Haha! Nej, det har vi verkligen inte.Vi har ju vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...
Corona och hur den sprids och Àr aktiv
Postad 16 May 2021 - 14:40
Postad 16 May 2021 - 16:17
Vi har ju vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...
DÄ vill jag se en referens pÄ det
. Som jag skrev tidigare, jag tror inte man kommer att kunna hitta nÄgra entydiga bevis för att munskydd fungerat bra. Det Àr sÄ mÄnga lÀnder som haft krav pÄ munskydd och utfallet Àr spretigt, minst sagt. Men i de lÀnder dÀr man nu fÄr tÀckning men vaccinet, dÀr börjar det hÀnda saker.
SÄ nÀr du hÀvdar att munskydd och vaccin har liknande skyddseffekt, bevis och referenser tack
.
Redigerat av Mr_Tom, 16 May 2021 - 16:17.
Postad 16 May 2021 - 18:17
Kom ihÄg att munskydd/andningsmask och vaccin ju gör tvÄ olika saker; munskydd minskar risken att smitta och bli smittad överhuvudtaget, vaccin minskar frÀmst risken att bli sjuk nÀr man blir smittad. Att jÀmföra dem rakt av gÄr inte.
Men en sak med vaccin Àr ju att nÀr effekten finns dÀr sÄ finns den dÀr. Det Àr inte nÄgot som man tar av och pÄ eller "glömmer hemma" som ett munskydd.
Det bÀsta Àr vÀl att kombinera dem bÄda tills vi har tagit oss igenom skiten. ![]()
Postad 16 May 2021 - 22:25
DÄ vill jag se en referens pÄ det
. Som jag skrev tidigare, jag tror inte man kommer att kunna hitta nÄgra entydiga bevis för att munskydd fungerat bra. Det Àr sÄ mÄnga lÀnder som haft krav pÄ munskydd och utfallet Àr spretigt, minst sagt. Men i de lÀnder dÀr man nu fÄr tÀckning men vaccinet, dÀr börjar det hÀnda saker.
SÄ nÀr du hÀvdar att munskydd och vaccin har liknande skyddseffekt, bevis och referenser tack.
Det enda jag sagt Àr att munskydd skyddar mot droppsmitta. Finns vetenskapliga bevis för det.
Samma som att verksamma vaccin lindrar symptom finns det ocksÄ vetenskapliga bevis för.
Det finns ingen vetenskaplig bevisning som hÀvdar 5 Är av studier för att bÀra munskydd korrekt
Postad 17 May 2021 - 07:56
Det enda jag sagt Àr att munskydd skyddar mot droppsmitta. Finns vetenskapliga bevis för det.
Samma som att verksamma vaccin lindrar symptom finns det ocksÄ vetenskapliga bevis för.
Det finns ingen vetenskaplig bevisning som hÀvdar 5 Är av studier för att bÀra munskydd korrekt
SÄ det Àr vad du menar med "Vi har ju vetenskapliga bevis för att munskydd fungerar precis lika bra som vaccin". Med tanke pÄ vad du dÄ svarade pÄ sÄ blev det mindre lyckat skulle jag sÀga
. Och jag var ju inte ensam om att göra den tolkningen.
Om vi fÄr bra tÀckning pÄ vaccinet sÄ blir förhoppningsvis munskydden överflödiga. Men anvÀndandet av munskydd i mÄnga lÀnder har ju inte minskat intresset för vaccin.
Postad 17 May 2021 - 10:59
Postad 17 May 2021 - 11:06
Du har förvanskas citatet. Vi har ju vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin... Àr det korrekta.
För att undvika eventuellt missförstÄnd. Visa pÄ siffror/kÀlla pÄ dÀr munskydd och vaccin stÀllts bÄde med och mot varandra i effektivitet mot smittspridning. Vore bra att Àven fÄ med smittspridning i flera variabler sÄsom nysmittade, svÄrt sjuka, klusterkontroll eller ej.
Redigerat av PML73, 17 May 2021 - 11:09.
Postad 17 May 2021 - 12:02
MissförstÄr du med flit nu eller? Varför skulle jag jÀmföra dem? SÀger ju bara att det finns vetenskapliga belÀgg för att munskydd skyddar mot droppsmitta och att fungerande vaccin minskar skadeverkningarna av virus. Hur mÄnga gÄnger mÄste jag upprepa mig ![]()
Postad 17 May 2021 - 18:20
Du har förvanskas citatet. Vi har ju vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin... Àr det korrekta.
Om du riktar dig till mig sÄ tror jag inte jag har förvanskat nÄgot citat. Jag kan ha missförstÄtt men det Àr jag ju i sÄ fall inte ensam om
.
Nu Àr jag inte ute efter att vara tjatig eller besvÀrlig men om man backar lite till vad du faktiskt skrev i ditt inlÀgg 1346. Du svarar dÀr pÄ Loco.spk kommentar att "vi med vetenskaplig sÀkerhet vet att de som Àr vaccinerade sannolikt inte blir speciellt sjuka. MasktvÄngsfördelarna vÀntar jag fortfarande pÄ att se nÄgon riktig statistik pÄ".
DÀr kommer ditt pÄstÄende att "munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin". Teoretiskt kan du naturligtvis syfta pÄ första stycket du citerar frÄn Loco.spk men dÄ blir det riktigt konstigt.
Min tolkning Àr att du hÀvdar att munskydd har samma skyddsvÀrde som vaccin. HÀr du Àndrat dig nu? Jag hÄller med om att dom inte gÄr att jÀmföra men det var vÀl precis det som du gjorde, eller?
Ă
terigen, jag vill inte vara besvÀrlg, endast tydlig
.
Postad 17 May 2021 - 18:29
FolkhÀlsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) har hÄllit presstrÀffar kontinuerlig sedan början av mars 2020 med anledning av covid-19-pandemin och kommer fortsÀtta med det varje torsdag klockan 14. UppstÄr behov arrangeras fler presstrÀffar med kort varsel. FolkhÀlsomyndigheten kommer som tidigare att publicera nya epidemiologiska data samt vaccinationsstatistik tisdag, onsdag, torsdag och fredag.
https://www.folkhals...a-pa-torsdagar/
Postad 17 May 2021 - 21:35
Om du riktar dig till mig sÄ tror jag inte jag har förvanskat nÄgot citat. Jag kan ha missförstÄtt men det Àr jag ju i sÄ fall inte ensam om
.
Nu Àr jag inte ute efter att vara tjatig eller besvÀrlig men om man backar lite till vad du faktiskt skrev i ditt inlÀgg 1346. Du svarar dÀr pÄ Loco.spk kommentar att "vi med vetenskaplig sÀkerhet vet att de som Àr vaccinerade sannolikt inte blir speciellt sjuka. MasktvÄngsfördelarna vÀntar jag fortfarande pÄ att se nÄgon riktig statistik pÄ".
DÀr kommer ditt pÄstÄende att "munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin". Teoretiskt kan du naturligtvis syfta pÄ första stycket du citerar frÄn Loco.spk men dÄ blir det riktigt konstigt.
Min tolkning Àr att du hÀvdar att munskydd har samma skyddsvÀrde som vaccin. HÀr du Àndrat dig nu? Jag hÄller med om att dom inte gÄr att jÀmföra men det var vÀl precis det som du gjorde, eller?
à terigen, jag vill inte vara besvÀrlg, endast tydlig.
Nej sÀger att det finns lika mycket vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar som att vaccin fungerar. Det Àr alltsÄ lika rimligt avfÀrda munskydd som vaccin för att bekÀmpa droppsmitta eller effekterna nÀr man vÀl blivit smittad för att ex inte anvÀnt munskydd.
Postad 17 May 2021 - 22:32
Nej sÀger att det finns lika mycket vetenskapliga belÀgg för att munskydd fungerar som att vaccin fungerar. Det Àr alltsÄ lika rimligt avfÀrda munskydd som vaccin för att bekÀmpa droppsmitta eller effekterna nÀr man vÀl blivit smittad för att ex inte anvÀnt munskydd.
Jag ifrÄgasÀtter INTE om munskydd fungerar eller inte, det gör de sjÀlvklart. Jag ifrÄgasÀtter om ett allmÀnt masktvÄng fungerar. Varför har du sÄ svÄrt att förstÄ det?
Det Ă€r förstĂ„s inte alls lika rimligt att avfĂ€rda vaccin som det Ă€r att avfĂ€rda, eller i.a.f. ifrĂ„gasĂ€tta allmĂ€nt masktvĂ„ng. Ăr en person vaccinerad sĂ„ Ă€r den och vi vet genom vetenskapliga studier att det skyddar mot allvarlig sjukdom.
Liknande studier för masktvÄng Àr fÄ och visar verkligen inte med nÄgon sÀkerhet att resultatet Àr positivt.
Postad 18 May 2021 - 06:11
Jag ifrÄgasÀtter INTE om munskydd fungerar eller inte, det gör de sjÀlvklart. Jag ifrÄgasÀtter om ett allmÀnt masktvÄng fungerar. Varför har du sÄ svÄrt att förstÄ det?
Det Ă€r förstĂ„s inte alls lika rimligt att avfĂ€rda vaccin som det Ă€r att avfĂ€rda, eller i.a.f. ifrĂ„gasĂ€tta allmĂ€nt masktvĂ„ng. Ăr en person vaccinerad sĂ„ Ă€r den och vi vet genom vetenskapliga studier att det skyddar mot allvarlig sjukdom.
Liknande studier för masktvÄng Àr fÄ och visar verkligen inte med nÄgon sÀkerhet att resultatet Àr positivt.
MasktvÄng inom kollektivtrafiken eller inte, vad tror du pÄ?
Postad 18 May 2021 - 07:02
Solklart skulle ett masktvÄng i kollektivtrafiken inte fungera. Iaf inte sÄ lÀnge jag pendlar med buss och tunnelbana... ![]()
Postad 18 May 2021 - 07:16
Solklart skulle ett masktvÄng i kollektivtrafiken inte fungera. Iaf inte sÄ lÀnge jag pendlar med buss och tunnelbana...
Vad Àr det som inte skulle fungera?
Postad 18 May 2021 - 08:30
Ja om masktvÄnget inte skulle fungera sÄ skulle det leda till... Vad tror du? Kan du gissa en enda gÄng?
Postad 18 May 2021 - 08:45
Ja om masktvÄnget inte skulle fungera sÄ skulle det leda till... Vad tror du? Kan du gissa en enda gÄng?
Det Àr bÀttre att du förklarar vad du menar Àn att jag ska gissa. Varför skulle det inte fungera och varför inte just nÀr du Äker tunnelbana?
Postad 18 May 2021 - 08:58
Det skulle inte fungera eftersom folk inte skulle följa det. Jag har sjÀlv aldrig anvÀnt munskydd, men sÄ anpassar jag mitt pendlande sÄ att jag reser utanför rusningstid.
Postad 18 May 2021 - 11:08
Det skulle inte fungera eftersom folk inte skulle följa det. Jag har sjÀlv aldrig anvÀnt munskydd, men sÄ anpassar jag mitt pendlande sÄ att jag reser utanför rusningstid.
Ja det finns tyvÀrr folk som inte följer regler och rekommendationer.
Postad 18 May 2021 - 14:14
Ja det finns tyvÀrr folk som inte följer regler och rekommendationer.
DÀr jag bor Àr jag beredd att pÄstÄ att 90% INTE följer rekommendationerna alls. TyvÀrr.
Postad 18 May 2021 - 17:04
Nu tror jag att jag förstÄr hur du resonerar. Men baserat pÄ den data som finns tillgÀnglig för osss alla sÄ tycker jag du drar helt fel slutsats
.
Ett munskydd fungerar mot droppsmitta om det anvÀnds korrekt, instÀmmer. Vaccin fungerar mot allvarlig sjukdom osv, instÀmmer. BÄda sakerna Àr vetenskapligt verifierade. Men pÄstÄendet att avfÀrda munskyddet skall vara likvÀrdigt med att avfÀrda vaccin, Àr baserat pÄ tillgÀnglig data felaktigt.
Backa bandet ca 6 mÄnader och se hur lÀget var dÄ i vÀrlden. Det var vÀl tvÄng pÄ munskydd i mÄnga lÀnder och Àven lockdown i vissa lÀnder. Men sambandet mellan munskydden specifikt och begrÀnsning av smittspridninghen, den typen av data finns vÀl inte? Vad jag sett sÄ finns inget stöd för att ett allmÀnt krav pÄ munskydd skulle kraftigt begrÀnsa smittspridningen.
Hoppa fram till nutid, och smittan börjar Àntligen lugna ner sig i delar av vÀrlden. USA och Storbritannien har ju kraftigt minskad smittspridning. Det Àr nog ingen som pÄstÄr att det beror pÄ munskydden. Det har nÀmligen hÀnt nÄgot annat de senaste 6 mÄnaderna (eller dÀromkring).
Munskydd kan anvÀndas pÄ mÄnga felaktiga sÀtt. Men Àr man vaccinerad sÄ Àr det en helt annan sak.
SjÀlv anvÀnder jag vÀldigt sÀllan munskydd. Men jag hÄller alltid avstÄnd och Äker andrig kollektivt, eller nÀstan aldrig
.
Jag har inget principiellt emot munskydd men jÀmförelsen med vaccin blir ju bara, fel
.
Postad 19 May 2021 - 06:00
DÀr jag bor Àr jag beredd att pÄstÄ att 90% INTE följer rekommendationerna alls. TyvÀrr.
Kanske Àr sÄ i hela Sverige och kanske Àr en av anledningarna till att vi har sÄ höga smittotal och sÄ mÄnga avlidna.
Postad 19 May 2021 - 07:44
âIncidensen av bekrĂ€ftade fall, IVA-vĂ„rdade och dödlighet i covid-19 Ă€r högre bland utrikesfödda, jĂ€mfört med personer födda i Sverige. Skillnaden Ă€r störst nĂ€r det gĂ€ller IVA-vĂ„rd, men Ă€ven i dödlighet finns stora skillnader.
Incidensen och den standardiserade incidensen för de diagnosticerade fallen med covid-19 Ă€r högre för personer som Ă€r födda i Mellanöstern, Sydosteuropa, Sydamerika, Afrika och Asien och Oceanien, jĂ€mfört med svenskfödda. Bland svenskfödda Ă€r den Ă„ldersstandardiserade incidensen av fall nĂ€stan dubbelt sĂ„ hög bland personer över 65 Ă„r, Ă€n bland dem som Ă€r under 65 Ă„r. Det avviker frĂ„n de andra födelseregionerna. En orsak skulle kunna vara skillnader i andel testade, men det skulle ocksĂ„ kunna spegla att Ă€ldre svenskfödda har haft större möjligheter att isolera sig och dĂ€rför inte blivit smittade i samma grad som Ă€ldre utrikesfödda.â
KĂ€lla: https://www.folkhals...ch-covid-19.pdf
Ăr det sĂ„ att den höga smittspridningen kan kopplas till den höga andel personer i Sverige som Ă€r utrikesfödda i kombination med socioekonomiska förhĂ„llanden? âSvenskaâ Ă€ldre har tex. haft större möjligheter (vilja) till att isolera sig jĂ€mfört med Ă€ldre personer som Ă€r utrikesfödda.
Postad 19 May 2021 - 09:43
Och att de i mindre utstrÀckning jobbar hemifrÄn.
Oftare Äker kollektivtrafik
Postad 19 May 2021 - 10:54
Kanske Àr sÄ i hela Sverige och kanske Àr en av anledningarna till att vi har sÄ höga smittotal och sÄ mÄnga avlidna.
Min upplevelse, frÄn Göteborg, Àr att det varierar mycket. En del följer rekommendationerna och har munskydd i alla lÀgen. MÄnga tror jag följer rekommendationerna hyfsat men skippar munskydden nÀr dom inte kan anses relevanta. HÄller man alltid avstÄnd sÄ har man ju kommit ganska lÄngt med den enkla ÄtgÀrden. Sedan finns dom som sitter pÄ krogen och trÀngs ocksÄ.
Jag tror det var MSB som gjorde en undersökning för en tid sedan. Man frÄgade dels hur folk tycker att dom följer rekommendationerna, dels hur man upplever att omgivningen följer dessa. De flesta tyckte dom var bÀttre Àn omgivningen
. MSB sammanfattade att den finns utrymme för förbÀttring
.
Postad 19 May 2021 - 11:00
Redigerat av PML73, 19 May 2021 - 11:03.
Postad 19 May 2021 - 11:17
Att avgöra höga dödstal pÄ anvÀndning av munskydd eller ej Àr synnerligen vanskligt. Dödstal har med andra variabler att göra. Bl a behandlingsmetoder, resurser pÄ plats, hur statistik förs in i jÀmförelse med andra regioner eller lÀnder osv...
Det Àr inte bara munskydd som avses, utan samtliga regler och rekommendationer.
Postad 19 May 2021 - 15:36
Postad 19 May 2021 - 17:02
Regler och rekommendationer handlar EJ pÄ nÄgot sÀtt om dödstal i Covid19. Du har fastnat i vinkelvolten. Och uppvisar en sÀllsynt ignorans mot lÀrande.
HÄller man t.ex. inte avstÄnd sÄ ökar risken för smittspridning. Följderna av det kan du rÀkna ut sjÀlv.
Postad 19 May 2021 - 19:40
SÀllsynt, som sagt sÀllsynt.
Du mÄste missförstÄ vad menar. Tror du inte att dödstalen i covid19 pÄverkas av hur vi följer dom rekommendationer som FHM gett?
Postad 20 May 2021 - 21:35
Vad bra!
I stort verkar vaccineringen rulla pÄ bra och finns ingen anledning att försöka trÀnga sig före.
https://www.folkhals...ioner-covid-19/
Postad 21 May 2021 - 11:47
Jag fick ett stick i veckan. Jag var lite öm i axeln i drygt ett dygn efterÄt, sedan har jag inte mÀrkt nÄgot speciellt.
Det kÀnns som ett skönt första steg mot ett mera normalt liv
. Jag har inget problem med att jobba hemifrÄn men den finns annat som jag saknar i livet. Med tanke pÄ forumet sÄ vore ju ett biobesök kul att kunna göra. Inget fel pÄ bio hemma men jag gillar valfrihet
.
Redigerat av Mr_Tom, 21 May 2021 - 11:47.
Postad 21 May 2021 - 15:13
Her er gjenÄpningen av Oslo pÄ gang, det skal bli lov Ä ta en Þl pÄ byen...
Litt skillnad..
https://www.vgtv.no/218572?jwsource=cl
Postad 21 May 2021 - 18:40
Redigerat av PML73, 21 May 2021 - 18:42.
Postad 21 May 2021 - 19:25
nÄgon som kollat upp nÀr vi som haft covid fÄr ta vÄran spruta?
tycker att det börjar ljusna lite. folk vaccinerar sig och lÀnder börjar smÄtt lÀtta pÄ restriktioner .
vi gÄr Ät rÀtt hÄll. JÀttekul och skönt.
den hÀr pandemin tÀr pÄ oss alla.
Postad 21 May 2021 - 19:58
NÀr man fÄr vaccinera sig beror pÄ vilken fas och Äldersgrupp man tillhör oavsett om man redan haft Covid 19 eller ej.
https://www.folkhals...xp=85612#_85612
Redigerat av Dr. Zaius, 21 May 2021 - 19:59.
Postad 21 May 2021 - 20:01
nÄgon som kollat upp nÀr vi som haft covid fÄr ta vÄran spruta?
tycker att det börjar ljusna lite. folk vaccinerar sig och lÀnder börjar smÄtt lÀtta pÄ restriktioner .
vi gÄr Ät rÀtt hÄll. JÀttekul och skönt.
den hÀr pandemin tÀr pÄ oss alla.
Jag har inte hört om nÄgon annan grÀns för nÀr du "fÄr" ta din sprura annat Àn baserat pÄ lokal prioritering. MÄnga regioner kör ju efter Älder.
Men eftersom du haft covid-19 kom jag pÄ en annan sak. En kollega som ocksÄ haft det skulle vÀnta med att vaccinera sig eftersom han har antikroppar. Han hade hört att han gÀrna kan vÀnta pÄ att tillgÄngen pÄ vaccin blir bÀttre eftersom han redan har ett skydd. Men det var ett frivilligt beslut.
Postad 21 May 2021 - 20:06
NÀr man fÄr vaccinera sig beror pÄ vilken fas och Äldersgrupp man tillhör oavsett om man redan haft Covid 19 eller ej.
tack. ska kika lite nÀrmare ![]()
Jag har inte hört om nÄgon annan grÀns för nÀr du "fÄr" ta din sprura annat Àn baserat pÄ lokal prioritering. MÄnga regioner kör ju efter Älder.
Men eftersom du haft covid-19 kom jag pÄ en annan sak. En kollega som ocksÄ haft det skulle vÀnta med att vaccinera sig eftersom han har antikroppar. Han hade hört att han gÀrna kan vÀnta pÄ att tillgÄngen pÄ vaccin blir bÀttre eftersom han redan har ett skydd. Men det var ett frivilligt beslut.
ja precis, det var lite det jag funderade pÄ. om det fanns nÄgon typ av regel som sÀger att vi ska vÀnta till senare. det finns ju andra som behöver betydligt mer Àn jag sjÀlv.
Det sas vÀl ocksÄ att vi som haft inte behöver en andra spruta. Vet inte om det bara var et rykte eller inte.
FÄr vÀl ta reda pÄ hur och nÀr lite lÀngre fram.
Postad 21 May 2021 - 22:43
ja precis, det var lite det jag funderade pÄ. om det fanns nÄgon typ av regel som sÀger att vi ska vÀnta till senare. det finns ju andra som behöver betydligt mer Àn jag sjÀlv.
Det sas vÀl ocksÄ att vi som haft inte behöver en andra spruta. Vet inte om det bara var et rykte eller inte.
FÄr vÀl ta reda pÄ hur och nÀr lite lÀngre fram.
NÄgon regel tror jag inte finns. Mera en önskan om att dom som haft covid-19 skall frivilligt vÀnta lite. Det handlar nog om nÄgon mÄnad i praktiken, men det Àr bara min gissning.
Jag har ocksÄ hört om att det skulle rÀcka med en spruta för er. Det finns ocksÄ idéer om en tredje (eller andra) spruta om ca ett Är för att komplettera skyddet mht mutationer och annat. Sanningen Àr nog att idag vet ingen sÀkert hur detta kommer att utvecka sig. Det lugnar sig just nu men det gÀller ju inte hela vÀrlden. Och det rÀcker tyvÀrr med en otrevlig mutation för att effekten av vaccinet skall minsta eller i vÀrsta fall försvinna.
Det Àr ju dÀrför det Àr sÄ viktigt att begrÀnsa spridningen med alla tÀnkbara metoder
.
Postad 22 May 2021 - 05:10
Men det gÀllee ju Àven nu att vara försiktig i nÄgra veckor innan vaccinet veekligen fÄr nÄgon effekt och inte tro att nu har man fÄtt sprutan och det Àr fritt fram
Postad 22 May 2021 - 10:11
Fick min första dos i torsdas och dÄ bokade de Àven in dos 2 den 1:a juli, precis lagomt till semestern.
Men det gÀllee ju Àven nu att vara försiktig i nÄgra veckor innan vaccinet veekligen fÄr nÄgon effekt och inte tro att nu har man fÄtt sprutan och det Àr fritt fram
Jag har hört lite olika om tidsramarna. Fullt skydd nÄgra veckor efter andra sprutan, vad nu "fullt" skydd innebÀr
. Sedan lÀr man ha ett bra skydd ca 3 veckor efter första sprutan.
Jag har hört olika men andra sprutan skall handla mycket om att ge skydd pÄ lÀngre sikt. Första sprutan "vÀcker" immunförsvaret.
Sanningen Àr nog att man idag inte riktigt vet hur detta fungerar pÄ lÀngre sikt. För 1.5 Är sedan var covid-19 nÄgot som de flesta inte var direkt bekant med. Idag har det nog pÄverkat allas liv i varierande omfattning
.
Postad 22 May 2021 - 13:03
Det finns grafer pÄ detta, kommer inte ihÄg helt men cirka 50% skydd efter första pfizer, och sÄ över 95% 7 dagar efter andra. Andra vacciner har andra tal.
Postad 22 May 2021 - 18:13
Redigerat av Danke, 22 May 2021 - 18:13.
Postad 22 May 2021 - 20:44
Ăr det risk att man fĂ„r Johnson & Johnson? Dom gir ju Aztra til pensionĂ€rer 60+...
Vad jag vet kommer Sverige inte att anvÀnda Johnson & Johnson/Janssen och man kommer ju fasa ut Astra Zeneca.
Postad 23 May 2021 - 09:42
Fick min första dos igÄr, Pfizer. Grymt proffsigt levererat av MACC i Arlöv. MÄdde lite mysko pÄ kvÀllen, men mÄr som en prins idag igen. VÀnster axel Àr lite öm men fullt hanterbart.Fick min första dos i torsdas och dÄ bokade de Àven in dos 2 den 1:a juli, precis lagomt till semestern.
Postad 23 May 2021 - 19:11
Det finns grafer pÄ detta, kommer inte ihÄg helt men cirka 50% skydd efter första pfizer, och sÄ över 95% 7 dagar efter andra. Andra vacciner har andra tal.
Jag hittade data i ett par undersökningar: Jag tror det i grunden Àr samma undersökning.
https://vard.skane.s...pfizers-vaccin/
https://www.medrxiv....4.20.21254636v1
Dina uppgifter för Pfizer stÀmmer bra med det jag hittade
. Jag minns inte om mina siffror gÀller ett annat vaccin eller om jag helt enkelt minns fel. Nu verkar Pfizer vara ganska vanligt förekommande, jag vet flera som fÄtt det inklusive jag sjÀlv. Jag planerar inte att Àndra livsstil nÄgot radikalt innan dos 2 + nÄgon vecka.
Ăr det risk att man fĂ„r Johnson & Johnson? Dom gir ju Aztra til pensionĂ€rer 60+...
Störst risk Àr nog att inte vaccinera sig alls
.
Redigerat av Mr_Tom, 23 May 2021 - 19:12.
Postad 23 May 2021 - 19:19
Jag hittade data i ett par undersökningar: Jag tror det i grunden Àr samma undersökning.
https://vard.skane.s...pfizers-vaccin/
https://www.medrxiv....4.20.21254636v1
Dina uppgifter för Pfizer stÀmmer bra med det jag hittade
. Jag minns inte om mina siffror gÀller ett annat vaccin eller om jag helt enkelt minns fel. Nu verkar Pfizer vara ganska vanligt förekommande, jag vet flera som fÄtt det inklusive jag sjÀlv. Jag planerar inte att Àndra livsstil nÄgot radikalt innan dos 2 + nÄgon vecka.
Jag tycker det Àr ganska fina siffror. KÀnns positivt detta för en gÄngs skull nu.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
Detta Àmne Àr stÀngt
235 filmer
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?