Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2014 - 06:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
hehe, never ending story, lite off topic men enkel förklaring som statuerar exempel på psykologi i tester,

apropå tester. När jag testade högtalare i början av hifiintresset så infann sig i ofta en av hjärnan skapad förväntning och vana i resultat av ljudbild. Alltså en sortering av förväntad ljudbild och eventuellt bekräftelse av första investering som gjort vilket direkt kopplas till testobjekt som var synlig framför mig. På den tiden så var jag inte lika intresserad av objektiva resultat utan gick även in hårt på subjektiva önskemål exempelvis i färg, form och design. Hjärnan kopplade in sin nöjdhet samt totalresultat i sådana resonemang. Detta är troligen vanligare än många vågar erkänna. :rolleyes:

Nuförtiden så gör jag tvärtemot. Plockar fram ett antal testobjekt och blundar. Sedan får HEN i butiken blanda bäst HEN bland burkarna. Öppnar sedan ögonen och fortsätter. Kan bara säga att numer så faller inte testerna ut såsom som jag förväntat innan det genomförts. Bland annat gillade jag Klipsch framför alla XTZ-modeller, Elac, och Heco, högst otippat haha, snacka om att jag skrattade gott. För min del är detta det finaste med ärlighet i hifi. Den överraskar och ställer både mig och produkter i ny ordning. :lol:

Däremot blir det likväl riktigt svårt att byta ut mina RC-L. Såvida inte jag finner ett par Revel F30. :wub:

Redigerat av PML73, 20 February 2014 - 06:53.

Postad 20 February 2014 - 07:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Intressant det du skriver om. Klipsch, min uppfattning just angående Klipsch är att många inte gillar Klipsch eftersom de " bestämt " sig innan att de låter vasst. Och då blir det så.

Men om de inte ens vet att Klipsch är ett av alternativen som det lyssnas på så blir resultatet inte helt sällan annat.

Postad 20 February 2014 - 07:25

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det kan vara väldigt svårt för att inte säga meningslöst att uppgradera om man inte kan lita på sin hörsel. Då är det bara att köpa en kompaktanläggning och lägga focus på något annat.
För oss som litar på vad vi hör (med ett stort mått av kritisk lyssning (ja hörsel) förstås) kan det här med hifi-uppgraderingar vara en rolig hobby.

Fast bara i ab-lyssningar :D ;)

jag uppgraderar för att det är jävligt kul. ska snart köpa ett par steg igen har jag tänkt :)

Vad är roligt i att lägga ut en massa pengar utan att uppleva (höra) skillnad??? Status??

Redigerat av Ljudligt, 20 February 2014 - 07:30.

Postad 20 February 2014 - 07:47

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Det kan vara väldigt svårt för att inte säga meningslöst att uppgradera om man inte kan lita på sin hörsel. Då är det bara att köpa en kompaktanläggning och lägga focus på något annat.
För oss som litar på vad vi hör (med ett stort mått av kritisk lyssning (ja hörsel) förstås) kan det här med hifi-uppgraderingar vara en rolig hobby.

Vad är roligt i att lägga ut en massa pengar utan att uppleva (höra) skillnad??? Status??

Inte status, kan vara features eller som ofta i mitt fall måste jag erkänna. Det mentala välbefinnandet att öppna en kartong och plocka upp något nytt med en nätkabel i ena änden......
Det är helt enkelt kul att byta grejor lite då och då.

Postad 20 February 2014 - 07:55

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Inte status, kan vara features eller som ofta i mitt fall måste jag erkänna. Det mentala välbefinnandet att öppna en kartong och plocka upp något nytt med en nätkabel i ena änden......
Det är helt enkelt kul att byta grejor lite då och då.

Jag tror Zartok menar slutsteg när han skriver steg och det finns inte så många features på ett sådant.

Postad 20 February 2014 - 07:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1
Så vissa byter förstärkare då och då bara för att det är kul och märker ingen ljudskillnad. Men hur många byter högtalare då och då? Borde vara dubbel glädje då man märker både skillnad ljudmässigt, plus att det är kul. Jag har fått en känsla av att det byts högtalare mera sällan, men jag kanske har fel?

Postad 20 February 2014 - 08:03

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag tror Zartok menar slutsteg när han skriver steg och det finns inte så många features på ett sådant.

Jag syftade på din fråga, som jag upplevde mer allmän kring byten.
Men för mig kan det mentala välbefinnandet som pryltokig i akuta fall stillas av att ex byta dammsugare om jag inte köpt något på länge..........( den diagnosen kanske man skulle ta reda på vad den har för bokstavs kombination)

Postad 20 February 2014 - 08:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Så vissa byter förstärkare då och då bara för att det är kul och märker ingen ljudskillnad. Men hur många byter högtalare då och då? Borde vara dubbel glädje då man märker både skillnad ljudmässigt, plus att det är kul. Jag har fått en känsla av att det byts högtalare mera sällan, men jag kanske har fel?

Jag tror att du har rätt där, flera orsaker kan ligga bakom.
Dels är det här ett hembioforum och AVR har de senaste åren mest utvecklats med nya features och på bildhanterings sidan implementering av nätverk mm så rent ljudmässigt kanske inget i många fall.

Sen tror jag faktiskt att det hur ologiskt det än verkar kan vara så att pryltoken inom en vill byta och man vet att skillnaden på högtalare är så pass stor att det kanske ändrar för mycket om man egentligen är nöjd och då byter man något annat som påverkar mindre så man sannolikt sitter lika nöjd ljudmässigt efter uppgraderingen men har fått en meningslös men härlig i-lands adrenalin kick.

Varför köper frugan ny handväska när hon har 7 st? Av samma orsak tror jag.........

Redigerat av OMD28, 20 February 2014 - 08:12.

Postad 20 February 2014 - 10:15

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 1

Jag har iaf märkt skillnad på alla förstärkare jag har haft genom åren. Har ägt Pioneer, Harman Kardon och Onkyo. Pioneer var rätt neutral men lite kall, HK var varm och lite mer basig, Onkyo känner jag är lite mer neutral och snärtig. Tror oftast man byter för att få lite mer effekt vid lägre volym, Pioneer förstärkaren jag hade blev snabbt ansträngd. Dock är det säkert mindre skillnad i ljud om man byter inom samma märke och serie.

Postad 20 February 2014 - 10:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det är ren feelgood för mig. jag har endel kablar som kostar fyrsiffrigt också, helt utan att jag tror på såna skillnader. status är det absolut inte, har ingen riktig hifipolare i stan faktiskt. så det är enbart att det känns bra. Det är ett intresse :)

Postad 20 February 2014 - 10:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1
Jag lästa att på kabelblindtestet på LYD, så användes låten "Sultans of swing" med Dire Straits. Förbaskat bra låt men borde man inte ha testat med musik som anväder hela CD:ns potential? Lägsta frekvensen på basgitarren är väl bara 60 HZ? Sen är det väl inte max dynamik heller på den låten? Sen tror jag inte utfallet skulle ha blivit annorlunda, men skall man testa om det är skillnad mellan saker så tycker jag att man skall använda maximala högdynamiska inspelningar. Om det skulle finnas skillnad så lär man inte höra det med tex en inspelning från 1930.

Redigerat av Buddypresley, 20 February 2014 - 10:51.

Postad 20 February 2014 - 11:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Visst har jag tolkat dina tidigare inlägg här på forumet rätt om jag påstår att du tycker det är ganska enkelt att finna förstärkare som passar in på min fetning av din text?

Exakt. Det finns gott om förstärkare som är "betydligt bättre än källmaterialet" man just spelar och då är det inte alls ovanligt att de "låter lika" eftersom de i sammanhanget kan sägas vara i princip transparenta. Förutsätter såklart att de inte är allt för olika... :)

Alla i denna tråd har någon gång uppgraderat. Varför ens göra det om man nu inte kan höra skillnad? Svaret är ju glasklart. *suck*

Folk byter ofta grejor för att de vill "ha något nytt", och just stärkare byts oftast för att man vill ha fler features och ibland mer effekt.

...borde man inte ha testat med musik som anväder hela CD:ns potential? Lägsta frekvensen på basgitarren är väl bara 60 HZ? Sen är det väl inte max dynamik heller på den låten?

E på en bas är 42Hz, och jag tror nog att BIA används för att plattan helt enkelt är väldigt välljudande ur en rad aspekter. Vill man vråltesta en anläggning och verkligen se om den hänger med i dynamiska svängar bör man komplettera med 1812's "digitala kanoner" och nyinspelad klassisk och elektronisk musik.

Sen tror jag inte utfallet skulle ha blivit annorlunda, men skall man testa om det är skillnad mellan saker så tycker jag att man skall använda maximala högdynamiska inspelningar. Om det skulle finnas skillnad så lär man inte höra det med tex en inspelning från 1930.

Många inspelningar från 30-talet kan låta alldeles förskräckligt, men andra helt fantastiskt. Dynamik och bandbredd är i sig ingen garanti eller förutsättning för "bra ljud" och det kan absolut vara intressant att höra hur en anläggning hanterar t ex övertoner som finns i gamla inspelningar men som i teorin inte borde kunna finnas... :)

Postad 20 February 2014 - 12:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
buddy: vi hade ett tämligen begränsat antal av sacd tillgängliga och tänkte att det primära målet var att använda oss av en låt som alla kände igen samtidigt som det skulle finnas en hel del "hoppande" i musiken, det var därför sultans of swing valdes. vi funderade ett tag på att använda oss av elektronisk musik, men det var få, om någon som kände igen förslagen, så det strök vi. jag har för mig att vi använde oss av en relativt transientsnabb högtalare och vi hade riktigt "fint" förstärkeri =)

Postad 20 February 2014 - 13:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu har du missuppfattat. Det är på grund av att vi BARA litar på hörseln, som vi inser problemen med öppna tester. Att du "litar" på hörseln och tror att det räcker med "kritisk lyssning" visar snarare att du inte förstår de psykologiska fallgropar som finns.

Postad 20 February 2014 - 13:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vilka byter då och då? Jag har haft mina två slutsteg i ca 5 respektive 6 år nu och det kommer fortsätta så tills de går sönder eller om jag behöver mer effekt.
Högtalarna är jag nöjd med och det finns ingen plan att byta (mer än ev till den större toppen i samma serie).
Jag har grejerna för att lyssna på musik och se på film, inte för att hålla på med massa byten och krångel.

Postad 20 February 2014 - 13:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1

Nu har du missuppfattat. Det är på grund av att vi BARA litar på hörseln, som vi inser problemen med öppna tester. Att du "litar" på hörseln och tror att det räcker med "kritisk lyssning" visar snarare att du inte förstår de psykologiska fallgropar som finns.

Men hur skall man göra vid uppgradering av stereon? Säg att jag är sugen på nya högtalare.. jag knallar in i butiken och provlyssnar några modeller som passar min prisklass. Skall jag då inte välja dom som jag tyckte lät bäst? Eller skall jag sätta på mig ögonbindel och låta frugan leda mig in i butiken? <_<

Vilka byter då och då? Jag har haft mina två slutsteg i ca 5 respektive 6 år nu och det kommer fortsätta så tills de går sönder eller om jag behöver mer effekt.
Högtalarna är jag nöjd med och det finns ingen plan att byta (mer än ev till den större toppen i samma serie).
Jag har grejerna för att lyssna på musik och se på film, inte för att hålla på med massa byten och krångel.

Jag skrev att "vissa" byter då och då. Heter du vissa? ;)

Postad 20 February 2014 - 13:13

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Intressant det du skriver om. Klipsch, min uppfattning just angående Klipsch är att många inte gillar Klipsch eftersom de " bestämt " sig innan att de låter vasst. Och då blir det så.

Men om de inte ens vet att Klipsch är ett av alternativen som det lyssnas på så blir resultatet inte helt sällan annat.

Hehe, det är ju det här argumentet Zartok & Co. har om förstärkare och kablar också. Dom anser att folk har bestämt sig att det är skillnad. Då hör du också skillnad. Lyssna blint så blir det plötsligt svårare. :)

Postad 20 February 2014 - 13:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Men det fungerar likadant på andra hållet också. Har man bestämt sig för att inte höra någon skillnad, så gör man nog inte det heller.

Absolut. Har aldrig sagt något annat. :)

Postad 20 February 2014 - 13:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men hur skall man göra vid uppgradering av stereon? Säg att jag är sugen på nya högtalare.. jag knallar in i butiken och provlyssnar några modeller som passar min prisklass. Skall jag då inte välja dom som jag tyckte lät bäst? Eller skall jag sätta på mig ögonbindel och låta frugan leda mig in i butiken? <_<

Du får göra precis som du vill. Min poäng är att framföra de problem som finns, speciellt med inbillning och hur vill lätt han uppleva skillnader som inte finns i verkligheten.
Själv så köpte jag min Rotel RB-1090 olyssnad på grund av bra mätvärden, fint resultat i F/E-lyssning och bra pris/effekt ratio. Min Denon 3312 köpte jag ohörd utifrån de funktioner jag ville ha.

Postad 20 February 2014 - 13:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Du får göra precis som du vill. Min poäng är att framföra de problem som finns, speciellt med inbillning och hur vill lätt han uppleva skillnader som inte finns i verkligheten.
Själv så köpte jag min Rotel RB-1090 olyssnad på grund av bra mätvärden, fint resultat i F/E-lyssning och bra pris/effekt ratio. Min Denon 3312 köpte jag ohörd utifrån de funktioner jag ville ha.

Ok. Men hur köpte du högtalarna? Blindtest?

Postad 20 February 2014 - 13:28

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag måste ha missat det för jag har inte sett svaret än. Så jag bryter ner det till frågor som bör kunna svaras med ett eller fåtal ord.
1. Du säger att det inte behöver vara så för att en person säger det. Men om den personen är du, behöver det fortfarande inte vara så?
2. Exakt hur många behöver det vara för att "bevisa" att det är en skillnad?
3. Vilket argument använder du då för att logiskt förklara varför en stor mängd personers upplevelser av något inte behöver stämma (när du samtidigt framför att mängden upplevelser är ett "bevis")?

1.nej
2.500
3.om du har 500 vittnen i en rättsal som säger sig ha sett person X slå person Y, skulle du då som domare tvivla på att detta är vad som hänt?

ett annat exempel jag kom att tänka på är champagne.

låt oss säga att vi kör ett blindtest där 400 pers får smaka på 3st olika sorters champagne. 395 pers kan inte skilja på smaken men fem kan. Skulle du då kunna rak i ryggen påstå att det absolut under inga omständigheter finns champagne som smakar olika?

Postad 20 February 2014 - 13:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det här med klipsch är ett intressant ämne. jag har hört klipsch en gång. en enda gång. detta var under rätt extrema omständigheter. jag skulle prova ut en subwoofer. hörde på martin logans depth tror jag det var. denna skulle spelas vansinnigt högt tillsammans med ett par högtalare. jag hade med mig en mp3 skiva med 128-rippar!

vi körde högt som s*tan och då upplevde jag att klipschdiskanten var vass så in i ****. rummet var fö ett komplett akustikbehandlat rum, så det var inget fel på det.
nåväl, klipschen var vass så in i helskotta i dom volymerna vi spelade. det skrek något överjävligt.

det jag idag kan säga om min klipschupplevelse är att diskanten inte är snäll mot dåliga inspelningar, och då kan det låta hemskt vasst vid högre volymer.
jag har ett par gånger faktiskt påpekat att jag gärna skulle vilja höra klipsch igen, med lite mer sansade förutsättningar. hade varit riktigt intressant.

jag tror nämligen inte att det är en dålig högtalare. detta baserar jag helt och hållet på att det finns många som tycker om klipsch. alltså inte på mina egna upplevelser =)

Postad 20 February 2014 - 13:32

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Förövrigt är jag gärna med på ett blindtest. Kan köra hos mig i stockholm. Sätt på mig en ögonbindel, ta med ett par andra stärkare än den jag lyssnar på. Koppla ihop och spela musik, ganska så säker på att jag kan lista ut vilken som är min.

Postad 20 February 2014 - 13:33

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1
Folk som säger det inte är märkbara skillnader mellan förstärkare är samma folk som säger:

* Det är bara märket som kostar
* Det är samma bottenplatta på Seat som på....
* Dom görs i samma fabrik som....
* Du får inte köra fortare där ändå....
* Den är ju omodern om x månader
* Du kommer ju inte höra/märka/känna nån skillnad...
* När ska du hinna... det då?
* Vad får du för den när du säljer den?
* Vad kostar inte den dej i.....?
* Vad ska du göra med den du har nu då??? ska du ha två st då eller??? :D
* Hade jag aldrig betalt för den!!!! aldrig i h...

Sen slutligen... Vad tjänar du i månaden??? :ph34r:

Postad 20 February 2014 - 13:33

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

det här med klipsch är ett intressant ämne. jag har hört klipsch en gång. en enda gång. detta var under rätt extrema omständigheter. jag skulle prova ut en subwoofer. hörde på martin logans depth tror jag det var. denna skulle spelas vansinnigt högt tillsammans med ett par högtalare. jag hade med mig en mp3 skiva med 128-rippar!

vi körde högt som s*tan och då upplevde jag att klipschdiskanten var vass så in i ****. rummet var fö ett komplett akustikbehandlat rum, så det var inget fel på det.
nåväl, klipschen var vass så in i helskotta i dom volymerna vi spelade. det skrek något överjävligt.

det jag idag kan säga om min klipschupplevelse är att diskanten inte är snäll mot dåliga inspelningar, och då kan det låta hemskt vasst vid högre volymer.
jag har ett par gånger faktiskt påpekat att jag gärna skulle vilja höra klipsch igen, med lite mer sansade förutsättningar. hade varit riktigt intressant.

jag tror nämligen inte att det är en dålig högtalare. detta baserar jag helt och hållet på att det finns många som tycker om klipsch. alltså inte på mina egna upplevelser =)

/fetat/
äntligen lite logik och inte bara siffror! ;)

Postad 20 February 2014 - 13:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ok. Men hur köpte du högtalarna? Blindtest?

Hade jag kunnat gjort blindtest så skulle jag gjort det. Men det är extremt svårt när det gäller högtalare, tyvärr.

Postad 20 February 2014 - 13:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1

Hade jag kunnat gjort blindtest så skulle jag gjort det. Men det är extremt svårt när det gäller högtalare, tyvärr.

Så då har man ingen praktisk nytta av all kunskap om placebo, om hur det påverkar oss att höra sånt som inte finns. När man köper förstärkare så räcker det med att välja effekt och funktioner. Sen när man köper högtalare så är det pratiskt väldigt svårt att blindtesta sig fram till sitt val. Så då köper man högtalarna med öppna ögon och blir påverkad av den fräcka designen och den fina lacken. :P

Postad 20 February 2014 - 13:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

1.nej

Okej, då tolkar jag det som du håller med om att du, eller pelle eller olle kan ha fel när de hör något. Att de inbillar sig något.

2.500

Okej. Så om det är bara 25 st forskare som sett när en viss typ av medicin påverkar en cell och förmedlar det i en forskningsrapport, så är det inte tillräckligt eftersom de är 475 st för få.
Samtidigt så är det många fler än 500 st som har t ex mött änglar. Alltså finns änglar eftersom det är så många som upplevt dem enligt din logik.

3.om du har 500 vittnen i en rättsal som säger sig ha sett person X slå person Y, skulle du då som domare tvivla på att detta är vad som hänt?

Nu är det ytterst sällan (aldrig hänt?) där 500 st audiofiler samtidigt lyssnar på en uppsättning. Det de framför är enskilda upplevelser som de sätter i samman med andra enskilda upplevelser.
Jag föreslår att du läser om Little rascal fallet, där runt 100 barn berättade om ohyggliga övergrepp på Little rascal, men som senare visade sig vara falska minnen. Eller läsa på om Elizabeth Loftus forskning som visar hur lätt det är att minnas felaktiga minnen och hur lätt vår hjärna är att påverkas av andra omständigheter än de faktiska.

låt oss säga att vi kör ett blindtest där 400 pers får smaka på 3st olika sorters champagne. 395 pers kan inte skilja på smaken men fem kan. Skulle du då kunna rak i ryggen påstå att det absolut under inga omständigheter finns champagne som smakar olika?

Nu blir det nästan bisarrt. Hittills så har du hävdat att blindtester inte behövs. Det räcker att 500 st hör/ser/upplever en skillnad så finns den. Sen drar du upp ett fall MED blindtester som grund! Det är rätt lustigt.
Ja, de 5 kunde skilja dem åt i ett blindtest. Hade testet varit öppet så hade risken varit stor att många fler (kanske de flesta) skulle uppleva en skillnad och vi skulle inte kunna veta om det verkligen var en skillnad eller ej.

Så tack, du förklara med ditt eget exempel varför blindtester är viktiga i dessa sammanhang. :)

Postad 20 February 2014 - 14:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så då har man ingen praktisk nytta av all kunskap om placebo, om hur det påverkar oss att höra sånt som inte finns. När man köper förstärkare så räcker det med att välja effekt och funktioner. Sen när man köper högtalare så är det pratiskt väldigt svårt att blindtesta sig fram till sitt val. Så då köper man högtalarna med öppna ögon och blir påverkad av den fräcka designen och den fina lacken. :P

Ja, självfallet så kan man påverkas av yttre detaljer eller annat när det gäller högtalare. Det som man göra är att förlita sig mer på mätningar, t ex. Låta det spela en större roll i urvalet.
Sen är det en väsentlig skillnad i verifierbar skillnad mellan olika högtalare och olika förstärkare. Men helt klart så skulle man kunna förbättra möjligheten för ett mer objektiv testande av högtalare.

Postad 20 February 2014 - 14:07

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 3
Jag måste fråga, vem är det som påstår att förstärkare låter lika? Det pratas en del om dessa människor, men är det nån i tråden som påstår det?
Jag ser en del som menar att man utan facit på hand skulle ha problem att skilja dem åt, men det är ju nåt annat.

Postad 20 February 2014 - 14:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Ja, självfallet så kan man påverkas av yttre detaljer eller annat när det gäller högtalare. Det som man göra är att förlita sig mer på mätningar, t ex. Låta det spela en större roll i urvalet.

Låter inte vettigt faktiskt. Om jag tycker att högtalare A låter bättre än högtalare B, skall jag då inte välja A? Ska jag då snegla på B som enligt mig låter sämre men har bättre siffror på ett papper? <_<

Postad 20 February 2014 - 14:14

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Förövrigt är jag gärna med på ett blindtest. Kan köra hos mig i stockholm. Sätt på mig en ögonbindel, ta med ett par andra stärkare än den jag lyssnar på. Koppla ihop och spela musik, ganska så säker på att jag kan lista ut vilken som är min.

Varför svarar inte ni som skrikit om att ni ställer upp på blindtest utan fortsäter samma tjat i ny tappning.
Denna tråd börjar ha fler avsnitt än Dallas och endel saknar ödmjukhet och respekt helt och hållet.
En sak som jag undrar över är hur det är med kunskap, ett exempel. Endel kan springa 100 meter under 10sekunder, andra vet hur man använder råvarorna och lagar en maträtt som blir helt fantastisk meddans andra får till något som knappt går att äta. Endel hör skillnad och andra inte eller?

Nu hoppas jag ni samlar ihop er på test och visar erkunskap istället för tjata om samma sak.

//Mikael

P.s lovade att inte skriva i denna tråd men nu när någon erbjuder sig sa kan jag inte vara tyst.

Postad 20 February 2014 - 14:14

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1
MKarlsson74 menar att alla ni som uppgraderat förstärkare pga. ljudet har inbillat er denna skillnad eller på annat sätt blivit vilseledda. Vilken förstärkare ni än må ha haft blir det alltså ingen som helst skillnad om ni plockar fram den igen!. Förstärkare har ej heller olika karaktär så dessa behövs inte anpassas efter högtalare utan man blir 120% nöjd om man bara blidtestat med vilka högtalare som helst!.

Det är ju nästan för bra för att vara sant. Och ja det är det också. Helt galet dessutom :D

Postad 20 February 2014 - 14:19

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Låter inte vettigt faktiskt. Om jag tycker att högtalare A låter bättre än högtalare B, skall jag då inte välja A? Ska jag då snegla på B som enligt mig låter sämre men har bättre siffror på ett papper? <_<

Ja, du ska förlita dig på objektiva mätningar. Det gör dig slutligen mest nöjd. Fakta går inte borse ifrån även fast du själv vid öppen lyssnande föredrar något annat. Öppen lyssning kommer invagga dig i en osäkerhet och i en byteskarusell av komponenter som är mycket svår att ta sig ur säger herr Karlsson :rolleyes:

Postad 20 February 2014 - 14:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 2

MKarlsson74 menar att alla ni som uppgraderat förstärkare pga. ljudet har inbillat er denna skillnad eller på annat sätt blivit vilseledda. Vilken förstärkare ni än må ha haft blir det alltså ingen som helst skillnad om ni plockar fram den igen!. Förstärkare har ej heller olika karaktär så dessa behövs inte anpassas efter högtalare utan man blir 120% nöjd om man bara blidtestat med vilka högtalare som helst!.

Det är ju nästan för bra för att vara sant. Och ja det är det också. Helt galet dessutom :D

Ja, det är faktiskt bara att beställa en förstärkare med tillräcklig effekt och funktion från alibaba.com. :D
Går inte att bli missnöjd. :D

Postad 20 February 2014 - 14:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
visst är det skillnad på förstärkare, det finns flertalet kriterier för att ingen skillnad ska upplevas. men det har vi sagt hela tiden. det får inte förekomma detekterbar dist och förstärkaren måste således klara av impedanssvängningar bra vid högre volymer.

jag misstänker att jag skrivit det ett dussin gånger, men krell har dom ultimata slutstegen. dom dubblar fan ner till 0.5 ohm, det finns ingen högtalare i världen som rår på krells steg inte :D
ja, jag MÅSTE fan ha ett par såna någon gång i mitt liv =)

Postad 20 February 2014 - 14:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

För mig brukar det korrelera bra. T ex så upplever jag inte hög dist som något positivt. Eller bristande tonkurva, t ex.
Jag är nöjd helt enkelt.

Postad 20 February 2014 - 14:45

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 1
Hur blir det med blindtestet då, mycket skrik om det och att åka till Stockholm var inget bekymmer Mkarlsson?
Du är trots allt en av dem som gapet mest om du att du ställer upp, hur blir Det?

Zartok, Krell är mycket trevliga:-)

Postad 20 February 2014 - 14:47

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

För mig brukar det korrelera bra. T ex så upplever jag inte hög dist som något positivt. Eller bristande tonkurva, t ex.
Jag är nöjd helt enkelt.

Brukar korrelera?, övertygande. Verkligen övertygande.
Man bör alltså testa under kontrollerade former som ger så här vaga eller bristfälliga resultat?.
Sen är frågan, korrelerar det såpass bra eller vagt som ovan för en annan?.

Tror dom flesta förstår redan att lyssna och jämföra öppet är nog säkrast. I alla fall om man vill bli nöjd med sitt köp.

Postad 20 February 2014 - 14:52

M a x
  • M a x
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 1
Förstärkare, högtalare, cd-spelare, kablar etc. låter olika, har olika ljudkaraktärer, och måste matchas för att få fram ljudeufori. Ni som påstår annat är väl samma personer som tycker att .mp3 i 320 kbps låter precis som CD-kvalitet.

Edit: Bor i centrala Göteborg (Haga) och bjuder hem den som vill komma och göra blindtester på min anläggning bestående av Naim Nait 5si, Naim CD5si, Spendor A6R samt kablage från Naim och Nordost.

Redigerat av M a x, 20 February 2014 - 14:53.

Postad 20 February 2014 - 15:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Förstärkare, högtalare, cd-spelare, kablar etc. låter olika, har olika ljudkaraktärer, och måste matchas för att få fram ljudeufori. Ni som påstår annat är väl samma personer som tycker att .mp3 i 320 kbps låter precis som CD-kvalitet.

Edit: Bor i centrala Göteborg (Haga) och bjuder hem den som vill komma och göra blindtester på min anläggning bestående av Naim Nait 5si, Naim CD5si, Spendor A6R samt kablage från Naim och Nordost.

Välkommen till forumet. Nå, vad är det som gör att kablar har olika karaktär då?

Postad 20 February 2014 - 15:25

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Spännande rigg som jag gärna skulle prova:-), inte lyssnat så mycket på Naim och aldrig på Spendor. Bara familjeliv och tid men sugen blir jag. Välkommen till likasinnade // Mikael

Postad 20 February 2014 - 15:55

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
@K

Så du säger alltså att all champagne smakar lika eftersom ett blindtest visat detta, vi ska ju inte ha ett öppet test där deltagarna ser/vet om vilka flaskor som är med i testet, för då har deltagarna genast skapat placebokänslor. Då kanske rödvin är likadant också, om man gör ett blindtest där folk inte kan skilja vinerna åt. Du skulle du alltså mena att det är helt galet att efter dessa tester fortfarande tycka att det finns skillnad på rödvin.

Det är inte speciellt lustigt, försöker möta dig på din sida av planen så du kan förstå, men verkar som om jag måste ta ett par steg till för det du säger does not make sense! http://www.independe...rrard-getty.jpg

naim + spendor är förövrigt en fin matchning :)

Postad 20 February 2014 - 15:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
fasen, det måste ju finnas folk som kan åka och blinda i göteborg, det är ju ändå en av storstäderna =)

Postad 20 February 2014 - 15:58

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
stockholm annars, rätt stort också!

Postad 20 February 2014 - 16:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

@K

Så du säger alltså att all champagne smakar lika eftersom ett blindtest visat detta, vi ska ju inte ha ett öppet test där deltagarna ser/vet om vilka flaskor som är med i testet, för då har deltagarna genast skapat placebokänslor. Då kanske rödvin är likadant också, om man gör ett blindtest där folk inte kan skilja vinerna åt. Du skulle du alltså mena att det är helt galet att efter dessa tester fortfarande tycka att det finns skillnad på rödvin.

Det är inte speciellt lustigt, försöker möta dig på din sida av planen så du kan förstå, men verkar som om jag måste ta ett par steg till för det du säger does not make sense! http://www.independe...rrard-getty.jpg

naim + spendor är förövrigt en fin matchning :)

när du ändå är inne på att dricka saker. läs och förundras:
http://www.wine-econ...nd-Tastings.pdf

lite roligt faktiskt =) kommer från någon som inte kan dricka ett glas vin om så livet hängde på det. iaf inte något av dom röda jag faktiskt har försökt att smaka ^^

Postad 20 February 2014 - 16:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

när du ändå är inne på att dricka saker. läs och förundras:
http://www.wine-econ...nd-Tastings.pdf

lite roligt faktiskt =) kommer från någon som inte kan dricka ett glas vin om så livet hängde på det. iaf inte något av dom röda jag faktiskt har försökt att smaka ^^

Är det nån som dricker vin däruppe i norr? Prova att blindtesta mellan rödvin och skogsstjärnan. :D

Postad 20 February 2014 - 16:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag skulle väl antagligen kräkas av båda två *asg*

Postad 20 February 2014 - 16:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Då kanske rödvin är likadant också, om man gör ett blindtest där folk inte kan skilja vinerna åt. Du skulle du alltså mena att det är helt galet att efter dessa tester fortfarande tycka att det finns skillnad på rödvin.

Vet inte om det är testet som det länkas till ovan men oavsett så skrev SvD för några år sedan om ett test som tydligt visade att dyra viner föredrogs mycket mer när testgruppen visste priset än när de inte gjorde det. Av förväntan kan man alltså påverkas till att tycka bättre eller sämre om saker och man kan också uppleva skillnader som inte finns. Oavsett smak eller ljud så är det inga problem när tydliga skillnader finns, det är när det handlar om små eller inga som det blir lurigt.

Det finns relativt många som "hör" tydlig skillnad om de t.ex. byter säkringar i förstärkaren eller lyfter högtalarkablarna från golvet. Självklart är det många som även upplever skillnader mellan förstärkare även om sådana inte är hörbara. Det betyder dock, precis som med vin, inte att allt låter / smakar lika (tror dock att de flesta viner är mycket lättare att skilja än de flesta förstärkare).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 February 2014 - 16:39.

Postad 20 February 2014 - 16:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Visst väljer du de lådor du tycker låter bäst, alldeles oavsett hur du jämfört.
Problemet uppstår när du får hem högtalarna och då inte kan jämföra dem i din egen lyssningsmiljö.

Det är hyfsat sannolikt att de som lät bäst i butiken även låter bäst hemma, men definitivt inte säkert... :)

Ursäkta, men det där är ett par ganska vanliga floskler, generaliseringar och missuppfattningar, som oftast sprids och upprepas av folk som inte kan eller vill sätta sig in i problematiken.

Förutom att vissa högtalare kan betraktas som en "svår last" för många stärkare när man väljer att spela rejält högt finns det faktiskt inget att egentligen "matcha", hur mycket en del än bedyrar och tror på tramset.

*EN* enda egenskap/parameter går i teorin att "matcha", och det är frekvensgången. Har du t ex en komponent som faller för snabbt i diskanten kan den "matchas" med en komponent som har motsvarande inverterad felaktighet i frekvensgången. Gissa hur ofta det händer? I princip aldrig.

Dist är inget som går att "matcha". Hur skulle det gå till?
Fasfel då? I princip omöjligt utan att specialtillverka "matchande" komponent för ändamålet.
Har man sen kablar som är så erbarmligt usla att de alls påverkar ljudet, då finns det en enkel och billig lösning: Åk till Biltema/Kjell/Classe.

"Matchning" är bara ett jävla trams och inte mycket annat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.