* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 07 oktober 2010 - 19:43
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Har precis provat detta. Jag fick varken felmeddelande på Mina sidor eller lyckades få boxen att boota om.
Svaret på Mina sidor var "Din inspelning har sparats" och går jag in på boxen finns alla inspelningar där under "Planerade".
Om inte du gjorde något speciellt som jag missade i mitt test, t ex gav inspelningen något konstigt namn eller hade boxen på någon speciell kanal så verkar inte denna bugg gå att återskapa på alla lösningar. Min box stod på SVT 1 och jag döpte min inspelning till "Test". I övrigt följde jag ditt exempel.
/A
Nej inget konstigt, jag döpte den till "Glamour" och satte kommentaren till "Sambons". :-) I övrigt var väl boxen inställd på typ TV4 (kanske i timeshift) och samtidigt spelade in Grey's Anatomy på Kanal 5. Menar du att du inte fick någon ruta med ett felmeddelande på websidan när sidan laddats klart? Det får man ju alltid. 100% av gångerna. Jag provar nu att gå in på Mina Sidor | Tv Guide, och så klickar jag i valfri grå prick framför något program. Sidan laddas om medan inspelningen registreras i boxen. På den nya sidan som visas står det nu "Din inspelning misslyckades" med en lila ram runtomkring. Programmet jag valde att spela in har inte nån lila prick framför sig. Jag klickar på Tv Guiden igen så att sidan laddas om på nytt. Nu ersätts felmeddelandet med texten "Dagens planerade inspelningar: 22:44 - 23:55 Star Trek: Voyager TV400", och avsnittet har fått en lila prick framför sig nere i tablån. Dvs inspelningen lyckades trots att webbservern sade att det misslyckades. Jag använder en vanlig Firefox på Windows XP. Jag har ingen brandvägg, proxy eller Firefox-plugin som blandar sig i.
Postad 07 oktober 2010 - 21:34
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nej inget konstigt, jag döpte den till "Glamour" och satte kommentaren till "Sambons". :-) I övrigt var väl boxen inställd på typ TV4 (kanske i timeshift) och samtidigt spelade in Grey's Anatomy på Kanal 5.
Ok, jag hade förstås inga timeshift eller inspelningar pågående vid tillfället i fråga. Menar du att du inte fick någon ruta med ett felmeddelande på websidan när sidan laddats klart? Det får man ju alltid. 100% av gångerna.
Nej, jag fick en blå ruta där det stod "Din inspelning sparades". Inget felmeddelande. Av olika skäl har jag inte använt webgränssnittet så mycket på senare tid, men för mig händer det någon gång ibland att man får meddelandet "Inspelningen misslyckades". Jag använder en vanlig Firefox på Windows XP. Jag har ingen brandvägg, proxy eller Firefox-plugin som blandar sig i.
Jag gjorde schemaläggningen på min dator med Windows 7 Home Premium 64 bit med IE9 beta. Jag provade att lägga en inspelning via guiden på Min TV med samma dator fast med Google Chrome (ver: 6.0.472.63) och det fungerade klockrent utan några som helst felmeddelanden. Däremot kan man ju irritera sig på att man inte kan klicka på den rosa pricken för att ta bort den planerade inspelningen utan att man måste gå in via "Inspelningar", men det är ju en annan fråga. /A
Postad 08 oktober 2010 - 06:44
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu har det hänt igen.. Inspelningar saknas när man går in under "inspelningar".
Jag märkte detta igårkväll när jag spelat in två saker. Då låg bara dessa kvar men inte det gamla som tidigare funnits.
Tryckte då gulknapp och sorterade med "nyaste" först och vips så kom det gamla fram.
Vad beror detta på egentligen?
----------------------------------
Sedan en sak, programbiblioteket (tv4 anytime i detta fall) fungerar och har fungerat väldigt dåligt en tid.
Igår skulle vi se "Helenius hörna" då vi ej var hemma, men det fungerade inte under 4h:s försök att se.
Utan det är bara en ruta med felkod 2.0 som man skall ange.
Sedan när vi provade emellanåt så var programmet helt borta och ersatt utav en massa annat som inte alls skulle ligga under den mappen.
Har haft problem tidigare med, men gamla timeout avsnitt, okända osv också, så det är ingen engångsföreteelse.
--------------------------------------
Postad 08 oktober 2010 - 08:01
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Verkar variera en del från boxar till boxar..
Har aldrig haft några större problem med att planera inspelningar via Mina Sidor eller Tv guiden. Funkat kanon varje gång! ENDA som hänt mig var att inspelningen slutade efter 00:55 min en gång. Vilket jag fick ändra i inställningar att den har en intervall på 3 minuter efter varje inspelning.
I övrigt är jag hel nöjd! Har heller aldrig varit med om att boxen bootar om sig som en del skriver, samt att inspelningarna saknas..
Antar jag kan vara nöjd med ett exemplar som fungerar!
ADSL 8/1 Mbit.
VIP 1963
/Ante
Postad 08 oktober 2010 - 08:13
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Spelade in Life i går kväll. Ett mycket bra program som jag tittade på sent i går kväll ända tills bilden frös och inget mer hände. Boxen och fjärren var helt död. Nu var det bara att rycka sladden. Box 1963
Postad 08 oktober 2010 - 12:43
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vad var det för uppdatering av Telia appen för android? Ingen versionstext som det normalt är på apparna.
Postad 08 oktober 2010 - 15:02
akpe
-
akpe
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Vad var det för uppdatering av Telia appen för android? Ingen versionstext som det normalt är på apparna.
undrar jag med
Postad 08 oktober 2010 - 18:27
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag kan konstatera att de inte har fixat bakåt-knappen iaf. Det var tydligen en svår nöt att knäcka... ;-)
Postad 10 oktober 2010 - 14:32
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
I vår förening har det diskuterats en hel del sist tiden då många boende är missnöjda med priserna på olika kanalpaket. Bl a så önskar man större flexibilitet när det gäller sportkanaler. Många som t ex är intresserade av motorsport vill inte betala 199 kr/mån då de inte är intresserade av fotboll och hockey.
Sedan så är det ett stort missnöje med Videobutiken. Detta har tidigare varit helt utan extra fast kostnad då vi har två kollektiva abonnemang men nu helt plötsligt har flera fått meddelande om att de ska betala kort och krypterings avgift för att endast ha tillgång till Videobutiken. Stämmer verkligen detta?
Förutom den nya kort och krypterings avgiften så finns det tre andra saker som de boende generellt är kritiska till och som gör att man inte utnyttjar Videobutiken så mycket:
1. Flexibilitet. Man får bara tillgång till Videobutiken på ett av de två kollektiva abonnemangen vilket begränsar användningen.
2. Nyheter. Det tar väldigt lång tid innan nya filmer finns att hyra i Videobutiken.
3 Pris. I den lokala video och livsmedels butiken kostar alla filmer 29 kr inkl nyheter jämfört med 45 eller 49 kr i Videobutiken.
Postad 10 oktober 2010 - 14:53
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Hur och när uppdateras program informationen i EPG? Sker det till exempel en gång per dygn på natten eller sker det kontinuerligt? Vad händer om det blir en förändring i program tablån? Skall i så fall inte program informationen i EPG också uppdateras?
Postad 10 oktober 2010 - 20:47
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Har problem med min iptvbox, misstänker att den är kaputt 
har en motorola 1920.
den vill inte starta upp, den kommer som mest till den tredje pricken och sedan står fastnar den och startar om.
någon ide vad det kan vara ?
Postad 10 oktober 2010 - 22:15
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har problem med min iptvbox, misstänker att den är kaputt  har en motorola 1920. den vill inte starta upp, den kommer som mest till den tredje pricken och sedan står fastnar den och startar om.
Ringt supporten? Min gjorde med så en gång, men då fick de lägga in en uppdatering ifrån Telia. Sen funkade den. Hade en Vip1910 då.
Postad 11 oktober 2010 - 07:13
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Har dolt en del inlägg som inte tillför tråden någonting, det finns säkert fler sådana inlägg men det behöver ni inte påpeka i tråden!
Var vänliga att hålla er till ämnet.
Det är totalt ointressant var folk är när dom gör sina inlägg!
Redigerat av HkanW, 11 oktober 2010 - 07:14.
Postad 11 oktober 2010 - 17:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har problem med min iptvbox, misstänker att den är kaputt  har en motorola 1920. den vill inte starta upp, den kommer som mest till den tredje pricken och sedan står fastnar den och startar om.
Är du säker på att det är en 1920, för denna box är inte någon box som är godkänd av Telia. Har du någon annan box så är den med nästan 100 % säkerhet inte trasig. Då du inte skriver vad du för uppkoppling och utrustning i övrigt finns det olika saker som kan vara fel, där det vanligaste är att man helt enkelt har kopplat fel i hemma hos dig eller att man inte har digital-tv tjänsten aktiverad. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 oktober 2010 - 17:34
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur och när uppdateras program informationen i EPG? Sker det till exempel en gång per dygn på natten eller sker det kontinuerligt? Vad händer om det blir en förändring i program tablån? Skall i så fall inte program informationen i EPG också uppdateras?
Normalt uppdateras den en gång per dygn om boxen är påslagen, annars laddar boxen ner den när du startar boxen. För att det ska kunna vara korrekt EPG krävs det att Telia har fått korrekt EPG innan den uppdateras av boxen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 oktober 2010 - 19:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Varför kommenterar Telia inte inläggen om sprakande, knakande, brakande ljud på SVT HD? Pågår det felsökning eller ej? Att döma av The Event har ju problemet förvärrats sedan senaste mjukvaran installerades. Vad blir nästa problem, att boxen börjar ryka?
Antagligen för att dom som har rapporterat felet är sådana som har kopplat via sin förstärkare och det ger inte Telia någon support på!
Jag har jobbat på att vi ska kunna återskapa felet, men har inte lyckas. Ni har inte angett så mycket information mer än att det varit problem med Doobidoo och som jag uppfattar det använder ni digital ljudkabel till förstärkaren och får höga ljud ibland. Jag kan säga att felet inte uppkommer med HDMI direkt till en tv för det har vi testat på flera ställen nu. Men som HkanW säger har vi inte support på någon som helst koppling via förstärkare men det är inte meningen att upplevelsen av tjänsten ska försämras om man använder förstärkare så därför vi försöker komma på vad problemet är. Men störningar på ljudet kan uppkomma om man har störningar på sin uppkoppling, det vet jag. Men då jag har för lite information i dagsläget kan jag inte säga vad problemet beror på. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 oktober 2010 - 20:09
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Gissningsvis kan vi hjälpa till bättre igen när ni återställt den senaste uppdateringen, den där fiffiga play-funktionen för senaste dygnet. Då kan vi rapportera spraken, ange tidsangivelse och så kan andra medlemmar här bekräfta/dementera, och ni kan detaljstudera dataströmmarna vid just detta tillfälle. PS. "Spraket" låter ungefär som om man dragit upp volymen till max på en PA-förstärkare och sedan trycker i en mic-sladd. Ganska många har hört det högljudda sprak som då uppstår när kontaktytorna orsakar lite temporär kortslutning medan pluggen glider in i kontakten. Det låter inte bra, och ägaren till PA-anläggningen tittar surt på dig eftersom han inte vill få spräckta högtalare.
Postad 11 oktober 2010 - 21:14
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Jag har jobbat på att vi ska kunna återskapa felet, men har inte lyckas.
Ni har inte angett så mycket information mer än att det varit problem med Doobidoo och som jag uppfattar det använder ni digital ljudkabel till förstärkaren och får höga ljud ibland. Jag kan säga att felet inte uppkommer med HDMI direkt till en tv för det har vi testat på flera ställen nu.
Men som HkanW säger har vi inte support på någon som helst koppling via förstärkare men det är inte meningen att upplevelsen av tjänsten ska försämras om man använder förstärkare så därför vi försöker komma på vad problemet är.
Men störningar på ljudet kan uppkomma om man har störningar på sin uppkoppling, det vet jag. Men då jag har för lite information i dagsläget kan jag inte säga vad problemet beror på.
Markus Johansson Telia Kundservice
För att få ut surroundljud så måste man ju använda sig av en förstärkare. Och mitt intryck är att det är just i surroundsignalen svagheten ligger, att ljudet är mycket mer känsligt för störningar när man kör DD 5.1. Hur funkar det rent tekniskt, sänds det två olika ljudströmmar för stereoljud och surroundljud? Visst, jag har förståelse för att ni inte ger support på förstärkare men har man väl fått ljudet att funka digitalt så är det ju inte mycket man kan misslyckas med vad gäller inställningar i just sin egen förstärkare. Antingen har man ljud eller inte. Själv kör jag toslink så någon form av kompatibilitetsproblem i stil med HDMI med olika chip osv känns ju inte särskilt troligt. Jag kör för övrigt surroundljud via toslink från min PS3 varenda kväll och har aldrig någonsin haft dessa störningar. Har ni inte redan letat efter störningar med förstärkare inkopplad så är mitt förslag att ni gör det.
Postad 12 oktober 2010 - 01:16
Unregistered8af05ad5
-
Unregistered8af05ad5
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ni har inte angett så mycket information mer än att det varit problem med Doobidoo och som jag uppfattar det använder ni digital ljudkabel till förstärkaren och får höga ljud ibland. Jag kan säga att felet inte uppkommer med HDMI direkt till en tv för det har vi testat på flera ställen nu.
Men som HkanW säger har vi inte support på någon som helst koppling via förstärkare men det är inte meningen att upplevelsen av tjänsten ska försämras om man använder förstärkare så därför vi försöker komma på vad problemet är.
Men störningar på ljudet kan uppkomma om man har störningar på sin uppkoppling, det vet jag. Men då jag har för lite information i dagsläget kan jag inte säga vad problemet beror på.
Får man fråga varför ni inte supportar en utgång som sitter på baksidan av era boxar och som ni dessutom listar i specen på eran hemsida.
Postad 12 oktober 2010 - 06:19
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Får man fråga varför ni inte supportar en utgång som sitter på baksidan av era boxar och som ni dessutom listar i specen på eran hemsida.
+1
Postad 12 oktober 2010 - 06:38
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Hade problem med att timeshift hängde sig tre ggr på raken igår. Först vid 23.59 (kollade på CSI på femman). Fick trycka stopp, fungerade ej. Fick trycka stopp igen. Då var "vi" live. Men även precis när klockan slog 00.01 så hängde sig timeshift ytterligare. Startade då om boxen via menyn (ej hårdreset). Fungerade bra i dryga 5 min, då hängde det sig igen. Gjorde då samma sak som första gången, tryckte stopp två ggr då gick det bra och fungerade sedan (?)
Fler som var ute för det under kvällen igår? Undrar vad det kan bero på.. Boxen är utbytt, nästintill ny och fungerat bra under 2-3 månader.
Tobbe
Postad 12 oktober 2010 - 12:00
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Kanske en dum, och redan ställd, fråga men kan man inte få boxen (ej inspelning) att switcha upplösning beroende på kanal? Typ att boxen bara kör en "pass-through" på signalen.
Har ju en receiver med hyfsat skalningschip (Onkyo 876/HQV Reon-VX) och vill låta den skala allt, inte att boxen skalar upp till 720p och sen vidare. Ingen big deal men vore smutt om det gick att ha det så.
Redigerat av bran, 12 oktober 2010 - 12:00.
Postad 12 oktober 2010 - 12:14
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nej, kanske om Telia programerar om.
Postad 12 oktober 2010 - 12:55
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hej!
Ett nytt beteende i boxen (1910) som jag stör mig mycket på!
Bläddra i miniguiden till en annan kanal (alltså utan att byta kanal), välj ett program och tryck info. Info text kommer upp, tryck info en gång till och infotexten försvinner, men miniguiden är kvar. Tidigare gjorde ytterligare ett tryck på info att infotexten kommer upp igen, men nu försvinner miniguiden och man är tillbaka till orginalprogrammet och måste bläddra sig fram till kanal och program igen för att kunna fortsätta bläddringen från där man var.
Kan inte telia fixa tillbaka detta!
/Psy
Postad 12 oktober 2010 - 20:42
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Hej!
Ett nytt beteende i boxen (1910) som jag stör mig mycket på!
Bläddra i miniguiden till en annan kanal (alltså utan att byta kanal), välj ett program och tryck info. Info text kommer upp, tryck info en gång till och infotexten försvinner, men miniguiden är kvar. Tidigare gjorde ytterligare ett tryck på info att infotexten kommer upp igen, men nu försvinner miniguiden och man är tillbaka till orginalprogrammet och måste bläddra sig fram till kanal och program igen för att kunna fortsätta bläddringen från där man var.
Kan inte telia fixa tillbaka detta!
/Psy
Ett sätt att "lösa" problemet är att när miniguiden är kvar trycka vänster eller höger och tillbaka igen så kan du trycka info igen på samma kanal.
Postad 12 oktober 2010 - 20:53
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Då jag alltid spelar in Star Trek- Voyager på Tv 400 på kvällarna så irriterar en sak mig. Att denna kanal ofta är 2-3 min försenad är ju i sig skandal. Två avsnitt efter varandra på samma kanal ställer jag in för inspelning. Ofta blir det till att skifta till inspelning nr: 2 för att se slutet på första inspelningen och för att säkert inte missa slutet på inspelning nr:2 så får jag lägga programmet som följer för inspelning också.
Möjligheten till att alltid spela in några minuter för mycket finns ju men då protesterar boxen när jag ska lägga in inspelning nr:2 för då är inspelning nr: 1 några minuter in i nästa ispelningstillfälle. Kan föstå detta om det gäller inspelning på en annan kanal direkt på den första inspelningen men är det samma kanal det gäller skulle ju boxen kunna ignorera denna för långa första inspelning.
Sen tycker jag fortfarande att time shift skulle hålla mer än bara 2 timmar i buffert. Inställningsbar tidslängd hade varit perfekt men annars kunde det ju vara typ 5 -6 timmar för då kan jag backa långt om jag kommer hem och ska kolla på något jag missat på den aktuella kanalen. Trots att boxen är stängd med fjärkontrollen så är den ju igång och spelar in timeshift på den senast visade kanalen.
Postad 12 oktober 2010 - 21:00
EmilHemma
-
EmilHemma
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Då jag alltid spelar in Star Trek- Voyager på Tv 400 på kvällarna så irriterar en sak mig. Att denna kanal ofta är 2-3 min försenad är ju i sig skandal. Två avsnitt efter varandra på samma kanal ställer jag in för inspelning. Ofta blir det till att skifta till inspelning nr: 2 för att se slutet på första inspelningen och för att säkert inte missa slutet på inspelning nr:2 så får jag lägga programmet som följer för inspelning också.
Möjligheten till att alltid spela in några minuter för mycket finns ju men då protesterar boxen när jag ska lägga in inspelning nr:2 för då är inspelning nr: 1 några minuter in i nästa ispelningstillfälle. Kan föstå detta om det gäller inspelning på en annan kanal direkt på den första inspelningen men är det samma kanal det gäller skulle ju boxen kunna ignorera denna för långa första inspelning.
Sen tycker jag fortfarande att time shift skulle hålla mer än bara 2 timmar i buffert. Inställningsbar tidslängd hade varit perfekt men annars kunde det ju vara typ 5 -6 timmar för då kan jag backa långt om jag kommer hem och ska kolla på något jag missat på den aktuella kanalen. Trots att boxen är stängd med fjärkontrollen så är den ju igång och spelar in timeshift på den senast visade kanalen.
det där med inspelning av program efter varandra känner jag igen, riktigt irriterande och problematiskt. Borde gå att lösa, men verkar vara svårt
Postad 13 oktober 2010 - 07:36
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
det där med inspelning av program efter varandra känner jag igen, riktigt irriterande och problematiskt. Borde gå att lösa, men verkar vara svårt
Efter att ha upptäckt att det inte går att lita på EPGn, fick jag som tips att ställa in i boxens inställningar att man kan förlänga varje inspelning, jag satte inställningen på 3 minuter extra efter varje program. Det ni skriver om har jag dock aldrig stött på? I måndags spelade jag in på Kanal 5 ifrån klockan 20:00 till Klockan 23:55. (Ullared, CSI NY, Lite Sällskap och CSI) och varje inspelning hade 3 minuter extra pga inställningen. Hade som sagt inget problem med att mitt slut av Ullared hamnade i inspelningen av CSI NY etc. /Ante
Redigerat av Mushunt, 13 oktober 2010 - 07:38.
Postad 13 oktober 2010 - 09:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Efter att ha upptäckt att det inte går att lita på EPGn, fick jag som tips att ställa in i boxens inställningar att man kan förlänga varje inspelning, jag satte inställningen på 3 minuter extra efter varje program.
Det ni skriver om har jag dock aldrig stött på? I måndags spelade jag in på Kanal 5 ifrån klockan 20:00 till Klockan 23:55. (Ullared, CSI NY, Lite Sällskap och CSI) och varje inspelning hade 3 minuter extra pga inställningen. Hade som sagt inget problem med att mitt slut av Ullared hamnade i inspelningen av CSI NY etc.
/Ante
Det fungerar bara om du spelar in i serie på en och samma kanal och det är bara det sista programmet som får 3 min extra. Så risken finns om ett program "styr över" att dess inspelning blir för kort men att det finns med i början på nästa.
Postad 13 oktober 2010 - 18:59
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Normalt uppdateras den en gång per dygn om boxen är påslagen, annars laddar boxen ner den när du startar boxen. För att det ska kunna vara korrekt EPG krävs det att Telia har fått korrekt EPG innan den uppdateras av boxen.
Varför jag frågade hur och när program informationen uppdateras i EPG var att det skedde ändringar i program tablån under helgen (Formel 1 på Viasat Motor) ca 18 tim innan programmet skulle sändas men ändå så uppdaterades inte informationen i EPG trots att jag testade att starta om boxen.
Postad 13 oktober 2010 - 21:07
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
ca kl 21:39-21:40 hängde sig boxen när jag kollade på brottet på SVT1HD.... var bara till att rycka sladen...
någon mer som hade samma problem..? boxen hängde sig två gånger under förra veckans avsnitt av brottet då också på svt1hd
Postad 13 oktober 2010 - 21:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag sa inte att vi inte stödjer utgången, beklagar om det inte var tillräckligt tydligt att jag menade att Telia inte har support på hur man kopplar in och använder någon förstärkare. Vi har försökt återskapa problemet med olika förstärkare men lyckas inte så ska vi komma vidare skulle jag behöva ha mer information om hur det är kopplat, vilken förstärkare ni har samt vilken tidpunkt i programmet från i fredags som problemet uppstod. Om ni spelat in det och spelar upp det så uppstår problemet vi samma tidpunkt eller? Finns felet på både SVT1 och SVT1 HD? För att få ut surroundljud så måste man ju använda sig av en förstärkare. Och mitt intryck är att det är just i surroundsignalen svagheten ligger, att ljudet är mycket mer känsligt för störningar när man kör DD 5.1. Hur funkar det rent tekniskt, sänds det två olika ljudströmmar för stereoljud och surroundljud?
Det är en ström med video och minst två ljudströmmar om kanalen har 5.1 ljud.(en stereo och en 5.1 på varje språk) Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 13 oktober 2010 - 21:32.
Postad 13 oktober 2010 - 21:25
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Jag sa inte att vi inte stödjer utgången, beklagar om det inte var tillräckligt tydligt att jag menade att Telia inte har support på hur man kopplar in och använder någon förstärkare.
Vi har försökt återskapa problemet med olika förstärkare men lyckas inte så ska vi komma vidare skulle jag behöva ha mer information om hur det är kopplat, vilken förstärkare ni har samt vilken tidpunkt i programmet från i fredags som problemet uppstod.
Om ni spelat in det och spelar upp det så uppstår problemet vi samma tidpunkt eller?
Finns felet på både SVT1 och SVT1 HD?
Handlar detta om knäppningar eller väldigt högt ljud i högtalarna? jag har en Onkyo 606, kopplat med hdmi till den. jag hörde ett riktigt knäpp i söndags på The Event på Svt HD. Har aldrig hört det på nån annan kanal.
Postad 13 oktober 2010 - 22:35
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
ca kl 21:39-21:40 hängde sig boxen när jag kollade på brottet på SVT1HD.... var bara till att rycka sladen... någon mer som hade samma problem..? boxen hängde sig två gånger under förra veckans avsnitt av brottet då också på svt1hd
Förra veckan hängde sig boxen under The Event på SVT HD. Idag fick jag börja med att rycka sladden då boxen satt fast i någon slags uppstartsekvens på 95%, 'var snäll och starta om boxen'. Sen precis efter Aktuellt kl 21.30 så bootade boxen om spontant. En se-på-tv-tjänst som är så ostabil betraktar jag som i stort sett värdelös. /jonas
Redigerat av joek, 13 oktober 2010 - 22:36.
Postad 14 oktober 2010 - 06:30
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Verkar ju vara SVTHD som är lite boven i dramat eller?
Boxen hängde sig för mig när jag kollade på förra programmet av Life som jag spelat in. Jag kan spola igenom hela programmet men kan inte kolla längre än till typ 30 minuter.
Postad 14 oktober 2010 - 07:20
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Verkar ju vara SVTHD som är lite boven i dramat eller?
Boxen hängde sig för mig när jag kollade på förra programmet av Life som jag spelat in. Jag kan spola igenom hela programmet men kan inte kolla längre än till typ 30 minuter.
samma problem här
Postad 14 oktober 2010 - 07:45
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Vi har försökt återskapa problemet med olika förstärkare men lyckas inte så ska vi komma vidare skulle jag behöva ha mer information om hur det är kopplat, vilken förstärkare ni har samt vilken tidpunkt i programmet från i fredags som problemet uppstod.
Om ni spelat in det och spelar upp det så uppstår problemet vi samma tidpunkt eller?
Finns felet på både SVT1 och SVT1 HD?
The Event Inspelat på SVT1 HD 101010 kl 21:15. Strax innan 00:13:08 är det en spik i ljudet. Spiken hörs på samma ställe varje gång man spelar avsnittet. Ljudet är kopplat via optisk kabel till en Pioneer VSX-808RDS receiver. Bild via HDMI. Om jag låter ljudet gå via HDMI till TV:n hör jag inte spiken (gissar att det blir stereo). I filen vlc_record_.zip ligger ett videoklipp som kan spelas i t.ex. VLC (fick inte ladda upp videoklippet direkt??) I klippet kan man höra spiken som även gör så 5.1 indikatorn blinkar till på receivern.
vlc_record_.zip 15,44MB
19 Antal nerladdningar
Redigerat av defiant, 14 oktober 2010 - 08:03.
Postad 14 oktober 2010 - 12:05
zhango
-
zhango
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
För mig sker de här problemen med alla sändningar på SVT-HD, oavsett vilket program. Jag har inte ändrat några som helst inställningar eller hårdvara det senaste halvåret så jag har svårt att tro att det skulle ha något med min utrustning att göra då allt fungerade fint för några månader sedan. Problemet uppstår som sagt slumpmässigt, ibland en gång i halvtimmen ibland var femte minut. Det är tillräckligt irriterande för att jag inte ska kunna se på den enda HD-kanal jag har vilket jag tycker känns jäkligt trist. Jag kör ljud och bild med HDMI via min receiver och har alltid gjort så. Inga av de andra kanalerna som använder sig av DD(SVT1 och SVT2) har dessa problem utan bara HD-varianten.
Postad 14 oktober 2010 - 18:37
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Fick nyss white screen of death (1963) , tror och bara tror dock att hårdvaran är för klen numera med all mjukvara osv?
Den hade fastnat i bilden så g tryckte power på fjärren ett dussin gånger sen blev det helt vitt (hdmi).
Nu blir det 4 prickar och blinkar på den 5:e efter kallstart.
Redigerat av Unregistered6214acfd, 14 oktober 2010 - 19:18.
Postad 14 oktober 2010 - 18:45
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Har du lust att utveckla lite? Eller är detta common knowledge?
Vem dog på vita duken 1963, och hur?
Redigerat av defiant, 14 oktober 2010 - 18:49.
Postad 14 oktober 2010 - 19:45
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
ca kl 21:39-21:40 hängde sig boxen när jag kollade på brottet på SVT1HD.... var bara till att rycka sladen... någon mer som hade samma problem..? boxen hängde sig två gånger under förra veckans avsnitt av brottet då också på svt1hd
Vi verkar ha haft samma problem 2 veckor i rad. SVT HD är verkligen inte stabil
Postad 14 oktober 2010 - 20:32
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Vi verkar ha haft samma problem 2 veckor i rad. SVT HD är verkligen inte stabil
Som info kan jag nämna att jag är en flitig tittare av SVT1 HD (som den heter nu) via Canal Digital IPTV (stadsnät) och har inte haft några som helst problem varken förr eller nu. De övriga 12 HD-kanalerna fungerar också utan problem ...
Postad 14 oktober 2010 - 20:53
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
The Event Inspelat på SVT1 HD 101010 kl 21:15. Strax innan 00:13:08 är det en spik i ljudet. Spiken hörs på samma ställe varje gång man spelar avsnittet.
Ljudet är kopplat via optisk kabel till en Pioneer VSX-808RDS receiver. Bild via HDMI.
Om jag låter ljudet gå via HDMI till TV:n hör jag inte spiken (gissar att det blir stereo).
I filen vlc_record_.zip ligger ett videoklipp som kan spelas i t.ex. VLC (fick inte ladda upp videoklippet direkt??) I klippet kan man höra spiken som även gör så 5.1 indikatorn blinkar till på receivern.
Exakt så som det låter i defiant's klipp blir det för mig också. Med tanke på hur låg volymen är på pratet och hur högt spraket låter kan nog de flesta förstå att högtalarna inte mår bra av det (inte hälsan heller om man är lättskrämd och har hjärtfel  ). Jag har min 1963 (via fiber) kopplad med optisk kabel till en Onkyo TX-SR605. Bild via HDMI direkt till TVn. Jag har inte provat att lyssna efter sprak i TV-högtalaren då jag inte använder den. Problemen sker bara på SVTHD. SVT1 funkar fint, både i stereo och i DD-läge. Det är ett nytt fenomen som startade för kanske tre veckor sedan på ett ungefär, utan att jag gjort några ändringar. OM jag gjort någon ändring är det att gå över från 720p till 1080i. Kan videoinställningen påverka ljudet månne? Ja kanske iom att dataströmmarna ska vara synkade med varandra... När jag spelar upp ett inspelat program från SVTHD så sprakar det på exakt samma ställe varje gång. Vissa sprak verkar vara värre än andra då de får boxen att frysa och boota om. Om man spolar fram till strax innan ett sådant sprak, och sedan hoppar över det, så kan man fortsätta titta på inspelningen. Det verkar som om spraket sker samtidigt för många. Tyvärr vågar jag inte titta på SVT1 HD nu (vill inte sabba högtalarna, orkar inte med att boxen rebootar och vill inte få en irriterad sambo), så jag kan inte bistå med detaljerad debug-hjälp just nu. Tips till Telia: Aktivera finessen med play-funktionalitet för det senaste dygnet igen, så kan vi alla hjälpa till mycket bättre.
Redigerat av elofu17, 14 oktober 2010 - 20:57.
Postad 15 oktober 2010 - 01:51
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
När får jag HD på Telias digitalTV? Den 1:a november börjar man sända HD i marknätet!
Postad 15 oktober 2010 - 06:51
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Dessa kanaler kommer boxer att FRITT börja sända i marknätet from. 1/11
SVT1 HD
SVT2 HD
MTVN HD
National Geographic Channel HD
Canal+ HD
Varför kan vi Teliakunder inte få båda SVT1HD och SVT2 HD?? (även att det just nu är lite småproblem med kanalen som det verkar)
Postad 15 oktober 2010 - 07:11
Unregisteredacacb5f3
-
Unregisteredacacb5f3
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Dessa kanaler kommer boxer att FRITT börja sända i marknätet from. 1/11 SVT1 HD SVT2 HD MTVN HD National Geographic Channel HD Canal+ HD
Varför kan vi Teliakunder inte få båda SVT1HD och SVT2 HD?? (även att det just nu är lite småproblem med kanalen som det verkar)
Fritt?? förutom SVT1 HD och SVT2 HD lär du nog behöva betala! Dessutom har väl SVT2 HD inte börjat sändas någonstan än? Men visst, jag håller med om att detta måste öka trycket på Telia att börja leverera fler HD kanaler till oss med ADSL....
Postad 15 oktober 2010 - 07:32
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Fritt?? förutom SVT1 HD och SVT2 HD lär du nog behöva betala! Dessutom har väl SVT2 HD inte börjat sändas någonstan än? Men visst, jag håller med om att detta måste öka trycket på Telia att börja leverera fler HD kanaler till oss med ADSL....
Läs nedanstående, saxat från boxer.se Den 1 november börjar HDTV att sändas via Boxer och det svenska marknätet. Från starten kommer drygt hälften av alla svenska hushåll ha möjlighet att ta emot de högupplösta sändningarna. Nätet byggs sedan ut för att nå i stort sett alla svenska hushåll. – Boxers programutbud, i kombination med marknätets fördelar kring enkelhet, täckning och mobilitet, gör att det finns förutsättningar för att hdtv äntligen får sitt genombrott i Sverige. Nu bli hdtv något för alla, säger Crister Fritzson, koncernchef Teracom. Sändningarna kommer igång den 1 november med både fri-tv-kanaler som går att titta på utan abonnemang, samt ett antal betal-tv-kanaler som ingår i Boxers tv-paket. Sveriges Televisions båda huvudkanaler – SVT1 och SVT2 – kommer båda att sändas utan abonnemang i HDTV. Den 1 november kommer 17 sändarstationer att starta distributionen av hdtv. Innan årsskiftet startar sändningarna från ytterligare 16 stationer, vilket innebär att cirka 70 procent av hushållen har möjlighet att ta in hdtv-sändningar via marknätet. Nätet byggs sedan ut etappvis och beräknas nå nästan alla svenska hushåll under 2012
Postad 15 oktober 2010 - 07:47
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Problemen sker bara på SVTHD. SVT1 funkar fint, både i stereo och i DD-läge. Det är ett nytt fenomen som startade för kanske tre veckor sedan på ett ungefär, utan att jag gjort några ändringar. OM jag gjort någon ändring är det att gå över från 720p till 1080i. Kan videoinställningen påverka ljudet månne? Ja kanske iom att dataströmmarna ska vara synkade med varandra...
Kan bara säga att det inte har med 1080i eller 720p att göra eftersom jag har samma problem och kör 720p, sen när det uppkom har jag ingen aning om, ser inte så mycket på HD, senast var nog Vickans bröllop.
Postad 15 oktober 2010 - 08:59
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
När får jag HD på Telias digitalTV? Den 1:a november börjar man sända HD i marknätet!
OM du inte redan läst det så finns SVT1HD, Canal + SPORT HD och Canal + FILM HD tillgängliga i Telias utbud. Dock finns det en begränsning för Telia kunder med ADSL: För dig med Telia Digital-tv via adsl i telejacket För att kunna få hdtv kommer det att krävas*: * Rätt digital-tv box (enligt ovan) * Det kombinerade modemet/trådlösa nätverket Telia Smart » * Själva ledningen måste ha rätt tekniska förutsättningar och ett max-avstånd till telestationen på 1,5 km Hdtv på adsl går inte att kombinera med ett Tvilling-/extraabonnemang. Telia Smart: Förutom funktionerna som modem och trådlöst nätverk ger så säkerställer Telia Smart hd-tjänstens kvalitet och ger högre överföringshastighet. *) Tekniska begränsningar gör att vi inte kan leverera hdtv till alla kunder. /Ante
Postad 15 oktober 2010 - 09:04
Unregisteredacacb5f3
-
Unregisteredacacb5f3
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Läs nedanstående, saxat från boxer.se
Den 1 november börjar HDTV att sändas via Boxer och det svenska marknätet. Från starten kommer drygt hälften av alla svenska hushåll ha möjlighet att ta emot de högupplösta sändningarna. Nätet byggs sedan ut för att nå i stort sett alla svenska hushåll.
– Boxers programutbud, i kombination med marknätets fördelar kring enkelhet, täckning och mobilitet, gör att det finns förutsättningar för att hdtv äntligen får sitt genombrott i Sverige. Nu bli hdtv något för alla, säger Crister Fritzson, koncernchef Teracom.
Sändningarna kommer igång den 1 november med både fri-tv-kanaler som går att titta på utan abonnemang, samt ett antal betal-tv-kanaler som ingår i Boxers tv-paket. Sveriges Televisions båda huvudkanaler – SVT1 och SVT2 – kommer båda att sändas utan abonnemang i HDTV.
Den 1 november kommer 17 sändarstationer att starta distributionen av hdtv. Innan årsskiftet startar sändningarna från ytterligare 16 stationer, vilket innebär att cirka 70 procent av hushållen har möjlighet att ta in hdtv-sändningar via marknätet. Nätet byggs sedan ut etappvis och beräknas nå nästan alla svenska hushåll under 2012
Ja?!?! det var väl som jag skrev då eller?? Svt kanalerna fria, resten behöver du nått slags abonnemang hos boxer för att se... men du kanske menar att om man redan har någon av kanalerna i något abonnemang så tillkommer ingen extra avgift för att få den kanalen i "HD version"?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|