Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

2043 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2018 - 08:48

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Hade det varit uppenbara skillnader på högtalarkablar så hade väl högtalartillverkare också använt bättre kablage i sina högtalarkonstruktioner för att få det bästa ljudet? Öppnade en gång en högtalare i 50K klassen och där i satt bara vanlig FK 1,5 mm. I regel är det väl likvärdigt i förstärkare, på insidan vid högtalarterminalerna är det sällan kabel i ren silver? Oftast vanlig FK eller likvärdig för 3 kr/m? Detta är bara mina erfarenheter, kanske har andra sett bättre lösningar i andra högtalare eller förstärkare?

Vad det en från Intelligent Sound? ;)

Postad 14 May 2018 - 08:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Säger det samma som förr. De som önskar eller kan höra skillnad torde lyssna på skillnaden mellan lakrits, audioquest och nordost. Och jag ämnar sätta testet mellan pu och riaa.. Finns ingen skillnad där vill du inte höra den. Punkt! Välkommen hit med lite bira så skrattar vi åt resten.

Om det är hörbar skillnad så är den ena kabeln defekt eller inte lämplig för ändamålet (för dålig skärmning i detta fallet troligtvis)

Postad 14 May 2018 - 15:41

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Buddy,

Att du ens orkar bråka om något du inte kan höra skillnad på... Enligt egen utsago.

Lakrits vet alla har usel skärmning, audioquest coral är väl skärmad och Blue heaven har en något annorlunda teknisk variant än nät eller folie som skärmning. Det är duktiga skillnader. Punkt. Men du ivrar för ickeskillnad. Bevisa det då. Att hörbarhet på signalen inte påverkas olika beroende vilken av dessa ovanstående som används.

Postad 14 May 2018 - 18:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ja

Vem har bestämt det ;) ?

Redigerat av Mr_Tom, 14 May 2018 - 18:12.

Postad 14 May 2018 - 18:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2

Buddy,
Att du ens orkar bråka om något du inte kan höra skillnad på... Enligt egen utsago.
Lakrits vet alla har usel skärmning, audioquest coral är väl skärmad och Blue heaven har en något annorlunda teknisk variant än nät eller folie som skärmning. Det är duktiga skillnader. Punkt. Men du ivrar för ickeskillnad. Bevisa det då. Att hörbarhet på signalen inte påverkas olika beroende vilken av dessa ovanstående som används.

Ska jag bevisa att jag inte hör nån skillnad? Tänk efter nu...

Postad 14 May 2018 - 19:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Buddy,

Vetenskap bevisas i alla led. Men det går tydligen bet ibland.

Postad 14 May 2018 - 19:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Buddy,
Vetenskap bevisas i alla led. Men det går tydligen bet ibland.

Om jag inte klarar ett blindtest mellan olika kablar, har jag då bevisat att det inte är nån skillnad då?

Postad 14 May 2018 - 19:29

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Buddy,

Du har inte bevisat något. Enbart att du inte kan avgöra skillnader

Postad 14 May 2018 - 19:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2

Buddy,
Du har inte bevisat något. Enbart att du inte kan avgöra skillnader

Då ligger bevisbördan på dig

Postad 14 May 2018 - 19:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 2

Det är tyvärr så att man kan inte bevisa att det inte finns skillnad mellan två kablar. Däremot så skulle det gå att bevisa att det finns skillnad mellan två kablar, om den faktiskt finns.

Det har inget att gör med vem som har rätt eller fel utan det är ren vetenskaplig metodik.

Postad 14 May 2018 - 19:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Då ligger bevisbördan på dig

Buddy,

Ditt dravel om bevisbörda faller lätt när det är du som hävdar mest i tråden.

Postad 14 May 2018 - 20:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Buddy,
Ditt dravel om bevisbörda faller lätt när det är du som hävdar mest i tråden.

Vad hävdar jag då?

Postad 14 May 2018 - 20:06

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Vad hävdar jag då?

Buddy,

Att du orkar... Vet inte om det alltid är ett plusbock i boken.

Postad 14 May 2018 - 20:11

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

det är ju klart att det är skillnad på kabel 1 vs kabel 2, vad har saken att göra med att en människa inte kan höra skillnad, de bevisar ju inget...........

finns inget som är exakt samma, speciellt inte i elektriska tillbehör som är gjorda av oss..... alltså finns de någon skillnad.... däremot är skillnaden så liten att..... ja detta har diskuterats innan, vi kommer ingen vart...

jag tror inte alla skulle se skillnad på en sony led vs samsung led i ett "blindtest", kanske några få, men de flesta skulle nog misslyckas..... att ens prata om skillnader mellan kablar, den emda gången man skulle höra en uppenbar skillnad mellan kablar är om arean är underdimensionerad, av helt galet material eller väääldigt lång kabel, vilket är naturligt då motståndet blir större, de andra mikroskopiska skillnader som finns kan möjligtvis höras av 1 på 1 miljon, så varför ens diskutera detta???? 

Postad 14 May 2018 - 20:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Buddy,

Det jag hävdat nyligen är att om du hör skillnad mellan signalkablarna i ditt fall så är en av dem defekt eller inte lämplig för ändamålet. Har du nåt att invända mot det?

Postad 14 May 2018 - 20:37

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
En av kablarna kan absolut ha varit defekt, det kan förklara den stora skillnad jag hörde. En av banankontakterna var sneda och signalen kanske påverkades mycket av just det. Att jag hörde skillnad på Biltemas kabel kan också förklaras av The McGurk effect. Jag har bjudit in en vän som är betydligt mer skeptisk än mig och vi tänker genomföra ett dubbelt blindtest någon gång framöver. Blir spännande att se vad vi kommer fram till. Delar självklart resultatet här även om det inte är särskilt vetenskapligt.

Postad 14 May 2018 - 22:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Buddy,

Oavsett vad du tycker om Buddys argumentationsteknik så har han faktiskt rätt. Vetenskap sysslar inte med negativa bevis så ni som hävdar att det är skillnad har också bevisbördan. Att påstå att Buddy ska bevisa något här är faktiskt ganska löjligt.

Bl.a. jag har flera gånger redogjort för vad tester säger om människans förmåga att avgöra skillnader på ljud. Jag har också redogjort för de skillnader som kan uppstå i en normal kabel i vanlig längd. Kombinerat visar det på att det är orimligt att någon människa kan höra skillnad.

Ni å andra sidan har enbart era egna påståenden om att ni minsann hör skillnad som argument. Så visa då att ni gör det så är saken ur världen sedan. Vi väntar ;)

Postad 15 May 2018 - 05:47

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Loco,

Du är lika välkommen över hit som alla andra. Jag vill inte hävda något som jag inte testat. Men gällande dessa jag har här så är det skillnad. Ta med en kasse finöl så får vi se...

Postad 15 May 2018 - 06:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Loco,

Du är lika välkommen över hit som alla andra. Jag vill inte hävda något som jag inte testat. Men gällande dessa jag har här så är det skillnad. Ta med en kasse finöl så får vi se...

Om det är hörbar skillnad så bör nån av kablarna förpassas till återvinningscentralen. En kabel skall inte hörbart lägga till eller dra ifrån nåt.

Postad 15 May 2018 - 07:11

UltimaWeapon222
  • UltimaWeapon222
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Vad det en från Intelligent Sound? ;)

Nej, Audiovector.  :o ​Trodde det skulle vara lite "bättre/annorlunda" kablage inuti, men icke. Standard FK 1,5 mm. Måste erkänna att jag blev lite besviken.

Postad 15 May 2018 - 07:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Loco,

Nu ramlade polletten i.o.f.s. ner. Det är ju kablar till din skivspelare vi talar om nu. Jag skrev redan i vintras att jag faktiskt är osäker på hur en kabel kan påverka en så oerhört svag signal.

Jag pratar bara om vanlig hög eller lågnivå.

Postad 15 May 2018 - 07:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Nej, Audiovector.  :o ​Trodde det skulle vara lite "bättre/annorlunda" kablage inuti, men icke. Standard FK 1,5 mm. Måste erkänna att jag blev lite besviken.

Sen är säkert koppartrådarna i talspolarna standard också ;)

Redigerat av Buddypresley, 15 May 2018 - 07:38.

Postad 15 May 2018 - 07:37

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Kablar är intressant, jag jämförde nu hemma mina RCA kablar mellan mitt för/slutsteg. Befintliga kablar 15kr/paret på rea, mot Supras för typ 500kr. INGEN hörbar skillnad. Kör vidare på mina fina belkin :-)

Postad 15 May 2018 - 09:22

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Kablar är intressant

INGEN hörbar skillnad.

Med andra ord ganska o-intressant egentligen då?  :D

Postad 15 May 2018 - 09:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Nu ramlade polletten i.o.f.s. ner. Det är ju kablar till din skivspelare vi talar om nu. Jag skrev redan i vintras att jag faktiskt är osäker på hur en kabel kan påverka en så oerhört svag signal.

Ja, signalen före RIAA är såpass låg jämfört med line level att det faktiskt skulle kunna vara hörbart. Har aldrig testat själv.

Har dock mätt på lite RCA kablar som sagt, och den väldigt låga disten kommer ju att höjas rejält jämfört med signalen, när nivån är så låg som från en vinylspelare. Det är en bra idé att ha RIAA-steget så nära spelaren som möjligt.

Det bästa är såklart en spelare med inbyggd RIAA (med bra kvalitet då), om man helt vill undvika problemet.

Redigerat av Ageve, 15 May 2018 - 09:41.

Postad 15 May 2018 - 13:32

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Hur ställer ni er till "professionella" kritiker som provar kablar, rekommenderar allehanda kablar? Är alla köpta kvacksalvare? Typ: http://www.nordost.com/reviews.php

När det gäller hörbar skillnad så är det verkligen omöjligt att vissa människor har en mer utvecklad förmåga att höra? Vissa människor ser ju exempelvis bättre än andra.

Är mätbar och hörbar samma sak? Att mäta information genom en kabel är såklart möjligt men kan vi mäta hur något hörs? Kan vi mäta hur bra något syns eller hur något smakar? Tänker kopplingen vinsmakare t.ex. =)

Bara ett försök att problematisera. 

Redigerat av little_mac, 15 May 2018 - 13:33.

Postad 15 May 2018 - 13:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

När det gäller hörbar skillnad så är det verkligen omöjligt att vissa människor har en mer utvecklad förmåga att höra? Vissa människor ser ju exempelvis bättre än andra.

Är mätbar och hörbar samma sak? Att mäta information genom en kabel är såklart möjligt men kan vi mäta hur något hörs? Kan vi mäta hur bra något syns eller hur något smakar? Tänker kopplingen vinsmakare t.ex. =)

Angående att höra bättre så kan du fundera på varför denna förmåga alltid försvinner vid kontrollerade blindtester.

Mätbar och hörbar är inte samma sak nej. Man kan mäta skillnader som ligger så lågt i nivå att de är helt omöjliga att höra, och man kan också mäta med signaler som är betydligt ”elakare” än de som finns i normal musik (Death Metal inräknat ;) ).

Angående vinsmakare så har det hänt att experter på området har misslyckats med att skilja på rött och vitt vin, när de inte såg vad de drack.

Edit: de professionella du/de länkar till är ju hifitidningar, som ofta har låg trovärdighet. De behöver reklamintäkter...

Redigerat av Ageve, 15 May 2018 - 13:56.

Postad 15 May 2018 - 14:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Hur ställer ni er till "professionella" kritiker som provar kablar, rekommenderar allehanda kablar? Är alla köpta kvacksalvare?

Du kan läsa detta skrivet av ett proffs http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 15 May 2018 - 14:09

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Du kan läsa detta skrivet av ett proffs http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Hehe, snygg hemsida hade han ju också =)

Postad 15 May 2018 - 14:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Det är innehållet som är det viktiga

Postad 15 May 2018 - 14:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Är han mindre trovärdig pga hemsidan?

Postad 15 May 2018 - 14:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

fast att använda ett sinne endast kan ställa till det, att smaka inkluderar syn o lukt, att se inkluderar allt, samma med ljud egentligen, kanske därför dyra snygga kablar låter bättre, för man ser dom och upplever skillnaden, eller?

vi är ju ganska avancerat "byggda" med alla våra sinnen som samarbetar..

en kabel som ser riktigt dyr o fin ut, men innehåller en dålig tunn kopparkabel kanske räcker för att vi ska luras till att de låter bättre, o de räcker väl?

Postad 15 May 2018 - 14:59

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Är han mindre trovärdig pga hemsidan?

Hur kom du till den slutsatsen?

fast att använda ett sinne endast kan ställa till det, att smaka inkluderar syn o lukt, att se inkluderar allt, samma med ljud egentligen, kanske därför dyra snygga kablar låter bättre, för man ser dom och upplever skillnaden, eller?

en kabel som ser riktigt dyr o fin ut, men innehåller en dålig tunn kopparkabel kanske räcker för att vi ska luras till att de låter bättre, o de räcker väl?

Precis. Kollar man i det flesta sexsiffriga anläggningarna i galleriet så är det knappt någon som kör ”biltemakabel”. I alla fall när det gäller stereosystem. Hembio blir det färre, och dyrare om kablar ska uppgraderas.

Det är innehållet som är det viktiga

Precis som med det motsatta könet. Innehållet är självfallet det viktiga.

Redigerat av little_mac, 15 May 2018 - 15:03.

Postad 15 May 2018 - 15:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

när man äter och inte kollar på de man äter först, så kan ju hajkött smaka kycklingkött, blåbärsdricka smaka hallon osv,,, tar man bort lukten också, då vetifan om man skiljer på en äcklig korv o fläskfile... eller ännu sämre choklad o smör...

Jag tror man upplever ljudet bättre om allt är snyggt kopplat, fina kablar, allt undan gömt , gärna lite dämpad belysning... sen att man är i sinnesro också,,,, till skillnad mot lakritskablar och biltema kablar dragna tvärs så man ser alla kablar liggandes, i en skitig miljö som de glipar in sol så man ser dammet, då tror jag samma anläggning upplevs låta sämre... är man då stressad på de så, ja då kan de till o med låta skit...

Alla sinnen måste samspela.

Köper man en fin dyr högtalarkabel och bara tanken att man har den får ljudet att låta bättre= grattis... och jag tror det är så för de flesta....   jag skulle aldrig kunna ha en biltema högtalarkabel till min fina anläggning, även om jag inte hör skillnad, ALDRIG... de hade inte funkat, dock behöver jag heller ingen 500kr/meter kabel...

Redigerat av hundrakg, 15 May 2018 - 15:07.

Postad 15 May 2018 - 15:17

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

100kg, jag förstår vad du menar och har själv haft ögonbindel och testat vin, hade fel på ett rött och vitt vin. :) Dock så pratar du om något annat nu och det är en upplevelse. Det kan ingen ta ifrån någon fast man får inte förväxla det med verklig skillnad. Att man kör "skit"kablar och det ger en en upplevelse av någon form av obehag må så vara och att man finner sin sinnesnirvana i ett system man vet har dyrkablar. Men om vi tar ditt exempel med hajkött smaka kyckling så tror jag att i ett blindtest, hade man fått 4 bitar hajkött och en bit kyckling att de flesta hade kunnat peka ut vilken som sticker ut ifrån de andra, eller hur? De kan ju inte folk med kablar i något kontrollerat test av vad jag känner till. Däri ligger skillnaden.

Postad 15 May 2018 - 15:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

100kg, jag förstår vad du menar och har själv haft ögonbindel och testat vin, hade fel på ett rött och vitt vin. :) Dock så pratar du om något annat nu och det är en upplevelse. Det kan ingen ta ifrån någon fast man får inte förväxla det med verklig skillnad. Att man kör "skit"kablar och det ger en en upplevelse av någon form av obehag må så vara och att man finner sin sinnesnirvana i ett system man vet har dyrkablar. Men om vi tar ditt exempel med hajkött smaka kyckling så tror jag att i ett blindtest, hade man fått 4 bitar hajkött och en bit kyckling att de flesta hade kunnat peka ut vilken som sticker ut ifrån de andra, eller hur? De kan ju inte folk med kablar i något kontrollerat test av vad jag känner till. Däri ligger skillnaden.

jo, men de skillnader som en del säger säg kunna höra, är små, väldigt små, även om de säger att det är stora skillnader, och små skillnader i enbart kablar räcker ju till för att de flesta ska bli nöjda med sitt nya inköp......

ja menar nog mest, att sitter du med en ögonbindel så kan begagnade 80 tals skithögtalare för 500kr paret på blocket kanske för vissa låta lika bra eller bättre än ett par nya fina för 170000kr paret, hade du istället tagit bort ögonbindeln och kört samma test, så hade nog fördelen lutat åt att de fina dyra högtalarna ändå låter bättre..... jag upplever de så också med kablar, ser jag tjocka feta kablar , allt snyggt draget, rent städat fint rum, o sätter mig o lyssnar, så låter de lite bättre redan innan vi börjar lyssna... bara den lilla fördelen räcker för en del  för att köpa dyrare kablar, även om man ej klarar ett blindtest mellan de dyra o biltemas....

Postad 15 May 2018 - 15:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

vi kan vända på det, hur många köper en förstärkare för 10-20k, högtalare runt 25K, subbar för 25k(om vi nu blandar in hemma bio också), oled tv för 30k. och sen köper clas olson hdmi för 59:- styck, samt biltemas högtalarkabel för 5kr/meter... visst, 99% kan ej se eller höra skillnad ändå, men vem köper de så?  man vill ju ligga lite högre, kvaliten visst, men bara känslan att man har lite bättre kablar så låter de också nog lite bättre(även om man bara inbildar sig det), så är det nog så de ska vara....

Redigerat av hundrakg, 15 May 2018 - 15:33.

Postad 15 May 2018 - 15:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

100kg, vad håller du på och slår in för öppna dörrar nu? Det är ju just placebo vi hävdar är orsaken till att vissa anser att kablar låter olika bra.

vi kan vända på det, hur många köper en förstärkare för 10-20k, högtalare runt 25K, subbar för 25k(om vi nu blandar in hemma bio också), oled tv för 30k. och sen köper clas olson hdmi för 59:- styck, samt biltemas högtalarkabel för 5kr/meter... visst, 99% kan ej se eller höra skillnad ändå, men vem köper de så?  man vill ju ligga lite högre, kvaliten visst, men bara känslan att man har lite bättre kablar så låter de också nog lite bättre(även om man bara inbildar sig det), så är det nog så de ska vara....

Jag har en projektor för drygt 25.000:- till den köpte jag den billigaste HDMI jag hittade på NetOnNet som var tillräckligt lång. Förstärkaren kostade 15.000:-. Jag har högtalare som iaf kostade runt 20.000:-.   Min DIY-sub gick på runt 15.000:-. Till allt det har jag kopparkabel från kjell för ca 15:- metern.

Att inga skulle göra så är bara något du antar. Det är lite av ett mönster i din argumentation faktiskt, att anta saker hejvilt.

Redigerat av Loco.spk, 15 May 2018 - 15:41.

Postad 15 May 2018 - 15:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

100kg, vad håller du på och slår in för öppna dörrar nu? Det är ju just placebo vi hävdar är orsaken till att vissa anser att kablar låter olika bra.

Jag har en projektor för drygt 25.000:- till den köpte jag den billigaste HDMI jag hittade på NetOnNet som var tillräckligt lång. Förstärkaren kostade 15.000:-. Jag har högtalare som iaf kostade runt 20.000:-.   Min DIY-sub gick på runt 15.000:-. Till allt det har jag kopparkabel från kjell för ca 15:- metern.

Att inga skulle göra så är bara något du antar. Det är lite av ett mönster i din argumentation faktiskt, att anta saker hejvilt.

placebo och att de finns vissa som kan höra en liten skillnad, ej så de klarar blindtest, men när alla sinnen är i lag så kan de höra skillnad, de har jag trott hela tiden, de hjälper nog till lite då också för de som kan höra en liten skillnad att man ser sin fina kabel, så det troligtvis gör så för alla andra..

då måste jag nog säga, du hör nog till minoriteten som köper hdmi kablar o högtalar kablar för glasspengar när du har anläggning för 75 tusen kroner... men visst, man hör ju o ser ju ingen skillnad.... eller hur?

Postad 15 May 2018 - 15:44

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Har en Oled med kablar för 69 kr eftersom jag köpte dem för inköpspris, kablage osv är de 70-85% påslag på för övrigt...

Receiver för 13k, högtalare för 35k och DIY subbar för 10k. Kör Kjell o co för 5 kr metern när de begav sig.

Postad 15 May 2018 - 15:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Har en Oled med kablar för 69 kr eftersom jag köpte dem för inköpspris, kablage osv är de 70-85% påslag på för övrigt...

Receiver för 13k, högtalare för 35k och DIY subbar för 10k. Kör Kjell o co för 5 kr metern när de begav sig.

haha,,,, men mår du inte lite dåligt o se dessa tunna billiga kablar då.... jag hade inte klarat det...

jo i en anläggning för max 10K inkl sub högt. o receiver, där går nog gränsen, sen får man nog upp ett steg i kablar..:)

Postad 15 May 2018 - 15:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Fast en HDMI-kabel i sig kan inte förbättra eller försämra varken bild eller ljud med få undantag. Det förutsätter naturligtvis att den i så fall antingen är defekt eller inte är kapabel till att leverera den datamängden som ska gå mellan källan och bildvisaren eller motsvarande.

På mitt jobb för jag över väldigt mycket från HDV till SSD, då Apple ProResHQ 422 samt 1080/50p. Att låta signalen gå via SDI genom en vanlig, tunn BNC-kabel räcker faktiskt alldeles utmärkt. Inte ens när jag har skalat upp till 2160/50p har det uppstått några problem vid transport.

Postad 15 May 2018 - 15:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Fast en HDMI-kabel i sig kan inte förbättra eller försämra varken bild eller ljud med få undantag. Det förutsätter naturligtvis att den i så fall antingen är defekt eller inte är kapabel till att leverera den datamängden som ska gå mellan källan och bildvisaren eller motsvarande.

På mitt jobb för jag över väldigt mycket från HDV till SSD, då Apple ProResHQ 422 samt 1080/50p. Att låta signalen gå via SDI genom en vanlig, tunn BNC-kabel räcker faktiskt alldeles utmärkt. Inte ens när jag har skalat upp till 2160/50p har det uppstått några problem vid transport.

där kan jag hålla med om att när de gäller bild är det nog till 100% sant i de flesta fall, men högtalarkablar är lite annorlunda..

men kom igen alla, inte vill man väl ha en clas olson hdmi för 59kr när man köpt uhd spelare för 8K och tv för 30K,,, de tror jag inte mycket på..

Postad 15 May 2018 - 15:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Tja, jag kör själv med någon slumpartad, plastig och billig HDMI-kabel till min Oppo. Är fullkomligt nöjd med den uppsättningen. :)

Postad 15 May 2018 - 15:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Tja, jag kör själv med någon slumpartad, plastig och billig HDMI-kabel till min Oppo. Är fullkomligt nöjd med den uppsättningen. :)

där ser man,,,, de trodde jag inte var "normalt"....  jo visst till bild kan de nog kvitta lite mer.....

men bara tanken av att se den tunna biltema högtalarkabeln slingrandes till sin fina högtalare för 30K, näääääääääääääääääää

Postad 15 May 2018 - 16:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag kan väl förstå en viss paranoia, det är ju trots allt helt ok att känna så i vissa fall. Och det är också fullt förståeligt att man köper en lite dyrare kabel som ska matcha resten ur ett estetiskt perspektiv. Men fysikens lagar ljuger ju inte och om man förhåller sig till vad kablaget egentligen har för syfte är det hela faktiskt inte så invecklat. Tittar man dessutom i branschen så ser man att det väldigt sällan används särskilt påkostade eller ens korta kablar. De kablar "vi" använder som är dyra är oftast det för att motverka slitage, vilket kan vara en nödvändighet. Sedan kollar vi naturligtvis upp vid inköp att vi köper produkter med rätt specs för att undvika några problem.

Om någon påstår sig ha en HDMI-kabel som ger avvikande bild får ni gärna höra av er till mig så mäter jag upp hur den slutgiltiga bilden blir med den kabeln gentemot någon av mina egna för att sedan redovisa hur mätningarna avviker sig.

Postad 15 May 2018 - 16:12

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

där ser man,,,, de trodde jag inte var "normalt".... jo visst till bild kan de nog kvitta lite mer.....
men bara tanken av att se den tunna biltema högtalarkabeln slingrandes till sin fina högtalare för 30K, näääääääääääääääääää

Håller med, jag kommer därför att köpa lite ström- och signalkablar som ögongodis om inte annat. Precis som så många andra på forumet :)

Postad 15 May 2018 - 16:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag har en projektor för 35’ och duk för 25’ en receiver för 15’ och högtalare ca 25’. Två DYI subbar med externt slutsteg för ca 10’.

Kablage är från Netonnet och jag ser inte en enda kabel då allt är förlagt i lister.

Postad 15 May 2018 - 16:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Jag kan väl förstå en viss paranoia, det är ju trots allt helt ok att känna så i vissa fall. Och det är också fullt förståeligt att man köper en lite dyrare kabel som ska matcha resten ur ett estetiskt perspektiv. Men fysikens lagar ljuger ju inte och om man förhåller sig till vad kablaget egentligen har för syfte är det hela faktiskt inte så invecklat. Tittar man dessutom i branschen så ser man att det väldigt sällan används särskilt påkostade eller ens korta kablar. De kablar "vi" använder som är dyra är oftast det för att motverka slitage, vilket kan vara en nödvändighet. Sedan kollar vi naturligtvis upp vid inköp att vi köper produkter med rätt specs för att undvika några problem.

Om någon påstår sig ha en HDMI-kabel som ger avvikande bild får ni gärna höra av er till mig så mäter jag upp hur den slutgiltiga bilden blir med den kabeln gentemot någon av mina egna för att sedan redovisa hur mätningarna avviker sig.

jo, hdmi är det nog ingen skillnad på, tror heller inte de finns de som kan se det, men dock är jag fortf. övertygad av att de finns de få som kan höra skillnad på högt. kablar dock, även om de är få..

Jag har en projektor för 35’ och duk för 25’ en receiver för 15’ och högtalare ca 25’. Två DYI subbar med externt slutsteg för ca 10’.

Kablage är från Netonnet och jag ser inte en enda kabel då allt är förlagt i lister.

och där sa du nåt som jag tänkte ta upp också :)

de man inte ser, då går de bra....   dock vet du de själv, hehe..

därför jag hatar mitt biorum, man ser alla kablar som ett ormbo, haha

Håller med, jag kommer därför att köpa lite ström- och signalkablar som ögongodis om inte annat. Precis som så många andra på forumet :)

klart du ska, min anläggning utan tv kostar nog runt 70K, o jag har inte på något sätt köpt dyra kablar, men hdmi för runt 150-250kr styck blev de i alla fall i en del spelare, samt högtalarkabel för 40kr metern, de räcker för att få väck den känslan av att ha de "billigaste" :)

Postad 16 May 2018 - 12:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0
Ett exempel på hur hörseln kan fungera...

https://youtu.be/t3FNIayUpMI

Jag hör bara Laurel, oavsett pitch eller om det spelas upp i mobilen osv. Är det verkligen någon som hör Yanny?

Det rätta ordet är Laurel, enligt de som ”spelade in” det (datorgenererad röst).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.