Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2010 - 14:24

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag tycker det är underbart att SE har dumpat både "fast port"-kontakten och MemoryStick som minneskort.
Öppna standarder är i stort sett alltid bättre än stängda och proprietära.

Ja det är skitbra! Eftersom alla stora mobiltillverkare har bestämt att ha micro-usb som gemensam laddare.
Men det är ju inte förens 2012 hoppas dock att de fortsätter med micro-usb å droppar fast porten helt pch hållet på alla telefoner redan nu.

Postad 03 February 2010 - 15:38

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag tycker det är underbart att SE har dumpat både "fast port"-kontakten och MemoryStick som minneskort.

Som det sades innan så är ju inga problem alls att köpa en extra kabel om man nu måste ha det. Dessutom är det ju väldigt smidigt att man kan ha samma kabel till både telefonen och t.ex. kamera eller andra enheter.
Har du en micro-USB- och en mini-USB-kabel så kan du ju koppla i stort sett allt till datorn och slippa massa special sladdar till varje enhet du har.

MemoryStick har ju ingen fördel emot SD. De är dyrare per både GB och prestanda.

Nja du missförstår mig lite. Usb kontakten har jag inget emot, tvärt om. Det är snarare det att den sitter överst och inte i botten på telefonen. Hur ska man tex kunna göra en docka då? Du vet en sån som ifånen har?

Postad 03 February 2010 - 15:44

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nja du missförstår mig lite. Usb kontakten har jag inget emot, tvärt om. Det är snarare det att den sitter överst och inte i botten på telefonen. Hur ska man tex kunna göra en docka då? Du vet en sån som ifånen har?

Det löser de säkert med någon idiotlösning.. får man väl hoppas i alla fall.
De fixade ju det med laddaren på sidan.
http://www.sonyerics...a...=se&lc=sv#a
Men det återstår att se håller dock med dig det hade nog vart betydligt mycket smartare att ha den på undersidan.

Postad 03 February 2010 - 17:06

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Tydligen har nu SE (återigen) bekräftat att x10 släpps med 1.6. Ska se om jag hittar några länkar...
edit:
http://www.sonyerics...lease_FINAL.pdf (ej trådlöst handsfree, ej radio)
http://ow.ly/12Z8C Samma pressmeddelanden med några videos
Samt att Sony Ericsson Canada och UK nämnde det på twitter igår.

haha, kul att det står
262,144 colour TFT touchscreen på den ena
och
65,536 colour TFT Touchscreen på den andra

det där med skärmar verkar inte vara deras starka sida ;)

förresten, tror ni de kommer sälja telefonen i olika "versioner" alltså en version med bara telefon, och en där lite fler tillbehör ingår. Verkar lite som något sådant. Tänker då mest på

In-Box:
• XPERIA™ X10
• Battery
• Stereo portable handsfree
• 8 GB microSD™ card
• Micro USB cable for charging, synchronisation and file transfer
• User documentation
Optional:
• Hi-Fi Wireless Headset with FM Radio MW600
• Car Charger AN300
• Screen Protector ET902

man kan ju alltid hoppas :blink:

Postad 03 February 2010 - 17:42

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det löser de säkert med någon idiotlösning.. får man väl hoppas i alla fall.
De fixade ju det med laddaren på sidan.
http://www.sonyerics...a...=se&lc=sv#a
Men det återstår att se håller dock med dig det hade nog vart betydligt mycket smartare att ha den på undersidan.

Exakt, allt går ju lösa, men att ha porten i botten är klart smidigare, det var som min poäng :blink:

Postad 03 February 2010 - 17:58

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Som det sades innan så är ju inga problem alls att köpa en extra kabel om man nu måste ha det. Dessutom är det ju väldigt smidigt att man kan ha samma kabel till både telefonen och t.ex. kamera eller andra enheter.
Har du en micro-USB- och en mini-USB-kabel så kan du ju koppla i stort sett allt till datorn och slippa massa special sladdar till varje enhet du har.

MemoryStick har ju ingen fördel emot SD. De är dyrare per både GB och prestanda.

Jag tror nu att alla (inte bara SonyEricsson) har standardiserat sig till Micro USB typ B, inte säkert att många andra prylar har typ B på kontakten (ännu).... Jag menar, bara för det är micro USB så är ju inte allt i ett hallonskimmer barafördet.

http://en.wikipedia....pes-usb_new.svg

http://en.wikipedia....rsal_Serial_Bus

Redigerat av what17ever, 03 February 2010 - 18:00.

Postad 03 February 2010 - 18:11

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

haha, kul att det står
262,144 colour TFT touchscreen på den ena
och
65,536 colour TFT Touchscreen på den andra

det där med skärmar verkar inte vara deras starka sida ;)

förresten, tror ni de kommer sälja telefonen i olika "versioner" alltså en version med bara telefon, och en där lite fler tillbehör ingår. Verkar lite som något sådant. Tänker då mest på

man kan ju alltid hoppas :blink:

Jag tror inte det kommer säljas olika versioner i Sverige iaf.
Vit eller svart är det vi kommer få välja på, gissar jag.

Postad 03 February 2010 - 21:19

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Aha, då är jag med :)

Jag tror nu att alla (inte bara SonyEricsson) har standardiserat sig till Micro USB typ B, inte säkert att många andra prylar har typ B på kontakten (ännu).... Jag menar, bara för det är micro USB så är ju inte allt i ett hallonskimmer barafördet.

http://en.wikipedia....pes-usb_new.svg

http://en.wikipedia....rsal_Serial_Bus

Mjo, men med en egen kontakt(som dessutom börjar glappa och har sig efter tag) så blir ju garanterat en extra kabel som dessutom både är dyrare och svårare att få tag i än vanliga USB-kablar. I stort sett alla nya enheter har ju micro-USB nu och då är det ju bara två att välja på istället för att alla ska ha sin egen kabel.
Chansen att kunna låna en kabel om man skulle glömma den ökar ju också markant om alla börjar använda USB.

Edit: Läste vidare om USB på wikipediasidan och där stod det en hel del intressant.
T.ex. att mini-USB är klassat som "deprecated" sedan 2007 så det lär vi ju inte se så mycket av i framtiden. Då återstår ju bara två kontakter, Micro-A och Micro-B och Micro-AB(som passar med både A och B!).
Fattar inte riktigt anledningen till att man har både A och B varianter. Det känns ju bara väldigt dumt.

Sen verkar ju detta låvande:

As of January 30, 2009 Micro-USB has been accepted by almost all cell phone manufacturers as the standard charging port (including Apple, Motorola, Nokia, LG, RIM, Samsung, Sony Ericsson) in the EU and most of the world. Worldwide conversion to the new cellphone charging standard is expected to be completed between 2010 to 2012.

Redigerat av Unregistered38c95f32, 03 February 2010 - 22:11.

Postad 03 February 2010 - 22:55

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Funderar lite kring Android-versionerna till X10:an. Om man nu kör Android på luren, är det så väldigt mycket som behöver göras vid uppgradering till 2.1? Jag menar förutom timescape och mediascape, som ju är applikationer som fungerar på 1.6, så är det ju inte så värst mycket som skiljer från vanilla Android. Så vad är det som skulle ta så mycket tid för att uppgradera luren till 2.1?

Postad 03 February 2010 - 23:11

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Funderar lite kring Android-versionerna till X10:an. Om man nu kör Android på luren, är det så väldigt mycket som behöver göras vid uppgradering till 2.1? Jag menar förutom timescape och mediascape, som ju är applikationer som fungerar på 1.6, så är det ju inte så värst mycket som skiljer från vanilla Android. Så vad är det som skulle ta så mycket tid för att uppgradera luren till 2.1?

Antagligen är det inte en fråga om varför.. Jag tror de redan nästan är klara med utvecklingsbiten men antar att google dröjer lite med licensen för att mjölka ut lite N1:or eller något sådant. Eller så kanske SE vill göra en fuling och marknadsföra en "ny uppdaterad telefon" till sommarn så att de lurar kunderna och säljer lite extra telefoner med samma pris som när telefonen släpptes.
För släppa telefonen med 2.1 tror jag inte är något större problem. Ett annat alternativ är kanske att de vill släppa en balanserad utgåva med 1.6 än en halvdan 2.1 så de får mer tid att utveckla, har ingen aning egentligen detta är vilda gissningar men det skulle kunna vara så.

Postad 03 February 2010 - 23:15

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Antagligen är det inte en fråga om varför.. Jag tror de redan nästan är klara med utvecklingsbiten men antar att google dröjer lite med licensen för att mjölka ut lite N1:or eller något sådant. Eller så kanske SE vill göra en fuling och marknadsföra en "ny uppdaterad telefon" till sommarn så att de lurar kunderna och säljer lite extra telefoner med samma pris som när telefonen släpptes.
För släppa telefonen med 2.1 tror jag inte är något större problem. Ett annat alternativ är kanske att de vill släppa en balanserad utgåva med 1.6 än en halvdan 2.1 så de får mer tid att utveckla, har ingen aning egentligen detta är vilda gissningar men det skulle kunna vara så.

Är det bara jag som tror att den fulingen är långt bort? Är väl ganska mycket kris att den måste slå nu, skulle dem göra en sådan fuling lär ju pressen bli enormt negativ och därmed ett stort dråpslag mot det redan lite dåligt ställda företaget.

Postad 04 February 2010 - 01:48

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tror att den fulingen är långt bort? Är väl ganska mycket kris att den måste slå nu, skulle dem göra en sådan fuling lär ju pressen bli enormt negativ och därmed ett stort dråpslag mot det redan lite dåligt ställda företaget.

Sant. Jag är rätt övertygad att de inte fått 2.1 av Google än. Det är nackdelen med att Google både håller i operativsystemet och släpper egna telefoner.

Postad 04 February 2010 - 03:24

sm6rrp
  • sm6rrp
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Enligt Amazon.de så har dom den vit i lager, nu är min tyska urusel så jag kan ha läst fel men jag tror inte det, men den svarta fanns inte i lager
Mvh Crister

Postad 04 February 2010 - 05:07

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Enligt Amazon.de så har dom den vit i lager, nu är min tyska urusel så jag kan ha läst fel men jag tror inte det, men den svarta fanns inte i lager
Mvh Crister

Verkar som de har en inne. Märkligt att den svarta kostar €537,95 medan den vita kostar €679,00.

Postad 04 February 2010 - 06:55

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Google hade gett förtur till Motorola på 2.x, Eftersom denna lur var tänkt att släppas för bra länge sen så "hann" man inte vänta på att den exklusiviteten gick ut, därför började man jobba med 1.6, men det är massor av saker som har strulat, Qualcomm har haft svårt att leverera en plattform, SE har haft interna problem med utvecklingen, det som ni alla har sett, det går som sirap ibland och sen drar utvecklarna åt ett håll och ledningen åt ett annat.

Men det är tänkt att 2.1 ska släppas "sen". När vet ingen. Men det borde inte dröja mer än ett par månader. Men sen skulle ju telefonen ha släppts för länge sen också.

Det jag tror att ni kan glömma som ägare av en X10´är de små snabba uppdateringarna. Som N1´an som fick multitouch med pinchfunktioner nu i veckan, och om en vecka eller två rullar man ut uppdateringen som frigör allt Ram osv.

SE kommer mest troligt bara att släppa en uppdateringen under X10´ans liv och det blir 2.1.

Eftersom Google mest jobbar med Mjukvara och alltid vill utveckla den delen så känns det lite tryggare och roligare.

SE jobbar med hårdvara och så fort dom krängt en lur så kan dom inte hämta hem så mycket mer pengar och saknar liksom motivering att lägga ner mer arbete på den luren.

Men man har lovat en uppdatering i alla fall.

Postad 04 February 2010 - 07:07

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Mvh Crister

Läser man vidare så verkar de stå 'förmodligen levererbar KW13 2010' - vilket väl känns som V13..

Postad 04 February 2010 - 07:39

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Google hade gett förtur till Motorola på 2.x, Eftersom denna lur var tänkt att släppas för bra länge sen så "hann" man inte vänta på att den exklusiviteten gick ut, därför började man jobba med 1.6, men det är massor av saker som har strulat, Qualcomm har haft svårt att leverera en plattform, SE har haft interna problem med utvecklingen, det som ni alla har sett, det går som sirap ibland och sen drar utvecklarna åt ett håll och ledningen åt ett annat.

Men det är tänkt att 2.1 ska släppas "sen". När vet ingen. Men det borde inte dröja mer än ett par månader. Men sen skulle ju telefonen ha släppts för länge sen också.

Det jag tror att ni kan glömma som ägare av en X10´är de små snabba uppdateringarna. Som N1´an som fick multitouch med pinchfunktioner nu i veckan, och om en vecka eller två rullar man ut uppdateringen som frigör allt Ram osv.

SE kommer mest troligt bara att släppa en uppdateringen under X10´ans liv och det blir 2.1.

Eftersom Google mest jobbar med Mjukvara och alltid vill utveckla den delen så känns det lite tryggare och roligare.

SE jobbar med hårdvara och så fort dom krängt en lur så kan dom inte hämta hem så mycket mer pengar och saknar liksom motivering att lägga ner mer arbete på den luren.

Men man har lovat en uppdatering i alla fall.

Jag tror detta är en nära bild av hur det kommer se ut. Man får hoppas det är lätt att roota den och att det blir en bra community runt x10 så det kommer andra fixar än bara de officiella.

Det är trots allt bara en telefon :)

Postad 04 February 2010 - 10:11

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Jag tror detta är en nära bild av hur det kommer se ut. Man får hoppas det är lätt att roota den och att det blir en bra community runt x10 så det kommer andra fixar än bara de officiella.

Hoppas också det kommer att överlämnas om SE försvinner (eller inte har resurser att patcha telefonen)
Men då får man nog en vanillla android som inte är optimerad (men det finns även risk att man får en överklockad racer variant) Man skulle helst se att det kom från officiellt håll. HTC har fått uppdateringar löpande, så jag vet inte om uppdateringarna går att lägga på automatiskt.

Hoppas bara att x10 blir en framgång för SE.

Postad 04 February 2010 - 11:56

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Hoppas också det kommer att överlämnas om SE försvinner (eller inte har resurser att patcha telefonen)
Men då får man nog en vanillla android som inte är optimerad (men det finns även risk att man får en överklockad racer variant) Man skulle helst se att det kom från officiellt håll. HTC har fått uppdateringar löpande, så jag vet inte om uppdateringarna går att lägga på automatiskt.

Hoppas bara att x10 blir en framgång för SE.

Jo vi får hoppas att X10 blir en hit för SE för det vore väldigt trist om det inte blev nåt mer. I mitt tycke på har ingen lika snygg design som just SE.

Postad 04 February 2010 - 11:59

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Snackade nyss med kundservice på Katshing, hon jag snackade med sa att dom fått V7 som preliminärt lev datum, men det var INTE bekräftat. Men något som hon kollade upp var det ang. radion som dom på deras hemsida skriver att X10an har.
"Mobilen har INTE radio men bundlas med ett blåtandsheadset som har inbyggd radio." !
Får hoppas att det är MW-600 som skickas med!:)

Postad 04 February 2010 - 12:14

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag tror nog inte att vi behöver vara oroliga över uppdateringar. SE lär ju ha lagt ner mängder med pengar på att anpassa och fixa android till den här mobilen och när man då har ett gäng programmerare inkörda i systemet lär det knappast ta lång tid uppdatera systemen eller för den delen att dom lägger ner hela den satsningen. Android är här för att stanna. Det är då min tro och förhoppning :P

Postad 04 February 2010 - 12:26

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Snackade nyss med kundservice på Katshing, hon jag snackade med sa att dom fått V7 som preliminärt lev datum, men det var INTE bekräftat. Men något som hon kollade upp var det ang. radion som dom på deras hemsida skriver att X10an har.
"Mobilen har INTE radio men bundlas med ett blåtandsheadset som har inbyggd radio." !
Får hoppas att det är MW-600 som skickas med!:)

Om så är fallet, det här MW-600, det hänger inte i en halsrem som mitt HBH-DS980? Visst hade det som en klämma för att sätta på kläderna?

Postad 04 February 2010 - 12:37

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Om så är fallet, det här MW-600, det hänger inte i en halsrem som mitt HBH-DS980? Visst hade det som en klämma för att sätta på kläderna?

MW600 har klämma, ingen halsrem.

Postad 04 February 2010 - 12:49

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

MW600 har klämma, ingen halsrem.

Eländes! Jag som är så nöjd med mitt.

Postad 04 February 2010 - 13:08

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Eländes! Jag som är så nöjd med mitt.

Knyt ett snöre så har du gjort en MacGyver-lösning :)
Det ska bli kul och se vad för överraskning som kommer med telefonen.. jag personligen hoppas på MW600..

Postad 04 February 2010 - 13:49

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Knyt ett snöre så har du gjort en MacGyver-lösning :)
Det ska bli kul och se vad för överraskning som kommer med telefonen.. jag personligen hoppas på MW600..

Haha ja det får väl bli nånting åt det hållet :blink: inget spikat datum på luren än va? När skulle den där mässan vara?

Postad 04 February 2010 - 13:51

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Jag tror nog inte att vi behöver vara oroliga över uppdateringar. SE lär ju ha lagt ner mängder med pengar på att anpassa och fixa android till den här mobilen och när man då har ett gäng programmerare inkörda i systemet lär det knappast ta lång tid uppdatera systemen eller för den delen att dom lägger ner hela den satsningen. Android är här för att stanna. Det är då min tro och förhoppning :)

Nej, man har lagt ner Mängder med pengar och tid för att ta fram Timescape och Mediascape. Android fungerar i stort sett "out of the box".

Helst av allt så skulle de vilja slippa att släppa 2.1, men eftersom det blev ett "ramaskri" att den skulle komma med "gamla 1.6" så kände man sig tvingade till att lova en 2.1 uppdatering. Men det blir inte mer som det ser ut nu.

När SE väl har sålt telefonen till dig så tjänar de inte mer pengar på att utveckla ny programvara. De kommer att jobba på nya saker till nya mobiler, men inte till X1´an efter man fått ut 2.1.

Postad 04 February 2010 - 13:53

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Haha ja det får väl bli nånting åt det hållet :) inget spikat datum på luren än va? När skulle den där mässan vara?

15-18 februari:
http://www.mobilewor...s.com/index.htm

Postad 04 February 2010 - 14:18

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Nej, man har lagt ner Mängder med pengar och tid för att ta fram Timescape och Mediascape. Android fungerar i stort sett "out of the box".

Helst av allt så skulle de vilja slippa att släppa 2.1, men eftersom det blev ett "ramaskri" att den skulle komma med "gamla 1.6" så kände man sig tvingade till att lova en 2.1 uppdatering. Men det blir inte mer som det ser ut nu.

När SE väl har sålt telefonen till dig så tjänar de inte mer pengar på att utveckla ny programvara. De kommer att jobba på nya saker till nya mobiler, men inte till X1´an efter man fått ut 2.1.

Jo givetvis tjänar dom inget mer på mig efter den väl är såld. Men som du säger så är väl android klart från start. Och så mycket anpassning kan det väl knappast kräva för att få allt att funka? Dom lär väl dessutom knappast endast släppa den här mobilen med android. Det lär ju komma fler?

Postad 04 February 2010 - 15:08

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Orkar inte quota det tidigare skrivet "den skulle kommit ut för länge sedan".

Var är dina källor Barilla? Q1 sträcker sig ända fram till slutet av mars om du inte visste det. Det sades aldrig något annat än Q1 i den officiella press-releasen såvitt jag vet. Hur vet du att det inte blir något mer "som det ser ut nu". Finns ju inget annat än 2.1 så vad fan skulle programmerarna (som ändå måste jobba med 2.1 så sjuuuukt mycket enligt dig) jobba på?

edit:
såg nu på swedroid att även UK och Tyskarna officiellt ska få den i april.
support-gubben sa mars till mig och det lät inte som något rykte direkt heller.

Redigerat av mornn, 04 February 2010 - 15:13.

Postad 04 February 2010 - 15:15

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Orkar inte quota det tidigare skrivet "den skulle kommit ut för länge sedan".

Var är dina källor Barilla? Q1 sträcker sig ända fram till slutet av mars om du inte visste det. Det sades aldrig något annat än Q1 i den officiella press-releasen såvitt jag vet. Hur vet du att det inte blir något mer "som det ser ut nu". Finns ju inget annat än 2.1 så vad fan skulle programmerarna (som ändå måste jobba med 2.1 så sjuuuukt mycket enligt dig) jobba på?

Jag tror herr B menar att den borde kommit ut för länge sen för att när den kommer i mars så känns det för sent, eftersom alla de andra tillverkarna kommer med liknande modeller. I ärlighetens namn så har B sagt v.13 sen lång tid tillbaka.

Det finns nog enorma mängder uppgifter till Androidutvecklarna på SE. Det är ju inte bara X10 de ska släppa, men det är bara den vi vet om. De jobbar säkert på telefoner som ska släppas om 6-18 månader.

Jag tror som B gör att de ödslar nog inte alltför myckeet resurser på mer än ett par uppgraderingar. Det är nog det vettigaste för ett krisande företag.

Postad 04 February 2010 - 15:32

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Finns ju inget annat än 2.1 så vad fan skulle programmerarna (som ändå måste jobba med 2.1 så sjuuuukt mycket enligt dig) jobba på?

Tror du bara det är programmerarna som jobbar så har du en väldigt naiv syn på utvecklingsprocessen. Visst är kodningen en del i det hela, men det är många steg utöver detta innan en produkt hamnar hos kunderna. Kundanpassning, QA, Delivery etc. Sony Ericsson är inte en liten jolle, utan bör liknas med en stor oljetanker. Det tar lång tid att få igenom beslut och ännu längre tid att göra verklighet av det.

Postad 04 February 2010 - 15:37

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Jag tror som B gör att de ödslar nog inte alltför myckeet resurser på mer än ett par uppgraderingar. Det är nog det vettigaste för ett krisande företag.

Precis! X10:an lär marknadsföras hårt fram till jul, men sen är den antagligen inte intressant längre. Sony Ericsson är inte direkt kända för att supporta sina lurar längre än nödvändigt.

Postad 04 February 2010 - 16:23

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Längtar efter min X10 nu, hoppas verkligen på att det stämmer att man får trådlösa bluetooth-lurar med, verkligen en trevlig "bonus" isf :)

Jag är inte så speciellt insatt i det här med Android, men kan någon som är det förklara varför inte det går göra uppdateringar som automatiskt fungerar till alla Andoid-telefonerna?

Så här... säg att man har en telefon med Android 2.1 installerat. Sen kommer Google med Android 2.2, varför går det då inte installera den på samtliga telefoner? Eller går det? Känns som det måste anpassas för varje ensklid tillverkare?
I fallet med X10 som har mycket bättre kamerafunktioner i sin 1.6 än vad ens 2.1 har kunde väl helt enkelt tillverkaren (eller användaren) få välja om man ville ha kvar SEs kamerafunktioner eller de som följer med i 2.2 tex.

Hade ju varit väldigt smidigt för alla om det gick att lösa så där, som tex Windows-fixar som fungerar till alla datorer, oavsett vilken hårdvara du har. (inom visa gränser då så klart) men det verkar inte vara så... så åter igen, vet någon varför? Jag kanske är helt ute o cyklar här..?

Redigerat av zippiz, 04 February 2010 - 16:33.

Postad 04 February 2010 - 16:34

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag är inte så speciellt insatt i det här med Android, men kan någon som är det förklara varför inte det går göra uppdateringar som automatiskt fungerar till Andoid-telefonerna.

Så här... säg att man har en telefon med Android 2.1 installerat. Sen kommer Google med Android 2.2, varför går det då inte installera den på samtliga telefoner? Eller går det? Känns som det måste anpassas för varje ensklid tillverkare?
I fallet med X10 som har mycket bättre kamerafunktioner i sin 1.6 än vad ens 2.1 har kunde väl helt enkelt tillverkaren (eller användaren) få välja om man ville ha kvar SEs kamerafunktioner eller de som följer med i 2.2 tex.

Hade ju varit väldigt smidigt för alla om det gick att lösa så där, men det verkar inte vara så... så åter igen, vet någon varför?

Jo, en uppdatering från t.ex. 2.x till 2.y består av en mängd funktioner som lagts till eller, det viktigaste i detta fall, funktioner som förändrats eller tagits bort. Ingen tillverkare vill se sina specialprogram (Time- och Mediascape i detta fall) sluta fungera eller bli buggiga om Google trycker ut förändrade funktioner.

Deras egna program är ju det som gör dem unika, hårdvaran kan ju vilken kinesisk OEM-fabrik som helst bygga ihop, och därför måste de anpassa telefonerna och göra dem unika. SE vill ju att deras egna kameraprogram ska användas men om den nya 2.y har förändrats för mycket så kanske den inte funkar längre...

Sen kan man med all säkerhet roota den och installera vaniljandroid, men då kanske man har större acceptans att vissa saker slutar fungera.

Bra svar?

edit: stavfel

Redigerat av Unregisteredaa85384d, 04 February 2010 - 16:35.

Postad 04 February 2010 - 16:35

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Längtar efter min X10 nu, hoppas verkligen på att det stämmer att man får trådlösa bluetooth-lurar med, verkligen en trevlig "bonus" isf :)

Jag är inte så speciellt insatt i det här med Android, men kan någon som är det förklara varför inte det går göra uppdateringar som automatiskt fungerar till Andoid-telefonerna.

Hade ju varit väldigt smidigt för alla om det gick att lösa så där, men det verkar inte vara så... så åter igen, vet någon varför?

En typisk fråga från en som inte pysslar med systemutveckling (inget fel med det dock^^). Det kan bero på en hel del saker. För att ta ett exempel från något annat. Du ska sätta ihop Billy bokhylla 1.6 och har en fin beskrivning över var alla skruvar skall sitta. Du följer den till punk. En vecka senare skall du hjälpa din kompis som har Billy bokhylla 2.1, men nu sitter det inte bara en massa skruvar som skall i, en del skruvhål har flyttats och andra tagits bort för att göra plats till annat smått och gott. Du måste följa beskrivningen för 2.1 och kan inte förlita dig på den du hade till din 1.6 bokhylla.

ps. fin bruce lee btw ^^

Postad 04 February 2010 - 17:13

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Jag tror herr B menar att den borde kommit ut för länge sen för att när den kommer i mars så känns det för sent, eftersom alla de andra tillverkarna kommer med liknande modeller. I ärlighetens namn så har B sagt v.13 sen lång tid tillbaka.

Det finns nog enorma mängder uppgifter till Androidutvecklarna på SE. Det är ju inte bara X10 de ska släppa, men det är bara den vi vet om. De jobbar säkert på telefoner som ska släppas om 6-18 månader.

Ett par uppdateringar är skillnad på en uppgradering, det var mer pik på allt han skriver och att han skriver allt utan källor och verkar dra saker ur hatten.
SE måste nog vara jäkligt duktiga med uppgraderingar och släpp eftersom de faktiskt är ett krisande företag, skiter de i sina kunder gräver de sin egna grav. Enklare än så är det inte.

Walkir: Läs ovanstående rader. Det jag också syftade på är ju att 2.2 2.3 osv inte finns så de inte kan jobba på sådana kommande uppgraderingar. Optimering är något som självklart kommer ske kontinuerligt.

Postad 04 February 2010 - 17:32

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Ett par uppdateringar är skillnad på en uppgradering, det var mer pik på allt han skriver och att han skriver allt utan källor och verkar dra saker ur hatten.
SE måste nog vara jäkligt duktiga med uppgraderingar och släpp eftersom de faktiskt är ett krisande företag, skiter de i sina kunder gräver de sin egna grav. Enklare än så är det inte.

Walkir: Läs ovanstående rader. Det jag också syftade på är ju att 2.2 2.3 osv inte finns så de inte kan jobba på sådana kommande uppgraderingar. Optimering är något som självklart kommer ske kontinuerligt.

Jag har ingen hatt och om jag hade en så hade jag inte dragit fram saker ur den. Jag har sagt min källa, sen kan ni tro på den eller skita i att tro på den.

Att du tycker att SE som är ett "krisande företag" borde lägga 100% av sin verksamhet på att uppdatera din nya X10 som man redan tjänar in alla pengar på får stå för dig. Så fungerar inte dessa företag. Titta på HTC, hur lång tid tog det inte där innan de kom ut med sin uppdatering?

Man måste skilja på hårdvarutillverkare och mjukvarutillverkare. SE säljer i detta fallet en hårdvara till dig med viss egenutvecklad mjukvara. Men det är hårdvaran som drar in pengar. Så fort du har köpt din X10 så kan de inte tjäna mer pengar på dig genom den. Därför är det inte speciellt attraktivt för dom att lägga en massa pengar på att utveckla nya saker till den.

Jämför man med Google t ex så gör de mjukvara och har ett större intresse av att driva den utvecklingen framåt eftersom de tjänar på ett starkt Android. Därför så kommer de att släppa massor av sköna uppdateringar som kommer komma ut direkt på t ex N1 ´an men som förmodligen aldrig kommer komma till X10´an. Då får du köpa "X11" om ett år istället osv.

Två helt olika tänk.

Angående releasedatum så är det fortfarande tidigast vecka 13 som gäller och det är både april och mars i den.

Nu kommer jag och "trollar" igen. :blink:

Men du ska inte tro att du får ett gratis headset, det är självklart påslaget på priset. ;)
Det är bara ett sätt för dom att få dig att köpa två produkter och få dig att tro att du bara köpt en men fått två. Rätt smart knep.

Redigerat av Barilla, 04 February 2010 - 17:30.

Postad 04 February 2010 - 17:36

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Jag har ingen hatt och om jag hade en så hade jag inte dragit fram saker ur den. Jag har sagt min källa, sen kan ni tro på den eller skita i att tro på den.

Att du tycker att SE som är ett "krisande företag" borde lägga 100% av sin verksamhet på att uppdatera din nya X10 som man redan tjänar in alla pengar på får stå för dig. Så fungerar inte dessa företag. Titta på HTC, hur lång tid tog det inte där innan de kom ut med sin uppdatering?

Man måste skilja på hårdvarutillverkare och mjukvarutillverkare. SE säljer i detta fallet en hårdvara till dig med viss egenutvecklad mjukvara. Men det är hårdvaran som drar in pengar. Så fort du har köpt din X10 så kan de inte tjäna mer pengar på dig genom den. Därför är det inte speciellt attraktivt för dom att lägga en massa pengar på att utveckla nya saker till den.

Jämför man med Google t ex så gör de mjukvara och har ett större intresse av att driva den utvecklingen framåt eftersom de tjänar på ett starkt Android. Därför så kommer de att släppa massor av sköna uppdateringar som kommer komma ut direkt på t ex N1 ´an men som förmodligen aldrig kommer komma till X10´an. Då får du köpa "X11" om ett år istället osv.

Två helt olika tänk.

I snitt säger man negativa saker om en produkt till 3 personer, positiva säger man till 1 person.
Att inte göra uppgraderingar till en sådan high-end produkt kommer inte leda till något annat än dålig press för företaget och det hoppas jag även du förstår. Får man dåliga press om det kommer ju fler och fler vara skeptiska att skaffa en ny produkt från företaget vilket leder till inga mer inkomster. Även det hoppas jag att du förstår.

De har ju sin egna market place där man kan köpa också väl? PlayNow heter den såvitt jag vet.

Inga vettiga företag skiter i sina kunder direkt efter köp.

Postad 04 February 2010 - 18:38

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Även jag är intresserad av denna telefon, men jag är en av dem som tror att uppdateringar kommer vara en brist till denna telefon. Dock hoppas jag på motsatsen då den verkar trevlig annars.
För övrigt så är jag ute efter en mobil med bra surfmöjligheter och så bra kamera så möjligt... har ni någon annan att rekommendera för det?

Postad 04 February 2010 - 18:42

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

I snitt säger man negativa saker om en produkt till 3 personer, positiva säger man till 1 person.
Att inte göra uppgraderingar till en sådan high-end produkt kommer inte leda till något annat än dålig press för företaget och det hoppas jag även du förstår. Får man dåliga press om det kommer ju fler och fler vara skeptiska att skaffa en ny produkt från företaget vilket leder till inga mer inkomster. Även det hoppas jag att du förstår.

De har ju sin egna market place där man kan köpa också väl? PlayNow heter den såvitt jag vet.

Inga vettiga företag skiter i sina kunder direkt efter köp.

SE brukar väl uppdatera sina telefoner i ett år efter lansering i butik? Efter den perioden ska det mycket till innan de gör något.

Hur många uppgraderar sina telefoner egentligen? 5-10%? Inte ens alla på detta forum uppgraderar sin telefoner. Folk vet inte att man kan göra det, orkar inte eller hur man gör det. Så hur mycket jobb ska en tillverkare de lägga på en produkt som ledningen tycker är "good enough"?

Postad 04 February 2010 - 18:46

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Jag tror lite på att SE vet med sig att dom inte bör reta upp köparna, alltför mycket då dom trots allt har några lik i garderoben.
Men visst, det återstår att se, 2fel gör ju inte 1rätt med avseende på att dom skulle göra allt rätt den här gången.

Förövrigt gillar jag den nya stämningen i tråden! :)

Keep it going!

SE brukar väl uppdatera sina telefoner i ett år efter lansering i butik? Efter den perioden ska det mycket till innan de gör något.

Hur många uppgraderar sina telefoner egentligen? 5-10%? Inte ens alla på detta forum uppgraderar sin telefoner. Folk vet inte att man kan göra det, orkar inte eller hur man gör det. Så hur mycket jobb ska en tillverkare de lägga på en produkt som ledningen tycker är "good enough"?

Sant, dock är väl frågan hur mycket nya funktioner som tillkommer i uppdateringarna till de 'vanliga' telefonerna?
I Androidfallet så får man väl hoppas att uppdateringarna inte enbart innebär stabilare mjukvara/telefoner.

Postad 04 February 2010 - 19:16

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Har dock tänkt på en sak, hur många uppdateringar kan man verkligen tänkas ha nytta av?
Visst 2.1 är ju väsentlig för att kunna utnyttja hårdvaran fullt ut.
Men efter det, när telefonen flyter på bra, behöver man verkligen fler uppdateringar?

Nya program kan man ju ändå ladda ner, så vad skulle egentligen kunna vara så världsomvälvande att min fullt fungerande telefon inte känns bra utan den?

Bara en tanke i denna uppdaterings-hysteri.

Postad 04 February 2010 - 19:18

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Har dock tänkt på en sak, hur många uppdateringar kan man verkligen tänkas ha nytta av?
Men efter det, när telefonen flyter på bra, behöver man verkligen fler uppdateringar?

Nya program kan man ju ändå ladda ner, så vad skulle egentligen kunna vara så världsomvälvande att min fullt fungerande telefon inte känns bra utan den?

Det kan vara så att vissa program inte går att köra på den versionen (om du har en alltför gammal). Och då talar jag inte om ex bluetooth som inte ska finnas i 1.6 men SE lagt in själva utan programvaror som inte går att köra på för gammal version.

Postad 05 February 2010 - 00:58

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Jag håller med!
Det är överdrivet med alla uppdateringar. Får de telefonen att fungera felfritt med 2.1 så är jag nöjd.

Iom 2.1. kommer ju alla hårdvarufunktioner på telefonen vara aktiverade.
Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för saker i OSet som man måste ha för att köra massa Apps. Är det APIer och sådant så borde ju gå att hacka in dem om man verkligen behöver dem.
De som gör de stora populära apparna kommer förmodligen även se till att de är bakåtkompatibla med 2.1 om många telefoner har det. Det kommer troligen vara en ganska stor del av marknaden som kommer köra 2.1 ett bra tag framöver så att att många apps kommer anpassas även till äldre telefoner.
Jag har en kompis som har en HTC magic som kör 1,5(väl?) och han har än så länge inte stött på några apps som inte fungerar p.g.a. hans version av Android.

Jag kan ha fel, men det känns ändå överdrivet att man måste ha den senaste mjukvaran hela tiden.

Redigerat av Unregistered38c95f32, 05 February 2010 - 01:00.

Postad 05 February 2010 - 01:44

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Tror ni vi kommer få multitouch i samband med att Sony Ericsson uppdaterar X10 med 2.x till vår/sommar? Tycker det ser ut att fungera riktigt bra på Nexus One.

Nu kommer jag och "trollar" igen. :)

Men du ska inte tro att du får ett gratis headset, det är självklart påslaget på priset. :blink:
Det är bara ett sätt för dom att få dig att köpa två produkter och få dig att tro att du bara köpt en men fått två. Rätt smart knep.

Det är klart att det på ett eller annat sätt är inbakat i priset. Men eftersom jag inte har några sådana här lurar, och tycker de verkar trevliga blir jag naturligvis glad om de ingår i det priset som jag ändå tänkt betala för enbart telefonen. De kostar ju trots allt 600kr o köpa löst, så om de ingår är det helt klart ett stort plus.

Redigerat av zippiz, 05 February 2010 - 01:49.

Postad 05 February 2010 - 01:47

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Tror ni vi kommer få multitouch i samband med att Sony Ericsson uppdaterar X10 med 2.x till vår/sommar? Tycker det ser ut att fungera riktigt bra på Nexus One.

Det har de väl lovat?
Vore ju väldigt konstigt om de inte fixade det i samband med uppdateringen. Det borde väl funka i stort sett direkt med 2.1?

Postad 05 February 2010 - 07:30

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det kan vara så att vissa program inte går att köra på den versionen (om du har en alltför gammal). Och då talar jag inte om ex bluetooth som inte ska finnas i 1.6 men SE lagt in själva utan programvaror som inte går att köra på för gammal version.

Nja men det där köper jag inte. Som programmerare så ser man ju oftast till att göra sina program bakåtkompatibla. Så när dom nu till slut får till 3.0, då kommer ju med all sannolikhet programmen vara möjliga att köra på 2.0. Så länge som dom inte går från 32 till 64 bitars system tex.

Postad 05 February 2010 - 07:46

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag håller med!
Det är överdrivet med alla uppdateringar. Får de telefonen att fungera felfritt med 2.1 så är jag nöjd.

Iom 2.1. kommer ju alla hårdvarufunktioner på telefonen vara aktiverade.
Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för saker i OSet som man måste ha för att köra massa Apps. Är det APIer och sådant så borde ju gå att hacka in dem om man verkligen behöver dem.
De som gör de stora populära apparna kommer förmodligen även se till att de är bakåtkompatibla med 2.1 om många telefoner har det. Det kommer troligen vara en ganska stor del av marknaden som kommer köra 2.1 ett bra tag framöver så att att många apps kommer anpassas även till äldre telefoner.
Jag har en kompis som har en HTC magic som kör 1,5(väl?) och han har än så länge inte stött på några apps som inte fungerar p.g.a. hans version av Android.

Jag kan ha fel, men det känns ändå överdrivet att man måste ha den senaste mjukvaran hela tiden.

Jo precis, får dom väl telefonen att utnyttja all sin hårdvara och har 2.X då lär man klara sig länge innan man kommer känna att telefonen inte duger längre. Vad är en API förresten?

Postad 05 February 2010 - 08:44

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Din telefon kommer säkert fungera helt ok utan uppdateringar. Men det jag gillar med uppdateringar är att man hela tiden får en bättre upplevelse. Som t ex nu när Google tryckte ut multitouch på de inbyggda programmen. Pinch Zoom osv.

Sen kanske det kommer en uppdatering av Google maps som tillåter turn by turn navigering, eller fler hemskärmar, eller andra sätt att navigera på telefonen, eller stöd på divx, eller Flash stöd t ex osv osv osv osv.

Det finns hur många anledningar som helst till att det är att föredra en telefon som uppdateras ofta.

X10´an får en uppdatering. Sen får ni köpa en ny mobil om ni vill ha tillgång till nytt "godis".

Redigerat av Barilla, 05 February 2010 - 08:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.