Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 02 October 2008 - 10:11

liden
  • liden
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som upplever att det är lite segt att surfa med 901:an?
Om jag jämför med min HP 6910P så laddar den sidorna mkt snabbare...
Har provat med både IE7 och Firefox3.

Postad 02 October 2008 - 11:15

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Tack för infon! Bra att man inte behöver installera någon kernel! Det verkar jobbigt.
Men om jag installerar Ubuntu Eee från USB, kan jag då alltså välja om jag vill radera Xandros och installera Ubuntu över det, eller hur ligger det till? Jag vill ha ett overativsystem på datorn som bootar direkt när jag startar den.

Kernel eller "kärnan" det är den som är Linux, den ser till att du har stöd för all hårdvara och funktioner på din dator, sen behövs ytterligare delar för att få ett komplett operativsystem som till exempel programvara för att få ett grafiskt gränssnitt, skrivbordshanterare osv. Dessa delar sätts ihop till en distribution, Ubuntu i det här fallet. Du har som linuxanvändare ungefär 300 olika distibutioner att gratis välja mellan, anpassade på olika sätt, som tex för Asus Eee.
Det finns en föreställning att Linux är krångligt och nästan omöjligt att komma överens med, saknar hårdvarustöd osv. och att du för eller senare hamnar framför en terminal som liknar en dospromt. Sanningen är att ett fungerande modernt operativsystem med linux är lika användarvänligt, och fungerar lika tillfredställande som Windows eller Mac. Och jag lovar dig att utvecklingen går rasande fort. Sen när du blir varm i kläderna kommer du att älska terminalen och förstå dess styrka.

Så till svaret på din fråga stoppa in usb-stickan med Ubuntu Eee i din dator så kommer installationsprogramet att ge dig alla möjligheter att välja mellan att radera eller spara den information som finns på din hårddisk.

Postad 02 October 2008 - 12:17

slippy
  • slippy
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Så där ja, äntligen fick jag min svarta 901:a. Inet var snabb att skeppa iväg datorn,
hade väl väntat än på datorn från cdon.
Tack för tipset DarknessViking.

Jag gillar den verkligen, så liten och bärbar!
Fungerar bra till vad den är tänkt för.

Var rädd att skärmen skulle vara för liten, men det funkar bra att surfa på den.
Tangentbordet fungerar faktiskt att skriva på, jag trodde det skulle vara stört omöjligt
med tanke på hur en del klagade... visst till uppsatser är den väl inte optimal,
men det är inte därför jag skaffade mig en sån här minipc.

Här får ni en vardagsbild och ingen produktbild som någon önskade...

Bifogad fil  Eee1.JPG   280.94K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 October 2008 - 12:33

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Postad bild

en till icke-produkt-bild i jämförelse med två stycken 19"

Redigerat av Ades, 02 October 2008 - 12:45.

Postad 02 October 2008 - 12:33

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Så där ja, äntligen fick jag min svarta 901:a. Inet var snabb att skeppa iväg datorn,

Jag gillar den verkligen, så liten och bärbar!
Fungerar bra till vad den är tänkt för.

Var rädd att skärmen skulle vara för liten, men det funkar bra att surfa på den.
Tangentbordet fungerar faktiskt att skriva på, jag trodde det skulle vara stört omöjligt
med tanke på hur en del klagade... visst till uppsatser är den väl inte optimal,
men det är inte därför jag skaffade mig en sån här minipc.

Här får ni en vardagsbild och ingen produktbild som någon önskade...

Va trevligt! Har du hunnit kolla om det är en massa bloatware installerat?

Postad 02 October 2008 - 13:08

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Hej
Ni som har haft era ett tag, tycker ni inte tangentbordet är lite "stelt"? tänkte på det när jag klämde och kände på en igår, tangenterna kändes lite stumma.

Postad 02 October 2008 - 13:46

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej
Ni som har haft era ett tag, tycker ni inte tangentbordet är lite "stelt"? tänkte på det när jag klämde och kände på en igår, tangenterna kändes lite stumma.

om något så är det för lite stelt.. men det är nog bara en personlig preferens

Postad 02 October 2008 - 15:04

Unregisteredffd45734
  • Unregisteredffd45734
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
phew
jag har en eee 901 linux
har idag accepterat en uppdatering "Ralink_WLAN Patch"
efter uppdateringen fungerar inte det trådlösa

någom med samma upplevelse/lösning?

tack på förhand

Redigerat av Unregisteredffd45734, 02 October 2008 - 15:09.

Postad 02 October 2008 - 15:13

Unregisterede22a9877
  • Unregisterede22a9877
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag fick min 901:a med linux från cdon för ett par dagar sedan och har hunnit prova den lite. Jag kör fortfarande Xandros. Jag har sedan tidigare en 701 som jag kör Xandros på och är mycket nöjd med det. Det man direkt märker med 901 är att skärmen är mycket trevligare att använda, 7" är rätt jobbigt i längden. Det har även skett en del små förändringar med Xandros gränssnittet, några nya ikoner har tillkommit. Det som jag stör mig på med 901:an och Xandros är att GPRS via bluetooth fungerar väldigt dåligt. För att det överhuvudtaget ska funka så måste man slå av WIFI först. När man väl slagit av WIFI och börjat surfa så hänger sig hela maskinen. Slår jag av och på bluetooth så är det svårt att få bluetooth att funka överhuvudtaget igen. Är det någon mer som använt bluetooth på 901:an med Xandros?

Själv så kommer jag att blåsa 901:an och lägga på ubuntu istället. På 701:an däremot funkar Xandros till belåtenhet. Vidare har jag sett att jag har en död pixel på 901:an. Är det någon annan som har sett att ni har det? Min 901:a har även startat upp med trasig bild ett par gånger, är det något ni andra upplevt? Kan det ha med Xandros att göra eller är det något med hårdvaran och att jag fått ett måndagsexemplar? Är XP stabilt att köra? Övervägde att köra det men har ingen lust att trixa med antivirusprogram.

Postad 02 October 2008 - 17:02

newberg
  • newberg
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Uppgraderade precis ramminnet på min eee. Själva bytet kändes som det gick bra. Inga konstigheter, bara att byta. Men när jag sedan provade att sätta igång datorn igen så lyser powerknappen som om att den var på, men inget händer på skärmen och det låter inte som om den jobbar heller.

Provade att byta tillbaka till det gamla minnet, men den startar inte då heller.

Någon som vet vad man kan göra?

Postad 02 October 2008 - 17:32

Unregistered5c6db26f
  • Unregistered5c6db26f
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Uppgraderade precis ramminnet på min eee. Själva bytet kändes som det gick bra. Inga konstigheter, bara att byta. Men när jag sedan provade att sätta igång datorn igen så lyser powerknappen som om att den var på, men inget händer på skärmen och det låter inte som om den jobbar heller.

Provade att byta tillbaka till det gamla minnet, men den startar inte då heller.

Någon som vet vad man kan göra?

Jag gissar att du inte tryckt i minnet tillräckligt långt. Se bara till att ha minnet rättvänt, dvs att det lilla hacket kommer på rätt plats. Lycka till!

----------------------------------------

Kom på en rätt väsentlig sak också. Ta ur nätsladd och batteri innan byte av minnet.

Redigerat av Unregistered5c6db26f, 02 October 2008 - 17:37.

Postad 02 October 2008 - 17:34

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

om något så är det för lite stelt.. men det är nog bara en personlig preferens

Tycker själv att den positivaste överaskningen är att det faktiskt gick att skriva med tangentbordet med rätt fingersättning. Jag fick bara sänka skrivhastigheten något.

Jag har däremot vissa problem med keypadden. Ibland så aktiverar jag vänsterklicket ofrivilligt. Väldigt jobbigt då jag skulle markera ett antal filer som låg "utspridda" i utforskaren(med CTRL nere). Den är alldeles för känslig för min smak. Går det att förändra tryckkänsligheten på den? (kör med xp och elantechdrivrutiner).

Redigerat av Magnus909, 02 October 2008 - 17:36.

Postad 02 October 2008 - 17:37

LeCl
  • LeCl
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan
Om man vill installera xp på en linuxinstallation (Eee PC901)
Hur formaterar men då enklast datorn.
//Lecl

Postad 02 October 2008 - 18:14

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som kan hjälpa mej?

Har fått min vita 901a idag och försöker byta operativsystem från xandros till ubuntu eee. Jag har bootat ett usb minne och ändrat prioriteten så den ska boota från usb minnet . Men sen startar den som vanligt. Vad ska jag göra?

Postad 02 October 2008 - 18:56

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej!

Nån som kan hjälpa mej?

Har fått min vita 901a idag och försöker byta operativsystem från xandros till ubuntu eee. Jag har bootat ett usb minne och ändrat prioriteten så den ska boota från usb minnet . Men sen startar den som vanligt. Vad ska jag göra?

http://wiki.eeeuser.com/ ... läs människa, läs

Postad 02 October 2008 - 19:18

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Hejsan
Om man vill installera xp på en linuxinstallation (Eee PC901)
Hur formaterar men då enklast datorn.
//Lecl

Hej om du bootar en XP-installations-CD (ISO) så kommer du i menyer få möjlighet att partitionera om disken. Där kan du välja att installera XP på hela disken (allt formatteras om) eller på en viss partition.
Beror på vad du vill göra. Enklast med XP är att ansluta en USB-CD-drive och boota från en XP-CD.

Postad 02 October 2008 - 19:26

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Sen en annan fråga , vet nån om mobiltbredband fungerar med ubuntu och andra linux verisioner?

Jag har Telenor Mobilt Bredband utmärkt fungerande på Ubuntu 8.04 (eeePC 900)

Deras modem (Icon 2) är normalt det besvärligaste eftersom det inte finns drivers i miljön som default för den. Men när man hittat rätt prylar fungerar det bra,

Jag skall skriva en guide och har även planer på att bygga in modemet inuti min 900.

Redigerat av Unregistered99322caa, 02 October 2008 - 19:27.

Postad 02 October 2008 - 19:39

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

http://wiki.eeeuser.com/ ... läs människa, läs

ska det vara så svårt`?

Postad 02 October 2008 - 19:45

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

ska det vara så svårt`?

tydligen så är det det för dig

Postad 02 October 2008 - 20:04

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Finns det drivrutiner för asus 901 till Vista?
Skulle helst vilja ha för 64-bit:s då jag har en sådan skiva.

Postad 02 October 2008 - 20:22

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

http://support.asus....SLanguage=en-us

Postad 02 October 2008 - 20:23

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

tydligen så är det det för dig

jag har ju en Windows dator som bas och i den har jag bootat mitt usb minne och sen när jag sätter i det i 901an och väljer det som boot prio ett och trycker save and exit så startar den om i xandros som vanligt. vad är felet?

Postad 02 October 2008 - 20:27

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

varsågod =)
bara glad om jag kunde hjälpa eller hur man ska säga...
jag själv blev så nöjd över inet's snabba leverans och support,så jag kan lika gärna tipsa andra..så dom slipper genomgå samma strul med cdon,datorbutiken,mulitronic etc som jag själv fått råka ut för..

sen är det fruktansvärt skönt att få den och veta att den redan är i stort sett optimerad för eeen och slippa allt krångel med inställningar och felaktiga drivrutiner och joxx..
dock ska jag tipsa om en sida där en snubbe skriver lite om hur man kan optimera den ännu mer:
http://tompy666.blog...or-eee-900.html

Postad 02 October 2008 - 20:34

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Va trevligt! Har du hunnit kolla om det är en massa bloatware installerat?

inte speciellt mkt i så fall..det man kan undra över är varför dom lagt in sun staroffice på 800 mb istället för openoffice,som jag installerade istället..som ligger på 300 mb... sen finns microsoft works inlagt med...så det blir kaka på kaka vad gäller arbetsprogram.
men det är väldigt slimmat med förinlagda program,tycker jag iallafall..och finns det några så kan man avinstallera dom om man vill ..

tror många missat att man får med nåt som heter EEE storage..där man får..vad var det..20 gb gratis onlineutrymme..

Postad 02 October 2008 - 20:56

Unregistered2ce6f49f
  • Unregistered2ce6f49f
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara för mig hur man skriver ett | på 901:ans tangentbord?

Postad 02 October 2008 - 22:03

Ades
  • Ades
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Fan.. en sånhär måste jag också köpa

Vad har dom för layout på tangentborden i UK?
Tänkte om det blir irreterande utan de svenska tecknena...

det enda tecken jag saknar på engelska tangentborden är apostrof ovanför bokstäver... men det är bara ta fram "on-screen-keyboard" om man inte hittar rätt tecken på tangentbordet..

Postad 02 October 2008 - 22:34

Unregisteredffd45734
  • Unregisteredffd45734
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Någon som kan förklara för mig hur man skriver ett | på 901:ans tangentbord?

Fn + Alt Gr + z

Postad 02 October 2008 - 23:18

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Asus 901 Vistascore med 1gb ram så det lär se någorlunda bättre ut med 2gb.
Bifogad fil  901vistascore.jpg   23.69K   0 Antal nerladdningar

Postad 03 October 2008 - 06:30

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Fn + Alt Gr + z

... funkar inte på min 1000H modell. Blir ingenting.
Något jag också saknar är dessa "krokodiler" man använder vid HTML kodning. Kan ju inte visa dem eftersom jag inte kan få fram dem.

Någon som kan?

Postad 03 October 2008 - 08:31

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

jag har ju en Windows dator som bas och i den har jag bootat mitt usb minne och sen när jag sätter i det i 901an och väljer det som boot prio ett och trycker save and exit så startar den om i xandros som vanligt. vad är felet?

Har du valt bort quick boot? Det spökade för mig iaf. Sen var jag tvungen att alltid gå via F2 och bios innan jag bootade för att den skulle hitta USB-minnet. Trycker man F2 så ser man ju också innan Bios om den hittar nåt. Har för mig att det står USB vad disken är döpt till *Hi Speed* . Så stod det för mig iaf. Sen funkade det att boota. Jag kör Kubuntu iofs, men det är samma bootfiler som lläggs på stickan innan man kopierar in OS:et.

Postad 03 October 2008 - 09:24

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

inte speciellt mkt i så fall..det man kan undra över är varför dom lagt in sun staroffice på 800 mb istället för openoffice,som jag installerade istället..som ligger på 300 mb... sen finns microsoft works inlagt med...så det blir kaka på kaka vad gäller arbetsprogram.
men det är väldigt slimmat med förinlagda program,tycker jag iallafall..och finns det några så kan man avinstallera dom om man vill ..

tror många missat att man får med nåt som heter EEE storage..där man får..vad var det..20 gb gratis onlineutrymme..

Ok, det var ju inte så farligt.

Angående online lagringsutrymme så anser jag det vara i princip värdelöst om man inte har 10 mbit uppströms.

Postad 03 October 2008 - 10:52

clatten
  • clatten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hittade följande nyhet:

http://laptoping.com...c-375g-901.html

Verkar alltså som att 901:an kommer med inbyggt 3G-modem snart. Hur snart är dock frågan.

I USA och England etc. rätt snart, i Sverige 2015....
Räkna inte med att den är tillgänglig före jul för oss svenskar om ASUS tänker fortsätta med sin prioriteringspolicy.

Har inte kollat upp det men om man sitter med en "original-901" antar jag att det fortfarande är dongel som gäller, dvs man kan inte få sin dator uppgraderad. Korrekt?

Redigerat av clatten, 03 October 2008 - 12:06.

Postad 03 October 2008 - 15:26

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det går inte att köra 64-bits OS, eftersom Atom N270 (som sitter i 901;an) bara stöder 32 bitar.

Postad 03 October 2008 - 15:37

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Asus 901 Vistascore med 1gb ram så det lär se någorlunda bättre ut med 2gb.
Bifogad fil  901vistascore.jpg   23.69K   0 Antal nerladdningar

Själva vistascoret (totalt) kommer att se exakt likadant ut om du stoppar i 2 gig istället för 1. Det avgörs enbart av lowest subscore, som för 901;an är gaming graphichs och det går inte att göra något åt, kanske annat än att överklocka grafikprocessorn. Däremot så ska man inte bry sig så mycket om vistascoren. I praktiken så vet vi ju alla att 2 gigabyte ramminne jämfört med 1 gör en jäkla skillnad på vistan. Har själv tex 5.9 på min stationära burk, vilket är det högsta man kan få, utan att direkt ha några jättevärstinggrejer. Så glöm det där med vistascoren.

Postad 03 October 2008 - 16:11

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Själva vistascoret (totalt) kommer att se exakt likadant ut om du stoppar i 2 gig istället för 1. Det avgörs enbart av lowest subscore, som för 901;an är gaming graphichs och det går inte att göra något åt, kanske annat än att överklocka grafikprocessorn. Däremot så ska man inte bry sig så mycket om vistascoren. I praktiken så vet vi ju alla att 2 gigabyte ramminne jämfört med 1 gör en jäkla skillnad på vistan. Har själv tex 5.9 på min stationära burk, vilket är det högsta man kan få, utan att direkt ha några jättevärstinggrejer. Så glöm det där med vistascoren.

Du vet väl att grafikkortet tar upp minne?
Ifall du inte har kommit underfund med det.
Så nog kan det påverka grafikresultat.
Nu pratar jag dock inte om några större mängder.
Själv har jag kört Vista sedan ett halvår tillbaka och jag vet mycket väl hur testet går till.

Angående att atom inte stödjer 64-bit så var det som jag trodde.
Tack för infon.

Postad 03 October 2008 - 16:13

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför alla använder dessa usb donglar till mobilt bredband. Använd något som ni alltid har med er istället, er mobiltelefon... Alla telefoner är ju iofs inte turbo-3G, men hur många behöver det egentligen.

Själv använder jag min SE W890i som "modem" till min vanliga laptop. Jag ska försöka få till det så jag kan använda den till min 901a också.

Man kan koppla en bredbandstjänst till sitt vanliga abbonnemang och slippa binda sig i 12/18/24 månader. Kostnad via Telenor är en tvåhundring i månaden.

Någon som vet vad man ska ange för användarnamn, lösenord och telefonnummer i gnome ppp efter att man kopplat ihop dator och mobil med bt? Som sagt Telenor.

/Bäckman

Postad 03 October 2008 - 19:41

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ni som lagt in XP istället för medföljande Xandros, vilken Lite-version av XP kör ni???
Jag har testat flera olika, men dom verkar vara för strippade då flera saker inte fungerar som det ska på dem systemen tex wlan, tangentbord mfl.

Postad 03 October 2008 - 21:07

jonas155
  • jonas155
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej på er!

Jag är en i raden av hågade köpare av Asus EEE PC 901. Står dock inför ett bryderi som visserligen dryftats flitigt i tråden men icke desto mindre förblivit olöst för min del.

Är det en smal sak att trycka in Windows XP på Linux-versionen (20 gb) och finns det i sådana fall någon komplett guide för detta att tillgå?

Finns det några somhelsta fördelar med Windows-versionen av datorn (12 gb) utöver att man slipper merjobbet med windowsinstallation?

Tackar ödmjukast på förhand!

Postad 03 October 2008 - 21:54

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej på er!

Finns det några somhelsta fördelar med Windows-versionen av datorn (12 gb) utöver att man slipper merjobbet med windowsinstallation?

Tackar ödmjukast på förhand!

du får en helt legal kopia av xp ist för en nerladdad piratkopia t ex..sen vet du som sagt att allting funkar och är optimerat för datorn..du slipper massa strul med drivrutiner som inte funkar osv osv osv osv..
de 8 gb som "saknas" tog jag igen genom att köpa en 8 gb usb sticka från cdon för knappt några pengar alls ..

jag är helt helt nöjd med mitt 12gb eee köp iallafall

Postad 04 October 2008 - 09:39

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

du får en helt legal kopia av xp ist för en nerladdad piratkopia t ex..sen vet du som sagt att allting funkar och är optimerat för datorn..du slipper massa strul med drivrutiner som inte funkar osv osv osv osv..
de 8 gb som "saknas" tog jag igen genom att köpa en 8 gb usb sticka från cdon för knappt några pengar alls ..

jag är helt helt nöjd med mitt 12gb eee köp iallafall

Måste hålla med där jag med. Det är faktiskt värt dom där 8 gigen för att få det installerat och klart. Även fast jag har en del vana så vet i fan om jag hade klarat av att lägga in det själv, tänker då mest på att jag är tattig på engelska och mitt humör. Den är ju ganska lätt att slänga i väggen;)

Postad 04 October 2008 - 09:41

perstromgren
  • perstromgren
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag hade också problem med att få chansen att välja boot-ordning genom att trycka ESC, för att kunna boota från en USB-sticka. Jag vet inte om mina erfarenheter betyder något i sammanhanget, men jag har upptäckt följande.

För att få chansen att se EEE 901-rutan får man inte ha en USB-sticka i! Jag var tvungen att göra så här:

1. Ta bort USB-stcickan
2. Håll ner strömknappen tills maskinen slocknar
3. Håll ner ESC och tryck på maskinen igen. Nu fick jag val av boot-ordning!
4. Stäng av med strömknappen igen
5. Sätt i USB-stickan igen
6. Håll ner ESC och tryck på maskinen igen. Nu dyker USB-stickan upp som boot-val!

Jag har ingen aning om varför detta ser ut som det gör. eller ens om det gäller alla, men jag hoppas att det kan hjälpa någon!

Per.

Postad 04 October 2008 - 09:54

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Jag hade också problem med att få chansen att välja boot-ordning genom att trycka ESC, för att kunna boota från en USB-sticka. Jag vet inte om mina erfarenheter betyder något i sammanhanget, men jag har upptäckt följande.

För att få chansen att se EEE 901-rutan får man inte ha en USB-sticka i! Jag var tvungen att göra så här:

1. Ta bort USB-stcickan
2. Håll ner strömknappen tills maskinen slocknar
3. Håll ner ESC och tryck på maskinen igen. Nu fick jag val av boot-ordning!
4. Stäng av med strömknappen igen
5. Sätt i USB-stickan igen
6. Håll ner ESC och tryck på maskinen igen. Nu dyker USB-stickan upp som boot-val!

Jag har ingen aning om varför detta ser ut som det gör. eller ens om det gäller alla, men jag hoppas att det kan hjälpa någon!

Per.

Så länge Quick Boot är aktiverat i biosen är det svårt att välja bootalternativ.

Postad 04 October 2008 - 09:57

metalheart
  • metalheart
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vilka spel har ni testat då? Själv har jag installerat gamla klassiker som NFS Hot Pursuit2 , Half life 1, Jedi Knight 2.

Flyter på ganska bra med xp och 2gb ram.

/JK

Postad 04 October 2008 - 10:26

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hejsan har testat både ubuntu och ubuntu eee nu och båda verisionerna har små fel.

Kan man ändra upplösningen i ubuntu så fönstren passar?
Kan man också fixa så wifi funkar?

I ubuntu-eee funkar inte web cameran och får inte tangentbordet att funka med åäö och sånt. Har testat med Fn+Alt gr+z. Men det funkar inte.

Kan man lösa dessa problem?

Postad 04 October 2008 - 11:54

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Ni som lagt in XP istället för medföljande Xandros, vilken Lite-version av XP kör ni???
Jag har testat flera olika, men dom verkar vara för strippade då flera saker inte fungerar som det ska på dem systemen tex wlan, tangentbord mfl.

Det brukar väl aldrig vara drivrutiner för wlan, tagentbord etc? Det är ju bara att du slänger över drivisarna på en USB-hdd eller USB sticka etc..

Postad 04 October 2008 - 11:59

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Är det någon annan här som inte Wifi, webkameran och ÅÄÖ-knapparna i Ubuntu Eee funkar i?

Postad 04 October 2008 - 13:12

perstromgren
  • perstromgren
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Så länge Quick Boot är aktiverat i biosen är det svårt att välja bootalternativ.

Proceduren jag beskrev gjorde detta onödigt, i alla fall manipulerade jag inget BIOS medveetet.

Per.

Postad 04 October 2008 - 13:19

perstromgren
  • perstromgren
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Är det någon annan här som inte Wifi, webkameran och ÅÄÖ-knapparna i Ubuntu Eee funkar i?

Jag installerade nyss eee Ubuntu på min 901 och maskinen blev en ren dröm! Allt är mycket snyggare och jag har ännu inte hittat något som inte funkar! Wlan funkar mycket bättre än med Xandros! Jag får nästan full signalstyrka där jag förut hade 40-60%. Å,ä och ö funkar som det ska också. Webbkameran använder jag inte, men testar gärna åt dig om du berättar vad jag ska göra.

% uname -a
Linux kg 2.6.24-21-eeepc #1 SMP Thu Aug 7 22:18:05 MDT 2008 i686 GNU/Linux

Leve Ubuntu!

Per.

Postad 04 October 2008 - 15:00

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det brukar väl aldrig vara drivrutiner för wlan, tagentbord etc? Det är ju bara att du slänger över drivisarna på en USB-hdd eller USB sticka etc..

Nej jag vet och jag har intstallerat rätt drivrutiner. När det gäller felet med wlan så hittar den nätverk men kan inte ansluta till det. Vad gäller tangenter så får jag inte ställa in till svenska utan den hoppas tillbaka till engelska hela tiden och jag kan inte använda åäö.
Om ni har tips på någon icke legal lite-xp som fungerar med ALLT så får ni hemskt gärna PMa mig om ni inte vill prata olagliga kopior öppet!!

Tack!

Postad 04 October 2008 - 15:14

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Om du läser i dokumentationen från Ubuntu Eee, kolla länken http://www.ubuntu-ee...m_.26_Bluetooth . Där står det att Bluetooth och webkamera är avstängd som default i bios. Funkar inte det, får du följa instruktionerna i länken och installera nya drivrutiner.

Inställningar för tangetbord borde du hitta under system menyn

Redigerat av Lennart H, 05 October 2008 - 12:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.