Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2020 - 19:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Men det där är maxteraflops, peak. Han sa att det kan sjunka och det kommer det göra också. Så den är 10.3 vid peak performance, men kommer att sjunka i vissa spel. MS har ju ingen variabel frekvens, men Sony har det på både CPU och GPU.

Det måste ju betyda att PS5-spel får olika prestanda beroende på temperaturen i rummet, hur den placeras, hur mycket damm det sitter i fläkten, och hur mycket kylpastan har torkat osv.

Postad 18 March 2020 - 19:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det måste ju betyda att PS5-spel får olika prestanda beroende på temperaturen i rummet, hur den placeras, hur mycket damm det sitter i fläkten, och hur mycket kylpastan har torkat osv.

Tydligen inte.

https://www.eurogame...next-gen-vision

"Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis - which makes everything deterministic and repeatable," Cerny explains in his presentation. "While we're at it, we also use AMD's SmartShift technology and send any unused power from the CPU to the GPU so it can squeeze out a few more pixels."

It's a fascinating idea - and entirely at odds with Microsoft's design decisions for Xbox Series X - and what this likely means is that developers will need to be mindful of potential power consumption spikes that could impact clocks and lower performance. However, for Sony this means that PlayStation 5 can hit GPU frequencies way, way higher than we expected. Those clocks are also significantly higher than anything seen from existing AMD parts in the PC space. It also means that, by extension, more can be extracted performance-wise from the 36 available RDNA 2 compute units.

Not wishing to draw comparisons with any existing hardware past, present or future, Cerny presents an intriguing hypothetical scenario - a 36 CU graphics core running at 1GHz up against a notional 48 CU part running at 750MHz. Both deliver 4.6TF of compute performance, but Cerny says that the gaming experience would not be the same.

"Performance is noticeably different, because 'teraflops' is defined as the computational capability of the vector ALU. That's just one part of the GPU, there are a lot of other units - and those other units all run faster when the GPU frequency is higher. At 33 per cent higher frequency, rasterisation goes 33 per cent faster, processing the command buffer goes that much faster, the L1 and L2 caches have that much higher bandwidth, and so on," Cerny explains in his presentation.

"About the only downside is that system memory is 33 per cent further away in terms of cycles, but the large number of benefits more than counterbalance that. As a friend of mine says, a rising tide lifts all boats," explains Cerny. "Also, it's easier to fully use 36 CUs in parallel than it is to fully use 48 CUs - when triangles are small, it's much harder to fill all those CUs with useful work."

Sony's pitch is essentially this: a smaller GPU can be a more nimble, more agile GPU, the inference being that PS5's graphics core should be able to deliver performance higher than you may expect from a TFLOPs number that doesn't accurately encompass the capabilities of all parts of the GPU. Developers work to the power limits of the SoC, their workloads affecting frequencies on the fly - but it's those factors that impact the clock speeds, not ambient temperatures.

Cerny acknowledges that thermal solutions on prior generation hardware may not have been optimal, but the concept of operating to a set power budget makes the concept of heat dissipation an easier task to handle, despite the impressive clocks coming from the CPU and GPU.

"In some ways, it becomes a simpler problem because there are no more unknowns," Cerny says in his presentation. "There's no need to guess what power consumption the worst case game might have. As for the details of the cooling solution, we're saving them for our teardown - I think you'll be quite happy with what the engineering team came up with."

Kort sagt menar han att högre frekvens i färre CU:s = mycket bättre än lägre frekvens i fler CU:s. Och att de har en bra kyllösning. Deras I/O är ju också mycket bättre. Återstår att se. Speljämförelserna blir intressanta i början  :D

Redigerat av Zoiler, 18 March 2020 - 19:21.

Postad 18 March 2020 - 19:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Japp, men frågan är vad som händer när den inte kan hålla de frekvenserna pga temperaturen. Den skulle ju inte bli en orkan-emulator som PS4 Pro.

Postad 18 March 2020 - 19:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Mera 15% skillnad. Men BAM SmartShift!

Nej, på de siffrorna är X 18% snabbare. Hur är det med matten?

Postad 18 March 2020 - 19:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Wörst präsäntäjschån ävvär.

Jag köper inte det här heller. I mina öron så låter det som 10.2tflop men den kommer alltid att köra i lägre.

Kanske nere på 9.2tflop tom...

Postad 18 March 2020 - 19:35

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Wörst präsäntäjschån ävvär.

Jag köper inte det här heller. I mina öron så låter det som 10.2tflop men den kommer alltid att köra i lägre.

Kanske nere på 9.2tflop tom...

Är inte det tvärtom vad dom pratar om? Att den är 10.2 tflop men att den presterar bättre pga arkitekturen?

Postad 18 March 2020 - 19:40

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Jag kommer precis som tidigare gå på den maskinen som är tystast. 360 Jasper, Xbox One, Xbox One S samt Xbox One X har alla varit maskiner jag varit väldigt nöjd med. Annars gillar jag egentligen PS lite mer. Men PS3 och PS4 var ju galet högljudda.

Postad 18 March 2020 - 19:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Är inte det tvärtom vad dom pratar om? Att den är 10.2 tflop men att den presterar bättre pga arkitekturen?

Det finns de (tyvärr många) som tror att Tflops = spelprestanda.

Men XBSX kommer nog att få ett klart övertag, inte bara pga "mer floppar". 10GB av minnet i den har en hastighet på 560GB/s, dvs klart högre än PS5 med 448GB/s. Man får tänka på att hela systemet ska dela på den bandbredden, inte bara GPUn som på ett dedikerat grafikkort.

En bit in i nästa generation kommer man med andra ord att se bättre texturfiltrering på XBSX, kanske bättre AA och lite högre upplösning med.

Överlägsen SSD i PS5 dock, så det blir intressant med jämförelser.

edit: Väldigt bra med NVMe-slot med.

Redigerat av Ageve, 18 March 2020 - 20:12.

Postad 18 March 2020 - 19:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Nej, på de siffrorna är X 18% snabbare. Hur är det med matten?

Hur är det med att föklara och vara lite trevlig då? Dom två egenskaper ligger också i parametrarna för att skapa det totala marknadsvärdet hos en person.

12,15 - 15% = 10,32
10,28 + 18% = 12,13

Så xbox är 18% snabbare, men PS5 är 15% långsammare?

Postad 18 March 2020 - 20:45

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Om vi tar oss igenom den här corona-skiten så köper jag båda! Växer pengarna tillbaka lite bara så...

Postad 18 March 2020 - 20:50

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 2

Jaha för en annan så kan detta vart det största sömnpillret ever, ville ju se konsolen, lite games men näää

Postad 18 March 2020 - 20:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Färre floppar och segare minne.

Lägre pris tro? 449 usd? 500?

Postad 18 March 2020 - 21:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jaha för en annan så kan detta vart det största sömnpillret ever, ville ju se konsolen, lite games men näää

Tänk på att detta var avsett för GDC, alltså utvecklare. Så det är inte riktat till konsumenter i första hand.

De kanske låter MS köra sitt E3-event först innan de kontrar. Brukar vara deras MO. Jag tror de har väldigt bra spel att visa upp som folk kommer salivera över.

Edit: Men jag håller med om att den var väldigt teknisk för den oinsatte. Många somnade nog till Cernys hypnotiska stämma precis som publiken som var på plats (som inte klappade en enda gång  :P )..

Redigerat av Zoiler, 18 March 2020 - 21:25.

Postad 18 March 2020 - 21:21

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Synd att de inte visade själva burken, är ju den man vill se av någon anledning...

Mest intressanta jag tog med mig från presentationen var faktiskt lagringen och hela I/O kedjan. Bör ju kunna innebära väsentligt mindre eller tom ingen bloat på alla spel. Disken i min PS4 är konstant full och är ju som ingen nyhet att utvecklarna duplicerar assets till förbannelse idag för att optimera streaming och laddtider...

Postad 18 March 2020 - 21:25

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Vad innebär 10,3 tflops i rdna2 jmf med vad som är i ps4 pro. Vad betyder det egentligen?

Postad 18 March 2020 - 21:32

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

Tänk på att detta var avsett för GDC, alltså utvecklare. Så det är inte riktat till konsumenter i första hand.

De kanske låter MS köra sitt E3-event först innan de kontrar. Brukar vara deras MO. Jag tror de har väldigt bra spel att visa upp som folk kommer salivera över.

Edit: Men jag håller med om att den var väldigt teknisk för den oinsatte. Många somnade nog till Cernys hypnotiska stämma precis som publiken som var på plats (som inte klappade en enda gång  :P )..

Jo det är sant men du vet man hoppades ju så mycket när det varit så tyst. Haha du jag tror inte det va någon publik, såg ut som pappfigurer då alla va orörliga hela eventet :-)

Postad 18 March 2020 - 21:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Vad innebär 10,3 tflops i rdna2 jmf med vad som är i ps4 pro. Vad betyder det egentligen?

F.eks nämner Cerny att det är 62% flera transistorer i en PS5 Compute Unit än i en PS4 Compute Unit. Tror inte det går att få en enkel siffra men flera säger att en PS5 TF är cirka 25-30% mer kraftfull än en PS4 TF.

Postad 18 March 2020 - 21:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jo det är sant men du vet man hoppades ju så mycket när det varit så tyst.

Jag tycker det är bra på sätt och vis för det innebär att det blir inte mycket hårdvarusnack när det väl är dags. Då kan de lägga nästan allt fokus på spelen.

De har ju kvar en del annat också, priset, datum, utseende, deras tjänster, handkontrollen, mm.

Postad 18 March 2020 - 22:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 1
Bara den blir tyst, supersnabbt OS, icke existerande laddtider och ett nytt Killzone samt Uncharted så är jag ombord.

Ps: tycker deras dedikation till bättre spelljud skall applåderas. Låter riktigt häftigt. Vi får se hur det blir

Redigerat av beat_strandh, 18 March 2020 - 22:26.

Postad 18 March 2020 - 22:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja men då så. Helt klart är strategin en (1) konsol från Sony, som jag trodde. Varken rätt eller fel ijmf med MS egentligen, lite kul att de (eventuellt) kör 2 olika strategier.

OCD:klarade sig, över 10 TF. Om än med dynamiskt "fusk"... Sustained ala XSX är mer betryggande, helt klart.

Som väntat lite snålt med bandbredd. Synd att de inte fick med ett "16 Gbps"-moment där.

SSDn var som väntat awesome. Att de medger tredjeparts SSD är förstås en god tanke men jag tycker de snubblade lite här. Hade känts bra om de erbjöd en expansion själva.

Mkt ljud snack...väldigt mkt. Inte ens jag orkade lyssna.

Omfattning ungefär som man kunnat vänta sig, GDC snack som sagt, men hade hoppats att han skulle visa/prata om kontrollen.

Postad 18 March 2020 - 22:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Ps: tycker deras dedikation till bättre spelljud skall applåderas. Låter riktigt häftigt. Vi får se hur det blir

Det är som när Nintendo pratade om HD Rumble till Switch och de som testade sa att det var otroligt och sen var det som vanlig rumble när jag själv testade - dvs, jag hoppas på förbättringar men det kan ju gå hur som helst. Enligt honom så fanns det "outliers" som tyckte det var som lite bättre stereoljud, så verkar bero på hur ens öron är funtade. Och tills de kommer på bra metoder för att skräddarsy efter individer på distans som han pratade om så kommer vissa inte uppleva det som något speciellt.

Bara att hoppas man är en av de som får gå in i Matrix då  :) 

Series X satsar också på ljud iom ett dedicerat ljudkort.

Postad 18 March 2020 - 23:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Efter att ha gått igenom 5 levels of grief så har jag sett presentationen pånytt nu.
Jag känner en god del mer sug efter konsolen efter denna titten.

GPU:
Jag noterar flera custom saker i designen, och han använder en god del tid till att förklara att vissa aspekter av arkitekturen de jobbat med AMD på, är PS5 spesifika, f.eks cashe scrubbers och geometry engine (lite osäker om den sista är PS5 exclusive), han säger också att TF bara är summering av 1 del av GPUn och 2 olika GPU med olika klockfrekvenser men samma TF kommer prestera olika då alla andra enheter i GPUn kjöres snabbare med en högre klockfrekvens, cashen får högre bandbredd osv...så total prestanda kan inte jämföras med olika klockfrekvens trots samma TF. Han menar att det också är lättare att använde färre ComputeUnits i parallel (PS5 har 36 och XSX har 52) och svårare att få utnyttja alla fullt ut om man har många.
Om detta verkligen stämmer så blir det kanske inte så stor skillnad alls mellan konsolerna.

Variabel clock gör att dom kan anpassa kylningen til ett känt strömförbruk och på så sätt inte bli tagna på sängen av spel som gör maskinen varmare än dom hade räknat med som på PS4/Pro. Så dom skal mata den med konstant ström (med anpassad kylning därefter) och låta frekvensen anpassa sig efter workload. Han medger att PS4 inte hanterade detta så bra då en del spel kräver mer ström än dom hade räknat med och verkar uppriktigt säker på att denna design är smart. Han nämner också en teardown där dom ska gå i detalj på kylningen och tror vi kommer gilla det.

Han spesifiserar att f.eks ska inte ett varmt rum kunna ge utslag på frekvensen utan denna styres istället av aktivitets-information från CPU och GPU. Med Smartshift kan också oanvänd kraft från CPUn användas av GPUn.

Ljud:
Istället för att bara spela upp "regn-ljud" så använder dom flera 3d-audio källor av ljudet av regn runt dig. Hårdvaran skal ha lika mycket kraft för ljudprosessering som den 8-kärniga jaguaren i PS4 och är en GPU (eller en del av GPUn - det framkommer inte) modifierad til att likna en SPU likt den de hade i PS3 som tydligtvis var perfekt för den typen av beräkningar som behövs för att simulera att ljud kommer från olika håll och avstånd. 3D-Audio ska kunna ge 1000? ljudkällor gentemot Atmos som har 32. Man ska tydligen kunna använda kraften här til spel om man vill, även om syftet med den är til ljud. Implememteringen är på plats til headsets men jobben med att få det bra til tv, soundbar och surround-anläggningar är en work.in progress på grund av komplexiteten det medförer med så olika parametrar. Til tv f.eks använder dom virtuellt ljud säger han för att det f.eks ska upplevas att det kommer från en plats bakom dig. På grund av att våra öron är olika så ska man kunna välga mellan 5 olika presets och då kunna finna en som passar en själv bäst.

Postad 19 March 2020 - 03:20

MattEng76
  • MattEng76
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Med tanke på att Sony satsat stenhårt på en grundläggande design där SSDn står i fokus istället för antal TFlops, bör man misstänka att de har mer än kortare laddtider i åtanke. Utifrån de detaljer som Cerny nämnde i presentationen och Digital Foundry beskrev i sin artikel bör det finnas möjlighet att använda denna supersnabba enhet till mer än bara minskade laddtider, såsom ökad spelprestanda etc. 

Enda kruxet med en så avancerad, egendesignad, SSD är kanske att kostnaden lär vara rätt hög om man vill införskaffa en disk med liknande specs (för utökat utrymme). Lär inte heller finnas någon förrän slutet på året, då dagens SSDs inte är i närheten av den prestandan enligt DF.

För övrigt var det i alla fall trevligt att MS vann tFlop racet kommande generation, men de är ju vana att producera floppar vid det här laget ;) 

Postad 19 March 2020 - 06:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Här är en ny SSD för PS5 att klå. 5000MB/s.

https://www.netonnet...e/1011579.8994/

Säkert långsammare än tex Samsung 970 Pro vid verklig användning, men hög sekventiell läsning.

500GB kostar 1890kr.

PS5 med förhoppningsvis dubbelt så stor SSD ska tydligen kosta 399 dollar (eller inte...).

Ja Ageve, hade du inget bättre att komma med? ;)

Ärligt talat. Blir intressant att se vad "PS5 certified" SSD:er kommer kosta.

Postad 19 March 2020 - 07:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0
Förstår att du känner dig träffad av Cernys info om Teraflops. ;)

Sen vet jag inte vad du menar med inlägget ovan. Det finns inget som tyder på att SSDn i PS5 kommer att vara snabbare än den. Sekventiell läsning och max bandbredd är inte alls det samma som prestanda vid verklig användning. Ett exempel är hur dåligt en del QLC NVMe SSD presterar om de används till en SQL-databas (sämre än en bra SATA SSD).

PS5 kommer säkert ha utmärkt I/O-prestanda dock, men det betyder inte nödvändigtvis att det är applicerbart på andra användningsområden.

Postad 19 March 2020 - 07:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har ett visst problem med ljudet. Vi hör inte vara lokalisation via fasvridningar, utan även eftersom vi har två öron. Jag tror inte att det går att bygga bort den faktorn, men kan ju säga att det kan bli intressant att se om jag har rätt eller fel.

Ryktet säger något om att jag har haft fel tidigare.

Oavsett vad, när blir det reveal av något alls? Känns som en otrolig besvikelse.

Någon insatt, vad är det för speciellt med ssdn i jämförelse med ms? Jag har fortfarande inte förstått det.

Redigerat av Zartok, 19 March 2020 - 07:34.

Postad 19 March 2020 - 08:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Förstår att du känner dig träffad av Cernys info om Teraflops. ;)

Öhh, va? Den där får du nog utveckla. :)

Det finns inget som tyder på att SSDn i PS5 kommer att vara snabbare än den.

Det är ju strålande. Då har vi hittat en SSD som är tillräckligt snabb för att brukas i PS5. PS5 Certified. Eller förlåt, Ageve Certified, väger förstås tyngre. :D

PS5 kommer säkert ha utmärkt I/O-prestanda dock, men det betyder inte nödvändigtvis att det är applicerbart på andra användningsområden.

Tjaa, vad för användningsområden utöver spel tror du kommer bli aktuellt för PS5?

Redigerat av pacman, 19 March 2020 - 09:38.

Postad 19 March 2020 - 09:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Hur är det med att föklara och vara lite trevlig då? Dom två egenskaper ligger också i parametrarna för att skapa det totala marknadsvärdet hos en person.

12,15 - 15% = 10,32
10,28 + 18% = 12,13

Så xbox är 18% snabbare, men PS5 är 15% långsammare?

Javisst, det är så procenträkning fungerar, men det är inte vad du skrev tidigare.
Att bara skriva 15% skillnad är inte rimligt, eftersom det då inte framgår vad man utgår ifrån.
Så: 18% snabbare. Teoretiskt.

Postad 19 March 2020 - 09:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 1

Jag tror att båda maskinerna är väldigt kraftfulla och vi får se vilken som funkar bäst totalt sett när de färdiga produkterna jämförs sida vid sida. Förhoppningsvis är de någorlunda jämnstarka så att inte vissa gemensamma spel får en dålig/instabil frame rate på ena maskinen.

Personligen skall det rätt mycket till innan jag överger Playstation. Man känner sig hemma med sitt spelar-id och så.

Postad 19 March 2020 - 10:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är tillräckligt störd för att se fram mot framtida BOM+Mfg estimat. Tills dess:

Man kan ju ana (eg. gissa) att PS5 SSD-lösning kostar en slant mer än XSX dito. (det finns ju förövrigt logik i att Sony tycks gå mer "all in" här än vad MS gjorde - exklusiva spel till ps5 behöver bara designas efter att de ska snurra på ps5. spel till XSX behöver designas efter att de ska snurra på PC oxå, då kan man inte ha hur "exotiska" lösningar som helst)

Samtidigt så var XSX APU:n inte fullt så massiv som först befarat (360 mm2 är dock den största 7 nm krets vi sett hittills, och tillverkningsprocessen är dyr per mm2) även om det förstås kostar en annan slant mer än PS5 dito. Fanns det inte ett rykte om att PS5 APU låg på 310 mm2 nånstans? Med facit i hand så blev det ju rätt trovärdigt.

Dubbla kretskort i XSX. Konventionellt 1 kretskort i PS5? Vet ärligt talat inte om det är nån skillnad här...

Minnen är inte så stor skillnad heller. PS5, 8 st 2 GB moduler. XSX 6 st 2 GB moduler och 4 st 1 GB moduler. 2 GB modulerna är dyrare så rätt måttlig skillnad där.

Powersupply. Nog lite bitigare i XSX men priskillnad här lär vara beskedlig.

Mekanik/elektromekanik. XSX ser ut att kosta en slant här men samtidigt hintar Sony om att PS5 inte använder absolut billigaste skiten heller. I vilket fall som helst ligger sådana här grejer inte på $100-nivå så det är nog oxå relativt beskedlig skillnad.

Slutsats. XSX är dyrare men det är inte natt och dag. Om vi tittar på denna generation så har MS varit mer aggressiva med prissättning. Förvisso för att det behövt det eftersom Sony haft den mer populära produkten men tjaa, jag skulle faktiskt inte bli förvånad om de båda at the end of the day siktar på samma riktpris. Spännande...

Redigerat av pacman, 19 March 2020 - 10:46.

Postad 19 March 2020 - 10:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Vore fint om XSX går ut med $499 och så kommer Sony med $399.

Men ja det är nog en önskedröm, de verkar ju inte bara ha investerat i själva hårdvaran utan lagt ned massa jobb på customisering av GPU ihop med AMD samt forskat en god del runt ljud där arbetet tydligen ska fortsätta genom årena, och utveckling av SSD så själva utvecklingskostnaden ser ju ganska imponerande ut och dom pengarna måste dom ju också få igenn.

Postad 19 March 2020 - 10:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vore fint om XSX går ut med $499 och så kommer Sony med $399.

Som sagt, material/byggmässigt så är det inte säkert att den skillnaden är motiverad.

Postad 19 March 2020 - 10:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Nej, men det är bara en del av räknestycket. Prissättningen beror ju också på hur rädda dom är för att mista folk til MS ekosystem. Om man ska ta Internet som bas så är det ganska många som har lust på XSX om dagen.

Efter presentationen så tror jag nog att dom kommer ligga på samma nivå, men det vore fett med en agressiv prissättning av Sony. Tänk om det blir tvärt om - snacka om twist!

Redigerat av Demon Slayer, 19 March 2020 - 10:50.

Postad 19 March 2020 - 11:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att svart magi med snabbare men färre kärnor kan göra något lysande, men oron finns kring cpun. De har pratat varmt om hur de är redo att kasta massa kraft på ljudet. Men vad blir lidande då?

När kommer jämförelser? När kommer spel att visas? Jag ligger redan på intensiven pga infarkten från igår 😅

Postad 19 March 2020 - 11:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det som jag är osäker på är om ljudet äter kraft från GPUn. Inte CPUn, den tror jag klarar sig fint, men ja dom snackar ju om denna powershift så det blir kansje ett fett då, dvs at ljudet tar massa kraft som då måste stjäla CPU, men jag tror inte vi ska vara oroliga för detta. 10TF är också ett monster asså!!!

Postad 19 March 2020 - 12:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Good stuff från DF, som vanligt.

https://youtu.be/4higSVRZlkA

Postad 19 March 2020 - 12:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Öhh, va? Den där får du nog utveckla. :)

Nej det behövs inte. Se tidigare diskussioner om Teraflops.

Det är ju strålande. Då har vi hittat en SSD som är tillräckligt snabb för att brukas i PS5. PS5 Certified. Eller förlåt, Ageve Certified, väger förstås tyngre. :D

Tjaa, vad för användningsområden utöver spel tror du kommer bli aktuellt för PS5?

Nu är du bara ute efter att missförstå. Jag skrev tydligt att den säkert kommer att prestera utmärkt i PS5, men det är bara för just det användningsområdet man kan säga att den är ”bättre eller sämre” än andra SSD.

Det som däremot var intressant, var dedikerad hårdvara för uppackning av data.

Det är inte direkt så att Sony har uppfunnit varken SSDn eller kontrollerchip, och de optimeringar Cerny pratar om är en del av hur kontrollerchipen fungerar. En QLC SSD hade varit skitslö annars, eftersom flashminnet i sig är långsamt.

Postad 19 March 2020 - 12:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Även fast ps5 är långsammare, kommer den ändå vinna i slutänden, för vr och de exklusiva spelen, kommer endast köpa ps5 och skippa Xbox denna gången, har hört folk blivit irriterande på mycket fläktljud i ps3/ps4, hade det problemet på min ps3 slim, lät som ett tröskverk, på min ps4 pro är det som bortblåst, den går ganska tyst för det mesta, men kanske bättre att vänta på ps5 pro, när man har även annat på horisonten

Redigerat av Andreas3200, 19 March 2020 - 12:23.

Postad 19 March 2020 - 12:35

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Synd att de inte gjorde en riktig presentation för allmänheten. Nu blev det en teknisk tråkvariant. De borde ha presenterat grunderna om maskinen tidigare och med nåt exempel på spel.

Nu blev den formella presentationen på ett tråkigt gdc-sätt.

Det blir nog fint framöver när spelen visas upp.

Postad 19 March 2020 - 17:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Nej det behövs inte. Se tidigare diskussioner om Teraflops.

Fortfarande oklart hur de relaterar till vad Cerny sa igår.

Jag skrev tydligt att den säkert kommer att prestera utmärkt i PS5, men det är bara för just det användningsområdet man kan säga att den är ”bättre eller sämre” än andra SSD.

Så du länkade till en SSD, med orden "här är en ny SSD för PS5 att klå", i syfte att peka på att det finns arbetsområden, som inte är relaterade till PS5 (PCMark eller whatever), där andra SSD:er är snabbare? 

Och trots det, vad PS5 ev kostar var viktigt i sammanhanget. Tydligen.

Öhh, ok...u lost me there.

Det är annars förbaskat enkelt. Det är idag (och än mer så för ett år sen) väldigt svårt att hitta en PC SSD som är tillräckligt snabb för PS5

En konsekvens av det är att Cerny hade rätt i sitt ursprungliga uttalande om PS5 SSD, trots den skepsism du visat runt detta. Så kan det gå. 

Postad 19 March 2020 - 18:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Utvecklarna är lyriska över SSD:n i PS5 (arbetsområdet spel):

https://www.resetera...edition.175980/

Kan förstå det, om man tänker på vad Cerny sa om speldesign när han tog Jak and Daxters krokiga bandesign som exempel. Detta kommer spara dem massa tid, alltså det kommer innebära mindre arbete för dem så det är klart de är glada över det. Mycket högre LOD är ju också bra. Men i första hand verkar det som att det är Sonys egna spel som verkligen kommer kunna dra nytta av detta.

Det är dock rätt lustigt att läsa kommentarerna på Era och se hur viktigt SSD plötsligt blev för många  :D

Redigerat av Zoiler, 19 March 2020 - 18:14.

Postad 19 March 2020 - 18:14

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

open world kommer dominera nästa generation :)

Postad 19 March 2020 - 19:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Utvecklarna är lyriska över SSD:n i PS5 (arbetsområdet spel):

https://www.resetera...edition.175980/

Kan förstå det, om man tänker på vad Cerny sa om speldesign när han tog Jak and Daxters krokiga bandesign som exempel. Detta kommer spara dem massa tid, alltså det kommer innebära mindre arbete för dem så det är klart de är glada över det. Mycket högre LOD är ju också bra. Men i första hand verkar det som att det är Sonys egna spel som verkligen kommer kunna dra nytta av detta.

Det är dock rätt lustigt att läsa kommentarerna på Era och se hur viktigt SSD plötsligt blev för många  :D

Men tänk dig Souls nästan utan laddningstider.....dessa förbannade laddningstiderna är en stor grund att jag inte spelar om flera gamla souls-spel. DS2 har ett evinnerligt hattande fram och tillbaka, och trots att jag är souls-fan så gillar jag faktiskt tvåan (ok jag känner att jag måste förklara mig nu och grejjen är att jag alltid spelar magiker i de flesta RPG och i DemonSouls och Dark souls var det nästan easymode iallafall med pyro, men i tvåan gick jag rakt inn i väggen då det var så sjukt många monster som var resistenda mot magi, men jag spelade vidare ändå (blev en slags hex knölföda tillslut)), så jag har stor lust att spela om hela tvåan som dex f.eks men drar mig för dessa laddtider och kansje det kommer en remake! Eller rent av en Demon Souls, även om det verkar peka mot nått annat just nu så är hoppet det sista som dör!

Nintendo har ju alltid varit för att korta ned laddtider, och när dom lanserade sin första disc-baserade konsol Gamecube så använde dom ju små j*vla skivor och löste det mycket bättre än PS2 på den tiden, kommer du ihåg hur snabbt f.eks WaveRace laddade?

Jag har alltid köpt den snabbaste hårdisken til mina spel-pc, har kört både cheeta, seagate med lägst seektime, velociraptor i striping osv bara för att speeda upp laddningen.

Jag är riktig glad att Sony nu tagit tag i detta, hela PS4 känns som en sirapsmaskin (förutom just när man spelar, då är den fin) så detta var verkligen välbehövd. Nu tror jag igentligen inte att det kommer bli så stor skillnad överlag mellan PS5 och XSX, men oavsett så tror jag det är värt 1,8TF för det lilla extra.

Postad 19 March 2020 - 19:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

trots att jag är souls-fan så gillar jag faktiskt tvåan (ok jag känner att jag måste förklara mig nu

Nä behövs inte förklaras, jag gav 10/10 till tvåan  :P .

Laddningstider är såklart viktigt och något jag ser fram emot väldigt mycket som en förbättring, men MS SSD är också bra och kommer också ha korta laddningstider. Att boota State of Decay (ett spel känt för långa laddningstider) tog 10 sekunder på SX och man kan tänka sig att det inte är särskilt optimerat heller. Sen går det nog ännu snabbare på PS5, men när man är van vid att sitta och vänta på att RDR2 ska ladda i 10 minuter så känns det ganska okej med 10 sekunder för att starta ett spel. Det är nog inte i laddningstider som de största fördelarna kommer att visa sig i så fall.

Men jag menar att det finns de som nu verkar resonera som att SSD:n är hela maskinen och att inget annat spelar nån roll.

kommer du ihåg hur snabbt f.eks WaveRace laddade?

Nä spelade det ganska långt efter det släpptes  :D

Postad 19 March 2020 - 19:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det är klart om vi snackar 2sek på PS5 och 2,4sek på SXS så är det ju inte bra om den lilla skillnaden "kostar massa TF". Men jag har tro på att kraften de bägge kan pusha vil vara ganska lik och inte alls som att PS5 är gimpad, så jag känner mer att ännu snabbare SSD bara är plus. Det blir riktigt spännande att se hur spel presterar. Jag har tro på Sony och har inte ens sett maskinen än, eller handkontrollen, eller hört om nya features som trådlös laddning som jag personligen tror stenhårt på.

Redigerat av Demon Slayer, 19 March 2020 - 19:59.

Postad 19 March 2020 - 20:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Nä gimpad lär den inte vara. Kan tänka mig en superpresentation med nytt Ratchet & Clank som ser ut som Pixar i realtid. MS har ju också specialsås som vi inte riktigt vet vad de betyder för spelen än, som VRS. Spännande tider framöver.

Men finns mycket viktigt som de båda inte utannonserat än.

Postad 19 March 2020 - 20:39

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Intressant att folk hänger upp sig på siffror så galet mycket... Kanske ska påminna att vi fått spel som ex Horizon Zero Dawn på en maskin med 1.8TF... de nya maskinerna är galet mycket kraftfullare på alla plan...

Postad 19 March 2020 - 21:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Intressant att folk hänger upp sig på siffror så galet mycket... Kanske ska påminna att vi fått spel som ex Horizon Zero Dawn på en maskin med 1.8TF... de nya maskinerna är galet mycket kraftfullare på alla plan...

Siffrorna styr litegrann hur spelen kan se ut. Att de diskuteras dagen efter specsen släpps på ett entusiastforum känns lika självklart som att spelen kommer se galet mycket snyggare ut på PS5.

Men om de visar några spel nån gång så kan vi ju diskutera dem också.

Postad 19 March 2020 - 21:56

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Enligt utvecklare i länken på resetera som Zoiler skrev tidigare handlar detta om så mycket mer än laddningstider:

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough. The PS5 drive is so fast I imagine you could load up entire neighborhoods in a city with all of their maps at super high resolution in a blink of an eye. It's exciting. People don't realize that this will also affect visuals in a big way. If we can stream in bigger worlds and stream in the highest detail texture maps available, it will just look so much better.

I think the Xbox drive is also good! The PS5 drive is just "dream level" architecture though.

Jag har svårt att förstå Sonys endgame här. De kommer kunna stream data från disk på en helt ny nivå med hårdvarudekompression och en sjukt snabb disk, har högre frekvens på GPUn (men färre flops eftersom färre CU's) och en cache scrapper.

Vad är det man vill uppnå här, jag tror inte att alla dessa designval är osammanhängande. Högre frekvenz översätter till bättre fillrate(obs, killgissning) + bättre texture streaming kanske kan betyda att man har möjlighet att slå konkurrenten på fingrarna när det gäller assets av olika slag, främst texturer?

Finns det annat som gynnas av dessa egenskaperna?

Postad 19 March 2020 - 22:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Finns det annat som gynnas av dessa egenskaperna?

Utvecklarna. De verkar ha lyssnat mycket på dem och tagit fram det som underlättar speldesignsprocessen. Det var bland det första Cerny sa och förklaringen kan vara så enkel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.