Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 september 2008 - 08:20

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hej!
Min HD box funkar inga HD-kanaler på längre. Den säger att signalstyrkan är för svag och att den inte kan hitta referenstranspondern på HD-kanalerna. Någon som råkat ut för detta eller vet vad det är?
Hade ute en parabolkille som mätte och kollade min LNB men han hittar inget fel. Signalstyrkan är ok på de "vanliga" kanalerna. Dock så verkar jag tappa lite signal i min kabel från parabolen och till boxen, trots att det bara är ca 10m kabel. Hur mycket signalstyrka behöver man egentligen för HD?

Tacksam för hjälp!

/Bubba

Personligen har jag uppfattat det som att kvaliteten på signalen är viktigare än styrkan (även om ju styrkan måste vara tillräcklig). När jag först fick min box, vill jag minnas att jag hade en styrka någonstans runt drygt 80 (men med bra kvalitet) och då gick det att se på SVT HD. Det var i o f s lite ryck i bilden då och då samt ljudbortfall, fast det var när boxen var helt ny och de flesta andra hade samma problem. Den var ju rätt buggig då. Jag riktade om parabolen, plockade bort min DiSec switch och skaffade en förstärkare vilket har gjort att jag nu ligger på ca 180 i styrka. Har ytterst sällan något problem idag.

Har du 100% fri sikt mellan din parabol och satelliten?

Postad 25 september 2008 - 08:53

StarJD
  • StarJD
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Låter som att ni fått nya problem med boxen .. snackade med CD idag .. om en helt annan grej ..
och fick veta att ... Nu jäklar är deras HD box tipp topp .. man kan få in 4 sat positioner och
en massa annat är fixat. Det blir inga nya boxar .. då denna är bättre än de nya .. ;)

Vilken box pratade dom om? Gissar att det fortfarande inte kommit någon uppdatering till boxen som fixar det här med fler sat positioner?

Postad 25 september 2008 - 12:05

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Vilken box pratade dom om? Gissar att det fortfarande inte kommit någon uppdatering till boxen som fixar det här med fler sat positioner?

Det är CD:s HD-box som kom i juni 2006. Det kom en uppdatering i förrgår som bl.a. ska ge möjlighet att ta in fler sat positioner, timerfunktion och radiokanallista (har inte själv hittat eller hört om ytterligare förändringar, men det kan ju tänkas att en del direkt icke-synliga saker har fixats också).

Postad 25 september 2008 - 14:50

Orolig
  • Orolig
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Precis som NisseM skrev så ska den nya mjukvaran innebära att iaf till största delen fixa det här problemet med kompabiliteten mellan HDMI-versionerna, skönt att det löste sig. :> I övrigt är det väl det som nämnts tidigare: fler sat-positioner, timer och radioläge. Blir intressant att läsa vidare i tråden och se vad som händer med folks boxar. :P

Postad 29 september 2008 - 18:19

dadgom
  • dadgom
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Vår box har blivit helt knäpp efter senaste uppdateringen! Den har börjat hänga sig och alltför ofta kommer en blåskärm som säger att det inte sitter något kort i boxen. Har aldrig haft dessa problem förrut utan de började i samband med senaste uppdateringen ;)

Kan man gå tillbaka till en äldre version av programvaran i boxen?

Postad 29 september 2008 - 18:38

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Min box har oxå krånglat och säger att det inte finns något kort i. Men den hänger sig inte det enda man måste göra är att gå fram och dra ur kortet och sätta i det igen. Men det är jobbigt.

Postad 29 september 2008 - 19:18

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har också detta problem med att den gnäller över att det inte finns någe kort i boxen.
Kom efter uppdateringen.

Postad 01 oktober 2008 - 08:15

kh_vorsteh
  • kh_vorsteh
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Även jag har fått problemet med att det säger att digitalkort saknas efter senaste uppdateringen. :)

En positiv sak däremot är att tidigare när jag stängde av boxen så hängde den sej och jag blev tvungen att boota om den, det fungerar nu utan problem att stänga av och sätta på den igen. B)

Postad 01 oktober 2008 - 10:36

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Har också detta problem med att den gnäller över att det inte finns någe kort i boxen.
Kom efter uppdateringen.

HAR LYCKLIGT VIS INTE UPPLEVT DETTA ÄN:p

Postad 01 oktober 2008 - 12:44

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Inte jag heller... eller i alla fall inte efter uppdateringen. För mig har det hänt någon gång då och då tidigare (kanske 1 gång/månad) och då har det räckt med att ta ut och sätta i kortet igen.

Postad 03 oktober 2008 - 08:00

Unregisteredce27a3d9
  • Unregisteredce27a3d9
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Vet inte om det nämnt än men de uppdateringar som gjorts på senaste mjukvaran är bl a
sat-positioner (sök in flera satelliter), timer och radioläge som tidigare sagt, men även hdmi kompabilitet, IR störning samt text-tv för hearing impaired mm..

Postad 03 oktober 2008 - 13:03

jeje
  • jeje
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Det här om man nu kan säga problem har jag haft hela tiden, enda som jag behöver göra är att trycka lite på kortet så det åker in nån mm så funkar det igen. Jag har däremot ett betydligt mer störande problem och det är TV4:s HD Kanal som har en blinkande vit linje längst ned, det går att zooma bort linjen men det är ju inte vad man vill göra. Nån mer därute som har sett det här fenomenet. OBS! Fanns även innan sista uppdateringen.

jeje

Postad 05 oktober 2008 - 11:26

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Det här om man nu kan säga problem har jag haft hela tiden, enda som jag behöver göra är att trycka lite på kortet så det åker in nån mm så funkar det igen. Jag har däremot ett betydligt mer störande problem och det är TV4:s HD Kanal som har en blinkande vit linje längst ned, det går att zooma bort linjen men det är ju inte vad man vill göra. Nån mer därute som har sett det här fenomenet. OBS! Fanns även innan sista uppdateringen.

jeje

Nej inte i min kombination box/Tv, däremot är det rätt vanligt att TV4HD tappar ljudet, växlar jag till TV4SD finns ljudet, men det är troligtvis utsändningen som tappar ljudet, då ljudet fortfarande inte finns om jag sedan växlar tillbaka till TV4HD

Postad 09 oktober 2008 - 10:42

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Men varför går det inte å få in de fria kanalerna från thor,som man kunde få in me den gammla boxen? Då gick det ju å få in tex mtv dk,no,å fi bla. Hade frågat kundservice om det nån gg å då sa de att det kommer å lösas me ny mjukvara.

Postad 10 oktober 2008 - 14:34

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Men varför går det inte å få in de fria kanalerna från thor,som man kunde få in me den gammla boxen? Då gick det ju å få in tex mtv dk,no,å fi bla. Hade frågat kundservice om det nån gg å då sa de att det kommer å lösas me ny mjukvara.

det är sådär 18mån mellan uppdateringarna, förvänta dig inte för mycket!

Postad 28 oktober 2008 - 09:55

KERNEL
  • KERNEL
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns det någon möjlighet att reseta pin-koden för fabriksåterställning och/eller barnlåset?
Ska ju vara 1234 men det fungerar inte. :)

Postad 31 oktober 2008 - 07:14

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Ok, har försökt testa den nya timerfunktionen nu, och för mig fungerar det sisådär.

Om jag gör en timerinställning och sätter boxen i standby-läge, visas ingen bild (bara ljudet hörs) när boxen hoppar igång. Det är samma både via SCART och HDMI.

Om jag istället struntar i att sätta boxen i standby och låter den vara på, fungerar det bra. Testade att programmera in 5:an på timern och satte sedan boxen manuellt på 1:an. När det var dags, hoppade boxen snällt över till 5:an... och visade bild.

För mig känns det lite fånigt att ha boxen igång hela tiden om jag t.ex. är borta under några veckors tid. Försöker normalt att alltid ha den i standby när jag inte använder den. Verkar som att de lyckats implementera ännu en funktion på mindre bra vis (tänker på EPG:n som fortfarande bara fungerar under speciella förutsättningar).

Är det någon annan som kan bekräfta ovan beskrivna timer-problem?

Postad 20 november 2008 - 00:18

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 740 inlägg
  • 0
Har problem jag med att boxen säger att digitalkortet saknas.Fick ett nytt men samma problem kvarstod.Fick då en ny box men problemet upphörde ej ändå.ringde igen till CD och nu skall dom skicka ytterligare en box men jag tror inte det hjälper. Jag får upp felmeddelandet nästan varje gång jag byter kanal, och att dra ut och stoppa tillbaks kortet fungerar inte utan jag får hålla på och dra ut nätsladden flertalet gånger (av/på knappen fungerar ej vid de flesta tillfällen eftersom boxen hänger sig). På CD påstår dom att dom inte hört ett enda klagomål om detta så att fixa ett problem som inte finns är ej aktuellt. Är det verkligen så att inte en enda av oss som har denna box påtalat detta för CD?

Postad 20 november 2008 - 09:02

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Har problem jag med att boxen säger att digitalkortet saknas.Fick ett nytt men samma problem kvarstod.Fick då en ny box men problemet upphörde ej ändå.ringde igen till CD och nu skall dom skicka ytterligare en box men jag tror inte det hjälper. Jag får upp felmeddelandet nästan varje gång jag byter kanal, och att dra ut och stoppa tillbaks kortet fungerar inte utan jag får hålla på och dra ut nätsladden flertalet gånger (av/på knappen fungerar ej vid de flesta tillfällen eftersom boxen hänger sig). På CD påstår dom att dom inte hört ett enda klagomål om detta så att fixa ett problem som inte finns är ej aktuellt. Är det verkligen så att inte en enda av oss som har denna box påtalat detta för CD?

Jag har anmält samma problem till dem, men det var ju till kundtjänst och det var nog inte någon som brydde sig då eftersom jag fick min box utbytt då den krånglade med hängningar. Dock började jag få samma fel som du för några veckor sedan. Det var i så stor utsträckning att det inte var kul längre + att den fick för sig att jag inte hade behörighet på kanalerna oavsett om jag lät kanalen stå på under flera timmar, så jag fick mitt kort utbytt och nu rullar det som tåget. Jag kan nog lägga min röst för att det inte är boxen utan kortet som spökar. Får nog tacka tjejen på CD kundtjänst som kostnadsfritt bytt mitt kort och såg till att jag hade det 2 dagar senare fast det kunde ta längre tid.

Postad 20 november 2008 - 13:47

xstase
  • xstase
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ja jag har också en vit linje längst ned på skärmen när jag kör TV:4 HD, den är där ibland och ibland inte. Här om dagen så försvann SVT1 och SVT2 ur min favoritlista, så det är bara att sätta sig en timme och göra en ny favoritlista, för jag har inte kommit på nåt bra knep att flytta om kanalerna när de ligger inne i favoritlistan.

Mvh
X

Postad 21 november 2008 - 07:33

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Jag upptäckte igår att jag kan styra ljudet mha fjärren, fast jag kör med AC3. Verkar vara ytterligare en nyhet efter uppdateringen, för det har tidigare bara funkat med analogt ljud.

Postad 21 november 2008 - 08:10

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Får nog börja med att idiot-förklara CD´s tekniska avdelning, har PRECIS samma problem som dig och fick först nytt kort som inte hjälpte mycket. Efter kontakt med CD igår så sa dom "ja men flytta boxen en bit från TV:n så löser det sig "nog" eftersom TV:n kan störa ut boxen. Varpå jag replikerade med att det fungerat klanderfritt i nästan ett år och eftersom boxen redan idag står en halvmeter från TVn är inte den så kallade "strålningen" något problem?
Tjejen hörde på mig att jag tyckte dom var idioter även om jag inte sa det rakt ut när jag sa att "då får jag väl skarva ERA kablar med icke original så den kommer 5 meter från tvn då..." Hon visste ju inte riktigt vad hon skulle svara så antar att "chefen" på plats sagt åt henne att köpa tid. Till råga på allt hade dom bara sparat en tiondel av allt som skulle varit antecknat vid första kontakten med dom om detta... Tur man sparar mail så man kan överbevisa dom.

Just nu har jag inte mycket för deras tekniska support och så kallade kundservice.

Jösses, var i kontakt med kundservice och nu skickar dom en ny låda! Hoppas hoppas denna är bättre!!!

Redigerat av Aouseus, 21 november 2008 - 11:58.

Postad 21 november 2008 - 18:43

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 740 inlägg
  • 0

Får nog börja med att idiot-förklara CD´s tekniska avdelning, har PRECIS samma problem som dig och fick först nytt kort som inte hjälpte mycket. Efter kontakt med CD igår så sa dom "ja men flytta boxen en bit från TV:n så löser det sig "nog" eftersom TV:n kan störa ut boxen. Varpå jag replikerade med att det fungerat klanderfritt i nästan ett år och eftersom boxen redan idag står en halvmeter från TVn är inte den så kallade "strålningen" något problem?
Tjejen hörde på mig att jag tyckte dom var idioter även om jag inte sa det rakt ut när jag sa att "då får jag väl skarva ERA kablar med icke original så den kommer 5 meter från tvn då..." Hon visste ju inte riktigt vad hon skulle svara så antar att "chefen" på plats sagt åt henne att köpa tid. Till råga på allt hade dom bara sparat en tiondel av allt som skulle varit antecknat vid första kontakten med dom om detta... Tur man sparar mail så man kan överbevisa dom.

Just nu har jag inte mycket för deras tekniska support och så kallade kundservice.

Jösses, var i kontakt med kundservice och nu skickar dom en ny låda! Hoppas hoppas denna är bättre!!!

Fick min nya idag,det hjälpte föga.Samma skit kvarstår. Prövade att ringa fick plats 34 i kön så det sket jag i ikväll. Återkommer i morrn när jag pratat med dom. Detta är den 3:e boxen och andra kortet.Måste ju vara ett FWproblem.

Postad 22 november 2008 - 05:53

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Att det är ett mjukvaru/FW-problem ser jag som självklart, samma bugg har existerat sedan starten om än i olika skepnader.

Först hade vi frysbuggen, boxen kunde fungera dagar eller rentav veckor utan problem, fram till dess att den helt plötsligt hängde sig.
Lösningen på detta var en mjuk reboot (hålla in strömknappen på boxen i 5 sekunder eller så), orsaken är lite mer oklar men problemet visades med högre frekvens om man bläddrade snabbt mellan flera kanaler med P+ eller P- knapparna.
Även efter längre tids drift kunde problemet uppstå även vid kanalbyte från t ex. TV3 till TV4, inga "våldsamma" kanalbyten från t ex. TV3 till Canal + via intryckt P+ (som kunde trigga buggen mer frekvent).

Vid en mjukvaruupdate försvann detta problem men under samma förhållanden dök istället en ny upp, boxen rebootade sig själv.
Denna existerade fram till den senaste mjukvaruversionen släpptes, men återigen dök en annan bugg upp i dess ställe.
Nämligen "sätt i programkort", precis som tidigare uppstår denna i samma typ av situationer som de tidigare vilket IMO tyder på att fixen ännu en gång handlat om att byta ut gamla buggar mot nya.

Att ingen av HD-boxarna från Sagem varit helt buggfri förklarar ganska väl var problemet sannolikt ligger, något som knappast hjälps av dåliga uppdateringsintervall och magra funktionalitetsförbättringar i de få uppdateringar som sker.
Om det sen är Canal Digital eller Sagem som är orsaken till dessa intervall är en bra fråga, men oavsett vilket så är det under all kritik då andra "märkesboxar" är stabilare vid leverans och snabbare att uppdateras vid problem (som oftast löser desamma istället för att sminka om befintliga buggar).
Lösningen känns solklar sett i ett längre perspektiv, byt boxleverantör, men självklart måste man fixa så att befintliga boxar fungerar tillfredställande också.

Nu är det också så att inte alla boxar är drabbade alt. att frekvensen vid vilka fel uppstår är tätare/längre isär, något som mycket väl kan bero på olika revisioner av boxen eller liknande.
Men att det rör sig om mjukvaran ev. i samspel med hårdvaran känns tämligen sannolikt.
Några synpunkter/idéer om detta, känns problemen igen?

Postad 30 november 2008 - 19:35

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Var i kontakt med CD idag på förmiddagen efter att vi fick den "nya" boxen i veckan. Bytte den gamla boxen mot den nya och allt var frid o fröjd den hämtade själv en uppdatering och startade sen igång sig och allt var bra tills vi skulle titta på en HD-kanal "signalkvalitet för låg" eller liknande... Mummel mummel, ok, kanske behöver en till uppdatering och kollade i menyn om man kunde hämta nån ny men icke. Och som toppen på gräddmoset, igår lördag kväll hände precis samma sak som med den gamla boxen; Den låste sig o sa att didgtalkortet var ogiltigt.

Som tur var hade vi inte skickat tillbaks den gamla boxen eftersom vi ville prova om HD-kanalerna fungerade som dom skulle med den; o tro fan det, HD-kanalerna fungerade 100% MEN precis som inna så låste sig boxen emellanåt.

Ringde till CD och påtalade att dom skickat en ommöjligt ännu sämre box än den vi redan har, varpå killen blev lite osäker och skrev ner allt jag påtalade och skulle gå o prata med nån ansvarig.

Nu till det roliga;
1) Har du nån lågenergi-lampa i rummet? Om ja så KAN den störa boxen.
Svar; Nej, tittar runt i rummet på alla lampor och ingen låg-energi.
2) OK, kan du ta kortet från din HD-box o prova i din Combo-box?
Svar; Ok, (testade och det fungerade riktigt bra, detta gjordes för att utesluta kortet, märk väl att vi redan fått en nytt kort just för att utesluta detta)
3) Kan du koppla om boxen så du enbart använder SCART och inte HD-kabel?
Svar; Ja, (gör detta medans han väntar i telefonen) Bild ok men inte alls lika bra som med HD-kabel.
4) Kan du sätta boxen en bit från TV:n?
Svar; (Ilsknar till och förklarar att det redan är en stjärna som föreslaget detta och jag fick köpa en ny HD-kabel då den dom skickar med inte räcker speciellt långt, allt med samma resultat som tidigare)
5) Ok, ska prata med min chef.
Svar; OK, vi kan filma det här o lägga på server så ni kan använda det i utb.syfte o kanske komma fram till nåt klokt.

Går en låååång stund...

Har nu pratat med min chef och båda boxarna ska skickas för felsökning plus att vi skickar ut en ny till dig.
Svar; Vi kommer alltså få hem en tredje box nu?

Ja.
Svar; ok, ser fram emot detta med spänning.

Ja, alltså att det ska vara fel på 2 boxar samtidigt är högst osannolikt.
Svar; Tystnad (bara för att inte ge svar på tal till fel person) men säger nåt som "ja just det...".

När nu den 3:e boxen kommer ska vi sätta in den, testa allt INNAN vi skickar någon av boxarna plus att allt kommer att loggas.

Det värsta tycker jag egentligen är när dom mer eller mindre idiot-förklarar en och måste gå genom sitt manus och gå fråga chefen varje gång dom får en svår fråga dom inte kan svara på (så dom vet hur dom ska svara).

To be continued....

Postad 01 december 2008 - 14:27

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

bla bla bla ....sen igång sig och allt var bra tills vi skulle titta på en HD-kanal "signalkvalitet för låg" eller liknande... Mummel mummel, ok, kanske behöver en till uppdatering och kollade i menyn om man kunde hämta nån ny men icke. Och som toppen på gräddmoset, igår lördag kväll hände precis samma sak som med den gamla boxen; Den låste sig o sa att didgtalkortet var ogiltigt.
To be continued....

Våran box gör precis samma sak. Dålig mottagning på SVT-HD. Tittar man på signalstyrka är det 0 på just den kanalen och riktigt bra på alla andra kanaler. En kanalsökning brukar fixa detta fel.
Ogiltigt programkort brukar kunna lösas genom att ta ut och sätta tillbaka kortet.
Just nu har vi problemet att vi inte kan titta på marksända kanaler. Något vi hade velat göra i ex fredags då alla SVT kanaler fungerade dåligt.
Vi kan helt enkelt inte växla över till DTT.
Sagem har alltid varit ett riktigt skräpföretag. Förr i tiden sålde vi deras ISDN kort och de var också riktigt usla.

Redigerat av kave, 01 december 2008 - 14:37.

Postad 01 december 2008 - 15:48

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Våran box gör precis samma sak. Dålig mottagning på SVT-HD. Tittar man på signalstyrka är det 0 på just den kanalen och riktigt bra på alla andra kanaler. En kanalsökning brukar fixa detta fel.
Ogiltigt programkort brukar kunna lösas genom att ta ut och sätta tillbaka kortet.
Just nu har vi problemet att vi inte kan titta på marksända kanaler. Något vi hade velat göra i ex fredags då alla SVT kanaler fungerade dåligt.
Vi kan helt enkelt inte växla över till DTT.
Sagem har alltid varit ett riktigt skräpföretag. Förr i tiden sålde vi deras ISDN kort och de var också riktigt usla.

Förklara detta;

Ni har signalstyrka 0 ok då kan jag förstå att bilden inte finns där vilket ändå är konstigt om ni haft det innan men vi har signal på mer än 65% på ALLA Hd-kanaler och ändå ingen bild med den "nya" boxen?!? Men jättebra med den gamla boxen och detta med ogiltigt kort vet vi ju att det löser problemet tillfälligt med att dra ur o sätta i igen men när det händer ett par tre gånger på en kväll blir lätt lite sne på det hela.

Blir såååå trött på det!!!!!!!!!! Tittade till o med på altnerativet Viasat men icke sa nicke, känns lika hopplöst där.

Nej, nu får Sverker ta o rycka in tycker jag i detta. I vilket annat land hade man tolererat o betalat för undermåliga produkter?

Ha det!

Postad 01 december 2008 - 16:52

xstase
  • xstase
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nån som vet hur man med lätthet kan plocka om kanalerna i kanallistan utan att skapa en ny kanallista, och om man har en kanalllista och t:ex har Canal + HD på säg kanlaplats nr 17 och vill flytta den till kanalplats 12, kan man göra det på något smidigt sätt?

Jag har en gammal Humaxbox med Viasatkort i, med den kan man flytta runt kanalerna hur man vill.

Mvh
X

Postad 02 december 2008 - 17:21

Unregistered6b9c4f34
  • Unregistered6b9c4f34
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag har följt denna diskussion sedan den startade.
Kan bara konstatera att jag har råkat ut för flera av de fel som beskrivs.
HD boxen är det värsta skräp jag haft i huset, någonsin...!
Tyvärr blir det ganska komiskt att läsa inläggen och hur kontakten med CD går.

Till saken.
Mitt abb. går ut vid årsskiftet.
Ringde precis till CD för at höra vad de erbjöd.
Jag har full CD utbud inkl. C+.
Vid förlängning 1 år så fick jag två mån gratis och kunde köpa den nya HD boxen för 2495:-
Är det värt det?
Finns det andra alternativ med boxar?
Är det någon som lyckats få ner priset ytterliggare??

Dagens roligaste kommentar, när jag hotade att byta till Viasat, var.. håll i er....

Ja, vi är ju mycket bättre att ta hand om befintilga kunder än Viasat.
Vad skall man säga.....?

Hälsningar,

Maxfar

Postad 02 december 2008 - 17:33

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag har följt denna diskussion sedan den startade.
Kan bara konstatera att jag har råkat ut för flera av de fel som beskrivs.
HD boxen är det värsta skräp jag haft i huset, någonsin...!
Tyvärr blir det ganska komiskt att läsa inläggen och hur kontakten med CD går.

Till saken.
Mitt abb. går ut vid årsskiftet.
Ringde precis till CD för at höra vad de erbjöd.
Jag har full CD utbud inkl. C+.
Vid förlängning 1 år så fick jag två mån gratis och kunde köpa den nya HD boxen för 2495:-
Är det värt det?
Finns det andra alternativ med boxar?
Är det någon som lyckats få ner priset ytterliggare??

Jag fick 3 månader gratis och boxen för 2495, men jag förlängde i 24 månader.

Har haft denna HD-box utan hårddisk sen december 2006 och inte haft några större problem alls. Samma box och samma kort hela tiden inga byten har varit nödvändiga. Ja den har hängt sig då och då men uppskattningsvis kanske det varit nån gång i månaden och det kan jag stå ut med när den faktiskt ger så härligt bra bild i HD. Den är nu inflyttad i sovrummet och fungerar bra där.

HD-boxen med hårddisk har jag bara haft några veckor så jag kanske inte har underlag för att uttala mig om den än så länge men den fungerar problemfritt så här långt.

Postad 02 december 2008 - 20:36

johan_l
  • johan_l
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
fick problem med min inspelningsbara CanalDigital HD box. Stängde av boxen via fjärren, och när jag kopplade på den 5 min senare gick den inte längre igång. Den kommer till "init" texten, funderar en stund, och bootar sen om. Såhär håller den på i det oändliga. Har prövat att koppla ur ström, + alla andra kablar. Inget funkar. Lät den "vila" utan ström i 30 min, samma sak. Nån annan som stött på samma?

Flyttade över kortet i en gammal CD box, och det funkade direkt, så vet med 99% säkerhet att felet är i själva boxen.

Om det blir till att be om en ny box av CD, hur går det till i praktiken i såfall (retur av gammal box etc)?

Redigerat av johan_l, 02 december 2008 - 20:43.

Postad 02 december 2008 - 21:37

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0

fick problem med min inspelningsbara CanalDigital HD box. Stängde av boxen via fjärren, och när jag kopplade på den 5 min senare gick den inte längre igång. Den kommer till "init" texten, funderar en stund, och bootar sen om. Såhär håller den på i det oändliga. Har prövat att koppla ur ström, + alla andra kablar. Inget funkar. Lät den "vila" utan ström i 30 min, samma sak. Nån annan som stött på samma?

Flyttade över kortet i en gammal CD box, och det funkade direkt, så vet med 99% säkerhet att felet är i själva boxen.

Om det blir till att be om en ny box av CD, hur går det till i praktiken i såfall (retur av gammal box etc)?

Om du får en ny box så skall du skicka in den gamla i den karton nya bxen kommer i och du får en returetikett att klistra på kartongen. Se till att få kvitto feån inlämningsstället.

Postad 04 december 2008 - 13:45

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Liten update;

Var i kontakt med CD idag i o med att vi fick returfraktsedeln på den ena boxen häromdan men ingen ny box.

Passade på att säga upp multi-abb till vår combo-box (går över till Smartwi) och bad henne även kolla var den 3:e boxen, ska tydligen komma imorgon så då blir det test igen.

Passade även på att känga deras tekniska kundtjänst och hon förnekade inte att de fanns en o annan "mindre" belevad person där.

Nåväl, dom kreddar 2mån än så länge för det strul som varit hittintills så får vi se sen...

MEN påtalade tydligt att vi får se hur det fortlöper med den "gamla" HD-boxen huruvida vi väljer att vara kvar hos dom...

Kred till CD blir; För en gångs skull var det rätt person på rätt plats.

Just det, hon satt på avdelningen för "Avsluta abonnemang".

Ha det så länge!

Redigerat av Aouseus, 04 december 2008 - 13:46.

Postad 05 december 2008 - 16:18

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Då fick vi 3:e boxen igår och efter ett visst svärande (efter att den uppdaterat sig själv o var klar med hämtningen så sa den att signalkvalitén var alldeles för låg på ALLA kanaler) ringde vi CD igen, snacka om att dom blev långa i hakan när jag beskrev problemet.

Satte i vår 1:a box vi haft sen start och fick fram alla kanaler utan prob. Gjorde en fabriksåterställning på nya boxen med CD på linjen = ingen skillnad. Hon gick för att prata med sin chef, under denna stund så provade jag själv med "mjuk reset" = hålla on/off på boxen intryckt i mer än 5 sek varpå boxen blinkar till o säger "download complete" men vänta nu, det gjorde den innan också. Nåväl bild på alla kanaler fanns det och CD kunde inte förklarar det hela mer än att "ja den var nog inte klar med uppdateringen".

Så nu sitter vi med box 3 och skickat tillbaks de andra...

Postad 07 december 2008 - 09:55

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Om du bytt box två ggr och felet kvarstår är det kanske inte boxen det är fel på utan din signal som är för svag eller en annnan fjärrkontroll som boxen efter uppdatering inte "tål"

Visserligen är kvalitén på Sagem (franskt säger allt) tvivelaktig, men min box funkar felfritt och att TRE boxar skulle ha samma fel känns som låg sannolikhet.

En annan lösningsmängd är förstås att Sagem bytt HW under resans gång och att den + ny FW spelar dessa spratt....

Redigerat av Nisken, 07 december 2008 - 10:00.

Postad 07 december 2008 - 17:07

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
He he,

Ja du vad ska man svara?

Idag efter ett par dagars användande kom första "Digitalkort ogiltigt".

Så jag säger bara;

"I rest my case"... Det är under all kritik hur kvalisorten är på dessa boxar OCH vi har INTE haft problem på hela tiden vi haft abb. (ca. 2år) det är först nu sen oktober/november som det strular. Så någonting har hänt om det är Sagem el. CD vet vi ej OM nu inte någon superärlig person som jobbar på CD och dessutom huserar här på detta forum kan svara på vad som är gjort de senaste 2 mån?

Betalar jag för en tjänst förväntar jag mig och dessutom SKA det fungera (framförallt HW), i alla fall efter första omgången utbytes-box.

Postad 08 december 2008 - 15:52

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
Är det någon vänligsjäl som kan förklara för mig hur fabian jag gör för att få bort ljudförskjutningen på kanaleran om jag kör via förstärkaren... Kan tyvärr inte göra det i stärkaren...

Tpfh

//Peter

Postad 08 december 2008 - 16:25

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Är det någon vänligsjäl som kan förklara för mig hur fabian jag gör för att få bort ljudförskjutningen på kanaleran om jag kör via förstärkaren... Kan tyvärr inte göra det i stärkaren...

Tpfh

//Peter

Ett sätt att lösa problemet är att införskaffa en gammal hederlig CRT TV, då kommer bild och ljud i sync. Annars blir det nog svårt om du inte har någon ljudfördröjning i receivern.

Postad 09 december 2008 - 11:34

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Kred till CD blir; För en gångs skull var det rätt person på rätt plats.

Just det, hon satt på avdelningen för "Avsluta abonnemang".

Ha det så länge!

Synd att de sätter den bästa personalen på de stället :)

CD vet vi ej OM nu inte någon superärlig person som jobbar på CD och dessutom huserar här på detta forum kan svara på vad som är gjort de senaste 2 mån?

Betalar jag för en tjänst förväntar jag mig och dessutom SKA det fungera (framförallt HW), i alla fall efter första omgången utbytes-box.

Max74 på detta forum jobbar för CD men han svarar aldrig på PM som han har lovat , vilket förklarar CD policy att vara bra med kunder.

Postad 10 december 2008 - 12:45

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 740 inlägg
  • 0

Om du bytt box två ggr och felet kvarstår är det kanske inte boxen det är fel på utan din signal som är för svag eller en annnan fjärrkontroll som boxen efter uppdatering inte "tål"

Visserligen är kvalitén på Sagem (franskt säger allt) tvivelaktig, men min box funkar felfritt och att TRE boxar skulle ha samma fel känns som låg sannolikhet.

En annan lösningsmängd är förstås att Sagem bytt HW under resans gång och att den + ny FW spelar dessa spratt....

Jag hade en antennkille här igår som bytte microvågshuvud och kalibrerade parabole.Signalen som han mätte fram med sitt instrument nere vid boxen är maximal ändå får jag felmeddelande att kort saknas eller signal för svag. Comboboxen och tvillingboxen funkar felfritt och har 90 i både nivå och styrka. CD skickar nu ytterligare en box (nr 4) och två nya kort har jag fått så vi får se.Jag har både nya och gamla boxen så jag har olika HW-versioner.

Postad 10 december 2008 - 15:43

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Fråga;

OM man skulle lägga upp ett formulär eller annat som man kunde fylla i här på forumet, ett för boxen med HD och ett för denna utan HD och så fick alla som fyllde i den skicka vars en gång till CD, inte tusan kan CD ignorera om det blir flera som rapporterar om samma fel och vilka fel det är...

Skulle inte detta fungera får man väl göra en "Sverker"? För inte kan väl CD stå i TV o säga "nej, vi har inga såna problem, detta är första gången vi är med om det..." för det är ju det svaret man får när man ringer in o påtalar problemen...

Tack för mig!

Postad 10 december 2008 - 15:48

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag hade en antennkille här igår som bytte microvågshuvud och kalibrerade parabole.Signalen som han mätte fram med sitt instrument nere vid boxen är maximal ändå får jag felmeddelande att kort saknas eller signal för svag. Comboboxen och tvillingboxen funkar felfritt och har 90 i både nivå och styrka. CD skickar nu ytterligare en box (nr 4) och två nya kort har jag fått så vi får se.Jag har både nya och gamla boxen så jag har olika HW-versioner.

Samma här,

gamla boxen var från när de började med HD sändningarna = 2 år gammal (och då ska man ändå tänka på att den fungerat klanderfritt i så gott som 2 år så nåt lurt är det sen tidiga hösten) medans de andra 2 man fått är från en betydligt senare serie med annan HW.

Postad 10 december 2008 - 22:06

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Ett sätt att lösa problemet är att införskaffa en gammal hederlig CRT TV, då kommer bild och ljud i sync. Annars blir det nog svårt om du inte har någon ljudfördröjning i receivern.

Du kan fixa en analog fördröjning genom att variera längden på signalkabeln till receivern.... :)

Redigerat av Nisken, 10 december 2008 - 22:07.

Postad 11 december 2008 - 11:45

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Fråga;

OM man skulle lägga upp ett formulär eller annat som man kunde fylla i här på forumet, ett för boxen med HD och ett för denna utan HD och så fick alla som fyllde i den skicka vars en gång till CD, inte tusan kan CD ignorera om det blir flera som rapporterar om samma fel och vilka fel det är...

Skulle inte detta fungera får man väl göra en "Sverker"? För inte kan väl CD stå i TV o säga "nej, vi har inga såna problem, detta är första gången vi är med om det..." för det är ju det svaret man får när man ringer in o påtalar problemen...

Tack för mig!

Det enda CD kommer att göra när man klagar på bristerna är att de säger "det kommer en ny box snart köp den för den är bättre". Detta var det svaret jag fick när jag klagade på den första HD boxen som inte höll måttet och som jag betalade 1595 kr för.

Postad 11 december 2008 - 12:46

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det enda CD kommer att göra när man klagar på bristerna är att de säger "det kommer en ny box snart köp den för den är bättre". Detta var det svaret jag fick när jag klagade på den första HD boxen som inte höll måttet och som jag betalade 1595 kr för.

1595:-??? När då? Vi betalde inte mer än en 10-krona när vi började med HD-abb från CD (erbjudande hösten -06)...

Men hur gäller egentligen, 3 försök till rep. och sen kan man häva köp?

Postad 11 december 2008 - 13:19

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

1595:-??? När då? Vi betalde inte mer än en 10-krona när vi började med HD-abb från CD (erbjudande hösten -06)...

Kan tala för mig själv bara, men jag köpte boxen för 1595:- men behövde vid tillfället bara binda mig i 12mån istället för 24mån som var alternativet vid 10:-... Allergisk mot bindningstider...

Jag har ju tidigare haft otroliga problem med min box, men för bara ett par veckor sedan fick jag ett nytt kort då det gamla var ut slitet så jag fick felmeddelanden om både att jag inte hade behörighet till att jag skulle stoppa in kortet. Men nu funkar allt för d###### bra, har bara någon hängning ibland, men den startar upp som den ska sedan utan problem. Enda skillnaden nu mot då är att jag har ett annat kort än förut... Det bästa är att jag nu faktiskt kan stänga av boxen när jag sett färdigt och den funkar när jag sedan vill titta igen utan att hänga sig ca 10ggr och klaga på kortet mm Och slipper rycka kortet in och ut och göra 2-3 ominstallationer... Har ändå haft ca 190 i signalstyrka hela tiden.

Nu är jag så positiv att jag funderar på boxen med hårddisk,, men det är ju det där med bindningstider oxå....

Postad 12 december 2008 - 12:46

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Detta var vid 06 behövde bara binda mig i 12 månader.

Postad 15 december 2008 - 12:45

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Fan......

//Peter

Postad 16 december 2008 - 11:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 740 inlägg
  • 0
Fick nu den 4:e boxen och samma fel. Tog hit antennkillen igen då det fortfarande kom upp kort saknas och svag signal osv.Bytte nu kabel från parabolen till en splitter ny,mätte signalen och antennkillen säger att signalen är klockren,han fattar inte vad det kan vara för problem,han har inte varit med något liknande så jag ringer upp CD medans han är här och talar om för dom att samma problem kvarstår och dom fattar inte heller vad det kan bero på så en tekniker skall ringa upp inom 2 dagar. Då säger antennkillen att det kanske kan hjälpa om man tar strömmen från ett annat vägguttag som ligger på en annan fas.Nu bor jag i ett hus byggt -52 så vägguttag är en verklig bristvara här och allt,TV , box , hembio, laptop och PS2 ligger på samma vägguttag och dessutom ligger nästan hela bottenplanet på en och samma säkring och det inkluderar även köket. Så ett litet, litet spänningsbortfall kan tydligen påverka boxen så pass att den inte fungerar som den skall trots hög signalstyrka.Antagligen så ger inte transformatorn tillräckligt stark utström ifall inströmmen tappat lite. Kan ju vara så,hoppas det iallafall för nu funkar boxen klanderfritt Hoppas att det är samma fel för er andra för det är ju lätt avhjälpt om inget annat.

Postad 16 december 2008 - 12:49

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 740 inlägg
  • 0

Fick nu den 4:e boxen och samma fel. Tog hit antennkillen igen då det fortfarande kom upp kort saknas och svag signal osv.Bytte nu kabel från parabolen till en splitter ny,mätte signalen och antennkillen säger att signalen är klockren,han fattar inte vad det kan vara för problem,han har inte varit med något liknande så jag ringer upp CD medans han är här och talar om för dom att samma problem kvarstår och dom fattar inte heller vad det kan bero på så en tekniker skall ringa upp inom 2 dagar. Då säger antennkillen att det kanske kan hjälpa om man tar strömmen från ett annat vägguttag som ligger på en annan fas.Nu bor jag i ett hus byggt -52 så vägguttag är en verklig bristvara här och allt,TV , box , hembio, laptop och PS2 ligger på samma vägguttag och dessutom ligger nästan hela bottenplanet på en och samma säkring och det inkluderar även köket. Så ett litet, litet spänningsbortfall kan tydligen påverka boxen så pass att den inte fungerar som den skall trots hög signalstyrka.Antagligen så ger inte transformatorn tillräckligt stark utström ifall inströmmen tappat lite. Kan ju vara så,hoppas det iallafall för nu funkar boxen klanderfritt Hoppas att det är samma fel för er andra för det är ju lätt avhjälpt om inget annat.

Det var nog fan transformatorn som pajat med den ena funkar det med den andra (den gamla) funkar ej. Sura tusenlappar till antennkillen i såfall. Men han ska ju åxå leva.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.