Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

**Officiell tråd - Samsung Galaxy S2 i9100***

3171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 May 2011 - 18:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Är det någon som har hittat någon OTG kabel för att koppla in USB-minnen m.m. Skall vara Micro-b till vanlig USB hona. Vill helst köpa ifrån sverige, men hittar ej någon.

Köp från dealextreme....snorbilligt..
Beställt flera grejor därifrån..
Inga problem..Dock lite lång leveranstid

Postad 30 May 2011 - 18:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Moparman, dig känne rman igen från N900 tråden.

Jag har också beställt en SG2 nu. Hade du problem med att synka kontakter mellan N900 och SG2?

Jag är också ny till Android, men med en telefon som N900 så är man inte rädd att mixtra lite.

Är Root lika enkelt att få som det var i N900? Hämta rootsh - skriva root i xterm, done.

Kommer att sakna Multitask i N900 som är den bästa genom tiderna, även fysiska tagentbordet.

Yepp,yepp :-)

Jag hade så pass lite kontakter och de var en hel del som inte var aktuella så jag började från början..
Men de går fort när man är inlpggad på gmail samtidigt som man har hitta.se uppe ;)

Nja inte riktigt så enkelt men inte så fasligt svår..
Skrev en guide en sida bak hur man gör.

Mm ärligt så har multitask på android inte ens skuggan av en chans mot N900 fast de känns som att jag ändå börjar vänja mig så smått.Och även jag saknar ett fysiskt tangentbord men å andra sidan saknar jag inte tjockleken å tyngden på N900.

Sen finns de en del smågrejor jag retar mig lite på men på de stora hela så är det verkligen en fantastisk telefon.
Se film/surfa är verkligen dess starka kort.
Sen smider allt.spelar fasen ingen roll vad man gör..

Postad 30 May 2011 - 21:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag saknar också multitaskingen från n900, samt möjligheten att customisera skärmen och det fysiska tangentbordet, precis som du skriver moparman. håller med allt du skriver faktiskt, sgs2's styrka är verkligen surfandet samt att det är en ypperlig spelmobil =)

Postad 30 May 2011 - 22:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

jag saknar också multitaskingen från n900, samt möjligheten att customisera skärmen och det fysiska tangentbordet, precis som du skriver moparman. håller med allt du skriver faktiskt, sgs2's styrka är verkligen surfandet samt att det är en ypperlig spelmobil =)

Beroende på hur du vill ändra på skärmen så är det fullt möjligt att ändra det mesta, annan launcher ger ökade möjligheter, root ger ännu större. Finns långa trådar med screenshoot på tex swedroid.se och xda-developers.com med vad man kan göra och även hur man gör det :)

Postad 30 May 2011 - 22:39

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Jag börjar sakna det fysiska tangentbordet från N900 mer och mer
för var dag.
Jag kommer inte riktigt överens med detta. Trycker på fel knappar
osv. Har väl för feta fingrar antagligen. Sen blir det
inte heller alltid stor bokstav efter att man gjort en punkt och mellanslag (ja jag har det
aktivt på så att den ska göra stor bokstav.)
Hade dom gjort en SGS2 med N900ans tangentbord så hade jag gett telefonen 10/10 :-)

Nu får den bara 9.87/10.
lol

Redigerat av MTD, 30 May 2011 - 22:41.

Postad 30 May 2011 - 22:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag börjar sakna det fysiska tangentbordet från N900 mer och mer
för var dag.
Jag kommer inte riktigt överens med detta. Trycker på fel knappar
osv. Har väl för feta fingrar antagligen. Sen blir det
inte heller alltid stor bokstav efter att man gjort en punkt och mellanslag (ja jag har det
aktivt på så att den ska göra stor bokstav.)
Hade dom gjort en SGS2 med N900ans tangentbord så hade jag gett telefonen 10/10 :-)

Nu får den bara 9.87/10.
lol

Mitt tangentbord (even) better keyboard 8 har aldrig missat stor bockstav, det har också ett läge i porträtt där man har större tangenter och får 2 bokstäver på varje tangent, funkar skapligt bra att skriva med när man vant sig. Finns en gratisversion om du vill testa det. Swiftkey minskar användningen av tangentbord ganska mycket då det försöker lära sig hur du skriver och visa nästa ord, många som hyllar det.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 May 2011 - 22:45.

Postad 30 May 2011 - 22:46

Plasmapojken
  • Plasmapojken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
En noob-fråga, hur stänger man en app som man är inne i egentligen? nu så går jag in i task-managern och dödar dom varje gång, men måste finnas ett bättre sätt?

Postad 30 May 2011 - 22:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo finns ett bättre sätt..

Stäng inte av nått själv :)

Det fixar Android bra i de allra flesta fall....

Aldrig stängt av ett program sen ja köpte den..

MTD
Du är ju van N900 så lägg SGS2 på bredden då går de ju knappt att missa...
De gör jag eller så använder ja en hand å drar ett finger runt åså gissar den..
Funkar väl sisådär iaf.

Redigerat av moparman, 30 May 2011 - 22:56.

Postad 30 May 2011 - 22:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Bytte precis till swiftkey x beta, skrev en vardaglig mening med bara 5 tryck på bockstavstangenterna, resten gissade den vettiga ord direkt :) Slår slideit i alla lägen, har inte gillat swiftkey för när jag testa förra gången fanns inte svensk layout men det är länge sen, nu fanns det iaf.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 May 2011 - 22:59.

Postad 31 May 2011 - 07:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Kör widget locker å adw ex launcher med ikoner och bakgrund av Madeli
Bifogad fil  SC20110530_234428.jpeg   247K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SC20110530_224419.jpeg   231.46K   0 Antal nerladdningar

Även lagt till tjejen å en polare som snabbkontakter längst ner på lockscreen ..
Grymt smidigt..

Letar nån annan snygg svart bakgrund bara.
Och putsar på de andra sidorna.

Raden högst upp har jag gömt och tar fram genom att dra fingret uppåt..
Har en hemlig docka som jag drar fram genom att dra fingret nedåt...
Smidigt :)

Redigerat av moparman, 31 May 2011 - 07:39.

Postad 31 May 2011 - 08:42

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Införskaffa min i söndags o passa samtidigt på att kolla tillbehören, eller ja jag försökte ;0) Copterfilm fanns (förvånansvärt enkel att lägga på) och så blev det en Lowepro kameraväska som nödlösning.

Hur som helst så jämförde jag storleken på telefonen mot föregångaren och det skiljer ju inte vansinnigt mycket, någon som vet ifall några bra skal(mjuka) eller väskor för den fungerar även för SII? Har en Sena till 3GS som jag varit grümt nöjd med, någon som sett något liknande för denna eller föregångaren? Ska inte vara någon magnet(!) =0)

Postad bild

Postad 31 May 2011 - 09:07

Plasmapojken
  • Plasmapojken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Joo finns ett bättre sätt..

Stäng inte av nått själv :)

Det fixar Android bra i de allra flesta fall....

Aldrig stängt av ett program sen ja köpte den..

Men detta måste väl dra en hel del ström att ha onödiga program igång? Maps t ex ligger alltid i topp när det gäller strömförbrukning, så det är ju ingenting man vill ha igång i onödan.

Postad 31 May 2011 - 09:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo ibland kan det vara så..
Men tar den verkligen ström ?
Ligger den under batterianvändning ?

Kolla isåfall upp vad de är som får maps att starta.
Aldrig starat på min.

Postad 31 May 2011 - 09:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
@Moparman

Du börjar få till din telefon :) Tror dock att din lockscreen skulle se lite snyggare ut med andra slides, kolla den här tråden på Xda inlägg #20.

Bara ladda hem zip-filen och lägg den i sdcard/data/com.teslacoilsw.widgetlocker/themes utan att packa upp den, så får du upp den som val i widgetlocker-inställningarna

Postad 31 May 2011 - 09:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tack :-)

Tar bara sån tid innan man lärt sig allt hehe..

Ska kolla upp tipset..Hoppas de blir lugnt på jobbet ikväll så ja kan mixtra lite hehe

Postad 31 May 2011 - 10:20

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
En polare köpte denna och verkar grymt nöjd (bytte från iphone 4)

själv funderar jag på antingen denna eller kommande HTC sensation..

då galaxyn blivit lovordad land och rike runt (med undantag för enstaka pessimister)
undrar jag nu.. ska jag köra denna, eller bör jag vänta på Sensation och jämföra då?

Postad 31 May 2011 - 10:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Njaa....

Beror på dig det..

Gilar du Sense över allt annat och surfar väldigt mycket och hög upplösning är absolut prio 1 då tycker jag att du ska vänta..Eller om du verkligen går igång på designen.

Är jag extremt petig så skulle högre upplösningen på SGS2 inte skada.

I övrigt så KÖP :)

Postad 31 May 2011 - 11:32

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Blir det fördröjning för er andra efter ni insatllerat Widget Locker? Tyckte det stod något sådant när det startade, typ 5sekudners fördröjning? Efter jag låser upp telefonen så fryser den i några sekunder vilket är sjukt irriterande.

Postad 31 May 2011 - 11:37

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Blir det fördröjning för er andra efter ni insatllerat Widget Locker? Tyckte det stod något sådant när det startade, typ 5sekudners fördröjning? Efter jag låser upp telefonen så fryser den i några sekunder vilket är sjukt irriterande.

Nepp. När jag låser upp hamnar jag direkt på min launcher.

Det där med fem sekunder hade med annat att göra (läs i widgetlockers hjälp i appen).

Postad 31 May 2011 - 11:48

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Nepp. När jag låser upp hamnar jag direkt på min launcher.

Det där med fem sekunder hade med annat att göra (läs i widgetlockers hjälp i appen).

Jag hamnar också direkt till min launcher, men trycker du på någon app t.ex. eller byter sida så tar det några sekunder innan den reagerar.

Postad 31 May 2011 - 11:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Inga fördröjningar alls..vad ja än trycker på i lockscreen

Postad 31 May 2011 - 13:19

Havsgetingen
  • Havsgetingen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag vill ha 1. telefonlås + 2. simkortslås + 3. skärmlås. Alltså 3 stycken OLIKA lås på telefonen. Om man startar telefonen med mitt simkort i ska man behöva slå in Telefonlås, simkortslås och sen rita mönstret på skärmlåset. Om man inte har mitt simkort i telefonen ska man ändå behöva slå koden för telefonlås och rita mönstret på skärmlåset sedan.

Jag HAR redan 2 lås (simkortslås och skärmlås), det som jag saknar är telefonlås.

Telefonlåset ska göra att man måste slå in en kod varje gång man ska starta telefonen, oavsett om simkort, är i eller ej, oavsett vilket simkort som är i.

-Vill INTE bara ha skärmlås om telefonens simkort plockas ut.... Ett kodlås, OCH det nuvarande skärmlåset. Först då kan ja känna mig trygg. :)

Hur fixar jag telefonlås?

Postar detta igen, därför att jag är mycket angelägen om högsta möjliga säkerhet och vill göra telefonen så obrukbar som möjligt för eventuella idioter som går och tar folks mobiler.

Vet inte någon hur man fixar telefonlås? :/

Postad 31 May 2011 - 14:17

Unregistered68d2427b
  • Unregistered68d2427b
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Nån som vet om uppdateringen var nånting o ha ? fixa den till de orealistiska kamera färgerna eller man får vänta på nästa uppdatering?

Är också ny med Android så vet inte riktigt hur man lättast uppdaterar.

Postad 31 May 2011 - 14:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Njaa....

Beror på dig det..

Gilar du Sense över allt annat och surfar väldigt mycket och hög upplösning är absolut prio 1 då tycker jag att du ska vänta..Eller om du verkligen går igång på designen.

Är jag extremt petig så skulle högre upplösningen på SGS2 inte skada.

I övrigt så KÖP :)

Nja sense bryr jag mig inte om, kör launcher Pro ändå

surfar gör jag en del, därav att jag vill uppgradera från Desires 3.7" till en 4.3"

menar du att upplösningen är sämre än Desire? eller bara att det med en så stor skärm som galaxyns, hade varit önskvärt med ännu högre upplösning?

både vikten på galaxyn, samt interna minnet, och ram-minnet talar ju för dess fördel!

även batteritiden verkar det som?

standby

galaxyn: Up to 710 h (2G) / Up to 610 h (3G)
Sensation: Up to 350 h (2G) / Up to 400 h (3G)

taltid

galaxyn: Up to 18 h 20 min (2G) / Up to 8 h 40 min (3G)
Sensation: Up to 8 h 20 min (2G) / Up to 6 h 40 min (3G)

Redigerat av Unregisterededb978dd, 31 May 2011 - 14:43.

Postad 31 May 2011 - 14:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Sgs2 har lite lägre upplösning än sensation.
I övrigt finns inget som är bättre med sensation

Postad 31 May 2011 - 17:19

aggeyee
  • aggeyee
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nån som vet om uppdateringen var nånting o ha ? fixa den till de orealistiska kamera färgerna eller man får vänta på nästa uppdatering?

Är också ny med Android så vet inte riktigt hur man lättast uppdaterar.

Jag är också nyfiken på den nya uppdateringen, KE7. Som jag förstod det har den bara släppts i UK. Någon som vet när den släpps för oss i Sverige?:)

Jag uppdaterade första gången med hjälp av Kies, med usb-sladd då, inte Kies air. Den säger till automatiskt när en ny uppdatering finns tillgänglig.

Postad 31 May 2011 - 18:20

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Postar detta igen, därför att jag är mycket angelägen om högsta möjliga säkerhet och vill göra telefonen så obrukbar som möjligt för eventuella idioter som går och tar folks mobiler.

Vet inte någon hur man fixar telefonlås? :/

Seriöst, jag tror inte det går. Och även om det gick via någon app eller inställning så skulle det gå fabriksåterställa telefonen så skulle den bli som ny och högst säljbar.

Oavsett så blir du ju av med mobilen. Med eller utan telefonlås.

Postad 31 May 2011 - 18:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Seriöst, jag tror inte det går. Och även om det gick via någon app eller inställning så skulle det gå fabriksåterställa telefonen så skulle den bli som ny och högst säljbar.

Oavsett så blir du ju av med mobilen. Med eller utan telefonlås.

Men även om de fortfarande kan fabriksåterställa så kommer de inte åt mail och annat om man kunde låsa den. Gick och ha det så i winmo 6.1 gick inte att komma in i windows utan kod. Att man blir av med telefonen är ju trist, men att andra kommer åt info kan vara katastrof och eftersom att man automatiskt blir inloggad på tex gmail och vanliga mailen suger i sånna lägen.

Postad 31 May 2011 - 18:54

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Har fått min nya S2:a idag och det börjar inte bra, har försökt flera gånger att ladda ner KIES från Samsung.se men installationen slutförs inte? Har Windows7 Ultimate och nedladdningen fungerar och men sen är det stopp?

Har laddat ner otaliga program för HTC, Iphone, HTC och aldrig haft några problem? Några kända "workaround" ?

/Lennart

Postad 31 May 2011 - 19:22

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Men även om de fortfarande kan fabriksåterställa så kommer de inte åt mail och annat om man kunde låsa den. Gick och ha det så i winmo 6.1 gick inte att komma in i windows utan kod. Att man blir av med telefonen är ju trist, men att andra kommer åt info kan vara katastrof och eftersom att man automatiskt blir inloggad på tex gmail och vanliga mailen suger i sånna lägen.

Jo men det slipper man väl med skärmlås?

Har fått min nya S2:a idag och det börjar inte bra, har försökt flera gånger att ladda ner KIES från Samsung.se men installationen slutförs inte? Har Windows7 Ultimate och nedladdningen fungerar och men sen är det stopp?

Har laddat ner otaliga program för HTC, Iphone, HTC och aldrig haft några problem? Några kända "workaround" ?

/Lennart

Jag kan inte heller få igång själva installationen. Den stannar under "uppstarten" (där man får en progress bar). Det enda jag vill ha det till är uppdateringar, synk osv vill jag inte befatta mig med via datorn. Har mailat samsungs support men räknar inte med något matnyttigt svar, har testat på två olika datorer.

I värsta fall får man uppdatera via Odin istället.

Postad 31 May 2011 - 19:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jo men det slipper man väl med skärmlås?

På min telefon har jag faktiskt flera gånger hunnit in innan det slagits på, bara jag rört skärmen hela tiden under uppstart så har den inte gått igång. Galaxyn kanske funkar bättre på det än äldre htc, hoppas det iaf om det ska vara enda skyddet.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 31 May 2011 - 19:24.

Postad 31 May 2011 - 19:32

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Jag kan inte heller få igång själva installationen. Den stannar under "uppstarten" (där man får en progress bar). Det enda jag vill ha det till är uppdateringar, synk osv vill jag inte befatta mig med via datorn. Har mailat samsungs support men räknar inte med något matnyttigt svar, har testat på två olika datorer.

I värsta fall får man uppdatera via Odin istället.
[/quote]

Ja, får man inget svar från Samsung varför KIES inte går att installera då blir det en HTC Sensation om någon månad!

/Lennart

Postad 31 May 2011 - 20:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

På min telefon har jag faktiskt flera gånger hunnit in innan det slagits på, bara jag rört skärmen hela tiden under uppstart så har den inte gått igång. Galaxyn kanske funkar bättre på det än äldre htc, hoppas det iaf om det ska vara enda skyddet.

Oj, jaha, sjukt!

Detta kanske kan vara av intresse?
http://blog.gsmarena...ckwipe-service/

Postad 31 May 2011 - 22:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Testa de här.

Jag hade samma problem med Kies tidigare, jag löste det såhär:

Jag avinstallerade "Samsung Kies" OCH "SAMSUNG USB Driver for Mobile Phones"
startade om datorn, sen installerade jag Kies igen och sedan startade jag om datorn igen, sen kopplade jag in telefonen till datorn och då fungerade det.

Vänta med att koppla in mobilen till datorn tills du har installerat Kies samt startat om datorn annars blir det fel med drivrutinerna! (sen så ska inte USB debugging va på i mobilen för då funkar inte Kies heller)

http://www.swedroid....ead.php?t=43059

Edit
Nu finns root med ClockWorkMod (CWM3) recovery :)
Just flashat in den utan problem..
De fina med den är att man kan bla ta en backup på hela os och sen köra en recovery om de skulle behövas

http://forum.xda-dev...d.php?t=1103399

Redigerat av moparman, 01 June 2011 - 07:45.

Postad 01 June 2011 - 08:24

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Moparman, vi kan inte testa det där, för vi har inte installerat kies eller drivrutiner eftersom installationen kraschar.

Postad 01 June 2011 - 08:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Störande :D

Edit
Konstigt att de går så bra att installer för vissa

Redigerat av moparman, 01 June 2011 - 09:50.

Postad 01 June 2011 - 10:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Moparman, vi kan inte testa det där, för vi har inte installerat kies eller drivrutiner eftersom installationen kraschar.

Ni installerar väl som administratörer? Var visst ett krav iaf.

Postad 01 June 2011 - 10:27

aggeyee
  • aggeyee
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som har problem med att telefonen då och då startar om av sig själv? Ibland händer det när jag använder den, ibland när den laddas, ibland när jag inte gör någonting med den. Smått irriterande=/ tips?

Postad 01 June 2011 - 10:36

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Ni installerar väl som administratörer? Var visst ett krav iaf.

Ja. Har testat på två olika datorer, som admin, i olika kompabilitetslägen och flera olika versioner av Kies-installationen.

Är det någon mer än jag som har problem med att telefonen då och då startar om av sig själv? Ibland händer det när jag använder den, ibland när den laddas, ibland när jag inte gör någonting med den. Smått irriterande=/ tips?

Nej. Kanske någon app du har som buggar hårt? Om den gör så även efter en factory reset, utan att du installerar något, så är det nog bara att lämna in den.

Postad 01 June 2011 - 11:03

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Måste väl gå att installera drivare på något sätt utan KIES ?

Om de går så är de ju bara skita i kiss :D

Postad 01 June 2011 - 11:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Måste väl gå att installera drivare på något sätt utan KIES ?

Om de går så är de ju bara skita i kiss :D

Tror att detta är enbart drivers

Postad 01 June 2011 - 11:46

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jo, hade föredragit att kunna uppdatera enligt den officiella metoden, och för vissa är det nog inte ett bra alternativ att köra Odin.

Dock har jag läst att uppdateringar även ska komma OTA så då är det ju skit samma :D

Postad 01 June 2011 - 14:09

Juiceman
  • Juiceman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag är rätt så ny inom flashing & rooting området och har en del frågor.

1. Om jag flashar ny ROM med Odin, blir den enbart på engelska eller kommer alla andra språk som finns i telefonen?

2. Om jag flashar KE7 med Odin, kommer jag i framtiden kunna uppdatera andra versioner med Kies?

3. Om jag flashar ''inofficiella'' ROM, kan jag bara flasha över andra ROM eller måste jag återställa/ta bort något?

4. Om man rootar räcker det att man gör det en gång eller måste man göra det efter varje ny ROM?

5. Om jag vill återställa ALLT, vad gör jag?

Många ''om'' :D

Postad 01 June 2011 - 14:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag är rätt så ny inom flashing & rooting området och har en del frågor.

1. Om jag flashar ny ROM med Odin, blir den enbart på engelska eller kommer alla andra språk som finns i telefonen?

Lite beroende på vilken rom du flashar in, från 2.3 har jag för mig att svenska ligger som standard från google och därför bör det finnas även i en custom rom om inte nått annat sägs.

2. Om jag flashar KE7 med Odin, kommer jag i framtiden kunna uppdatera andra versioner med Kies?

Vet inte exakt hur det funkar med kies men om du lagt in en custom rom så misstänker jag att kies får svårt att läsa av romen och visa uppdateringar (ta inte detta för sanning då jag gissar)

3. Om jag flashar ''inofficiella'' ROM, kan jag bara flasha över andra ROM eller måste jag återställa/ta bort något?

Lite olika beroende på rom, men om du håller dig till samma rombyggare så kan man iaf i vissa fall köra det som uppdatering, byter du till en helt annan rom så blir det helt ny install och allt får läggas tillbaka, antingen via backuper eller genom att ladda hem appar och annat på nytt, man får också tänka på att om man byter androidversion är det inte säkert att alla appar funkar.

4. Om man rootar räcker det att man gör det en gång eller måste man göra det efter varje ny ROM?

Om du fortsätter lägga in custom roms så behåller du root, finns ingen anledning för romkocken att låsa sin rom. Om du däremot har rootat och lägger in orginalrom så försvinner root eftersom att den inte är rootad från början.

5. Om jag vill återställa ALLT, vad gör jag?

Många ''om'' :D

Om du rootat och har en orginalrom så brukar det antingen gå att köra unroot eller helt enkelt bara flasha in senaste standardrom.
Detta är lite generella svar eftersom att det skiljer en del mellan olika telefoner och modeller och jag har inte arbetat med sgs2, moparman eller nissegurra vet mer om det antar jag.

Postad 01 June 2011 - 14:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Som jag fattat det så kan man inte uppfatta via Kies för att man har en version som programet inte känner igen..
Men att det funkar om man flashar orginal rom ock kernel..
varför nån nu skulle vilja använda kies?

Nu finns ju Odin å ännu bättre cwm..

Root försvinner vad jag vet när man flashar orginal rom å kernel.

Vad värre är att de registreras varje gång man flashar..
Vet inte exakt om den går att nolla.

Läst rykten att de ska gå med en usb jigg men jag är inte säker.
Beställde en från ebay för ca 30 spänn ...

Man behöver inte roota för att flasha..

Sen är det sjukt svårt att lyckas bricka en sgs2 enligt chainfire på xda..
Skönt för oss nervösa att höra

Postad 01 June 2011 - 15:25

Juiceman
  • Juiceman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Så när jag flashar med original ROM så rensar den allt annat förutom de som är standard?

Så om man vill lägga in ny custom ROM så är det bara och flasha den som vanligt via Odin
så försvinner den andra utan att man behöver göra något annat?

Vad är ADB?

Tack för svaren!

Redigerat av Juiceman, 01 June 2011 - 16:21.

Postad 01 June 2011 - 19:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Just nu finns inte så mycket annat än standard.

Typ 2st.

Men de är rätt att man bara behöver flasha in en ny så försvinner den gamla.

Men när de gäller tex VillainROM 1.1 så är det lite annorlunda när man flashar tillbaka till orginal..

Så alltid bäst att läsa på innan man testar :D

Vet rätt lite om ADB än.
Står lite här
http://developer.and.../tools/adb.html

Postad 01 June 2011 - 19:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Just nu finns inte så mycket annat än standard.

Typ 2st.

Men de är rätt att man bara behöver flasha in en ny så försvinner den gamla.

Men när de gäller tex VillainROM 1.1 så är det lite annorlunda när man flashar tillbaka till orginal..

Så alltid bäst att läsa på innan man testar :D

Vet rätt lite om ADB än.
Står lite här
http://developer.and.../tools/adb.html

Man ska alltid läsa nogrant, särskilt om det är nån funktion som känns viktig, ofta funkar olika rom skapligt på grundfunktioner men tex kamera, gps, fmradio mm. kanske inte funkar alls eller dåligt så läs på. Även om en del info kan vara jobbig att hitta med omstyrning till tråd efter tråd.

Postad 01 June 2011 - 19:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag väntar på en superslimmad ROM.
Skulle va fint med en version med about:useragent som den inte glömmer bort hela tiden också

Postad 01 June 2011 - 19:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag väntar på en superslimmad ROM.
Skulle va fint med en version med about:useragent som den inte glömmer bort hela tiden också

Hade inte nissegurra nått sånt på g?

Vilken telefon jag än köper så vill jag ha cyanogenmod till den, har blivit väldigt nöjd med den i legenden, och har läst att den är på väg till sgs2 också.

Dock har mitt telefonbyte blivit nerpetat i prio för närvarande

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.