* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 03 december 2010 - 23:26
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Fik enlig inte helt svar på mit fråga - kan man anvende annan router speller ingen rolle hvilken? og digitalboxen for tv vil fortfarende fungere? vil gerne slippe betale 29kr i måneden och anvende cisco wrt610n - https://www.prisjakt...kt.php?e=323690, er det muligt med tv ?
Nej, du måste ha en router/switch konfigurerad med Telias VLAN-inställningar för att TV (och IP-telefoni) ska fungera. Switchar med VLAN-stöd finns det ett fåtal hyfsat billiga, men routrar annat än Thomson tror jag är svårare att hitta. Jag vet inte säkert. Oavsett vad du köper så lär det inte bli billigare än 29:-/mån. Jag kör med en Netgear GS105E direkt för inkommande trafik, med en kabel för TV-boxen, en för IP-telefonin och en till en D-Link DIR-655 för datanätverket. Anledningen var att Telia hade förseningar i sina leveranser av sin bredbandsswitch och jag ville inte vara utan TV i två veckor. Det är dessvärre inte bara att köpa egen utrustning och koppla in, utan du måste veta hur nätet är uppbyggt och vilka VLAN-portar som gäller just för dig och ditt hushåll, eller hur du tar reda på dem. De som florerat i tråden tidigare stämde inte i mitt fall, kan jag tillägga. Anledningen att det inte är 802.11n på Thomsonen köper jag, men att den inte skulle fungera med Internet 50-100Mbit låter verkligen som att något är fel. /Danne
Postad 03 december 2010 - 23:35
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Måste fråga igen, en wireless router till en wireless gateway, det borde väl lira?
Får de dock inte att tala med varandra utan kabel emellan.. något som är, halva poängen med wireless?
WRT54GS som jag vill att den ska tala med Thomson routern, funkar inte alls wireless, bara med en tråd.
WRT54GS kan agera både som dum router, router och gateway, men den hittar inte Thomson.. vad missar jag?
Fungerade alldeles utmärkt med mitt gamla ADSL modem som jag körde Telia bredband med tidigare..
Postad 04 december 2010 - 11:20
Dark Nebula
-
Dark Nebula
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nej, du måste ha en router/switch konfigurerad med Telias VLAN-inställningar för att TV (och IP-telefoni) ska fungera. Switchar med VLAN-stöd finns det ett fåtal hyfsat billiga, men routrar annat än Thomson tror jag är svårare att hitta. Jag vet inte säkert. Oavsett vad du köper så lär det inte bli billigare än 29:-/mån.
Jag kör med en Netgear GS105E direkt för inkommande trafik, med en kabel för TV-boxen, en för IP-telefonin och en till en D-Link DIR-655 för datanätverket. Anledningen var att Telia hade förseningar i sina leveranser av sin bredbandsswitch och jag ville inte vara utan TV i två veckor.
Det är dessvärre inte bara att köpa egen utrustning och koppla in, utan du måste veta hur nätet är uppbyggt och vilka VLAN-portar som gäller just för dig och ditt hushåll, eller hur du tar reda på dem. De som florerat i tråden tidigare stämde inte i mitt fall, kan jag tillägga.
Anledningen att det inte är 802.11n på Thomsonen köper jag, men att den inte skulle fungera med Internet 50-100Mbit låter verkligen som att något är fel.
/Danne
Ip telefoni behøves inte da vi anvender skype, så det er enlig bara tv som skal fungere och tyckte jeg læste det på nettet at det var muligt med anden router. Er inte stärk i nätverk tilslutninger men jeg kan forstå der inte findes andre løsninger end at anvende den thomson router til trådløst internet och gigabit switch til at koble andre computer/enheter på ochså selvom vi kun skal have tv och inte ip telefoni? Skriver fra android mobil och minhembio fubgere inte super til 4" skærm Er dansk derfor staver jeg svensk som 3årige
Postad 04 december 2010 - 12:18
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
En allmän fundering till er som har icke-fungerande boxar efter (varje??) uppdatering: Är det enbart då ni startar om boxarna? Dyker inte denna typ av problem upp vid andra omstartstillfällen?
Har själv inte igång boxen (1963) konstant utan drar igång den när jag ska se på TV där (inte varje dag), och jag har aldrig stött på denna typen av uppdateringsrelaterade problem. Därmed inte sagt att jag inte ibland har problem med tjänten, men det beror nog mest på min ibland usla adsl uppkoppling.
Vad jag ville ha sagt var att det kanske inte är den uppgraderade mjukvaran i sig som sabbar utan andra problematiska miljögrejor som märks vid uppstart som inverkar.
Har inte haft några som helst problem vid tidigare programuppdateringar denna är den första. Normalt står boxen alltid på eftersom det inte är någon skillnad mellan på och standby. Idag har den än så länge fungerat normalt efter ett antal omstarter igår och i torsdags. Men mina tre sista inspelningar (en före programrevideringen, en samma dag som strulet började och en efterstrulet) går ej att se på. Endast en svart bild kommer på TV:n, på en kan man höra lite hackande ljud men ingen bild. Den inspelning som gjordes före strulet har fungerat tidigare liksom den sista. Båda har det tittats på tidigare men nu är det kört.
Redigerat av rogerli, 04 december 2010 - 12:19.
Postad 04 december 2010 - 13:13
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag skulle vilja kunna radera/formatera hela hårddisken på en gång. Slå in en kod kan ju vara lämpligt för att inte göra det av misstag. Vill jag rensa hd:n nu så måste jag radera inspelning för inspelning. Kanske kan hjälpa de som har krånglande inspelningar också att kunna radera allt på en gång.
Nämner igen detta med snabbspolning. Praktiskt hade det varit att kunna trycka på sifferknapparna för att hoppa x antal minuter framåt. 1 för en minut, 2 för två minuter osv. Och hålla en annan knapp samtidigt och kunna backa på samma sätt.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 04 december 2010 - 13:21.
Postad 04 december 2010 - 15:49
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Att mitt svar är att komponentutgången inte ska fungera är ju det enda svar jag kan ge till dig. Det har dock fungerat förut på 1910 boxar har jag hört, men det är inte meningen att den ska fungera för någon.
Markus Johansson Telia Kundservice
Tack, äntligen Men jag använder inte komponentutgången. Jag har tidigare ändrat HDMI och Component till Off och Scart till RGB genom att trycka Info på 1910-boxen (första alternativet tro jag det var). Men efter en återställning av boxen, så lyckas jag inte ändra detta längre. Dvs. jag byter alternativ, men det verkar som det inte sparas, för nästa gång när jag kollar så står den på standardvärdet igen.
Har detta ändrats i nån av de senaste uppgraderingarna?
Dvs: jag vill mata ut RGB via Scartutgången. Detta har fungerat tills för några veckor sedan, när jag "återställde" boxen. Varför fungerar det inte längre?
Postad 04 december 2010 - 15:56
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ip telefoni behøves inte da vi anvender skype, så det er enlig bara tv som skal fungere och tyckte jeg læste det på nettet at det var muligt med anden router. Er inte stärk i nätverk tilslutninger men jeg kan forstå der inte findes andre løsninger end at anvende den thomson router til trådløst internet och gigabit switch til at koble andre computer/enheter på ochså selvom vi kun skal have tv och inte ip telefoni?
Skriver fra android mobil och minhembio fubgere inte super til 4" skærm
Er dansk derfor staver jeg svensk som 3årige
Lugnt, det är lättare att förstå skriven danska än talad danska  Jag tror kanske att det som menas på nätet är att det går bra att koppla TV-boxen i vilken router som helst efter Thomson-routern. Det upplägget hade jag i alla fall förut, Thomson:en var egentligen bara en låda mellan internet och min andra router som jag använde för tv, dator och WLAN. Jag har själv inte använt den senaste Thomson-routern, så jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel. /Danne
Postad 04 december 2010 - 20:02
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag har också lite problem just nu. Allt började med att allt hängde sig några dagar innan uppdateringen.
Bilden frös och jag hade ingen internetuppkoppling,telefonen fungerade. Fick rådet av supporten att reseta modemet (vilket jag redan gjort utan förbättring) nästa steg var att testa med ett annat modem, ingen skillnad. Bytte switchen och sen dess har det fungerat. Nu har jag börjat få plötsliga hängningar,bilden fryser. Det händer mer frekvent om jag tittar på en pågående inspelning. I söndags hann vi inte hem till Filip och Fredrik så jag startade inspelningen via Android appen och började titta på den inspelade delen ca 30 min efter att programmet börjat, bilden frös och hängde sig så pass mycket att det inte gick att titta på det. Samma sak idag,startade inspelningen av Julkalendern via appen då vi inte hann hem till det började,startade uppspelningen mitt i inspelningen och hade flera frysningar under hela uppspelningen.
Vad är det som händer ? Har jag för dålig hastighet på mitt ADSL ?
Eller är det problem med något annat nu?
Har inga problem nu när jag tittar live så att säga
Redigerat av Volvis, 04 december 2010 - 20:05.
Postad 05 december 2010 - 00:06
sham69
-
sham69
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Citera(Dark Nebula @ Dec 4 2010, 11:20 ) * Er dansk derfor staver jeg svensk som 3årige Lugnt, det är lättare att förstå skriven danska än talad danska  /Danne
Fan, jag som berömde mej om att jag var bra på att läsa norska! Är det danska eller försök till svenska skrivet av en dansk? /Eric
Postad 05 december 2010 - 18:17
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Någon mer än jag som har haft en massa störningar på Viasat Fotboll i helgen? Osäker på om det är min utrustning som strular eller om problemet är allmänt.
Postad 06 december 2010 - 01:00
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Har just fått telia, största anledningen jag skaffade telia är att dels finns det inte så många andra alternativ där jag bor, samt Telia kör med Canal+ och TV1000 + så nu har man ca 100 talet filmer man kan välja att se när man vill
Timeshiften fungerar kanon. Har inte haft någon video att spela in på säkert de senaste 10 åren, ska bli kul att prova spela in Ghost Adventures i natt
Det enda negatia, att man måste ha på samma kan som digitalboxen?
Varför telia? Varför inte dual så man kan se på annan tv och spela in ett annat program
Annars väldigt nöjd hitills
Men en annan fråga... går det att köra andra digitalboxar som har ethernet koppling om man vill satsa på dual mode?
Postad 06 december 2010 - 08:05
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Men en annan fråga... går det att köra andra digitalboxar som har ethernet koppling om man vill satsa på dual mode?
Nej, det är bara Telias boxar som går att använda i Telias nät, som har alla mjukvarucertifikat och dylikt för att ta emot Telias inställningar och för att avkoda dataströmmar. Jag tror att du behöver ett extraabonnemang för att kunna spela in en kanal och se på en annan, förutsatt att du har Telia FiberLan. Boxen klarar åtminstone av det. /Danne
Postad 06 december 2010 - 08:31
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Har just fått telia, största anledningen jag skaffade telia är att dels finns det inte så många andra alternativ där jag bor, samt Telia kör med Canal+ och TV1000 + så nu har man ca 100 talet filmer man kan välja att se när man vill
Timeshiften fungerar kanon. Har inte haft någon video att spela in på säkert de senaste 10 åren, ska bli kul att prova spela in Ghost Adventures i natt 
Det enda negatia, att man måste ha på samma kan som digitalboxen?
Varför telia? Varför inte dual så man kan se på annan tv och spela in ett annat program
Annars väldigt nöjd hitills
Beror väl på vad du har för abonnemang, fiber , eller om du har tillräcklig bandbredd i ADSL. Jag spelar in på en kanal och ser på en annan, fungerar utmärkt
Postad 06 december 2010 - 10:18
Fireant
-
Fireant
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag skulle gärna vilja se följande förbättringar för oss som har den inspelningsbara digitalboxen:
- radera flera inspelningar samtidigt
- redigera inspelningar (ta bort reklam etc.)
- skapa mappar/grupper för att organisera inspelat material
När det gäller videobutiken skulle jag vilja se:
- mer och ny film då utbudet mest består av b-filmer med skådespelare man ej hört talas om
- trailers på samtliga filmer
- svensk text på ej engelsktalande trailers
- se vilka filmer som sänder med 5.1-ljud
- ny sökmotor då den befintliga är långsam och inte hittar det man söker efter trots att filmen visar sig finnas i utbudet när man scrollar igenom filmlistan
Redigerat av Fireant, 07 december 2010 - 12:53.
Postad 06 december 2010 - 15:04
Oldis
-
Oldis
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har också lite problem just nu. Allt började med att allt hängde sig några dagar innan uppdateringen. Bilden frös och jag hade ingen internetuppkoppling,telefonen fungerade. Fick rådet av supporten att reseta modemet (vilket jag redan gjort utan förbättring) nästa steg var att testa med ett annat modem, ingen skillnad. Bytte switchen och sen dess har det fungerat. Nu har jag börjat få plötsliga hängningar,bilden fryser. Det händer mer frekvent om jag tittar på en pågående inspelning. I söndags hann vi inte hem till Filip och Fredrik så jag startade inspelningen via Android appen och började titta på den inspelade delen ca 30 min efter att programmet börjat, bilden frös och hängde sig så pass mycket att det inte gick att titta på det. Samma sak idag,startade inspelningen av Julkalendern via appen då vi inte hann hem till det började,startade uppspelningen mitt i inspelningen och hade flera frysningar under hela uppspelningen.
Vad är det som händer ? Har jag för dålig hastighet på mitt ADSL ? Eller är det problem med något annat nu?
Har inga problem nu när jag tittar live så att säga
Hade precis samma problem i helgen, tittade på ett program som spelades in samtidigt, bara hackade o frös hela tiden. Har också ADSL Oldis
Postad 06 december 2010 - 16:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
gjorde en snabbcheck och vad jag såg då var att kanal 10 visade 4:3 utdraget till 16:9.
Jag tror att det är så de vill sända kanalen från viasats sida. Något specifikt program som är fel? Dessutom visar kanalerna MTV, Nickelodeon samt VH-1 bilderna i ett 4:3 fönster, dvs när bildformatet är 16:9 är det svarta kanter överallt, inte bara på sidorna. Är detta något Telia kan fixa eller påtala?
Påtala ja, men inte fixa. Det kommer så från leverantören. Annars verkar formaten vara rätt. Bra jobbat! Obs, jag har bara kunnat kolla kanalerna för Stor med TV4-paketet.
Vi jobbar mycket mer än det intrycket ni kan få här ibland när jag prioriterar att lösa problemen än svara här. Tänk på att det går lättare för oss att åtgärda problemen om ni detaljerat skriver vad ni har för problem och vilken utrustning ni använder osv. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 06 december 2010 - 16:36.
Postad 06 december 2010 - 16:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det jag uppmärksamma var att båda två inspelningarna har en längd på 1 H.
Det kommer från EPG infon tror jag, inte från verkliga längden på inspelningen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2010 - 17:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
jag vill mata ut RGB via Scartutgången. Detta har fungerat tills för några veckor sedan, när jag "återställde" boxen. Varför fungerar det inte längre?
Vad har du boxen ställd på i boot menyn, respektive GUI:t? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 december 2010 - 18:21
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag skulle gärna vilja se följande förbättringar för oss som har den inspelningsbara digitalboxen:
- radera flera inspelningar samtidigt - redigera inspelningar (ta bort reklam etc.) - skapa mappar/grupper för att organisera inspelat material
När det gäller videobutiken skulle jag vilja se:
- trailers på samtliga filmer - svensk text på ej engelsktalande trailers - ny sökmotor då den befintliga är långsam och inte hittar det man söker på trots att skådespelaren och/eller filmen man sökt efter visar sig finnas i utbudet när man scrollar igenom filmlistan
+1 på allt. Men speciellt redigera, för mig skulle jag klara mig med början o slutet. Sedan skulle jag vilja lägga till på videobutiken. 5.1 ljud på allt eller åtminstone information på alla filmer om vilket ljud det är så jag vet vilka jag inte skall hyra.
Postad 06 december 2010 - 20:45
zhango
-
zhango
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ljudet har länge varit ur synk på TV4 Sport(åtminstone en vecka) och nu är det även ur synk på 6:an. Har inte kollat alla kanaler för att se om det är fler som är ur synk. Har inte ändrat någon av min hårdvara det senaste halvåret och det har funkat fint tidigare.
Har Telia IP-TV
Postad 06 december 2010 - 21:30
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Ljudet har länge varit ur synk på TV4 Sport (åtminstone en vecka) och nu är det även ur synk på 6:an. Har inte kollat alla kanaler för att se om det är fler som är ur synk. Har inte ändrat någon av min hårdvara det senaste halvåret och det har funkat fint tidigare.
Problem med synk av ljudet från och till tycker jag. Osynk här också just nu på TV6 (2 1/2 Män).
Redigerat av Unregistered29650, 06 december 2010 - 22:22.
Postad 06 december 2010 - 21:47
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Problem med osynk av ljudet från och till tycker jag. Osynk här också just nu på TV6 (2 1/2 Män).
Kan bara bekräfta detta kl: 21:45 på 6:an. National Geographic som jag klagat på mycket förr har bara aningen osynk. Nästan omärkligt men kollar jag noga så. Har också nu kollat 1, 2, 3 och 4 med flera. Inget osynk där inte. Märkligt att Svt aldrig strular. Bra men ändå märkligt. Ljud och bildformat fungerar alltid. Kanske bra att tala om vilken telestation man tillhör eller var man bor på ett ungefär? Eller vad säger ni Teliafolk här på forumet?
Redigerat av Bosse-i-skogen, 06 december 2010 - 21:54.
Postad 06 december 2010 - 22:05
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Kanske bra att tala om vilken telestation man tillhör eller var man bor på ett ungefär? Eller vad säger ni Teliafolk här på forumet?
Jag har 100 Mbit/s FiberLan så det är inte hastigheten som orsakar problemen med ljudsynk på vissa kanaler.
Redigerat av Unregistered29650, 06 december 2010 - 22:06.
Postad 06 december 2010 - 22:15
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Buggen i programvaran med att det inte visas någon miniatyr TV-bild i menyerna Inspelningar och Inställningar finns fortfarande kvar. Detta inträffar bara på Canal+ Film HD och beroende på vilken upplösning som boxen är inställd på så jag tror någon glömt bort att det är 1080i på denna kanal.
Postad 06 december 2010 - 22:20
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nja inte helt. Om man går framåt och bakåt på samma kanal verkar det fungera nu. Men om man går direkt till en annan kanal i TV-Guiden så blir det fel ibland. Om man går upp eller ner bland kanalerna så går den inte alltid till nuvarande program på de andra kanalerna utan ibland till föregående eller nästa program. Verkar bero på om det är i början eller slutet på programmet som man tittar på. Så det är något strul med den aktuella tiden för pågående program.
@Telia Kundservice Problemet i TV-Guiden finns fortfarande kvar. Om man går upp eller ner bland kanalerna i TV-Guiden så går den inte alltid till nuvarande program på de andra kanalerna utan hoppar ibland till tidigare program.
Redigerat av Unregistered29650, 06 december 2010 - 22:24.
Postad 06 december 2010 - 23:16
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tror att du behöver ett extraabonnemang för att kunna spela in en kanal och se på en annan, förutsatt att du har Telia FiberLan. Boxen klarar åtminstone av det.
Det är olika förutsättningar beroende på om man har fiber eller ADSL. Fiber: Boxen kan visa en kanal och spela in en annan. Boxen kan visa en tidigare inspelning samtidigt som en spelar in något annat. Det krävs inget extra abonnemang för att ta se en kanal och spela in en annan. ADSL. Boxen kan spela in den kanal den är inställd på. Boxen kan visa en tidigare inspelning samtidigt som en spelar in något annat. Skälet till att det är på det här sättet hänger helt och hållet ihop med begränsningarna på ADSL m a p hastigheten. På samma sätt finns det begränsningar på ADSL som gör att inte alla kan ha extra- eller tvillingabonnemang eller HD. /A
Postad 06 december 2010 - 23:21
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Under Seinfeld på TV8 nyss; bilden fryser och efter en kort stund bootar boxen om.
/jonas
Postad 06 december 2010 - 23:29
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Det är olika förutsättningar beroende på om man har fiber eller ADSL.
Fiber: Boxen kan visa en kanal och spela in en annan. Boxen kan visa en tidigare inspelning samtidigt som en spelar in något annat. Det krävs inget extra abonnemang för att ta se en kanal och spela in en annan.
ADSL. Boxen kan spela in den kanal den är inställd på. Boxen kan visa en tidigare inspelning samtidigt som en spelar in något annat.
Skälet till att det är på det här sättet hänger helt och hållet ihop med begränsningarna på ADSL m a p hastigheten. På samma sätt finns det begränsningar på ADSL som gör att inte alla kan ha extra- eller tvillingabonnemang eller HD.
/A
På 80 och 90-talet kunde man åtminstone spela in en kanal och se annan kanal samtidigt. Detta är sanslöst bakåt! Att man i stället måste ha extraabonnemang och extra utgifter för något som var utan extra kostnad förut? Angående extraabonnemang, jag har ADSL, dvs via telejacket upp till 24 mb, tror jag får ut ca 15 enligt Telia Jag kan köra alla hd kanaler som canal+ sport hd utan problem, frågan är hur mycket extra abonnemang krämer ut bredbandet?
Postad 06 december 2010 - 23:58
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
På 80 och 90-talet kunde man åtminstone spela in en kanal och se annan kanal samtidigt. Detta är sanslöst bakåt!
Att man i stället måste ha extraabonnemang och extra utgifter för något som var utan extra kostnad förut?
Angående extraabonnemang, jag har ADSL, dvs via telejacket upp till 24 mb, tror jag får ut ca 15 enligt Telia
Jag kan köra alla hd kanaler som canal+ sport hd utan problem, frågan är hur mycket extra abonnemang krämer ut bredbandet?
Din hastighet är som mitt ADSL var útan tv, 15/2 med 24 Mbit. Nu när du har tv så är din begränsning till ca 14 Mbit totalt varav 4-5 Mbit är reserverat för tv. Du har alltså 8 -9 Mbit in och 0,8 ut för datorerna. Jag gick ner till 6-8 Mbit abonnemanget för att istället få "bara" 7 Mbit in . Onödigt att betala den extra kostnaden för 12-24 Mbit bara för 2 extra Mbit in tyckte jag. Ser du verkligen på äkta hd-kanaler via ADSL? Så här har det alltid varit och jag tror att det gäller än vad gäller digital tv:n kombatibilitet med 24 Mbitsplattformen. Kolla på http://www.bredbandskollen.se för att se vad du har för verklig hastighet.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 07 december 2010 - 00:00.
Postad 07 december 2010 - 09:37
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag kan köra alla hd kanaler som canal+ sport hd utan problem, frågan är hur mycket extra abonnemang krämer ut bredbandet?
Ska du ha extra abonnemang så försvinner dina HD kanaler. Ser du verkligen på äkta hd-kanaler via ADSL?
Tror inte det är "olika" HD-kanaler på ADSL och Fiberlan, är nog samma kanaler för båda tjänsterna som Telia lev. Sen om de kan upplevas som "äkta" HD-kanaler är en annan tolkning, då jag upplever bilden vassare via CD än Telias IP Tv.
Postad 07 december 2010 - 12:16
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Ska du ha extra abonnemang så försvinner dina HD kanaler.
Tror inte det är "olika" HD-kanaler på ADSL och Fiberlan, är nog samma kanaler för båda tjänsterna som Telia lev.
Sen om de kan upplevas som "äkta" HD-kanaler är en annan tolkning, då jag upplever bilden vassare via CD än Telias IP Tv.
Jag regerade på att skribenten hade 15 mbit. En HD-kanal kräver väl mycket mer än en SD-sändning som väl ligger på ca: 4-5 Mbit? Skulle tro att Telia stoppar en kund som vill ha hd-kanaler med endast 15 Mbit in totalt för det blir liksom för lite över till datorerna enligt Telia.
Postad 07 december 2010 - 12:33
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Tidigare hade jag lokal t operatör med tv via bredband, när man kollade på tex fotboll så kunde man se pixlar på gräsmattan
Med Canal Plus sport HD ser jag det inte
HD kanalerna är så nära tv bild utan pixlar man kan komma så nog är det skillnad?
När jag först fick digitalboxen körde jag det gamla vanliga med scartkoppling som med video
Men sen kom jag på att jag har ju hd tv med hdmi och kör med 1080 så visst blir det viss skillnad även där?
Redigerat av Ironse, 07 december 2010 - 12:34.
Postad 07 december 2010 - 12:52
Fireant
-
Fireant
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Vet inte om du såg mitt inlägg men tar det igen. Jag skulle gärna vilja se följande förbättringar för oss som har den inspelningsbara digitalboxen: - radera flera inspelningar samtidigt - redigera inspelningar (ta bort reklam etc.) - skapa mappar/grupper för att organisera inspelat material När det gäller videobutiken skulle jag vilja se: - mer och ny film då utbudet mest består av b-filmer med skådespelare man ej hört talas om - trailers på samtliga filmer - svensk text på ej engelsktalande trailers - se vilka filmer som sänder med 5.1-ljud - ny sökmotor då den befintliga är långsam och inte hittar det man söker efter trots att filmen visar sig finnas i utbudet när man scrollar igenom filmlistan
Postad 07 december 2010 - 20:06
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hur är er bild på Viasat Fotboll.
Min är minst sagt bedrövlig
Postad 07 december 2010 - 20:17
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Samma här. Var likadant i lördags så något är helgalet med den kanalen.
Postad 07 december 2010 - 20:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Under Seinfeld på TV8 nyss; bilden fryser och efter en kort stund bootar boxen om.
1910 box? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 december 2010 - 20:25
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Skulle tro att Telia stoppar en kund som vill ha hd-kanaler med endast 15 Mbit in totalt för det blir liksom för lite över till datorerna enligt Telia.
Jag har 6-7Mbit ADSL och jag har inga problem med mina HD kanaler som jag får. Det jag vet är om du tecknar 24Mbit tjänsten så halkar man ner till 12-14 Mbit om man aktiverar Digital Tv, just för att Tv:n behöver en banbredd på 5-7 Mbit. Eftersom att Telia inte kan leverera mer än 24Mbit totalt. Som du själv skrev i ditt inlägg så tjänar man på att ha tjänsten 6-8Mbit än 24 Mbit tjänsten + TV. Så skulle man då "Endast ha 15Mbit in".. spelar det ju ingen roll? Eftersom man fortfarande ligger kring gränsen. (15Mbit + 7Mbit för TV = 22Mbit). Så förstår inte riktigt hur du resonerar, med att Telia skulle stoppa HD kanaler till en kund som ev skulle ha 15Mbit.?  EDIT: Såg nu att Markus var aktiv här inne i forumet. Markus, du kanske skulle kunna reda ut detta med lite fakta
Redigerat av Mushunt, 07 december 2010 - 20:29.
Postad 07 december 2010 - 20:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur är er bild på Viasat Fotboll. Min är minst sagt bedrövlig
Samma här. Var likadant i lördags så något är helgalet med den kanalen.
Det var samma här men har fungerat nu igen. Störningen såg ut som en störning som fanns på insignalen från Viasat och sen vart det svart bild en stund sen fungerade det igen och hoppas det fungerar nu under resten av kvällen... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 december 2010 - 20:27
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
1910 box?
När du ändå nämner den boxen, funkar inte Spotify på den boxen? Var hemma hos en kompis ikväll men vi fick inte igång Spotify på hans box. VIP 1910.
Redigerat av Mushunt, 07 december 2010 - 20:28.
Postad 07 december 2010 - 20:39
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag har 6-7Mbit ADSL och jag har inga problem med mina HD kanaler som jag får. Det jag vet är om du tecknar 24Mbit tjänsten så halkar man ner till 12-14 Mbit om man aktiverar Digital Tv, just för att Tv:n behöver en banbredd på 5-7 Mbit. Eftersom att Telia inte kan leverera mer än 24Mbit totalt.
Som du själv skrev i ditt inlägg så tjänar man på att ha tjänsten 6-8Mbit än 24 Mbit tjänsten + TV. Så skulle man då "Endast ha 15Mbit in".. spelar det ju ingen roll? Eftersom man fortfarande ligger kring gränsen. (15Mbit + 7Mbit för TV = 22Mbit).
Så förstår inte riktigt hur du resonerar, med att Telia skulle stoppa HD kanaler till en kund som ev skulle ha 15Mbit.?
EDIT:
Såg nu att Markus var aktiv här inne i forumet. Markus, du kanske skulle kunna reda ut detta med lite fakta 
Jag hade ADSL 24/2 i många år och när jag skulle få in även digital-tv så blev jag upplyst om att det kommer att påverka hastigheten och fick rekommendation på att nedgradera till 6-8 Mbit. Sen är det så att för de allra flesta i Sverige idag så är 24 Mbit bara en fiktiv siffra då få kan ha den hastigheten. Jag har 900 m till stationen och låg på 16 Mbit så 24 Mbit kan man glömma.... Jag saknar dock hastigheten på 16 Mbit och framförallt uppströms på 2.5 Mbit som tyvärr är bara 0.8 Mbit nu. Jag trodde att jag skulle klara mig med 6-8 Mbit men tyvärr...så jag hoppas verkligen att Telia arbetar med att höja hastigheten via VDSL eller annat. Jag har inte några särskilda krav men har man några datorer hemma och några lyssnar på Spotify, några på youtube så är det kört....
Postad 07 december 2010 - 20:42
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
När du ändå nämner den boxen, funkar inte Spotify på den boxen? Var hemma hos en kompis ikväll men vi fick inte igång Spotify på hans box.
VIP 1910.
Nej, spotify funkar inte på 1910 boxen.
Postad 07 december 2010 - 21:27
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Så förstår inte riktigt hur du resonerar, med att Telia skulle stoppa HD kanaler till en kund som ev skulle ha 15Mbit.?
Jämför med när 24 Mbit hette just 24 Mbit och inte 12-24 Mbit som idag. Jag fick då tjata mig till att prova 24 Mbit. Detta för att Telia ansåg att jag skulle klaga då det felade 9 Mbit. Samma resonemang kan gälla när det gäller HD-kanaler. Att bandbredden för annat kan bli lidande då en äkta HD-kanal drar betydligt mer i bandbredd än andra kanaler. Men kanske har jag fel. Dessutom läste jag att alla telestationer inte kan skicka hd-kanaler.
Postad 07 december 2010 - 21:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vet inte om du såg mitt inlägg men tar det igen.
Jag såg dig. Antog att det var förslag du bara vill delge oss och att du skickade in det via tyck om Telia och bara ville kolla om det var någon som hade något att säga här. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 december 2010 - 22:04
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Mycket dålig bild på VIASAT Fotboll nu, stora pixlar och väldigt suddig bild.
EK
Postad 07 december 2010 - 23:11
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Markus:
Jag kan inte köra varken menyer, text-tv, programinfo eller inspelning sedan i fredags när nya programvaran laddades ner pga omstart. Jag felanmälde och jag skulle få återkoppling senast tre dagar efter felanmälan enligt kundtjänst. Inte ett smack har hänt...
Kan du bringa lite klarhet i vad som strular för nu börjar jag bli rätt bra less på den här tidigare fungerande tjänsten!
Mvh
TMC
Postad 07 december 2010 - 23:53
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Mycket dålig bild på VIASAT Fotboll nu, stora pixlar och väldigt suddig bild.
EK
Samma här i Storvreta. Jag har haft problem just med Viasat fotboll länge nu tycker jag, inte bara idag, försökte kolla Premier Leage i helgen, det gick inte, mycket pixligare går det inte få det känns det som. Känns ju bra att det är flera som har problem. I första halvlek så pausa jag ungefär 6 minuter efter 29 minuter in matchen så låg jag "live", utan att trycka på snabbspolning. Ryckte till lite då och då, så jag kom ikapp. Konstigt, trodde jag skulle ligga 6 minuter efter ända till halvleken tog slut.
Redigerat av redina, 07 december 2010 - 23:55.
Postad 07 december 2010 - 23:59
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Problem med ljud synk igen. Hade spelat in Top Gear på Kanal 9 ikväll. Ibland var ljudet OK ibland ca en sekund fel. Testade att starta om inspelningen men osynk på samma ställe.
Postad 08 december 2010 - 00:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Såg nu att Markus var aktiv här inne i forumet. Markus, du kanske skulle kunna reda ut detta med lite fakta 
Vilken hastighet man får idag beror ju alltid på ledningens kvalité och längd. Den högsta hastighen man kan få om man har en digital-tv box och inte HD kanalerna ca 15 Mbit. Har man en box och HD kanalerna kan man få ca 20 Mbit. Har man två boxar utan HD kan man med få ca 20 Mbit. Hastigheterna jag pratar om ovan är alltså den totala hastigheten mellan stationen och modemet. En SD kanal tar mellan 4-8 Mbit och en HD kanal tar mellan 8-12 Mbit. Hastigheten som finns tillgänglig till datorn för att använda Internet har en bandbredbegränsning på den hastighet man beställt men begränsas ju dessutom av om man tittar på TV och den totala uppkopplingshastigheten mellan stationen och modemet. Har man 17 Mbit och tittar på en kanal som tar 10 Mbit på sin enda TV box så finns 7 Mbit över till datorn för att surfa på Internet. Har man 1,5-2 Mbit får man ju på grund av bandbredbegränsningen bara ut max 2 Mbit oavsett om det är en högre hastighet mellan modemet och stationen alltså. Drar man ur strömsladden ur digital-tv boxen kan man ju använda 17 Mbit för att surfa på Internet med datorn, och detta kan man komma upp i ifall man har 12-24 Mbit abonnemanget. Har man 6-8 Mbit så bandbreddbegränsas man till 8 Mbit här. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 december 2010 - 00:36
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Problem med ljud synk igen. Hade spelat in Top Gear på Kanal 9 ikväll. Ibland var ljudet OK ibland ca en sekund fel. Testade att starta om inspelningen men osynk på samma ställe.
@Telia Kundservice Och samma problem på TV6 igen (How I Met Your Mother). Har ni någon aning om vad som orsakar dessa problem på vissa kanaler?
Redigerat av Unregistered29650, 08 december 2010 - 00:36.
Postad 08 december 2010 - 00:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag kan inte köra varken menyer, text-tv, programinfo eller inspelning sedan i fredags när nya programvaran laddades ner pga omstart. Jag felanmälde och jag skulle få återkoppling senast tre dagar efter felanmälan enligt kundtjänst. Inte ett smack har hänt...
Kan du bringa lite klarhet i vad som strular för nu börjar jag bli rätt bra less på den här tidigare fungerande tjänsten!
De var nog inte tillräckligt tydliga med att de avser 3 arbetsdagar normalt för samtliga felanmälningar som supporten gör. Du kan skicka ett PM till mig med dina uppgifter så kan jag kolla. Jag har dock inte hört om någon annan som har det problemet du beskriver. Markus Johansson Telia Kundservice
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|