* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 19 september 2010 - 16:10
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jag har inte alls dessa problemen. Ingen fördröjning alls. Samma snabbhet som innan 1080i. Med hd har jag. Har jag inte fel så skickas signalen om bildformat direkt från Telestationen och till tv:n via boxen utan att boxen gör något. 4:3 ska vara standard så signal skickas bara när det är ett annat bildformat.
Min 1963-box har andra egenheter också. Bl a låser sig hårddisken så att det inte går att spela upp inspelat material. Kan bara lösas genom att dra ut strömkabeln och starta om boxen. Bildproblemet ovan är värre nu. Nu kan jag sitta och kolla på en kanal i en halv minut och så plötsligt börjar bilden stretchas som ett gummiband fram och tillbaka medan TV'n känner sig manad att visa den "nya" bildinfon. Suck. Det är dags för en ny box.
Postad 19 september 2010 - 17:21
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
Någon mer som fick dena bilden på SVT1 nyss ?
20100919067.jpg 20,57K
3 Antal nerladdningar
kom när de Regionala nyheter skulle börja mellan kl 18:10 - 18:15
Postad 19 september 2010 - 17:49
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jag fick den också. Fick dra strömsladden igen.... Numera tillbringar man nästa lika mycket tid bakom boxen som framför tv'n.
Postad 19 september 2010 - 17:55
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
bara för mig som inte text tv'n på tv1000 funkar för? försökt kolla där i ett par dar nu men blir helt svart. övriga kanalers text-tv funkar prima
Felanmält. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 september 2010 - 18:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jaha ett helt nytt fel som jag inte råkat ut för tidigare. Spelade in ett program i helgen som jag tittade på tidigare ikväll. Men mitt i programmet så kommer det fram ett felmeddelande och uppspelningen stoppas. Det inträffar på samma ställe hela tiden och det går inte heller att snabbspola förbi. Informationen om inspelningen verkar OK med rätt starttid och längd. Och det visas ingen varningstriangel på inspelningen som det kan göra ibland om den avbrutits av någon anledning.
Felmeddelande: "Videosystemfel Ett kommunikationsfel med videosystemet har uppstått. Vänligen försök spela upp filmen igen genom att trycka på 0. Om problemet kvarstår rapportera följande felkod till kundtjänst: 0:0"
Även jag har råkat ut för samma felmeddelande när jag spelade in ett program förra veckan.
Fungerar inspelningen nu? Har inte hört problemet förut. Den enda kommunikationen som sker mellan boxen Telias system när du tittar på en film är att boxen får den nyckel som krävs för att avkryptera programmet, och det är möjligt att det har något med detta att göra. Det kan ju även ha något att göra med att det är fel på själva inspelningen. Får jag fråga vad det var för program ni spelade in och vilken tid och kanal det gick på? Det ringer det en hel del kunder till supporten som får felkod 0:2 när de försöker hyra film/titta på något i programbibloteket, men får ni detta problem så får ni gärna skicka PM till mig med eran identifikationskod samt vilket program eller vilken film det var problem med. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 19 september 2010 - 18:19.
Postad 19 september 2010 - 18:23
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
kom när de Regionala nyheter skulle börja mellan kl 18:10 - 18:15
Det var samma fel på lokalnyheterna vid 19:10 och det är felanmält redan vid 18:11. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 september 2010 - 18:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Skicka ett PM till Telia-Marcus med uppgifter på produkterna så kanske de kan testa fram något.
Kan väl bara säga att jag inte kan säga något specifikt om en viss utrustning då det inte är något som Telia har support på. Det tråkiga men officiella svaret är att utrustningen inte följer HDCP standarden fullt ut får man använda scart kabeln istället. Det är ganska omöjligt för Telia eller Motorola att testa all utrustning som finns på marknaden men man försöker naturligtvis alltid vara kompatibel. Det är extremt ovanligt att det är en TV som stödjer HDCP som har problem om man kör kabeln direkt till den, och jag kan inte på rak arm nämna någon TV som har detta problem. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 september 2010 - 18:52
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Det tråkiga men officiella svaret är att utrustningen inte följer HDCP standarden fullt ut får man använda scart kabeln istället.
Vad betyder "fullt ut"? Vilken hdcp version är i signalen från motorola 1963 boxen? Ska det funka med hdcp 1.1?
Postad 19 september 2010 - 20:37
htgrimsholm
-
htgrimsholm
-
Rookie
-
7 inlägg
Teliakundservice
Varför är det bara ABC på lokala nyheter/sändningar. Är det lösning på gång??
Vill gära denna kväll ha lokala sändningar iaf
Postad 19 september 2010 - 21:08
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Teliakundservice
Varför är det bara ABC på lokala nyheter/sändningar. Är det lösning på gång?? Vill gära denna kväll ha lokala sändningar iaf
Samma i Småland, har ABC, ej Smålandsnytt. Väljer man direkt den lokala tv-kanalen i tablån så får man bara upp rutan som tidigare omnämnts om "encoderfel".
Postad 19 september 2010 - 22:04
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Har smålandsnytt på 999, så kolla där
men ej på 2:an där är ABC
Postad 20 september 2010 - 08:14
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Samma i Småland, har ABC, ej Smålandsnytt. Väljer man direkt den lokala tv-kanalen i tablån så får man bara upp rutan som tidigare omnämnts om "encoderfel".
På eftermiddagen och hela kvällen var det samma problem (19/9) i skåne när jag skulle se Sydnytt! Det verkar som telia bojkottar all lokalsändning till förmån för ABC-nytt! Detta problem har varit väldigt länge nu! Flera månader! Nu är det dags att något görs!  Göran - Irriterad!
Postad 20 september 2010 - 10:27
edvinsborg
-
edvinsborg
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mina barn brukar kolla en hel del på Cartoon Networks programbibliotek och då främst på Scooby Doo avsnitt. Har upptäckt att en hel del av avsnitten "laggar", dock inte alla. Bilden fryser och oftast blir man "utkastad" till menyn igen. Är det någon annan som har upplevt samma sak?
/Robert.
Postad 20 september 2010 - 11:53
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
@Teliakundservice
22.15 på SVT1 så skall jag spela in en film ikväll (100920) men den finns inte med i EPGn.
varken i Appen eller på Mina sidor på internet.
Postad 20 september 2010 - 12:24
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@Teliakundservice
22.15 på SVT1 så skall jag spela in en film ikväll (100920) men den finns inte med i EPGn. varken i Appen eller på Mina sidor på internet.
Antagligen en felaktig programtablå. Ställ in manuellt istället om det inte hinner korrigeras.
Postad 20 september 2010 - 12:50
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Inatt under valvakan på SVT1 precis vid midnatt blev bilden plötsligt helt svart för mig. Jag gick ner i stand-by och upp igen och fick bild. När jag tryckte på menyknappen kom menyraden upp men sedan ville boxen inte svara på några kommandon. Löstes först genom att jag drog ur sladden och raderade programvaran. Något som gick snett när ny programtablå skulle laddas???
Jag växlade under tiden till mitt analoga kabelnät som finns i huset och där fanns inga störningar alls.
Jag har också noterat de snaste två torsdagskvällarna, då jag gjort inspelningar av Arkiv X på TV4 Guld ca 22.35 och framåt att just de programmen blivit helt sönderhackade när jag sedan försökt spela upp dem.
Någon annan som sett detta?
Postad 20 september 2010 - 15:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Problemet är att jag måste öppna UDP 500 och UDP 4500. UDP 500 funkar fint, men inte UDP 4500.
Till slut provade jag att öppna UDP 4498-4502 och när jag testar med både PFPortChecker och Simple Port Tester så visas UDP 4498, 4499, 4501, 4502 som öppna, men inte UDP 4500...
Används UDP 4500 till nåt speciellt, som gör att den inte kan öppnas?
Jag har pratat lite med Thomsson igen om detta problem och skulle vilja att du skickar ditt personnummer till mig och har modemet inkopplat så kommer utvecklarna logga in direkt i ditt modem frö att testa just port 4500. Varken Telia eller Thomsson har lyckats med bedriften att återskapa problemet i dagsläget. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 16:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vad betyder "fullt ut"? Vilken hdcp version är i signalen från motorola 1963 boxen? Ska det funka med hdcp 1.1?
Motorola boxarna är testad för HDCP 1.1 som du kan se här. Fungerar inte HDCP med din utrustning och din utrustning inte kan prata med annan utrustning stödjer HDCP kan Telia inte göra mycket åt detta. Telia lovar inte att man ska kunna använda tjänsten med något annat än en TV, och då via scart om HDMI inte fungerar. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 16:48
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag har också noterat de snaste två torsdagskvällarna, då jag gjort inspelningar av Arkiv X på TV4 Guld ca 22.35 och framåt att just de programmen blivit helt sönderhackade när jag sedan försökt spela upp dem. Någon annan som sett detta
Tycker att det allmänt varit mycket störningar och att bild och ljud har hackat på många kanaler sent på kvällarna den senaste tiden.
Redigerat av Unregistered29650, 20 september 2010 - 16:49.
Postad 20 september 2010 - 16:54
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
22.15 på SVT1 så skall jag spela in en film ikväll (100920) men den finns inte med i EPGn. varken i Appen eller på Mina sidor på internet.
Under en tid så har det saknats program i EPG:n för både SVT1 och SVT2 på kvällarna. Man ser det också genom att det saknas info för pågående program. Sen så har det återigen börjat bli fel sluttider i EPG:n på Viasat kanalerna TV3 och TV6.
Postad 20 september 2010 - 17:03
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har inte hört problemet förut. Den enda kommunikationen som sker mellan boxen Telias system när du tittar på en film är att boxen får den nyckel som krävs för att avkryptera programmet, och det är möjligt att det har något med detta att göra. Det kan ju även ha något att göra med att det är fel på själva inspelningen. Får jag fråga vad det var för program ni spelade in och vilken tid och kanal det gick på?
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag hade spelat in reprisen på söndag kväll av Formel 1 på Viasat Motor. Meddelandet om Videosystemfel kom ca 1.50 in i programmet och det gick aldrig att se slutet så jag raderade inspelningen.
Postad 20 september 2010 - 17:24
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Motorola boxarna är testad för HDCP 1.1 som du kan se här. Fungerar inte HDCP med din utrustning och din utrustning inte kan prata med annan utrustning stödjer HDCP kan Telia inte göra mycket åt detta. Telia lovar inte att man ska kunna använda tjänsten med något annat än en TV, och då via scart om HDMI inte fungerar.
Ok, tack för svaret och infon! Lite surt bara när jag tänkt köra 1080i rätt in i projen. s-video som jag kan ta ur scartkontakten ser inge vidare ut i jämförelse... Det här med hdmi och hdcp-kompabilitet verkar vara rena lotteriet!
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 20 september 2010 - 17:26.
Postad 20 september 2010 - 18:29
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Mina barn brukar kolla en hel del på Cartoon Networks programbibliotek och då främst på Scooby Doo avsnitt. Har upptäckt att en hel del av avsnitten "laggar", dock inte alla. Bilden fryser och oftast blir man "utkastad" till menyn igen. Är det någon annan som har upplevt samma sak?
Har du problem med i princip allt material eller är det specifikt visst material? Då det inte finns några möjligheter att kontrollera allt material som finns i butikerna manuellt så skulle jag och Telia uppskatta om ni felanmäler om något avsnitt inte fungerar. Vill ni inte sitta i telefonkö går det utmärkt att felanmäla via chatten. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 18:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Antagligen en felaktig programtablå. Ställ in manuellt istället om det inte hinner korrigeras.
Under en tid så har det saknats program i EPG:n för både SVT1 och SVT2 på kvällarna. Man ser det också genom att det saknas info för pågående program. Sen så har det återigen börjat bli fel sluttider i EPG:n på Viasat kanalerna TV3 och TV6.
Beklagar att det blir fel ibland. Som någon har sagt tidigare kan jag bekräfta att det är SVT som skickar informationen till Telia som ligger i EPG. Samma information som finns i boxen ska normalt finnas på samtliga ställen där det går att styra inspelningar så det är normalt att det blir fel på samtliga ställen om det är felaktig information som den bygger på. Detsamma gäller för Visat kanalerna, men här är det Viasat som tillhandahåller dem och inte mycket Telia kan göra åt det  Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 september 2010 - 19:05.
Postad 20 september 2010 - 19:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Varför är det bara ABC på lokala nyheter/sändningar. Är det lösning på gång?? Vill gära denna kväll ha lokala sändningar iaf
Har smålandsnytt på 999, så kolla där men ej på 2:an där är ABC
Det var alltså två problem igår fick man bilden med Video Lock error så var det på grund av att det inte kom någon bild till kodaren som används föra att sända ut lokalkanalen. Det andra felet var att det senare på kvällen när det skulle vara lokala valvakor på SVT2 så bytte inte boxarna till rätt kanal (alltså den som är på kanal 999). Hur dessa två problem hängde ihop vet jag i dagsläget inte men det är bara att beklaga att det vart så mycket problem igår. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 19:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Inatt under valvakan på SVT1 precis vid midnatt blev bilden plötsligt helt svart för mig. Jag gick ner i stand-by och upp igen och fick bild. När jag tryckte på menyknappen kom menyraden upp men sedan ville boxen inte svara på några kommandon. Löstes först genom att jag drog ur sladden och raderade programvaran. Något som gick snett när ny programtablå skulle laddas???
Jag har fått en rapport från västra Mälardalen att det var ett avbrott i all nättrafik mellan midnatt och några minuter över midnatt, så det var inte bara problem med digital-tv tjänsten vid denna tidpunkt. I vilken kommun bor du? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 19:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag hade spelat in reprisen på söndag kväll av Formel 1 på Viasat Motor. Meddelandet om Videosystemfel kom ca 1.50 in i programmet och det gick aldrig att se slutet så jag raderade inspelningen.
Vilken tid gick reprisen? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 19:49
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tycker att det allmänt varit mycket störningar och att bild och ljud har hackat på många kanaler sent på kvällarna den senaste tiden.
Håller med. Jag tycker det började för några veckor sedan och det inträffar bara på kvällstid. På morgonen är det inga problem. För min del så fryser bilden och det släpper om jag växlar kanal. Under två års tid har jag inte haft några problem alls (ADSL), så något har uppenbarligen hänt. Jag ser mest på 1,2 och 4.
Postad 20 september 2010 - 20:02
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Håller med. Jag tycker det började för några veckor sedan och det inträffar bara på kvällstid. På morgonen är det inga problem. För min del så fryser bilden och det släpper om jag växlar kanal. Under två års tid har jag inte haft några problem alls (ADSL), så något har uppenbarligen hänt. Jag ser mest på 1,2 och 4.
Håller inte med! Har inte märkt av några störningar!
Postad 20 september 2010 - 20:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det verkar som telia bojkottar all lokalsändning till förmån för ABC-nytt!
Lika bra jag förklarar varför det blir SVT ABC igen då det är ganska enkelt, nämligen att den sändningen som skickas ut som standard på SVT1 och SVT2 alltid innehåller regionala sändningarna för Stockholmområdet. Jag kan passa på att dementera starkt att det är något som Telia väljer att göra om någon enstaka kund får fel regionala sändningar ständigt. Detta problem har varit väldigt länge nu! Flera månader!
Och när du felanmält det till supporten, vad säger de att det är för fel då? Jag kan inte säga exakt vad problemet är i ditt fall då jag inte vet vem du är för tillfället, men jag vet att det vanligast felet är att kunden har felaktig utrustning inkopplat i bostaden då det blir detta fel. Jag kan med all säkerhet säga att antalet kunder som har problemet som du beskriver att du har haft i flera månader är extremt få, jag betvivlar att det ens finns någon mer än du på detta forum som har exakt samma problem och skriver här på detta forum. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 september 2010 - 20:20
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Vilken tid gick reprisen?
Viasat Motor söndag 12/9 20:00 - 23:00 Formel 1 Italiens GP
Postad 21 september 2010 - 08:15
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Flott Telia... Vi fick hem ett utskick från Telia med meddelande om att vi får frivisning av Canal+ sportkanaler. Med följde också ett erbjudande med en personlig kod. Efter inloggning fick man välja mellan
Stor och CANAL+ Total för endast 299 kr/måni 6 månader (därefter 329 kr/månad). 12 månaders bindningstid.
Stor och CANAL+ Max för endast 429 kr/mån i 6 månader (därefter 479 kr/månad). 12 månaders bindningstid.
Det är väl flott? Men... går man in på Telias hemsida och tittar på dessa två paket så är där exakt samma erbjudande. Visst känner man sig utvald. Misstänker också att frivisningen gäller alla kunder i hela landet. Men det gäller ju att få kunden att känna sig utvald. Tyvärr får det mig att tappa tilltron till Telia då vem som helst som går till Telias hemsida kan ta del av exakt samma erbjudande.
Postad 21 september 2010 - 12:08
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Har inte sett eller hört om nån frivisning på canal+ sportkanaler.
Bara vissa som får det?
Postad 21 september 2010 - 12:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har inte sett eller hört om nån frivisning på canal+ sportkanaler. Bara vissa som får det?
Mellan 23/9 och 3/10 bjuder Telia och CANAL+ på en frivisning av alla CANAL+ sportkanaler till samtliga kunder. Under 11 dagar kan man se Elitserien, La Liga, Allsvenskan och massvis av annan sport dygnet runt. Edit: Detta är alltså ett beklagigt fel och det gäller endast vissa kanalpaket. se inlägg #13820Men... går man in på Telias hemsida och tittar på dessa två paket så är där exakt samma erbjudande. Visst känner man sig utvald. Misstänker också att frivisningen gäller alla kunder i hela landet. Men det gäller ju att få kunden att känna sig utvald. Tyvärr får det mig att tappa tilltron till Telia då vem som helst som går till Telias hemsida kan ta del av exakt samma erbjudande.
Det är ett utskick till samtliga kunder och avsikten med det är att nå så många kunder som möjligt. Jag har dock framfört synpunkten du har på utformningen med den personliga koden. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 25 september 2010 - 01:06.
Postad 21 september 2010 - 18:25
fredl
-
fredl
-
Forumräv
-
-
762 inlägg
Funderar på att ge IPTV en ny chans. Kan man få 3-mån prova på för Stor-paketet med 1963 boxen? PVR är för mig ett måste (eller att man kan köra DVB-Link och få in det i MCE men det fungerar inte såvitt jag har förstått det).
Postad 21 september 2010 - 22:36
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
NU vart jag väldigt förbannad när jag skulle se mina inspelningar av CSI som jag spelat in under veckan som varit.
Avsnitten ska vara 1 H. Men när jag kollar inspelningen så står det längd 00:55. Vilket för den som kan räkna saknas 5 minuter. Vilket RESULTERAR i att jag inte fått sett slutet på 3 st avsnitt jag spelat in.
Varför har det blivit såhär? Har lagt inspelningarna direkt från Tv-tablån på mina sidor.
Någon mer som råkat ut för samma problem?
Postad 22 september 2010 - 07:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Avsnitten ska vara 1 H. Men när jag kollar inspelningen så står det längd 00:55. Vilket för den som kan räkna saknas 5 minuter. Vilket RESULTERAR i att jag inte fått sett slutet på 3 st avsnitt jag spelat in.
Varför har det blivit såhär? Har lagt inspelningarna direkt från Tv-tablån på mina sidor.
Att bara lita på EPG-infon är ju, som du nu upptäckt, väldigt dumt. De allra flesta program vare sig startar eller stoppar på angiven EPG-tid, utan det normala är ju att man får ställa Timern en minut innan (eftersom text-tv klockan - som i stort sett alla apparater ställer sig efter - alltid går ca. tre sekunder efter) och upp till fem minuter efter angiven tid, för att man ska vara någotsånär säker på att få med hela programmet ifråga. EPGn i sig har ju ingen som helst koll på när ett visst program börjar eller slutar, utan den går helt och hållet på vad som lagts in i den av distributören för den form av mottagning du har, dvs Telia, Boxer, Comhem, Tele2 osv. Och de i sin tur måste ju lita på uppgifterna de får från utsändande kanal, dvs Svt, Tv3, Kanal5 osv. I de flesta apparater kan man ju ändå använda EPGn för själva programmeringen - för att få med programnamnet osv - men sen ändrar man manuellt start- och stopptid. EPGn har inget av den funktionalitet som fanns inbyggd i de sista modellerna av videobandspelarna, nämligen PDC (Programme Delivery Control) och VPS (Video Programming System), där meningen var att det skulle skickas ut en signal från distributören när ett visst program började och slutade, men dessa finesser hann aldrig införas i Sverige innan eran med videobandspelare var över. Dessa finesser fanns tyvärr bara till analog prylar.
Redigerat av anderswillhelmsson, 22 september 2010 - 07:40.
Postad 22 september 2010 - 07:43
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
EPGn i sig har ju ingen som helst koll på när ett visst program börjar eller slutar, utan den går helt och hållet på vad som lagts in i den av distributören för den form av mottagning du har, dvs Telia, Boxer, Comhem, Tele2 osv.
Jo, jag kan hålla med såhär i efterhand att jag ångrar att jag inte lagt manuellt så som du skrev ang minuter innan repsektive efter. Som man gjorde med VHS förr. Men det jag tycker är så skumt är att jag har spelat in på detta vis ända sen jag skaffade boxen i April och det har funkat utmärkt.
Postad 22 september 2010 - 08:00
Fromberg
-
Fromberg
-
Användare
-
-
115 inlägg
I de flesta apparater kan man ju ändå använda EPGn för själva programmeringen - för att få med programnamnet osv - men sen ändrar man manuellt start- och stopptid.
Eller så går man in och ställer in att inspelningen alltid ska starta tre minuter innan programet börjar och alltid sluta fem minuter efter...under: Inställningar... Inspelningar... inspelningsmarginaler Tyvärr blir det då istället problem med att spela in två på varanndra följande program som går på olika kanaler.... Men man kan tydligen inte få allt ;-)
Postad 22 september 2010 - 08:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Man kan visst få allt om alla inblandade sköter sig.
EPGn är enkelt att hålla uppdaterad, se till så reklamen inte drar ut på tiden osv....
Postad 22 september 2010 - 08:30
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Eller så går man in och ställer in att inspelningen alltid ska starta tre minuter innan programet börjar och alltid sluta fem minuter efter...under: Inställningar... Inspelningar... inspelningsmarginaler
På de burkar som har den finessen, ja. Men hela tre min. innan är nog att ta i, däremot en min. innan (pga text-tv klockan som alltid går minst tre sek. efter). Det är ju otroligt väldigt sällsynt att nåt startar för tidigt. Tyvärr blir det då istället problem med att spela in två på varanndra följande program som går på olika kanaler.... Men man kan tydligen inte få allt ;-)
Jodå, det finns ju repriser ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 22 september 2010 - 08:33.
Postad 22 september 2010 - 09:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Tyvärr väldigt vanligt att femman anger avsnitten som 55 min (ibland 50 min) långa i EPGn och sedan petar in lite för långa reklamavbrott för att det skall gå ihop. Bristande hyfs och professionalism helt enkelt. Hur långa de egentligen blir beror lite på när de sänds på dygnet, ju avigare tid desto kortare reklamavbrott. Justerar alltid sluttiden om jag får ögonen på att de satt den kortare tiden.
Postad 22 september 2010 - 10:06
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
På de burkar som har den finessen, ja.
Eftersom detta är den officiella tråden för Telias Digital-tv och den finessen som finns då på den inspelningsbara boxen (Motorola 1963) så kanske den kommentaren var överflödig?
Postad 22 september 2010 - 10:29
Unregisteredaacaaa42
-
Unregisteredaacaaa42
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag kommer från ComHems digitalTV som jag var väldigt nöjd med. Med Telia så saknar jag en hel del ingredienser som jag i min naivitet tog för givet. Med ComHem så var utbudet relativt stort vad gäller HDTV, de kunde skicka originalupplösningen genom boxen utan att man manuellt ändrade upplösningen beroende på sändningen och när det gäller ljudet så var det inte endast i digital form utan många sändningar var kodade i Dolby Digital 5.1. Dessutom tycker jag att deras EPG fortfarande är bättre, även om Telias blivit bättre, samtidigt som fjärrkontrollen till Humaxboxarna hade fler funktioner.
Är detta något som kan komma att förbättras framöver?
Ett problem jag stött på med Telias boxar är att de inte verkar gå att styra med Logitechs fjärrkontroller. Efter det att jag programmerat min får jag bara upp meddelandet att "det saknas en produkt som kan ändra kanal". Är det fler som har samma problem, eller är det något jag missat?
Postad 22 september 2010 - 10:33
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Men hela tre min. innan är nog att ta i, däremot en min. innan (pga text-tv klockan som alltid går minst tre sek. efter).
En parentes är att textTV-klockan inte har något med saken att göra. Boxen får sin tid via multicast från Telias servrar.
Postad 22 september 2010 - 12:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Eftersom detta är den officiella tråden för Telias Digital-tv och den finessen som finns då på den inspelningsbara boxen (Motorola 1963) så kanske den kommentaren var överflödig?
Nej, det tycker jag inte. Däremot var denna din kommentar helt och håller onödig, och enbart skriven för att gnälla, trist nog. En parentes är att textTV-klockan inte har något med saken att göra. Boxen får sin tid via multicast från Telias servrar.
Ok, bra, då vet vi det nu. Men när det gäller andra sändningssystem så används - oftast - text-tv tiden för att ställa klockan, brukar finnas ett menyalternativ för det, där man även kan välja vilken kanal den ska ta text-tv tiden från. Hursomhelst så var poängen den att man inte ska lita på EPG-tiderna, och inget annat.
Postad 22 september 2010 - 12:08
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Ett problem jag stött på med Telias boxar är att de inte verkar gå att styra med Logitechs fjärrkontroller. Efter det att jag programmerat min får jag bara upp meddelandet att "det saknas en produkt som kan ändra kanal". Är det fler som har samma problem, eller är det något jag missat?
Vilken box och fjärr har du? Jag och och flera andra använder logitech harmony till Telia boxarna. Jag har en 525 fjärr och 1910, 1963 boxar.
Redigerat av defiant, 22 september 2010 - 12:10.
Postad 22 september 2010 - 12:43
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Boxen 1003 ska tydligen gå på någon annan frekvens än de andra boxarna vilket gör att det kan bli problem med Logitech. Sen om det är en inställningsfråga eller hårdvarufråga i Logitech vet jag tyvärr inte. Jag har en Harmony 525 som är minst 4 år gammal och den styr jag min 1963 utan problem (hade en 1910 innan som fungerade bra den oxå).
Postad 22 september 2010 - 12:51
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men när det gäller andra sändningssystem så används - oftast - text-tv tiden för att ställa klockan, brukar finnas ett menyalternativ för det, där man även kan välja vilken kanal den ska ta text-tv tiden från.
Nja, en del analog utrustning gör ju så eftersom det inte finns någon annat vettigt ställe att ta klockan från. För DVB-C/S/T m fl digitala standarder använder man en för ändamålet avsedd paketdataström inmuxad MPEG-strömmen. Denna tabell är såvitt jag vet obligatoriskt till skillnad från Text-TV och därmed ett bättre alternativ. Tekniskt sett skulle man nog kunna använda den metoden för IPTV också men då finns som beskrivet enklare metoder.
Postad 22 september 2010 - 13:17
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Citera(Göran J @ Sep 20 2010, 09:14 ) Det verkar som telia bojkottar all lokalsändning till förmån för ABC-nytt! Lika bra jag förklarar varför det blir SVT ABC igen då det är ganska enkelt, nämligen att den sändningen som skickas ut som standard på SVT1 och SVT2 alltid innehåller regionala sändningarna för Stockholmområdet. Jag kan passa på att dementera starkt att det är något som Telia väljer att göra om någon enstaka kund får fel regionala sändningar ständigt.
Och när du felanmält det till supporten, vad säger de att det är för fel då?
Jag kan inte säga exakt vad problemet är i ditt fall då jag inte vet vem du är för tillfället, men jag vet att det vanligast felet är att kunden har felaktig utrustning inkopplat i bostaden då det blir detta fel.
Jag har utrustning som är levererat av de som instalerade Telia's fiber i vårt bostadsområde. Sedan har jag bl.a. en Motorola VIP 1963 digitalbox. Vad är dert för fel med den utrustningen! JA! Jag har markerat att jag vill se Sydnytt i inställningarna!! När jag har varit i kontakt med telias support har de föreslagit olika saker varje gång. Om jag nu har orkat sitta i telefonkö - vilket jag inte alltid har lust med om väntetiden ca. 40 min! Göran
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|