VGchartz projeserar ytterliggare + 200 000 i ledning för 360 denna vecka.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Spel och konsolförsäljning världen runt
Startad av
Zoiler
, Dec 08 2006 02:01
4660 svar till detta ämne
Postad 18 December 2008 - 23:50
Någon har skapat följande graf:
![]() VGchartz projeserar ytterliggare + 200 000 i ledning för 360 denna vecka. Postad 19 December 2008 - 19:49
Jag är inte säker på vad grafen visar. Är det PS3 som påstås ha sålt så mycket mer eller 360:n. Hur som helst så var det någon som drömde ordentligt när han/hon gjorde den.
Jasså var det det du mena IGN AU har ju just gjort sista delen (av fyra) av en sammans där de satt de tre (Wii, 360, PS3) mot varandra. De har gjort ett hyfsat jobb, dock tycker jag att de borde ha tagit med nån kategori där de jämförde andra intressanta egenskaper för en konsol som bakåt kompatiblitet (VC, XBOX Original, GC m.m.). Kanske finns fler intressanta kategorier men det var en avgränsning jag gärna sett att de inte haft med. Men den sista delen var ju intressant när de jämförde betygs poäng och mängd spel m.m. över året som gått. Det var ju, för att använda igns ord, "nothing short of disturbing" att se antal spel som fått 4:a eller under på Wii under året. Trist. För den som undrar så var det PS3 som vann jämförelsen med 3 delsegrar mot 360s 1 och Wiis 0. Att sen Wii vinner i konsoler sålda och mycket möjligt pengar tjänade är en annan sak (och egentligen en rätt konstig sak om man ser det ur traditionella gaming ögon). Väl Mött! /Skorpan Postad 19 December 2008 - 20:53 Den visar att 360 ledde med 7 miljoner enheter nov 07, 5,5 miljoner i sep 08 och 7 igen i nov 08. 360 och PS3 har alltså sålt lika dåligt/bra i snitt under året med andra ord. Redigerat av Unregisteredf64a5233, 19 December 2008 - 20:54. Postad 19 December 2008 - 21:47 Den visar förhållandet mellan 360 och PS3, hur mycket 360 leder med från Nov 06-Nov 08, dvs 2 år. T ex ledde 360 bara med 5,5 miljoner för 2 år sedan medan man nu leder med 7,2 någonting och kommer utöka det innan året är slut. Ska man se ett år tillbaka från Nov 07 så har de sålt ungefär lika bra/dåligt över året, men man kan avläsa väldigt tydligt hur trenden sett ut sedan 360 sänkte priset. PS3 gnagde alltså in bit för bit under året fram till September och på de 3 månaderna har Xbox 360 tagit in allting de förlorade under resten av året. Postad 19 December 2008 - 21:52
Tror att många bolag i världen inte klarar av en lika agressiv prissänkning som microsoft gjort mitt i detta oekonomiska klimat vi numera lever i.
Postad 19 December 2008 - 22:01
Jo då, det har ju inte förlorat några mängder på det, Q2 finanserna var inte så dåliga så uppenbarligen har kostnaderna för 360 gått ner så pass att där fanns spelrum. Nintendo hade lätt kunnat slakta Wii till 199 dollar men varför göra det när deras problem egentligen om de har tillräckligt med maskiner. Sony har gått ut igen om att ingen prissänkning är aktuell nu eller till våren. Är ganska säker på att vi inte kommer se något innan Sonys finansår 2008 är slut efter April. Dock lär de få se ett skutt under Killzone 2 släppet men som historien oftast utvisar är de sällan permanenta så som prissänkningar. Postad 20 December 2008 - 01:14 Han menar nog att många inte hade klarat det så bra som MS lyckats göra. Postad 20 December 2008 - 14:20
Ah, då är jag med och då är den kanske inte så tokig heller. Trodde det handlade om hur mycket mer den sålt över ett ett år eller nått sånt inte hur många konsoler som fanns ute i hemmen totalt. Finns det några färska siffror över hur mycket de tre tjänar/förlorar per konsol såld (dvs försäljningspris kontra tillverkningskostnad). Jag tror nog att Nintendo kunde dra ner priset rätt ordentligt på Wii (tror att de skulle kunna dra ner det betydligt under $199) men de vore rent puckade om de gjorde det. Däremot Sony skulle kanske kunna tjäna på en prissänkning, men om de själva säger att ingen prissänkning är aktuell så kanske försäljningssiffrorna inte så tokiga (ur sonys ögon sett) som man kunde tro. Det kan ju vara så att de inte tänkt sälja mer än så här just nu, verkar konstigt men vem vet. Mycket Sony reklam på TV just nu förresten så det är kanske så deras strategi ser ut, vem vet? Väl Mött! /Skorpan Redigerat av SirSkorpan, 20 December 2008 - 14:20. Postad 20 December 2008 - 15:04
Knappast troligt att dom är nöjda med sin försäljning, men att sänka priset nu är inte något dom vill med tanke på att dom redan förlorar pengar på den. att då sänka och förlora ännu mera är inget något företag vill om dom verkligen inte måste. Postad 20 December 2008 - 15:45
Är väl mer att PS3 vid årets slut har kostat Sony ungefär 4 miljarder dollar att sälja i hårdvara. Är inte fråga om Sony tycker siffrorna är bra eller inte utan den dåliga ekonomiska sitsen som Sony sitter i, alltså inte bara spel divisionen utan hela företaget. Den ekonomiska chocken vi ser nu kommer drabba Sony eftersom hemelektronik kommer sjunka i försäljning. Det negativa pengaflödet i företaget har varit rätt hårt, man sålde ju tillverkningen av CELL och RSX till Toshiba för att lösgöra likvida medel. Postad 20 December 2008 - 17:12
Alltså är de inte nöjda med försäljningen och vill öka den så skulle ju en prissänkning kunna göra susen.
Det är ju faktiskt fullt möjligt att de skulle tjäna mera pengar om de sänkte priset och började sälja mer än om de fortsätter sälja så lite som de gör men tar ett så högt pris. Vad jag menar är att även om en vara är värd x antal kronor i form av komponenter och utvecklingskostnader och annat så spelar det ju ingen roll om du inte säljer några enheter. Och för att sälja fler enheter måste du ju ta det pris (självklart så högt som möjligt) som kunderna är villiga att betala. Om man prickar rätt i prissättningen så kan den utökande försäljningen göra att man tjänar mer pengar trots ett lägre försäljningspris per enhet. Som det ser ut nu kommer nog inte Sony sälja fler enheter om de inte sänker priset så min tanke är att de är "nöjda" (självklart skulle de vilja sälja mer, det vill ju alla) i den mån att de inte tror att en sänkning kommer höja antalet sålda enheter till den grad att de tjänar på den. Och i sådana fall så återstår ju att försöka övertyga oss om att deras maskin är värd pengarna genom reklam och spel m.m. De förlorar alltså fortfarande drygt 200 kronor per såld konsol? Har de alltså inte kunna dra ner på tillverkningskostnader alls? Låter ju rätt illa. Hur ser det ut för TV-spels divisionen som helhet? PS2 säljer ju faktiskt fortfarande ett antal hundratusen enheter per månad den borde generera en ganska skaplig vinst per såld enhet vid det här laget. PSP säljer ju inte så dåligt den heller men den tjänar man kanske heller inga stora pengar per såld enhet. Väl Mött! /Skorpan Postad 20 December 2008 - 18:24
4 miljarder är en slutsiffra. Mesta av det var från 2006/2007. Men även detta året ser ut att sluta på minus för PS3 totalt. Det går ju åt rätt håll men det är ju skam om inte, 65nm CELL o RSX är ju ett exempel. Så de förlorar nog inga 200 dollar per maskin. Skulle gissa att de trippar runt +/- 0 just nu vilket är anledningen till att de inte är så sugna på en prissänkning nu eller till våren. Sony har ju sagt att de gärna ökar värdet istället än sänker priset. Tanken är god rent ekonomiskt då det är billigare att slänga in mer godis genom större HDD, mer spel osv men jag tror personligen att det inte kommer ha samma effekt som en prissänkning. Hade jag varit Sony hade jag gjort en riktigt genomsyning av vart kostnaderna går och hur de kommer utvecklas för att sen lägga in en enorm stöt början av hösten 2009 med ett pris på 299$. Då kommer man få effekten som MS har fått iår och det betydligt större. 299 dollar är en nivå då man verkligen kan snacka om prisvärd. Men problemet är att hitta dessa 100 dollar att ta bort i kostnader, tyvärr tror jag verkligheten blir 50 dollar. Stora problemet man har sett till när man drog ner priset hösten 2007 är att man inte har så mycket spelutrymme längre. Den prissänkningen kunde göras mest för att man helt enkelt plockade bort SACD, PS2 BC, 2 USB, Kortläsare och mindre HDD men nu kan man ju inte direkt slakta den mer. Postad 23 December 2008 - 03:06
Veckans siffror är nästa kompletta....
360 ser ut att skåpa 2:1 mot PS3 med 920 000 sålda i others och Japan medan PS3 är på 480 000. Wii körde sönder med 1 730 000 varav 1 miljon sålda i USA på 1 VECKA! Ser ut att slå alla tiders rekord för december. 360 närmar sig en lucka på 8 miljoner totalt från PS3. Postad 23 December 2008 - 03:33
Japan America Others Total n/a 935,239 994,474 1,929,713 n/a 1,000,930 695,010 1,695,940 n/a 535,806 383,113 918,919 n/a 298,341 231,610 529,951 n/a 239,576 246,361 485,937 Jupp. Med Japan kommer Wii sluta på 2 miljoner på 1 VECKA! I den här takten når man 100 miljoner inom 2 år. SJUKT. 360 ledningen över PS3 kommer efter årets slut vara den största sen PS3 släpptes. Man har alltså över 2 år numera drygat ut ledningen mer. Redigerat av PalmiNio, 23 December 2008 - 03:36. Postad 24 December 2008 - 08:25
Hur ser det ut totalt world wide för Wii, 360 och PS3?
Redigerat av Unregistered4a9b099f, 24 December 2008 - 08:25. Postad 24 December 2008 - 11:51
Finns inga siffror för Japan. Postad 24 December 2008 - 13:35 Menar du totalt totalt? Postad 24 December 2008 - 15:37
Har senaste siffrorna från Media Create i Japan: DSi 204,100 PSP 146,000 Wii 131,000 DSL 50,300 PS3 39,100 X360 12,900 PS2 8,700 Wii toppar alltså strax under 2 miljoner på 1 vecka. PS3 sålde mer men 360 är ändå WW nästan det dubbla. Du kan ta dem och plusa på följande siffror: Wii - 43,61 miljoner 360 - 26,48 miljoner PS3 - 18,78 miljoner Så har du WW. Postad 24 December 2008 - 16:43 Imponerande siffror! Själv är jag väl en av de få som inte insett storheten i Wii Postad 29 December 2008 - 10:16
Console Wars: Who Won '08?
Postad 29 December 2008 - 10:48
Det är nog för att det inte finns någon. Det är bara någon slags konstig och obegriplig masshypnos.... Postad 29 December 2008 - 11:27 Har nästan börjat misstänka detsamma Postad 29 December 2008 - 18:24
Ingen kunde föreutspå Nintendo succén. Ej Nintendo själva.
Efter 2007 så sa alla expeter att Wii bara var en fluga och att efetrfrågan skulle svalna. Resultatet blev det motsata. 2 år och en inledning som slår PS2 på fingrarna. Ändå så envisas folk om att påstå att 2009 kommer bli sämre för Wii. Flugan ska bara hålla 2 år osv. Jag tror tvärtom då Nintendo visat sig duktiga att vid rätt tidpunkt blåsa liv i sina produkter. NDS Lite började svikta, då släppte de NDSi som svingar upp igen. Wii Fit gav Wii extra liv, nya Wii Resort med extra sensorn kommer göra det samma. Wii är en konsol som i 2 år dessutom inte sänkt sitt pris en enda krona. över 25 miljoner sålda under 2008, jag gissar på 35 miljoner nästa år. Vad händer sen när man väl sänker priset? Eller när man designar om den och kommer med en Wii Lite? Säger bara att de når 100 miljoner inom 2 år. 2009 ska vara PS3's år? Har hört det för. 360 har ökat luckan varje år, tror nog samma händer 2009. Man har knappast råd at slakta priset mer än 50 dollar vilket MS också kan. Postad 29 December 2008 - 20:11
Hope Fades for PS3 as a Comeback Player
In Battle of the Game Consoles, Nintendo Wii and Microsoft Xbox Widen Leads Over Sony's PlayStation
Dom nämner att konumenterna är mer pris känsligare än nånsin förut och det slår tillbaka mot ps3 som kostar mest. http://online.wsj.co...8162738293.html Bifogad fil(er)Postad 29 December 2008 - 23:43 Jag förutspådde det. Tyckte det kändes rätt självklart i och med Nintendo DS framfart på tiden det begav sig. Rörelsekontroll är bara en avancerad form av touch och det insåg man ju att sånt verkade gå hem. DS är den bärbara formen av Wii - nytt kontrollsätt med mindre teknisk avancerad grafik, perfekt testobjekt. Däremot var Insomniac inte riktigt inne på samma linje (från "10 orsaker" tråden, men de var iofs fel ute i det mesta):
Postad 30 December 2008 - 08:55 Med dagens hårdvara har man inte råd att slakta priset nej men det är nog inte den som är aktuell för nästa höst och då tror jag man lägger sig på "299" (plus ett "399" komplement). Skulle tvärtom vara MYCKET överraskad om det inte händer. Hur det och de tillsynes tunga spelsläpp som är på G påverkar förhållandet mellan PS3 och 360 återstår väl att se. Tror som sagt att en prissänkning av PS3 dröjjer så vintern/våren blir ju rätt tuff eftersom "price matters" uppenbarligen är det som gäller. Beror ju oxå på hur mkt utrymme MS har för ev motdrag och om de i sin tur har några lir på G som tilltalar nya kunder, men nått Anabola-men-with-guns-lir ska de väl ha som håller uppe försäljningen antar jag. Postad 30 December 2008 - 15:06 Halo Recon eller vad det heter nu för tiden.. byter namn hela tiden. De kör ett Halo och ett Gears vartannat år verkar det som, precis som man trodde efter första Gears. Men när (för det kommer de såklart göra) Sony sänker kommer 360 alltid kunna kontringssänka så det spelar ingen roll vad Sony gör i fortsättningen imo, loppet är kört. Som jag sa innan den lanserades. De lanserar ett år efter sin konkurrent till ett mycket högre pris och hoppas att de ska kunna leva på sitt varumärke = dåliga förutsättningar från början. Spelmaskinen den här generationen fick ge vika för filmkriget. Edit: När jag tänker efter så erbjuder Sony också ett pangpang-spel varje år. Nu när de har motorn klar till KZ2, kanske de kommer köra på den i framtiden för lite mer frekventa släpp. Hittills har de kört Resistance och Resistance 2. Nästa år KZ2. Sen Resistance 3? Blanda med lite Haze och SOCOM.. Problemet är att de inte säljer i närheten lika mycket. Vi får väl se vad KZ2 kan åstadkomma, borde sälja bättre än Resistance. Redigerat av Zoiler, 30 December 2008 - 15:09. Postad 30 December 2008 - 15:16 Precis. Här kombinerad topp försäljarna från UK, undrar vad det bli per format försäljning?
http://www.msxbox-wo...h-Dec-2008.html Postad 30 December 2008 - 15:46 Tror iofs inte loppet behöver vara kört för fem öre. Beror lite på vad som händer som sagt (och det beror på vad man menar med kört, vinna över Wii är ju tokkört, hålla jämna steg med 360 - mkt möjligt, ja när det gäller nyförsäljning av enheter alltså). Och ingen vet vad MS har för möjlighet ang pris (vad uppskattas BOM till ungefär numera?) men en sak är säker, ligger man redan lågt så har man ett mindre (prismässigt) spelrum så det är inte nödvändigtivs så att framtida sänkningar har lika stor effekt. Time and 2009 will tell. PS3:an hade varit/är dyr att tillverka oavsett om BD-driven är där eller inte. Och med tanke på hur det har sett ut på verktygs/spel-utvecklingens fronten så hade PS3:an knappast kunnat släppas tidigare så hur filmkriget påverkan spelmaskinen PS3 får du nog utveckla. Snarare är det så att man har utvecklad en maskin som är (för) komplex både hård och mjukvarumässigt. Samt framförallt att man för första gången har konkurrenter som gör ett riktigt bra jobb, klart en tidigare dominans viker sig. Postad 30 December 2008 - 16:11
Med kört menar jag att man inte kommer komma på någon annan plats än trea den här generationen, både i spel och konsolförsäljning. Skulle också tro på att man inte kommer komma närmre 360 än vad man är i dagsläget, dvs det går nedåt. Jag är för en gångs skull överens med "experterna" rörande detta.
Edit: Lite felformulerat, menar att när allt är sagt och gjort så kommer man inte vara närmre 360 än vad man är i dagsläget. Sen kanske de gör som förra året och tar in i Januari pga "konsolbrist" eller vad man vill kalla det, men i det stora hela så tror jag 360 kommer dra ifrån snarare än tappa mark. Det här har vi redan debatterat, och vi sa samma sak då. Den hade varit billigare utan BD-driven.. var det en tusenlapp vi kom fram till enligt den där prislistan? Blu-ray försenade som bekant PS3 en hel del. Sen att de gjort en rad andra designmässiga "fel" hjälper inte heller nej. Det spelar ingen roll vad det beror på, kontentan är att det inte var svårt att se att det skulle gå sämre än tidigare så fort man fick reda på prissättningen och launchdatumet (det riktiga). Redigerat av Zoiler, 30 December 2008 - 16:24. Postad 30 December 2008 - 16:12 Nja, den där pick-up och alla algoritmer vad det innebär är inte gratis, skulle säkert kostat 1000 lappen mindre från början utan BD, orkar dock inte räkna fram de troliga siffrorna. Postad 30 December 2008 - 16:15
Ja, något sånt. Sen hade den såklart varit dyr ändå från början, men en tusenlapp mindre idag hade gjort susen.
Edit: Eller idag lär den inte kosta en tusenlapp, vet inte vad den kan ligga på, men billigare blir det ju. Förseningen lär ha gjort än större skada dock. Edit: Kollar man på VG-Chartz så har 360 sedan prisdroppet i September utsålt PS3 ända tills idag. Senaste mätveckan låg man ca en halv miljon före worldwide. Så tills PS3 sänker priset så kommer nog ingenting förändras och ju längre tid det tar för dem att göra det, desto mer riskerar de att falla efter. De kommer behöva en prissänkning till våren annars ser det riktigt hårt ut. Redigerat av Zoiler, 30 December 2008 - 16:27. Postad 30 December 2008 - 16:49 Aha, du mena så. Vi får se vad det slutar på, kan nog gå åt båda hållen. Beror nog rätt mkt på om det går att få japanerna att spela nått annat än Wii. Ja eller hur. Så om man inte hade haft BD så skulle man kunna släppa PS3 tidigare? Med vilka spel då? Har svårt att se att div mjukvaru-utvecklare satt och rulla på tummarna fram till BD gänget var klara med att diskutera "copyright protection technology". Näe, PS3 kunde inte släppas tidigare, oavsett BD eller ej. Dessutom hade det säkert övrig hårdvara varit ännu dyrare om man släppt den tidigare. Den enda faktiska förseningen BD bidrog till var laserbristen som gjorde att man missa worldwide 2006.
Ja BD-driven kosta. Frågan är vad de hade kunnat tagit för en PS3 UTAN BD? Knappast samma pris som de har gjort, mao "vinsten" behöver inte alls motsvara skillnad i pris mellan BD-drive och DVD-drive. Och denna skillnad är som bekant en mindre del av PS3:ans totala kostnad. Spelförsening ja, BD nej. Postad 30 December 2008 - 17:29
Sen kan man fråga sig detta
En PS3 utan BD? Vem köper en sådan när 360 är billigare? Då är PS3 blott en spelmaskin vars utbud knappast är bättre och där spelen till multiplattform inte ser bättre ut heller. Kan man då rättfärdiga ett högre pris än 360? Ne BD behövs annars är ett högre pris omöjligt. Postad 30 December 2008 - 20:38
Om jag får spekulera fritt så tror jag att Sony sitter och pysslar med en PS3 "slim".
En lansering av den maskinen liggandes på strax under 2000 skulle ändra situationen rätt rejält. Man kan ju misstänka att de är rätt sugna på att slå näven rejält i bordet. Postad 30 December 2008 - 20:45 Nja, vet inte riktigt. Why Sony needs to (but can't) drop the price of the PS3
Postad 30 December 2008 - 21:42 Japanerna känns rätt obetydliga den här generationen. Det är ingen marknad för HD-konsoler där borta. Har svårt att se att något helt plötsligt skulle kunna ändra på det, men det skulle vara en REJÄL prissänkning samtidigt som man försöker lansera lite spel som Japanerna gillar som man gjorde förra generationen. De skulle släppt med en DVD-drive samtidigt som 360 om de bara fokuserat på en spelmaskin. Precis som att 360 launchade med spel som var jättekompletta. Halvdana launchprodukter, man får lansera vad man har. Kom du inte ihåg debaclet innan 360 släpptes när man visade upp skämtversioner av Kameo och PDZ på E3? För att inte tala om alla spelförseningar i början. Hade de släppt samtidigt, med smartare arkitektur, utan BR... då hade de legat före Xbox 360 nu eftersom man hade tävlat på samma villkor. Att de hängt med så bra som de har trots spelbrist och dyrare maskin torde väl säga något om vad de hade kunnat åstadkomma med samma förutsättningar från start. Men iofs så tror jag en betydande del av "framgången" beror på hypemaskinen kring PS3s kraftfullhet som folk svalt. Mäktigt jobb av Sonys PR-killar måste jag säga. De gjorde ju samma sak med PSP för övrigt - satsade på en multimediaprodukt som ska kunna "allt". Det är inget nytt, ledningen har t o m påpekat detta flera ggr. Nintendo satsar enbart på spel och är kassa på allt runtomkring. MS är främst inriktat på spel. Ju fler grejer man försöker täcka, desto mindre kan man fokusera på varje enskild del. Jag undrar hur mycket dyrare PS3 hade kunnat vara och ändå vunnit på varumärket om de hade släppts samtidigt. Säkert 1000 spänn. Postad 30 December 2008 - 21:51
Ja de kanske ska sälja med vinst innan de dropar 200 dollar. Är ju bara svårt att se ett drop på 100 dollar 2009 med deras ekonomiska situation. Så en slim model med ett pris på 60% av det nuvarande priset är lite önsket'nkande och något som ligger 2010-2011. Postad 30 December 2008 - 23:26
(Den som påstår att PS3 skulle ha spelbrist äger uppenbarligen själv ingen PS3. Själv har jag svårt att hinna med
alla spel jag skulle vilja spela, och då äger jag ju även en 360 oxå. Alternativt så har man en sådan spelsmak att just inga PS3-spel "råkar" falla en i smaken, men då är det sin egna subjektiva åsikt och inga som helst fakta i sådana fall.) Postad 31 December 2008 - 01:35
Problemet ligger väl lite också i att det rent finansiella så flyttar inte PS3 så många spel som den "borde". LBP, Resistance 2, Motorstorm 2 har fått riktigt svala siffror sett till att det är PS3's stora spel denna höst. Gears 2 har sålt mer än dessa 3 titlar tillsammans vilket får en att undra. Visst 360 har större userbase men det är liksom ändå något som tuggar dåligt. En mega titel som MGS4, vilket bör ses som det tyngsta exklusiva spelet näst mot Halo 3, sålde heller inga imponerande mängder. Redan nu har Gears 2 gått om MGS 4 i sales osv. Inget fel på utbudet på PS3 och smak är liksom trams då de är så mångsidigt på båda konsolerna att en av dem kan omöjligt helt sakna spel som faller i smaken. Just nu känns det till exempel svårt att se något PS3 spel som kommer upp i de siffrorna som t ex Halo 3 och Gears 1 redan har spikat. Killzone 2 i alla ära men det är ju inte lika tungt namn som MGS. Postad 31 December 2008 - 02:36
Svenska speltoppen vecka 51
Vad såldes mest i Sverige innan julafton Multiformat 1. Singstar Abba (PS2) 2. Mario Kart Wii (Wii) 3. Guitar Hero: World Tour (PS2) 4. Wii Fit (Wii) 5. New Super Mario Bros. (NDS) 6. Guitar Hero: World Tour (X360) 7. World of Warcraft: Wrath of the Lich King (PC) 8. Guitar Hero: World Tour (Wii) 9. Wii Play (Wii) 10. FIFA 09 (X360) 11. FIFA 09 (PS2) 12. Lips (X360) 13. Singstar Svenska Hits Schlager (PS2) 14. Super Mario Galaxy (Wii) 15. Need for Speed: Undercover (PS2) 16. Guitar Hero: World Tour (PS3) 17. The Sims 2 Livet i lägenhet (PC) 18. Rayman Raving Rabbids 2 (Wii) 19. Need for Speed: Undercover (X360) 20. Singstar Abba (PS3) Källa: Dataspelsbranschen Källa: http://www.gamereact...oppen vecka 51/ PS2 FTW! Redigerat av Unregistered50fe2819, 31 December 2008 - 02:37. Postad 31 December 2008 - 09:25
Hmm..nu pratar du försäljningssiffror, jag pratade om att det inte är någon sk spelbrist på PS3. Försäljningssiffror har jag ingen stor koll på så du har säkert rätt.. Läste föresten redan några veckor efter Motorstorm 2 släppet att det sålt en miljon och tycker man det är dåligt så vet jag inte.. Vad har du för siffror på MS sk storspel denna höst då förutom Gears2? Har vi några siffror på nya Banjo, The Last Remnant och Infinite Undiscovery etc? Lönade det sig för Square Enix att släppa spelen tidsexklusivt tex? Läste föresten oxå att PS3-verran av Underworld utsålde 360-verran, och då ska 360-verran ändå få fina exklusiva DLC sen. Hoppas Eidos fock bra betalt för det för annars har dom ju skjutit sig i foten rejält.. Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 31 December 2008 - 09:29. Postad 31 December 2008 - 09:38 Jo men...av topp 10 hade ps3 ett enda spel i U.S.
Redigerat av Audio Code 3, 31 December 2008 - 09:39. Postad 31 December 2008 - 10:36
Då är du nog fel informerad Toppen på PS3 i år är: Little Big Planet - 1,5 miljoner+ Resistance 2 - 1 miljon+ Motorstorm 2 - 0,55 miljoner + Topp på 360 i år: Gears of War 2 - 3,77 miljoner+¨ Fable 2 - 2,18 miljoner+ Left 4 Dead - 1 miljon+ Siffrorna är från trackern VGchartz. PS3 totalt på de 3 största är 3 miljoner och på 360 är det ca 7 miljoner, mer än det dubbla. Gears 2 kan jämföras med MGS 4 som knappt har sålt 4 miljoner sen start Multiplattform: Call of Duty World at War - 3,7 miljoner på 360 - 2,1 på PS3 GH World Tour - 1,2 miljoner på 360 - 800k på PS3 Madden NFL - 1,9 miljoner på 360 - 1,3 på PS3 (iof imponerande med tanke på 360 överataget i US) Rock Band 2 - 1,15 miljoner på 360 - 400k på PS3 Far Cry 2 - 950k på 360 - 620k på PS3 Dock har FIFA 09 1,6 på PS3 och 1,35 på 360 (ungefär omvänt med Madden då Euro är Sonys starka) Tomb Raider Underworld ser jag inte på topplistorna så vet ej. Orkade ej gå utanför Topp-20 under veckorna i decemner och titta. Angående Motorstorm 2 så är det 1 person på Sony som säger den sålt över 1 miljon men det finns inga siffror på detta. Många ifrågasätter detta då spelet knappt funnits med på någon topp 10 lista i de stora områdena vilket får det att tro mer vara skeppad enheter och ej sålda. Last Remnant står på 400k, samma för IU och Banjo på 500k. Postad 31 December 2008 - 11:10
Nu är jag petig men rock band 2 är väll dumt att ha med med tanke på att det inte är släppt i EU ännu (morr morr) Postad 31 December 2008 - 12:19
Stämmer bra. Gick bara på WW topp 20. Skippade Kung Fu Panda, Sega Superstar Tennis och Lego Indiana Jones då de är bundlade med 360. Om vi bryter ner Rock Band 2 till US siffror är det 1,06 miljoner versus 400kr. Så Euro biten för 360 är mer eller mindre betydelselös. Redigerat av PalmiNio, 31 December 2008 - 12:19. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |