Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 March 2020 - 17:03

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Svar till pacman:

Eftersom alla diskussioner på alla gamingforum i princip handlar om att PS5 är klenare än xbox så anser jag att de tappat bollen. Oavsett om det var deras plan eller ej.

För att inte tala om alla spekulationer om att de desperat överklockat hårdvaran för att närma sig xbox med en massa olika problem som följd. Som sagt, oavsett om det stämmer eller ej så är det klantigt av Sony att det är så här.  Antingen har de inte visat och förklarat tillräckligt av sin plan eller så är det helt enkelt så att spekulationerna stämmer.

Redigerat av baetis, 23 March 2020 - 17:05.

Postad 23 March 2020 - 17:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Problemet som jag förstår med Sonys hårdvara är att dom inte kommer kunna leverera full kraft hela tiden medan MS kan göra detta tack vare smart kylning.
Så vad jag förstår kommer PS5 bara under korta perioder kunna använda full load på GPUn.
Men vet inte om detta är helt sant ?

Näe det är inte helt sant.

Finns inget som säger att XSX har "smartare" kylning eller att PS5 bara håller högsta klockan under kortare perioder. Utifrån den info vi har idag.

Däremot har de två olika klockning.
XSX tillåter effektvariation beroende på variation i aktivitet. Pga att maxklockan är konstant.

PS5 har en konstant maxeffekt, trots variation i aktivitet. Pga att maxklockan tillåts variera.

Typ. Verkligheten är säkert mer komplex men principen är alltså olika.

Redigerat av pacman, 23 March 2020 - 17:12.

Postad 23 March 2020 - 17:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Eftersom alla diskussioner på alla gamingforum i princip handlar om att PS5 är klenare än xbox så anser jag att de tappat bollen. Oavsett om det var deras plan eller ej.

För att inte tala om alla spekulationer om att de desperat överklockat hårdvaran för att närma sig xbox med en massa olika problem som följd. Som sagt, oavsett om det stämmer eller ej så är det klantigt av Sony att det är så här. Antingen har de inte visat och förklarat tillräckligt av sin plan eller så är det helt enkelt så att spekulationerna stämmer.

Haha, ja jag sa ju strax innan presentationen att internet skulle spåra ur, oavsett vad Cerny sa. Fick man ett rätt iaf. :D

Postad 23 March 2020 - 17:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Oavsett villen lösning de valt är det underhållet i spelen som är viktigast. Se på swish, fann Zelda väldigt underhållande pch är en av få som jag uppskattat singelplay på.

Om vi jämnför med nuvarande maskiner så är ps4 betydligt kraftigare än Xbox one.
.

Eller inte, om man jämför de senaste versionerna av båda, One X och Pro. Originalen är inte längre ”nuvarande maskiner”.

Postad 23 March 2020 - 18:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

PS5 har en konstant maxeffekt, trots variation i aktivitet. Pga att maxklockan tillåts variera.

Är det bara jag som anser PS5 lösningen sjukt bra för kylningen? Jag tolkade det som att detta var en stor grund till att dom gjorde så eftersom dom inte var nöjda med PS4, sammtidigt som dom nu kan använda kraften dynamiskt - en stooor fördel. Eller är jag bara godtrogen och detta är en påklistrad lösning för att save face? Det ser ju ut som hela Internet tar detta negativt medans jag enbart såg det som positivt under själva preson. Kan Sony verkligen vara så bakom att dom måste ordna allt detta i sista minuten, fet klock (utan ordentliga tester), dynamisk användande av kraft mellan cpu-gpu (utan att veta om det verkligen fungerar), extra dyr kylning som igentligen inte behövdes på den orginala PS5, allt detta mellan tiden från XSX presenterades til Cerny presenterade PS5 ?

Postad 23 March 2020 - 18:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Vet vi när det första ryktet om avancerad kylning til PS5 startade?

Postad 23 March 2020 - 18:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vet vi när det första ryktet om avancerad kylning til PS5 startade?

Var väl nån patentläcka, i våras?

Postad 23 March 2020 - 18:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 2

Är det bara jag som anser PS5 lösningen sjukt bra för kylningen? Jag tolkade det som att detta var en stor grund till att dom gjorde så eftersom dom inte var nöjda med PS4, sammtidigt som dom nu kan använda kraften dynamiskt - en stooor fördel. Eller är jag bara godtrogen och detta är en påklistrad lösning för att save face? Det ser ju ut som hela Internet tar detta negativt medans jag enbart såg det som positivt under själva preson. Kan Sony verkligen vara så bakom att dom måste ordna allt detta i sista minuten, fet klock (utan ordentliga tester), dynamisk användande av kraft mellan cpu-gpu (utan att veta om det verkligen fungerar), extra dyr kylning som igentligen inte behövdes på den orginala PS5, allt detta mellan tiden från XSX presenterades til Cerny presenterade PS5 ?

Det känns iaf som en lösning som kanske inte är helt optimal för tredjepartsutvecklare som har flera saker att ta hänsyn till, dom kanske inte vet när processorn och GPUn klockar ner sig och därmed presterar sämre i många tunga situationer. Eller så får man anpassa sig till att ligga runt 80-90% av kraften för att inte riskera överhettning.
Känns som en sjukt dålig lösning på förhand då spelen kan prestera upp till 20-30% sämre på PS5 och kanske ännu sämre om hårdvaran måste gå ner i kraft ofta för att kyla av sig.

MS har helt klart vunnit kraft-kampen, trots Sonys åtgärder i sista minuten, om utvecklare inte kan utnyttja kraften annat än vid korta sekvenser så kan den faktiska prestandan inte utnyttjas och därmed prestera ännu sämre än hårdvarans maxprestanda. Sony har ju helt klart blivit tvungna att köra en budgetlösning istället för att ha tillräckligt bra kylning/hårdvara från början.

Något säger mig att MS kanske gjorde en fuling och vann hårdvarukampen redan vid ritbordet genom att ge Sony falsk information om deras konsol, den blev mycket kraftfullare än vad Sony hade räknat med. Jag tror personligen att Sony trodde på att XSX skulle ligga på runt 8 TFlops som det ryktades om i början, då trodde Sony att man skulle ha kraftigast hårdvara genom att lägga sig runt 9 TFlops. Japanerna blev tvungen att hitta på en lösning som kan visa sig inte vara helt optimal i det långa loppet. Kommer garanterat komma en PS5 Pro rätt snart efter lansering, kanske redan hösten 2021.

Något säger mig att Sony trodde MS svagare konsol var deras starkare, Series S kommer troligen ligga på runt 8 TFlops och det var den modellen Sony trodde var MS starka kort.

Postad 23 March 2020 - 19:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Det känns iaf som en lösning som kanske inte är helt optimal för tredjepartsutvecklare som har flera saker att ta hänsyn till, dom kanske inte vet när processorn och GPUn klockar ner sig och därmed presterar sämre i många tunga situationer. Eller så får man anpassa sig till att ligga runt 80-90% av kraften för att inte riskera överhettning.
Känns som en sjukt dålig lösning på förhand då spelen kan prestera upp till 20-30% sämre på PS5 och kanske ännu sämre om hårdvaran måste gå ner i kraft ofta för att kyla av sig.

Håller med. Sony säger såklart att problem med kylningen inte kommer att finnas, men de nämnde ju inte problem med ljudnivån hos PS4 Pro när den presenterades heller. Tror också att det kommer bli lägre frekvenser överlag både på GPU och CPU.

Det handlar om 405MHz högre maxklock på GPUn än XBSX, med samma arkitektur, vilket är... intressant. Att den kommer klara av att hålla den frekvensen, en varm sommardag instängd i en TV-bänk, utan att låta som en lövblås, har jag svårt att tro. Om inte annat lär det påverka livslängden iaf.

Det ska bli intressant att se AMDs kommande grafikkort, och hur de klarar höga frekvenser jämfört med RDNA1. CU-antalet i XBSX med klockfrekvens som PS5 blir ju strax över 15 Tflops.

Redigerat av Ageve, 23 March 2020 - 20:04.

Postad 23 March 2020 - 20:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Detta låter inte alls som vad som presenterades. Har du sett presentationen? Låter på dig som att den helt plötsligt bara klockar ned sig utan grund. Det Cerny sa var ju att den kunde klocka ned baserat på arbetsmängd, dvs tvärtom - att den inte måste ligga med max frekvens hela tiden om det inte behövs, eller att om den inte använder max cpu men skulle behöva mera GPU så kan den låna kraft. Han nämner också att den ska jobba på peak til största delen. Dessutom är det också tvärtemot vad gäller kylningen, den kommer kyla för peak hela tiden. Vad kommer detta rykte ifrån är det tvärtemot dagen?

Sen att XSX är kraftfullare på vissa områden råder det inget tvivel om.

Att den kommer klara av att hålla den frekvensen, en varm sommardag instängd i en TV-bänk, utan att låta som en lövblås, har jag svårt att tro. Om inte annat lär det påverka livslängden iaf.

Har inte du heller sett presentationen och DF videon? Det nämns ju exakt detta scenario och att den är designad för att det inte ska bli så.

Postad 23 March 2020 - 20:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Låter på dig som att den helt plötsligt bara klockar ned sig utan grund.

Thermal throttling är inte utan grund iofs.

Postad 23 March 2020 - 20:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Men ska vi gissa hej vilt och helst tvärtemot vad produsenterna säger?

Postad 23 March 2020 - 20:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det är redan postat en video av presentationen från Cerny och det är postad en video från DF och jag har översatt en del punkter til svenska medans jag såg på presentationen för andra gången.

Konsolen har en fast energibudget och vill alltid kunna stå för max belastning. Kylningen vet därför alltid exakt hur mycket den kommer att behöva kyla och CPU/GPU fungerar maximalt oavsett temperatur eller belastning eftersom konsolens maxkraft är "låst".

Den variabla delen hänvisar till förmågan att spara / återvinna outnyttjad energi när konsolen (spelet) inte kräver den fulla potentialen.

Naturligtvis kan saker fungera dåligare än presenterats både för PS5 och XSX men varför hitta på helt felaktiga scenarion som ofta går rakt emot det dom säger det fattar jag inte. Ge dom en chans att visa det dom claimar? Om den failar så ska jag sjunga med i kören.

Postad 23 March 2020 - 20:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Konsolen har en fast energibudget och vill alltid kunna stå för max belastning. Kylningen vet därför alltid exakt hur mycket den kommer att behöva kyla och CPU/GPU fungerar maximalt oavsett temperatur eller belastning eftersom konsolens maxkraft är "låst".

Det är det jag inte får ihop.

Hur ska en fast budget för strömförbrukning fungera oavsett temperaturen i rummet, och utan att ljudnivån blir hög? Vid överklockning är temperaturen alltid det största problemet, därav att flytande kväve används när rekord ska slås.

Med ökad frekvens minskar effektiviteten, och mer ström behövs, vilket ökar temperaturen ytterligare. 

Frekvensen är ju 405MHz högre än XBSX som sagt, vilket måste betyda att Sony ligger på gränsen, eller så är XBSX extremt lågt klockad.

Inte relevant eftersom det är RDNA1, men kanske intressant ändå:

http://www.youtube.c...h?v=IDO-UHZebV4

Redigerat av Ageve, 23 March 2020 - 20:55.

Postad 23 March 2020 - 20:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

"Känt strömförbruk vid peak" är kanske bättre ordlagt än "budget".

Varför man använder flytande kväve är ju för att man ska försöka nå en nivå helt utanför det tänkta arbetsområdet.

Här vet man vad arbetsområdet är. Ju mer man vet desto lättare är det att planera för och det är hela grejjen, men varför vägrar du se presentationen, han förklarar ju detta ganska detaljerat.

Bara för att frekvensen är högre än XSX betyder inte det att det är överklockning, vi vet ju väldigt lite om denna custom RDNA2 GPUn. Det blir kanske helt vanligt med ännu högre klockor på pc kortena, det är ingen som vet.

Redigerat av Demon Slayer, 23 March 2020 - 20:51.

Postad 23 March 2020 - 20:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Bara för att frekvensen är högre än XSX betyder inte det att det är överklockning, vi vet ju väldigt lite om denna custom RDNA2 GPUn. Det blir kanske helt vanligt med ännu högre klockor på pc kortena, det är ingen som vet.

Ja, det kan vara så. Därför blir det intressant när PC-korten kommer som sagt.

Men då står ju MS där med en GPU som är onödigt lågt klockad.

Angående custom så tror jag inte att AMD gör två APUer baserade på samma arkitektur, där den ena är mycket effektivare än den andra.

Redigerat av Ageve, 23 March 2020 - 21:02.

Postad 23 March 2020 - 21:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

MS har helt klart vunnit kraft-kampen, trots Sonys åtgärder i sista minuten, om utvecklare inte kan utnyttja kraften annat än vid korta sekvenser så kan den faktiska prestandan inte utnyttjas och därmed prestera ännu sämre än hårdvarans maxprestanda. Sony har ju helt klart blivit tvungna att köra en budgetlösning istället för att ha tillräckligt bra kylning/hårdvara från början.

Något säger mig att MS kanske gjorde en fuling och vann hårdvarukampen redan vid ritbordet genom att ge Sony falsk information om deras konsol, den blev mycket kraftfullare än vad Sony hade räknat med. Jag tror personligen att Sony trodde på att XSX skulle ligga på runt 8 TFlops som det ryktades om i början, då trodde Sony att man skulle ha kraftigast hårdvara genom att lägga sig runt 9 TFlops. Japanerna blev tvungen att hitta på en lösning som kan visa sig inte vara helt optimal i det långa loppet. Kommer garanterat komma en PS5 Pro rätt snart efter lansering, kanske redan hösten 2021.

Något säger mig att Sony trodde MS svagare konsol var deras starkare, Series S kommer troligen ligga på runt 8 TFlops och det var den modellen Sony trodde var MS starka kort.

Sista-minuten lösning?

Känns som du fortfarande inte förstår hur PS5-klockningen fungerar riktigt så ta en titt på Cerny presentationen igen vettja.

Fantastiskt att du vet en massa om PS5 kylarlösning dock, utan att det finns någon som helst info om den.

Och efter One X så trodde säkert Sony att MS skulle nöja sig med en 8 TF maskin, mkt rimligt resonemang...

Du är dig lik, skulle man kunna säga. :)

Redigerat av pacman, 23 March 2020 - 21:11.

Postad 23 March 2020 - 21:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Ja, det kan vara så. Därför blir det intressant när PC-korten kommer som sagt.

Men då står ju MS där med en GPU som är onödigt lågt klockad.

Angående custom så tror jag inte att AMD gör två APUer baserade på samma arkitektur, där den ena är mycket effektivare än den andra.

Det hade kanske blitt för varmt eller drog för mycket ström med mer klock när dom har så ******** många CUs. Dessutom är ju resten av XSX fet och dom verkar inte ha snålat in nånstans så det är väl en wattstyrka dom targetad totalt då.

Men det är ju inte omöjligt att dom har lite att gå på, var det inte en annan konsol som dom ökade frekvensen på just före launch?

Dom sa att dom ska gå igenom kylningen i en teardown och att vi nog kommer gilla det dom visar.

Jag har inga galna fantiasier om kväve eller annat osannolikt utan tror helt enkelt att med en pc så varvar fläkten upp baserat på värme, medans på PS5 vill den yta sitt bästa som om konsolen har maxload - hela tiden, det betyder då att det inte blir några frågetecken. Sen menar dom att dom hittat en smart teknik istället för att bara köra hårtork hela tiden, och detta är då den "avancerade kylningen" så inget spektakulärt utan bara ett sätt att veta worst case och hantera det hela tiden. Det kan man ju på pc också om man vill, så det enda man är nyfiken på här är hur dom lyckats göra den användbart tyst.

Postad 23 March 2020 - 21:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hur ska en fast budget för strömförbrukning fungera oavsett temperaturen i rummet, och utan att ljudnivån blir hög?

Ljudnivån blir säkerligen högre om omgivningen är väldigt varm.

Det är effekten (av arbetet som processorna utför) som är konstant, eftersom det är den man vill ha koll på. Som det var med PS4 så varierade effekten med mjukvaran, vilka aktiviteter som utfördes. Nu övervakar man aktiviteterna och vid behov sänks frekvensen för att hålla max effekten konstant.

Med ökad frekvens minskar effektiviteten, och mer ström behövs, vilket ökar temperaturen ytterligare.

Frekvensen är ju 405MHz högre än XBSX som sagt, vilket måste betyda att Sony ligger på gränsen, eller så är XBSX extremt lågt klockad.

Jag håller med dig här, det är extremt förbryllande. Nästan så man kan tro att de gjort en grej av att ligga utanför sweet-spot. Cerny säger trots allt att det krävs en väldigt liten minskning i frekvens för att få ner effekten märkbart. Hmm.

Ang XSX så är det ju dock så att den har 18 st CU till driva (och ej har konstant effektuttag, dvs de behöver ha lite marginal) så att den är lägre klockad är ju iofs inte så konstigt...

Redigerat av pacman, 23 March 2020 - 21:56.

Postad 23 March 2020 - 22:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Sista-minuten lösning?

Japp, PS5 Pro 2021.

Men det är ju inte omöjligt att dom har lite att gå på, var det inte en annan konsol som dom ökade frekvensen på just före launch?

Läste nånstans om att MS har en "fine wine"-lösning, dvs att den kan bli bättre med tiden. Skulle inte förvåna mig om de börjar lågt med utrymme för att höja.

I slutändan lär detta inte betyda så mycket. Båda blir bra, bara på olika saker.

So what will be the end result?
It's pretty simple.
PS5: relies on more artwork and pushing more data through the system. Potentially 2x performance in that.
XSeX: relies more on in-frame calculations, procedural. Potentially 30% performance in that.
Who will win: dunno. There are pros and cons for each.

Redigerat av Zoiler, 23 March 2020 - 22:01.

Postad 23 March 2020 - 22:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Hittade detta igår som jag tyckte var intressant. Kan ni ha som lite lätt läsning till eftermiddagskaffet.

https://www.resetera...8#post-30140121

Spoiler

Tack för denna post det var intressant läsning, jag hade ingen aning om att det var så illa fram til nu, ganska mycket som man aldrig tänker på när man sitter där och svär över en boss i nått spel.

Postad 23 March 2020 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Tack för denna post det var intressant läsning, jag hade ingen aning om att det var så illa fram til nu, ganska mycket som man aldrig tänker på när man sitter där och svär över en boss i nått spel.

Ja det var ögonöppnande att läsa. En mycket spännande generation framöver.

Postad 23 March 2020 - 22:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Det är effekten (av arbetet som processorna utför) som är konstant, eftersom det är den man vill ha koll på. Som det var med PS4 så varierade effekten med mjukvaran, vilka aktiviteter som utfördes. Nu övervakar man aktiviteterna och vid behov sänks frekvensen för att hålla max effekten konstant.

Jo, ljudnivån lär bli mer konstant iaf, till skillnad från PS4 Pro som varierar mellan tyst och orkanstyrka på fläkten.

Men det måste bli en gradvis ökande ljudnivå i ett varmt rum, dvs till sist kanske fläkten ändå står och surrar på maxvarv. Annars finns det ju bara två saker kvar att göra. Antingen throttla eller slå ifrån.

Postad 24 March 2020 - 11:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Japp, PS5 Pro 2021.

Man får ju medge att den "panik" insikten om att en konsol är mindre kraftfull än den andra (vem hade kunnat ana det utfallet? :D) har orsakat en hel del humor.

Jo, ljudnivån lär bli mer konstant iaf, till skillnad från PS4 Pro som varierar mellan tyst och orkanstyrka på fläkten.

Men det måste bli en gradvis ökande ljudnivå i ett varmt rum, dvs till sist kanske fläkten ändå står och surrar på maxvarv. Annars finns det ju bara två saker kvar att göra. Antingen throttla eller slå ifrån.

Det ska bli intressant att se hur mkt de två kommer dra i effekt. Skulle iaf inte förvåna om de två ligger rätt nära varandra.

Hur mkt resp kommer låta får oxå ge sig sen, vi vet ju inte ett dyft om PS5 kylningen (XSX verkar ju bra dock). Annat än att Cerny tror att vi kommer gilla den, men vill nog ha en liiite mer oberoende källa än så. :)

Redigerat av pacman, 24 March 2020 - 11:58.

Postad 24 March 2020 - 16:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
NXGamer serverar en lösning som ger alla rätt:

it was me that Alex was speaking to, but he and DF have since gone to clarify with Devs, which I have also been doing as well as it is likley the option is a Priority mode, i.e. you choose to allow the CPU to dip IF demand get to high to keep GPU constant OR you all them both to shift dynamically within the predictable states.

https://www.neogaf.c...#post-257523627

Fortsättning följer i clockgate.

Postad 24 March 2020 - 16:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Fortsättning följer i clockgate.

Klockrent.

Postad 25 March 2020 - 10:44

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Det ska bli intressant att se hur mkt de två kommer dra i effekt. Skulle iaf inte förvåna om de två ligger rätt nära varandra.

Hur mkt resp kommer låta får oxå ge sig sen, vi vet ju inte ett dyft om PS5 kylningen (XSX verkar ju bra dock). Annat än att Cerny tror att vi kommer gilla den, men vill nog ha en liiite mer oberoende källa än så. :)

Detta var lite intressant under Cernys genomgång där (om jag inte missuppfattade) låter PS5 dra "max" effekt hela tiden med dynamisk klocka istället för att ha dynamisk effekt med fast klocka, och därmed designa kylningen därefter. Så PS5 kommer låta lika mycket hela tiden... 

Postad 25 March 2020 - 13:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Så PS5 kommer låta lika mycket hela tiden... 

Den kommer iaf ha en i förväg känd maxeffekt, oberoende av vilket spel som körs. Så var inte fallet med t.ex. Pro där en titel som God of war t.ex. fick effekten att öka ijmf med många andra spel (och som av användaren observerades som högre fläktljud).

Redigerat av pacman, 25 March 2020 - 13:15.

Postad 25 March 2020 - 14:10

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Tar man inte högre fläktljud (bättre prestanda) alla dagar mot att prestandan sänks för att prioritera ljudnivån?

Mvh Körde Delta 80mm(7000rpm) i min gamla Amd Athlon 1400mhz back in the day. Dvs ett Jet-Plan

Postad 25 March 2020 - 14:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Tar man inte högre fläktljud (bättre prestanda) alla dagar mot att prestandan sänks för att prioritera ljudnivån?

Är individuellt, jag hade valt lite lägre prestanda framför en tornado/variabel fläkt eller värmeproblem. Jag föredrar stabilitet.

Postad 25 March 2020 - 14:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Var står det att den kommer sänka prestandan för att prioritera ljudnivån?

Postad 25 March 2020 - 14:20

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Var står det att den kommer sänka prestandan för att prioritera ljudnivån?

@pacman

ps4 pro/God of war

(Menar inte ps5)

Postad 25 March 2020 - 14:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Där var det bara att gilla läget. Jag byggde in en noctua-fläkt i mediamöbeln som drog ut varma luften rundt konsolen.

Postad 25 March 2020 - 14:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Poängen med PS5 konstruktionen är att erbjuda en HÖGRE prestanda.

Hade de använt PS5 konstruktionen i Pro så hade de, generellt sett (kanske inte i just GOW då), kunnat köra den i högre klockfrekvens. Detta för att de då inte hade tvingats tagit ut marginal (dvs lägre klocka) för den typen av "oväntade effekttoppar" som t.ex God of war innebar.

En nackdel med PS5 konstruktionen är som sagt att man får olika klockning beroende på mjukvarans beskafenhet, det är ju potetiellt störande för en utvecklare. Hur allvarligt detta är vet vi inte än. Enl Cerny så förväntas inte klockorna variera så mkt (eftersom det, igen enl Cerny, räcker med några få % lägre klockning för att få ner effekten 10% - låter som utanför sweet-spot som sagt...). Om det visar sig stämma kan man ju gissa att det inte är hela världen...time will tell dock.

Största nackdelen är nog att "internet" inte tycks förstå sig på det hela och så har vi nuvarande härdsmälta där det rent ut sagt hittas på saker till höger och vänster utan att det har en grund i vad vi faktiskt vet... Men man får väl säga att det är tur att Sony inte designar hårdvara efter vad "internet" begriper och framförallt inte begriper...

Redigerat av pacman, 25 March 2020 - 15:13.

Postad 25 March 2020 - 18:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 2

Mvh Körde Delta 80mm(7000rpm) i min gamla Amd Athlon 1400mhz back in the day. Dvs ett Jet-Plan

Låter den som en dammsugare vill jag nog inte ha den alls. 100 ggr heller ett högre pris, en större låda, extern strömklump och bättre (tyst) kylning.

Postad 25 March 2020 - 18:29

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Det är ju svårt att sälja in en feature som inte pöbeln förstår sig på också. (Tänker genast på Always Online på xbox one) blev ju kaoz.

Det roliga för mig är ju att jag "game sharar" vilket i sin tur betyder att har jag inte internet kommer jag inte åt mina egna spel, så har skaffat mig ett eget "always online" krav 😋

Postad 25 March 2020 - 18:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Om GPUn klockas ner 5% blir det under 10 Tflops (9,8 om jag inte räknar helt åt skogen).

Flopmageddon.

Postad 25 March 2020 - 19:14

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Flopmageddon.

Är inte så tekniskt insatt i era diskussioner, men floppmageddon.. det låter allvarligt 😁

Postad 25 March 2020 - 19:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Det stod i en av länkarna som postades lite tidigare här att developers hade några olika presets med hur PS5 ville agera om man valde att utnyttja möjligheten att använda oanvänd cpu kraft til gpun f.eks, och att det gav klara riktlinjer inom vilka parametrar den då ville göra det. Verkar som att utvecklare får ännu mera förutsägbarhet med detta och kan välja det scenario som passar dom.

Det blir intressant att läsa hur utvecklare tycker att det är att jobba med den framöver, och hur mycket av allt detta som faktiskt fungerar, vad som visar sig vara en hjälp och vad som eventuellt är sälj fluff. Vi vet ju inte hur mycket dom justerat på presentationen från att vara en GDC preso til att hela Internet följde med.

Vanligtvis är köpare intresserade av finesser, och dessa kan dras fram och förstoras även om dom nästan inte spelar någon roll överlag, och det kan vara svårt att veta vad som är kraftfullt för utvecklare och vad som mest låter bra. Jag tänker f.eks på när man köper moderkort, det är ingen ände på hur sjukt många features man får som ska göra din värld bättre, men när man väl sitter där med sin färdiga pc så brukar man knappt märka av nått av detta.

F.eks
12+2 Phase Power Design, AutoGreen, On/Off Charge, Q-Flash Plus, GIGABYTE Double Locking Bracket, GIGABYTE Smart Fan 5, Ultra Durable PCIe Armor, M.2 Thermal Guard, formontert I/O-skjerm, AMD StoreMI technology, Solid Pin Power Connectors, Advanced Thermal Design with Enlarge Heatsink

Postad 25 March 2020 - 20:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det är ju svårt att sälja in en feature som inte pöbeln förstår sig på också.

Det är förstås sant. Budskapet var dock att konceptet är "välgörande (beneficial) för PS5 spelare". Det gick uppenbarligen inte fram, kanske för att folk redan satt i sin sifferchock...

"Bara Cerny" var ett misstag. De skulle lagt upp det som PS4 reveal. Man kan ju undra varför de inte gjorde nått sånt.

Postad 25 March 2020 - 20:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Nån som vet när denna teardown kommer?

Postad 26 March 2020 - 09:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om GPUn klockas ner 5% blir det under 10 Tflops (9,8 om jag inte räknar helt åt skogen).

OCD:n behövde bara 10 TFlops på pappret så det är ok, och det var väl lite så Sony tänkte kan man tro... :)

Spekulation följer nu men det är ju faktiskt inte omöjligt att orsaken till att Sony dröjt med sin spec(*) skulle kunna vara att de inte varit helt säkra på vad specen är. Snappat från DF:

An internal monitor analyses workloads on both CPU and GPU and adjusts frequencies to match. While it's true that every piece of silicon has slightly different temperature and power characteristics, the monitor bases its determinations on the behaviour of what Cerny calls a 'model SoC' (system on chip) - a standard reference point for every PlayStation 5 that will be produced.

Den här model SOC:en måste förstås vara väldigt pålitlig annars kan man få ett mindre h*lvete vid massproduktion.

Så för att verifiera model SOC:en så kan man ju anta att den baseras på praktiskt prov av ett större antal riktiga, helt färdiga, kretsar.
Det kan ju vara så enkelt att riktiga, helt färdiga, kretsar i tillräckligt antal inte har funnits tillgängliga förrän först nyligen.

I klartext, de kanske inte har vetat om de kan skriva 10.3, 10.1 eller gud förbjude 9.9 (lättlöst genom att gå över till integers iofs) i specen.

(*) i ärlighetens namn så har de inte dröjt med specen - de var mindre än 1 månad senare än vad de var med PS4 och 2 dagar efter MS som i sin tur var flera månader efter Sony förra gången. folk är mer otåliga nu...

Redigerat av pacman, 26 March 2020 - 09:43.

Postad 26 March 2020 - 16:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nu finns ett datum som säger att konsumentrevealen kommer 20/4. Eftersom jag har hoppats för mycket för många gånger så skriver jag denna gång att det här datumet är fake.

Så om i **** fake så att ingen bör komma ihåg det.

Postad 27 March 2020 - 10:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

OCD:n behövde bara 10 TFlops på pappret så det är ok, och det var väl lite så Sony tänkte kan man tro... :)

Japp. 10 Tflops verkar vara en smärtgräns för många (oavsett hur mycket det påverkar spelprestandan), därav "flopmageddon". ;) 

Postad 27 March 2020 - 11:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag tror som sagt Sony var väl medvetna om siffrornas betydelse rent PR-mässigt så "10 TF" var säkert ett tidigt design(önske)mål, på samma sätt som "12 TF" nog var ett designmål för XSX.

Uppgiften blev att nå det målet med minsta möjliga APU chip (dvs minst 36 CU, pga bakåtkompatiblitet) eftersom 7 nm tillverkningsprocess är dyrare än föregående processer (och så kan man ju alltid dra argumentet att färre snabba CUs är bättre än flera långsammare CUs, vilket säkerligen iofs är korrekt, men huvudsyftet är ändå $).

Vilket i sin tur frigör pengar till ett annat primärt designmål, SSD:n. För SSD:n i sin tur räckte pengarna "bara" till 12 st 64 GiB NAND-kretsar, dvs 825 GB. Btw, nån som tror MS får in 12 kretsar i sin lilla sticka? Nope.

Och här är vi nu. Och det är hög tid att Sony visar Horizon 2. :)

Redigerat av pacman, 27 March 2020 - 12:04.

Postad 27 March 2020 - 11:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

på samma sätt som "12 TF" nog var ett designmål för XSX.

Ja MS har sagt att det var precis så det var.

Postad 27 March 2020 - 14:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Jag tror som sagt Sony var väl medvetna om siffrornas betydelse rent PR-mässigt så "10 TF" var säkert ett tidigt design(önske)mål, på samma sätt som "12 TF" nog var ett designmål för XSX.

Uppgiften blev att nå det målet med minsta möjliga APU chip (dvs minst 36 CU, pga bakåtkompatiblitet) eftersom 7 nm tillverkningsprocess är dyrare än föregående processer (och så kan man ju alltid dra argumentet att färre snabba CUs är bättre än flera långsammare CUs, vilket säkerligen iofs är korrekt, men huvudsyftet är ändå $).

Vilket i sin tur frigör pengar till ett annat primärt designmål, SSD:n. För SSD:n i sin tur räckte pengarna "bara" till 12 st 64 GiB NAND-kretsar, dvs 825 GB. Btw, nån som tror MS får in 12 kretsar i sin lilla sticka? Nope.

Och här är vi nu. Och det är hög tid att Sony visar Horizon 2. :)

Jag är övertygad om att total watt också var viktigt för Sony. Viktigare än för MS. Om Japan fortfarande bryr sig lika mycket om watt som förr i tiden och Japan fortfarande är en vilktig marknad för Sony så har detta spelat in mer för Sony. Detta ihop med $ gör ju att fler än 36 inte hade fungerat. Vi kände ju på detta med hypoteserna om olika konfigurationer en bit tillbaka i tråden, även om man hade hoppet om 13TF så sa väl igentligen hjänan att det blir för dyrt och drar för mycket.

Postad 27 March 2020 - 15:43

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Jag är på pappret vuxen (38) men jag tror aldrig jag har brytt mig om vad något jag tycker är roligt drar i watt. Kan väl gnälla om termostaten hemma. Men det är väl allt. Är det bara jag?

Postad 27 March 2020 - 16:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Nej jag förstår inte heller men fikk en aha upplevelse då jag läste om utforming av konsoler från Nintendo och just detta. En stor grund till att wii drog så lite tydligen.

Postad 27 March 2020 - 16:13

Tanax
  • Tanax
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Saker som drar mer watt kräver bättre kylning - kan det ha med det att göra?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.