Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2010 - 10:25

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Miscellaneous
Size: 119 x 63 x 13 mm
Weight: 135 grams
Phone memory: 1 GB internal storage
[u]Memory card support: Up to 32 GB additional storage via microSD™
----------------------------------------------------------------------------------------------
Memory card included: 8 GB
Operating system: Google™ Android Donut, version 1.6
Processor: 1GHz Qualcomm Snapdragon™ QSD8250
Battery: 1500mAh

Var det inte max 16 GB sakt förut

Om telefonen klarar över 4gb så klarar den förmodligen upp till 32gb också om det inte är några andra begränsningar.

Postad 02 February 2010 - 10:35

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Miscellaneous
Size: 119 x 63 x 13 mm
Weight: 135 grams
Phone memory: 1 GB internal storage
[u]Memory card support: Up to 32 GB additional storage via microSD™
----------------------------------------------------------------------------------------------
Memory card included: 8 GB
Operating system: Google™ Android Donut, version 1.6
Processor: 1GHz Qualcomm Snapdragon™ QSD8250
Battery: 1500mAh

Var det inte max 16 GB sakt förut

Var ser du det? Står 16 GB i WP som finns på SE dev.

Postad 02 February 2010 - 12:50

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Var ser du det? Står 16 GB i WP som finns på SE dev.

http://www.xperiax10...specifications/

Postad 02 February 2010 - 12:59

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu har dom ändrat på sonyericssons hemsida under xperia från "kommer snart" till du kommer att kunna skaffa inom 3 månader, faan hålls dom med.....

Redigerat av silverkillen, 02 February 2010 - 13:28.

Postad 02 February 2010 - 13:12

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Nu har dom ändrat på sonyericssons hemsida under under xperia från "kommer snart" till du kommer att kuna skaffa inom 3 månader, faan hålls dom med.....

Maila precis som det, som alla säger så är det mars som gäller.

Sony Ericsson X10 är planerad att lanseras under Mars.

Postad 02 February 2010 - 13:16

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har försökt att grotta lite i det där med färgerna...inte helt tydligt någonstans.

I specarna på 1.1 så står det uttryckligen stöd för 16-bitars skärmar. men sen händer det något..

Enligt en "Android framework engineer" så är inte färgdjupet (16-bitar = 65' färger) hårdkodat:
"Anyway, prior to 2.0, the default configuration of the platform was to
allocate non-transparent windows (basically what the vast majority of
activities use) as 16bpp 5-6-5 buffers, since this was the same
configuration as the target hardware (G1, myTouch). This was not hard-wired
into the platform has some have claimed, this was just how we set it up,
since it best matched the actual depth of the frame buffer."

Lite senare i samma text skriver hon att man kan omkonfigurera för att köra i 24-bitar (om skärmen stödjer det), men det kräver lite jobb.

http://www.mail-arch...m/msg67792.html

Troligtvis har beslutet tagits av SE att inte mecka om 1.6an för mycket eftersom det än så länge inte finns så många appar som stödjer 16 miljoner färger (24-bitar). Det verkar dock som 2.x har bättre förkonfigurerat stöd för 24-bitars applikationer och då slipper man göra något.

Om någon nu kan montera isär en X10 så kanske vi kan få reda på vilken typ av display det är och om den stöder 24-bitars färg, vilken den troligtvis gör.

Alla verkar eniga om att t.ex. iPhone stöder 18-bitars färgdjup dvs 262' färger.

Postad 02 February 2010 - 13:35

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
X10 stödjer 16 miljoner färger... det vet jag.

Postad 02 February 2010 - 13:45

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
http://www.mobiletod...ch_1_March.aspx

Nu börjar det hända saker ;-)

Postad 02 February 2010 - 13:48

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Har försökt att grotta lite i det där med färgerna...inte helt tydligt någonstans.

I specarna på 1.1 så står det uttryckligen stöd för 16-bitars skärmar. men sen händer det något..

Enligt en "Android framework engineer" så är inte färgdjupet (16-bitar = 65' färger) hårdkodat:
"Anyway, prior to 2.0, the default configuration of the platform was to
allocate non-transparent windows (basically what the vast majority of
activities use) as 16bpp 5-6-5 buffers, since this was the same
configuration as the target hardware (G1, myTouch). This was not hard-wired
into the platform has some have claimed, this was just how we set it up,
since it best matched the actual depth of the frame buffer."

Lite senare i samma text skriver hon att man kan omkonfigurera för att köra i 24-bitar (om skärmen stödjer det), men det kräver lite jobb.

http://www.mail-arch...m/msg67792.html

Troligtvis har beslutet tagits av SE att inte mecka om 1.6an för mycket eftersom det än så länge inte finns så många appar som stödjer 16 miljoner färger (24-bitar). Det verkar dock som 2.x har bättre förkonfigurerat stöd för 24-bitars applikationer och då slipper man göra något.

Om någon nu kan montera isär en X10 så kanske vi kan få reda på vilken typ av display det är och om den stöder 24-bitars färg, vilken den troligtvis gör.

Alla verkar eniga om att t.ex. iPhone stöder 18-bitars färgdjup dvs 262' färger.

hej, första posten här =)
förstår egentligen inte hur folk kan tro att den _inte_ stödjer 16miljoner färger...
Det borde väl egentligen vara dyrare att inte använda likvärdiga skärmar i alla mobiler (ha samma skärm i satio, x1, x2, vivaz, etc).
Detta är bara vad jag tror, jag är inte alls speciellt insatt på ämnet :)
Nånstans föreställer jag väl mig själv att industrin "borde" ha gått över till att mass-tillverka lite bättre skärmar och detta medför att de flesta (om inte alla) nya high-end mobiler då släpps med 16miljoner färger...

för övrigt är det inte sådär jättesvårt att hitta lite mer info bara man kan googla lite ^^

Hi,
I don't know how many colors Google Android 2.0 can support but our phone can support 16 millions colors.

Best Regards,
Amir

( klicka på quoten för källa :> )

Postad 02 February 2010 - 13:59

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

för övrigt är det inte sådär jättesvårt att hitta lite mer info bara man kan googla lite ^^
http://developer.son...e/129248#129249( klicka på quoten för källa :> )

Du är jätteduktig, jag ska verkligen skärpa mig.Om _man_ hade kunnat googla lite så hade _man_ också förstått att SEs personal har gått ut med säkert tre olika besked om hur många färger skärmen stöder, varav det ovanstående är ett av dem. Jag litar inte på vad de säger helt enkelt. Dock, som jag säger i mitt inlägg, så tror jag också att den stödjer 16 m färger.

Dessutom tror jag på vad Barilla säger om att det är mer än marknadsföringstelefon än en hard core-telefon och då skulle det inte förvåna mig om SE sparar in på dyrbara dollar med en aningen sämre skärm.

Postad 02 February 2010 - 14:28

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Dessutom tror jag på vad Barilla säger om att det är mer än marknadsföringstelefon än en hard core-telefon och då skulle det inte förvåna mig om SE sparar in på dyrbara dollar med en aningen sämre skärm.

Med väldigt snarlik hårdvaruspec som N1an så... njae, jag tror och hoppas de siktar på andra än 'oss' lattemorsor :)

Postad 02 February 2010 - 14:44

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
1 mars.. skulle ju vara otroligt trevligt om det stämde...

Postad 02 February 2010 - 15:47

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

1 mars.. skulle ju vara otroligt trevligt om det stämde...

Eftersom inwarehouse och komplett har satt 27/2 så skulle ju inte det vara omöjligt.. men tippar på att det blir ca 2 veckors väntetid till så ca mitten på mars :)

Postad 02 February 2010 - 18:08

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
har vi sett denne

http://www.youtube.c...QU&translated=1

Postad 02 February 2010 - 18:10

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Du är jätteduktig, jag ska verkligen skärpa mig.Om _man_ hade kunnat googla lite så hade _man_ också förstått att SEs personal har gått ut med säkert tre olika besked om hur många färger skärmen stöder, varav det ovanstående är ett av dem. Jag litar inte på vad de säger helt enkelt. Dock, som jag säger i mitt inlägg, så tror jag också att den stödjer 16 m färger.

Nu var inlägget faktisk inte riktat till dig personligen, kanske lite dumt att quota isf, men jag ville mest förtydliga att jag snackade om skärmen (så jag quotade dig eftersom du också snackade om den). Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Att de inte inte själva ser den som någon hard core-telefon har jag väl personligen lite svårt att tro, då de vid de flesta tillfällen de visar upp den kallar den för sin "flagship-device". Sen så kan jag ju också tycka att de väljer att gå i en lite mesig riktning med time/mediascape sakerna, men det är fortfarande en fruktansvärt intressant mobil, både hårdvarumässigt och underhållsmässigt. :)

Postad 02 February 2010 - 18:17

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

har vi sett denne

Synd att man inte kan läsa det som står :blush:
Men vid 0:40 så såg man ett fint fingeravtryck.. ungefär så hela telefonen kommer se ut om man inte är pedant och tar bort :)

Postad 02 February 2010 - 18:30

dcbyme
  • dcbyme
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Snabb fråga snabbt svar.

Skall man köpa X10 direkt, eller vänta någon månad?
För jag köpte C905 direkt, vilket gett mig ångest på alla sätt och vis. Så jag vet inte om jag riktigt vågar köpa X10 direkt!

Vad är era åsikter kring X10?
Tack på förhand

Postad 02 February 2010 - 18:42

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Snabb fråga snabbt svar.

Skall man köpa X10 direkt, eller vänta någon månad?
För jag köpte C905 direkt, vilket gett mig ångest på alla sätt och vis. Så jag vet inte om jag riktigt vågar köpa X10 direkt!

Vad är era åsikter kring X10?
Tack på förhand

Jag tycker att du ska köpa direkt.. om faktoren beror på att du upplevt seg mjukvara (som går att uppdatera så att allt ska rinna på fint) men om du tänker rent prismässigt så e de upp till dig.. du kan säkert spara en 5 hundra lapp på det men då missar du 1-2 månader av något skoj :)

Så summan av kardemumman är att jag anser det vara värt att köpa.

Postad 02 February 2010 - 19:15

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Nu var inlägget faktisk inte riktat till dig personligen, kanske lite dumt att quota isf, men jag ville mest förtydliga att jag snackade om skärmen (så jag quotade dig eftersom du också snackade om den). Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Att de inte inte själva ser den som någon hard core-telefon har jag väl personligen lite svårt att tro, då de vid de flesta tillfällen de visar upp den kallar den för sin "flagship-device". Sen så kan jag ju också tycka att de väljer att gå i en lite mesig riktning med time/mediascape sakerna, men det är fortfarande en fruktansvärt intressant mobil, både hårdvarumässigt och underhållsmässigt. :)

Ursäkten klart accepterad, tack, det var vänligt :blush: Denna tråd har det nämligen varit extremt petigt med ord och tydlighet så jag reagerade lite surt...

Intressant telefon är det definitivt. Jag hoppas dock uppdateringen till 2.1 kommer relativt snabbt annars är det inte mycket till flagship, alldeles oavsett vilka egna mjukvarulösningar de har gjort. Man kan inte vara säker på SE just nu, de är ju i en desperat kostnadsjakt. Det kostar ganska mycket att anpassa redan utvecklad programvara som de inte får en krona för när de släpper. De kanske beslutar att deras egna kompletteringar är "good enough".

Postad 02 February 2010 - 20:02

gregoff
  • gregoff
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

har vi sett denne

Om det flyter på såhär bra i verkligheten, så tänker minsann inte jag klaga på hastigheten (och då menar jag inte *-scape programmen, utan allt övrigt). Så här snabbt har man inte sett ofta hittills på videos (knappt ens på N1).

Om det innebär att jag blir lattemorsa om jag köper denna, then so be it!

Postad 02 February 2010 - 20:20

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Ursäkten klart accepterad, tack, det var vänligt :) Denna tråd har det nämligen varit extremt petigt med ord och tydlighet så jag reagerade lite surt...

Intressant telefon är det definitivt. Jag hoppas dock uppdateringen till 2.1 kommer relativt snabbt annars är det inte mycket till flagship, alldeles oavsett vilka egna mjukvarulösningar de har gjort. Man kan inte vara säker på SE just nu, de är ju i en desperat kostnadsjakt. Det kostar ganska mycket att anpassa redan utvecklad programvara som de inte får en krona för när de släpper. De kanske beslutar att deras egna kompletteringar är "good enough".

2.1 ska komma... När vet ingen. Men räkna inte med det innan sommaren skulle jag tippa på.

Postad 02 February 2010 - 22:40

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Har läst denna tråden nu från pärm till pärm så att säga och jag har noterat att ingen har stört sig på placeringen av laddkontakten.
Nu är väl det iofs inte något stort problem men på alla mobilhållare jag sett hittills för diverse telefoner så sitter ju antingen laddporten i botten eller på sidan.
Hur ska man lösa det på ett smidigt sätt tro?

Med det sagt måste jag bara kommentera tonen i den här tråden.
Det är ju rent skamligt att det får fortgå.
Har som sagt gått genom denna tråds samtliga 46 sidor och jag tror nästan att MrB har idiotförklarat någon på samtliga..
Har trots att jag är extremt sugen på denna lur och suger i mig all info jag kan få tag på, seriöst funderat på att lämna denna tråd och forum åt sitt öde på grund av frånvaron av moderatorer som upprätthåller ordning.
Seriöst, är det lekis jag hamnat på eller är det seriösa personer som är intresserade av x10??

Nu säger jag inte att det enbart är MrB som står för allt men han ser till att alltid ha en slev med i grytan tycker jag.

Sen så undrar jag varför ni alla tar allt han säger på allvar, jag tycker att oroväckande mycket av hans påståenden är egna åsikter eller från hans "källa", vilket lika gärna kan vara Gunnbritt i huset tvärs över gatan..
Nu är jag väl medveten om att ovanstående är att sänka sig till samma nivå så det behöver icke påpekas av vare sig andra eller MrB.
Tycker vara att han alltid ser till att komma med något negativt för att skapa ett gräl, det är allt.

Åter till något som faktiskt handlar om telefonen så förstår jag inte hur ni resonerar när fm-radio inte är nåt att satsa på?
Vet inte många tekniker att överföra ljud över stora avstånd som är så drift säkert som just radio.
Tycker mig ana en viss "jag bor i storstan så streama skiten"-attityd.
Som att resten av Sverige inte existerade, eller hade heltäckande klockrent 3g-nät, men här är en news-flash, det är inte så..

Postad 02 February 2010 - 23:04

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Har läst denna tråden nu från pärm till pärm så att säga och jag har noterat att ingen har stört sig på placeringen av laddkontakten.
Nu är väl det iofs inte något stort problem men på alla mobilhållare jag sett hittills för diverse telefoner så sitter ju antingen laddporten i botten eller på sidan.
Hur ska man lösa det på ett smidigt sätt tro?

Med det sagt måste jag bara kommentera tonen i den här tråden.
Det är ju rent skamligt att det får fortgå.
Har som sagt gått genom denna tråds samtliga 46 sidor och jag tror nästan att MrB har idiotförklarat någon på samtliga..
Har trots att jag är extremt sugen på denna lur och suger i mig all info jag kan få tag på, seriöst funderat på att lämna denna tråd och forum åt sitt öde på grund av frånvaron av moderatorer som upprätthåller ordning.
Seriöst, är det lekis jag hamnat på eller är det seriösa personer som är intresserade av x10??

Nu säger jag inte att det enbart är MrB som står för allt men han ser till att alltid ha en slev med i grytan tycker jag.

Sen så undrar jag varför ni alla tar allt han säger på allvar, jag tycker att oroväckande mycket av hans påståenden är egna åsikter eller från hans "källa", vilket lika gärna kan vara Gunnbritt i huset tvärs över gatan..
Nu är jag väl medveten om att ovanstående är att sänka sig till samma nivå så det behöver icke påpekas av vare sig andra eller MrB.
Tycker vara att han alltid ser till att komma med något negativt för att skapa ett gräl, det är allt.

Åter till något som faktiskt handlar om telefonen så förstår jag inte hur ni resonerar när fm-radio inte är nåt att satsa på?
Vet inte många tekniker att överföra ljud över stora avstånd som är så drift säkert som just radio.
Som att resten av Sverige inte existerade, eller hade heltäckande klockrent 3g-nät, men här är en news-flash, det är inte så..

Hej

Imponerande att du orkar ta dig igenom hela tråden, och jag håller med dig i det du skriver ang tonen i tråden som är väldigt tråkig men hoppas den kommer att vara bättre framöver.

Ok, ang. vad du skriver om kontakten så kan jag hålla med dig om att det inte är jättesmidigt att den sitter på ovansidan, men det hade väl varit ännu värre om den suttit på sidan? Antar bilhållare osv med laddfunktion kommer få ha en liten lös sladd som man får sätta i om man vill ladda inte jättesmidigt, men inget stort problem heller?

Håller med om att avsaknaden av radio är lite tråkig. Jag vill på något sätt också ha radio, även om jag tror jag bara använt det en enda gång på min Nokia 5800 (fick fundera ett tag på om den ens har radio). Jag lyssnar iofs väldigt mycket på podcast o har även comes with music till min Nokia så har 16GB musik liggandes på den.
Radio lyssnar jag en hel del på i bilen, men aldrig när jag går med mobilen av någon anledning. Men håller med dig, jag kommer sakna den.
Antar du såg det bluetooth-headset jag länkade till några sidor tbx. Dailymobile.se skrev ju att den skulle ingå med X10. Om så vore fallet skulle man ju få radio, men har väldigt svårt att tro att så är fallet. Det är ju iaf en (kanske något dyr) lösning om man väldigt gärna vill ha det.

EDIT:
Letade upp mitt eget inlägg, o klipper in det här... som sagt, inte direkt troligt men det hade varit väldigt trevligt. (Aino kommer väl med ett liknande?)

En fråga, ska det verkligen ingå bluetooth headset med X10? " Sony Ericsson MW600 stereo bluetooth handsfree (included in the Sony Ericsson X10 package)."
http://dailymobile.s...ericsson-mw600/

Redigerat av zippiz, 02 February 2010 - 23:11.

Postad 02 February 2010 - 23:23

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Hej

Imponerande att du orkar ta dig igenom hela tråden, och jag håller med dig i det du skriver ang tonen i tråden som är väldigt tråkig men hoppas den kommer att vara bättre framöver.

Ok, ang. vad du skriver om kontakten så kan jag hålla med dig om att det inte är jättesmidigt att den sitter på ovansidan, men det hade väl varit ännu värre om den suttit på sidan? Antar bilhållare osv med laddfunktion kommer få ha en liten lös sladd som man får sätta i om man vill ladda inte jättesmidigt, men inget stort problem heller?

Håller med om att avsaknaden av radio är lite tråkig. Jag vill på något sätt också ha radio, även om jag tror jag bara använt det en enda gång på min Nokia 5800 (fick fundera ett tag på om den ens har radio). Jag lyssnar iofs väldigt mycket på podcast o har även comes with music till min Nokia så har 16GB musik liggandes på den.
Radio lyssnar jag en hel del på i bilen, men aldrig när jag går med mobilen av någon anledning. Men håller med dig, jag kommer sakna den.
Antar du såg det bluetooth-headset jag länkade till några sidor tbx. Dailymobile.se skrev ju att den skulle ingå med X10. Om så vore fallet skulle man ju få radio, men har väldigt svårt att tro att så är fallet. Det är ju iaf en (kanske något dyr) lösning om man väldigt gärna vill ha det.

Hej!
Jo det får vi hoppas och jag får beklaga mitt egna snedsteg i den frågan men har man just läst 15 sidor med trams på en och samma kväll så svämmar det över till slut :P

Nåväl. åter till luren, jo precis som du säger så kan en sån lösning funka, har nämligen fantiserat i just samma mönster som dig.

Anledningen till att jag är intresserad är ju för att jag kör lastbil och traktor till vardags och vill hålla min ögnosten både rep och skadefri :blink:
Kommer ju dessutom skaffa mig ett silikonskal eller något motsvarande detta att ha på jobbet:
http://www.expansys....e=item&i=173418
Jag är extremt noga med mina mobiler och har dom bägge i egna handsydda "sockar" med lock för att skydda mot fukt, smuts, repor och skador.

Jo jag kan själv erkänna att jag inte använder radio i speciellt stor utsträckning då jag i stort sett alltid befinner mig nära en radio men jag tycker ändå det är synd att ta bort en sån funktion.

Och jo jag såg ditt inlägg i tråden gällande det headsetet och det verkar lovande men jag hoppas inte det där är efterföljaren till mitt älskade Hbh 980.
Ser ju att det där inte är ett sånt man bara har hängande om halsen vilket jag finner oerhört lättsamt att ha att göra med ;)

Postad 02 February 2010 - 23:56

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Hej!
Jo det får vi hoppas och jag får beklaga mitt egna snedsteg i den frågan men har man just läst 15 sidor med trams på en och samma kväll så svämmar det över till slut :P

Nåväl. åter till luren, jo precis som du säger så kan en sån lösning funka, har nämligen fantiserat i just samma mönster som dig.

Anledningen till att jag är intresserad är ju för att jag kör lastbil och traktor till vardags och vill hålla min ögnosten både rep och skadefri :blink:
Kommer ju dessutom skaffa mig ett silikonskal eller något motsvarande detta att ha på jobbet:
http://www.expansys....e=item&i=173418
Jag är extremt noga med mina mobiler och har dom bägge i egna handsydda "sockar" med lock för att skydda mot fukt, smuts, repor och skador.

Jo jag kan själv erkänna att jag inte använder radio i speciellt stor utsträckning då jag i stort sett alltid befinner mig nära en radio men jag tycker ändå det är synd att ta bort en sån funktion.

Och jo jag såg ditt inlägg i tråden gällande det headsetet och det verkar lovande men jag hoppas inte det där är efterföljaren till mitt älskade Hbh 980.
Ser ju att det där inte är ett sånt man bara har hängande om halsen vilket jag finner oerhört lättsamt att ha att göra med ;)

Katching har iof gått ut klart och tydligt att det skulle finnas med radio med telefonen, så den enda möjlighetewn att man får radio är just bluetooth headsettet. Vilket enligt mig är en selling point.

man kan alltid hoppas :P

Postad 03 February 2010 - 00:25

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag tycker att den lösningen är kanon bra!
Så det hoppas jag verkligen på. Det är ju kanon att använda det så att man slipper ta upp och ner telefonen för att ändra kanal (eller låt om man lyssnar på vanlig musik) där minskar risken för repor och andra skavanker.

Men laddkontakten till den är den samma som telefonen eller får man använda sitt gammla eller köpa en ny laddare om man inte har SE sen innan? I så fall är det en väldigt onödig utgift.
I och för sig så måste väl det ingå i paketet?

Ser riktigt fram emot releasen hoppas de spikar ett datum snart så att man kan börja räkna ner :blink:

Postad 03 February 2010 - 00:53

dcbyme
  • dcbyme
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag tycker att du ska köpa direkt.. om faktoren beror på att du upplevt seg mjukvara (som går att uppdatera så att allt ska rinna på fint) men om du tänker rent prismässigt så e de upp till dig.. du kan säkert spara en 5 hundra lapp på det men då missar du 1-2 månader av något skoj :blink:

Så summan av kardemumman är att jag anser det vara värt att köpa.

Nej prismässigt är det verkligen inte. Men C905 hade alla problem en mobil kan ha. Både hård och mjukvara! Hade jag väntat 1månad, så hade jag hunnit läsa allas klagande!

Postad 03 February 2010 - 01:15

dcbyme
  • dcbyme
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Men laddkontakten till den är den samma som telefonen eller får man använda sitt gammla eller köpa en ny laddare om man inte har SE sen innan? I så fall är det en väldigt onödig utgift.

Ifall mobilen ej laddas på/med cola, så är jag 100% säker på att laddare finns med i paketet. Allt annat vore skam.

Ang. vart laddaren går in är verkligen inga problem. Uppe som nere eller?
Kommer ni ihåg när SE lanserade mobilen som hade uttaget på sidan utav mobilen? På den tiden gick folk runt och undrade hur det skulle funka. Efter ett tag så insåg man att det var samma sak som att ha uttaget på undersidan.

Ja, det är sant att sladden måste hitta sig en extra bit upp. Än så länge. Jag tror dock att det kommer skapas saker som underlättar det hela.
http://imagesa.ciao....duct-427702.jpg blev senare till
http://blogg.gp.se/t...09/10/ainow.jpg

Jag tror att vi kan förvänta oss något liknande för X10.

P.s - Såg även att Nokia döpt en touch mobil till X6. Har de och SE något gemensamt vi inte känner till, eller är det slumpen?

Postad 03 February 2010 - 01:24

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

P.s - Såg även att Nokia döpt en touch mobil till X6. Har de och SE något gemensamt vi inte känner till, eller är det slumpen?

Denna kallades för X3 innan så undrar varför de bytte namn :blink:

Postad 03 February 2010 - 01:39

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Ifall mobilen ej laddas på/med cola, så är jag 100% säker på att laddare finns med i paketet. Allt annat vore skam.

Ang. vart laddaren går in är verkligen inga problem. Uppe som nere eller?
Kommer ni ihåg när SE lanserade mobilen som hade uttaget på sidan utav mobilen? På den tiden gick folk runt och undrade hur det skulle funka. Efter ett tag så insåg man att det var samma sak som att ha uttaget på undersidan.

Jo mobilen har ju ett micro-usb utag som den laddas ur.. tänkte då om headsetet laddas med micro-usb eller SE laddar-gränssnitt?

Sen om headsetet följer med X10an eller icke vet vi ju inte än.

Postad 03 February 2010 - 04:26

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Katching har iof gått ut klart och tydligt att det skulle finnas med radio med telefonen, så den enda möjlighetewn att man får radio är just bluetooth headsettet. Vilket enligt mig är en selling point.

man kan alltid hoppas :blink:

Jo det kan man ju men jag tror nog det är dags ge upp hoppet om just den funktionen om det bara står på den sidan så här nära inpå lanseringen.

Postad 03 February 2010 - 04:35

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag tycker att den lösningen är kanon bra!
Så det hoppas jag verkligen på. Det är ju kanon att använda det så att man slipper ta upp och ner telefonen för att ändra kanal (eller låt om man lyssnar på vanlig musik) där minskar risken för repor och andra skavanker.

Ser riktigt fram emot releasen hoppas de spikar ett datum snart så att man kan börja räkna ner :blink:

Jo det är sant, skulle man få med ett sånt headset med luren vore det underbart. Som på den här nya mediamobilen där telefonen och headsetet laddas intill varann. Där används ju dessutom dockan för att ansluta till datorn. Så SE har ju skickat med bra headset med mobiler innan, men då var det ju specifikt en medialur? Man får ju den känslan i reklamen iaf.

Postad 03 February 2010 - 04:43

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Nej prismässigt är det verkligen inte. Men C905 hade alla problem en mobil kan ha. Både hård och mjukvara! Hade jag väntat 1månad, så hade jag hunnit läsa allas klagande!

Jag hade också problem med min C905 jag har nu. Jag hade en kondensator som var trasig på den så jag fick en ny på doa.

Postad 03 February 2010 - 07:25

Starflake
  • Starflake
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det som gjort att jag aldrig någonnsin använt radio i någon av mina mobiltelefoner är pga att man måste använda handsfree (med kabel) för detta. Mycket pga att lurarna som följer med de flesta telefoner är usla. Nu kan man säkert köpa någon form av adapter för att koppla in sina 'favorit'-lurar. Men tycker ändå att kabeln är ivägen. Streama radio skulle jag nog heller aldrig göra. Men i ärlighetens namn som lyssnar jag väldigt sällan på musik överhuvudtaget ur mina mobiler.

Nästa mobil jag köper, om det blir X10 eller N1 har jag inte bestämt ännu, så funderar jag på att köpa ett BT-headset med inbyggd radio istället. Just in case.

Postad 03 February 2010 - 07:58

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Jag har radio i min X1a. Nog för att det utan problem är absolut den bästa radion i en mobiltelefon jag använt så är det inget jag använder alls ofta. Testade det nu precis för typ tredje gången sen jag skaffade telefonen. Och jag har haft den i ett år. Nej, det är inget jag bryr mig om. Det är väldigt trevligt att radion funkar oberoende av vilken sladd man kopplar in i 3,5mm-utgången dock! ^__^

Edit: Visst f*n. Glömde snacka om headsets. I alla fall, jag har haft ett BT-headset med 3,5mm-utgång och det är inte aktuellt att köra på något sånt igen. Visst var det relativt bra ljud men det går inte riktigt att få samma ljud som 3,5mm-utgången på telefonen ger. Och det är hemskt kladdigt att behöva ladda en sak till utöver telefonen. Men visst, följer det med gratis till X10an så klagar jag inte! Det är dock troligen inget jag kommer använda.

Redigerat av Flamso, 03 February 2010 - 08:00.

Postad 03 February 2010 - 08:14

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

För oss som är lite mer nörd än hälsosamt och kollade igenom manualen som läckt ut, framgår bortom allt tvivel att laddaren kommer bestå av en Usb - Miniusb kabel samt en 220v till Usb adapter. Det är då det som syns i manualen. Det medför ju tyvärr även att det inte kommer följa med någon datakabel som det har med tidigare mobiler. Detta är dock ett antagande från min sida och jag kan givetvis ha fel.

Postad 03 February 2010 - 08:28

gregoff
  • gregoff
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

För oss som är lite mer nörd än hälsosamt och kollade igenom manualen som läckt ut, framgår bortom allt tvivel att laddaren kommer bestå av en Usb - Miniusb kabel samt en 220v till Usb adapter. Det är då det som syns i manualen. Det medför ju tyvärr även att det inte kommer följa med någon datakabel som det har med tidigare mobiler. Detta är dock ett antagande från min sida och jag kan givetvis ha fel.

Fast "datakabeln" i detta fall är väl usb-sladden?

Postad 03 February 2010 - 08:54

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det som gjort att jag aldrig någonnsin använt radio i någon av mina mobiltelefoner är pga att man måste använda handsfree (med kabel) för detta. Mycket pga att lurarna som följer med de flesta telefoner är usla. Nu kan man säkert köpa någon form av adapter för att koppla in sina 'favorit'-lurar. Men tycker ändå att kabeln är ivägen.

Jo det måste jag faktiskt hålla med om. Att hela tiden ha en kabel kopplad till mobilen är oerhört handikappande. Men angående det där med adapter, med min w810 så följde ett kabel headset, fast som hade ett hörlurs jack i mick-delen på kabeln. Så man kunde byta ut bara lurarna. Varför gick dom från en så bra lösning?

Postad 03 February 2010 - 09:01

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Jo det måste jag faktiskt hålla med om. Att hela tiden ha en kabel kopplad till mobilen är oerhört handikappande. Men angående det där med adapter, med min w810 så följde ett kabel headset, fast som hade ett hörlurs jack i mick-delen på kabeln. Så man kunde byta ut bara lurarna. Varför gick dom från en så bra lösning?

För att fortsätta OT så fann jag aldrig det som en bra lösning. Att mina hörlurar har en meterkabel och sedan en till halvmeter till meter från kabeln som satt i mobilen blev bara otroligt störande, speciellt när jag brukade ha den i innerfickan på rocken.

Postad 03 February 2010 - 09:13

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Fast "datakabeln" i detta fall är väl usb-sladden?

Exakt, det var det jag menade :blink: och det medför ju att om man som jag laddar sin mobil intill sängen och har den som klocka, då får man flytta kabeln varje gång man ska ansluta till datorn med kabel. Nu vet jag dock inte om man kan ansluta till datorn på andra sätt och slipper problemet.

Postad 03 February 2010 - 09:23

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Mors!
Jag bor i Stockholm, jobbar i Stockholm och lyssnar på radio på min X1 nästan dagligen. Med tanke på hur dåligt det går att surfa på pendeltåget så tvivlar jag på att radiostreaming är vägen att gå.

Postad 03 February 2010 - 09:27

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Tydligen har nu SE (återigen) bekräftat att x10 släpps med 1.6. Ska se om jag hittar några länkar...

edit:
http://www.sonyerics...lease_FINAL.pdf (ej trådlöst handsfree, ej radio)
http://ow.ly/12Z8C Samma pressmeddelanden med några videos

Samt att Sony Ericsson Canada och UK nämnde det på twitter igår.

Redigerat av Unregisteredaa85384d, 03 February 2010 - 09:34.

Postad 03 February 2010 - 09:28

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
http://cdon.se/hemel...s_black-7810565

leverans på ett par dagar.. kan nog inte stämma va.?

Postad 03 February 2010 - 09:37

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Exakt, det var det jag menade :blink: och det medför ju att om man som jag laddar sin mobil intill sängen och har den som klocka, då får man flytta kabeln varje gång man ska ansluta till datorn med kabel. Nu vet jag dock inte om man kan ansluta till datorn på andra sätt och slipper problemet.

För min egen del är detta inga som helst problem. Har ett överskott på sådana, det följde ju med tex till jobbmobilen, kameran, ps3, usb-hdd o andra saker... jag har massor o en ny borde väl inte kosta mer än 50kr på "rätt ställe"?

EDIT: Kanske var det inte mini utan micro-usb? Isf har jag nog inte lika många, om ens någon över... men finns för 70kr på kjell o company iaf.

http://www.kjell.com...00000,184000000

http://www.jula.se/mini-usb-2-m-134310

Intressant, för så stod det ju inte igår... då stod det väl bara "ej i lager"?

Redigerat av zippiz, 03 February 2010 - 09:50.

Postad 03 February 2010 - 09:48

gregoff
  • gregoff
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Vore intressant att veta när Telia tar in denna (om dom nu gör det). Skulle passa finfint för min del att förlänga abonnemanget i samma veva och på så vis få ett bättre pris.

Postad 03 February 2010 - 09:52

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Från Swedroid, användare z igår kl 19.50:
"Tyvärr, ingen x10 hos oss på CDON. Bugg i systemet."

Postad 03 February 2010 - 10:09

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Vore intressant att veta när Telia tar in denna (om dom nu gör det). Skulle passa finfint för min del att förlänga abonnemanget i samma veva och på så vis få ett bättre pris.

Samma här. Vore väldigt intressant att veta när dom tar in den. För att dom tar in den förutsätter jag nästan.

Postad 03 February 2010 - 14:01

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Jag tycker det är underbart att SE har dumpat både "fast port"-kontakten och MemoryStick som minneskort.
Öppna standarder är i stort sett alltid bättre än stängda och proprietära.

Som det sades innan så är ju inga problem alls att köpa en extra kabel om man nu måste ha det. Dessutom är det ju väldigt smidigt att man kan ha samma kabel till både telefonen och t.ex. kamera eller andra enheter.
Har du en micro-USB- och en mini-USB-kabel så kan du ju koppla i stort sett allt till datorn och slippa massa special sladdar till varje enhet du har.

MemoryStick har ju ingen fördel emot SD. De är dyrare per både GB och prestanda.

Postad 03 February 2010 - 14:06

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Både Telia och Halebop kommer ta in X10an när den släpps. Men det går inte att förhandsboka den.
Jag tror båda kommer komma upp på respektive hemsida i samband med att den släpps i Sverige.

Postad 03 February 2010 - 14:12

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Jag tycker det är underbart att SE har dumpat både "fast port"-kontakten och MemoryStick som minneskort.
Öppna standarder är i stort sett alltid bättre än stängda och proprietära.

Som det sades innan så är ju inga problem alls att köpa en extra kabel om man nu måste ha det. Dessutom är det ju väldigt smidigt att man kan ha samma kabel till både telefonen och t.ex. kamera eller andra enheter.
Har du en micro-USB- och en mini-USB-kabel så kan du ju koppla i stort sett allt till datorn och slippa massa special sladdar till varje enhet du har.

MemoryStick har ju ingen fördel emot SD. De är dyrare per både GB och prestanda.

Jag håller helt och hållet med dig!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.