Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 mars 2008 - 06:52

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Det finns redigerbara kanallistor... Tryck meny, välj hjärtat "favoritlistor", slå ev pinkod, byt till lista B och redigera på. Man kan ha minst tre egna listor. Tyvärr är favoritlistorna yxiga och osmidiga att jobba med men det hoppas jag rättas till i kommande versioner. Det finns en hel del att önska vad gäller funktionalitet och smidighet i menyer och funktioner...

edit:
Hittade en nackdel med favoritlistor. När man ska programmera en inspelning manuellt så är det inte säkert att det blir rätt kanal när man väljer enligt kanalplats från favoritlistan, om den inte ligger på samma kanalplats som orginallistan. T.ex om jag ska spela in på tv6 så ligger den på plats 6 i min favoritlista, men skriver jag 0006 i timerinspelning så blir det tv4 plus... Den följer alltså orginallistan och inte favoritlistan. Sen att man måste skriva 0006 och inte bara 6 är lite irriterande och osmidigt. Lösningen är att stå på den favoritkanal man ska spela in på, då väljs den i timer menyn med kanalplatsen från orginalllistan.

Som sagt, hoppas dom jobbar på att förbättra menyer och funktioner...

Det du skriver gäller PVR-boxen. Denna tråd gäller den gamla boxen och den har enbart en favoritlista som man inte kan redigera.

Postad 06 mars 2008 - 22:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0
Någn som hört något om en uppdatering av denna box? Från CD har jag inte fått något svar, det känns som om att de struntar i denna box efter att den nya boxen kommit.

Postad 07 mars 2008 - 12:20

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Jag har inte hört ett dyft heller.

Frågan kommer väl på sin spets i samband med att man lyfter in HD-paketet i familjepaketet.

Den gamla silverfärgade Comboboxen från Handan lär väl tas bort ur utbudet då i och med att den inte kan visa HD-kanaler samt att man kan fråga sig om HDTV-basboxen klarar rollen som basbox? Vad kommer att erbjudas som basbox då?

Vad händer med de kunder som vill uppdatera till en basbox för att kunna ta emot HD-kanalerna som de efter 1 april betalar för?

Att det inte verkar jobbas på uppdateringar samt att de båda ovan punkterna kommer in i bilden borde rent logiskt tyda på att någon form av ny box-lösning presenteras. Men å andra sidan CD är CD och har kanske inte ens funderat på frågan utan resonerar att man tuggar på med Sagems bas HDTV-box, vilket flertalet Comboboxkunder kommer att undra över hur man hamnade i 1996 igen, med hängningar, utan timer, redigerbara listor, och utan annat än CDs masterlist för Thor.

Postad 27 april 2008 - 22:35

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Den senaste tiden har jag fått blackouts i TV-utsändningarna. TV-bilden blir svart då och då i någon några sekunder. Har inte hittat någon gemensam nämnare ännu. Någon fler med samma problem?

Postad 28 april 2008 - 06:35

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Den senaste tiden har jag fått blackouts i TV-utsändningarna. TV-bilden blir svart då och då i någon några sekunder. Har inte hittat någon gemensam nämnare ännu. Någon fler med samma problem?

Låter ju lite som de problem boxen hade när den släpptes i juni 2006.

Har inte själv märkt av något sådant problem. Får ibland någon ryckning i bilden när jag ser på HD-sändningar, men det är nog de enda problem jag har.

Det kan inte vara så att parabolen har rubbats något under vinterns stormar? Överhettning?

Postad 28 april 2008 - 08:26

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
I natt var det riktigt besvärligt ett tag och jag börjar misstänka att det är min nya Marantz 8002 :D

Postad 29 april 2008 - 19:18

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Till denna första av CDs HDTV boxar så är det nog rätt dött?

CD lär ju komma med en ny version till PVR-modellen enligt rykten på annan tråd i detta forum. Jag gissar att de struntar i denna box framöver om det inte blir lite fokus på konkurrensen.

Viasats basbox för HD (Samsung) fick goda recensioner av M3, med funktioner som CDs box saknar.

Min enkla önskelista innehåller:
- Fri sortering av kanaler sat+marknät (så Tv8 hamnar på plats 8 och inte 10 tex och att man kan peta in marknätets Tv6 på kanalplats 6, som på Comboboxen).

- Möjlighet att ta in fler satelliter

- Timer för att kunna köra mot extern DVD-r/pvr

- Bättre bildhantering vid HDMI 4:3 material, automatisk avkänning och "smartzoom-läge"

- RGB scart loop through kanske om man får önska

Antagligen orimliga önskningar som CD helt bortser ifrån.

lägg till en fungerande EPG med fler än två kommande program när man använder Favoritlista...... :)

Postad 30 maj 2008 - 22:52

psg99001
  • psg99001
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Skaffade min box för typ 1 år sedan, men det är först nu jag verkligen är intresserad av bra fungerande HD-sändningar: Fotbolls EM knackar ju på dörren...

Jag har ett problem att det "hackar" till i bilden. Gör det i snitt kanske var 30:e sekund och det är riktigt störande. Har inte orkat ringa till CD om problemet än iaf.

Har cirka 165-170 i mottagnisstyrk och kvaliteten är på BRA. Nån som har samma problem? Tacksamt för snabba svar här...om 1 vecka börjar ju EM ;)

Postad 30 maj 2008 - 23:13

Muukie
  • Muukie
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Hej!

Skaffade min box för typ 1 år sedan, men det är först nu jag verkligen är intresserad av bra fungerande HD-sändningar: Fotbolls EM knackar ju på dörren...

Jag har ett problem att det "hackar" till i bilden. Gör det i snitt kanske var 30:e sekund och det är riktigt störande. Har inte orkat ringa till CD om problemet än iaf.

Har cirka 165-170 i mottagnisstyrk och kvaliteten är på BRA. Nån som har samma problem? Tacksamt för snabba svar här...om 1 vecka börjar ju EM ;)

Tja!

Känner igen det där som du säger att det hackar till i bilden. Dock händer det för mig kanske en gång var fjärde timme eller så men då hackar det i ca: 20sek. Har snart haft boxen två år och har inte orkat bry mig om detta men om det hade hackat var 30:e sekund som för dig hade jag ringt Canal digital direkt!
Måste bara fråga en annan grej.
Är det fler som har problem med ljuddropouts på Canal+ kanalerna? Har min box kopplad till receivern med koaxialkabel och varje gång C+ kör med DD 2.0 eller DD 5.1 så får jag dropouts lite titt som tätt. Förbaskat irriterande. Har varit i kontakt med Canal Digital angående detta men de säger bara att de känner till problemet men inte kan göra något typ. Riktigt dåligt! Så det är väl tur att man inte bryr sig så mycket för sporten kör de ju inte i DD så där får man inga dropouts. Är det fler som har dessa dropouts kontakta Canal Digital och klaga!

Postad 02 juni 2008 - 15:30

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Tja!

Känner igen det där som du säger att det hackar till i bilden. Dock händer det för mig kanske en gång var fjärde timme eller så men då hackar det i ca: 20sek. Har snart haft boxen två år och har inte orkat bry mig om detta men om det hade hackat var 30:e sekund som för dig hade jag ringt Canal digital direkt!
Är det fler som har problem med ljuddropouts på Canal+ kanalerna? Har min box kopplad till receivern med koaxialkabel och varje gång C+ kör med DD 2.0 eller DD 5.1 så får jag dropouts lite titt som tätt. Förbaskat irriterande. Har varit i kontakt med Canal Digital angående detta men de säger bara att de känner till problemet men inte kan göra något typ. Riktigt dåligt! Så det är väl tur att man inte bryr sig så mycket för sporten kör de ju inte i DD så där får man inga dropouts. Är det fler som har dessa dropouts kontakta Canal Digital och klaga!

Jag har inte upplevt några ljuddropouts (varken på 2.0 eller 5.1) sedan vi fick den första uppdateringen för ca 1.5 år sedan. Däremot händer det att bilden rycker till under någon sekund ibland när det är HD-sändning... kanske en gång i timman eller så.

Postad 02 juni 2008 - 21:41

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Tja!

Ljudproblemet finns även på boxen med hårdisk. I mitt fall är det när elementet sätter på sig eller stänger av och när luftkonditioneraren byter varvtal. Viss utrustning är känsliga för andra apparater. Jag hade en svindyr PhilipsTV, en gång i tiden, som bytte kanal när jag satte på ljuset i ett rum :)

Postad 08 juni 2008 - 06:02

Unregistereda40b8a00
  • Unregistereda40b8a00
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Håller på att installera parabolen, men jag får bara "error detected while channel search" och signalen ligger på 160. Några tips?

Spelar det förresten någon roll vilka ingångar (utgångar?) på quad-LNBn man använder till vilka ingångar på boxen?

Redigerat av Unregistereda40b8a00, 08 juni 2008 - 06:04.

Postad 09 juni 2008 - 14:53

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej.

Vilka buggar finns fortfarande kvar i boxen? Skulle vara fint med en aktuell lista.

Mvh padwan

Postad 09 juni 2008 - 15:30

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hej.

Vilka buggar finns fortfarande kvar i boxen? Skulle vara fint med en aktuell lista.

Mvh padwan

Jag tror inte att det egentligen finns så många buggar kvar (om man ska se till existerande funktionalitet som fungerar felaktigt). Däremot finns det en del funktioner många vill ha tillagda plus en utlovad som fortfarande inte implementerats.

Nedan är vad jag själv kan komma på. Lägg gärna till om någon kommer på något mera.

Buggar:
1. EPG fungerar ej om man har favoritlistan påslagen.
2. Boxen styr själv default inställning av 4:3/16:9. Man kan själv justera om formatet, men boxen tappar sedan denna inställning när formatet växlar i källsignalen (t.ex. 4:3-sändning ställs manuellt om till 16:9, reklam i 16:9, åter sändning i 4:3 och boxen ställer då automatiskt om till 4:3; samma sak sker när man zappar mellan kanaler som sänder i olika format).

Dokumenterat utlovade funktioner som ska komma:
1. Mottagning av fria kanaler från Thor och andra satelliter.

Önskade funktioner:
1. Timerfunktion (för inspelning)
2. Flera favoritlistor.
3. Valfri placering/numrering av kanaler inom favoritlistan.
4. Bättre text-tv i boxen (t.ex. buffring av fler sidor).
5. RGB ut via scart samtidigt som man använder HDMI ut (funkar bara med S-video eller komposit ut idag när HDMI ut är aktivt).
6. Kunna välja färg på sidopaneler i 4:3-sändning (boxen sätter dessa till svart vilket inte alls är bra för dem som har plasma) alt. kunna låta bildvisaren sköta hantering av sidopaneler.

Redigerat av bkd, 09 juni 2008 - 15:42.

Postad 10 juni 2008 - 10:26

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Tror du på detta ? :)

Postad 10 juni 2008 - 10:35

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Tror du på detta ? :)

Nä, egentligen inte. Det är nu drygt två år sedan detta utlovades. Jag tror knappt på att det kommer att komma några fler uppdateringar till boxen. Mitt syfte var bara att lista och kategorisera buggar samt saknade funktioner.

Postad 10 juni 2008 - 12:03

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Själv har jag slutat hoppas på uppdateringar. Kommer det någon så får man väll se det som bonus... CD supportar nog inte denna boxen länge till. :-)))

Själv har jag t.o.m slutat skicka in boxar som inte fungerat, nu har jag bytt så många gånger och sista vändan blev det faktiskt lite bättre, då jag bara fick ny AC adapter. Men det kommer hängningar till och från i alla fall fast inte lika ofta. Nu kör jag med komponentkabel istället för med HDMI för då hänger den sig nästan aldrig. Visserligen så missar jag lite funktioner som med zoom t.ex men det är bättre att den inte hänger sig...

En bekant har samma problem, medans hans inte funkar om han inte har scartkabeln i oxå.

Lustig lite box det där... Men man får väll göra som CD vill och byta upp sig, men 3 lök är jag inte beredd att betala med alla problem jag haft...

Postad 11 juni 2008 - 10:39

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Själv har jag slutat hoppas på uppdateringar. Kommer det någon så får man väll se det som bonus... CD supportar nog inte denna boxen länge till. :-)))

Själv har jag t.o.m slutat skicka in boxar som inte fungerat, nu har jag bytt så många gånger och sista vändan blev det faktiskt lite bättre, då jag bara fick ny AC adapter. Men det kommer hängningar till och från i alla fall fast inte lika ofta. Nu kör jag med komponentkabel istället för med HDMI för då hänger den sig nästan aldrig. Visserligen så missar jag lite funktioner som med zoom t.ex men det är bättre att den inte hänger sig...

En bekant har samma problem, medans hans inte funkar om han inte har scartkabeln i oxå.

Lustig lite box det där... Men man får väll göra som CD vill och byta upp sig, men 3 lök är jag inte beredd att betala med alla problem jag haft...

Det låter som du haft väldig otur.... eller jag tur kanske. Min box är bland de första som levererades och jag upplever inte speciellt många stabilitetsproblem med den (efter att den uppdaterats). Visst händer det att jag får någon hängning ibland, men det handlar om kanske något enstaka tillfälle varannan månad eller så.

Jag håller med, det verkar inte så troligt att CD skulle komma med fler uppdateringar till den här boxen. Det är ju nio månader sedan sista uppdateringen kom. Själv kommer jag inte att uppgradera till HD-PVR:n; det verkar vara lika dålig support av den. Det blir nog en Vantage 8000 istället. :)

Postad 11 juni 2008 - 22:17

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Min box hänger sig varje dag. Jag har testat 3 olika boxar, men alltid samma problem. Någon av boxarna har dessutom varit väldigt seg. Fattar inte varför dessa boxar byts ut ASAP av CD. Man borde iaf få ett subventionerat pris på en ny box.

Postad 12 juni 2008 - 07:38

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Min box hänger sig varje dag. Jag har testat 3 olika boxar, men alltid samma problem. Någon av boxarna har dessutom varit väldigt seg. Fattar inte varför dessa boxar byts ut ASAP av CD. Man borde iaf få ett subventionerat pris på en ny box.

Det är bara att låta dem byta ut den, de kanske tröttnar någon gång och ger dig en som funkar, men risken är ju att du får någon redan som varit inlämnad för samma sak.. Ring dem och säg att du vill få bytt AC-adaptern, det gjorde susen för mig, jag fick det inte de första gångerna jag bad om det eller skrev det i rapporten, men sedan träffade jag på en trevlig snubbe när jag felanmälde farsans box och då nämde jag det. Hade en ny AC-adapter inom några dagar och boxen blev den bästa boxen jag haft, trots att den hängde sig igen, fast helt klart inte lika ofta.

Har du provat att även köra TV-Kabeln & Scarten i samtidigt som HDMI:n? Det har hjälpt några och själv kör jag med bara komponent i 1080i och har sällan hängningar.

Postad 12 juni 2008 - 22:08

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Ska tänka på det vid nästa felanmälan.

Nej, jag kör med endast HDMi kabel.

Postad 14 juni 2008 - 08:22

Unregisteredaf787032
  • Unregisteredaf787032
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej kopplade igår in mina nya fina pioneerplasma utan högtalare, tänkte köra ljudet genom 5.1 systemet genom coaxial. Allt funkade bra första timmen sen la ljudet av på alla kanaler utan tv4, sen hängde sig boxen... Fick dra ur nätsladden och sen fungerar ljudet endast sporadiskt på vissa kanaler, aldrig på HD-kanalerna dock! Wtf är detta? Är det något med TV som stör ljudet?

Postad 14 juni 2008 - 10:52

Unregistered54dfbb50
  • Unregistered54dfbb50
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Fick min box i veckan. Kör den genom min Onkyo 875 med suprahdmikablar och funkar klockrent hittils. Har en ganska stor parabol med 70db signalstyrka, kanske är det därför det funkar så bra utan ljud och bildtapp.

Postad 18 juni 2008 - 22:45

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Under Sverige- Ryssland (0-2) hängde sig boxen 7 ggr. Vet inte vilket som är värst förlusten eller irritationen över den pissiga boxen :)

Redigerat av Blacklabel, 18 juni 2008 - 22:45.

Postad 18 juni 2008 - 22:53

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Under Sverige- Ryssland (0-2) hängde sig boxen 7 ggr. Vet inte vilket som är värst förlusten eller irritationen över den pissiga boxen :)

Verkar ju vara förvånande ojämn kvalitet på dessa boxar. Jag harhaft en och samma box sen december 2006 och den har fungerat i princip felfritt, förutom kända och allmäna buggar som delvis rättats i dom uppdateringar som kommit sen dec 2006. Hängninar är sällsynta i mitt fall, mindre än 1 i månaden i snitt. Det kan man leva med...

Postad 19 juni 2008 - 16:21

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Jag packade ner CD's hd box i julas när jag köpte min Vantage och har aldrig ångrat detta en sekund.

Postad 26 juli 2008 - 13:12

crimestick
  • crimestick
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Bumpar den här tråden...

Efter mycket om och men hoppade jag på CD:s erbjudande om tre fria HD-månader vid täckning av nytt abonnemang (lockelsen av OS i HD och även den kommande fotbollssäsongen via Canal+ blev för mycket). Bor i lägenhet och har sedan tidigare CD via fastighetens kabel-tv. I övrigt inga tidigare erfarenheter av digital-tv eller dylik teknik.

Igår fick jag paketet, som innehöll boxen den här tråden handlar om. Fick problem direkt med installationen, men ett snabbt (faktiskt!) samtal till supporten löste det. Den har fungerat "okej" sen dess, men jag blev väldigt besviken över att jag inte kunde byta mellan CD-kanalerna och de marksända kanalerna på ett enkelt sätt, något CD:s kampanj hade fått mig att tro (jag har boxen i första hand kopplad till min projektor, och det är störigt att inte kunna se alla kanaler på den; hade hoppats kunna pensionera min gamla VHS, som nu funkar som tv-tuner åt projektorn). Att sedan inte alla kanalerna de sagt skulle ingå faktiskt inte ingick gjorde inte saken bättre, men visst, jag överlever (även om jag saknar BBC Food!).

Sedan igår kväll har SVT HD och de bägge Canal+-HD-kanalerna lagt av, det är svart i rutan. Vet inte vad det beror på - tillfälligt fel eller bekant bugg? Övriga HD-kanaler funkar fint. Är vädigt nöjd med både bild och ljud hittills.

Av någon slarvig anledning hade jag inte läst på här på Minhembio - vilket jag nästan alltid gör innan jag köper nya produkter - något jag börjar ångra, speciellt efter att nu ha plöjt den här tråden. Det värsta (och fulaste från CD:s sida) tycker jag är att den här boxen verkar tillhöra det "gamla gardet" och är därför inte så intressant för CD att supporta - något jag inte fick höra när jag beställde abonnemanget (via telefon). Den känns plastig och ofärdig, instabil och helt klart ovärdig uppgiften. Kosmetika som favoritlistor och dylikt bryr jag mig inte så mycket om, men den känns lättviktig. Definitivt inte värd de 2000 kr (eller däromkring) CD vill att jag ska betala för den.

Så frågorna är:

- Skickar jag tillbaka den? Har jag möjlighet att skicka tillbaka den men behålla mitt CA-kort, och köpa en sån där cool Vantage alla kids snackar om? Eller är jag tvungen att köpa en box från CD om jag ska ha abonnemang från dem? Om det står mellan att köpa en sån här box för 2000 och en faktiskt fungerande HD-box för 4000 kan jag tänka mig det senare. (Har dock inga planer på att utnyttja Vantages andra kortplats, om nu spelar nån roll för beslutet.)

- Eller gillar jag läget, sväljer nackdelarna, och ger mig på att försöka lösa de svarta HD-kanalerna via supporten?

Tacksam för råd! Tar ett beslut efter helgen.

Postad 27 juli 2008 - 10:04

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Roligt att det rör sig i denna gammla tråd igen...

Ang. förra inlägget. Du får nog returnera den, kommer inte ihåg tiden för detta men det står väll i pappren du fick med. Ang. att behålla boxen eller gradera ner dig till en standard box (gradera ner, kanske ska vara upp istället) och sedan köpa en Vantage får nog någon annan svara på..

Sedan kan jag komma med något nytt roligt fenomen.. Efter någon hängning och så som ibland inträffar, så har jag inte behörighet till en enda d###### kanal, t.o.m SVT1 har jag inte behörighet till. När de här roliga felen inträffar, får jag starta om boxen och köra fabriksinställningarna om igen 5-10ggr innan jag får se kanalerna igen. Och, jo, jag har tagit ur kortet fram och tillbaka oxå... Även om jag får behörighet, så behöver det ju inte betyda att jag har slut med hängningarna för det.. Och ibland så kommer behörighetskiten tillbaka igen mellan hängningarna vid "uppstarten"..

Just ja, jag har ett roligt fenomen till ibland så försvinner bara bilden, ljudet är kvar. Bilden försvinner vid kanalbyten och inträffar ibland utan speciellt mönster.. Så har det varit ett tag...

Jag har God kvalitet på signalen och 191 i styrka så det ska ju funka... Samt att boxen sitter i en UPS..

Postad 27 juli 2008 - 14:06

Rappsabaggen
  • Rappsabaggen
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Bumpar den här tråden...

Efter mycket om och men hoppade jag på CD:s erbjudande om tre fria HD-månader vid täckning av nytt abonnemang (lockelsen av OS i HD och även den kommande fotbollssäsongen via Canal+ blev för mycket). Bor i lägenhet och har sedan tidigare CD via fastighetens kabel-tv. I övrigt inga tidigare erfarenheter av digital-tv eller dylik teknik.

Igår fick jag paketet, som innehöll boxen den här tråden handlar om. Fick problem direkt med installationen, men ett snabbt (faktiskt!) samtal till supporten löste det. Den har fungerat "okej" sen dess, men jag blev väldigt besviken över att jag inte kunde byta mellan CD-kanalerna och de marksända kanalerna på ett enkelt sätt, något CD:s kampanj hade fått mig att tro (jag har boxen i första hand kopplad till min projektor, och det är störigt att inte kunna se alla kanaler på den; hade hoppats kunna pensionera min gamla VHS, som nu funkar som tv-tuner åt projektorn). Att sedan inte alla kanalerna de sagt skulle ingå faktiskt inte ingick gjorde inte saken bättre, men visst, jag överlever (även om jag saknar BBC Food!).

Sedan igår kväll har SVT HD och de bägge Canal+-HD-kanalerna lagt av, det är svart i rutan. Vet inte vad det beror på - tillfälligt fel eller bekant bugg? Övriga HD-kanaler funkar fint. Är vädigt nöjd med både bild och ljud hittills.

Av någon slarvig anledning hade jag inte läst på här på Minhembio - vilket jag nästan alltid gör innan jag köper nya produkter - något jag börjar ångra, speciellt efter att nu ha plöjt den här tråden. Det värsta (och fulaste från CD:s sida) tycker jag är att den här boxen verkar tillhöra det "gamla gardet" och är därför inte så intressant för CD att supporta - något jag inte fick höra när jag beställde abonnemanget (via telefon). Den känns plastig och ofärdig, instabil och helt klart ovärdig uppgiften. Kosmetika som favoritlistor och dylikt bryr jag mig inte så mycket om, men den känns lättviktig. Definitivt inte värd de 2000 kr (eller däromkring) CD vill att jag ska betala för den.

Så frågorna är:

- Skickar jag tillbaka den? Har jag möjlighet att skicka tillbaka den men behålla mitt CA-kort, och köpa en sån där cool Vantage alla kids snackar om? Eller är jag tvungen att köpa en box från CD om jag ska ha abonnemang från dem? Om det står mellan att köpa en sån här box för 2000 och en faktiskt fungerande HD-box för 4000 kan jag tänka mig det senare. (Har dock inga planer på att utnyttja Vantages andra kortplats, om nu spelar nån roll för beslutet.)

- Eller gillar jag läget, sväljer nackdelarna, och ger mig på att försöka lösa de svarta HD-kanalerna via supporten?

Tacksam för råd! Tar ett beslut efter helgen.

Postad 27 juli 2008 - 14:16

Rappsabaggen
  • Rappsabaggen
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
När jag provade den första gången vid Em 06 pris 2995Kr ca
var det 3 månaders prov tid så efter 3 månader skickade jag tillbaka den
och tog den sen när den kostade 0 Kr !!! till jul 06
Fick tillbaka allt inkl start avg som man bjöd på sen till julen

kolla om du har samma nöjd kund garanti nu...

Postad 28 juli 2008 - 11:09

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Tror du på detta ? B)

Nä, egentligen inte. Det är nu drygt två år sedan detta utlovades. Jag tror knappt på att det kommer att komma några fler uppdateringar till boxen. Mitt syfte var bara att lista och kategorisera buggar samt saknade funktioner.

Jag har sagt upp mitt CD abonnemang med hänvisning till att dom inte klarade av att hålla löftet om mottagning av fria satelliter.

Nu är då frågan vad man skall ta i stället? Det blir inte Viasat iaf. Tänker sätta upp en monsterparabol 2,5-3m (bor ju nästan vid polcirkeln ;) ) men vilken övrig hårdvara jag skall satsa på vet jag inte i dagsläget.

Postad 04 augusti 2008 - 21:15

ErikLtz
  • ErikLtz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Efter två år med Canal Digital parallellt med ViaSat Plus är CD-abonnemanget äntligen avslutat (24 månaders bindning). Rent tekniskt är det jättetrist att HD-tekniken tokförlorar mot ViaSat Plus med "vanlig upplösning" men med en box med hårddisk och dubbla tuners som INTE buggar (nämnvärt) och är så enkel att använda att femåringen pausar och spelar in program på egen hand (och växer upp i tron att alla TV-sändningar kan pausas, spelas tillbaks och spelas in med en knapptryckning).

Min CD-box har inte låst sig och endast tappat ljudet ibland (naturligtvis när man haft fotbollsgäster), men så kass box och de löften CD givit men inte hållit, tja, ett bättre sätt att döda förtroende för företaget och nagga HD-teknikens rykte i kanten finns knappast :-(

Sedan kan man diskutera varför SVT-HD fortfarande har ett minst sagt anorektiskt utbud, och om alla dessa HD-bekymmer gör att TV via Internet, så småningom med HD-kvalité, kör om och dödar satellitbolagen. Men det hör knappast till denna tråd.

Postad 05 augusti 2008 - 15:33

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Roligt att det rör sig i denna gammla tråd igen...

Ang. förra inlägget. Du får nog returnera den, kommer inte ihåg tiden för detta men det står väll i pappren du fick med. Ang. att behålla boxen eller gradera ner dig till en standard box (gradera ner, kanske ska vara upp istället) och sedan köpa en Vantage får nog någon annan svara på..

Sedan kan jag komma med något nytt roligt fenomen.. Efter någon hängning och så som ibland inträffar, så har jag inte behörighet till en enda d###### kanal, t.o.m SVT1 har jag inte behörighet till. När de här roliga felen inträffar, får jag starta om boxen och köra fabriksinställningarna om igen 5-10ggr innan jag får se kanalerna igen. Och, jo, jag har tagit ur kortet fram och tillbaka oxå... Även om jag får behörighet, så behöver det ju inte betyda att jag har slut med hängningarna för det.. Och ibland så kommer behörighetskiten tillbaka igen mellan hängningarna vid "uppstarten"..

Just ja, jag har ett roligt fenomen till ibland så försvinner bara bilden, ljudet är kvar. Bilden försvinner vid kanalbyten och inträffar ibland utan speciellt mönster.. Så har det varit ett tag...

Jag har God kvalitet på signalen och 191 i styrka så det ska ju funka... Samt att boxen sitter i en UPS..

Att boxen sitter i UPS kan faktiskt vara ditt problem, UPS:er ger upp till normala prisklasser en hemsk fyrkantsvåg istället för sinusspänning ut och det är inte alla prylar som pallar det.

Redigerat av junkan, 05 augusti 2008 - 15:33.

Postad 06 augusti 2008 - 08:04

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Att boxen sitter i UPS kan faktiskt vara ditt problem, UPS:er ger upp till normala prisklasser en hemsk fyrkantsvåg istället för sinusspänning ut och det är inte alla prylar som pallar det.

Har kört långa perioder utan, jag satte i en till slut för att så om det skulle bli bättre, det blev ingen skillnad och nu sitter UPS:en i datorn...

Nu har det kommit ett annat roligt fenomen, ibland när man zappar, så bootar skiten om vilket får till följd att den ska hänga sig ett gäng gånger...

Får nog byta den ändå, nu börjar det bli liiiiiite för mycket skit med den...

Postad 23 september 2008 - 08:50

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Jag har problem med SVT-HD. Efter 10 minuters tittande svartnar det och meddelandet "signalstyrka för svag" kommer upp. Då står den på 0%. Byte av kanal ger normala 70-80% i styrka. Alla andra kanaler fungerar helt utan problem.
Någon som har någon idé?

Postad 23 september 2008 - 11:17

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Jag slog på boxen idag och fick upp " Uppdatera mjukvaran".
Det blev version 4.0.6. Första testet, vanliga kanaler fungerar med inte SVT-HD eller TV4-HD :) Däremot rapporterar signalstyrkan nu korrekt när man står på dessa kanaler.
Efter ny kanalsökning som tycks inkludera sirius också så fungerar TV4-HD men inte SVT-HD. Märkligt eftersom jag har signalstyrka 184 och kvalitet BRA.

Postad 23 september 2008 - 12:46

NisseM
  • NisseM
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Panasonic 42" plasma full-HD som jag är grymt nöjd med.
Problemen kom med Canal Digitals HD-box.
Först och främst tappade jag Viasat via Sirius eftersom CD inte informerat att man låst boxen mot Thor. :)
Gamla boxen utan HD skickade i alla fall signalen vidare till Viasat-boxen.

Problemet jag har nu är att boxen hänger sig då jag sätter den i stand-by läge. (Man ser det då klockan stannar vid det klockslag som man stängde av). Jag måste "boota" om boxen nästa gång jag tittar. Först klarar den inte att boota om utan "fastnar" i ett läge där man ser fyra streck istället för klockslaget. Trycker jag på på-knappen igen så kör den "Init"-processen och sen kan jag se på TV'n igen.

Ringde CD och dom sa att HDMI på min TV inte är bakåtkompatibel för HDMI 1.1 som boxen har! Ska inte CD se till att deras box är uppdaterad via programvaran? Ringde sen Panasonic och dom sa att CD har fel. TV'n ska vara bakåtkompatibel. Enligt HDMI information på nätet så ska HDMI version 1.3 vara bakåtkompatibel.

Ikväll när jag kommer hem ska jag testa att bara ha scart-kopplingen för att se om hängningen kvarstår. Trist om inte HD-kopplingen ska fungera beroende på att Canal Digital är sega i att hänga med tekniken. Varför säljer dom gammalt skit? Är det någon annan som har haft samma problem. (Panasonic TH-42PZ80 och CD HD-box utan hårddisk)

Postad 23 september 2008 - 14:29

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag slog på boxen idag och fick upp " Uppdatera mjukvaran".
Det blev version 4.0.6. Första testet, vanliga kanaler fungerar med inte SVT-HD eller TV4-HD :) Däremot rapporterar signalstyrkan nu korrekt när man står på dessa kanaler.
Efter ny kanalsökning som tycks inkludera sirius också så fungerar TV4-HD men inte SVT-HD. Märkligt eftersom jag har signalstyrka 184 och kvalitet BRA.

För mig fungerar både SVT-HD och TV4-HD bra än så länge efter uppdateringen. Det borde ju fungera bra med den signalstyrka du har. Låter som ett skumt problem. :/

En liten spännande grej tycker jag är den nya timer-funktionen. Jösses vad jag saknat den. :)

Postad 23 september 2008 - 14:33

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Panasonic 42" plasma full-HD som jag är grymt nöjd med.
Problemen kom med Canal Digitals HD-box.
Först och främst tappade jag Viasat via Sirius eftersom CD inte informerat att man låst boxen mot Thor. :)
Gamla boxen utan HD skickade i alla fall signalen vidare till Viasat-boxen.

Problemet jag har nu är att boxen hänger sig då jag sätter den i stand-by läge. (Man ser det då klockan stannar vid det klockslag som man stängde av). Jag måste "boota" om boxen nästa gång jag tittar. Först klarar den inte att boota om utan "fastnar" i ett läge där man ser fyra streck istället för klockslaget. Trycker jag på på-knappen igen så kör den "Init"-processen och sen kan jag se på TV'n igen.

Ringde CD och dom sa att HDMI på min TV inte är bakåtkompatibel för HDMI 1.1 som boxen har! Ska inte CD se till att deras box är uppdaterad via programvaran? Ringde sen Panasonic och dom sa att CD har fel. TV'n ska vara bakåtkompatibel. Enligt HDMI information på nätet så ska HDMI version 1.3 vara bakåtkompatibel.

Ikväll när jag kommer hem ska jag testa att bara ha scart-kopplingen för att se om hängningen kvarstår. Trist om inte HD-kopplingen ska fungera beroende på att Canal Digital är sega i att hänga med tekniken. Varför säljer dom gammalt skit? Är det någon annan som har haft samma problem. (Panasonic TH-42PZ80 och CD HD-box utan hårddisk)

Jag vill minnas att det varit en del tjafs med HDMI 1.3 på vissa Samsung-skärmar i kombination med CD:s HD-box. HDMI 1.3 ska ju vara bakåtkomatibelt, men så var inte fallet på Samsungs skärmar. Problematiska Samsung-skärmar fick lämnas in för att rätta till "felet". Det kan ju kanske tänkas att även Panasonic misslyckats med full bakåtkompatibilitet.

Postad 23 september 2008 - 15:12

Nuts
  • Nuts
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Vad är det för nyheter i nya programvaran som man fick uppdaterat i dag??
någon som har koll?

Postad 23 september 2008 - 16:50

xstase
  • xstase
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur vet man att man har den senaste programvaran? Vad heter den senaste? Jag har version V 1.4.0

Mvh
x

Postad 23 september 2008 - 16:54

mickem55
  • mickem55
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Vad är det för nyheter i nya programvaran som man fick uppdaterat i dag??
någon som har koll?

Det går o ta emot viasat kanaler och så har dom lagt till en timer

Postad 23 september 2008 - 18:09

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Tjoho! nu kan man ta emot flera sateliter! :) söker sirius, hotbird och astra, dock får jag in väldigt få kanaler ..

Postad 23 september 2008 - 19:01

Nuts
  • Nuts
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Tjoho! nu kan man ta emot flera sateliter! :) söker sirius, hotbird och astra, dock får jag in väldigt få kanaler ..

Vilka inställningar använder du till dom sateliterna?
Dela gärna med dig lite till en "satelit noob" :)
Finns det möljlighet att få in TV6 nu eller??

Redigerat av Nuts, 23 september 2008 - 19:49.

Postad 23 september 2008 - 20:09

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att det varit en del tjafs med HDMI 1.3 på vissa Samsung-skärmar i kombination med CD:s HD-box. HDMI 1.3 ska ju vara bakåtkomatibelt, men så var inte fallet på Samsungs skärmar. Problematiska Samsung-skärmar fick lämnas in för att rätta till "felet". Det kan ju kanske tänkas att även Panasonic misslyckats med full bakåtkompatibilitet.

Jag har det problemet med M87:an, jag var i kontakt med både samsung o CD men de bara skyllde på varandar oxå..... Nu har jag lärt mig att leva med att "boota" den varje gång. :)

//Peter

Postad 23 september 2008 - 21:00

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Har oxå testat ladda hem kanaler eftersom jag har Astra, Hotbird mm...men vad få kanaler som kom med???
Min gamla Nokia 9802 får in över 1500 mera kanaler!!!

Vad göra???
ps! Nu kan man även växla till radioläge!

Postad 23 september 2008 - 21:11

NisseM
  • NisseM
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag ringde Panasonics support idag och dom bara garvade när jag sa att CD sagt att HDMI inte var bakåtkompatibel. Enligt dom så ska min "Panna" fixa detta.
HDMI 1.3, går inte det att få till i HD-boxen genom en programuppdatering? Eller måste man in och joxa i hårdvaran?
I värsta fall får man leva med "reboot" varje gång. :)

Uppdatering klockan 23:15
Programuppdateringen idag verkade vara en hit för min del!!
Nu slipper jag boota om med HDMI-kopplingen. HURRA!
Som grädde på moset går det nu också att skicka signal via koax ut ur boxen och in i min Viasatbox!
Jag var rädd att jag förlorat mina Viasatkanaler med TV6 och Formel 1. PUH! :)

Redigerat av NisseM, 23 september 2008 - 22:18.

Postad 24 september 2008 - 10:18

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Hur vet man att man har den senaste programvaran? Vad heter den senaste? Jag har version V 1.4.0

Mvh
x

Om du orkar läsa tre inlägg ovanför ditt eget så ser du vilken version som är den aktuella.
Det är ingen chat detta.

Postad 24 september 2008 - 16:47

bubba ho-tep
  • bubba ho-tep
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!
Min HD box funkar inga HD-kanaler på längre. Den säger att signalstyrkan är för svag och att den inte kan hitta referenstranspondern på HD-kanalerna. Någon som råkat ut för detta eller vet vad det är?
Hade ute en parabolkille som mätte och kollade min LNB men han hittar inget fel. Signalstyrkan är ok på de "vanliga" kanalerna. Dock så verkar jag tappa lite signal i min kabel från parabolen och till boxen, trots att det bara är ca 10m kabel. Hur mycket signalstyrka behöver man egentligen för HD?

Tacksam för hjälp!

/Bubba

Postad 24 september 2008 - 21:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Låter som att ni fått nya problem med boxen .. snackade med CD idag .. om en helt annan grej ..
och fick veta att ... Nu jäklar är deras HD box tipp topp .. man kan få in 4 sat positioner och
en massa annat är fixat. Det blir inga nya boxar .. då denna är bättre än de nya .. ;)

Förstår nu att de har noll koll .. efter att ha läst här ..
Glad att jag satsat på dreamboxar istället

Maveric

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.