Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 26 juni 2013 - 21:43
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vore det inte på sin plats att allas vårt troll Herr Leif B tog sin chans att en gång för alla tysta sina kritiker här? För det enda vi kan konstatera om honom hittils är följande: - Han har själv skrivit att han är nybörjare på kablar och har bett om tips.
- Han har själv ingen kompetent anläggning som han repetitivt avkräver oss andra för att kunna uttala oss om kablar.
- Han har själv erkänt att han har nån form av hörselskada, vilket i mina öron bara där får hela korthuset att falla.
- Han vägrar att på nåt sätt prata om sin anläggning , akustik osv.
- Han vägrar att svara på direkta motfrågor som inte passar honom.
- Han anklagar andra konstant för att komma med snack och ingen verkstad när han gör exakt likadant själv.
Kan göra listan längre men alla fattar nog poängen vid detta laget. Han uppvisar samtliga kännetecken för ett tvättäkta forumtroll och gör inga som helst insatser för att försöka tvätta bort dom heller när han ges chansen till det.Han vägrar konstant att besvara och förklara alla typer av direkta frågor som är i kritik av honom eller ifrågasättande av hans trams. För mig är det helt uppenbart att han inte är det minsta intresserad av att föra en saklig debatt hur hetlevrad den än må vara eller inte. Fattar inte varför folk ens längre orkar svara direkt på hans ickedialog.
Postad 26 juni 2013 - 22:29
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3 989 inlägg
Fattar inte varför folk ens längre orkar svara direkt på hans ickedialog.
Av samma anledning som skeptiker (mig själv inräknad) lägger ner timmar på att debattera med religiösa, homeopater, newagare, konspirationsnissar etc. Det är för att övertyga eventuella "fencesitters" som läser tråden, dom troende i sig är ofta "förlorade". Nedan citat använder jag ofta och det är väldigt passande. Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 26 juni 2013 - 22:30.
Postad 26 juni 2013 - 23:19
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Postad 27 juni 2013 - 08:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Mer bs från en känd butik, eller? Välj en kvalitetskabel till dina högtalareMånga brukar använda vanliga lampsladdar från närmaste järnhandel när de ska koppla in högtalarna till anläggningen. Det tycker vi på xxxxxxxx är lite synd, för även om sådana elkablar fungerar utmärkt till lavalampor och elektriska apelsinpressar så är de inte avsedda för musikåtergivning. Du tappar både detaljer och dynamik, och det hörs även om man har en billig anläggning.
Postad 27 juni 2013 - 09:04
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Dolt ett antal inlägg, kom tillbaka till topic tack.
Postad 27 juni 2013 - 09:06
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Mer bs från en känd butik, eller?
Välj en kvalitetskabel till dina högtalare Många brukar använda vanliga lampsladdar från närmaste järnhandel när de ska koppla in högtalarna till anläggningen. Det tycker vi på xxxxxxxx är lite synd, för även om sådana elkablar fungerar utmärkt till lavalampor och elektriska apelsinpressar så är de inte avsedda för musikåtergivning. Du tappar både detaljer och dynamik, och det hörs även om man har en billig anläggning.
Varför utelämna namnet? Snabb googling visar att det är HiFi-klubben.
Postad 27 juni 2013 - 09:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Varför utelämna namnet? Snabb googling visar att det är HiFi-klubben.
Varför är jag inte förvånad...?
Postad 27 juni 2013 - 09:28
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Många brukar använda vanliga lampsladdar från närmaste järnhandel när de ska koppla in högtalarna till anläggningen. Det tycker vi på xxxxxxxx är lite synd, för även om sådana elkablar fungerar utmärkt till lavalampor och elektriska apelsinpressar så är de inte avsedda för musikåtergivning.
Då måste ju Hifiklubben mena att "kvalitetskablar", till skillnad mot elkablar, inte är avsedda att leda elektrisk ström (där elkablarna enligt dem fungerar utmärkt). Spännande...
Postad 27 juni 2013 - 09:33
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Och får man bättre ljus i lampan med en högtalarkabel kopplad?
Postad 27 juni 2013 - 09:33
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Man får väl bara lite uppgivet konstatera att även HiFiklubben anser sig behöva lura sina kunder med falsk, osaklig och dessutom helt olaglig marknadsföring...
Egentligen borde man konsekvent och i grupp anmäla nötterna varenda gång de kör sin vilseledande marknadsföring, så går KANSKE budskapet fram till dem så småningom... ?
Postad 27 juni 2013 - 09:54
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Man får väl bara lite uppgivet konstatera att även HiFiklubben anser sig behöva lura sina kunder med falsk, osaklig och dessutom helt olaglig marknadsföring... Egentligen borde man konsekvent och i grupp anmäla nötterna varenda gång de kör sin vilseledande marknadsföring, så går KANSKE budskapet fram till dem så småningom... ? 
Eller så skiter man i att nyttja deras produkter och tjänster i ren protest?
Postad 27 juni 2013 - 10:35
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Man får väl bara lite uppgivet konstatera att även HiFiklubben anser sig behöva lura sina kunder med falsk, osaklig och dessutom helt olaglig marknadsföring...
Egentligen borde man konsekvent och i grupp anmäla nötterna varenda gång de kör sin vilseledande marknadsföring, så går KANSKE budskapet fram till dem så småningom... ? 
Samtidigt som jag håller med dig så förstår jag försäljarna också. Om jag fick jobb på HiFi-klubben så kan jag ju inte säga till kunden att den billiga kabeln är lika bra som den dyra. Då får jag byta jobb. Men det är upp till företagsledningen att bestämma vilken nivå snacket skall ligga på, sen får försäljaren rätta sig efter det. Även om man inte är kabeltroende så får man ändå ge sken av det.
Postad 27 juni 2013 - 10:37
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Eller så skiter man i att nyttja deras produkter och tjänster i ren protest?
Det är vi redan många som gör, oavsett om det är i protest eller för att vi helt enkelt inte tycker att de är tillräckligt intressanta. Men det resulterar uppenbarligen mest i att de skruvar upp nivån på sin onyanserade bluffpropaganda, och då är "aktivt motstånd" förmodligen mer effektivt. ...det är upp till företagsledningen att bestämma vilken nivå snacket skall ligga på, sen får försäljaren rätta sig efter det. Även om man inte är kabeltroende så får man ändå ge sken av det.
Inte nödvändigtvis. Man kan precis lika gärna vara ärlig och påpeka de REELLA fördelarna med "dyrt kablage", dvs ev bättre kontaktdon, estetik osv. Rena lögner är förkastligt och kunderna uppskattar säkert en "hederlig" handlare. Jag gör det i alla fall...
Redigerat av Unregistered277056c3, 27 juni 2013 - 10:41.
Postad 28 juni 2013 - 10:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hittade detta. Förklarar ju allt. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htmOm man läser det noggrant i lugn och ro så kommer det att tändas några ljus.
Postad 28 juni 2013 - 11:01
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Hittade detta. Förklarar ju allt. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm Om man läser det noggrant i lugn och ro så kommer det att tändas några ljus.
Läsvärt, har nog varit uppe tidigare men tål att upprepas. Tilläggas bör ju också att denne Hr Russel, är " Engineer, Inventor...and formerly Director of Acoustic Research at McIntosh Laboratory, Inc. and the originator of McIntosh Loudspeakers"
Redigerat av Vapo, 28 juni 2013 - 11:01.
Postad 28 juni 2013 - 14:20
Hittade detta. Förklarar ju allt. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm Om man läser det noggrant i lugn och ro så kommer det att tändas några ljus.
Intressant! Artikeln stödjer min tes att det är systemet kabel + förstärkare+högtalare man lyssnar på. Skillnaderna i normal högtalarkabel är liten så det måste bero på att kablarna påverkar förstärkaren på de olika sätt som författaren beskriver. Jag köper det. Dessutom är det ytterst få förstärkare som klarar ned mot 1 Ohm impedans, som vissa högtalare går ned till. För klena nätdelar helt enkelt. Jag har pysslat med HiFi i rätt många år. Har inte brytt mig särskilt om kablarna, förrän på senare tid. Håller med om att det bör vara något bland det sista man gör efter alla andra åtgärder. Det finns dock ett fenomen som jag upplevt som går tvärs mot den citerade artikeln och det jag la till : ju dyrare anläggning desto känsligare för kablar inte tvärtom. Och nu menar jag fortfarande ingenjörsmässigt solitt konstruerade grejer. Har andra här upplevt detta? (Jag vänder mig till de som upplever en skillnad)
Redigerat av 982jan, 28 juni 2013 - 14:46.
Postad 28 juni 2013 - 14:56
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Intressant! Artikeln stödjer min tes att det är systemet kabel + förstärkare+högtalare man lyssnar på. Skillnaderna i normal högtalarkabel är liten så det måste bero på att kablarna påverkar förstärkaren på de olika sätt som författaren beskriver. Jag köper det. Dessutom är det ytterst få förstärkare som klarar ned mot 1 Ohm impedans, som vissa högtalare går ned till. För klena nätdelar helt enkelt. Jag har pysslat med HiFi i rätt många år. Har inte brytt mig särskilt om kablarna, förrän på senare tid. Håller med om att det bör vara något bland det sista man gör efter alla andra åtgärder. Det finns dock ett fenomen som jag upplevt som går tvärs mot den citerade artikeln och det jag la till : ju dyrare anläggning desto känsligare för kablar inte tvärtom. Och nu menar jag fortfarande ingenjörsmässigt solitt konstruerade grejer. Har andra här upplevt detta? (Jag vänder mig till de som upplever en skillnad)
Absolut, har haft ett antal förstärkare i olika prisklasser och de bättre (dyrare) har haft större skillnad på kablars påverkan. Är dom billiga inte lika "snabba" ? Transienter och renheten i ljudet skiljer en del.
Postad 28 juni 2013 - 15:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det visar att en kopparkabel oavsett om det står Biltema eller Monster på den är lika bra, under förutsättning att det är samma längd och area på dom. Det duger enligt artikeln med vilket material som helst bara kabelns resistans är max 5 % av högtalarens nominella impedans. Skall man jämföra kablar så är det viktigt att resistansen är lika på testobjekten så därför måste längden på den ena kabeln anpassas. Så lampsladd vs Monster blir som skönhetstävlingen i byn, ingen vann
Postad 28 juni 2013 - 16:03
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Intressant! Artikeln stödjer min tes att det är systemet kabel + förstärkare+högtalare man lyssnar på. Skillnaderna i normal högtalarkabel är liten så det måste bero på att kablarna påverkar förstärkaren på de olika sätt som författaren beskriver. Jag köper det...
Intressant att du läst skrifterna det länkades till men ändå drar dessa slutsatser.  Hemma i ditt vardagsrum blir det NOLL skillnad oavsett typ av kabel, förutsatt TILLRÄCKLIG ledningsarea, och kablarna "påverkar" verkligen inte förstärkaren... Absolut, har haft ett antal förstärkare i olika prisklasser och de bättre (dyrare) har haft större skillnad på kablars påverkan. Är dom billiga inte lika "snabba" ? Transienter och renheten i ljudet skiljer en del.
LÄS gärna istället för att svamla. Du kanske lär dig något på kuppen... Det visar att en kopparkabel oavsett om det står Biltema eller Monster på den är lika bra, under förutsättning att det är samma längd och area på dom. Det duger enligt artikeln med vilket material som helst bara kabelns resistans är max 5 % av högtalarens nominella impedans. Skall man jämföra kablar så är det viktigt att resistansen är lika på testobjekten så därför måste längden på den ena kabeln anpassas. Så lampsladd vs Monster blir som skönhetstävlingen i byn, ingen vann 
Precis! Härligt att det finns folk som både kan läsa innantill, förstå och dra korrekta slutsatser!
Postad 28 juni 2013 - 17:51
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Intressant att du läst skrifterna det länkades till men ändå drar dessa slutsatser.  Hemma i ditt vardagsrum blir det NOLL skillnad oavsett typ av kabel, förutsatt TILLRÄCKLIG ledningsarea, och kablarna "påverkar" verkligen inte förstärkaren...
Ännu ett exempel på önsketänkande antar jag men speciellt märkligt när man i artikeln kan läsa just det du nämner: "I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands".
Postad 28 juni 2013 - 18:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Om jag förstått det hela rätt skall man alltså se talspolen i högtalarelementen som en del av högtalarkabeln.
Med tanke på dimensionerna och längden på dessa får man ju verkligen en tankeställare;
Jag menar, 2,5" eller mer på 2,5m. högtalar kabel när talspolen i ett vettigt baselement är hur lång, och hur klen? Intressant.
Postad 01 juli 2013 - 08:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Om jag förstått det hela rätt skall man alltså se talspolen i högtalarelementen som en del av högtalarkabeln. Med tanke på dimensionerna och längden på dessa får man ju verkligen en tankeställare; Jag menar, 2,5" eller mer på 2,5m. högtalar kabel när talspolen i ett vettigt baselement är hur lång, och hur klen? Intressant. 
Det finns givetvis flera sätt att se på saken, men det väsentliga är helt enkelt att högtalarkabeln fungerar som seriemotstånd till högtalaren och inte mycket annat. Om kabelns motstånd är VÄLDIGT högt tappar man effekt, och mest vid de frekvenser där högtalarens impedans dippar, vilket innebär att frekvensgången påverkas i enlighet med impedanskurvan. Lyckligtvis blir påverkan helt försumbar med de längder som används i vardagsrum även med ganska klen kabel...
Postad 01 juli 2013 - 09:29
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Det finns givetvis flera sätt att se på saken, men det väsentliga är helt enkelt att högtalarkabeln fungerar som seriemotstånd till högtalaren och inte mycket annat.
Om kabelns motstånd är VÄLDIGT högt tappar man effekt, och mest vid de frekvenser där högtalarens impedans dippar, vilket innebär att frekvensgången påverkas i enlighet med impedanskurvan.
Lyckligtvis blir påverkan helt försumbar med de längder som används i vardagsrum även med ganska klen kabel...
Strunta i motståndet. Det är försumbart.
Postad 01 juli 2013 - 10:02
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Strunta i motståndet. Det är försumbart.
Och jag som trodde att tredje stycket skulle vara fullt begripligt för de flesta...
Postad 01 juli 2013 - 10:22
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Och jag som trodde att tredje stycket skulle vara fullt begripligt för de flesta... 
Ja det var väl bra att du kom fram till det !! ;-)
Postad 01 juli 2013 - 10:32
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Ja det var väl bra att du kom fram till det !! ;-)
Menar du att allt gick dig spårlöst förbi?
Postad 01 juli 2013 - 10:34
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Leif B! Om du inte kan ge några seriösa inlägg i debatten råder jag dig till att hålla dig utanför. Att bara skriva ett inlägg och slänga ur sig ett påstående utan någon endaste belägg för det är oseriöst och tramsigt!
Postad 01 juli 2013 - 12:19
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Leif B! Om du inte kan ge några seriösa inlägg i debatten råder jag dig till att hålla dig utanför. Att bara skriva ett inlägg och slänga ur sig ett påstående utan någon endaste belägg för det är oseriöst och tramsigt!
Påhopp hela tiden är tramsigt... Jag är serös men tyvärr finns inte kompetensen här. Nej ha ert oseriösa forum för er själva. Det finns bättre ställen att lära sig riktiga saker än allt tramsande här..
Redigerat av Leif B, 01 juli 2013 - 12:31.
Postad 01 juli 2013 - 13:02
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Påhopp hela tiden är tramsigt... Jag är serös men tyvärr finns inte kompetensen här. Nej ha ert oseriösa forum för er själva. Det finns bättre ställen att lära sig riktiga saker än allt tramsande här..
Men snälla du. För att kunna diskutera något är det väl ändå nödvändigt att alla försöker läsa och förstå vad som faktiskt skrivits i texten. Sedan kan man utifrån det diskutera, eller ifrågasätta. Sedan är det givetvis helt okay att påstå att man hör skillnad. Men ger man sig in i själva tekniken får man nog allt vara beredd att diskutera på.ett moget, och ödmjukt, sätt.
Postad 01 juli 2013 - 13:38
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Nej ha ert oseriösa forum för er själva. Det finns bättre ställen att lära sig riktiga saker än allt tramsande här..
Du har ju uppenbarligen ett konto (även om det kanske bara var för att trolla?) på Faktiskt.se och även där finns stor teknisk kunskap hos många om du vill lära dig "riktiga saker".
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 juli 2013 - 13:41.
Postad 01 juli 2013 - 13:55
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1 130 inlägg
Fortfarande inga bilder Leffe.... Så jag håller verkligen med dig !! Jag är serös men tyvärr finns inte kompetensen här. Nej ha ert oseriösa forum för er själva. Det finns bättre ställen att lära sig riktiga saker än allt tramsande här..
Jag tror dom flesta kan skriva under på att du inte har kompetensen, eftersom du inte tar till dig något som de andra skriver och länkar till.. Sen om du inte vill vara med på detta forum längre är ju tråkigt .. för dig.. Vi överlever nog.. Tips ta ett uppehåll och fota ditt grymma hifirum, sen kommer du tillbaka och diskuterar som vettigt folk..
Postad 01 juli 2013 - 14:00
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Jag är serös men tyvärr finns inte kompetensen här.
Om du nu är seriös är det mycket märkligt att du bara beter dig som ett troll. Kompetens i ämnet har ju knappast du lyckats påvisa att du har någon. Tvärtom så är det väl flertalet som i inlägg efter inlägg visar på att de har långt mycket större kompetens än vad du har Leif. Nej ha ert oseriösa forum för er själva. Det finns bättre ställen att lära sig riktiga saker än allt tramsande här..
Jag har läst många extremt seriösa och intressanta inlägg i den här tråden, från båda lägren. Men aldrig någonsin något från dig. Märkligt...
Postad 01 juli 2013 - 17:00
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Jättebra! Då är faktiskt problemet löst.
Postad 01 juli 2013 - 17:26
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
För att kabeldiameter skall vara ett problem måste ju rimligtvis längden vara enorm, alternativt ledningsmaterialet vara klart olämpligt för syftet.
Då frägar man ju sig vilka andra parametrar som skulle kunna påverka ljudet, om inte spänningsfall. Störningar? I så fall skulle ju en signalkabel vilkensomhelst funka bra som högtalarkabel också, eller?
Postad 01 juli 2013 - 17:37
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Om du nu envist påstår dig vara seriös, hur kommer det sig då att ingen av oss andra nånsin sett några som helst tecken på det? Ja det är mycket möjligt att det finns bättre ställen med mer kompetens än här och där tom du kan lyckas ta till dig vad andra försöker säga till dig.
Men jag tvivlar starkt på det sistnämnda i vilket fall. Hur som är nog saknaden härifrån helt på din sida.
Redigerat av masse70, 01 juli 2013 - 17:48.
Postad 01 juli 2013 - 18:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Saknaden helt på Leifs sida? Skitsnack, utan Leif ingen kabeltråd. Bara att erkänna att människor som han är bränslet som håller det hela levande, eller talar jag för mig själv?
Postad 01 juli 2013 - 18:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Saknaden helt på Leifs sida? Skitsnack, utan Leif ingen kabeltråd. Bara att erkänna att människor som han är bränslet som håller det hela levande, eller talar jag för mig själv? 
Som sagt, tala för dig själv
Postad 01 juli 2013 - 18:28
Unregistered7c1628dd
-
Unregistered7c1628dd
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det är A och O att sitta i den perfekta platsen framför högtalarna. Mina står t.ex. 1/3 från bakväggen av rummets djup. Sitter naturligtvis inte vid bakväggen utan ca 1/5 från den av hela rummets djup. Rummet är speciellt gjort för optimal lyssning. Helt symetriskt. Är det någon här som byggt ett speciellt lyssningrum ? Jag vill inte lura er på något sätt. Det jag har skrivit om kablars påverkan är helt sanna och det har jag upptäckt i alla mina tester. Har gjort egna kablar, köpt dyra kablar, billiga kablar och olika material i dom, tvinnat , flätat , vattenisolerade och mycket annat. Ni får tro vad ni vill såklart men i mitt rum hör jag skillnad på om man vänder strömkontakten i uttaget.
Grattis till att ha upptäckt placeboeffekten.
Postad 04 juli 2013 - 10:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
För dom nyfikna, här visas vad som finns i den hemliga boxen på en dyrkabel från Transparent. http://web.archive.o....com/whymit.asp
Postad 04 juli 2013 - 12:38
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
För dom nyfikna, här visas vad som finns i den hemliga boxen på en dyrkabel från Transparent. http://web.archive.o....com/whymit.asp
Inte alls konstigt om man skulle höra skillnad mellan denna kabeln och en utan "hemlig låda". Dock högst sannolikt att denna låda kopplad mot en klädgalge skulle funka lika bra. Och lädan i sig skulle vad jag förstod kunna lödas ihop för någon hundralapp inklusive låda, komponenter. epoxy och eventuellt tjära!?
Postad 04 juli 2013 - 14:15
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Inte alls konstigt om man skulle höra skillnad mellan denna kabeln och en utan "hemlig låda". Dock högst sannolikt att denna låda kopplad mot en klädgalge skulle funka lika bra. Och lädan i sig skulle vad jag förstod kunna lödas ihop för någon hundralapp inklusive låda, komponenter. epoxy och eventuellt tjära!? 
Eftersom lådan bara innehåller ett ganska enkelt lågpassfilter med brytfrekvens(er) långt över både stärkarens och våra örons horisont är det ganska vettigt att anta att man inte hör någon skillnad alls. Ett snällt lågpassfilter kan i extremfall "tygla" en defekt eller felkonstruerad stärkares tendenser till självsvängning, men här är det absolut humbug. Kabelns kapacitans är okänd, brytfrekvens(er) påverkas av högtalaren och det finns liksom ingenting alls som talar för att något alls skulle påverkas utöver innehållet i ens plånbok... Vill man enkelt efterlikna "effekten"  går det utmärkt att strunta i spolen och koppla rc-länken mellan polerna på högtalaren. Och tiodubbla gärna kondingen för "större effekt"...
Postad 04 juli 2013 - 14:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Eftersom lådan bara innehåller ett ganska enkelt lågpassfilter med brytfrekvens(er) långt över både stärkarens och våra örons horisont är det ganska vettigt att anta att man inte hör någon skillnad alls. Ett snällt lågpassfilter kan i extremfall "tygla" en defekt eller felkonstruerad stärkares tendenser till självsvängning, men här är det absolut humbug. Kabelns kapacitans är okänd, brytfrekvens(er) påverkas av högtalaren och det finns liksom ingenting alls som talar för att något alls skulle påverkas utöver innehållet i ens plånbok... Vill man enkelt efterlikna "effekten" går det utmärkt att strunta i spolen och koppla rc-länken mellan polerna på högtalaren. Och tiodubbla gärna kondingen för "större effekt"... 
Så här säger en återförsäljare bl.a. Transparent skiljer sig från andra genom att de har ett filter I grunden kan man skärma en kabel för att hålla ute allt skräp som finns. Detta gör Transparent. Man använder välkända tekniker med att tvinna ledare samt skärma av dem. Även efter den proceduren så slinker det in oväsen och distorsion. Detta tas om hand av filtret. Inne i filtret sitter enkla komponenter av hög kvalitet. Inget woodoo, inget saffran och det hela tål att röntgas…- Först så funkar de som filter för högfrekvent distorsion - Filtren ger varje kabel identiska elektriska parametrar oavsett längd - Filtren hjälper till att sänka en kabels resonansfrekvens - Transparents filter börjar skära signalen vid 1 miljon hz[i][url=http://www.referenceaudio.se/kablar/hogtalarkablar/transparent-cable-music-wave-ultra/
Redigerat av Buddypresley, 04 juli 2013 - 14:30.
Postad 04 juli 2013 - 14:45
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Så här säger en återförsäljare bl.a. Transparent skiljer sig från andra genom att de har ett filter I grunden kan man skärma en kabel för att hålla ute allt skräp som finns. Detta gör Transparent. Man använder välkända tekniker med att tvinna ledare samt skärma av dem. Även efter den proceduren så slinker det in oväsen och distorsion. Detta tas om hand av filtret. Inne i filtret sitter enkla komponenter av hög kvalitet. Inget woodoo, inget saffran och det hela tål att röntgas… - Först så funkar de som filter för högfrekvent distorsion - Dist som då börjar kring 1MHz (vid 16 ohms last), inte går att höra och inte ens kommer ut ur förstärkaren. - Filtren ger varje kabel identiska elektriska parametrar oavsett längd - Vilket är fullständigt onödigt. Är kabeln inte allt för usel/lång påverkar den inte signalen hörbart. - Filtren hjälper till att sänka en kabels resonansfrekvens- Hokus pokus. Vad skulle syftet med det vara? - Transparents filter börjar skära signalen vid 1 miljon hz- Det enda man hävdar som faktiskt stämmer, men bara vid 16 ohms resistiv belastning... Vilka jävla nötter, dessa bluffmakare till tillverkare och dessa oseriösa nasare... Fy fan...
Postad 04 juli 2013 - 19:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
- Först så funkar de som filter för högfrekvent distorsion - Dist som då börjar kring 1MHz (vid 16 ohms last), inte går att höra och inte ens kommer ut ur förstärkaren.
- Filtren ger varje kabel identiska elektriska parametrar oavsett längd - Vilket är fullständigt onödigt. Är kabeln inte allt för usel/lång påverkar den inte signalen hörbart.
- Filtren hjälper till att sänka en kabels resonansfrekvens - Hokus pokus. Vad skulle syftet med det vara?
- Transparents filter börjar skära signalen vid 1 miljon hz - Det enda man hävdar som faktiskt stämmer, men bara vid 16 ohms resistiv belastning...
Vilka j*vla nötter, dessa bluffmakare till tillverkare och dessa oseriösa nasare... Fy fan... 
Kan förstås inte låta bli att undra vem som finansierade "kabelslakten". Hundratusen för en kabel. Kan bara hålla med, svårt att hitta kraftuttryck som räcker till.
Postad 07 juli 2013 - 08:26
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Ni som pratar för att det är skillnad mellan dyra och billiga kablar, om det är så glasklart som det är enligt er varför kan ni inte posta en peer-review artikel med källhänvisning med flera olika tester som visar samma sak. Gärna även att artikeln djupgående förklarar varför dyrare kablar är bättre också. Samt blindtester där ingen vet vilken kabel som används.
Postad 07 juli 2013 - 11:08
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Ni som pratar för att det är skillnad mellan dyra och billiga kablar, om det är så glasklart som det är enligt er varför kan ni inte posta en peer-review artikel med källhänvisning med flera olika tester som visar samma sak. Gärna även att artikeln djupgående förklarar varför dyrare kablar är bättre också. Samt blindtester där ingen vet vilken kabel som används.
Kabeltroende vill oftast inte utsättas för blindtester för då kan deras tro rubbas. Sen är fysiska lagar och vetenskapliga bevis ointressanta för alla troende (religion, homeopati, parapsykologi mm) för det räcker med att tro.
Postad 09 juli 2013 - 16:10
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Otroligt att denna "debatt" pågår fortfarande. Upplevelser hit och dit, vattenisoledare kablar (!!)?. Inte konstigt att kabel industrin går bra. Det spelar ingen roll vad någon "upplever" i högtalarkablar går det ström som är en mätbar enhet, punkt slut.
Jag har nordost frey till högtalarna, inte för att jag hör den minsta skillnad jämfört mot tex Supra lösmeter. Den köptes endast för att jag gillar utseendet och färgen väldigt mycket. Och ja, jag har enligt dom kabeltroendes mening "en anläggning man kan höra skillnad i". Och nej, jag är inte döv.
Postad 09 juli 2013 - 16:20
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Otroligt att denna "debatt" pågår fortfarande. Upplevelser hit och dit, vattenisoledare kablar (!!)?. Inte konstigt att kabel industrin går bra. Det spelar ingen roll vad någon "upplever" i högtalarkablar går det ström som är en mätbar enhet, punkt slut.
Jag har nordost frey till högtalarna, inte för att jag hör den minsta skillnad jämfört mot tex Supra lösmeter. Den köptes endast för att jag gillar utseendet och färgen väldigt mycket. Och ja, jag har enligt dom kabeltroendes mening "en anläggning man kan höra skillnad i". Och nej, jag är inte döv.
Debatten kommer nog att fortsätta så länge de tre följande arketyperna finns representerade i forumet: De som vet att de tror, och vet att de inte vet. De som tror att de vet, och inte vet att de tror. De som vet att de vet, och bara ibland tror att de vet.
Postad 09 juli 2013 - 16:47
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Skaffade mig ett par fina Proson färdig terminerade högtalarkablar, kring nyår som ersättning för ett par något för korta Proson 2,5mm. De färdig terminerade är tjocka som trädgårdslangar och riktigt snygga med sina blå-svarta skottrutiga färg. Fast nu har nyhetens behag försvunnit, de bara ligger där ju! Kanske skulle skaffa ett par röda högtalarkablar istället  Till sovrummets skrivbordsdator med en T-amp och Dynavoice Magic S-4 EX stativare, används en RKK-sladd, bara för att den sladden var lättare att trä genom högtalarstativen. Kan garantera, eftersom jag mätt upp alla högtalar-kablar som använts, att all ström ut genom förstärkarna också kommer fram till högtalarna. Har ingen anledning att tvivla på om det som förstärkarnas slutsteg skickar också kommer fram till högtalarnas delningsfilter.
Postad 13 juli 2013 - 13:13
Jag gör det igen (i artikeln finns hänvisningar till ett vetenskapligt test där man kan se hur likvärdiga kablar ger olika resultat. Det beror på att man aldrig kan se kablar som isolerade delar av ett system - utan som en del av sammanhanget http://www.eetimes.c...?doc_id=1274851I detta fall delningsfiltret i högtalaren. Skillnaderna är mätbara. Det stödjer min tes att det fortfarande finns många fenomen man inte kan mäta - än - och därför borde vara lite ödmjuk inför vad som upplevs. Placebo är stark, visst, men den är också nyckfull. Är det ingen verklig förändring så hävdar jag att man kommer att uppleva "placebon" väldigt olika vid olika tillfällen. Det är så jag försöker ta bort placebo-intryck. Verkliga förändringar ligger kvar, även när man är trött, sitter "fel", spelar med en annan volym osv osv. Jag har ett par CDn och LP som "inlyssnade" referenser. Kan dom lyssningsmässigt innantill. Har det skett en verklig förändring i systemet så kommer det fram via dessa referenser. Valde t.ex rör till CDns utgångsteg mha av dessa. Är fullständigt likgiltig för olika märken osv. utan litar enbart på min egen upplevelse. Jag hör numera skillnad mellan högtalarkablar. Men kan inte avgöra om det är en ljudkvalitetsskillnad. Det är en otroligt liten nyansskillnad som motsvarar att man t.ex vrider upp volymen ett litet steg. Det finns andra, effektivare sätt att lägga pengarna på för att få bättre ljud. Men skillnad är det!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|