Redigerat av crest, 11 oktober 2008 - 08:03.
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 11 oktober 2008 - 08:01
Postad 11 oktober 2008 - 08:07
Postad 11 oktober 2008 - 08:26
Var hittar man koden till wayfinder som medföljer? Han frågade efter den när jag startade det, dock kunde man välja prova gratis men hur länge funkar det?
Fick 1 års Wayfinder med min P1a .. ruggigt dåligt program. Bra i instruktioner och skärmuppbyggnad. Men den hittar ju inga platser!!! Var och varannan gång jag skulle söka på en adress (som finns i verkligheten) så dök den inte upp i Wayfinder.
Postad 11 oktober 2008 - 09:05
Fick 1 års Wayfinder med min P1a .. ruggigt dåligt program. Bra i instruktioner och skärmuppbyggnad. Men den hittar ju inga platser!!! Var och varannan gång jag skulle söka på en adress (som finns i verkligheten) så dök den inte upp i Wayfinder.
jo har tomtom liggande på datorn som jag fick o funka på touch diamonden, borde ju funka på x1:an oxå som jag tänkte köra, men ville testa wayfinder först o se om det var nåt o ha...Men funkar det i tre månader utan att man behöver kod så är det ju inga problem...
En annan sak, hur ser det ut på skärmen när nån ringer till er? På min kommer bara upp nån bubbla i ner kant, samt att man kan välja att tysta ringningen... Inget alternativ att svara på skärmen alltså. Knappsatsen under skärmen tänds inte heller upp...
Redigerat av rocky77, 11 oktober 2008 - 09:25.
Postad 11 oktober 2008 - 09:43
Ett par frågor;
1. Hur kan jag sätta prioordning för ina uppkopplingar? Jag vill t.ex. att WLAN skan användas om det är tillgängligt för alla mina internet-saker. Just nu så känns det som om den kör 3G ibland, och WLAN ibland.
2. Vafför känns det som min surf-upplevelse var bättre med Opera Mini på P1:an? Varken IE eller Opera Movile ger samma "effektivitet". Beror detta på ovana eller försöket att skapa en upplevelse av "riktig" browser. Exempel på detta är när jag surfar på prisjakt och minhembio. Tips och tricks för browsern mottages tacksamt...
Postad 11 oktober 2008 - 09:47
Mitt första intryck av X1 är att det är lite rörigt. Jag har ju aldrig haft Windows Mobile innan så det kan ju förklara en del. Skärmen är dock en gudagåva!
Ett par frågor;
1. Hur kan jag sätta prioordning för ina uppkopplingar? Jag vill t.ex. att WLAN skan användas om det är tillgängligt för alla mina internet-saker. Just nu så känns det som om den kör 3G ibland, och WLAN ibland.
2. Vafför känns det som min surf-upplevelse var bättre med Opera Mini på P1:an? Varken IE eller Opera Movile ger samma "effektivitet". Beror detta på ovana eller försöket att skapa en upplevelse av "riktig" browser. Exempel på detta är när jag surfar på prisjakt och minhembio. Tips och tricks för browsern mottages tacksamt...
Vill påstå att jag håller med dig till 100% Var bättre å surfa med Opera Mini på P1i
Skärmen är sjukt bra
Rörigt yes
Strular med uppkopplingarna jag med, hoppas det inte tar 1år som med P1an att fatta

Postad 11 oktober 2008 - 10:05
Redigerat av rocky77, 11 oktober 2008 - 10:06.
Postad 11 oktober 2008 - 10:14
Följer det med något enkelt litet fodral till telefonen, så att man slipper repig skärm efter 2 veckor?
Tror det följde med ett bra sådant till P1.
Är inte intresserad av en stor klumpig "väska", utan bara ett tunt litet fodral som gör att telefonen får plats i jeansfickan...
Postad 11 oktober 2008 - 10:19
En enkel fråga:
Följer det med något enkelt litet fodral till telefonen, så att man slipper repig skärm efter 2 veckor?
Tror det följde med ett bra sådant till P1.
Är inte intresserad av en stor klumpig "väska", utan bara ett tunt litet fodral som gör att telefonen får plats i jeansfickan...
Nej, det gör det tyvärr inte

Postad 11 oktober 2008 - 11:02
Jag älskar allt med den men kan och kommer inte vänja mig vid windows mobile....

Postad 11 oktober 2008 - 11:36
Var hittar man koden till wayfinder som medföljer? Han frågade efter den när jag startade det, dock kunde man välja prova gratis men hur länge funkar det?
Är det bara jag som inte har lyckats lokalisera Wayfinder öht? Det ligger inte förinstallerat på min lur, och jag har också misslyckats med att hitta det på den medföljande skivan. Nu tänkte jag iofs antagligen köra på Igo istället, men det vore ju trevligt att pröva...
Och på temat GPS: Finns det något annat sätt att få igång Google maps än att gå via Google-panelen? Jag har inte hittat något än...
Postad 11 oktober 2008 - 11:49
Instämmer. Jag har prövat att surfa runt lite på samma ställen med Mobile och Mini på X1:an, och generellt så blir slutresultatet något snyggare i Mobile, och gränssnittet känns också mer anpassat för telefonen, men Mini är så brutalt mycket snabbare att det lätt väger över. Det som känns som Minis svagaste punkt är nog det bristande stödet för JavaScript och det obefintliga stödet för Flash.
Postad 11 oktober 2008 - 11:57
Postad 11 oktober 2008 - 12:06
Lägg gärna upp screenshots och några rader om hur det funkar.
Postad 11 oktober 2008 - 12:07
Google Maps ligger under -Start - Program också
Inte på min lur. =/
Är det telefonen eller jag som är dum?

EDIT:
Jag kom just på hur man skapar genvägar i startmenyn, så det var ju bara att lägga till en. =)
Windows kan jag utan och innan, men det här är första gången jag använder Windows Mobile. Det är en viss startsträcka...
Redigerat av jazdc, 11 oktober 2008 - 12:13.
Postad 11 oktober 2008 - 12:52
PM om ni inte vill go Ofentligt.. *L*
Postad 11 oktober 2008 - 13:11
Installerade Resco Explorer, mappade upp några av mina nätverksshares hemma.
Installerade Core Player, navigerade fram till några Lost-avsnitt på DivX. Fungerade klanderfritt! Skärmen är helt enkelt otrolig...
Installerade TomTom Navigator, laddade ner en karta över Göteborg. Skapade diverse rutter. Fungerade klanderfritt. Nu ska jag bara få igång rösterna samt installera fler kartor...
Nu har jag nollställt telefonen, installerat SPB Backup och börjat leka lite mer. En sak som jag inte är vän med ännu är dock surfningen på webben... Kommer väl snart.
Jaja, fortsätter leka!
Postad 11 oktober 2008 - 13:14
Det här med Windows Mobile blir bättre och bättre.
Installerade Core Player, navigerade fram till några Lost-avsnitt på DivX. Fungerade klanderfritt! Skärmen är helt enkelt otrolig...
Installerade TomTom Navigator, laddade ner en karta över Göteborg. Skapade diverse rutter. Fungerade klanderfritt. Nu ska jag bara få igång rösterna samt installera fler kartor...
Nu har jag nollställt telefonen, installerat SPB Backup och börjat leka lite mer. En sak som jag inte är vän med ännu är dock surfningen på webben... Kommer väl snart.
Jaja, fortsätter leka!
Faaan va gryym du e.. Önskar jag fattade allt det där.. Låter Skit grymt.. Menar du att du Streamar.. Film.. avi/xvid via nätverket??
Postad 11 oktober 2008 - 13:17
1. Har ställt in klockan och stad, stockhilm +1 timme. Allt verkar stämma men på 2 av originalpanelerna så visar klockan ändå en timme för tidigt varför då?
2. I SPB mobileshell så finns det en flik där man kan lägga in 16 snabkontakter, om det blir fel hur tar man då bort dessa?
Postad 11 oktober 2008 - 13:23
Annars är jag nöjd med luren.
Postad 11 oktober 2008 - 13:29
Nån som har testat Scumm emulatorn på X1an?
Lägg gärna upp screenshots och några rader om hur det funkar.
Den kör utan problem, men så fort man försöker skala upp bilden för att täcka mer än ett litet, litet område i mitten av skärmen så blir det trassel. Detta har delvis att göra med att ScummVM inte hanterar WVGA-upplösningen så bra (men det håller på att lösas, se http://forums.scummv...pic.php?t=5092), men verkar också bero på något annat. Min ScummVM startar nämligen fint både med och utan uppskalning, men om jag försöker starta ett spel i uppskalat läge så kraschar alltihop. Och att köra utan uppskalning är inte så himla kul...
Se till att markera sommartid när du väljer stad, då blir det rätt.1. Har ställt in klockan och stad, stockhilm +1 timme. Allt verkar stämma men på 2 av originalpanelerna så visar klockan ändå en timme för tidigt varför då?
För min del gick det utmärkt att låta telefonen hämta informationen från SIM-kortet/telenätet/whatever (autokonfig, i vart fall). Annars kan du alltid gå in på tele2:s sida och välja valfri annan Windows Mobile-telefon, så får du instruktioner som funkar även för X1.Är det någon som har koll på mms/gprs inställningar till Tele2? Pratade precis med deras support men dom hade inte fått uppgifterna ifrån SE och på SEs sida står det inget om det och X1 supporten är stängd :-(
Annars är jag nöjd med luren.
Postad 11 oktober 2008 - 13:32
Jo, men det verkar som om 128MB är dedikerat som video minne å resten 256MB är till program. 128 + 256 = 384MB i totalt minne i telefonen.Vad menas med detta? Har inte SE sagt att produktionsluren kommer ha 38xMB?
Postad 11 oktober 2008 - 13:33
Det här med Windows Mobile blir bättre och bättre.
Jaja, fortsätter leka!
Härligt att höra. Skriver detta från X1an och jag tycker surfningen funkar skitbrra. nu jämför jag med min qtek och IE på den under WM5 var helt hopplöst.
Jag har haft TomTom i 4 år och när jag nu ville köpa nya kartor gick inte det utan man var tvungen att uppgradera och det kulle kosta lika mycket som en helt ny licens. Sen tycker jag att det är helt hopplöst att man inte kan skriva in gatunamnet innan staden. i stockholm blir det ett problem om man inte vet om det ligger i mälarhöjden eller hägersten tex.
Redigerat av miki2, 11 oktober 2008 - 13:38.
Postad 11 oktober 2008 - 13:35
Possitiva saker.
1. GRYM kvalite och känsla. Känns så gedigen att man troligen kan spika i en spik med den (possitivt menat)
2. Snygg! När jag packade upp den tänkte jag precis som frugan sa en gång "Vad liten den är..."
3. Finns mycket bra adds/applicationer till den.
4. Skärmen...hur underbar som helst.
5. gedigen kvalitetkänsla på knappar osv.
6. tangentbordet, en liten lärokurva..men det går redan mycket snabbare att skriva än med vanlig mobil (fast då tillhör inte jag SMS generationen)
7. Jäkligt snygga lysdioder när man laddar den på natten

Den här telefonen kommer jag trivas med, det är då säkert.
Negativa saker.
1. Ingen fjärr på headsetet, bara svarsknapp. Det kommer garanterat ett annat headset med fjärr för försäljning snart.
2. Ingen equaliser i varken WM mediaplayern eller SE playern....jävligt korkat. Coreplayer räddade min dag. När nu SE väl la in en egen mediahanterare, VARFÖR inte walkman brandad och med riktig musikhantering???? Det kan man fråga sig.
3. Ingen alarmclock, bara vanligt alarm. Blir att köpa SBP time, en snoozknapp kan man inte klara sig utan helt enkelt.
4. Panelsystemet...men ärligt talat Sonyericsson. Det telefonen har som "grej" är det absolut minst användbara. En kul grej, inget mer, och det segar ner användningen av telefonen mycket. Nä, det skulle varit SBP plus installerat istället.
5. Lite skum uppkopplings hantering. Varför kan man inte hårdstyra vilken anslutning man vill använda?? Eller kan man det?
6. När man lyssnar på MP3 skivor kan man inte välja vilken bild som skall kopplas till musiken. I Coreplayer väljer den rätt bild till musik automatiskt, men inte till ljudböcker. I WM madiaplayern och SE mediaplayern funkar det inte alls.
Ja, såhär uppfattar jag telefonen än så länge. Jag är väldigt nöjd nu när jag börjat lära mig WM bättre, och ett par av mina negativa punkter kanske kommer lösa sig dom med efter lite mer joxande med telefonen.
3 program som är absolut ett måste är SBP shell, SBP time och Coreplayer. Med dessa är telefonen grymt bra. Coreplayern har lite för avancerad filmeny, men annars är den helt perfekt.
Postad 11 oktober 2008 - 13:46
Faaan va gryym du e.. Önskar jag fattade allt det där.. Låter Skit grymt.. Menar du att du Streamar.. Film.. avi/xvid via nätverket??
Japp, jag streamar avi/xvid över mitt WLAN från och spelar upp på min X1:a. Funkar utmärkt och svårt var det inte heller faktiskt...
Telefonen växer och mitt råd till alla som käner en viss hopplöshet är att ge det tid. Testa och lek. Ni kan inte göra sönder något. Bara att återställa telefonen igen.
Nu börjar jag så smått bli kompis med Opera Mobile med...
Från viss tveksamhet har jag nu en pirrande maggropskänsla för denna telefonen!
Postad 11 oktober 2008 - 13:52
2. Snygg! När jag packade upp den tänkte jag precis som frugan sa en gång "Vad liten den är..."

Postad 11 oktober 2008 - 14:06
Jag konfigurerade panelen och plockade bort anslutningsikonerna, plockade bort kalenderinfon
och la dit program som fanns i telefonen och som jag köpt:
Kontakter, SPB Online, Coreplayer, Resco Radio och Opera
Raden under la jag dit 5 snabbkontakter med bilder på personerna så jag har snabbt kan ringa dom.
Redigerat av crest, 11 oktober 2008 - 14:23.
Postad 11 oktober 2008 - 15:25

Postad 11 oktober 2008 - 15:44
1. Ljudkvalitet
2. Ni som har HBH-DS980 (eller motsv. med display) - kan man se låttitel, byta låt etc? Och går det dessutom att komma åt telefonboken och ringa från headsetet (som det gör på P1an)?
Postad 11 oktober 2008 - 15:51
Kolla så du inte har disablat den bara, och testa med en resett av telefonen först innan du skickar den på rep.Någon som behöver lämna in sin X1 på rep? Min har touch funktionen slutat att fungera.
Postad 11 oktober 2008 - 16:02
Kan man styra radion/musikspelaren med knapparna under skärmen för att tex byta kanal eller ändra volymen (alltså som en vanlig walkmanmobil)? Tråkigt om man måste plocka upp den ur fickan för att göra detta!
Postad 11 oktober 2008 - 16:09
Någon som vet om man kan ha SBP shell på autostart eller någonting? Den vanliga startup panelen byter man ju bort med en gång iallafall, och väljer sbp shell.
Iof stänger jag nästan aldrig av telefonen..men det hade varit intressant om man kunde göra det.
Redigerat av King Cobra, 11 oktober 2008 - 16:15.
Postad 11 oktober 2008 - 16:19
Postad 11 oktober 2008 - 16:33
Du har 3 månaders prov på Wayfinder, sedan kostar det pengar om du vill fortsätta att använda den.
Jag får bara 5 dagars Provperiod på Wayfinder, hur gjorde du ?
Går det att köra Wayfinder utan att man har en anslutning till Internet ?
Postad 11 oktober 2008 - 16:44
Jag skulle vilja ändra skin på coreplayer, men det verkar som om orginalskinet blir deletat när man byter ut det..konstigt att det inte fanns inbyggt i programet, så man kunde byta hur man ville.
Redigerat av King Cobra, 11 oktober 2008 - 16:45.
Postad 11 oktober 2008 - 16:49
Postad 11 oktober 2008 - 17:12
själv använder jag TomTom 7 som jag har på min Diamond.Jag får bara 5 dagars Provperiod på Wayfinder, hur gjorde du ?
Går det att köra Wayfinder utan att man har en anslutning till Internet ?
Uppgiften om 3 månader med Wayfinder som följde med på skivan kommer från SE som chattade på Mobil.se
Gå till den sidan och läs chatten. Där får du även svar på din andra fråga:
Det ska kunna gå att tanka ner kartorna till datorn och överföra till minneskortet.
Men då måste du ha ett konto och logga in på wayfinder.
Andra personer här som kan bekräfta att det går?
Jag kommer eventuellt lägga in tt7 i min X1.
Redigerat av crest, 11 oktober 2008 - 17:20.
Postad 11 oktober 2008 - 17:14
Min lilla fråga har nog försvunnit i mängden här så lyfter fram den igen. I hopp på någon vänlig själ testar.Sitter med HTC Touch Pro idag och funderar på att byta eftersom jag saknar möjligheten att sänka ljudet helt under samtal, så jag inte hör den jag pratar med. Om någon skulle kunna tänka sig testa detta på Xperian skulle det vara sjyst?
Är i övrigt nöjd med min HTC men saknar den möjligheten ibland att tillfälligt sänka helt.

Postad 11 oktober 2008 - 17:30
Är dom döda eller live? (när man har alla framme)
kan man få tex sms som panel och få den att hoppa upp när det kommer ett sms?
någon som provat o ladda hem panel programmet o gjort egna? finns på s-e's hemsida...
Mvh Butch
Postad 11 oktober 2008 - 17:56
Synka med datorn och editera där istället.alltså finns det inget program man kan editera telefonboken med lite smidigt?
Det är din brandvägg som blockar.. ett vanligt problem med WLAN-telefoner.. du får hacka lite brandvägg och öppna upp för telefonen.Någon som vet hur man får Youtube att fungera med bara Wlan som internet anslutning, på X1 ?
Postad 11 oktober 2008 - 18:03
Synka med datorn och editera där istället.
Det är din brandvägg som blockar.. ett vanligt problem med WLAN-telefoner.. du får hacka lite brandvägg och öppna upp för telefonen.
Okey , några inledande tips ? typ vilken villka portar medmera ?
Redigerat av talisman, 11 oktober 2008 - 18:06.
Postad 11 oktober 2008 - 18:16
Får min X1a och HBH-DS9780 på måndag, kommer med en rapport då!Någon som provat bluetooth stereolurar till X1an än? Tänker då främst på:
1. Ljudkvalitet
2. Ni som har HBH-DS980 (eller motsv. med display) - kan man se låttitel, byta låt etc? Och går det dessutom att komma åt telefonboken och ringa från headsetet (som det gör på P1an)?
Postad 11 oktober 2008 - 18:24
Postad 11 oktober 2008 - 18:44
lite cred borde man väl få?!Har nu lagt in en ny väckarklocka http://www.koushikdu...ch/label/Klaxon rekomenderas VARMT. riktigt bra snooz funktion och mycket bra andra funktioner.
Jag skulle vilja ändra skin på coreplayer, men det verkar som om orginalskinet blir deletat när man byter ut det..konstigt att det inte fanns inbyggt i programet, så man kunde byta hur man ville.

Postad 11 oktober 2008 - 18:46
Okey , några inledande tips ? typ vilken villka portar medmera ?
Kan inte detaljerna.. men det enklaste är väl att mappa telefonens mac-adress mot en fast IP i DNS-servern och sen öppna allt för den IP-adressen i brandväggen.
Redigerat av Whopper, 11 oktober 2008 - 18:47.
Postad 11 oktober 2008 - 19:04
har en HBH-DS980. ljudet är kanon.Någon som provat bluetooth stereolurar till X1an än? Tänker då främst på:
1. Ljudkvalitet
från Coreplayerfår jag inte upp låtnamn men play/pause funkar. kan ev. gå att ändra låt, har inte testat.
kan inte göra ngt i media panelen, förutom höja å sänka ljudet på bluetooth enheten.
i Windows Media Player funkar play/paus, kan även byta låt.
men jag ser ingen låtinfo i ngn spelare än så länge.
Har ringt med den och det fungerar. komma åt telefonboken har jag aldrig testat vet inte hur man gör.

Använde den till min gamla K810i tidigare.
hehe...man tackar man tackar!Jodå
tack för tipset ;D

kul att tipset föll dig i smaken!

Postad 11 oktober 2008 - 19:06
har en HBH-DS980. ljudet är kanon.
från Coreplayerfår jag inte upp låtnamn men play/pause funkar. kan ev. gå att ändra låt, har inte testat.
kan inte göra ngt i media panelen, förutom höja å sänka ljudet på bluetooth enheten.
i Windows Media Player funkar play/paus, kan även byta låt.
men jag ser ingen låtinfo i ngn spelare än så länge.
Har ringt med den och det fungerar. komma åt telefonboken har jag aldrig testat vet inte hur man gör.![]()
Använde den till min gamla K810i tidigare.
hehe...man tackar man tackar!
kul att tipset föll dig i smaken!
Ok, tack för det, även om resultatet var lite halvpissigt

Tfnbok kommer du åt genom att hålla inne knappen bredvid volymen. Kommer upp en meny på displayen då.
Damn att inte låttitel kommer upp, men det var väl för mycket begärt att det skulle fungera lika ypperligt som det gör på P1i.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar