Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Acer AT3705W

1491 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 juli 2006 - 21:04

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

1. TVn stödjer 1080i inte 1080p, maxupplösning är 1920 X 1080 @ 30Hz.
Skitsnack säjer jag , vi är ju flera som visat att det går utmärkt med 1922x1080 @ 60Hz.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad de menar med "stöd för 1080p" tror jag är att man tar valfri HDDVD/bluray/PS3 och bara pluggar in via HDMI och vips, den visar 1080p... för att få till 1080p på acern så krävs det ju en massa fipplande i powerstrip med nån obskyr refreshrate och upplösning (1922x1080) t.ex.

hade den kunnat visa 1080p "out of the box" så hade de nog kunnat kalla den för "1080p-kompatibel", men så är ju tyvärr inte fallet.

Att en firmware är på gång för att tanka ner via mediagatewayen är ju toppen nyheter! Hoppas bara det inte är skitsnack för att få tyst på lite kunder. :unsure: Jag hoppas att subtitles kommer fungera i MGW efter updaten. Annars är jag fortfarande helnöjd med min acer.

(har dock noterat att radiolanet är väldigt stabilt på den... vet inte vad det beror på, men min laptop kan hacka och frysa till under DivX/Xvid-uppspelning över radiolanet medans TVn ALLTID är stabil som en filbunke utan minstande hackningar/frysningar/ljudproblem. har den en rejäl radiolan-antenn inunder skalet kanske? Har oxå noterat att DivX/Xvid encodeat material ser väldigt bra ut, tillochmed bättre än på min dator.. hur kan det komma sig? en större bildyta så brukar man ju se mera inperfektioner och artifakter i bilden? )

Postad 19 juli 2006 - 22:03

Granis_1980
  • Granis_1980
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

1. TVn stödjer 1080i inte 1080p, maxupplösning är 1920 X 1080 @ 30Hz.
Skitsnack säjer jag , vi är ju flera som visat att det går utmärkt med 1922x1080 @ 60Hz.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad de menar med "stöd för 1080p" tror jag är att man tar valfri HDDVD/bluray/PS3 och bara pluggar in via HDMI och vips, den visar 1080p... för att få till 1080p på acern så krävs det ju en massa fipplande i powerstrip med nån obskyr refreshrate och upplösning (1922x1080) t.ex.

hade den kunnat visa 1080p "out of the box" så hade de nog kunnat kalla den för "1080p-kompatibel", men så är ju tyvärr inte fallet.

Att en firmware är på gång för att tanka ner via mediagatewayen är ju toppen nyheter! Hoppas bara det inte är skitsnack för att få tyst på lite kunder. :unsure: Jag hoppas att subtitles kommer fungera i MGW efter updaten. Annars är jag fortfarande helnöjd med min acer.

(har dock noterat att radiolanet är väldigt stabilt på den... vet inte vad det beror på, men min laptop kan hacka och frysa till under DivX/Xvid-uppspelning över radiolanet medans TVn ALLTID är stabil som en filbunke utan minstande hackningar/frysningar/ljudproblem. har den en rejäl radiolan-antenn inunder skalet kanske? Har oxå noterat att DivX/Xvid encodeat material ser väldigt bra ut, tillochmed bättre än på min dator.. hur kan det komma sig? en större bildyta så brukar man ju se mera inperfektioner och artifakter i bilden? )

<{POST_SNAPBACK}>

Förvisso, men om man kan "fippla" till det och visa 1080p så borde väll rimligen acer kunna lösa detta problem!?

Firmware'n som det pratats om, är enbart till för den inbyggda mgw:n och inte tv:n va?

/Johnny

Postad 21 juli 2006 - 08:43

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kan någon förklara den här buggen/hårdvarubegränsningen vad gäller Acerns ljud?

Innebär den att det är omöjligt att spela upp 5.1 ljud (i tex i DivX-film som spelas via Media Gateway) i externa högtalare som kopplas till Acern? Allt ljud blir bara stereo?

Postad 21 juli 2006 - 16:10

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

Innebär den att det är omöjligt att spela upp 5.1 ljud (i tex i DivX-film som spelas via Media Gateway) i externa högtalare som kopplas till Acern? Allt ljud blir bara stereo?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är helt riktigt. allt som spelas upp i MGW'n nerkonverteras till stereo, vad jag förstått.

Postad 24 juli 2006 - 08:37

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är helt riktigt. allt som spelas upp i MGW'n nerkonverteras till stereo, vad jag förstått.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju en rätt så avgörande brist. När det gäller musik har det ingen betydelse men om man har sofistikerade 5.1 högtalare blir det ju rätt så platt. Hur kan Acer vara så korkade?

Hur står sig Acerns MGW mjukvarumässigt med andra mediaspelare på marknaden?

Just nu lutar jag åt att köpa en vanlig LCP-TV och kombinera den med en separat mediaspelare.

Redigerat av Marlow, 24 juli 2006 - 08:38.

Postad 24 juli 2006 - 15:56

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

Hur står sig Acerns MGW mjukvarumässigt med andra mediaspelare på marknaden?

Just nu lutar jag åt att köpa en vanlig LCP-TV och kombinera den med en separat mediaspelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inga andra referenser än Acerns MGW och en dator som jag lite amatörmässigt lekt med som HTPC.

Något som man lägger märke till angående MGWn är att den är ganska långsam att scrolla mellan filmer/mp3/bilder, har du t.ex. 100 divxfilmer i en katalog så blir det en hel del scrollande. Jag har löst problemet med många underkataloger för att slippa scrolla "ihjäl mig".

Något positivt dock är att uppspelningen av xvidencodeat material hoppar igång på under en sekund och spelas upp med, enligt mig, kanonbra bild. (jag kör radiolan till TVn då jag är för lat att dra kablar till den.) Ibland får jag frysningar och hackande bild på xvidfilmer när jag tittar på laptopen, men MGWn har aldrig några problem med överföringshastigheten över trådlöst, den tuffar på jämt utan ryckighet och frysningar.

-
ganska långsamma menyer
tar inte subtitles
mediaserverprogrammet hoggar CPU på datorn vid update av filmmaterialet
går inte att spela upp flera filmer i en katalog i följd, utan man lär aktivt starta varje filmsnutt. (t.ex. kan du inte låta en slinga med 10 musikvideos snurra)
stereoljud!

+
Snabb uppspelning
MYCKET bra bild på xvid/divx-material
trådlöst nätverk (om man, som mig, inte orkar dra TP till tvn)

Det finns en del att anmärka på, men eftersom den är så tillförlitlig så är jag väldigt nöjd med den ändå.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 24 juli 2006 - 15:58.

Postad 29 juli 2006 - 09:41

Granis_1980
  • Granis_1980
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Märkligt, kolla in den här sidan!
Acer

Det står klart och tydligt att den stöder 1080p!

/Johnny

Postad 29 juli 2006 - 09:45

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Hm, lirar den HDTV-material? x264 kan jag inte tänka mig.... men hur är det med 1080i mpeg2? 1080p? 720p xvid/divx?

Postad 01 augusti 2006 - 23:59

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hm, lirar den HDTV-material? x264 kan jag inte tänka mig.... men hur är det med 1080i mpeg2? 1080p? 720p xvid/divx?

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du Media Gateway? Genom MGW har jag kört windows media (WMV) i 720p och 1080i och det fungera fint. Tror det var 1440x1080 på värsta klippet. Sedan har jag kört Divx i 720p och det rullar också fint.

Postad 02 augusti 2006 - 07:30

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
fackamato: Jag har fått den till att spela ett 1920x1080 (1080p) klipp, ett annat klagar den på codec å tja fler äkta 1080p klipp har jag inte... (sedan finns det ju en uppsjö av 1440x1080, men det är inte det vi talar om här...)

En intressant sak är att MGW skalar grymt snyggt, klipp som är hårt komprimerade å ser riktigt dåliga ut på datorn (trots mindre bildyta) kan se bättre ut på tv'n via media-gateway'en.

Krasst sätt, det är bara audio-ut som irriterar mig extremt... det står ju till å med "Dolby Digital" på framtidan av TV'n, å då borde man ju rimligen kunna få ut det oxå... Sverker kanske är en väg att gå, men då säger de väl bara "lämna tillbaka den å köp en annan" (å det finns ju liksom ingen annan med inbyggd MGW).

Postad 03 augusti 2006 - 17:56

BB88
  • BB88
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Can anyone give me the PowerStrip timing for 1080p@60Hz ? Thanks

Sorry I don't know swedish :unsure:

Redigerat av BB88, 03 augusti 2006 - 17:57.

Postad 08 augusti 2006 - 09:38

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Sorligt att denna skärm var så bra de första dagarna sedan har de ljusa hörnen tilltagit samt horisontella störningar på svartbakgrund vid DVBT tittande.....

Den har även svårt med svärta via DVI och HDMI.

Postad 08 augusti 2006 - 11:51

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra MGK. Mina ljusa hörn har helt försvunnit!

Låter nästan som att det är nått fel på din TV, för störningar ska det ju absolut inte vara, och dom ljusa hörnen har ju acer lovat att åtgärda om man skickar in tv´n.

/Rikard

Postad 15 augusti 2006 - 09:23

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Ingen som hört om någon som utvecklat ny firmware för mediagatewayen el TV'n?
Den kör väl på Linux...

Jag har inte heller läst om någon som uppgraderat till nyare officiell FW från Acer och berättat om förbättringar..

Jag skulle vilja kunna spela mina backade DVD'er från min server över UPnP till MGW/TV'n och letar efter en lösning..
Har bara hittat http://ushare.geexbox.org/ (isf eConsole) som ev klarar detta men har ej och kan ej Linux och kan därför inte verifiera..

En ganska nöjd ägare, men köper nog inget mer av Acer pga risig suport..

/Jonas

Postad 16 augusti 2006 - 18:22

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Är det någom som har hittat en drivrutin till denna bildskärm så att man kan välja 16:9-anpassade upplösningar på PC:n?

Postad 19 augusti 2006 - 13:20

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

Har nu fått svar från Acer (bla på bortcoms frågon)

Det positiva är väl att det jobbas på en uppdatering till MGW'n som ska gå att tanka via updatefunctionen i tv'n

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen information angående detta ännu? :blink:

Postad 21 augusti 2006 - 17:19

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hoppas det är några som fortfarande följer den här tråden. Jag är en nöjd ägare sedan typ dag ett men har ett par frågor till andra ägare (eller möjligtvis andra som sitter på djupa kunskaper om produkten).

Fråga 1:
Vilka UPnP-servrar har ni fått att fungera med Acern? Jag kör faktiskt fortfarande med Acers egen programvara (som lämnar en hel del att önska) eftersom jag inte fått till TVersity (www.tversity.com/) att funka fullt ut. TV:n hittar TVersity-servern men när man väl försöker navigera in på t ex Movies så hittas aldrig något och TV:n verkar "tajma ut". Är väldigt sugen på att köpa någon form av hårdvara med inbyggd UPnP-server men är lite tveksam när jag inte ens kan få andra mjukvaraulösningar att funka. Jag är speciellt sugen på att få höra om erfarenheter av routrar från Asus ( WL700gE el. WL-500g Premium) eller externa diskar från Maxtor.

Fråga 2:
Är det någon som testat eller hört om någon test där de testar att mata Acern med en officiell 1080p-signal via HDMI från typ en BluRay, HD-DVD eller upphottad DVD-spelare? Dvs inte från en fintrimmad HTPC. Så länge man ser på spelfilm (24 bilder per sekund) så borde det ju inte vara några problem alls (och i praktiken se identiskt ut som 1080i) men det ska ju ändå bli intressant att se om det "bara funkar".

Postad 21 augusti 2006 - 17:44

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
Kan ställa mig tillsammans med K-man angående hans andra fråga, jag är oxå mycket intressear på vad som händer om kan kopplar in en 1080p@24fps källa till TVn via HDMI.

Postad 24 augusti 2006 - 12:28

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Hoppas det är några som fortfarande följer den här tråden. Jag är en nöjd ägare sedan typ dag ett men har ett par frågor till andra ägare (eller möjligtvis andra som sitter på djupa kunskaper om produkten).

Fråga 1:
Vilka UPnP-servrar har ni fått att fungera med Acern? Jag kör faktiskt fortfarande med Acers egen programvara (som lämnar en hel del att önska) eftersom jag inte fått till TVersity (www.tversity.com/) att funka fullt ut. TV:n hittar TVersity-servern men när man väl försöker navigera in på t ex Movies så hittas aldrig något och TV:n verkar "tajma ut". Är väldigt sugen på att köpa någon form av hårdvara med inbyggd UPnP-server men är lite tveksam när jag inte ens kan få andra mjukvaraulösningar att funka. Jag är speciellt sugen på att få höra om erfarenheter av routrar från Asus ( WL700gE el. WL-500g Premium) eller externa diskar från Maxtor.

Hallå..

Jag kollar en hel del efter andra UPnP-servrar.
Jag har provat flera b.la Tvedia och Intervideo WinDVD 7 som båda är UPnP och dessa har funkat båda två.

Dock är jag ute efter en som klarar att spela upp DVD'er från disk över nätet men inte hittat än. Därför har jag bara undersökt den funktionaliteten på dessa servrar..

Jag har dock hört att Wizd skall klara detta, men att den inte hade alt hade dåligt stöd för UPnP och jag fick inte den versionen som jag laddade ner för 2 mån sedan att funka alls.

Har dock hittat en uShare http://ushare.geexbox.org/ som skall klara detta, men den snurrar på Linux, vilket jag varken har el klarar av. Men om du testar får du gärna rapportera..

Kolla gärna de trådar som jag skrivit i alt startat ang detta intressanta ämne.. Sök i HTPC forumet på UPnP..

mvh

/Jonas

Redigerat av Slangare, 24 augusti 2006 - 12:29.

Postad 24 augusti 2006 - 12:38

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
slangare:

Har du testat Wizd och dylika servers?? Jag har ingen aning om de funkar, de är gjorda för Syabas-baserade mediaspelare, tex Snazio, Transgear, Linktheater osv.

Det skulle ju kunna vara så att Acers är baserade på Syabas? Då skulle det kunna funka!

Wizd är ett Open Source projekt, så kolla deras hemsida! Finns för Windows.

Wizd hemsida

Skulle den (mot all förmodan) funka så finns det ännu fler att välja på!

Postad 25 augusti 2006 - 10:12

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

slangare:

Har du testat Wizd och dylika servers?? Jag har ingen aning om de funkar, de är gjorda för Syabas-baserade mediaspelare, tex Snazio, Transgear, Linktheater osv.

Det skulle ju kunna vara så att Acers är baserade på Syabas? Då skulle det kunna funka!

Wizd är ett Open Source projekt, så kolla deras hemsida! Finns för Windows.

Wizd hemsida

Skulle den (mot all förmodan) funka så finns det ännu fler att välja på!

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag skrev så har jag testat den men att den versionen jag testade inte funkade.
Tror inte att syabas stöder UPnP vilket Acern stöder..

Kan du så testa gäna Ushare som jag skrev ovan om du har tillgång till Linux..
Vill man bara ha tag på UPnP servers som funkar så finns det nog en uppsjö. Fast jag söker som sagt en som klarar DVD från disk..

Postad 04 september 2006 - 10:17

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag har precis byggt en HTPC är att köra mot TV'n.

Förut körde jag min laptop via DVI'n och det funkade fint fick upp 1920*1080 (i 30 Hz tror jag).
HTPC'n har ett Radeon X1600PRO med HDMI och nu får jag maximalt upp 1770 *1000 tror jag det var.
Jag kör nu med en 7m HDMI kabel från HDMI PC'n till HDMI på TV'n.
Om jag försöker köra 1920*1080 i 30 Hz så syns inte hela desktopen.

Har för mig att det snackats en hel del om olika upplösningar och powerstrip typ 1922*1080 men har för mig att det iofs var från DVI på PC'n via en adapter till HDMI på TV'n samt att det var för att öka refreshraten upp mot 60Hz..

Jag nöjer mig med 30Hz i dagsläget men vill kunna köra 1920..

Någon annan som kört med HDMI grafikkort el någon som har ideer?

Tackar

/Jonas

Postad 04 september 2006 - 17:46

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Även jag har problem .........

Har kopplat min pc dvi till tv hdmi.

När jag startar datorn så verkar allt va normalt, får sen en upplösning på 1920*540 60 hertz?

Sen så blir allt svart ;)

Tillägas att jag matar från ett geforce 6600gt.

När jag går vi yamman och matar med komponent så funkar det men det är ju
inte alltid som den är ledig så att säga.

Kanske att detta skulle postats på annat håll...

Vi hörs :angry:

Postad 05 september 2006 - 21:59

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det verkar ju väldigt mysko.
Har ni provat att installera om drivrutinerna till grafikkorten?, det skulle ju kunna vara en idé att testa annars.

Själv har jag kört med dvi-dvi sen jag köpte tv´n i vintras/våras och det har funkat klockrent med 1920x1080@30Hz hela tiden, även direkt efter att jag formaterat datorn några gånger.

/Rikard

Postad 06 september 2006 - 08:07

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Har ni provat att installera om drivrutinerna till grafikkorten?, det skulle ju kunna vara en idé att testa annars.

Själv har jag kört med dvi-dvi sen jag köpte tv´n i vintras/våras och det har funkat klockrent med 1920x1080@30Hz hela tiden, även direkt efter att jag formaterat datorn några gånger.

/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå.. Har provat det mesta.. Verkar som många kör med DVI från PC'n och adapter till HDMI och sedan HDMI på TV'n. Har inte sett någon som kör HDMI hela vägen som jag..

Men jag håller på och kollar med Sapphire..

/Jonas

Postad 06 september 2006 - 08:43

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar Killafew :)

Menar du att jag bara ska ominstallera eller prova en uppdatering?

Är lite nervig för att uppdatera ett annars fungerande system.....

Vad händer om man tar fel fil ;)

Är du annars säker på att problemet INTE ligger i tv'n??

Alla svar mottages tacksamt.

Vi hörs :)

EDIT Har nu fått ordning på det får ut 1080i lr 720p, men nu ligger delar av skrivbordet utanför.

Får fortsätta o trixa lite så ska väll det gå att få till ;)

Fattas sen bara att skrämma upp tv'n till 1080p B)

Redigerat av pl1sk3n, 06 september 2006 - 10:19.

Postad 06 september 2006 - 13:04

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
hmm även jag är i valet o kvalet om jag ska köra 10m DVI-DVI eller 10m DVI-HDMI. Jag vet ju att DVI-DVI funkar bra på min skärm. Den beter sig som en vanlig LCDskärm och att få upp den i upplösningen 1920x1080 är inga problem. Märker dock en viss "seghet" på skärmen (vilket jag tror beror på att det är 1080i). Vet att jag tidigare i denna tråd läste att man kan få ut mer inställningar om man kör HDMI (pallar inte söka). Vad rekommenderar ni folks? DVI eller HDMI in i teven? Vad är skillnaden förresten? Vad kan jag vinna/förlora på HDMI?

EDIT: vad händer med fimware-uppdateringen via MGW-gränssnittet förresten? Ngn som vet?!

/ Pållen

Redigerat av Pållen, 06 september 2006 - 13:06.

Postad 06 september 2006 - 15:29

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
DVI elelr HDMI har väl ingen större betydelse då det rör sig om exakt samma bildsignal, HDMIsignalen kan dock skicka ljud samtidigt. (kanske förklarar avsaknaden av HDMI på grafikkort på datorer)

Kanske är DVI bättre på grund utav att all bandbredd i kabeln är bildinformation... äeh.. jag vet inte, försöker bara att hjälpa :)

Postad 06 september 2006 - 16:38

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Tack för era svar :)

Det strular ff här så jag ska pröva dvi-dvi.

Behöver ändå iväg & köpa lite kablage....

Vi hörs ;)

Postad 07 september 2006 - 08:51

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag har testat med en kort 1.8m HDMI kabel till mitt Sapphire X1600 HDMI kort, utan att få upp 1920*1080 i 30 Hz.

Håller på att kontakta support.

Dock så har grafikkortet en ljudingång på insidan, så ljudet körs via HDMI-kabeln vilket är en fördel jämfört med DVI'n..

Postad 07 september 2006 - 10:31

Unregisterede8efd308
  • Unregisterede8efd308
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hejsan - har med intresse (och uthållighet!) tagit mig igenom alla 46 sidorna. Mycket intressant läsning.

Jag har fått bekräftat från Acer, Sverige att de inte skall sälja tv-apparater i Sverige längre:

"Acer Sverige har tyvärr beslutat att lägga produktområdet tv på is, vi är helt enkelt för få för att driva alla olika områden. Det går att få tag på tv:n via andra Acer-länder, testa tex www.acer.dk."

Däremot har jag äntligen lyckats hitta någon som fortfarande säljer den i Sverige. www.shg.biz

Jag skall ha Acern som TV. (Fullt nöjd med min 23" till datorn :unsure: )

Min fråga är alltså vilket köp som rekomenderas av denna tv?

Shg säljer den för 17 849,- plus frakt på 995,-
Totalt 18844,-

Technikdirekt i Tyskland säljer den för 15 958,- (ink. svensk moms) plus frakt på 80 euro + 4% av ordervärdet, alltså ca 1400,-
Totalt 17358,-

Har läst en del på www.konsumenteuropa.se om e-handel och det verkar vara bra villkor även att handla från Tyskland. Med ångerrätt osv menar jag.

Jo, den finns att få tag på billigare i Tyskland men Technikdirekt var de billigaste som kändes tillräckligt seriösa.

Finns det någon anledning till att jag inte ska köpa Acern därifrån?

//Dougie

Postad 07 september 2006 - 20:44

Juttaperka
  • Juttaperka
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej Dougie
Jag är en nöjd ägare sedan april. Det är ju synd att Acer inte längre säljer denna utmärkta TV här i Sverige. Det man kan anmärka på är dom buggar som finns i mediagatewayen och att det verkar dött med uppdateringar av mjukvaran. Jag har kontaktat supporten ett antal gånger vilket jag tycker alla skall göra som upplever att framförallt stillbildsvisningen i MGW suger.

Om du köper den från tyskland är säkert alla menyer på tyska , det går troligen att ställa om men det är kanske bäst att kolla ändå med försäljarna att det finns svenska som menyspråk både för tv:n och för MGW:n. Det finns en hög med språk att välja på min alla fall..
Lycka till

Postad 07 september 2006 - 21:19

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar Killafew <_<

Menar du att jag bara ska ominstallera eller prova en uppdatering?

Är lite nervig för att uppdatera ett annars fungerande system.....

Vad händer om man tar fel fil ;)

Är du annars säker på att problemet INTE ligger i tv'n??

Alla svar mottages tacksamt.

Vi hörs ;)

EDIT    Har nu fått ordning på det får ut 1080i lr 720p, men nu ligger delar av skrivbordet utanför.

Får fortsätta o trixa lite så ska väll det gå att få till B)

Fattas sen bara att skrämma upp tv'n till 1080p ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menade att du skulle ta bort alla grafikkortets drivrutiner och sedan installera om dom igen (helst ladda ner dom nyaste från internet). Om du ska göra det så är det enda du behöver tänka på att ta bort dom gamla innan du installerar dom nya. gör du inte det kan du få problem.
Annars ska det inte vara någon fara.

Problemet beror troligtvis på tv´n, men kan endast avhjälpas via datorn. Lite svårt att förklara men datorn skickar nog ut en signal som tv´n inte lyckats tolka på rätt sätt, så ända möjligheten är att ändra på signalen från datorn. tex prova olika upplösningar etc.

Brorsan hade samma problem med sin samsung plasma, och jag vet fler som har det. HDMI ingången är inte till för datorn, och kan därför ha svårt att hantera olika upplösningar etc.
Så om jag hade varit du så skulle jag kanske försöka trixa lite till, funkar inte det så hade jag köpt en hdmi-dvi adapter och kopplat in datorn till dvi kontakten på tv´n och nöjt mig med 1920x1080@30Hz.
Själv tycker jag att det funkar prima att använda tv´n som datorskärm med dom instaällningarna. sitter ca 2-3m ifrån den.

btw: brorsans problem avhjälptes med att koppla in datorn till vga ingången på tv´n istället. då fick han rätt upplösning med en gång, och det har inte krånglat sen dess.

Postad 08 september 2006 - 09:02

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Tack @ Killafew

Ska testa med adapter för att se om det kan lösa problemet först.

Som en parentes kan nämnas att datorn visar 1936*540 59 hertz efter omstart.
Tv´n säger 720p?

Jaja, ska testa lite mera så fort jag får tid <_<

Vi hörs ;)

Postad 29 september 2006 - 08:28

snillefille
  • snillefille
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Grym pryl detta! :P

Postad 02 oktober 2006 - 14:33

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå.. Har provat det mesta.. Verkar som många kör med DVI från PC'n och adapter till HDMI och sedan HDMI på TV'n. Har inte sett någon som kör HDMI hela vägen som jag..

Men jag håller på och kollar med Sapphire..

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Hallå..

Slänger ut frågan igen med lite ny info..

Jag kör ett Sapphire X1600 PRO HDMI kort som när jag kör HDMI hela vägen till TV'n och 1920*1080/30Hz blir som när man kör för hög upplösning på en laptop.. Delar av bilden är utanför displayen.
Har provat att köra udda upplösningar i ATI's Catalyst och bytt massor av drivare.
Men mär jag kör HDMI ut från PC'n och adapter och DVI in på TV'n funkar det (dock ser bilden risig ut).
När jag kör DVI ut från en annan dator och HDMI in på TV'n blir det samma problem som med HDMI hela vägen.
Har provat Powerstrip för att kunna köra lite udda upplösningar men jag får det inte att lira.
Jag känner att jag inte har kontroll på Powerstrip, och tappar bilden hela tiden på HDMI nr jag försöker ändra Powerstripinställningar..
Har för länge sedan läst om att många kör DVI på PC'n till HDMI på TV'n och fått det bra..

Mina FW är:
AppC V1.08
DTV 1.04

Någon som får HDMI att funka och kan tala om hur man gör?

Postad 04 oktober 2006 - 19:31

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Har säkert ingen relevans men.....

Jag körde dator dvi till acer hdmi & trots idogt försök fick jag det aldrig att funka :)

Detta va ifs med nvidia..

Bytte sen till dvi-dvi starta datorn & får direkt 1360*768 i 60 hertz :wub:

Verkar som att Acern har lite problem med data signal via hdmi.

Kanske kan va värt ett försök iaf.

Om du får ordning på det via hdmi så får du lägga ut det här.

Lycka till.

Vi hörs :D

Postad 11 oktober 2006 - 13:33

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag har nu fått Acer / (deras serviceverkstad) att ta in TV'n för uppgradering...
Skall bli intressant att se vad för problem som fixas...
Mest är jag intresserad av 1920*1080 via HDMI....

De kom faktiskt hem och hämtade tv'n.. Så det är bara att stå på sig..

Postad 13 oktober 2006 - 13:09

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Fick du betala för att dom skulle hämta den?, eller för uppdateringen?

Postad 13 oktober 2006 - 17:15

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Fick du betala för att dom skulle hämta den?, eller för uppdateringen?

<{POST_SNAPBACK}>

Inget..
Klagade på att det bara funkar med riktig 1080i via DVI och inte via HDMI..
Då kom dom hit och plockade ner den..
Klagar hos Acer och Powermill är deras serviceverkstad..
Har ej fått den, så jag vet inte om något blivit bättre..

Postad 14 oktober 2006 - 10:37

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
det låter ju skitbra....

du får vara försökskanin då, hjälper det dig så skickar jag nog in min oxå :)

Postad 16 oktober 2006 - 08:08

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har testat med tre olika kablar från datorn till teven nu men ingen klarar av jobbet. Behöver ca 8meters kabel och har testat DVI. Ska testa en VGA kabel nu från kjell.com
Fråga: Jag kommer väl kunna köra 1080 upplösningen även att jag går över till VGA, va?!

Postad 18 oktober 2006 - 11:22

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Första feedbacken är att Powermill nu har installerat de senaste FW'en, både TV och MGW, men tyvärr funkar 1080i fortfarande bara via DVI.
De har också fått fram problemet och kontaktar nu ACER för att hitta (om möjligt) en lösning..

Annars kommer man ju aldrig att tex kunna kolla på en 1080i film från en framtida blueray spelare...

Jag kör iofs HTPC men funkar inte detta kommer jag kräva retur..

Postad 19 oktober 2006 - 07:16

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
WHAT?!??! Funkar inte 1080i via HDMI? Det är ju en ganska viktig punkt när exempelvis PS3 kommer :/ Då lär man väl antagligen koppla via HDMI och den stödjer 1080i vad jag förstått....

Postad 19 oktober 2006 - 14:53

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
Oj, 1080i funkar inte via HDMI? ajfan, då blir det jobbigt att få bild på den kommanda PS3an som jag planerat :D Kanske funkar en HDMI->DVI splitter?)

Eller gäller problemet bara din TV, Slangare?

Redigerat av Unregistered8147b14e, 19 oktober 2006 - 14:54.

Postad 19 oktober 2006 - 17:31

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Om det är som Slangare säger ovan att Acers HDMI-port överhuvudtaget inte funkar med 1080 så är det ju fullständig katastrof, och bara att lämna tillbaka burken. Vad ska man annars ha 1920x1080-upplösning till??
Jo, det förstås - visning av digitala stillbilder via MGW. Som inte heller funkar!! :D Helv...!
Eller har Acers nya firmware ordnat det problemet så att stillbilder kan visas med anständig kvalitet nu?
Hur är det egentligen, Slangare?

Postad 20 oktober 2006 - 08:15

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Vad jag har fattat har ingen fått till "riktig" 1080i via HDMI.
Alltså 1920*1080/30Hz.
Vad som många pratar om är att använda powerstrip el likn och fått till tex
1922*1080/57 Hz, vilket iofs kan ge en bra/bättre upplevelse i spel men det är säkert svårt att feppla in powerstrip i sin blueray..

Jag har som sagt en HTPC med ett HDMI grafikkort, och har inte heller fått ill det.

Skall försöka ringa Powermill idag för att se om det dykt upp någon lösning..

/Jonas

Redigerat av Slangare, 20 oktober 2006 - 08:16.

Postad 20 oktober 2006 - 12:02

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Men så kan det ju inte vara... det står ju på produktbladet att den ska stödja 1080i via Komponent, DVI och HDMI... så nog fan SKA det fungera!

Jag vet att många för att inte säga nästan alla tillverkare har problem med att koppla in datorer via HDMI ingången, fråga mig inte varför... men flertalet plasma skärmar jag har provat har inte kunnat visa rätt upplösning via HDMI, utan man har varit tvungen att köra datorn via VGA/DVI ingången. Dock behöver det inte betyda att den inte klarar att ta emot en HD signal från tex en Xbox360 eller en HD-DVD spelare.

Postad 20 oktober 2006 - 14:35

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Slangare och Killafew:
Vi pratar visst mest DVI/HDMI via dator här ovan. Med risk för övertydlighet: det jag, och förmodligen ni andra också, vill veta med så stor visshet som möjligt är om det i nuläget är möjligt att få ut 1920x1080, dvs 1080i/p, via en HD-kapabel DVD-spelare. Kanske ingen har provat med en sån spelare än? När Acern konstruerades och byggdes fanns det väl knappast någon 1080-spelare att tillgå?

Många voro frågorna, och få voro de upplysta som kunna svara...

Postad 20 oktober 2006 - 14:41

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
huvet på spiken cosmicp!

Att det inte fungerar via datorn kan jag faktiskt inte bry mig mindre om, det har man ju DVI och VGA ingångarna till.

Däremot är det ju livsviktigt att HDMI ingången kan ta emot en 1080i/p signal från en HD-DVD/Blue-ray spelare. Det é ju därför den sitter där!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.