Kopplat in min nya fullhd tv, var finns 1080 läget att välja (ser bara 720 som högst) ?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 augusti 2010 - 18:17
Kopplat in min nya fullhd tv, var finns 1080 läget att välja (ser bara 720 som högst) ?
Postad 26 augusti 2010 - 18:22
Postad 26 augusti 2010 - 18:23
Tjo!
Kommer (troligtvis) i nästa uppdatering av GUI-programvaran!

På Telias "staging site" så finns det en version av GUI-programvaran där 1080i är tillagt som ett val i menyn för att välja upplösning.
Om och när denna version sätts i produktion har jag dock inget som helst aning om. Nåt är dock på gång med tanke på uppdateringarna som sker på "staging sajten".
/Peter Cigéhn
Postad 26 augusti 2010 - 19:18
Fick precis hem TELIA Smart. Problemet är att min telefoni lagt av att funka så fort jag kopplade in den nya routern från TELIA, 20 minuters kö på mobilen fungerar inte. Telefonen är inkopplad i grön PHONE1 ingång, allt annar funkar, tv, bredbad, routern trådlösa del. Hur f_n får jag telefonen att funka, jag har även provat att koppla in den gamla telefoniadaptern till ett av LAN uttagen men det funkar inte heller!?
Varför skickar TELIA ut begagnade returex som "nya" till sina kunder?
EK
EDIT: Efter ett samtal till TELIA på ett tredje nummer med två minuters väntetid då fick jag hjälp, den som la in beställning hade "glömt" att jag också skulle ha med min IP telefoni till min SMART router, så nu funkar allt.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 26 augusti 2010 - 19:42.
Postad 26 augusti 2010 - 19:42
Själva smart gatewayen får man ju bara låna av Telia som en del av smart tjänsten, så där får man nog hålla till godo med vad de råkar ha inne för tillfället. Finns nog inget som säger att man skall få en helt ny.
Postad 26 augusti 2010 - 20:13
Du menar inte TG784? Det är nämligen den enda som fungerar för fiber.
Om det är den enda som fungerar så menar jag naturligtvis den

Någon som har problem med smart gatewayen på fiber att de går sönder eller behöver konfigureras om?
Redigerat av defiant, 26 augusti 2010 - 20:17.
Postad 26 augusti 2010 - 20:45
Problem!!
Hårddisken halvrasade på min 1963 (den gick att använda som en vanlig box men allt som hade med hd:n att göra funkade inte). Jag ringde och felanmälde och fick en ny på två dagar (utmärkt Telia). Jag kopplade in den nya på min Samsung 855 58" via HDMI. Skit blev det. "Ingen signal", konstiga färger, en annan HDMI ingång funkar inte längre samtidigt (med en ps3), det funkar knappt att använda fjärrkontrollen till TV:n osv. Mao kaos.![]()
Jag kopplar in den gamla boxen igen. Funkar! Jag kopplar den nya boxen på en annan TV. Funkar!
Thats it. Tips och kommentarer mottages tacksamt.
/G
Jag fick samma problem när jag fick min 1963 utbytt. Det verkade som att boxen matade ut 1080p signal, allafall enligt informationen som ges på TVn. Dock verkar inte boxen klara det utan växlar mellan myrornaskrig, Orange, grönt, ingenting, bild. I mitt fall kunde man ca var 5:e sekund få en glimt av vanliga bilden och därigenom gå in och välje 720p i inställningsmenyn. Efter det funkar det perfekt.
Postad 26 augusti 2010 - 22:30
Det måste alltså betyda att krypteringsavgiften är rent båg och inte motsvarar någon verklig kostnad, om de kan välja att inte ta betalt för vissa kunder!
Eller så ligger kostnaden per avtal och då är 500 kronor per år för att få in 50-talet fasta kunder ingenting att bjuda på.
Postad 27 augusti 2010 - 07:27
- Förhandlas det med VIASAT angående detta överhuvudtaget?
- Är det hos VIASAT eller TELIA problemet och oviljan att lösa detta ligger?
- Finns det någon implementeringsplan när parterna väl är överrens?
- Är det realistiskt för oss kunder att förvänta oss dessa kanaler över huvud taget?
Nu är PL igång, och vissa matcher visas bara i dessa kanaler, det är väldigt tråkigt som digital tv kund att missa dessa matcher.
EK
Postad 27 augusti 2010 - 08:33
Bra talat !!!Nu tycker jag det börjar bli dags för TELIA att ge svar om hur det går med VIASAT Sport HD och PL HD kanalerna!
- Förhandlas det med VIASAT angående detta överhuvudtaget?
- Är det hos VIASAT eller TELIA problemet och oviljan att lösa detta ligger?
- Finns det någon implementeringsplan när parterna väl är överrens?
- Är det realistiskt för oss kunder att förvänta oss dessa kanaler över huvud taget?
Nu är PL igång, och vissa matcher visas bara i dessa kanaler, det är väldigt tråkigt som digital tv kund att missa dessa matcher.
EK
Som Viasat sprider matcherna är detta ett måste
Postad 27 augusti 2010 - 10:04
Oavsett om man väljer att se det som att det inte ingår någon avgift för kryptering i det kollektiva avtalet eller att de bjuder på den så kvarstår ju faktum... Krypteringen görs idag och om Telia väljer att ta betalt för krypteringen i samband med att man beställer en utökning (exempelvis Disney för 39 kr/mån) av det utbud som ingår så tar de betalt för att göra något som de redan gör utan kostnad. Jag kan inte se det på något annat sätt än att de tar betalt två gånger för samma tjänst...Eller så ligger kostnaden per avtal och då är 500 kronor per år för att få in 50-talet fasta kunder ingenting att bjuda på.
Postad 27 augusti 2010 - 16:44
Varför finns C+ Fotboll, men inte C+ Hockey?
C+ Hockey finns? iaf enligt telia.se?
men jag skulle dock vilja ha ett bra sportpaket med
med alla c+ sportkanaler och viasats sportkanaler till ett bra pris.... filmkanakerna har jag inget behov av...
Postad 27 augusti 2010 - 17:47
Var finns Marcus när man som bäst behöver honom
Postad 27 augusti 2010 - 17:56
27:e augusti och inga nya kanaler Telia? Imorgon sparka La-Liga igång och vi vill ha besked om de nya sportkanalerna?
går ju att beställa canal+ max via telia ?
tror inte att dom nya kanalerna kommer till de andra pakeet som redan finns ?
Postad 27 augusti 2010 - 18:29
C+ Hockey finns? iaf enligt telia.se?
men jag skulle dock vilja ha ett bra sportpaket med
med alla c+ sportkanaler och viasats sportkanaler till ett bra pris.... filmkanakerna har jag inget behov av...
Jag har C+ Fotboll (kanalplats 38) och alla nya Extra-kanaler(150-153). Dock finns dock inget C+ Hockey (39 är tom).
C+ Sport/Total med säsongskortet blir automatiskt C+ Max.går ju att beställa canal+ max via telia ?
tror inte att dom nya kanalerna kommer till de andra pakeet som redan finns ?
Redigerat av Projet, 27 augusti 2010 - 18:48.
Postad 27 augusti 2010 - 19:00
Viasat Premier League HD
Viasat Sport HD
Viasat Hockey
Viasat Motor
Viasat Fotboll
Viasat Sport
CANAL+ Sport1
CANAL+ Sport2
CANAL+ Hockey
CANAL+ Fotboll
CANAL+ Sport Extra
CANAL+ Extra 1 - 4
CANAL+ Sport HD
men det är la bara något man kan drömma om....
Postad 28 augusti 2010 - 08:35
27:e augusti och inga nya kanaler Telia? Imorgon sparka La-Liga igång och vi vill ha besked om de nya sportkanalerna?
Jag är här, men jag har inte någon ny information trots att jag frågat de som borde veta rörande viasats kanaler.
Den enda inforamtionen om canal+ kanalerna är den som ni har sett på hemsidan.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 28 augusti 2010 - 09:09
Med mina gamla paket betalade jag inte mer än 528/mån för Stor, C+Total och Säsongskortet.
Alla dessa priser gäller för icke tidsbundna abonnemang
Redigerat av Cambo, 28 augusti 2010 - 09:27.
Postad 28 augusti 2010 - 10:21
Någon lyckats byta till Stor med CANAL+ Max på Mina Sidor. Jag kan inte hitta detta alternativ utan kan enbart beställa Canal+ Max för sej och då kostar detta 449/månad. Inte skall jag väl då också behöva beställa Stor för 159/månad separat?
Tror du behöver ringa rörande vissa paket och kombinationer.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 28 augusti 2010 - 19:59
Någon som har bra tipps? Vad gör man annars, bredband via 4g och tv via antenn och boxer??
Postad 28 augusti 2010 - 21:17
Det dröjer nog innan det kan bli aktuellt med TV via 4G då det lär vara svårt att garantera den bandbredd som krävs. Kan du inte få ADSL?Hur får jag Telia Digital-tv?
Telia Digital-tv kan du beställa om du har bredband från Telia via ditt telejack eller tillgång till Telia FiberLan.
Postad 29 augusti 2010 - 10:24
Postad 29 augusti 2010 - 10:34
Får? Får får får? Men det är ju bara att beställa en fast telefonlina, eller en fiberkabel, klart det kostar, men smakar det, så ...nej, jag får ju tyvärr varken adsl eller fiber...Det är ju det som rör till det
Har man råd att bygga villa, så har man också råd med en fiberkabel, eller hur!

Redigerat av anderswillhelmsson, 29 augusti 2010 - 10:35.
Postad 29 augusti 2010 - 23:49
Hej på er
Jag tycker att en förbättring gällande "påminnelsefunktionen" i IPTV borde ändras.
Så fort man trycker på röda knappen /boxen går i standby-läge/ så försvinner påminnelsen.
Visst borde den kunna fungera likväl som inspelningsfunktionen, att det sparas på hårddisken eller liknande, dvs. inte försvinner från boxen så fort den tappar strömförsörjning eller läggs i standby.
Detta tycker jag borde implementeras snarast!! Så att det sparas och att man via mina sidor inte bara skall kunna "spela in program" utan även kunna lägga till påminnelser likväl som inspelningar.
Mvh
Tobbe Ekström
Postad 30 augusti 2010 - 13:30
Använder man Spotifys nya funktion, foldrar, så skiter det sig helt... "undefined" och inga spellistor alls.
Nån mer som sett det här beteendet?
Telia: Varför?
Postad 30 augusti 2010 - 13:39
Jag är här, men jag har inte någon ny information trots att jag frågat de som borde veta rörande viasats kanaler.
Den enda inforamtionen om canal+ kanalerna är den som ni har sett på hemsidan.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag och säkert många med mig uppskattar att du försöker få fram svar till våra frågor.
En fråga som det dock börjar blir väldigt bråttom med är TV10 och eller VIASAT Sport HD, om en vecka, måndagen 6/9 spela Sverige EM kval mot San Marino, matchen visas på TV10 och VIASAT Sport HD. Som bekant har vi som TELIA kunder ej i dagsläget tillgång till dessa kanaler.
Det vore ytterst flagrant om det blir så att en av Sveriges största distributörer av TV inte kan erbjuda Sveriges matcher i EM kvalet.
EK
Postad 30 augusti 2010 - 17:34
Jag och säkert många med mig uppskattar att du försöker få fram svar till våra frågor.
En fråga som det dock börjar blir väldigt bråttom med är TV10 och eller VIASAT Sport HD, om en vecka, måndagen 6/9 spela Sverige EM kval mot San Marino, matchen visas på TV10 och VIASAT Sport HD. Som bekant har vi som TELIA kunder ej i dagsläget tillgång till dessa kanaler.
Det vore ytterst flagrant om det blir så att en av Sveriges största distributörer av TV inte kan erbjuda Sveriges matcher i EM kvalet.
EK
matchen spelas 7/9
vad jag har förståt så så försvinner ztv den 7/9 och ersätts med tv10 .... men om den ersätts i telias nät vet jag inte...
Postad 30 augusti 2010 - 17:41
Antar att ni inte levererar ut HD kanaler till oss ADSL kunder ännu ?
Jag bodde ju 5 meter längre än er "gräns" för att få SVT HD, 1,5 år har nu gått och jag väntar fortfarande på mina HD kanaler som man skulle få när man beställde, trots man betalar för samma paket som kunder som har HD tycker jag är jävligt girigt!
Postad 30 augusti 2010 - 18:25
matchen spelas 7/9
vad jag har förståt så så försvinner ztv den 7/9 och ersätts med tv10 .... men om den ersätts i telias nät vet jag inte...
Håller alla tummar

Postad 30 augusti 2010 - 18:37
Orkar inte läsa genom 1000 inlägg, men ställer frågan igen
Antar att ni inte levererar ut HD kanaler till oss ADSL kunder ännu ?
Jag bodde ju 5 meter längre än er "gräns" för att få SVT HD, 1,5 år har nu gått och jag väntar fortfarande på mina HD kanaler som man skulle få när man beställde, trots man betalar för samma paket som kunder som har HD tycker jag är jävligt girigt!
Fast nu är det ju så att SVT HD ingår utan kostnad, så det är ju en kanal som du faktiskt inte betalar för oavsett om du kan se den eller ej.
/A
Postad 30 augusti 2010 - 20:24
Fast nu är det ju så att SVT HD ingår utan kostnad, så det är ju en kanal som du faktiskt inte betalar för oavsett om du kan se den eller ej.
/A
Ingår, spelar väl ingen roll ? jag kan ju inte se den och då kan jag ju inte få det utbud jag betalar för oavsett om den kostar eller ej så kan ju Telia inte leverera det dem skall leverera

Postad 30 augusti 2010 - 20:40
Ingår, spelar väl ingen roll ? jag kan ju inte se den och då kan jag ju inte få det utbud jag betalar för oavsett om den kostar eller ej så kan ju Telia inte leverera det dem skall leverera
Man kan se det på olika sätt. De kanaler som finns i paket "Start", dvs de kanaler som är kostnadsfria, anser inte jag att du betalar för oavsett om du har "Lagom" eller "Stor", det är kanalerna utöver de som finns i "Start" som du betalar för. Alltså har jag svårt att se det som "jävligt girigt", när du saknar en kanal som jag inte anser att du betalar en spänn till Telia för.
Men vill du se det på ditt sätt så var så god.

/A
Redigerat av hallberg, 30 augusti 2010 - 20:47.
Postad 30 augusti 2010 - 22:23
Kolla nere i vänstra hörnet, en ypperlig "Sök i tråden funktion"Orkar inte läsa genom 1000 inlägg, men ställer frågan igen
"Gränsen" är ju faktiskt tekniska förutsättningar som även styrs av tekniska begränsningar, svårt att påverka om tekniken inte klarar av ex längre kabellängd.Jag bodde ju 5 meter längre än er "gräns" för att få SVT HD
Ja det uppfattas nog säkert på flera sätt, men ville faktiskt hjälpa till lite...
Postad 31 augusti 2010 - 06:48
/A
Finns inga gratisluncher...
Postad 31 augusti 2010 - 07:16
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 31 augusti 2010 - 07:59
Idag är det tisdag, och klockan 10 är det planerat att komma en ny version av GUI och Image. Jag har dock ingen information vad som är ändrat i denna version för tillfället.
En (mer eller mindre kvalificerad) gissning är i alla fall att man kommer att kunna ställa in boxen att mata ut 1080i...

/Peter Cigéhn
Postad 31 augusti 2010 - 08:04
Visst finns det det!Finns inga gratisluncher...
I både Teracom/Boxers och Comhems nät så finns det minst sex fria kanaler, kanaler man kan se utan vare sig nåt abonnemang eller digitalbox från endera företaget!
Men med bara Telia i sin fastighet, så får man inte ens Svt's kanaler helt gratis (vilket det är LAG på att man ska kunna få!), för man MÅSTE ha ett abonnemang OCH dessutom en Box, från Telia själva ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 31 augusti 2010 - 08:06.
Postad 31 augusti 2010 - 08:27
Frågan är om lagen är tillämplig på iptv-distribution. Om inte så bör den nog revideras.Visst finns det det!
I både Teracom/Boxers och Comhems nät så finns det minst sex fria kanaler, kanaler man kan se utan vare sig nåt abonnemang eller digitalbox från endera företaget!
Men med bara Telia i sin fastighet, så får man inte ens Svt's kanaler helt gratis (vilket det är LAG på att man ska kunna få!), för man MÅSTE ha ett abonnemang OCH dessutom en Box, från Telia själva ...
Postad 31 augusti 2010 - 08:46
för man MÅSTE ha ett abonnemang OCH dessutom en Box, från Telia själva ...
Det är ju lite olika lösningar, kanalerna är gratis men du måste ha en box, kanske hittar man en på myrorna eller dyl.
Om man ska dra det på den växeln så MÅSTE man ha en antenn för Terracom/Boxer eller en kabel för ComHem.
Vojne vojne nu när stora privatiseringsvågen drar fram så kan man inte räkna med så mycket gratis eller "billigt" nåt mer, se bara på avregleringen av elnätet som exempel.
Redigerat av Jonny74, 31 augusti 2010 - 08:49.
Postad 31 augusti 2010 - 09:16

/Peter Cigéhn
Postad 31 augusti 2010 - 10:09
Så där ja! Då får tv:n visa vad den går för! Nu är boxen uppgraderad och 1080i skickar nu boxen till min 42" FHD-tv!

Heja Telia!

Redigerat av Bosse-i-skogen, 31 augusti 2010 - 10:11.
Postad 31 augusti 2010 - 10:59
Hej!
Så där ja! Då får tv:n visa vad den går för! Nu är boxen uppgraderad och 1080i skickar nu boxen till min 42" FHD-tv!
Heja Telia!
Jo fast sändningen är max i 720p om du tittar på SVT-HD exempelvis. Annars har ju TVn alltid skalat om SD-signalen till "full-hd". Nu gör ju boxen större delen av jobbet så frågan är väl vad som är bäst.
Postad 31 augusti 2010 - 11:08
Det är ju det man vill veta!
Postad 31 augusti 2010 - 11:17
/A
Postad 31 augusti 2010 - 12:22
Äntligen!En bra fix i nya GUI:t är att den inspelning som man precis tittat på numer är den som är markerad efter att man tryckt på stopp. Detta har varit efterfrågat från många.
/A
Nån som hittar något mer förutom detta och 1080i?
Redigerat av tomano58, 31 augusti 2010 - 12:23.
Postad 31 augusti 2010 - 15:08
Nån mer som upplever samma sak?
Postad 31 augusti 2010 - 15:14
En (mer eller mindre kvalificerad) gissning är i alla fall att man kommer att kunna ställa in boxen att mata ut 1080i...
![]()
/Peter Cigéhn
Ha !, vilket jobb det blir att behöva ställa in ännu en upplösning i Boxen beroende på vilken kanal man tittar på.
Om det nu kommer 1080i-kanaler, hur skall man orka byta mellan 576p / 720p / 1080i i Boxen varje gång.
Jag byter redan idag mellan 576p / 720p beroende på vilken kanal jag ser på.
Kanske overkill att skifta till 576p för SD, men varför låta boxen först skala all SD till 720p och sedan receivern till 1080p...
Bättre då att receivern får minsta "pajade" signalen från Boxen.
Nu blir det alltså mer H2O på kvarnen när det gäller önskemålet att få en ORÖRD signal genom boxen.
Detta var uppe i höstas och nu måste något ske. För inte vill alla HD-fans toggla 720p/1080i beroende på HD-kanal ?
/M
Postad 31 augusti 2010 - 15:26
Textningen är annorlunda efter senaste uppdateringen på t.ex. Animal Planet. Det ser ut som texttv-textning nu och känns enormt stor och pixlig jämfört med den tidigare diskreta "hd-texten". Verkar inte hjälpa att byta upplösning eller bildformat tyvärr, täcker rätt mycket av bilden oavsett. Däremot känns texten bättre synkad än tidigare så det är ju nåt positivt iaf. Nån mer som upplever samma sak?
Samma sak på vissa Canal+ kanaler men det verkar endast vara så på vissa program och det har pågått redan ett tag så jag tror det är någon testning som pågår för att komma tillrätta synkningen av texten.
Postad 31 augusti 2010 - 15:30
Klart den är, fastighetsägaren är SKYLDIG att tillhandahålla MustCarry-kanalerna, dvs Svt's.Frågan är om lagen är tillämplig på iptv-distribution. Om inte så bör den nog revideras.
Så länge som distributionen avser 'normala' mottagare, dvs numera analoga, DVB-T och DVB-C Tv/Boxar, så behöver inte fastighetsägaren tillhandahålla någon box, men du ska kunna se kanalerna utan vare sig programkort eller CA-Modul.Det är ju lite olika lösningar, kanalerna är gratis men du måste ha en box, kanske hittar man en på myrorna eller dyl.
Man MÅSTE även ha en tv för att kunna se på tv, och även med analoga kanaler måste man ha en antenn och en antennkabel, så det där larvsnacket kan du spola.Om man ska dra det på den växeln så MÅSTE man ha en antenn för Terracom/Boxer eller en kabel för ComHem.

Det är väl inte annat än fanatiska dårar som ens drömmer om att göra det heller...Detta var uppe i höstas och nu måste något ske. För inte vill alla HD-fans toggla 720p/1080i beroende på HD-kanal ?
Ställ boxen på 1080i, and That's IT!

Redigerat av anderswillhelmsson, 31 augusti 2010 - 15:43.
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
jonserik