Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2014 - 16:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Tidigare i tråden påstods att Karlsson skall ha postat 30 tester som påvisar nollskillnad. Nu är vi nere i 20 tydligen. Själv kan jag under två år bara räkna till ett par. Och när jag läst dessa har jag inte alls sett dem som något graverande bevis på nollskillnad. Jag har läst ett enda test jag finner någorlunda intressant och det utfördes av en psykologistudent från det kalla norr. Intressant såtillvida att även jag nog får erkänna att jag tidigare köpt att finare (dyrare) nog oftast är bättre. Egen erfarenhet i kombination med sådan nykter info gör att jag nu också ser saker och ting lite mer nyktert. Så tack för det Zartoc. :)

Men det förändrar inte att jag känner mig tämligen säker på de skillnader jag i vissa fall ändock upplever.

Postad 19 February 2014 - 16:26

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1

Varför det? Det är ju samma retorik. "Vi vet att det är sant, så det är löjligt att ifrågasätta det".

I slutändan så blir den retoriken som vissa använder här helt galen, eftersom allt är sant så länge någon påstår att det är en självklar skillnad. "Det blev en helt annan tyngd i ljudet när jag bytte till 5000 kr AA batterier i fjärren från märke X". Vem är du att ifrågasätta detta? Han upplever ju detta. Varför ska han behöva göra tester under kontrollerade former för man ska tro på honom? Räcker väl med att han påstår det?

Löjligt att ifrågasätta något som flera tusen olika människor i olika situationer upplever likadant.
Skulle tusen pers lägga märke till "en helt annan tyngd i ljudet" när de bytte AA batterier i fjärren så skulle jag definitivt vara intresserad av att testa det själv. Nu är läget så att jag med största sannolikhet kan säga att ingen människa har varken gjort eller upplevt just det scenariot.
Det är ju faktiskt det som är det intressanta som dui bortser från här, hur förklarar du att så många olika personer har samma slags upplevelser?
Är en människa med 140 iq alltid smartare än en annan med 125 iq?

Postad 19 February 2014 - 16:45

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 2

Jag ber dig att citera eftersom du kommer med påståenden som inte stämmer! Citera vart det står så eller berätta att du missuppfatta. Om du inte klarar av detta så är du inte värd min tid överhuvudtaget.

Du börjar bli riktigt pinsam nu, Karlsson. Blir det nåt test eller?

Jag har inte påstått någonting, så varför ska jag sitta och leta igenom en 29 sidor lång tråd för att citera. Ditt gamla vanliga knep för att slippa undan, då du vet att det är helt orimligt att sitta och leta igenom en hel tråd av den här kalibern för att citera hela tiden. Därför ber jag dig att citera mig där jag säger det påståendet som inte stämmer.

Du svarar inte på frågor...kontinuerligt beteende från dig. Så svara nu, är det skillnad på förstärkare vid normal lyssning? *suck*

Som att prata med ett envist barn.

Och förrseten, jag skulle inte gråta blod direkt om du ansåg att jag inte var värd din tid.

Redigerat av Faprod, 19 February 2014 - 16:48.

Postad 19 February 2014 - 16:54

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Rätt kul att läsa den här tråden, jag är en av dom som blivit idiotförklarad eftersom jag uppenbarligen hemma hos mig i mitt hus kan höra och uppleva saker som inte går att höra, men det är okej det bjuder jag på, för jag vet i alla fall hur det låter här hemma och jag gillar det.

Postad 19 February 2014 - 17:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vart har någon dagt att du är en idiot kylis?

Postad 19 February 2014 - 17:03

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Inte ordagrant, men jag har tolkat det så tack vare svaren på en del av mina inlägg.

Postad 19 February 2014 - 17:09

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 5
Varför snöar folk in på huruvida Karlssons eller någon annans tester "bevisar" något eller ej, och varför envisas en del med att munhuggas och leka språkhitler när det faktiskt gäller ganska enkel logik?

Så här är det i verkligheten:

1) Det FINNS stärkare som "låter likadant"!
Antingen är de helt enkelt ganska snarlikt konstruerade och därför begåvade med snarlika defekter, eller också är de såpass bra att de i jämförelse med källmaterialet och/eller övriga komponenter närmast är att betrakta som transparenta.

2) Det FINNS också stärkare som INTE "låter likadant"!
Då beror det (som de flesta begriper) på att konstruktionen är såpass olika att defekterna skiljer i grad och/eller karaktär.

Ovanstående är definitivt inte svart eller vitt, och det finns naturligtvis gott om material och omständigheter där resultatet kan variera.

Så länge man inte testar ALLA förstärkare "enligt en perfekt vetenskaplig modell" går det NATURLIGTVIS inte att komma fram till idiotiska generella slutsatser som "alla låter lika" eller "alla låter olika".

Varsågod och skölj... :)

Postad 19 February 2014 - 17:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Inte ordagrant, men jag har tolkat det så tack vare svaren på en del av mina inlägg.

Jag har sagt åt dig 1000 gånger att ingen kallar dig för idiot och att du ska sluta tolka allt folk skriver åt dig som att dom skriver att du är en idiot.

Citera vem som senast, i dina åsikter, kallade dig för en idiot.

Postad 19 February 2014 - 17:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Varför snöar folk in på huruvida Karlssons eller någon annans tester "bevisar" något eller ej, och varför envisas en del med att munhuggas och leka språkhitler när det faktiskt gäller ganska enkel logik?

Antingen är de helt enkelt ganska snarlikt konstruerade och därför begåvade med snarlika defekter, eller också är de såpass bra att de i jämförelse med källmaterialet och/eller övriga komponenter närmast är att betrakta som transparenta.

Då beror det (som de flesta begriper) på att konstruktionen är såpass olika att defekterna skiljer i grad och/eller karaktär.

Ovanstående är definitivt inte svart eller vitt, och det finns naturligtvis gott om material och omständigheter där resultatet kan variera.

Så länge man inte testar ALLA förstärkare "enligt en perfekt vetenskaplig modell" går det NATURLIGTVIS inte att komma fram till idiotiska generella slutsatser som "alla låter lika" eller "alla låter olika".

Ammen va f... Här har man snart börjat acceptera att bevisningen är förkrossande, och så sakteliga börjat finna sig i att det man upplever upplever man nog egentligen inte. Och så kommer du med detta. Tack så j.. mycket. :D

Postad 19 February 2014 - 17:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 4

Ammen va f... Här har man snart börjat acceptera att bevisningen är förkrossande, och så sakteliga börjat finna sig i att det man upplever upplever man nog egentligen inte. Och så kommer du med detta. Tack så j.. mycket. :D

Varsågod! Tråden har överlevt sig själv och går bara i cirklar... :)

Postad 19 February 2014 - 17:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Gör inte dom flesta trådar det? Alla subtrådar slutar med svs vs velodyne, den ohylligt stora tråden om bas och allt annat härligt återgår till rumpor, konsolltrådarna återgår till att xbone är vekare osv osv osv :D

Postad 19 February 2014 - 17:51

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
hotpants vs stringtrosa

Postad 19 February 2014 - 17:51

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Go och glad kexchoklad, som någon sade till mig, börja använda dina grejer och njut för det är bra grejer, varför bry sig om en massa testresultat och mätningar, sluta jaga produkter och sätt dig ner och njut av en bra film eller musik blu-ray.

För är det ändå inte till sist därför vi har dom här grejerna, njut av bild och ljud och inte käbbla så mycket som det görs ibland (eller har jag helt fel)
Jag tycker det är underbart att sätta på en bra film och inte behöva tänka på hur stärkaren mäter utan bara njuta av bild och ljud.

Postad 19 February 2014 - 18:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

hotpants vs stringtrosa

Ett brett arsel med hotpants gjorda av spets. Mums :D

Postad 19 February 2014 - 18:28

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
något vi kan vara överrens om iaf zartok!

Postad 19 February 2014 - 18:38

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 1

Så sant som det är sagt!:)

har lyssnat på väldigt många förstärkare/slutsteg i mina dar och man blir förvånad hur mkt det kan skilja ibland....likadant som jag blir förvånad hur lite det kan skilja också!

Men visst skiljer det i ljud på förstärkare/slutsteg.

Mvh/Micke

Postad 19 February 2014 - 18:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Löjligt att ifrågasätta något som flera tusen olika människor i olika situationer upplever likadant.
Skulle tusen pers lägga märke till "en helt annan tyngd i ljudet" när de bytte AA batterier i fjärren så skulle jag definitivt vara intresserad av att testa det själv. Nu är läget så att jag med största sannolikhet kan säga att ingen människa har varken gjort eller upplevt just det scenariot.
Det är ju faktiskt det som är det intressanta som dui bortser från här, hur förklarar du att så många olika personer har samma slags upplevelser?
Är en människa med 140 iq alltid smartare än en annan med 125 iq?

Jag vill verkligen veta nu så jag ställer ett par följdfrågor:
1. Så länge folk upplever något så är det så?
2. Beror fråga 1 på mängden som tror eller spelar det ingen roll?

Förklaringen varför folk upplever något har redan tagits upp, det är psykologiskt och det handlar om inbillning.

Postad 19 February 2014 - 18:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, jag tror inte någon idiotförklarar att man upplever något. Däremot så är det rätt konstigt att flera individer inte kan överhuvudtaget överväga att det finns andra förklaringar än att det verkligen är en hörbar skillnad.

Postad 19 February 2014 - 18:58

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Nej det är inte psykologiskt och inbillning, folk upplever samma sak olika, hur svårt kan det vara.

MKarlsson 74 skall ju föreställa vara intelligent så då borde ju du också förstå att om man tar ett givet rum och en given anläggning, så kommer förmodligen 5 personer av 5 att uppleva och höra olika eftersom vi är individer och inte stöpta i samma form ,alla hör och upplever samma sak olika det är i alla fall min definition av att vi är individer allihop och inte har identisk hörsel.

Jag betvivlar inte att du har kunskap men se det här också ur min synpunkt.

Redigerat av Unregistered2020, 19 February 2014 - 19:01.

Postad 19 February 2014 - 18:59

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jaaa! Du drar vi det ett par varv till :)! Popcornen poppas för fullt :)

Postad 19 February 2014 - 18:59

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1
inbillning när man inte vet om vad de andra tyckt för att sedan gå ut på nätet och upptäcka att många fler än sig själv känt samma sak? skulle inte kalla det psykologisk inbillning.
vi kommer aldrig tycka lika du o jag karlsson så tänker inte posta mer om detta i denna tråd.
we'll just have to agree to disagree

Postad 19 February 2014 - 19:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
MBJAY, Du missa att svara på mina två frågor:
1. Så länge folk upplever något så är det så?
2. Beror fråga 1 på mängden som tror eller spelar det ingen roll?

Nej det är inte psykologiskt och inbillning, folk upplever samma sak olika, hur svårt kan det vara.

Det du säger går emot empirin som finns. Vad baserar du det på?

Postad 19 February 2014 - 19:07

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Vi är individer allihop på hela detta jordklot.

Postad 19 February 2014 - 19:08

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1
1. mer rimligt om en stor mängd människor upplever samma sak vad gäller ljud än något av testerna du föreslagit.
2.ju fler som tycker likadant desto mer sannolikt att det är så.
nej jag tror inte på gud eller annat tjafs du nämnt som exempel, för där finns det bevis för vad som är korrekt.
du har inga bevis för dina påståenden och du kommer förmodligen aldrig få det.

Postad 19 February 2014 - 19:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vi är individer allihop på hela detta jordklot.

Säger det igen, vad har du för grund att påstå att det inte är inbillning?
Det finns finns är:
-Mängder av tester som visar att folk upplever skillnader i öppna tester men dessa upplever de inte när de inte vet vad de lyssnar på.
-Det finns tester som medvetet "lurar" folk att de lyssnar på olika apparater, och de upplever skillnader, men det är samma apparat de lyssnar med.
-Placebo är välkänt och väldokumenterat inom både medicinsforskning och psykologisk forskning. Eller menar du att just hifi-nördar skulle vara immuna mot detta?

Postad 19 February 2014 - 19:15

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Med blindtester kan man få fram vilket resultat man än vill, det är väl ungefär som att med statistik kan man bevisa allt.

Jag tror mer på att testa grejer i hemmamiljö än att göra det under kontrollerade former för det är i alla fall hemma som det skall användas.

Postad 19 February 2014 - 19:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

1. mer rimligt om en stor mängd människor upplever samma sak vad gäller ljud än något av testerna du föreslagit.
2.ju fler som tycker likadant desto mer sannolikt att det är så.
nej jag tror inte på gud eller annat tjafs du nämnt som exempel, för där finns det bevis för vad som är korrekt.
du har inga bevis för dina påståenden och du kommer förmodligen aldrig få det.

1. Så, om någon påstår det är en skillnad, så är det så?
2. Det är lustigt att du säger en sak, men när det gäller något du själv inte tror på så gäller inte detta. Är inte detta både ologiskt och ad hoc fel?
3. På vilket sätt är inte alla studier jag länkade tidigare inte ett starkt argument att placebo kan vara en stor bidragande faktor till deras upplevelser? Tycker du samma bör gälla inom medicinsk och psykologiskt forskning? Att trots enormt samstämmig empiri så "säger de inget alls om det verkligen kan vara så"?

Med blindtester kan man få fram vilket resultat man än vill, det är väl ungefär som att med statistik kan man bevisa allt.

Varför skulle man kunna få fram vilka resultat man vill? Vet du hur blindtester går till?

Jag tror mer på att testa grejer i hemmamiljö än att göra det under kontrollerade former för det är i alla fall hemma som det skall användas.

Okej, du förstår alltså inte poängen med blindtest. Mitt förslag är att läsa på eller fråga kring det.

Postad 19 February 2014 - 19:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Bra skrivet, och givetvis är det precis som du säger.

Visst har jag tolkat dina tidigare inlägg här på forumet rätt om jag påstår att du tycker det är ganska enkelt att finna förstärkare som passar in på min fetning av din text?

Postad 19 February 2014 - 19:34

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1
sammma frågor varje gång karlsson, som sagt, vi tycker olika.

något jag inte tror på?
att gud finns?
det existerar ju tämligen ganska så pass mycket fler bevis på att gud inte finns än att alla förstärkare låter likadant.

Postad 19 February 2014 - 19:41

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 3
Jag misstänker att många känner sig påhoppade i denna tråd där många i all välmening vill dela med sig av sina erfarenheter av ett för majoriteten gemensamt intresse. En tänkbar anledning är då många inlägg ifrågasätts och citeras fel, sen avfärdar man dessa som inbillning och med antydan på att det dessa människor har hört är fel och att de borde inse det utan att ifrågasätta varför. Men man slutar inte där, utan man vill även påstå att dessa personer antas tro på ufon, tomtar samt ormar med giftiga äpplen. Fördomar/antaganden vars relevans till området är helt obefintliga. Sen när dessa personer ställer motfrågor eller presenterar information så väljer opponenterna att inte svara på dem utan väntar bara på nästa medlem som delar med sig av sina erfarenheter för att återigen få möjlighet att upprepa processen en gång till.

Redigerat av karten, 19 February 2014 - 20:09.

Postad 19 February 2014 - 19:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0
Hur är det med ålder i detta sammanhang? Är det medräknat i dom olika testerna som finns? En 14-åring kanske hör skillnad mellan förstärkare mens en 40-åring går bet på att skilja dom åt.

Postad 19 February 2014 - 19:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Hahaha, nej, man kan inte få fram vilket resultat som helst på blindtester, vart har du fått det ifrån? :D

Postad 19 February 2014 - 19:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

sammma frågor varje gång karlsson, som sagt, vi tycker olika.

något jag inte tror på?
att gud finns?
det existerar ju tämligen ganska så pass mycket fler bevis på att gud inte finns än att alla förstärkare låter likadant.

Du svarar ju inte på frågorna så därför måste jag ställa dom igen. Jag tar det ännu en gång:

Sen så vet jag inte om att det finns något som bevisar att gud inte finns, du får gärna visa upp det.
Sen så har ingen, vad jag vet, påstått att alla förstärkare under alla situationer låter lika. Däremot, så visar de flesta blindtester under årtionde att folk inte hör en skillnad när de inte vet vad de lyssnar på, och de gånger de gör så är det enkelt att förklara varför.

Hur är det med ålder i detta sammanhang? Är det medräknat i dom olika testerna som finns? En 14-åring kanske hör skillnad mellan förstärkare mens en 40-åring går bet på att skilja dom åt.

Det är ju bara att testa.

Postad 19 February 2014 - 20:25

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Hahaha, nej, man kan inte få fram vilket resultat som helst på blindtester, vart har du fått det ifrån? :D

Där har du ett sådant exempel som jag tror han menade tidigare, när han känner sig "idiotförklarad" - dvs när någon skrattar åt honom. Det tror jag nog du också förstod (om du tänker efter lite).

Redigerat av Unregistered95265801, 19 February 2014 - 20:30.

Postad 19 February 2014 - 20:46

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1

Du svarar ju inte på frågorna så därför måste jag ställa dom igen. Jag tar det ännu en gång:

Sen så vet jag inte om att det finns något som bevisar att gud inte finns, du får gärna visa upp det.
Sen så har ingen, vad jag vet, påstått att alla förstärkare under alla situationer låter lika. Däremot, så visar de flesta blindtester under årtionde att folk inte hör en skillnad när de inte vet vad de lyssnar på, och de gånger de gör så är det enkelt att förklara varför.

Det är ju bara att testa.

Du skulle ha märkt att jag svarat på din fråga om du hade stannat till lite och tänkt efter istället för att fokusera på dina argument hela tiden.
1.på din fråga vill du bara att jag simpelt ska svara "ja" men så enkelt är det inte, det förstår du väl själv att jag inte menar att det inte är på ett visst sätt för att en person säger så.
Flippar man igenom säg 5st stärkare på ett blindtest man aldrig hört, spelar nån trudelutt här och där i all hast kan jag förstå att man inte alltid kan skilja dem åt.
Men är det ett relevant test?
Kommer du ha 5 olika stärkare hemma som du byter varannan minut?
ha en hemma 2 månader, du behöver inte veta vad det är för märke eller modell och byt ut den mot något från ett annat märke eller prisklass så tror iaf jag att många kommer märka skillnad.
Jag är mer för som någon annan varit inne på här i tråden, att lyssna på musik och se på film, det är stora intressen för mig.
Har jag en produkt som gör mig nöjd med att lyssna på musik och sedan testar en annan som gör mig ännu mer nöjd och får mitt intresse att brinna mer så bryr jag mig inte om någon slänger ett test i mitt ansikte där det står att de låter likadant.
I slutändan handlar det alltid om din egen upplevelse.
Absolut kan det vara intressant med mätningar som ger lite pointers men tycker det är jävligt nonchalant beteende att vara så stängd för andras tankar. Du påstår att ingen idiotförklarats här, men i jargongen många svar har så är det flera som idiotförklarats av er här.

Postad 19 February 2014 - 21:26

Garfield80
  • Garfield80
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag trodde inte heller skillnad på högtalarkabel har alltid kört med vanlig standard, men sen tänkte jag att jag skulle testa Qed silverline xt fått bra kritik för bästa köp och jag märkte mycket stor skillnad mer driv i hela registret

Postad 19 February 2014 - 21:48

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Jag trodde inte heller skillnad på högtalarkabel har alltid kört med vanlig standard, men sen tänkte jag att jag skulle testa Qed silverline xt fått bra kritik för bästa köp och jag märkte mycket stor skillnad mer driv i hela registret

Ingen ifrågasätter din upplevelse, men den betyder bara någonting för dig.

Postad 19 February 2014 - 21:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Där har du ett sådant exempel som jag tror han menade tidigare, när han känner sig "idiotförklarad" - dvs när någon skrattar åt honom. Det tror jag nog du också förstod (om du tänker efter lite).

Alltså... om man rakt av hittar på saker så måste man väl ändå koppla att man kommer att bli utskrattad. Fasen, det sommstod är ju lika absurt som att man skulle påstå att alla bilar som är röda är lika snabba eftersom man kan bevisa att en röd bil kör 200. Eller något. Totalt ologiskt påstående.

Postad 19 February 2014 - 22:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej fy vad tokigt sagt. Alla vet ju att alla blindtest bara kan utfalla på ett sätt. Noll skillnad, right? Hahahahahahaha

Postad 19 February 2014 - 22:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nej fy vad tokigt sagt. Alla vet ju att alla blindtest bara kan utfalla på ett sätt. Noll skillnad, right? Hahahahahahaha

Blindtest kan utfalla på två sätt. Skillnad eller inte skillnad. Däremot kan man absolut inte få fram vilket resultat som helst med ett blindtest. Jag kan sätta min anläggning, inkl basarna att spela på hög volym vs en klockradio i ett blindtest och jag vågar garantera att jag kommer pricka rätt på min anläggning i samtliga tester. Därmed kan jag inte få fram vilka resultat som helst.

Och om ingen tror mig så välkommen att blinda uppe i umeå. Ta med er er egen klockradio, jag har ingen :)

Postad 19 February 2014 - 22:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Blindtest kan utfalla på två sätt. Skillnad eller inte skillnad. Däremot kan man absolut inte få fram vilket resultat som helst med ett blindtest. Jag kan sätta min anläggning, inkl basarna att spela på hög volym vs en klockradio i ett blindtest och jag vågar garantera att jag kommer pricka rätt på min anläggning i samtliga tester. Därmed kan jag inte få fram vilka resultat som helst.

Och om ingen tror mig så välkommen att blinda uppe i umeå. Ta med er er egen klockradio, jag har ingen :)

Skillnad, inte skillnad, och osäker. Det är tre alternativ. :)
Själv skulle jag nog dra mig för att "trycka på jaknappen" om jag inte var jävligt säker. Men i själva verket kanske jag med rätt stor procentsats sannolikhet faktiskt har kunnat märka en skillnad. Just osäkerheten inför sin egen upplevelse tror jag är en förvårande faktor vad gäller blindtestets tillförlitlighet. Spelar ingen roll om det är A-B eller A-B-X. Hör jag den ena eller andra eller tredle? Många tankar går genom huvet, och här skall man ju helst prestera. :)

Redigerat av laddie15, 19 February 2014 - 22:52.

Postad 19 February 2014 - 22:38

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag kan inte hitta någonstans att man har kopplat med motkopplade spektrumanalysatorer över tid. En sorts balanserad koppling med en förstärkare i fas och den andra i motfas (en kanal i taget på varje förstärkare). Lyssna eller mät resultatet. Borde bli 0 om allt låter lika.
Beroende på upplösning i frekvensspektrumet borde det gå att hitta skillnader om dom finns. Bara skillnaderna kommer ut vid en sådan koppling.

Postad 19 February 2014 - 22:43

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Man kan visst vinkla blindtest till ett resultat du vill uppnå. Väljer man två förstärkare som är i det närmaste identiska som kan vara tillräckligt svårt att skilja på i normala fall blir det ju mycket svårare, Om man sedan har testdeltagare som inte är säkra på sin sak och något skeptiska från början blir det ju än större möjlighet att resultatet bli negativt. Har dessutom inte deltagarna fått rätt möjligheter till förberedelse för testet så styrks också chanserna att det blir svårt att särkilja.

Än en gång, du har ingen aning vad testdeltagarna har fått för förberedelser. Kan dom överhuvudtaget särskilja apparaterna som används i ett öppet test? Det är ju en absolut nödvändighet för att lyckas. Är det första gången de testar? Har fler apparater testats (än två)? Har alla deltagarna fått lyssna på sin egen musik som de hört på dessa två apparater tidigare under längre perioder? Är det tillräckligt vana och kunniga personer som testas? Har alla fått sitta i sweet-spot under testet? Är de vana vid rummet och dess akustik? Har de fått välja och hoppa mellan låtar/partier själva, allihop? Etc. Etc.

Nej, jag vet att du inte har en aning om det här och därför ställer jag mig frågan hur du kan vara så säker på att det har gått helt rätt. Hade sådana förberedelser gjorts och dokumenterats hade förutsättningarna för att lyckas varit större, tror jag.

Som kylmander sa....det går att få ett blindtest till hur man vill.

Postad 19 February 2014 - 23:04

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Om man väljer A och B så att lyssnarna inte lyckas statistiskt skilja dem åt i ett blindtest så har man alltså inte visat att lyssnarna kan skilja dem åt. Man har inte heller visat att det är omöjligt att skilja A och B åt, och det hoppas jag att ingen påstår heller.
Det intressanta kommer när samma lyssnare innan i öppen lyssning är lyriska över skillnaden mellan A och B, men sen totalt misslyckas blint.

Blindtester är bra till att påvisa en faktiskt skillnad som detekterats i testet. Ett nollresultat är bara intressant om man varit övertygad om skillnad i öppen lyssning i exakt samma setup. När ska folk fatta att ett nollresultat i ett blindtest är ett nollresultat. Det är bara löjligt att försöka misskreditera blindtester pga nollresultat.

Postad 19 February 2014 - 23:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Laddie: mig veterligen så har man ja och nej, ett eller två, a eller b. Do or not do, there is no try :D

Skämt åsido, men har bara två svarsalternativ för att det inte ska bli en massa osäkra svar eftersom skillnader är betydligt mindre blint. Jag skulle faktiskt vilja testa typ ranger master mot mantra 60 och se om skillnaden verkligen är så stor (till mantras fördel) som jag upplever seende. Bagarn var ex igång med ett blindtest mellan pip och någon annan stativare, och det gänget hade lite svårigheter att veta vilken högralare som var vilken. Jag tror att vi på något märkligt sätt lyssnar med ögonen även på högtalare.

Men jag står fast vid mitt påstående att jag skulle klara av mitt system (med subbarna) mot en klockradio :D
Jag gar tom slå vad om det *asg*

Postad 20 February 2014 - 01:18

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Alltså... om man rakt av hittar på saker så måste man väl ändå koppla att man kommer att bli utskrattad. Fasen, det sommstod är ju lika absurt som att man skulle påstå att alla bilar som är röda är lika snabba eftersom man kan bevisa att en röd bil kör 200. Eller något. Totalt ologiskt påstående.

Jag påpekade inte på sakfrågan utan bemötandet, då du tidigare inte kunnat förstå varför han känt att han blivit idiotförklarad. Oavsett om du håller med honom eller inte i sak så exemplifierade jag ett bemötande som just kan uppfattas som idiotförklarande.

Postad 20 February 2014 - 01:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du skulle ha märkt att jag svarat på din fråga om du hade stannat till lite och tänkt efter istället för att fokusera på dina argument hela tiden.
1.på din fråga vill du bara att jag simpelt ska svara "ja" men så enkelt är det inte, det förstår du väl själv att jag inte menar att det inte är på ett visst sätt för att en person säger så.

Jag måste ha missat det för jag har inte sett svaret än. Så jag bryter ner det till frågor som bör kunna svaras med ett eller fåtal ord.
1. Du säger att det inte behöver vara så för att en person säger det. Men om den personen är du, behöver det fortfarande inte vara så?
2. Exakt hur många behöver det vara för att "bevisa" att det är en skillnad?
3. Vilket argument använder du då för att logiskt förklara varför en stor mängd personers upplevelser av något inte behöver stämma (när du samtidigt framför att mängden upplevelser är ett "bevis")?

Postad 20 February 2014 - 02:02

Buford T Justice
  • Buford T Justice
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Alla i denna tråd har någon gång uppgraderat. Varför ens göra det om man nu inte kan höra skillnad? Svaret är ju glasklart. *suck*

Postad 20 February 2014 - 02:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det jag är mest fascinerad av är att det inte framförs någon självkritik över sina egna upplevelser. Det verkar inte finnas några som helst alternativ vad de beror på. Verkar som folk tror de är ofelbara. Rent psykologiskt så är det väldigt intressant.

Alla i denna tråd har någon gång uppgraderat. Varför ens göra det om man nu inte kan höra skillnad? Svaret är ju glasklart. *suck*

Gammal medlem med nytt nick?
Jag skaffa mig mer effekt och nyare funktioner när jag köpte ny förstärkare. Ingen som helst ljudlig skillnad.

Postad 20 February 2014 - 06:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fast bara i ab-lyssningar :D ;)

jag uppgraderar för att det är jävligt kul. ska snart köpa ett par steg igen har jag tänkt :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.