kablar där man påvisat skillnader med hyfsat hög konfidens. Tyvärr, tycker jag, för ett sådant test skulle döda denna "eviga" diskussion och ge ett svar. Om man sedan ändå vill tro att det finns skillnader så har jag personligen inga problem med det. Jag har själv lite dyrare kablar men det beror inte på att jag tyckte ljudet blev bättre.
Redigerat av Mr_Tom, 12 May 2018 - 15:30.
Postad 12 May 2018 - 16:50
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Det som Werner Heisenberg studerade var ju mätosäkeheter på kvantnivå. Mera specifikt att det inte går att exakt bestämma en partikels läge och rörelsemängd samtidigt. Att överföra det en teori om att vi skulle höra bättre än vad vi kan mäta, det låter för mig ganska extremt. Möjligen kan det vara så att vi inte mäter rätt saker. Sedan finns andra teorier om mätosäkerhet som nog känns mera relevanta i sammanhanget.
Vad jag känner till så finns inga kontrollerade blindtest avseende kablar där man påvisat skillnader med hyfsat hög konfidens. Tyvärr, tycker jag, för ett sådant test skulle döda denna "eviga" diskussion och ge ett svar. Om man sedan ändå vill tro att det finns skillnader så har jag personligen inga problem med det. Jag har själv lite dyrare kablar men det beror inte på att jag tyckte ljudet blev bättre.
Att referera till Heisenberg var lite troll från min sida =)
Postad 12 May 2018 - 16:54
UltimaWeapon222
-
UltimaWeapon222
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Borde det inte vara enkelt att bevisa ifall kablar gör stora skillnader genom att spela in ljudet i sitt rum? En vanlig digitalkamera att sätta i sweetspot borde räcka gott. Sätt fast den så den inte kan röra sig och spela in. Visa även vilken kringutrustning som används. Lägg upp filen här så kan alla lyssna i sina egna anläggningar och se hur många som upplever skillnader eller ej?
För tillfället är min anläggning nedpackad för jag har flyttat annars hade jag kunnat gjort detta. Har man sedan ett "ljudprogram" så borde man väl kunna se om det programmet uppfattar signalen olika eller ej (förutsatt att rummet är extremt tyst i övrigt)? Kanske har någon redan tänkt på detta?
Postad 12 May 2018 - 18:45
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Borde det inte vara enkelt att bevisa ifall kablar gör stora skillnader genom att spela in ljudet i sitt rum? En vanlig digitalkamera att sätta i sweetspot borde räcka gott. Sätt fast den så den inte kan röra sig och spela in. Visa även vilken kringutrustning som används. Lägg upp filen här så kan alla lyssna i sina egna anläggningar och se hur många som upplever skillnader eller ej?
För tillfället är min anläggning nedpackad för jag har flyttat annars hade jag kunnat gjort detta. Har man sedan ett "ljudprogram" så borde man väl kunna se om det programmet uppfattar signalen olika eller ej (förutsatt att rummet är extremt tyst i övrigt)? Kanske har någon redan tänkt på detta?
Så du menar på fullt allvar att man ska jämföra kablar i en låt säga high end hifi-setup med mikrofonen på en digitalkamera?
Postad 12 May 2018 - 20:10
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Att referera till Heisenberg var lite troll från min sida =)
Ett skämt som inte fungerade alltså. Sådant kan hända, problemet kanske var att jag vet vad Heisenberg gjorde. UltimaWeapon222: Jag utgår från att du också skämtar.
Redigerat av Mr_Tom, 12 May 2018 - 20:12.
Postad 12 May 2018 - 20:38
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Ett skämt som inte fungerade alltså. Sådant kan hända, problemet kanske var att jag vet vad Heisenberg gjorde.
UltimaWeapon222:
Jag utgår från att du också skämtar.
Trolla och skämta är inte riktigt samma sak. Det verkar du inte ha koll på. Det var inte heller riktat mot dig. Men kul att du vet vad Heisenberg gjorde!
Redigerat av little_mac, 12 May 2018 - 20:48.
Postad 12 May 2018 - 20:46
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Att betala, låt säga mer än 30 kr metern för högtalarkabel är ett skämt. Oavsett hur mycket pengar man har...
Postad 12 May 2018 - 20:50
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Att betala, låt säga mer än 30 kr metern för högtalarkabel är ett skämt. Oavsett hur mycket pengar man har...
Typ 50 % av alla i detta forum då.
Postad 12 May 2018 - 21:22
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Trolla och skämta är inte riktigt samma sak. Det verkar du inte ha koll på. Det var inte heller riktat mot dig. Men kul att du vet vad Heisenberg gjorde!
Jodå, jag vet att det är skillnad på skämt och troll. Men jag tyckte inte du lyckades som troll. Men det spelar ingen roll :-). Att betala, låt säga mer än 30 kr metern för högtalarkabel är ett skämt. Oavsett hur mycket pengar man har...
Menar du att man inte får använda sina pengar som man vill?
Postad 13 May 2018 - 01:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Borde det inte vara enkelt att bevisa ifall kablar gör stora skillnader genom att spela in ljudet i sitt rum? En vanlig digitalkamera att sätta i sweetspot borde räcka gott.
Ja, för micen i en digitalkamera är ju säkert highend 
Du vill alltså spela in med en digitalkamera, och då spela in rummets akustik, högtalarnas dist (väldigt liten i sammanhanget), förstärkarens dist (extremt liten i sammanhanget), källans dist (löjligt liten i sammanhanget), och sen ska du spela upp det i en helt annan anläggning och kunna höra skillnaderna mellan kablar, skillnader som man inte ens hör när man själv sitter där och lyssnar blint.
Det låter rimligt...
Postad 13 May 2018 - 08:17
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
Då jag filmat sedan lång tid tillbaka och har nu en professionella videokamera så kan jag säga att de inbyggda mikrofonerna i videokameror ska man inte använda till att mäta med utan ta vanliga mätmikrofoner till det.
Postad 13 May 2018 - 08:32
UltimaWeapon222
-
UltimaWeapon222
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Även om micen inte är "highend" så borde det gå att detektera sådana "uppenbara skillnader" som folk påstår sig höra på kablar. Byte man högtalarna i rummet så lär man säkerligen höra tydlig skillnad även med en digitalkamera. Så varför skulle man inte höra "uppenbara skillnader" på kablar också?
En del på detta forum verkar ju jobba inom ljudbranchen, så varför tar inte någon då hem en (eller flera placerade på olika platser) highend mic och testar? Varför jag nämnde kamera var för att få veta att det var exakt samma anläggning som användes vid testet och att inget fusk skulle uppstå.
Om man sen spelar in rummets akustik och anläggningens dist spelar väl mindre roll? I och med att lyssnar man blint så lyssnar man ju på precis samma rum och anläggning i alla fall?
Då jag filmat sedan lång tid tillbaka och har nu en professionella videokamera så kan jag säga att de inbyggda mikrofonerna i videokameror ska man inte använda till att mäta med utan ta vanliga mätmikrofoner till det.
Okej, har ingen testat detta ännu för att se om man upptäcker något resultat?
Postad 13 May 2018 - 08:58
UltimaWeapon222
-
UltimaWeapon222
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ja, för micen i en digitalkamera är ju säkert highend 
Du vill alltså spela in med en digitalkamera, och då spela in rummets akustik, högtalarnas dist (väldigt liten i sammanhanget), förstärkarens dist (extremt liten i sammanhanget), källans dist (löjligt liten i sammanhanget), och sen ska du spela upp det i en helt annan anläggning och kunna höra skillnaderna mellan kablar, skillnader som man inte ens hör när man själv sitter där och lyssnar blint.
Det låter rimligt...
Hade det varit uppenbara skillnader på högtalarkablar så hade väl högtalartillverkare också använt bättre kablage i sina högtalarkonstruktioner för att få det bästa ljudet? Öppnade en gång en högtalare i 50K klassen och där i satt bara vanlig FK 1,5 mm. I regel är det väl likvärdigt i förstärkare, på insidan vid högtalarterminalerna är det sällan kabel i ren silver? Oftast vanlig FK eller likvärdig för 3 kr/m? Detta är bara mina erfarenheter, kanske har andra sett bättre lösningar i andra högtalare eller förstärkare?
Postad 14 May 2018 - 07:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Menar du att man inte får använda sina pengar som man vill?
Ja
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|