XTZ Cinema M6 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(9)
|
7 495:- | |
XTZ Cinema S5 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 1X12
(Subwoofers)
|
5
|
(18)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 3X12
(Subwoofers)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M6
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S2 Atmos
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(12)
|
4 990:- | |
XTZ Cinema M8
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M8 Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ? (25 inlägg)
|
2 år sedan |
PB-3000 eller XTZ (11 inlägg)
|
5 år sedan |
9.2 placering av högtalare (2 inlägg)
|
5 år sedan |
Fråga om subwoofer val. (20 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg)
|
8 år sedan |
Rekommenderas XTZ 93 WMT som ATMOS höjdhögtalare? (0 inlägg)
|
9 år sedan |
Jamo D500 THX 5.0? Alternativ? (23 inlägg)
|
9 år sedan |
Xtz cinema Sub 1x12 (9 inlägg)
|
11 år sedan |
Förslag på LCR-högtalare som kan hängas på vägg (30 inlägg)
|
11 år sedan |
Postad 20 November 2014 - 19:15
Postad 20 November 2014 - 19:25
cdon.com och hifikit sålde också.Såg att cinema finns hos hembiobutiken, visst brukade det bara vara fyndbörsen som sålde dem?
Kul att fler ansluter sig,lättare att nå ut på det viset.
Blev riktigt snyggt!Det blev tajt med plats, skall man sätta dom på väggen istället eller ha dom stående /liggande på basarna ?
(målade svart bakom duk och tak+väggar, bara dörr som skall fixas)
Postad 20 November 2014 - 19:37
Har tittat på Transformers 1,2 och 3. Imorgon blir det del 4.Robnb hur har det gått med filmtittandet har du nått att säga gemtiomt dinna gamla ice?
och ni andra lyckliga ägare? Mvh
Woaoo! Jag kan säga att jag är väldigt nöjd! Vågar jag verkligheten koppla in en till? Hahaha. Jag spelade så starkt idag att min center ramlade ner, måste montera den i taket. Sitter med mobilen så jag ska skriva lite kort. Den som vill ha Xtz och är osäker om dom cka ta 12.18 Ice eller Cinema vill jag nog rekommendera Cinema! (till film i alla fall) Har inte kört mycket musik ännu. Mer stabil och kontrollerad som levererar. Lite kort fattat
Postad 20 November 2014 - 19:48
Postad 20 November 2014 - 20:32
Haha härligt att höra:) klart du vågar din gamle basnarkoman
ska bli väldigt roligt när jag får Room analyzer så jag kan ställa in allt riktigt:)
Jag måste få tummen ur och köra någon mätning, har nästan trimmat min till max just nu hehe.
Postad 20 November 2014 - 21:10
Receivern (Yamaha RX-V773) ställde basen på -2dB (ungefär som med min förra sub men hade den på 0 istället för -2dB var lite väl lågt.
Kör + 5dB nu och är något bättre men frontarna är fortfarande betydligt bättre.
Inställningarna på subben är:
* Low pass filter - bypass (off)
* Anechoic room EQ
* Bass Level - REF
* Variable Phase - 0
* Variable Low-pass - rakt upp = 75hz
Tänkte göra en liten uppdatering av hur det går hos mig med min 1x12.
Har inte hunnit spela in subben så mycket mer sen mitt förra inlägg men den har nog gått iallafall runt 12 timmar nu.
Ändrade Bass Level till +3dB bak på subben och satte 0dB i receivern i helgen.
Nu har den vaknat till mer, vet inte om det beror på att den gått några fler timmar eller ändringen av Bass Level.
Till musik har frontarna fortfarande övertaget men kollade på Dark Knight Rises i helgen och det finns bas utan tvekan
Testade scenen när de spränger Kreml i Ghost Protocol nyss och s*tan vilket tryck!
Postad 21 November 2014 - 09:30
Såg att cinema finns hos hembiobutiken, visst brukade det bara vara fyndbörsen som sålde dem?
Ja det är nytt, de nämnde det inte för mig när jag var där för en vecka sen. Intressant för oss Stockholmare, hembiobutiken kör projektormässa nästa vecka och då kommer man köra med bla XTZ enligt hemsidan. Jag har mailat och frågat om man kommer köra med cinemasystemet.
Edit: De kommer köra cinemasystemet, åtminstone i Sundbyberg.
https://www.hembiobu...projektormassa/
Redigerat av greveriff, 21 November 2014 - 12:22.
Postad 21 November 2014 - 14:13
Postad 21 November 2014 - 14:18
Hade ju varit trevligt om de haft det i Gbg med... men vet att de kör M&K och Procella där... blir kanske lite för meckigt att rigga upp XTZ också...
Skicka ett meddelande och fråga dem, när jag var i sundbybergsbutiken förra veckan hade de bara Procella och MK men de ska ju sätta upp ett cinemasystem inför projektormässan ändå.
Postad 21 November 2014 - 17:06
Hade ju varit trevligt om de haft det i Gbg med... men vet att de kör M&K och Procella där... blir kanske lite för meckigt att rigga upp XTZ också...
Äsch, det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet..
Mvh Harald - Hembiobutiken
Postad 21 November 2014 - 18:04
Äsch, det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet..
De har ankommit till Sundbyberg och ska spelas under projektormässan där och planen är att det ska hinna dyka upp ett paket hit till Göteborg med. Jag är sjukt sugen på att höra dem.
Mycket bra nyheter
Postad 22 November 2014 - 02:53
Du är välkommen att delta med dig utav din upplevelse sen efter att du lyssnat på Cinema vs M&K.Äsch, det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet..
De har ankommit till Sundbyberg och ska spelas under projektormässan där och planen är att det ska hinna dyka upp ett paket hit till Göteborg med. Jag är sjukt sugen på att höra dem.
Redigerat av RobNB, 22 November 2014 - 11:38.
Postad 22 November 2014 - 11:17
ps tycker absolut ni som har möjlighet att lyssna på Cinema på projektormässan ska göra det hade varit kul att höra vad mer tycker
Postad 22 November 2014 - 12:15
Postad 22 November 2014 - 15:27
Som jag har förstått det så hamnar inte Procella, M&K och XTZ i samma rum vilket gör det svårt att jämföra men oavsett så är jag säker på att Cinema-systemet kommer imponera och locka hit ännu fler till vår fina tråd
Postad 22 November 2014 - 18:03
Postad 22 November 2014 - 19:51
Postad 22 November 2014 - 20:13
Redigerat av Cyberzent, 22 November 2014 - 20:16.
Postad 23 November 2014 - 00:36
Postad 23 November 2014 - 19:38
Innan jag provlyssnar själv, är det någon som kan berätta vad jag kan förvänta mig för skillnad mot min nuvarande setup? Den består av Kef iq7, iq6c som front och kef iq5 som surround.
Jag har två SVS SB-2000 som subbar.
Skulle vilja ha ett öppnare och mer detaljerat ljud.
Postad 23 November 2014 - 21:24
Varför vill du veta vad andra tror sig att du kommer uppleva?
Jag håller med om att frågan inte var särskilt välformulerad, men jag tror att du och andra förstår vad jag är ute efter. Jag vill ha andras åsikter om vad Cinema presterar i förhållande till högtalare likt Kef iq7, Monitor Audio RS6 och liknande. Jag vill därför veta vad man generellt kan förvänta sig för skillnad.
Postad 23 November 2014 - 21:32
Frågan är med andra ord väldigt svår att svara på. Det man kan säga är eventuellt om objektiv data som ljudtryck, dist och registret ner mot basen.
Postad 23 November 2014 - 21:55
Nej, alltså, jag är inte ironisk med frågan. Som du känner till är ljud subjektivt. Jag upplever klipsch modeller som vassa i diskanten. Andra upplever samma högtalare som dynamisk. Det enda som är objektivt är ljudet från högtalaren, resten är en tolkning av oss och baseras på vår upplevelse av ljudet.
Frågan är med andra ord väldigt svår att svara på. Det man kan säga är eventuellt om objektiv data som ljudtryck, dist och registret ner mot basen.
Då är jag med på din fråga.
Givetvis att ljud är subjektivt. Film är också subjektivt - trots det så är jag en flitig besökare både på imdb och rottentomatoes. Därför hänger jag även på head-fi, minhembio, component, etc. och tar del av både vad massan och individen upplever.
Ofta finns det någon form av konsensus som faktiskt kan ge vägledning. Så jag är alltså inte ute efter objektivitet, utan subjektivitet:-) Det är väl därför forum finns - för att utbyta tankar och erfarenhet?
Postad 23 November 2014 - 22:04
Sen finns det ju filmer som folk verkligen älskar eller hatar också, främst tänker jag på det senaste stjärnskottet gravity.
För att återgå till din fråga så är min tolkning att du eventuellt kommer uppleva att xtz kanske kan spela högre volym samtidigt som dom inte har en lika mjuk klang som kef. Men när man ska beskriva ljudet blir det svårare som du märker. Vad är mjuk klang för mig och vad är det för dig
Postad 23 November 2014 - 22:32
Absolut, men i just din fråga så blir det en för stor diskrepans. När man ser en film så brukar det paradoxalt nog vara lättare att bilda sig en uppfattning baserat på vad andra tycker eftersom filmer inte innehåller förväntanseffekter
![]()
Sen finns det ju filmer som folk verkligen älskar eller hatar också, främst tänker jag på det senaste stjärnskottet gravity.
För att återgå till din fråga så är min tolkning att du eventuellt kommer uppleva att xtz kanske kan spela högre volym samtidigt som dom inte har en lika mjuk klang som kef. Men när man ska beskriva ljudet blir det svårare som du märker. Vad är mjuk klang för mig och vad är det för dig
Håller med dig i stort. Och det är verkligen svårt att beskriva upplevt ljud. Jag tycker dock att människors upplevelser är intressanta och värdefulla - betydligt mer intressanta än "professionella tyckare" i ljudtidningar. Därför värdesätter jag din åsikt. Och jag tolkar din uppfattning om "mjukare klang" som att keffarna inte lika upplösta men har bättre mellanbas än m6:-)
Postad 23 November 2014 - 23:59
Postad 24 November 2014 - 18:35
Ja, det fick mig att fundera vart Joel håller hus. Han ska ju vara här och gratta alla till sina nyköp
Ja efter lancering af Cinema serien har man ikke hørt så meget fra XTZ??
Redigerat av hdvp, 24 November 2014 - 18:37.
Postad 24 November 2014 - 22:00
Fullt upp med Headphone Divine?Ja efter lancering af Cinema serien har man ikke hørt så meget fra XTZ??
Postad 24 November 2014 - 22:06
Postad 25 November 2014 - 02:30
Ja efter lancering af Cinema serien har man ikke hørt så meget fra XTZ??
De skrattar sig lyckliga hela vägen till banken?
Postad 25 November 2014 - 07:19
Jag är inte förvånad, dom har inte några extrema marginal och bra varit med i leken 10år. Krävs ganska mycket för att dra igång nya projekt och sedan så måste dom ju sälja också. Så små företag har inte råd med några större misstag tyvärr.Fick mail från Joel idag. Undrade om det fanns några Atmos in-cieling högtalare planerande men det fanns det inte
Men givetvis är det tråkigt att inte Atmos är på planerings stadiet.
Postad 25 November 2014 - 08:39
Jag är inte förvånad, dom har inte några extrema marginal och bra varit med i leken 10år. Krävs ganska mycket för att dra igång nya projekt och sedan så måste dom ju sälja också. Så små företag har inte råd med några större misstag tyvärr.
Men givetvis är det tråkigt att inte Atmos är på planerings stadiet.
Förhoppningsvis kanske man kan hitta några in-cieling högtalare av något annat märke som matchar cinemaserien klangmässigt någorlunda iallafall. Å andra sidan... det kanske inte är så viktigt att de högtalarna matchar?
Postad 25 November 2014 - 10:52
Jag är inte förvånad, dom har inte några extrema marginal och bra varit med i leken 10år. Krävs ganska mycket för att dra igång nya projekt och sedan så måste dom ju sälja också. Så små företag har inte råd med några större misstag tyvärr. Men givetvis är det tråkigt att inte Atmos är på planerings stadiet.
Frågan gällde ju in-ceiling. Finns inget som säger att det inte kommer vanliga, väldigt platta, högtalare, som bland annat kan användas till Atmos, framöver.
Postad 25 November 2014 - 11:16
Mine 2 stk 3x12 ankom Norge igår..
kommer bli spännande och höra vad du tycker:)
Postad 25 November 2014 - 11:50
Så er der XTZ Cinema review...
http://www.trustedre...a-series-review
Habegäret blir ju inte mindre...
Postad 25 November 2014 - 13:00
Jag tillhör inte dom som är så noga med klang matchning. Dagens setup är Divine toppar, 99.26 MKII center och 4st Bose dubbel kuber som surrounded. Känner mig nöjd med denna setup.Förhoppningsvis kanske man kan hitta några in-cieling högtalare av något annat märke som matchar cinemaserien klangmässigt någorlunda iallafall. Å andra sidan... det kanske inte är så viktigt att de högtalarna matchar?
Om man är lite mer noga så får man lite mer jobb med att leta
Det är sant, vi får la hoppasFrågan gällde ju in-ceiling. Finns inget som säger att det inte kommer vanliga, väldigt platta, högtalare, som bland annat kan användas till Atmos, framöver.
Postad 25 November 2014 - 13:18
Jag tillhör inte dom som är så noga med klang matchning. Dagens setup är Divine toppar, 99.26 MKII center och 4st Bose dubbel kuber som surrounded. Känner mig nöjd med denna setup.
Med tanke på vilken setup jag kör själv för tillfället så tror jag att jag hade blivit mer än nöjd vad jag än haft i taket... Det hade väl mest varit kul att kunna köra samma serie rakt över alla kanaler
JPW frontar från 1800-talet, B&W CMC2 center och B&W DS3 surround... och en gammal 12" sub från HECO som är lika gammal som frontarna
Postad 25 November 2014 - 17:20
Postad 25 November 2014 - 20:49
http://data-bass.ipb...on-poll-closed/
Redigerat av Unregisteredfdd12789, 25 November 2014 - 20:50.
Postad 25 November 2014 - 20:59
Har tittat på Transformers 1,2 och 3. Imorgon blir det del 4.
Woaoo! Jag kan säga att jag är väldigt nöjd! Vågar jag verkligheten koppla in en till? Hahaha. Jag spelade så starkt idag att min center ramlade ner, måste montera den i taket. Sitter med mobilen så jag ska skriva lite kort. Den som vill ha Xtz och är osäker om dom cka ta 12.18 Ice eller Cinema vill jag nog rekommendera Cinema! (till film i alla fall) Har inte kört mycket musik ännu. Mer stabil och kontrollerad som levererar. Lite kort fattat
Hvor mange timer har din gått ?
Postad 25 November 2014 - 21:04
Pianolack skulle inte sitta fel ihop med mina frontar. men men.
Mitt rum är ca 22m2.
Mitt rom er 20m2
Postad 25 November 2014 - 21:39
Inte så våldsamt många, men jag uppskattar det till ca 40 timmar.Hvor mange timer har din gått ?
Det räcker långtMitt rom er 20m2
Postad 26 November 2014 - 11:39

Något spännande dök precis upp i Göteborg!
/Harald - Hembiobutiken
Postad 26 November 2014 - 12:02
Jag och polaren lär besöka HBB på torsdag då de har öppet extra länge.
Som jag har förstått det så hamnar inte Procella, M&K och XTZ i samma rum vilket gör det svårt att jämföra men oavsett så är jag säker på att Cinema-systemet kommer imponera och locka hit ännu fler till vår fina tråd
Hola!
Du är välkommen att delta med dig utav din upplevelse sen efter att du lyssnat på Cinema vs M&K.
Då ska jag försöka komma med en liten jämförelse framöver när jag fått lite mer tid på att jämföra dem. Mina egna största funderingar gäller hurvida en 3x12:a gör sig i en tvåa med en nyfödd?
Mycket bra nyheter
Tack, ja vi är nöjda! =)
Postad 26 November 2014 - 12:57
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ?
424 bilder
209 filmer